پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

کادربندی در عکاسی

کادر بندی در عکاسی و اهمیت آن

فهرست عناوین

کادر بندی در عکاسی چه اهمیت دارد ؟

کادر بندی در عکاسی و کمپوزیسیون در هنرهای گوناگون به معنای قرار گیری اجزای یک اثر است که هنرمند برای ایجاد وحدت و تناسب بین بخش‌های مختلف اثر خود به کار می‌برد. برای مثال ،یک اثر معماری، یک اثر موسیقایی، شعر و داستان، حجم ، و آثار نقاشی و عکاسی و طراحی دارای ترکیب‌بندی‌های متفاوت ویژه‌ای هستند که هنرمند برای انسجام اثر هنری خود آنها را برگزیده‌است.
تعادل ، تقارن ، ریتم و… از عواملی هستند که در موضوع ترکیب بندی به آنها توجه می شود. هیچ قانون ثابتی در عکاسی وجود ندارد، اما نکاتی وجود دارد که اغلب می توانند به شما در افزایش ترکیب بندی عکس هاتان کمک کند.

انواع کادر بندی در عکاسی

پنج قانون اصلی کمپوزیسیون در عکاسی چیست؟

کادربندی در عکاسی شامل پنج قانون اصلی است که شامل موارد زیر می شود:

  • خطوط پیشرو
  • قانون یک سوم
  • فضای منفی
  • خط افق
  • تقارن و الگوها

آموزش کادربندی در عکاسی

در کلاس های آنلاین و حضوری پویا اندیش هنر جو با انواع ترکیب بندی ها در عکاسی آشنا میشود و میتواند در مجموعه عکس های خود این تکنیک های عکاسی را به کار ببرد. ممکن است کلیشه ای به نظر برسد، اما تنها قانون در عکاسی این است که هیچ قانونی وجود ندارد.
با این وجود ، تعداد زیادی دستورالعمل ثابت شده‌وجود دارد. که تقریباً در هر شرایطی می تواند برای افزایش تأثیر صحنه بر روی مخاطب استفاده شود. این دستورالعمل ها به شما کمک می کند عکس های جذاب تری بگیرید، به آنها تعادل طبیعی بدهید، توجه را به قسمت های مهم صحنه جلب کنید یا چشم بیننده را از طریق تصویر هدایت کنید. هنگامی که با این نکات ترکیب بندی و کادر بندی در عکاسی آشنا شدید، از میزان جهانی بودن اکثر آنها تعجب خواهید کرد. زیرا شما آنها را در همه جا مشاهده خواهید کرد. با ثبت نام در دوره عکاسی پویااندیش با تمامی این نکات آشنا شده و تبدیل به یک عکاس حرفه‌ای خواهید‌شد.

اصول کادربندی در عکاسی

کادر بندی در عکاسی و قانون یک سوم

تصور کنید که تصویر شما توسط 2 خط عمودی و 2 افقی به 9 قسمت مساوی تقسیم شده‌است. قانون یک سوم می گوید شما باید مهمترین عناصر را در صحنه خود در امتداد این خطوط یا در نقاط تلاقی یکدیگر قرار دهید.
با این کار تعادل و علاقه به عکس شما اضافه می شود. بعضی از دوربین ها حتی گزینه ای را برای سوپاپ کردن قانون شبکه های سوم بر روی صفحه LCD ارائه می دهند ، که استفاده از آن را حتی ساده تر می کند.
توجه کنید که ساختمان و افق چگونه در امتداد یک سوم قرار دارند. تصویر توسط Trey Ratcliff گرفته‌شده‌است.
برای دیدن آثار هنرمند میتوانید به صفحه اینستاگرام https://www.instagram.com/treyratcliff/ مراجعه کنید.

کادربندی در عکاسی

کادر بندی در عکاسی و عناصر متعادل سازی

قرار‌دادن سوژه اصلی خود در خارج از مرکز ، همانند قانون یک سوم ، عکس جالب تری ایجاد می کند ، اما می تواند در صحنه خلا ایجاد کند و باعث احساس خالی بودن شود.
شما می توانید با قرار‌دادن یک سوژه دیگر با اهمیت کمتر برای پر کردن فضا ، به یک ترکیب متعادل برسید و “وزن بصری” سوژه اصلی را مساوی کنید. در اینجا ، “وزن بصری” تصویری تابلو توسط ساختمان در طرف دیگر عکس متعادل می شود. تصویر توسط شانون کوکوسکا گرفته‌شده‌است.

آموزش کادربندی

کادر بندی در عکاسی و خطوط رهبری

وقتی به عکسی نگاه می‌کنیم ، به طور طبیعی چشم ما در امتداد خطوط کشیده‌میشود. با فکر‌کردن در مورد نحوه قرار دادن‌این خطوط اصلی در ترکیب خود ، می توانید بر نحوه مشاهده تصویر ، کشاندن مخاطب به سمت تصویر ، تأثیر بگذارید.
انواع مختلفی از خط وجود دارد – مستقیم ، مورب ، انحنا ، زیگزاگ ، شعاعی و غیره – و هر یک از آنها می توانند برای بهبود ترکیب عکس ما استفاده می شوند. آموزش عکاسی و یادگیری عکاسی را با پویا اندیش شروع کنید.
جاده موجود در این عکس توجه شما را به صحنه جلب می کند. تصویر توسط Pierre Metivier گرفته‌شده‌است. اگر دوست دارید عکاسی را بصورت حرفه ای و اصولی یاد بگیرید اما زمان آزاد لازم برای شرکت در دوره های حضوری را ندارید، می توانید در دوره های آنلاین عکاسی پویا اندیش شرکت کنید.

آموزش کادر بندی در عکاسی

تقارن و الگوها و کادر بندی در عکاسی

ما با تقارن و الگوهای طبیعی و ساخته‌دست بشر احاطه‌شده‌ایم. آنها می توانند ترکیبات بسیار چشم نوازی ایجاد کنند، خصوصاً در شرایطی که انتظار نمی رود. روش عالی دیگر برای استفاده از آنها شکستن‌تقارن یا الگو به نوعی ، ایجاد کشش و یک نقطه کانونی به صحنه است.
تقارن این مکان توسط سطلی در گوشه پایین سمت راست شکسته‌شده‌است. تصویر توسط فابیو مونتالتو گرفته‌شده‌است. برای یادگیری عکاسی از همین حالا شروع کنید. پویا اندیش با برگزاری کلاس های آنلاین بهترین فرصت برای یادگیری شماست.

کادربندی صحیح در عکاسی

نقطه نظر در عکاسی

قبل از عکاسی از سوژه خود ، وقت بگذارید و فکر کنید که از کجا آن را عکاسی می کنید. دیدگاه ما تأثیر گسترده ای بر ترکیب عکس ما دارد و در نتیجه می تواند پیامی را که عکس منتقل می کند بسیار تحت تأثیر قرار دهد.
به جای اینکه فقط از سطح چشم عکاسی کنید ، از بالا ، پایین سطح زمین ، از پهلو ، از عقب ، از فاصله دور ، از خیلی نزدیک و غیره عکس بگیرید. نقطه نظر غیرمعمول انتخاب شده‌در اینجا یک عکس جذاب و کمی انتزاعی ایجاد می‌کند. تصویر توسط ronsho گرفته‌شده‌است.

نحوه کادر بندی در عکاسی
آموزش حرفه ای عکاسی و فیلمبرداری

پس زمینه در کادر بندی عکس ها

وقتی یک عکس را میگیرید، اما بعد متوجه می شوید که تصویر نهایی فاقد تأثیر است زیرا سوژه در پس زمینه ای شلوغ قرار می گیرد؟ چشم انسان در تمایز بین عناصر مختلف در یک صحنه بسیار عالی است ، در حالی که یک دوربین تمایل به صاف کردن پیش زمینه و پس زمینه دارد، و این اغلب می تواند یک عکس عالی را خراب کند.
خوشبختانه برطرف شدن این مشکل در زمان عکسبرداری آسان است .
به دنبال پس زمینه ای ساده و بدون مانع بگردید و عکس خود را طوری تنظیم کنید که موضوع را منحرف یا از بین نبرد. برای یادگیری عکاسی با پویا اندیش همراه باشید. زمینه ساده در این ترکیب تضمین می کند که چیزی از موضوع منحرف نمی شود. تصویر توسط فیلیپ نادرر گرفته‌شده‌است.

کادربندی عکس

عمق در عکاسی

از آنجا که عکاسی یک رسانه دو بعدی است ، ما باید ترکیب خود را با دقت انتخاب کنیم تا حس عمقی را که در صحنه واقعی وجود دارد، منتقل کنیم. با قرار دادن‌اشیا در پیش زمینه ، زمین میانه و پس زمینه می توانید در عکس عمق ایجاد کنید. یکی دیگر از تکنیک های مفید ترکیب ، همپوشانی است ، جایی که شما عمداً یک شی را با دیگری پنهان می کنید.
چشم انسان به طور طبیعی این لایه ها را تشخیص می دهد و ذهنی آنها را جدا می کند و تصویری با عمق بیشتر ایجاد می کند. با قرار دادن‌سوژه های جالب در فواصل مختلف از دوربین ، بر عمق صحنه خود تأکید کنید.
تصویر توسط ژول برلین گرفته‌شده‌است.

آموزشگاه آنلاین عکاسی

کادر بندی مثلثی

ترکیب بندی مثلثی نوعی ترکیب بندی است که نوعی تنش پویا به عکس می دهد این نوع ترکیب بندی باعث حرکت بصری در عکس می شود برای مثال در این عکس مثلث ها. با داشتن خط های اریب که به جهت های مختلف حرکت میکنند تنش حرکتی زیادی به عکس می بخشند.

آموزش حرفه ای عکاسی

اهمیت کادر بندی در عکاسی

جهان پر از اشیایی است که قابهای طبیعی کاملی مانند درختان ، طاق نماها و حفره ها را ایجاد می کند. با قرار‌دادن این موارد در لبه ترکیب به جداسازی موضوع اصلی از دنیای خارج کمک می کنید. نتیجه یک تصویر متمرکزتر و شگفت انگیز است که به طور طبیعی چشم شما را به نقطه اصلی عکس جذب می کند. در تصویر روبرو ، تپه های اطراف یک قاب طبیعی را تشکیل می دهند و قطعه چوب یک نقطه کانونی را ایجاد می کند.
تصویر توسط Crossthwaite. گرفته‌شده‌است. با تکنیک هایی که در دوره فتوشاپ در عکاسی یاد می گیرید، می توانید براحتی ادیت های لازم روی عکس های خود را انجام دهید. کیفیت دوره آنلاین فتوشاپ در عکاسی پویااندیش کم از دوره حضوری نداشته و نه تنها می توانید مهارت و دانش خود را افزایش دهید بلکه در وقت و زمان نیز صرفه جویی خواهید کرد.

آموزش عکاسی

تصویرگران پویا اندیش در انتهای دوره آنلاین عکاسی به هنرجویانش مدرک معتبر با مهر رسمی وزارت امور خارجه ارائه می‌دهد با ارائه این مدرک به راحتی میتوانید یک رزومه حرفه ای داشته باشید.

پایان بخش :

کادر بندی در عکاسی و اهمیت آن

سوالات متداول

چهار تکنیک ترکیب بندی در عکاسی کدام است؟

برای کادربندی موفق در عکاسی می توان از چهار تکنیک کاربردی زیر استفاده کرد:
·        سادگی که یک راه خوب برای شروع به ایجاد یک تصویر است. با یک ترکیب قوی و ساده نگه داشتن عکس می توان یک کادربندی عالی داشت
·        تضاد راه دیگری برای ایجاد یک ترکیب بندی قوی در تصاویر است. یک عکس با ترکیب بندی خوب اغلب از کنتراست موثر استفاده می کند
·        قانون یک سوم که یکی از کاربردی ترین گزینه ها در عکاسی است
·        کادربندی بر اساس الگوها و خطوط

کادربندی در عکاسی چطور تعریف می شود؟

کادربندی در عکاسی که به آن کمپوزیسیون نیز گفته می شود، در واقع مشخص کننده چگونگی قرار گیری سوژه و سایر جزئیات در یک تصویر است به نحوی که تمامی آنها با هم وحدت و تناسب لازم را داشته باشند. در کادربندی عکاسی باید تعادل در تصویر، تعادل و موازنه در نورها و رنگ ها، ریتم و هارمونی تصویر و تقارن را رعایت کرد. در کل مفهوم کادربندی در عکاسی به این صورت است که تصویر باید کاملا متناسب و یک دست دیده شود تا مخاطب به راحتی با آن ارتباط برقرار کند و پیام عکس مورد نظر را دریافت کند.

چرا کادربندی و کمپوزیسیون در عکاسی مهم است؟

کمپوزیسیون چیزی است که چشم ما را از طریق یک عکس هدایت می کند و موجب می شود تا به موضوعی که با عکس مورد نظر مرتبط است، اهمیت داده شود. ترکیب بندی از طریق جریان، جهت، و تعادل بصری، به هدایت داستان در پشت تصویر شما کمک می کند و توجه بیننده را جلب خواهد کرد.

4.9/5 - (31 امتیاز)

مطالعه بیشتر

عکاسی تبلیغاتی چیست و چگونه می توان عکس تبلیغاتی گرفت ؟
راهنمای تازه کاران در عکاسی انتزاعی گل ها + فیلم جذاب
چگونه عکس های ورزشی و در حرکت بگیریم ؟
نحوۀ استفاده از رنگ های مکمل در عکاسی
4 دلیل برای اینکه چرا عکس شارپ و شفاف نمی گیرید
عکاسی مدلینگ چیست ؟
نحوه ویرایش عکس سیاه و سفید در لایت روم
آموزش عکاسی در شب + فیلم
چگونه تعادل رنگ در عکاسی می تواند رنگ تان را از بین ببرد ؟ + فیلم
7 نکته ای که درباره ی عکاسی از طبیعت بی جان باید بدانید + فیلم
تغییر یک دوربین قدیمی و عکاسی مادون قرمز + فیلم
لنز تله فوتو چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟
عدم تقارن در عکاسی چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟!
62 ایده ژست با کلاه برای عکاسی
حرفه ای ترین دوربین عکاسی
کسب درآمد از عکاسی | چگونه با عکاسی درآمد کسب کنیم؟
عکاسی کرلیان چیست؟ + راهنمایی کامل
222 ایده عکاسی از کودکان ؛ چگونه از کودکان عکسبرداری کنید
هیستوگرام چیست ؟ و چگونه هیستوگرام دوربین را فعال کنیم ؟
نحوه گرفتن عکس پاییزی جذاب + عکس
بهبود عکاسی با لایت روم چگونه ممکن است؟
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.