پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

عکس سیاه و سفید

عکاسی سیاه و سفید + راهنمایی کامل برای مبتدیان

فهرست عناوین

عکاسی سیاه و سفید شامل چالش های منحصر به فردی است و رویکردهای خاصی را می طلبد. در اینجا به هر آنچه برای تهیه ی عکس های بی نظیر سیاه و سفید نیاز دارید، اشاره کرده ایم. زمانی بود که تمام عکس ها سیاه و سفید بودند. اما از زمانی که اولین عکس رنگی حدود ۱۶۰ سال پیش گرفته شد، این روند تغییر کرد.

عکاسی سیاه و سفید

عکاسی سیاه و سفید

از نظر یک شخص غیر حرفه ای ممکن است گیج کننده باشد که چرا عکاسان به عقب برمی گردند و عکس های سیاه و سفید ثبت می کنند، و ظاهرا با حذف رنگ، خود را محدود می کنند. این موضوع درست است که اگر رنگی برای کار کردن با آن نداشته باشید، دستیابی به ظاهر و احساسی که می خواهید در عکس هایتان ایجاد کنید، می تواند کمی چالش برانگیزتر باشد. اما از طرف دیگر، عکاسی سیاه و سفید می تواند خیلی تاثیرگذار باشد و گزینه ی مناسبی برای افزودن به پورتفولیوی عکاسی شما باشد. در اینجا به بسیاری از دلایل دیگر برای امتحان کردن عکاسی سیاه و سفید اشاره می کنیم. با ثبت نام در دوره عکاسی پویا اندیش با تمامی تکنیک های لازم آشنا شده و تبدیل به یک عکاس حرفه ای خواهید شد.

عکاسی سیاه و سفید

راهنمای عکاسی سیاه و سفید

این راهنما از آموزشگاه آنلاین عکاسی حرفه ای پویا اندیش، اصول عکاسی سیاه و سفید را به شما آموزش می دهد. این اصول شامل این مواردند: مزایا و معایب این نوع عکاسی، اشتباهات متداولی که باید از انجام آن ها بپرهیزید، تجهیزات توصیه شده و تکنیک هایی که می توانید برای شروع از آن ها استفاده کنید.

عکاسی سیاه و سفید

چرا باید عکس های سیاه و سفید بگیریم؟

عوامل حواس پرتی را حذف می کند:

با عکاسی سیاه و سفید می توانید احتمال پرت شدن حواس توسط رنگ ها را از بین ببرید. این به این معناست که تمرکز بیشتری روی سایر جنبه های عکاسی گذاشته می شود. این جنبه ها می توانند شامل مواردی همچون سوژه، شکل ها، بافت، نورپردازی، کنتراست و ساختار باشند. این ویژگی عکاسی سیاه و سفید را به گزینه ی ایده آلی تبدیل می کند، خصوصا هنگامی که انواع مختلفی از عکاسی را تجربه می کنید. این ویژگی همچنین زمانی که مفید است که می خواهید یک عنصر خاص در عکس را تا حد ممکن مورد توجه قرار دهید.

عکاسی سیاه و سفید

به شما کمک می کند که مهارت های خود را گسترش دهید:

از آنجایی که عکاسی سیاه و سفید می تواند به طرز چشمگیری احساس و نقطه کانونی عکس تان را تغییر دهد، می تواند باعث شود که به روش جدیدی عکاسی را انجام دهید. این سبک از عکاسی به شما می آموزد که به طرز متفاوتی به سوژه های خود نگاه کنید و شما را وادار می کند که توجه بخصوصی به چیزهایی مثل نورپردازی و کنتراست داشته باشید. بنابراین، عکاسی سیاه و سفید یک تمرین عکاسی عالی برای کمک به گسترش مهارت های شماست.

عکاسی سیاه و سفید

احساسات را برانگیخته می کند:

عکس های سیاه و سفید، احساسات خاصی را تداعی می کنند. این عکس ها برای برخی از افراد همیشه جذاب هستند، به نحوی که با گذر زمان فراموش نمی شوند. اگر عادت دارید که عکس های سیاه و سفید مربوط به ایام قدیم را ببینید، ممکن است این نوع عکاسی را به آن زمان ها نسبت دهید. این لزوما به این معنا نیست که این سبک عکاسی باعث می شود افراد در تشخیص این که عکس ها مربوط به چه زمانی هستند گیج شوند، بلکه باعث می شود افراد به مفاهیمی همچون زمان، سن و تاریخ بیندیشند.

عکاسی سیاه و سفید

تصاویر دراماتیک با عکاسی سیاه و سفید

روش دیگری که عکاسی سیاه و سفید می تواند احساس عکاسی تان را تغییر دهد این است که باعث شوید دراماتیک تر به نظر برسد. چیزی در خصوص عکاسی بی رنگ وجود دارد که می تواند باعث شود ترکیب شما تماشایی، جالب، طبیعی و بکر شود. برای مثال، از یک منظره ی دلپذیر عکس بگیرید و آن را سیاه و سفید کنید، می بینید که این کار تا چه حد تاثیر احساسی تصویر را تغییر می دهد.

نحوه گرفتن عکس سیاه و سفید

نکاتی برای عکاسی سیاه و سفید

همانطور که در قسمت بالا ذکر شد، عکاسی سیاه و سفید می تواند روی عناصر خاصی از عکس های شما بیشتر تاکید کند. در اینجا به مواردی اشاره کرده ایم که هنگام عکاسی سیاه و سفید باید توجه ویژه ای به آن ها داشته باشید.

نحوه گرفتن عکس سیاه و سفید

اول تصمیم بگیرید:

نباید به عکاسی سیاه و سفید به عنوان راهی برای افزودن جذابیت به عکس های خسته کننده نگاه کنید. باید بدانید که ممکن است نقشه ی اصلی تان خوب کار نکند. پس همیشه می توانید در میان راه نظرتان را تغییر دهید. اما ایده ی خوبی است که قبل از این که سر صحنه ی عکسبرداری حاضر شوید تصمیم بگیرید که می خواهید عکاسی سیاه و سفید داشته باشید یا تمام رنگی. از قبل تعیین کردن سبک عکسبرداری، روی نحوه ی برخورد شما با بسیاری از جنبه های عکس تاثیر می گذارد.

نحوه گرفتن عکس سیاه و سفید

کنتراست برای عکاسی سیاه و سفید:

علاوه بر این که عکاسی سیاه و سفید می تواند تمرکز بیشتری روی بسیاری از جنبه های عکس هایتان بگذارد، نسبت به سایر انواع عکاسی در تاکید بر روی کنتراست نیز عملکرد بهتری دارد. زمانی که با عکاسی سیاه و سفید سر و کار دارید، تنها چیزی که در عکس وجود دارد سایه و نور است. همچنین رنگ های مختلفی وجود ندارد که نگران آن ها باشید و این موضوع باعث می شود که با استفاده از کنتراست، راحت تر و موثرتر بتوانید به جلوه ای چشمگیر دست پیدا کنید.

نحوه گرفتن عکس سیاه و سفید

مجاورت (Proximity)

لازم به ذکر است که “کنتراست” تنها به تفاوت بین روشن ترین و تاریک ترین قسمت عکس اشاره ندارد. بلکه به مجاورت (Proximity) نیز اشاره دارد. برای مثال اگر عکس شما شامل دو شی با سطح متفاوتی از روشنایی باشد که در کنار هم قرار دارند، تفاوت بین آن ها اغراق آمیز است. این یک روش برای افزودن جلوه ی شدید و موثرتری به عکس های سیاه و سفید شماست. و در پس پردازش، می توانید کنتراست را افزایش دهید و روشنایی را کاهش دهید تا جلوه ی بسیار چشمگیری را ایجاد کنید.

نحوه گرفتن عکس سیاه و سفید

ایجاد احساس لطافت در عکاسی سیاه و سفید:

از طرف دیگر، اگر می خواهید عکس هایتان احساس لطیف تری داشته باشند، می توانید کنتراست پایین تری را انتخاب کنید که در آن هر تفاوت در روشنایی، جزئی تر است.

نحوه گرفتن عکس سیاه و سفید

بافت (Texture):

بافت می تواند نقش مهمی در عکاسی سیاه و سفید ایفا کند. زمانی که تصاویرتان هیچ رنگی ندارند، بافت می تواند برجسته تر و چشمگیرتر باشد. همچنین می توانید از بافت برای جذاب تر کردن یا ایجاد احساس در عکس های سیاه و سفید استفاده کنید. در اینجا به نکاتی اشاره می کنیم که باید به خاطر بسپارید:

نحوه گرفتن عکس سیاه و سفید

نکات استفاده از بافت در عکاسی سیاه و سفید:

• به اندازه ی کافی به سوژه ی خود نزدیک شوید تا بتوانید جزئیات بافت را ثبت کنید.
• جالب ترین بافت ها اغلب شامل تکرار اشکال یا خطوطی هستند که یک الگو را تشکیل می دهند.
• سعی کنید دنبال بافت های طبیعی (همچون سطوح سنگی، چوب یا یخ) بگردید. همچنین می توانید از بافت های ساخت بشر (نظیر سیمان، سطوح فلزی یا پارچه) نیز عکسبرداری کنید.
• اشیاء قدیمی و فرسوده نیز می توانند بافت های جالبی را ارائه دهند (همچون فلزات زنگ زده یا سطح ترک خورده ی یک کتاب قدیمی).
• اگر در حال عکسبرداری رنگی هستید و قصد دارید که بعدها عکس را سیاه و سفید کنید، توجه داشته باشید که کنتراست و اختلاف رنگ ممکن است در عکس های سیاه و سفید کمتر مشخص باشد.

عکسبردازی سیاه و سفید

شکل:

اشکال جنبه ی دیگری از ترکیب بندی هستند که هنگام عکاسی سیاه و سفید، بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. هنگامی که یک تصویر بدون رنگ را مشاهده می کنید، اشکال یکی از اولین راه هایی هستند که بینندگان می توانند از آن ها برای تشخیص آنچه می بینند استفاده کنند.
اما اشکال همچنین قسمت دیگری از ترکیب بندی شما هستند که می توانید از آن ها برای تغییر مود (Mood) عکس های سیاه و سفید خود استفاده کنید. در اینجا به برخی از اصول مقدماتی اشاره می کنیم:

عکسبردازی سیاه و سفید

نکات استفاده از شکل در عکاسی سیاه و سفید:

• دایره ها و سایر اشکال گرد بدون گوشه می توانند حس حرکت را ایجاد کنند.
• مربع و مستطیل می توانند حس ثبات و پایداری را ایجاد کنند.
• خطوط می توانند چشم بیننده را به ترکیب بندی عکس تان هدایت کنند و خطوط مورب به طور اختصاصی موثر هستند.
• مثلث چشم بیننده را به نوک مثلث هدایت می کند.
• تکرار اشکال می تواند باعث ایجاد جذابیت شود و الگوها می توانند احساس آرامش را در تصاویرتان ایجاد کنند. از طرف دیگر الگوهای شکسته می توانند احساس ناراحتی ایجاد کنند.

عکسبردازی سیاه و سفید

تناژ رنگ (Tone):

در عکاسی سیاه و سفید، “تناژ” می تواند به سایه های خاکستری در تصویر شما و همچنین روشنایی و تاریکی کلی اشاره داشته باشد. با ایجاد تنظیمات تناژ با کمک نرم افزارهای ویرایش (همچون ابزار Curves در فتوشاپ) می توانید ظاهر و مود عکس های سیاه و سفیدتان را به طرز چشمگیری تغییر دهید. اگر دوست دارید عکاسی را بصورت حرفه ای و اصولی یاد بگیرید اما زمان آزاد لازم برای شرکت در دوره های حضوری را ندارید، می توانید در دوره های آنلاین عکاسی پویا اندیش شرکت کنید.

عکسبردازی سیاه و سفید

ترکیب بندی (Composition):

همچون تمام انواع عکاسی، ترکیب بندی کلید اساسی در ایجاد یک عکس سیاه و سفید عالی است. اما یک نکته ی مهم این است که بخاطر داشته باشید عدم وجود رنگ چه تاثیری روی ترکیب بندی می گذارد. زمانی که یک عکس را به سیاه و سفید تبدیل کنید، ممکن است متوجه شوید که سوژه خیلی برجسته نیست، یا ممکن است چشم هایتان به نقطه ی کانونی متفاوتی جذب شوند. بنابراین در حالی که عکاسی سیاه و سفید را تجربه می کنید، توجه کنید که برای دستیابی به جلوه ی مطلوب تا چه حد به تغییر ترکیب بندی نیاز دارید.

عکسبردازی سیاه و سفید

مود (Mood):

عکاسی سیاه و سفید می تواند احساسات خاصی را برانگیزد. بنابراین بهتر است هنگام عکسبرداری به این نکته توجه داشته باشید. شاید نیاز باشد که تلاش بخصوصی را برای تغییر مود عکس های سیاه و سفیدتان صرف کنید. در غیر این صورت ممکن است با تصویری روبرو شوید که بی احساس و کسل کننده، یا تیره و شوم است، در حالی که شما می خواستید تصویرتان بانشاط و شاداب باشد. تکنیک های بالا برای کنتراست، بافت، شکل و تناژ رنگ به شما کمک می کنند که با عکس های سیاه و سفید، مود مورد نظرتان را ایجاد کنید.

عکسبرداری سیاه و سفید

عکسبرداری به صورت سیاه و سفید یا تغییر عکس رنگی به سیاه و سفید

اگر تجربه ی زیادی در خصوص عکاسی سیاه و سفید ندارید، ممکن است فکر کنید که تمام آنچه نیاز دارید تنظیم دوربین تان روی حالت “B&W” یا “Monochromatic” و شروع عکسبرداری است. اما بهتر است که دوربین تان را به نحوی تنظیم کنید که داده های رنگی را نیز ثبت کند. این روش بهتری است زیرا گزینه های ممکن بیشتری همچون امکان تبدیل عکس به سیاه و سفید را در اختیارتان قرار می دهد (و همیشه این احتمال وجود دارد که نسخه ی رنگی را ترجیح دهید).

عکسبرداری سیاه و سفید

استفاده از فرمت های RAW و JPEG

یک راه برای انجام این کار این است که عکسبرداری را با تنظیمات عادی دوربین انجام دهید و بعدها عکس تان را با نرم افزارهای ادیت، سیاه و سفید کنید. اما این گونه تجسم این که تصویر سیاه و سفید نهایی چگونه به نظر می رسد می تواند خیلی دشوار باشد. برای این که از هر دو حالت بهترین استفاده را ببرید، دوربین تان را روی حالت “B&W” تنظیم کنید اما اطمینان حاصل کنید که دوربین همزمان روی RAW+JPEG نیز تنظیم شده است. این گونه می توانید حین ضبط یک فایل RAW که تمام داده های رنگی را دارد، پیش نمایش عکس هایتان به صورت سیاه و سفید را نیز ببینید.

عکسبرداری سیاه و سفید

نکته ای در خصوص عکاسی سیاه و سفید

اگر در حال عکسبرداری رنگی هستید و قصد دارید که بعدا آن را به سیاه و سفید تبدیل کنید، فراموش نکنید که سیاه و سفید کردن عکس تا چه حد می تواند تصویر را تغییر دهد. یک درس مهم این است که رنگ هایی با روشنایی یکسان (و رنگ هایی که در چرخه ی رنگ ها نزدیک هم قرار دارند)، به رنگ های مشابهی با تناژ خاکستری تبدیل می شوند.
این به این معناست که اگر عکس تان دارای رنگ های بسیار مشابهی است، ممکن است تصویرتان بی روح به نظر برسد. برای پرهیز از بروز این اتفاق، سعی کنید که عکس هایی با کنتراست و تنالیته بالایی را پیدا کنید.

عکسبرداری سیاه و سفید

نحوه ی تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید

نرم افزارهای ویرایش مختلفی وجود دارند که به شما این امکان را می دهند که عکس های رنگی تان را به سیاه و سفید تبدیل کنید. بیایید نگاهی به پروسه ی تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید، با کمک دو مورد از محبوب ترین گزینه ها (Lightroom و Photoshop) بیندازیم.

عکسبرداری سیاه و سفید

چگونه عکس هایتان را در فتوشاپ سیاه و سفید کنید

راه های مختلفی برای تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید با استفاده از فتوشاپ وجود دارند. روش های مختلف می توانند سطوح مختلفی از کنترل روی پروسه ی تبدیل را در اختیار شما قرار دهند. بنابراین ارزشش را دارد که برخی از راه های مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدام روش عملکرد بهتری برای شما دارد.

عکسبرداری سیاه و سفید

روش های سیاه و سفید کردن عکس در فتوشاپ

یک روش این است که به لایه ی تنظیمات سیاه و سفید بروید و سپس saturation را تا آخرین حد پایین بیاورید. یک روش دیگر، افزودن لایه ی تنظیم کننده ی Channel Mixer است که این لایه کنترل بیشتری را در اختیارتان قرار می دهد. این گزینه به شما این امکان را می دهد که کانال های قرمز، آبی و سبز را به صورت جداگانه دستکاری کنید و می تواند برای تنظیم تناژ و کنتراست تصویر سیاه و سفید نهایی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. در روش دیگر می توانید از “Camera RAW Filter” استفاده کنید که انجام تنظیمات جزئی هنگام تبدیل را ساده تر می کند.

عکاسی حرفه ای

چگونه عکس هایتان را در Lightroom سیاه و سفید کنید

تبدیل عکس به سیاه و سفید در Lightroom خیلی ساده است. برای این کار تنها باید دکمه ی “v” روی کیبوردتان را فشار دهید یا به بالای پنل Basic بروید و روی گزینه ی “Black & White” کلیک کنید. هر دوی این روش ها به شما این امکان را می دهند که با کمک پنل “HSL/Color/B&W” تغییرات بیشتری را در پروسه ی تبدیل عکس اعمال کنید.

عکاسی حرفه ای

مراحل سیاه و سفید کردن عکس در Lightroom 

زیر نوار B&W در آن پنل، یک ابزار نمونه رنگ را نیز مشاهده می کنید که می توانید از آن استفاده کنید تا به سادگی ظاهر نهایی تصویرتان را تنظیم کنید. اگر از این ابزار برای انتخاب قسمتی از عکس خود استفاده کنید، رنگی که در آن قسمت از تصویر ثبت شده را تشخیص می دهد و سپس می توانید سطح آن رنگ را تنظیم کنید. این ابزار می تواند برای مواردی همچون پایین آوردن سطح آبی بودن عکس مفید باشد و می توانید از آن استفاده کنید تا یک آسمان روشن را در تصویر سیاه و سفید ، تاریک تر جلوه دهید.

عکاسی حرفه ای

نکاتی برای ویرایش عکس های سیاه و سفید

با نسخه ی رنگی شروع کنید:

قبل از شروع تبدیل عکس به سیاه و سفید، ابتدا نگاهی به نسخه ی رنگی عکس بیندازید و ببینید که آیا اصلاحات اساسی ای وجود دارد که بخواهید از قبل ایجاد کنید یا نه. این اصلاحات ممکن است شامل تغییرات جزئی در نوردهی، اصلاح لنز، برش و صاف کردن باشند.
کار کردن با تصویر رنگی باعث می شود که تشخیص مشکلات آسان تر باشد.

عکاسی حرفه ای

کنتراست:

از آنجایی که کنتراست نقش مهمی در ایجاد عکس های بی نظیر سیاه و سفید ایفا می کند، چیزی است که هنگام ویرایش باید توجه اساسی به آن داشته باشید. یک نکته ی بسیار مفید این است که سعی کنید کنتراست را جزئی و نامحسوس نگه دارید. ممکن است زمانی که متوجه شدید با تنظیم کنتراست تا چه حد می توانید تاثیر عکس های سیاه و سفید خود را تغییر دهید، وسوسه شوید که در استفاده از آن زیاده روی کنید. بنابراین بهتر است اطمینان حاصل کنید که تنظیماتی که اعمال می کنید، به جای مسلط شدن بر عکس، آن را ارتقاء می دهند.

عکاسی حرفه ای

قسمت های سفید را سفید و قسمت های سیاه را سیاه کنید:

برای این که عکس سیاه و سفید خیلی جذابی داشته باشید، سعی کنید که به تصویرتان رنگ سیاه واقعی و سفید واقعی را بیفزایید. در ابتدا از اسلایدرهای تنظیم رنگ استفاده کنید تا مطمئن شوید که تاریک ترین قسمت عکس تان، سیاه خالص و روشن ترین قسمت عکس تان، سفید خالص است. (هیستوگرامی که در اکثر نرم افزارهای ویرایش وجود دارد، می تواند در این زمینه به شما کمک کند. زمانی که کارتان تمام شد tone map باید به سختی لبه ی هر نمودار را لمس کند).

عکاسی حرفه ای

عکاسی سیاه و سفید با دوربین دیجیتال در مقابل فیلم عکاسی

استفاده از دوربین دیجیتال برای تهیه ی عکس های سیاه و سفید، مزایای مشهود بسیار زیادی دارد. ویژگی هایی مثل سهولت ویرایش و امکان بررسی فوری عکس ها، خصوصا زمانی که در حال یادگیری ترفندهای عکاسی باشید، بسیار مفید خواهند بود. با این حال، استفاده از فیلم عکاسی نیز مزایای خاص خود را دارد. و اگر تا به حال قصد امتحان کردن آن را داشته اید، زمانی که در حال یادگیری عکاسی سیاه و سفید هستید بهترین زمان برای شروع کار با آن است. در اینجا به برخی از دلایل امتحان کردن فیلم عکاسی اشاره می کنیم:

عکاسی سیاه و سفید

دامنه دینامیکی بالا (Dynamic Range):

فیلم می تواند کیفیت تصویری را ارائه دهد که ممکن است شما را شگفت زده کند و این امر خصوصا برای زمانی که قصد عکاسی سیاه و سفید را دارید صدق می کند. این به این علت است که دوربین های آنالوگ، دامنه دینامیکی بالایی را ثبت می کنند و اختلاف بیشتری بین نور و تاریکی را ارائه می دهند. و این محدوده زمانی می تواند مفید باشد که می خواهید با عکاسی سیاه و سفید به چشمگیرترین جلوه ها دست پیدا کنید.

عکاسی سیاه و سفید

گرین فیلم واقعی (Authentic Film Grain):

اگر چه می توانید در نرم افزارهای ویرایش، گرین فیلم را شبیه سازی کنید، اما در فیلم واقعی چیزی وجود دارد که می تواند به عکس ها حرارت و احساس واقعی بودن را بیفزاید که گزینه ی خوبی برای تصاویر سیاه و سفید است.

عکاسی سیاه و سفید

هزینه ی شروع پایین:

قیمت فیلم ممکن است با مرور زمان افزایش پیدا کند اما زمانی که برای اولین بار بخواهید عکسبرداری را با فیلم های عکاسی آغاز کنید، متوجه می شوید که کاملا مقرون به صرفه است. قیمت دوربین های فیلم خور کمتر از دوربین های دیجیتال است.
برای مثال یکی از محبوب ترین دوربین های فیلم خور برای مبتدی ها، دوربین Nikon FE2 است. یکی از دلایل محبوبیت این دوربین، سهولت استفاده از آن است. این دوربین همچنین طیف وسیعی از تنظیمات را ارائه می دهد. علاوه بر این، دوربین های فیلم خور Nikon به شما این امکان را می دهند که از لنزهای دیجیتال استفاده کنید، بنابراین گزینه های بیشتری برای انتخاب خواهید داشت. همچنین ممکن است از قبل لنزهایی داشته باشید که می توانید از آن ها برای کاهش هزینه ها استفاده کنید.

عکاسی سیاه و سفید

چالش:

کار کردن با دوربین های فیلم خور بدون شک سخت تر از دوربین های دیجیتال است. برای کار کردن با دوربین فیلم خور باید از مزایای عکاسی دیجیتال (همچون امکان مرور فوری عکس ها) دست بکشید که این همه چیز را چالش برانگیزتر خواهد کرد. اما زمانی که به کار کردن با دوربین های فیلم خور عادت کنید، می توانند عملکرد راضی کننده ای به شما ارائه دهند. برای کار کردن با این دوربین ها باید با دقت بیشتری برای عکسبرداری برنامه ریزی کنید که این ویژگی باعث می شود دید متفاوت تری در خصوص عکاسی داشته باشید.

عکاسی سیاه و سفید

عکاسی سیاه و سفید

انواع مختلف عکاسی سیاه و سفید

در قسمت بالا با اصول اساسی برای عکاسی سیاه و سفید آشنا شدید، باید بدانید که انواع مختلفی از این عکاسی وجود دارند که ارزش امتحان کردن را دارند. در اینجا به برخی از زمینه های عکاسی که می توانند برای عکاسی سیاه و سفید استفاده شوند، به همراه برخی نکات در خصوص عکاسی در این زمینه ها اشاره می کنیم.

پرتره

چشم ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند:

چشم ها اغلب نقطه کانونی پرتره محسوب می شوند اما این امر به ویژه در خصوص پرتره ی سیاه و سفید صدق می کند. این به این علت است که نبود رنگ، باعث می شود که تمرکز بیشتری روی شکل ها گذاشته شود. شکل چشم ها چیزی است که فورا قابل تشخیص است و توجه بیننده به طور طبیعی به سمت آن ها جلب می شود. بنابراین هنگام عکاسی پرتره ی سیاه و سفید، توجه زیادی به چشم ها داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که از نور کافی و فوکوس مناسب برخوردارند.

عکاسی سیاه و سفید

از نور برای ایجاد کنتراست استفاده کنید:

در حالی که همیشه در پروسه ی ویرایش می توانید کنتراست را دستکاری کنید تا باعث شوید که پرتره سیاه و سفید چشمگیرتر به نظر برسد، اما استفاده از نور، نتیجه ی بهتری را در اختیار شما قرار می دهد. هنگامی که در حال آماده کردن شرایط برای عکاسی پرتره هستید، باید اطمینان حاصل کنید که سوژه نور کافی دریافت می کند تا کنتراست بالایی بین تاریک ترین و روشن ترین قسمت عکس ایجاد کنید.

عکاسی سیاه و سفید

عکاسی خیابانی

خیابان های کم نور را نادیده نگیرید:

عکاسی خیابانی می تواند شامل بسیاری از صحنه های کم نور خیابان باشد که می توانند عکس های سیاه و سفید قدرتمندی را ایجاد کنند. عکسبرداری با ISO بالا می تواند به فراهم کردن نور کافی و جلوگیری از تاری کمک کند. به طور عادی، نویزی که به خاطر تنظیم ISO روی حالت خیلی زیاد ایجاد می شود بیشتر باعث نگرانی است اما می تواند به خوبی با عکاسی سیاه و سفید خیابانی هماهنگ شود و احساس هنرمندانه ای را ایجاد می کند.

عکاسی سیاه و سفید

عکاسی در شب را امتحان کنید:

عکاسی در شب می تواند زمینه ی مناسبی را برای عکاسی سیاه و سفید فراهم کند. چه سوژه ی عکاسی ماه و ستارگان باشند، چه نور خیابان و ساختمان های یک شهر، می توانید فرصت های برجسته ی زیادی را برای خلق عکس های سیاه و سفید با کنتراست جالب پیدا کنید.
یک تکنیک جالب که می توانید آن را امتحان کنید ایجاد پرتوهای نور با استفاده از چراغ های وسایل نقلیه ی در حال حرکت است. این تصاویر زمانی که سیاه و سفید می شوند ظاهر زیبایی را درست می کنند و می توانند کنتراست، خطوط و احساس حرکت جالبی را ایجاد کنند.
پس خودتان را محدود نکنید و سعی کنید عکس هایی را در شب و حین عبور خودروها ثبت کنید.

عکاسی سیاه و سفید

منظره

هنگام عکاسی سیاه و سفید با استفاده از نور طبیعی، باید به موقعیت این امکان را بدهید که ظاهر و احساس عکس را تعیین کند. پس با هدف و برنامه ریزی قدم در این راه نگذارید و سعی در ایجاد عکس هایی با کنتراست بالا نکنید، مگر این که فرصت مناسبی با نورپردازی مناسب را پیدا کنید. سعی کنید در یک روز ابری عکسبرداری کنید. این کار منجر به تهیه ی عکس های سیاه و سفیدی می شود که دارای عمق و گرادینت بیشتری بین نور و سایه هستند.

عکاسی سیاه و سفید

زندگی آرام و بی تحرک

زندگی آرام گزینه ای عالی است که می توانید هنگام یادگیری عکاسی سیاه و سفید، آن را امتحان کنید. عکسبرداری از این سوژه خیلی آسان است زیرا به جستجو برای یک مدل یا موقعیت مناسب نیازی ندارید. بلکه این سبک بیشتر در خصوص ایجاد ترکیب های جالب با استفاده از اشیاء متداول است. زمانی که صحبت از عکاسی سیاه و سفید می شود می توانید از این روش ایده آل برای یادگیری بیشتر در خصوص نحوه ی کاربرد نور و کنتراست استفاده کنید.

عکاسی سیاه و سفید

عکاسی مونوکروم در مقابل عکاسی سیاه و سفید

اصطلاح “مونوکروم” و “سیاه و سفید” اغلب به جای هم به کار می روند اما کاملا یکسان نیستند. برای جلوگیری از گیج شدن، در اینجا به تفاوت بین عکاسی مونوکروم و عکاسی سیاه و سفید اشاره کرده ایم. مونوکروم به هر عکسی اشاره دارد که تنها یک رنگ دارد. بنابراین علاوه بر عکس های سیاه و سفید، می تواند شامل عکس هایی باشد که یک ته رنگ دارند (به شرطی که فقط یک رنگ باشد). درست همانگونه که عکس را سیاه و سفید می کنید، با تنظیم سطح یک رنگ می توانید به سادگی این نوع عکس را ایجاد کنید. این متن روی نکاتی برای عکاسی سیاه و سفید تمرکز داشت، اما می توانید هنگام کار با تصاویر مونوکروم نیز از این تکنیک ها استفاده کنید.

عکس سیاه و سفید

ایده های بیشتر

اگر دوست دارید سایر ایده های جالب عکاسی سیاه و سفید را امتحان کنید، در این قسمت به چند توصیه ی کوتاه اشاره کرده ایم:
• یک سیلوئت (silhouette) ایجاد کنید.
• نورپردازی high key و low key را امتحان کنید.

عکس سیاه و سفید

بهترین تجهیزات برای عکاسی سیاه و سفید

از آنجایی که عکاسی سیاه و سفید، بر روی نورپردازی و کنتراست تاکید بیشتری می کند، داشتن ابزار نورپردازی مناسب می تواند به شما در این زمینه کمک کند. در اینجا به برخی از مواردی که باید در نظر بگیرید اشاره می کنیم:

عکس سیاه و سفید

تجهیزات نورپردازی

• رفلکتورهای عکاسی روشی مقرون به صرفه هستند که می توانید برای بررسی نحوه ی تنظیم نور از آن ها استفاده کنید.
• فلاش های اکسترنال می توانند گزینه های بیشتری برای زوایای نورپردازی را در اختیارتان قرار دهند.
• لامپ های استودیو، نور مداومی را ارائه می دهند بنابراین حین تعیین شیوه ی عکاسی، می توانید ببینید که آیا سوژه نور کافی دریافت می کند یا نه.

عکس سیاه و سفید

VIEWING FILTER مونوکروم

زمانی که برای عکاسی سیاه و سفید برنامه ریزی کرده باشید، این ابزار کوچک می تواند مفید واقع شود. یک Viewing Filter مونوکروم می تواند رنگ را مسدود کند تا تصور بهتری از این که عکس های سیاه و سفید شما چگونه به نظر می رسند ایجاد کند.
فقط آن را جلوی چشم نگه دارید تا پیش نمایش سریعی را مشاهده کنید. در روش دیگر می توانید از یک جفت عینک آفتابی با لنزهای خاکستری تیره استفاده کنید تا بتوانید تشخیص دهید که آیا عکس، سیاه و سفید به نظر می رسد یا نه.

بیشتر بخوانید: ایده عکاسی از نوزاد

عکس سیاه و سفید

دوربین های مونوکروم

اگر قصد دارید عکس های سیاه و سفید تهیه کنید، دوربین های دیجیتال مونوکروم می توانند مزایای زیادی را در اختیارتان قرار دهند. این دوربین ها دارای فیلترهای رنگی نیستند که این به این معناست که تنها می توانند عکس های سیاه و سفید را ثبت کنند.
بر این اساس، این دوربین ها می توانند تصاویر واضح تری را ثبت کنند. این به این علت است که بدون وجود لیست فیلترهای رنگی در قسمت بالای سنسور، سنسور حساس تر خواهد شد. این دوربین ها حتی هنگام استفاده از تنظیمات ISO بالا، می توانند رزولوشن، وضوح و عمق بیشتری را فراهم کنند.

عکس سیاه و سفید

Leica M Monochrom (Typ 246):

دوربین Leica M Monochrom یک دوربین رده بالا برای علاقمندان به عکاسی سیاه و سفید است. این دوربین گران قیمت است و معمولا برای بیشتر عکاسان گزینه ی مقرون به صرفه و مناسبی نیست. اما این دوربین شایستگی این را دارد که در تمام لیست های بهترین تجهیزات عکاسی سیاه و سفید قرار بگیرد. در حالی که بسیاری از دوربین های مونوکروم که برای خرید پیدا می کنید توسط شرکت های شخص ثالث تولید شده اند، اما این دوربین توسط Leica و به هدف عکاسی مونوکروم ساخته شده است.

عکس سیاه و سفید

Sony A6000 Monochrome:

اگر ایده ی دوربین مونوکروم مدرن را دوست دارید، اما دوربین Leica برای شما قیمت بسیار بالایی دارد، دوربین Sony A6000 Monochrome گزینه ی مقرون به صرفه تری را با عملکرد عالی ارائه می دهد. این دوربین ورژن پیشرفته تر Sony Alpha A6000 است.
این دوربین توسط شرکت MaxMax تولید می شود. این شرکت تنوع گسترده ای از دوربین های مونوکروم، وابسته به مادون قرمز و دوربین های با رزولوشن بالا را ارائه می دهد.

عکس سیاه و سفید

نرم افزار ویرایش

داشتن نرم افزارهای ویرایش مناسب، برای تمام انواع عکاسی مهم است. اما زمانی که می خواهید عکس های سیاه و سفید ایجاد کنید، استفاده از این نرم افزارها مهم تر است زیرا برای تبدیل عکس های رنگی به سیاه و سفید مفید خواهند بود. نرم افزارهای زیادی وجود دارند که می توانید از بین آن ها انتخاب کنید. علاوه بر Photoshop و Lightroom، نسخه های رایگان زیادی وجود دارند که می توانید روی کامپیوترتان دانلود کنید. همچنین نسخه های آنلاینی نیز وجود دارند که برای استفاده از آن ها دیگر نیازی نیست که چیزی را دانلود کنید. با تکنیک هایی که در دوره فتوشاپ در عکاسی یاد می گیرید، می توانید براحتی ادیت های لازم روی عکس های خود را انجام دهید. کیفیت دوره آنلاین فتوشاپ در عکاسی پویااندیش کم از دوره حضوری نداشته و نه تنها می توانید مهارت و دانش خود را افزایش دهید بلکه در وقت و زمان نیز صرفه جویی خواهید کرد.

عکس سیاه و سفید

شروع به عکاسی کنید

حالا اصول ضروری برای شروع عکاسی سیاه و سفید را در این مقاله از پویااندیش آموختید. باید بدانید که چگونه باید روش تان را اصلاح کنید تا بیشترین بهره را از عکس های سیاه و سفید ببرید. زمانی که شروع به تهیه ی عکس های سیاه و سفید بی نظیر کردید، فراموش نکنید که این عکس ها را در پورتفولیوی آنلاین تان به نمایش بگذارید.

عکس سیاه و سفید

سوالات متداول عکاسی سیاه و سفید

ماهیت عکاسی سیاه و سفید چیست؟

عکاسی سیاه و سفید برجسته ‌ترین نمونه عکاسی تک رنگ است، زیرا سوژه‌ ها را در سایه ‌های مختلف خاکستری خنثی نشان می ‌دهد، اما شامل هیچ رنگ دیگری نمی‌ شود. در عکاسی تک رنگ، از تن های یک رنگ برای نمایش تمام رنگ های مختلف در یک تصویر استفاده می شود.

چه چیزی در مورد عکاسی سیاه و سفید خوب است؟

مزیت اصلی عکاسی سیاه و سفید این است که می ‌توانید با نور و سایه ‌ها بازی کنید، این که چگونه آن ‌ها در یک ترکیب بندی با یک دیگر تضاد ایجاد می کنند و در کنار هم قرار می‌ گیرند تا جلوه‌ ای دراماتیک داشته باشند، زیبایی تصاویر را به مراتب افزایش می دهد.

عکاسی سیاه و سفید نماد چیست؟

عکاسی سیاه و سفید می تواند خلق و خود را برانگیزد و نماد نوستالژیک تا غم و اشتیاق باشد. این تصاویر به نحوی احساسات را منتقل می کنند؛ چیزی که عکس های رنگی به سادگی قادر به انجام آن نیستند.

عکاسی سیاه و سفید چه حسی در عکس ها به وجود می آورد؟

در کل حس و حال عکس های سیاه و سفید جدی تر و رسمی تر است. این در حالی است که معمولا عکس های سیاه و سفید ساده تر به نظر می رسند، حال و هوای عکس شدیدتر است و فضای احساسی تری دارد. عدم وجود رنگ ها این امکان را می دهد تا روی خود سوژه بدون هیچ گونه عنصر منحرف کننده ای تمرکز شود.

هنرجویان عکاسی پویا اندیش

5/5 - (27 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.