پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

بهترین پلاگین های اسکچاپ کدامند؟

فهرست عناوین

بهترین پلاگین های اسکچاپ ، اسکچاپ نرم افزار مدل سازی سه بعدی معروفی است که یادگیری آن از طریق بصری و بسیار آسان است. پلتفرم مدلسازی سه بعدی اسکچاپ برای طیف گسترده ای از پروژه های دو بعدی و سه بعدی از جمله پروژه های معماری، طراحی و دکوراسیون داخلی، محوطه سازی، طراحی نما، طراحی بازی های ویدئویی و سایر مواردی که به طراحی گرافیکی متکی هستند مورد استفاده قرار می گیرد.
این نرم افزار کاربردی در زمینه های بسیار مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد و می توان آن را جزو پرطرفدارترین و محبوب ترین نرم افزارهای طراحی گرافیکی در نظر گرفت.
ارائه طیف گسترده های از ابزارها و قابلیتها از یک سو و امکان استفاده از آن در پروژه های متنوع، اسکچاپ را به یکی از پر استفاده ترین برنامه های کامپیوتری تبدیل کرده است.
با این حال یکی از نکات اصلی در استفاده شدن و محبوب شدن نرم افزار اسکچاپ، سازگاری آن با سایر نرم افزارها و پلاگینهای قدرت مند است.
پلاگینهای اسکچاپ دست کاربران برای انجام کارهای پیچیده تر را باز میکنند و به آنها برای پیشبرد هر چه حرفه ای تر و دقیق تر پروژه های شان کمک میکند. در این مقاله از پویااندیش با ما همراه باشید تا بیشتر با انواع پلاگین های اسکچاپ و قابلیت هایی که ارائه می دهند آشنا شویم.

بهترین پلاگین های اسکچاپ

پلاگین های اسکچاپ چیست؟

هنگامی که کاربران بر اصول اولیه و اصلی اسکچاپ مسلط شدند و شروع به مدل سازی چیزهای پیچیده تری کردند، ممکن است احساس کنند که با یک سری ابزارهای اصلی و اولیه محدود شده اند و برای پروژه و طراحی مد نظر خود به ابزارهای پیشرفته تری نیاز دارند. این ابزارها می توانند کارهایی فراتر از فرایندهای معمول نرم افزار را انجام دهند.
این همان چیزی است که افزونه های اسکچاپ یا همان برنامه های افزودنی به برنامه ارائه می دهند. افزونه های اسکچاپ در واقع ابزارهای پیشرفته تر و اختصاصی تری هستند که توسط گروه توسعه دهنده نرم افزار اسکچاپ طراحی شده و توسعه یافته اند. این ابزارها به منظور بهبود قابلیت های نرم افزار اسکچاپ طراحی شده اند.
معمولا اکثر پلاگین های کاربردی اسکچاپ به صورت رایگان در دسترس اند. ایده اصلی طراحی این ابزارها این است که کاربران می توانند با استفاده از ویژگی های اصلی پلتفرم اسکچاپ طرح اصلی خود را ایجاد کرده و سپس به کمک این پلاگین ها، متناسب با نیازهای منحصر به فرد خود طرح را تکمیل کنند.

پلاگین های اسکچاپ چیست؟


پلاگین های کاربردی اسکچاپ

پلاگین های اسکچاپ را می توان در زمینه های مختلف و برای کاربردهای اضافه متنوعی مورد استفاده قرار داد. برخی از این ابزارها به صورت اختصاصی به منظور مدل سازی سه بعدی و دو بعدی حرفه ای تر مورد استفاده قرار می گیرند. برخی دیگر نیز قابلیت ویرایشی پیشرفته ای را ارائه می دهند.
از طرفی برخی از پلاگین های اسکچاپ 2022 به صورت ویژه در مدل سازی معماری و طراحی داخلی مورد استفاده قرار می گیرند. دسته دیگر در طراحی های پارامتریک کاربرد دارند و برخی نیز رندرگیری های حرفه ای تری را ارائه می دهند. در نهایت برخی از پلاگین های برجسته اسکچاپ یک راه حل حرفه ای برای آنالیز شرایط محیطی هستند.

پلاگین های کاربردی اسکچاپ


پلاگین های نرم افزار اسکچاپ برای ویرایش مدل ها

دسته دیگری از پلاگین های اسکچاپ به صورت اختصاصی برای ویرایش مدل ها کاربرد دارند. این افزونه های اسکچاپ خصوصا برای ویرایش مدل هایی که در سایر برنامه ها ساخته شده اند و برای ویرایش به اسکچاپ انتقال یافته اند مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از این افزونه ها مانند Clean up به صورت ویژه برای سبک تر کردن مدل های سنگین تر استفاده می شود.
دسته دیگری از این پلاگین ها مانند Round Corner و Fredo Corner نیز به منظور ویرایش مدل هایی که حجم دارند مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع مدل های هندسی مختلف با استفاده از این ابزارها ویرایش می شوند و لبه ها و کناره های آنها طرح داده می شود.

پلاگین های نرم افزار اسکچاپ برای ویرایش مدل ها

پلاگین های اسکچاپ برای مدلسازی اجزای معماری

اصلی ترین ابزارهایی که به عنوان افزونه به نرم افزار اسکچاپ اضافه می شوند، پلاگین های اسکچاپ برای مدل سازی و رندرگیری هستند. این افزونه ها به صورت ویژه در معماری، طراحی خانه و محوطه سازی مورد استفاده قرار می گیرند. این افزونه ها به صورت اختصاصی ابزارهایی برای طراحی دقیق جزئیات یک سازه را ارائه می دهند.
یکی از بهترین افزونه های اسکچاپ برای مدل سازی اجزای معماری، پلاگین Skatter است. این پلاگین یک ابزار بسیار قدرت مند است که می توان از آن برای رندرهای با کیفیت و بسیار دقیق استفاده کرد. به صورت ویژه این ابزاری است که می توان از آن برای محوطه سازی و معماری فضاهای شهری و فضای باز استفاده کرد.


پلاگین SketchUp برای طراحی پارامتریک

یکی دیگر از کارهایی که کاربران با نرم افزار اسکچاپ انجام می دهند، انجام طراحی های پارامتریک است. برای این منظور نیز به یکسری پلاگین های اسکچاپ نیاز است تا مدل سازی های پارامتریک را با استفاده از آنها انجام دهند. با استفاده از این پلاگین های کاربردی اسکچاپ می توان انواع فرمهای دارای انحنا یا الگوها و شکلهای منحصر به فرد را با توجه به نوع کار طراحی کرد.
از کاربردهای این دست از افزونه ها این است که می توان با استفاده از آن به برخی از قابلیت های نرم افزار رویت در محیط اسکچاپ دسترسی پیدا کرد. از جمله کاربردی ترین افزونه های اسکچاپ برای طراحی پارامتریک می توان به پلاگین Viz Pro اشاره کرد.

پلاگین SketchUp برای طراحی پارامتریک


پلاگین های اسکچاپ برای آنالیز شرایط محیطی

آنالیز شرایط محیطی از دیگر کارهایی است که کاربران در محیط نرم افزار اسکچاپ باید انجام دهند. در روند طراحی فضا و مدل سازی در معماری، کاربران باید بتوانند برخی از شاخصه های آکوستیک فضاهای داخلی را نیز تجزیه و تحلیل کنند. در نتیجه به ابزارهایی برای شبیه سازی و آنالیز شرایط محیطی یک فضای داخلی نیاز دارند.
علاوه بر این کاربران باید بتوانند شرایط محیطی جهت طراحی و ساخت یک ساختمان را نیز تجزیه و تحلیل کنند. منظور از این شرایط محیطی میزان روشنایی و نورگیری یک فضا، میزان جریان هوا، شرایط ساختمان برای مصرف انرژی، گرما و سرما و مواردی از این دست است. در این خصوص می توان از برخی پلاگین های اسکچاپ استفاده کرد که به صورت ویژه برای آنالیز شرایط محیطی طراحی و ارائه شده اند.
برای مثال پلاگین Odeon یا افزونه Sefaira از جمله پلاگین های کاربردی اسکچاپ هستند که می توان از آنها برای آنالیز شرایط محیطی استفاده کرد.

پلاگین های اسکچاپ برای آنالیز شرایط محیطی


معرفی برخی از پلاگین های اسکچاپ

همان طور که گفته شد به صورت کلی پلاگین های اسکچاپ تنوع زیادی دارند و طیف گسترده ای از افزونه های کاربردی برای این برنامه وجود دارد. در ادامه با پویا اندیش همراه باشید تا به معرفی برخی از پلاگین های کاربردی اسکچاپ در 2022 و ویژگی هایی که دارند بپردازیم.

معرفی برخی از پلاگین های اسکچاپ


افزونه وی ری

یکی‌از کاربردیترین و پر استفاده‌ترین افزونه های اسکچاپ، پلاگین وی ری است که از آن برای رندرگیری واقع گرایانه در زمان واقعی استفاده می شود. این پلاگین مجموعه‌ای از ابزارهای طراحی پیچیده را ارائه می‌دهد که با استفاده از آن میتوان برای مدلسازی سه‌بعدی بسیار حرفه‌ای و پیشرفته استفاده کرد.
در داخل افزونه وی ری، چندین ابزار کاربردی نورپردازی، از جمله روشنایی محیطی، ترکیب کردن نورها، ابزارهای نور تطبیقی و … را پیدا خواهید کرد. این پلاگین‌دوربینهای مبتنی بر دنیای واقعی به کاربران این امکان را میدهندتا تعادل رنگ سفید را ایجاد کرده و نوردهی و عمق میدان را کنترل کنند. رندرهای واقع گرایانه با این پلاگین بی نظیر است. در ادامه نیز می توان با ابزارهای برنامه سایر ویژگی های واقع گرایانه مانند سایه ها، مواد، عناصر و … را اضافه کرد.

پلاگین های اسکچاپ برای آنالیز شرایط محیطی


افزونه Brighter 3D

Brighter 3D یک پلاگین رندرگیری SketchUp با فناوری رندرگیری‌بدون نویز و رابط کاربری آسان است که به کاربران این امکان را میدهد رندرهایی را سریع را از یک مدل ایجاد کنند. این پلاگین از تعداد متعددی از ویژگی های نورپردازی مانند نور روز، شبیه سازی نورهای مصنوعی و نور HDRI پشتیبانی می کند.
علاوه‌بر این یک ویژگی عمق میدان در این افزونه وجود‌دارد که به کاربران این امکان را می‌دهد تا روی نقاط خاصی در یک صحنه‌تمرکز کنند. بافت های موجود در آن هم برای ایجاد موادی با ظاهری واقع گرایانه و انیمیشن های متحرک وجود دارد. این ابزار نیز از جمله پلاگین های اسکچاپ پر کاربردی است که می تواند در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد.

افزونه Brighter 3D


پلاگین Thea

Thea Render یک موتور رندر گیری سه بعدی است که با SketchUp ادغام می شود تا مدل های شما را غنی کند. در داخل این افزونه، ویژگی ‌هایی مانند قابلیت رندر تعاملی، ابزارهای پیش ‌تنظیم مه و ابر، ایجاد پروکسی و یک مخزن آنلاین که دسترسی کاربران به مطالب ارسال شده توسط اعضای انجمن Thea را فراهم می‌کند.
ویرایشگر Relight Thea به شما این امکان را می دهد تصاویر نامحدودی را از یک رندر تولید کنید. از آنجا، می توانید هر منبع نوری را در تصویر تغییر دهید و تنظیمات نور مختلف را برای استفاده در آینده ذخیره کنید. همچنین در این پلاگین ابزار ردیابی تطبیقی وجود دارد. که بر اساس هوش مصنوعی کار می کند و میتواند برای ایجاد تصاویری با کیفیت بالا و بدون نویز مورد استفاده قرار بگیرد. Thea از جمله کاربردی ترین پلاگین های اسکچاپ است که توسط طراحان حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

پلاگین Thea


پلاگین Soap & Skin Bubble

یکی از پلاگینهای اسکچاپ که کارایی زیادی دارد، پلاگین Soap & Skin Bubble است که از آن برای مدلسازی سطوح منحنی مانند سقف یک ورزشگاه استفاده میشود.
در قدم اول میتوان با کلیک کردن روی دکمه Skin لبه‌های مورد نظر را ایجاد کرد و با انتخاب مقادیر بیشتر سطح صافتری را ایجاد‌کرد. برای ایجاد سطوح خمیده مختلف در طرح های متفاوت این ابزار جزو پلاگین های کاربردی اسکچاپ است.

پلاگین Soap & Skin Bubble

پلاگین LightUp

این ابزار از جمله سریع ترین و ساده ترین افزونه های اسکچاپ در جهان است که از آن استفاده می شود. در این ابزار گزینه های قدرت مندی برای رندرگیری وجود دارد. ابزارهای این برنامه بسیار کاربردی است. برای مثال یک ابزار تجزیه و تحلیل توزیع مستقیم نور در این برنامه وجود دارد که با آنالیز توزیع نور در مدل امکان اندازه گیری نقطه ای را فراهم می کند.
علاوه بر این با استفاده از این پلاگین کاربردی اسکچاپ میتوان به سرعت منابع نور مختلف را در موقعیت های مناسبی در اسکچاپ قرار داد.
این ابزار از جمله قدرتمندترین پلاگینهای اسکچاپ است که میتوان از آن برای تهیه رندرهایی با وضوح بالا و تهیه عکس های پانوراما استفاده کرد.

پلاگین LightUp

پلاگین SU Podium

SU Podium از جمله بهترین پلاگینهای اسکچاپ برای رندرگیریست که بصورت کامل در خود برنامه اسکچاپ اجرا می شود و برای افزایش ارزش ویژگیهای داخلی این پلتفرم طراحی شده است. هدف اصلی این افزونه تبدیل مدل های ایجاد شده در اسکچاپ به تصاویری واقعی با نور، مواد و بازتاب های واقع گرایانه است.
گزینه خوبی برای کاربرانی است که به دنبال چیزی هستند که رندرهای داخلی و خارجی را با جلوه های نوری چشمگیر، چه طبیعی و چه مصنوعی، پوشش دهد. این افزونه از یک الگوریتم نقشه برداری فوتون برای تولید تصاویر واقعی استفاده می کند. ابزار ردیابی اشعه، روشنایی محیطی، ارائه مواد واقع گرایانه، رندرگیری پانورامایی و رندر مبتنی بر تصاویر HDR از دیگر ویژگیهای موجود در این مورد از پلاگین های کاربردی اسکچاپ است که آن را به یک گزینه بسیار پر استفاده تبدیل کرده است.

پلاگین SU Podium

سوالات متداول

چرا به پلاگین های اسکچاپ نیاز است؟

در مواردی ممکن است کاربرانی که از نرم افزار اسکچاپ برای پروژه های خود استفاده می کنند به ابزاری نیاز داشته باشند که قابلیت های پیشرفته تری را ارائه دهد. در واقع آنها به دنبال چیز خاصی هستند که ابزارهای داخلی برنامه نمی تواند آن را ارائه دهد. این جاست که با استفاده از پلاگین های کاربردی اسکچاپ می توانند به قابلیتی بیشتر و کاربردی تر متناسب با نوع کاری که انجام می دهند دست یابند.

استفاده از پلاگین ها برای اسکچاپ چه مزیتی دارد؟

افزونه های اسکچاپ می تواند گردش کار را بسیار سریع تر و آسان تر کند و استفاده از نرم افزار اسکچاپ را به مرحله ای بالاتر ارتقا دهد. در نتیجه طیف کاربرد برنامه بسیار گسترده تر شده و پروژه های متنوع تری با آن قابل اجراست.

5/5 - (25 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.