پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

نرم افزار سالید ورکس

نرم افزار سالید ورکس چیست ؟

فهرست عناوین

دوره آموزشی سالید ورکس
کار با سالید ورکس

نرم افزار سالید ورکس چیست ؟

نرم افزار سالید ورکس یکی از رایج ترین نرم افزارهای کامپیوتری با تنظیمات و امکانات تخصصی در دنیای امروز است.
بعد از سالها تلاش، سالید ورکس به میزان قابل توجهی از محبوبیت دست یافته و به عنوان یکی از پرکاربرد ترین نرم افزارها، توسط بسیاری از کاربران، به عنوان یک نرم افزار استاندارد مهندسی مورد توجه قرار گرفته است.
بر اساس گزارشات منتشره از شرکت سازنده این نرم افزار، بیش از دو میلیون مهندس و طراح و بیش از 165هزار شرکت تا سال 2013 از این نرم افزار استفاده می کردند.
تمرکز اصلی این برنامه روی طراحی مهندسی به وسیله پارامترهای هندسی مدل سازی برای خلق شکل های ارگانیک، در فرایندی ساده و مؤثر تر نسبت به نرم افزارهایی مانند بلندر (Blender) می باشد.

تاریخچه سالیدورکس

شرکت سالید ورکس در دسامبر سال 1993 در انیستیتوی تکنولوژی ماساچوست (Massachusetts Institute of technology) توسط یان هرشتیک (Jon Hirschtick) بنا نهاده شد.
یان هرشتیک یک تیم از مهندسان را استخدام کرد با این هدف که یک برنامه طراحی سه بعدی ساده، که روی سیستم عامل ویندوز قابل نصب باشد را طراحی کنند. به این ترتیب اولین نسخه سالید ورکس در نوامبر سال 1995 منتشر شد.
نرم افزار سالید ورکس توسط شرکت Dassault Systems در سال 1997 خریداری شد. این نرم افزار اکنون دارای امکانات فراوانی است که می تواند برای طراحی دو بعدی و سه بعدی استفاده شود.

مدل سازی سالید ورکس

تکنولوژی مدل سازی سالید ورکس

نرم افزار سالید ورکس یک برنامه نرم افزاری طراحی است که از سیستم پارامتریک استفاده می کند.
این نرم افزار برای ایجاد مدل ها و مجموعه های آن، ساخته شده است.
سیستم پارامتریک به این معنی است که نرم افزار سالید ورکس مقادیر عددی معین شکل یا ابعاد را در یک مدل محدود می کند. پارامترها می توانند به صورت پارامترهای عددی مانند طول خط یا قطر یک دایره باشند، یا به صورت هندسی مانند مماس (Tangent) ، موازی، متحدالمرکز (Concentric) ، افقی یا عمودی و غیره باشند.

در سالید ورکس، طراحی معمولا به صورت دو بعدی شروع می شود، هرچند طراحی کردن به صورت سه بعدی نیز در دسترس است که شامل ترکیبات هندسی مانند نقطه، خط، انحنا، مخروط و نوار باریک است.
روابطی که برای توصیف ویژگی های اشکال استفاده می شود شامل مماس بودن، موازی بودن، حالت عمودی و متحد المرکزی است.
طبیعت پارامتریک نرم افزار سالید ورکس به این معنی است که ابعاد و روابط یک شکل هندسی را می سازند نه چیز دیگر. بعدها می توانند به صورت مجزا و مستقل کنترل شوند و یا حتی به وسیله روابطی که با دیگر پارامترها داخل یا خارج از طراحی دارند کنترل شوند.

در سالید ورکس، طراحی معمولا به صورت دو بعدی شروع می شود،
سیستم عامل مورد نیاز نرم افزار سالیدورکس

سیستم عامل مورد نیاز

نرم افزار سالید ورکس تنها برای سیستم های تحت ویندوز در دسترس است، همچنین بر اساس نسخه ویندوزی که شما استفاده می کنید باید این نکات را در نظر بگیرید.
• پیشتیبانی سیستم عامل ویندوز 7 با نسخه سالید ورکس 2020 و پک سرویس 5 پایان می یابد. ( از این زمان به بعد، تنها شما می توانید روی نسخه ویندوز 10 از نرم افزار سالید ورکس استفاده کنید).
• نسخه 2020 نرم افزار سالید ورکس روی ویندوز 8.1 قابل اجرا نمی باشد.
• نسخه های نرم افزار سالید ورکس 2018 و 2019 قابلیت اجرا روی ویندوز 7 را دارا می باشند. اما فقط نسخه 2018 نرم افزار سالید ورکس روی ویندوز 8.1 قابل نصب است.

سخت افزار سیستم

شرکت Dassault Systemes لیست مشخصی را که در زیر آمده پیشنهاد می دهد، این لیست حداقل سیتسمی است که برای اجرای برنامه سالید ورکس مورد نیاز است. مجموعه های فوق پیچیده، طراحی های پیچیده، شبیه سازی ها و رندر کردن را نمی توانید به درستی انجام دهید، اگر این لیست از مشخصات سخت افزاری را نتوانید تهیه کنید.
• Processor: 3.3. GHz (minimum)
• Memory: 16 GB RAM (minimum)
• Storage: SSD (For Optimum load time)
• Graphics: Nvidia Quadro (recommended)

سخت افزار سیستم نرم افزار سالیدورکس
نرم افزار سالید ورکس یک نرم افزار طراحی پارامتریک

ویژگی ها و کارکردهای سالید ورکس

به عنوان هسته اصلی، نرم افزار سالید ورکس یک نرم افزار طراحی پارامتریک است. به این معنی است که هر بخشی که در این برنامه طراحی می شود، بر اساس پارامترهای ویژگی فیزیکی آن شکل ساخته می شود.
برای مثال، اگر پارامترهای یک وجه از یک شکل تغییر کند ( مثلا عرض) قسمت های دیگر پیوسته به این وجه نیز تحت تأثیر قرار می گیرند.

شبیه سازی

دو ورژن استاندارد و پریمیوم نرم افزار سالید ورکس، توانایی شبیه سازی را دارا می باشند.
بخشی از آن می تواند اشکالات ساختاری را با ابزارهای اندازه گیری دقیق و آنالیزهای قدرتمند تست کند.
در پکیج پرومیوم، ابزار اندازه گیری میزان جریان و فشار در میان سایر جنبه های دیگر وجود دارد که با آن دیگر نیازی به ساخت و تست پروتوتایپ های فیزیکی نیست.

شبیه سازی در نرم افزار سالیدورکس
سالید ورکس CAM

تولید

هنگامی که یک کار آماده و ارزیابی شد، دیگر آماده تولید است. سالید ورکس CAM با ساخت G-Code به محض بررسی و تایید دقیق، شما می توانید طرح خود را به ماشین های CNC برای تولید بفرستید.

فرایند طراحی دو بعدی بسیار خوب و ساده
دانلود نرم افزار سالید ورکس

طراحی دو بعدی

فرایند طراحی دو بعدی بسیار خوب و ساده است. یک طرح می تواند به راحتی انجام شود چون بیشتر کار را خود نرم افزار انجام می دهد.
طراحی سه بعدی نیز بسیار دقیق انجام می پذیرد. مجموعه کاربردی طراحی شامل:
اشکال (Shapes) : خط (Line)، دایره (Circle) ، مستطیل (Rectangle) ، منحنی (Arc) ، بیضی (Ellipse) ، متون (Text) ، سوراخ (Snot) ، چند ضلعی (Polygon) .
ابزارهای طراحی (Sketch Function) : پیراستن (Trim) ، خم (Offset) ، انعکاس (Mirror) ، مدل های دایره ای و خطی (Circular and linear Pattern) ، تغییر سایز (Scale) ، کشش (Stretch) ، چرخش اجزا (Rotate Entties)

ساختن شکل سه بعدی

هرچند پیچیدگی هایی وجود دارد، ایجاد اشکال سه بعدی در یک نرم افزار کامپیوتری طراحی از سطح مقدماتی تا سطح متوسط هیچ وقت به این سادگی الان نبوده است.
اینجا چند ابزار در دسترس نرم افزار سالیدورکس که برای شما کمکی موثر است را بیان می کنیم :

Extrusion: Extrude, revolve, swept, lofted, boundary boss, cut, hole wizard
3D Build Tools: Fillet, chamfer, mirror, rib, draft, shell, wrap, linear-, circular-, curve-, or sketch-driven pattern

بیشتر بخوانید: افترافکت و فضای سه بعدی جدید

آسان برای طراحی

اگر شما ساده ترین راه برای طراحی یک شکل دقیق دو بعدی را تصور کنید، احتمالا باز هم نمی تواند به سادگی ای که سالید ورکس آن را طراحی می کند، باشد.
اگر بخواهید همین کار را با نرم افزارهای مشابه انجام دهید، ممکن است شما باید مقادیر تمام ابعاد شکل را قبل از آنکه به صورت سه بعدی در بیاورید، دقیق تعریف کنید. به این ترتیب ابعاد بر اساس چند ضلع برای شما محاسبه می شوند.
نرم افزار سالید ورکس این فرایند طراحی را ساده سازی نموده و از دادن اطلاعات اضافی هنگام رسم یک خط جلوگیری می کند.

نصب سالید ورکس
نصب نرم افزار سالید ورکس

سالید ورکس و مکاترونیک

مکاترونیک (Mechatronic) ترکیبی از رباتیک، الکترونیک، کامپیوتر و کنترل سیستم ها می باشد و در حوزه های مختلفی از گوشی های هوشمند گرفته تا اتومبیل های خودران فعالیت مختلفی دارد.
برای ایجاد یکی از پروژه های مکاترونیک باید ابتدا مدل آن را به صورت دیجیتال طراحی کرد.
نرم افزار سالید ورکس که یک نرم افزار کامپیرتری طراحی سه بعدی و همچنین طراحی مهندسی می باشد، یکی از رایج ترین نرم افزارهایی است که مهندسان مکاترونیک با آن سر و کار دارند.
نرم افزار سالید ورکس برای توسعه سیستم های مکاترونیک از ابتدا تا انتها مورد نیاز است.

در مرحله مقدماتی و آغازین، مهندسان مکاترونیک از این نرم افزار جهت برنامه ریزی، ایده سازی تصویری، مدل سازی، ارزیابی اجرایی، ساخت مدل پروتوتایپ و مدیریت پروژه، استفاده می کنند.
سپس همین نرم افزار برای طراحی و ساخت اجزای مکانیکی، الکترونیکی و نرم افزاری مورد استفاده قرار می گیرد.
در نهایت این نرم افزار برای مدیریت پروژه، شامل مدیریت دستگاه، آنالیز کردن، اتوماسیون اطلاعات و خدمات ابری (Cloud Services) مورد نیاز خواهد بود.
یکی از امکانات مهم نرم افزار سالید ورکس برای مهندسان مکانیک، مهندسان الکتریک، مهندسان الکترونیک این است که برای آنها شکلی از ارتباط را ایجاد کند.

دانلود سالید ورکس
سالیدورکس

ابزارهای مهندسی سالید ورکس

این ها نمونه ای از محصولات سالید ورکس بر اساس خود وب سایت سالید ورکس می باشد.
• CircuitWorks : یک مترجم CAD/ECAD که به مهندسین این امکان را می دهد که مدل های سه بعدی دقیق از تخته مدار ایجاد کنند.
• CAM : یک افزونه که به تمام نسخه های نرم افزار سالید ورکس این امکان را می دهد که بتوانید طراحی خود را برای تولید انبوه صنعتی پیش از چرخه توسعه آماده کنید.

بیشتر بخوانید: مقایسه Visualize سالید ورکس در دو نسخه استاندارد و پروفشنال

• Electrical 3D : به شما این امکان را می دهد که بتوانند اجزای الکتریکی را سر جای خود قرار دهید و با استفاده از تکنولوژی مسیر یابی سالید ورکس، بتوانید اجزای الکتریکی طراحی شده را در یک مدل سه بعدی به هم متصل کنید. نمای دو بعدی و مدل سه بعدی همزمان به شما نشان داده می شود و می توانید با استفاده از آن تغییرات ایجاد شده را مشاهده کنید.
• Simulation : از Finite Element Analysis برای پیش بینی رفتار واقعی فیزیکی به وسیله تست مجازی مدل ها استفاده می شود. در واقع با شبیه سازی، می توانید رفتار مدل خود را ببینید.
• Visualize : استفاده از اطلاعات مدل سه بعدی شما برای تصاویر با کیفیت، در سریع ترین و ساده ترین زمان ممکن.

آموزش نرم افزار سالید ورکس
آموزش سالید ورکس

خاتمه

باید یادآور شد که نرم افزار سالید ورکس در درجه نخست یک نرم افزار مهندسی و طراحی مهندسی و تولید است.
این نرم افزار با امکانات بیش از حدی برای طراحی و ارزیابی تولید پایه ارائه شده است. در یک کلام نرم افزار سالید ورک برای مهندسان است.
این نرم افزار برای تولید به دقیق ترین شکل ممکن در یک شرکت مهندسی، با تمام جنبه ها و مراحل تولید طراحی شده است.
این نرم افزار همچنین کمک می کند که طراح های مفهومی را به صورت سه بعدی رندر و یا حتی پرینت گرفته شود. این کار باعث می شود بسیار سریع تر بتوان ارزیابی نهایی در تولید یک پروژه را انجام داد.

سوالات متداول نرم افزار سالید ورکس

نرم افزار سالید ورک به چه معناست؟

سالید ورکس در واقع یک برنامه کامپیوتری مدل سازی جامد به کمک کامپیوتر است که در دسته نرم افزارهای CAD دسته بندی می شود. در نتیجه این نرم افزار مدل سازی به کمک کامپیوتر را انجام می دهد. نرم افزار سالید ورکس عمدتا روی مایکروسافت ویندوز قابل اجراست و برای اجرای آن در سیستم های مک محدودیت هایی وجود دارد.

نرم افزار سالید ورک در چه زمینه ای مورد استفاده قرار می گیرد؟

یکی از نرم افزارهای بسیار مهم و کاربردی در حوزه مهندسی، نرم افزار سالید ورکس است. در رشته های مختلف مهندسی، خصوصا رشته هایی که بیشتر با طراحی و ساخت و ساز سر و کار دارند، از این نرم افزار استفاده می شود. مهندسان مکانیک و ماشین سازی و مهندسان الکترونیک از جمله افرادی هستند که از این نرم افزار استفاده می کنند. این نرم افزار برای طراحی ماشین آلات و دستگاه های صنعتی و طراحی پروژه های مکانیکی و الکترونیکی متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد. زمینه دیگر استفاده از این نرم افزار، توسعه سیستم های مکاترونیک از ابتدا تا انتهاست.

نحوه استفاده از نرم افزار سالید ورکس برای سیستم های مکاترونیک به چه صورت است؟

در ابتدا و در مراحل اولیه نرم افزار برای برنامه ریزی پروژه به کار می رود. در ادامه فرایندهای ایده پردازی بصری، مدل سازی، ارزیابی امکان سنجی اجرای پروژه، نمونه سازی و … با استفاده از این نرم افزار انجام می شود. بخش مهم بعدی نیز مدیریت پروژه مکاترونیک به کمک نرم افزار سالید ورکس است. در نهایت نیز از این نرم افزار برای طراحی و ساخت عناصر مکانیکی، الکتریکی و کامپیوتری استفاده می شود.

5/5 - (28 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.