پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

تصویرشاخص مولاژ

مولاژ چیست ؟ + فیلم مولاژ لباس

فهرست عناوین

مولاژ لباس به انگلیسی : Clothing mollage روشی است که طراح مستقیماً لباس را توسط پارچه یا کاغذ بر روی مانکن طراحی می کند. .
مولاژ از مدرن ‌ترین تکنیک‌ های خیاطی است و راه خود را به سوی مزون‌ ها و خانه‌ های مُد نیز هموار کرده است.
برای اینکه مفهوم مولاژ چیست ؟ را بیشتر درک کنید، گام اول فیلم زیر را تا انتها تماشا کنید و گام دوم با مطالبی که در ادامه فیلم آمده همراه باشید.

همین الان ببین : مفهوم مولاژ چیست ؟

کاربرد های مولاژ چیست ؟

دوختنِ لباسی که کاملاً فیت تن و مناسب اندام باشد، کار دشواری است، حتی برای زبده ‌ترین خیاط‌ ها !
اما تکنیکِ مولاژ به کمک خیاط‌ ها آمده و در این کار سخت، آن‌ ها را یاری کرده است استفاده از تکنیک مولاژ ( molage ) ، باعث می ‌شود که مشتریان، زمان کمتری را صرف رفت و آمد برای پرو کردن لباس کنند.
خیاطی که از molage استفاده می کند، حتی می ‌تواند طرح مورد نظرش را روی یک مانکن پیاده کند. در این بخش، به معرفی تکنیک مولاژ خواهیم پرداخت.

آموزش مولاژ

تاریخچه تکنیک مولاژ

مولاژ یا دراپینگ ، یکی از مدرن‌ ترین تکنیک‌ های خیاطی است که ریشه در پاریس، شهر افسانه ای مُد دارد و هدفِ آن، دوختِ لباس‌ هایی است که کاملاً قالب تن باشند؛ از بالا تا پایین !
در واقع، مولاژ ( moulage ) واژه ای فرانسوی و به معنای « قالب » و « الگو » است. در روش مولاژ ، می توانید الگویی را که در ذهن دارید، روی یک پارچۀ متقال و بر تنِ یک مانکن پیاده کنید و شکلِ واقعی آن را ببینید.
لباسی که با تکنیکِ مولاژ دوخته می شود، کاملاً متناسب با سایز واقعی بدن است، بدون هیچ کم و زیادی. مولاژ آن قدر دقیق است که آن را ریاضی مُد می نامند. همین دقت و جزئیات است که moulage را متمایز و خاص می ‌سازد.

مولاژ چیست

چرا تکنیک مولاژ محبوب است ؟

و اما چرا تکنیک مولاژ محبوب است ؟
اگر هنگام خیاطی، لباس را به سرعت به اندام مانکن بپوشانید، حجم مانکن به شما اجازه می ‌دهد که فرم واقعی لباس را ببینید؛
در همین حین، می ‌توانید تغییرات مورد نظرتان را روی لباس اعمال کنید، آن را تنگ یا گشاد کرده، یا هر تغییر دیگری که خواستید را ایجاد کنید.
خلاقیت مولاژ لباس بسیار لذت بخش است. به همین دلیل، بسیاری از طراحان مُد و طراحان الگو، به این روش عشق می ورزند.

چگونه با استفاده از تکنیک مولاژ خیاطی کنیم ؟

و اما چگونه با استفاده از تکنیک مولاژ ، خیاطی کنیم و لباس‌ های منحصر به‌ فرد بدوزیم ؟ تکنیک مولاژ هم مثل هر هنر و حرفۀ دیگری، نیازمند آموزش است.
اگر تکنیک مولاژ را با همۀ ریزه‌ کاری‌ ها و فوت و فن‌ هایش بیاموزید، می توانید لباس‌ های بسیار منحصر به فردی بدوزید. در ادامه، شما را با ماهیت تکنیک مولاژ ( moulage ) و ابزار مورد نیاز برای آن آشنا خواهیم کرد.

تکنیک مولاژ

ابزار مورد نیاز برای خیاطی با تکنیک مولاژ

اگر می ‌خواهید تکنیک مولاژ ( moulage ) را برای دوختن لباس انتخاب کنید، پیش از هر چیزی، به ابزار زیر نیاز دارید:

  • کاغذ الگوی عریض (80 سانتی متر)
  • مداد سیاه
  • مداد رنگی
  • متر خیاطی
  • خط کش خیاطی
  • نوار چسب
  • خط کش منحنی خیاطی
  • کاغذ تریسینگ
  • قیچی تیز
  • سوزن ته گرد
  • پارچۀ متقال سفید (یا پارچۀ اصلی)
  • زیپ لباس
تکنیک مولاژ

مرحله به مرحله با مولاژ

مراحل مختلف مولاژ چیست ؟
در ادامه با ما همراه باشید تا مراحل مختلف moulage را با هم بشناسیم :

اندازه گیری

در مرحلۀ اول، باید اندازه گیری را انجام دهید. اندازه گیری برای تکنیک مولاژ اصلاً کار راحتی نیست و جزئیات زیادی دارد. این اندازه‌ گیری باید کاملاً دقیق و طبق اصول انجام گیرد؛
به دلیل همین پیچیدگی، معمولاً چند جلسۀ اول کلاس آموزش مولاژ ( moulage ) ، به اندازه گیری اختصاص خواهد داشت. اگر این اندازه گیری را به صورت اصولی یاد بگیرید، کارتان خیلی راحت خواهد شد.
هنگام اندازه گیری باید به این نکته توجه داشته باشید که شخص مورد نظر، نباید زیاد لباس پوشیده باشد؛ فقط باید زیرپوش و یک لباس نازک به تن داشته باشد.
اگر هم می ‌خواهید به خیاط، لباسی به سبک مولاژ سفارش دهید، بهتر است به خیاطی مراجعه کنید که با او احساس راحتی می کنید و نیازی نیست چند لباس بپوشید.
یادتان باشد که اندازه‌ ها باید کاملاً دقیق باشند، حتی میلی مترها نیز محاسبه شوند. شاید فکر کنید یک میلی متر و دو میلی متر، تاثیری در ظاهر کلی لباس نخواهد داشت؛ اما اصلاً این طور نیست، اندازه‌ ها باید کاملاً دقیق باشند

اندازه گیری مولاژ

حساب کردن

بعد از اتمام اندازه‌ گیری، باید یک ضرب و تقسیم انجام دهید. این ضرب و تقسیم‌ ها، طبق فرمول‌ های خاصی انجام می گیرند و در نهایت، اندازه‌ های دقیقی را در اختیارتان قرار می دهند.
در کلاس‌ های آموزشی، می توانید این حساب و کتاب‌ ها را به طور دقیق یاد بگیرید. اگر برای انجام این محاسبات، از ماشین حساب استفاده کنید، سرعت کارتان افزایش خواهد یافت.
اگر هم دوست داشته باشید، می ‌توانید از ماشین حساب تلفن همراهتان استفاده کنید.

طراحی الگو

حالا که اندازه‌ ها را در اختیار دارید و محاسبات را هم انجام داده اید، به کمک کاغذ و مداد، ترسیم الگو را آغاز کنید. یادتان باشد، این الگوی مولاژ ( Mollage pattern ) ، بسیار دقیق است؛
به همین دلیل، فقط می توانید آن را برای کسی که اندازه اش را گرفته اید استفاده کنید، نه شخص دیگر !

طراحی الگو

پیاده سازی الگو

حالا الگوی ترسیم ‌شده را روی پارچۀ سفیدی که تهیه کرده اید پیاده کنید و برش بزنید. فقط یادتان باشد که ضخامت پارچۀ متقال سفیدتان باید به اندازۀ ضخامت پارچۀ اصلی ‌تان باشد.
پس از بُرش، باید تکه‌ ها را همان‌ طور که آموزش دیده اید به یکدیگر وصل کنید و کوک بزنید. اگر می خواهید خیلی صاف و دقیق کوک بزنید، می توانید خط کوک را با مداد مشخص کنید، سپس روی همان خطوط مشخص‌ شده، کوک زدن را آغاز کنید.
شاید برایتان این سوال پیش بیاید که آیا می ‌توان الگوی مولاژ را از همان ابتدا روی پارچۀ اصلی پیاده کرد یا خیر؟
بله می ‌توانید از همان ابتدا، الگو را روی پارچۀ اصلی پیاده کنید؛ اما بهتر است کار را با متقال سفید آغاز کنید.
چراکه می ‌توانید با خیال راحت و بدون استرس، آن را خط کشی کنید؛ در ضمن، رنگ سفید آن باعث می شود که خطوط، بهتر دیده شوند.
و اما دوختنِ زیپ ! از آنجایی‌که لباس‌ های الگوی مولاژ کاملاً فیت تن هستند، باید زیپ داشته باشند تا پوشیدن و درآوردنشان، راحت باشد.
در همین مرحلۀ کوک زدن، زیپ را هم بدوزید تا پرو کردن آسان شود. از یاد نبرید که زیپ باید دقیقاً وسط قرار گرفته باشد.

پیاده سازی الگو

تناسب و رفع اشکال

حالا نوبت به رفع اشکال می ‌رسد. آخرین جلساتِ کلاس، به این رفع اشکال اختصاص دارد. در این قسمت، بررسی می ‌کنید که آیا لباس، کاملاً فیت تن هست یا خیر.
اگر هم اشکالی وجود داشته باشد، باید برطرف کردنِ آن را به خوبی یاد بگیرید. یادتان باشد که لباس به هیچ وجه نباید گشاد باشد و هیچ کدام از قسمت‌ های آن نیز نباید چروک بخورد.
لباس باید کاملاً فیت تن باشد، بدون هیچ اضافه ای. تنظیم و رفع اشکال را با خط شانه آغاز کنید. خط شانه نقش بسیار مهمی در این میان دارد و اگر تنظیم باشد، باعث می ‌شود بقیۀ قسمت‌ ها هم بهتر به نظر برسند.

مولاژ قسمت پایین تنه

پس از آن، به سراغ قسمت پایین ‌تر بروید. اگر لباس، نشستن را دشوار کرده است، باید اشکال آن برطرف شود. اگر این قسمت تنگ باشد، چین و چروک‌ ها در پشت لباس ایجاد می ‌شود.
همان طور که مشاهده کردید، همۀ مراحل دوخت لباس با تکنیک Molage ، ریزه‌کاری‌ ها و نکات مختلفی دارد که اگر به خوبی آموزش دیده باشید، می ‌توانید به راحتی اشکالات لباس را رفع کنید و لباسی بسیار زیبا را بدوزید. در واقع آموزش، نقش تعیین‌ کننده ای در کیفیت کار شما خواهد داشت.
اگر در موسسه ای معتبر و تحت نظر مربیانِ زبده و ماهر آموزش دیده باشید، همۀ نکات مهم و به اصطلاح، فوت کوزه‌ گری را در همان کلاس و زیر نظر مربی خواهید آموخت و دیگر نیازی به آزمون و خطا نیست.
می ‌توانید از همان ابتدای کارتان، لباس‌ های بی عیب و نقصی را بدوزید.

مزایای تکنیک مولاژ چیست ؟

  • لباس‌ هایی که بر اساس تکنیک مولاژ دوخته می ‌شود، کاملاً قالب تن هستند.
  • می ‌توانید طرح ذهنی‌ تان را روی مانکن پیاده کنید.
  • مولاژ، مدرن ‌ترین روش دوخت لباس است و بسیاری از طراحان مطرح دنیا از این روش استفاده می ‌کنند.

بازار کار تکنیک مولاژ چیست ؟

همان ‌طور که گفتیم، مولاژ ( Molage ) از مدرن ‌ترین و محبوب ‌ترین تکنیک‌ های خیاطی به شمار می ‌رود. مولاژ ، مهارتی ارزشمند برای شما خواهد بود و فرصت‌ های شغلی بسیاری را در پیش رویتان قرار خواهد داد.
بسیاری از مزون‌ ها و خانه‌ های لوکس مُد، به دنبال اشخاص حرفه ای در این زمینه هستند.
اگر ( Molage ) را در موسسه ای معتبر آموزش دیده باشید و با ریزه ‌کاری‌ های آن حسابی آشنا باشید، هنرمندی ارزشمند خواهید بود که مزون و خانۀ مُد از شما استقبال خواهد کرد !

یادگیری مولاژ

پایان بخش :

مولاژ چیست ؟ + فیلم مولاژ لباس

سوالات متداول

معنی کلمه مولاژ چیست ؟

مولاژ برداشت یک اثر برای استفاده به عنوان مدرک در تحقیقات جنایی.

هدف از مولاژ چیست ؟

مولاژ هنر به کار بردن صدمات واقعی و ساختگی به منظور آموزش تیم های واکنش اضطراری، پرسنل پزشکی و نظامی است. جلوه های ویژه خوب در فیلم ها موثر هستند زیرا توهمات را واقعی جلوه می دهند. واقعی جلوه دادن صدمات شبیه سازی شده به اولین پاسخ دهندگان کمک می کند تا بهتر برای چیز واقعی آماده شوند

تجهیزات مولاژ چیست ؟

مولاژها یک کمک آموزشی واقعا منحصر به فرد برای کسانی است که علاقه مند به آموزش شبیه سازی مصدوم هستند. این زخم‌های ماکتی و جذاب کوچک بدون لاتکس را می‌توان با موم «مولاژ» تخصصی روی آدمک یا پوست انسان چسباند. انواع زخم ها را می توان با این کیت ها تکرار کرد، از بریدگی گرفته تا سوختگی.

مولاژ چیست ؟

گاهی اوقات مولاژ به یک الگوی واقعی اشاره دارد، اغلب به کل فرآیند دستکاری پارچه روی مانکن به عنوان روشی برای توسعه الگوها و طرح‌های زنانه اشاره می‌کند.

تفاوت بین مولاژ و شیبدار چیست ؟

 مولاژ شیبدار نیست. مولاژ هیچ گونه سهولت پوشیدنی اضافه نمی کند، بنابراین بازتابی از اندازه گیری های واقعی بدن یک فرد است. با این حال، شیب دار حداقل سهولت پوشیدن را شامل می شود و به عنوان پایه ای برای ایجاد الگوهای جدید با خطوط طراحی منحصر به فرد اضافی استفاده می شود.

مولاژ در مد چیست ؟

مولاژ که به نام دراپینگ نیز شناخته می شود، یک تکنیک دستی است که پارچه را مستقیماً روی مانکن خیاط از طریق دستکاری پارچه و استفاده از سنجاق و یک قیچی می بیندکه به آن شکل هندسی می دهد.

5/5 - (30 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.