پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

تری دی مکس در متریال دهی

کاربردهای نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی

فهرست عناوین

در بین نرم افزار های مدل سازی سه بعدی، بدون شک نرم افزار تری دی مکس یکی از اصلی ترین و قدرت مند ترین ابزار هایی است که به راحتی می تواند بخش های بسیار مهمی از جریان کار را کنترل و مدیریت کند.
طیف گسترده ابزار های ویرایش گر قدرت مند برنامه، امکان ارائه برترین و با کیفیت ترین طراحی ها را فراهم می کند.

این ابزار به خوبی می تواند برای مدیریت صحنه های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. اما این تنها نکته مهم این نرم افزار نیست که آن را به بهترین گزینه مورد استفاده طراحان در تخصص ها و حرفه های مختلف تبدیل کرده است.

نرم افزار تری دی مکس

نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی

یکی از مهم ترین مراحل طراحی و مدل سازی سه بعدی، متریال دهی است. این بخش می تواند تاثیر مستقیم زیادی روی نتیجه نهایی کار داشته باشند. کاربرد های تری دی مکس در متریال دهی یکی از مهم ترین شاخصه های این نرم افزار است که موجب افزایش محبوبیت و تقاضا برای این نرم افزار شده است.

متریال دهی چیست؟

برای آشنایی با قابلیت های تری دی مکس در متریال دهی باید ببینیم متریال دهی در کل چه مفهومی دارد. متریال دهی محدود به نرم افزار تری دی مکس نمی شود و در واقع فرایند تعیین جنس و ماهیت هر مدل سه بعدی در نرم افزار های مدل سازی را متریال دهی می نامند.

آموزش نرم افزار تری دی مکس

واقعی کردن تصاویر با متریال دهی

حال قابلیت ها و توانایی های هر نرم افزار مدل ساز سه بعدی در متریال دهی با سایرین متفاوت است. اما روی هم رفته با متریال دهی یک مدل یا طرح خام اولیه، رنگ و بافت خود را به دست می آورد و بیننده با دیدن این طرح کامپیوتری، به خوبی می تواند جنس و ساختار آن شکل و تصویر را لمس کند.

به این ترتیب متریال دهی را در واقع می توان نوعی واقعی کردن تصاویر نیز در نظر گرفت، چرا که اصلا اساس کاربرد تری دی مکس در متریال دهی برای بخش رندرینگ کار اهمیت پیدا می کند.
جایی که قرار است مدل ترسیمی نمای واقعی از مدل زنده را به معرض نمایش بگذارد.

کاربرد تری دی مکس در متریال دهی

کاربرد تری دی مکس در متریال دهی

همان طور که گفته شد نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی یکی از بهترین ها است. این نرم افزار دارد یک سیستم ویرایش گر بسیار مناسب برای مواد است و طیف گسترده ای از گردش کار را پشتیبانی می کند. در این نرم افزار حداقل 24 ماده مورد نیاز به صورت پیش فرض در دسترس است که کاربران می توانند از آن ها در زمان واقعی استفاده کنند.

ایجاد مواد و متریال

از طرفی هم در صورت نیاز به مواد و متریال بیش تر این امکان برای کاربران وجود دارد تا مواد و متریال بیش تری را ایجاد کنند. در بخشی از نرم افزار به نام multi sub object کاربران می توانند تعداد اسلات های موجود در پنجره نمایشگر متریال را به راحتی به تعداد دلخواه خود افزایش دهند.

سیستم های متریال دهی

سیستم های متریال دهی

به صورت کلی خود سیستم های متریال دهی که در اکثر نرم افزار ها مورد استفاده قرار می گیرد، خود به نسخه های مجزایی دسته بندی می شود. یک بخش شامل ویرایش گر متریال کامپکت است و بخش دوم نیز ویرایش گر متریال مبتنی بر مواد مختلف است.
معمولا بخش دوم بیش ترین کارایی نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی را نمایان می کند.

ابزار های مختلف تری دی مکس برای متریال دهی

اگر بخواهیم به تمام گزینه ها و ابزار هایی که تری دی مکس در متریال دهی در اختیار کاربران قرار می دهد اشاره کنیم، این موارد بسیار زیاد و متنوع هستند. اما به صورت خلاصه می توان به برخی ابزار های کاربردی این نرم افزار برای متریال دادن به مدل های سه بعدی مختلف اشاره کرد:

ابزار های مختلف تری دی مکس برای متریال دهی

برخی ابزار های کاربردی

• مجموعه متریال های استاندارد پیش فرض نرم افزار که شامل انواع شیشه ها، سنگ هایی با جنس های مختلف، چوب، فلزات مختلف، مواد پلاستیکی و … می شوند
• ابزار های رنگ آمیزی که شامل رنگ های اصلی مدل مورد نظر و ابزار رنگ محیطی می شود
• ابزار های نور پردازی که هم شامل نور های پس زمینه، نور های صحنه، نور های محیطی و نور ها و سایه های خود شی مورد نظر می شود
• انواع ابزار های انعکاس نور، تعیین میزان شدت نور و انعکاس آن، میزان شفافیت اجسام و میزان عبور نور از آن ها، میزان نزدیک بودن اشیا به متریال شیشه ای و شفاف و دور بودن شان، ابزار های تعیین کننده میزان درخشش مدل ها و …
• ابزار های بافت دهی به مدل ها که هم شامل بافت های آماده هستند و هم امکان ایجاد بافت های جدید در برنامه وجود دارد
• مهم ترین بخش گزینه Map است که از آن برای ایجاد بافت ها و مواد جدید با خصوصیات متفاوت تر استفاده می شود

نحوه متریال دهی بر اساس مواد مختلف

نحوه متریال دهی بر اساس مواد مختلف

بخش ویرایش گر متریال بر اساس ماده، یک سیستم مبتنی بر گره است که مواد و تصاویر بصری مختلف را با کشیدن و رها کردن ایجاد می کند.
به نوعی این نوع رابط امروزه به عنوان گزینه استاندارد اکثر کاربران در نظر گرفته می شود و در اکثر نرم افزار های سه بعدی از جمله تری دی مکس، از این سیستم ویرایش متریال استفاده می شود.

متریال دهی به کمک نرم افزار تری دی مکس

متریال دهی به کمک نرم افزار تری دی مکس

در این سیستم متریال دهی به کمک نرم افزار تری دی مکس می توان به تعداد دلخواه نما و جلوه های مختلف را ایجاد کرد.
این مجموعه خصوصا در نسخه های به روز تر نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی، طیف گسترده تری از مواد را در اختیار کاربران قرار می دهد و برای مثال در معماری بیش از صد ها ماده استاندارد در اختیار طراحان قرار دارد.
بنابراین بعد از ترسیم مدل اولیه، کاربر باید با استفاده از مجموعه مواد استاندارد، جنس آبجکت مورد نظر خود را مشخص کند.

کاربرد تری دی مکس

رنگ ها

در ادامه رنگ ها برای تکمیل جنس و ماهیت آن مدل سه بعدی به کار گرفته می شوند.

آموزش تری دی مکس

نور

حال نوبت اضافه کردن نور های زمینه ای، نور بازتابی، نور تابشی و نور های محیطی است.
در ادامه هم بافت های مختلف به مدل سه بعدی اضافه خواهند شد تا مدل مورد نظر به نمونه های واقعی خود نزدیک و نزدیک تر شود هم بافت های موجود در برنامه و هم بافت های جدید ایجاد شده توسط کاربران می تواند در این خصوص کاربرد داشته باشند.

دوره آنلاین تری دی مکس

اهمیت متریال دهی برای طراحی های سه بعدی

بدون شک متریال دهی بدون در نظر گرفتن هدف از طراحی سه بعدی مورد نظر، یکی از مهم ترین مراحل و پروسه های یک پروژه مدل سازی و طراحی محسوب می شود. دلیل آن هم این است که متریال دهی تعیین کننده نتیجه و کیفیت خروجی کار است.
در کاربرد های تری دی مکس در متریال دهی، از مجموعه بی نظیر از مواد و متریال واقعی استفاده می شود.
وجود این متریال و مواد واقعی است که می تواند موجب شود یک صحنه و تصویر واقعی جلوه کنند و تاثیر مورد نظر را بر بیننده داشته باشند.

دوره حضوری تری دی مکس

رندر نهایی

اهمیت دیگری که متریال دهی با کمک نرم افزار تری دی مکس برای طراحان دارد، تاثیر آن در چگونه دیده شدن رندر نهایی کار است. به نوعی مواد به طراحان این امکان را می دهد تا مشخص کنند اشیا در رندر نهایی کار به چه صورت دیده شوند.
به این ترتیب می توان درک کرد که چرا کارایی های تری دی مکس در متریال دهی تا این حد مورد توجه قرار می گیرد و اهمیت دارد.

کاربرد تری دی مکس در متریال دهی برای تخصص های مختلف

کاربرد تری دی مکس در متریال دهی برای تخصص های مختلف

در خصوص این که متریال دهی با نرم افزار تری دی مکس برای چه تخصص هایی کاربرد دارد، می توان گفت به نوعی هر تخصص و حرفه ای که در پروژه طراحی و مدل سازی خود از تری دی مکس استفاده می کند، کارایی های تری دی مکس در متریال دهی را هم در نظر می گیرد.
رشته های مهمی همچون معماری، طراحی داخلی، طراحی جواهرات، طراحی نما، انیمیشن سازی، ساخت بازی های ویدئویی، تبلیغات و … مهم ترین تخصص هایی هستند که از تری دی مکس برای متریال دهی استفاده می کنند.

پلاگین Vray

پلاگین Vray

البته باید به این نکته مهم اشاره کنیم که سایر نرم افزار ها و خصوصا پلاگین هایی همچون Vray هم می توانند برای متریال دهی در کنار تری دی مکس مورد استفاده قرار بگیرند.
خصوصا که تری دی مکس به خوبی با سایر نرم افزار ها و پلاگین ها هم سازگاری دارد. از این رو برای مثال می توان مدل سازی را در تری دی مکس انجام داد و برای متریال دهی های پیشرفته تر، از پلاگین Vray نیز کمک گرفت.

کاربرد تری دی مکس در متریال دهی در معماری و طراحی داخلی

کاربرد تری دی مکس در متریال دهی در معماری و طراحی داخلی

در بین تخصص های مختلف، معماری و طراحی داخلی بیش ترین استفاده را از تری دی مکس در متریال دهی دارند.
آن ها از این ویژگی به عنوان هسته اصلی و مرکزی تمام جزئیات طرح خود استفاده می کنند و با بهره گیری از عناصر مختلف مصنوعی و طبیعی که در معماری و طراحی داخلی وجود دارد، آن ها در پروژه های مختلفی همچون چیدمان و طراحی مبلمان، طراحی نما و … به کار می گیرند.

متریال دهی در معماری با 3DMAX

این نرم افزار طیف وسیعی از مواد و متریال را برای رشته های معماری در اختیار کاربران می گذارد که هر یک خصوصیات منحصر به فرد خود را داشته و می توانند برای بخشی از طراحی و مدل سازی کاربرد داشته باشند.
علاوه بر این برای برخی مدل ها ممکن است به متریال های جانبی بیش تری هم نیاز باشد که در این صورت می توان از چند ماده فرعی در کنار متریال اولیه اصلی در نرم افزار کمک گرفت.

متریال دهی در معماری با 3DMAX

اهمیت آموزش و یادگیری کار با تری دی مکس در متریال دهی

تمام مواردی که در بالا در خصوص اهمیت متریال دهی در پروژه های مختلف و عملکرد و کارایی تری دی مکس در متریال دهی گفتیم، نشان دهنده یک چیز است؛ اهمیت آموزش و یادگیری اصولی کار با تری دی مکس برای اجرای پروژه های متریال دهی مختلف.

از آن جایی که تری دی مکس یکی از نرم افزار های غول آسای مدل سازی سه بعدی در دنیا است، قطعا آشنایی با نحوه متریال دهی با این نرم افزار به صورت اصولی و حرفه ای می تواند تاثیر بسیار زیادی در موفقیت حرفه ای افراد داشته باشد.

دوره های آموزشی تخصصی از صفر تا صد تری دی مکس


دوره های آموزشی تخصصی از صفر تا صد تری دی مکس

متریال دهی بخش مهم کار را تشکیل می دهد و مشخص کننده میزان کیفیت و واقعی بودن مدل ها است. علاوه بر این تنوع بالا و درک متریال مختلف، پروسه متریال دهی را کمی پیچیده تر می کند.
به همین دلیل دوره های آموزشی تخصصی از صفر تا صد تری دی مکس می توانند بهترین گزینه برای کاربران جهت استفاده از تری دی مکس در متریال دهی محسوب شوند.

سوالات متداول

مهم ترین مرحله طراحی و مدل سازی سه بعدی چیست؟

متریال دهی جزو مهمترین مراحل متریال دهی است زیرا تاثیر مستقیم و اثربخشی روی نتیجه نهایی کار دارد.

متریال دهی چیست؟

فرایند تعیین جنس و ماهیت هر مدل سه بعدی در نرم افزار های مدل سازی را متریال دهی می نامند.

کاربرد متریال دهی با نرم افزار تری دی مکس در چه زمینه هایی است؟

رشته های مهمی همچون معماری، طراحی داخلی، طراحی جواهرات، طراحی نما، انیمیشن سازی، ساخت بازی های ویدئویی، تبلیغات و … مهم ترین تخصص هایی هستند که از تری دی مکس برای متریال دهی استفاده می کنند.

برای اطلاع از شرایط ثبت نام

5/5 - (29 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.