پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

ژست پا در عکاسی

چگونه می توان ژست پا در عکاسی را زیباتر نشان داد؟

فهرست عناوین

یک عکس پرتره برای زیبا دیده شدن باید همه جوره خوب و کامل باشد. زمانی که یک عکس با نمای بسته از صورت سوژه گرفته می شود، تمامی تمرکز اصلی عکس روی جزئیات چهره است. در عکاسی بدون چهره نیز سوژه های اطراف و جزئیات دیگری موضوع عکاسی را شکل می دهند. تا این جا تکلیف عکاس مشخص است. در عکاسی حرفه ای هر تصویری باید دقیقا ژستی درست و مناسب داشته باشد تا بتواند پیام خود را به بیننده انتقال دهد. اما اگر یک بخش کوچک و جزئی در این تصویر مشکل داشته باشد یا نمای درستی نداشته باشد، می تواند روی کلیت تصویر تاثیر منفی بگذارد.

ژست پا در عکاسی

یکی از چالش های مهم عکاسی حرفه ای، خصوصا در عکاسی تبلیغاتی از یک مدل، در عکس های تمام قد است. بسیاری از سوژه ها یا حتی خود عکاسان نمی دانند که چطور باید پاها در تصویر دیده شوند، تا مجموعه عکس نمای خوبی داشته باشد.

شاید برای شما جالب توجه باشد اما حتی در آموزش عکاسی به ژست پا در عکاسی نیز توجه ویژه ای می شود و یکسری ایده های جذاب و ثابت شده در این خصوص مورد استفاده قرار می گیرند. خصوصا برای بسیاری از افراد که به دنبال آموزش عکاسی با موبایل هستند، نحوه قرار گرفتن پاها در عکس و چگونگی ژست پا در عکاسی جای سوال دارد. در ادامه برخی از بهترین ایده های موجود برای ژست پا ها در عکاسی را بررسی می کنیم. با ثبت نام در دوره عکاسی پویااندیش با تمامی این نکات آشنا شده و تبدیل به یک عکاس حرفه ای خواهید شد.

ژست پا در عکاسی در چه عکس هایی باید مورد توجه قرار بگیرد؟

عکس ها می توانند در ژست ها و حالت های مختلفی گرفته شوند. اهمیت ژست پا در عکاسی هم در عکس های ایستاده باید قابل توجه قرار بگیرد و هم در عکس های نشسته. این ژست هم در عکس های دخترانه و هم پسرانه مورد توجه قرار می گیرد.
ژست پا دخترانه و ژست پا پسرانه، ژست پا در عکس های اسپرت و ژست پا در عکس های عروس و داماد و … همگی از جمله حالت های مختلف عکسی است که باید در آن به حالت قرار گرفتن پا ها توجه کرد.
یکی از عکس هایی که ژست پا در آن ها مهم است، ژست عکاسی تبلیغاتی و عکاسی مدلینگ برای عکس هایی است که برای آرایشگاه ها گرفته می شوند.

آموزش عکاسی حرفه ای

در ژست پا برای عکاسی به چه مواردی باید توجه کرد؟

اول از همه باید به ظاهر پاها توجه کرد. اگر قرار است پاها به صورت واضح در عکس ها دیده شوند، باید تمیز، بدون زخم و در بهترین شرایط باشند. نکته مهم بعدی توجه به حالت قرار گرفتن آن ها است. مهم ترین مورد حالتی است که پاها باید در عکس قرار بگیرند.
زاویه قرار گرفتن شان، زاویه نور، فاصله پاها از هم دیگر، حالت قرار گرفتن پاها در عکس های ایستاده و نشسته و مواردی از این دست مهم ترین نکاتی است که باید در ژست پا در عکاسی به آن ها توجه کرد.
در عکس هایی که قرار است پای سوژه نیز دیده شود، فضای اطراف و لوکیشنی که عکس در آن گرفته می شود هم می تواند در چگونه دیده شدن عکس ها تاثیر داشته باشد. از همه مهم تر این که ژست پا در عکاسی هم شامل نحوه ژست گرفتن ساق پا ها می شود، هم شامل کف پا و انگشتان پا می شود.

هدف از توجه به ژست پا در عکسی چیست؟

در یک عکس ما انواع ژست های درست و غلط را داریم. عکس ها نشان دهنده میزان مهارت عکاس هستند و از طرفی هم قرار است در عکاسی پرتره زیبایی و خاص بودن سوژه را نشان دهند. برای این منظور درست همان طور که به چگونه قرار گرفتن و ژست گرفتن سر، دست ها، شانه ها و سایر بخش های بدن سوژه توجه می شود، باید به چگونه دیده شدن پا ها نیز در عکس ها توجه کرد.

هدف توجه به ژست پا در عکس ها به صورت حرفه ای و اصولی، نشان دادن هر چه زیباتر و جذاب تر سوژه عکس است. بر خلاف تصور حتی این که پا ها در یک عکس چطور قرار بگیرند و چه زاویه ای داشته باشند هم می تواند به شدت روی زیباتر دیده شدن سوژه و در نهایت تصویر ثبت شده از آن تاثیر داشته باشد. اگر دوست دارید عکاسی را بصورت حرفه ای و اصولی یاد بگیرید اما زمان آزاد لازم برای شرکت در دوره های حضوری را ندارید، می توانید در دوره های آنلاین عکاسی پویا اندیش شرکت کنید.

ترفند های ژست پا در عکاسی

از همه مهم تر این که ژست پا در عکاسی را به جرات می توان به عنوان یکی از سخت ترین بخش های کار، خصوصا در عکاسی حرفه ای در نظر گرفت. هم در عکس های تکی و هم در عکس های چند نفره، قرار دادن مناسب پا با کمک ترفند های ژست پا در عکاسی می تواند یک عکس و مدل آن را از حالت معمولی به یک تصویر فوق العاده جذاب تبدیل کند. عکس هایی با ژست های مختلف پا، مهم ترین هدف در عکاسی تبلیغاتی و عکاسی مدلینگ هستند. خصوصا در عکس هایی که برای تبلیغ کفش و صندل گرفته می شوند یا عکس های مدلینگ. در ادامه برخی از ایده های موثر در این خصوص را بررسی می کنیم.

ایده های ژست پا در عکاسی

برای ژست پاها در یک عکس می توان از حالت های مختلفی استفاده کرد. با توجه به این که سوژه عکس چیست و در چه فضا و چشم اندازی گرفته می شود، عکاسی پرتره است یا عکاسی بدون چهره، ژست عکس دخترانه یا پسرانه و هزاران گزینه دیگر، ژست پا در عکاسی می تواند متفاوت باشد.برای مثال می توان به یک سری از ایده های زیر اشاره کرد:
• ژست پا در عکاسی ایستاده، که خود حالت های مختلفی را شامل می شود
• ژست پای برهنه در ساحل و در فضای سبز
• ژست پا در عکس های نشسته
• ژست پای نوزاد در عکس
• ژست پا دخترانه
• ژست پا پسرانه
• ژست پا در عکس های گروهی و دوستانه
در ادامه برخی از این ایده ها و ژست ها را بیشتر توضیح می دهیم.

ژست پا در عکاسی ایستاده

یکی از ایده های پیشنهادی به عنوان ژست پا در عکاسی، به ژست پا ها در عکس های ایستاده مربوط می شود.
در این ژست ها بهترین حالت آن است که یکی از پاها را کمی جلوتر از پای دیگر قرار داده و به نوعی تمام وزن را روی پای دیگری که کمی به سمت عقب تر متمایل است، بیاندازید.
به این ژست پا در عکاسی، ژست طناب نامرئی گفته می شود. درست مانند این که اولین قدم سوژه روی یک طناب نامرئی برداشته می شود. شاید در ابتدا این ژست کمی ناخوشایند به نظر بیاید، اما در عکس ها این نوع ژست پا نمای جالبی دارد و تصویر جذاب تری را به جای می گذارد. ژست پا در این حالت که بیشتر به ژست ساق پا مربوط می شود، موجب بلندتر و کشیده تر دیده شدن ساق پا، مچ پا و خود پا خواهد شد. در واقع حالتی توهم مانند در این ژست پا در عکاسی ایجاد می شود که می تواند موجب جذاب تر دیده شدن اندام و هیکل سوژه عکس شود.

ژست قوس دادن به ساق پاها

ایده بعدی برای ژست پا در عکاسی، خصوصا در عکس های ایستاده قوس دادن و حالت کمانی دادن به ساق پاهای سوژه است. در این ایده مدل عکاسی باید هر دو پای خود را کمی به سمت داخل متمایل کرده و آن ها را در فاصله یک اینچی از هم قرار دهد.
این فاصله اهمیت زیادی دارد. سپس باید پای عقبی را کمی خم کرده و پای دیگر را کاملا صاف نگه دارد. این ژست عکاسی برای پاها نیز می تواند روی باریک تر دیده شدن ساق پاهای سوژه در ژست عکس های ایستاده موثر باشد.

ژست Crosses Ankles

این ژست هم می تواند یکی از ایده های ژست پا در عکاسی ایستاده باشد و معمولا هم برای ژست پا دخترانه مورد استفاده قرار می گیرد. در این ژست دو قوزک پا به صورت ضربدری روی هم قرار می گیرند و پاها در زاویه ای تقریبا 30 درجه ای دورتر نسبت به دوربین قرار خواهند گرفت. در این ژست عکاسی، بدن به همراه مچ پا و ساق پاها باید در حالت ترازی نسبت به هم قرار بگیرند.


یک ژست پای عالی در عکاسی برای پروفایل

این ژست هم برای عکس های تکی و هم در یک عکس گروهی می تواند به کار آید. در عکس های گروهی اگر نفر آخری هستید که به صورت ایستاده ژست گرفته اید، می توانید از این ایده استفاده کنید. برای گرفتن این ژست پا در عکاسی، باید بدن در مقابل دوربین به صورت کامل به پهلو قرار بگیرد. سپس پایی که نزدیک به دوربین است را به سمت بالا قوس داده و پای دیگر را روی زمین نگه دارید.
در این ژست عکس حالت قرار گرفتن پاها درست مانند فلامینگو است. مطمئن شوید که زاویه عقبی بدن مدل بیشتر از قسمت های جلویی در تصویر دیده می شوند. با تکنیک هایی که در دوره فتوشاپ در عکاسی یاد می گیرید، می توانید براحتی ادیت های لازم روی عکس های خود را انجام دهید. کیفیت دوره آنلاین فتوشاپ در عکاسی پویااندیش کم از دوره حضوری نداشته و نه تنها می توانید مهارت و دانش خود را افزایش دهید بلکه در وقت و زمان نیز صرفه جویی خواهید کرد.

ژست پا در عکاسی با حالت پیچ سه ربع

در این ژست حالت قرار گرفتن پاها، ساق پا و مچ پا به همراه زاویه پیچش بدن سوژه درست مانند نحوه ایستادن دختران مسابقه رقص است. این ژست به ظاهر عجیب یک دلیل مهم دارد، آن هم این است که کلیت این ژست موجب می شود بدن مدل جذاب تر، خوش اندام تر و پا ها نیز ظاهر زیباتری داشته باشند.

تنها کاری که باید در این جا انجام دهید این است که تنه بالایی بدن سوژه را کمی به صورت مورب بچرخانید و یک پا را پشت پای دیگر قرار دهید. مطمئن شوید پای جلویی مدل کاملا صاف باشد و پای عقبی نیز کمی حالت زاویه دار باشد. در این ژست پا در عکاسی سوژه باید تمام وزن خود را روی پای عقبی خود بیاندازد.


ژست پا در عکاسی به سبک Stagger

در این ژست عکس سوژه باید باز هم یکی از پا ها را عقب تر از پای دیگری قرار دهد و پای جلویی را کمی به سمت نزدیک تر دوربین زاویه دهد. برای حفظ حالت کلی بدن باید تمام وزن روی پای عقبی باشد. کمی نیز باید به بدن مدل عکس انحنا داد.


ژست پا در عکس های نشسته

برای ژست پا در عکاسی در حالت نشسته می توان از ایده های ژست عکس نشسته کمک گرفت. برای مثال ژستی که در آن سوژه روی پله ها نشسته و پاها با زاویه ای نسبت به هم، در مقابل هم قرار گرفته اند.
یک حالت دیگر هم سوژه می تواند هر دو پای خود را به یک سمت و حالت زاویه دار روی هم قرار دهد.

دیگر ژست های عکس نشسته مانند عکس های روی صندلی یا پشت میز هم می توانند برای ژست عکس پا در عکاسی در نظر گرفته شوند. برای مثال سوژه می تواند روی صندلی بنشیند، یکی از پاها را جلوتر روی زمین قرار دهد و پای دیگر را کمی عقب تر، روی پایه صندلی بگذارد. یا این که هر دو پا را روی هم به یک سمت قرار دهد.


جزئیات مهم در زیباتر شدن ژست پا در عکاسی

در کنار ایده هایی که برای ژست پا در عکس های مختلف وجود دارد، یکسری جزئیات هم می توانند روی نتیجه نهایی عکس ها تاثیر داشته باشند. برای مثال در ژست پا دخترانه، مدل کفش جلوباز پوشیده باشد، لاک داشتن ناخن های پای سوژه در زیبایی عکس تاثیر زیادی خواهد داشت. روشنایی نیز می تواند روی عکس های تمام قدی که پاها نیز در تصویر جزء مهمی از عکس هستند تاثیر داشته باشند.
بهترین گزینه نور طبیعی است، اما نور های مصنوعی نیز می توانند در زیباتر شدن تصاویر به کار آیند. در عکاسی حرفه ای استفاده از تجهیزات نورپردازی حرفه ای بهترین گزینه است. کفش ها نیز می توانند خود به عنوان ابزاری عالی در ژست پا در عکاسی باشند. کفش هایی زیبا و منحصر به فرد به نوبه خود ژست پا در عکس های مختلف را خاص تر و برجسته تر خواهد کرد. البته پای برهنه خود به تنهایی یکی از اصلی ترین ایده هایی است که در ژست پا در عکاسی عکاسان حرفه ای به آن توجه می کنند.

سوالات متداول

بهترین حالت برای ژست پا در عکاسی چیست؟

برای گرفتن عکس های بهتر، باید تمامی بخش های بدن به صورت هماهنگ در تصویر نمایان شوند. در گرفتن ژست هایی که پاها در عکس مشخص اند باید بدن را با مچ پا و ساق پا هماهنگ کرد. بهترین حالت زمانی است که بدن را کاملا در یک پهلو قرار دهید و پایی که نزدیک به دوربین است را به حالتی شبیه یک فلامینگو قرار دهید.

چگونه عکس های سلفی پا را بگیریم؟

می ‌توانید روی صندلی یا پله‌ ها با پاهای روی هم بنشینید، یا حتی روی زمین بنشینید و پاهای تان را باز کنید تا یک سلفی عالی از پا بگیرید. باز هم، نمایی از بالا بگیرید و گوشی خود را به سمت پایین زاویه دهید تا جزئیات بیشتری از لباس را به اشتراک بگذارید.

چرا باید در ژست پا در عکاسی، پاها را روی هم بیاندازیم؟

با گرفتن این ژست و انداختن پاها روی هم در عکس ها، خصوصا اگر کفش های ساق کوتاه به پا داشته باشید، توهم پاهای بلندتر در عکس ها ایجاد می شود. برای هر چه بهتر شدن عکس ها بهتر است که وزن خود را روی پای عقب بیاندازید و کمی زاویه اضافی را در ژست های پا در عکاسی به وجود بیاورید.

هنرجویان عکاسی پویا اندیش

5/5 - (28 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.