پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

نرم افزار Adobe

معرفی جامع نرم افزارهای ادوبی

فهرست عناوین

معرفی نرم افزار های ادوبی

معرفی جامع نرم افزارهای ادوبی

از دانش آموزان و افراد مبتدی گرفته تا کاربران حرفه ای و طراحان و کاربران کامپیوتری همگی می توانند از انواع نرم افزارهای ادوبی استفاده کنند. در ادامه به معرفی جامع و کامل این نرم افزارهای مهم و کاربردی می پردازیم. شرکت توسعه دهنده ادوبی یکی از بزرگ ترین و شناخته شده ترین توسعه دهندگان نرم افزاری در سراسر دنیاست. این شرکت بسیار بزرگ و مشهور، در حال حاضر بالغ بر 50 نرم افزار کاربردی در زمینه های مختلف دارد که هر یک از این برنامه ها به نوبه خود دارای ورژن های متعدد و آپدیت های مختلف اند. این برنامه های متعدد و متنوع ادوبی کاربرد های بسیار گسترده ای هم دارند. برای بسیاری از افراد تمام نرم افزار های ادوبی شناخته شده نیستند و نمی دانند هر یک از این برنامه های کامپیوتری دقیقا چه کاری انجام می دهند و در چه زمینه ای مورد استفاده قرار می گیرند. در این جا ما می خواهیم به صورت کامل و جامع به بررسی و معرفی نرم افزارهای ادوبی بپردازیم و از ویژگی ها و قابلیت های آن ها پرده برداریم. آشنایی با کاربرد ها و مشخصات نرم افزار های ادوبی به کاربران مشتاق کمک می کند تا با توجه به زمینه استفاده ای که در نظر دارند، بهترین نرم افزارهای ادوبی را انتخاب و استفاده کنند.

نرم افزارهای ادوبی چه کاری انجام می دهند؟

نرم افزار های منتشر شده توسط شرکت ادوبی تنها محدود به چند برنامه شاخص که همه با آن ها آشنا هستند نمی شود. در سال های اخیر شرکت ادوبی مجموعه ای بی نظیر از نرم افزار های خود را در بستر Creative Cloud جمع آوری کرده و آن ها را در اختیار کاربران قرار داده است. آن ها برای طراحی های گرافیکی و کامپیوتری کاربرد دارند و به کمک آن ها می توان طرح ها و ایده های ذهنی را به صورت یک طرح قابل درک بصری ارائه داد. این طرح های بصری کیفیت خارق العاده ای دارند و بسیار واقع گرایانه ارائه خواهند شد.

نرم افزار های منتشر شده توسط ادوبی

نرم افزارهای ادوبی گزینه ای عالی برای شکوفایی خلاقیت و استعداد

شرکت توسعه دهنده نرم افزارهای ادوبی سال ها است که در زمینه طراحی و ارائه برنامه های کامپیوتری مختلف فعالیت دارد. این نرم افزار های متنوع هر کدام برای تولید کنندگان جلوه های بصری در نظر گرفته شده اند تا با استفاده از آن ها در مدیا های مختلف، خلاقیت و استعداد های هنری خود را شکوفا کنند. می توان از هر کدام از برنامه های ادوبی به صورت جداگانه و بر اساس نوع نیاز استفاده کرد. از طرفی هم می توان به صورت ترکیبی و در تعامل با هم، تعدادی از برنامه های ادوبی را برای خلق یک تصویر منحصر به فرد و شگفت انگیز به کار برد. نرم افزارهای ادوبی در فرمت های مختلفی کارایی دارند. علاوه بر این برخی از این نرم افزار ها به صورت اختصاصی روی دسکتاپ اجرا شده و مورد استفاده قرار می گیرند.

نسخه های آپدیت شده برخی از نرم افزار های ادوبی

برخی نیز تنها دارای نسخه های مخصوص موبایل یا نسخه های تحت وب هستند. در همین لحظه که این مقاله نوشته می شود، یک سری برنامه ها در حال طراحی شدن اند، برخی در حال به روز رسانی هستند. نسخه های آپدیت شده برخی از نرم افزارهای ادوبی منتشر شده و برخی از برنامه ها نیز به صورت کامل حذف شده اند. به هر حال آن چه در خصوص تمام برنامه های ادوبی مشترک است، تنوع بالا، کارایی های مختلف، به روز رسانی های دائمی و قابلیت های منحصر به فرد و پیشرفته تمام این نرم افزار ها است. در ادامه به ترتیب برخی از برجسته ترین و پرکاربردترین نرم افزار های ادوبی را با جزئیات مخصوص هر یک بررسی خواهیم کرد.

نرم افزار های ادوبی گزینه ای عالی برای شکوفایی خلاقیت

نرم افزار  Adobe Photoshop چیست؟

این مشهورترین و با سابقه ترین نرم افزار ادوبی است که در سراسر دنیا همه با آن آشنا هستند. به صورت اولیه، ادوبی فتوشاپ از جمله نرم افزار های ادوبی است که برای ویرایش فیلم و عکس از آن استفاده می شود. قدرت ویرایشی این نرم افزار فوق العاده است. در حوزه انتشارات کتاب و مجله، طراحی وب سایت و رشته های فیلم سازی و طراحی های هنری، فتوشاپ یکی از پرکاربردترین نرم افزار ها است. یکی از کارایی های جذاب نرم افزار فتوشاپ، استفاده از آن در زمینه نقاشی دیجیتالی است که طرفداران بسیار زیادی هم دارد. در این نرم افزار می توان عکس ها و تصاویر مختلف را ویرایش کرد. آن ها را برش داد و روتوش کرد . تغییر نور و دستکاری تصاویر و ترکیب چند عکس مختلف از دیگر کارایی های ادوبی فتوشاپ است.

Adobe Photoshop چیست؟

نرم افزار Adobe InDesign چیست؟

یکی از کاربردی ترین نرم افزارهای ادوبی ، نرم افزار Adobe InDesign نام دارد. این برنامه کار لایه بندی و چیدمان صفحات را انجام می دهد. در واقع این برنامه به کاربران این امکان را می دهد تا اسناد، مجلات و روزنامه ها را به صورت چاپی و آنلاین در سیستم عامل های تلفن همراه یا به صورت رومیزی تهیه کنند. این نرم افزار به ارائه یک پیش نمایش با کیفیت از این صفحات کمک می کند. به دلیل مجهز بودن این نرم افزار به قابلیت تایپوگرافی، دقت بسیار بیش تر و بالاتری نسبت به برنامه فتوشاپ دارد. با این حال ویژگی های گرافیکی این نرم افزار کمی پایین تر است. نحوه عملکرد نرم افزار Adobe InDesign به تولید کنندگان محتوا این اجازه را می دهد تا به سرعت طرح بندی مجلات و اسناد چند صفحه ای را به صورت یکپارچه انجام دهند. این نرم افزار تعامل خوبی با سایر نرم افزار های ادوبی دارد.

Adobe InDesign چیست؟

نرم افزار Adobe Illustrator چیست؟

یکی دیگر از شناخته شده ترین نرم افزارهای ادوبی ، برنامه Adobe Illustrator است. این برنامه یکی از برنامه های تصویر سازی شرکت ادوبی است. این برنامه یک نرم افزار برداری است که گرافیک بسیار منحصر به فردی دارد و می توان از آن برای ترسیم آثار هنری گرافیکی منحصر به فرد استفاده کرد. در این نرم افزار از یک سری خطوط و منحنی های به خصوص برای ترسیم اشکال و طرح های مختلف استفاده می شود. در واقع اساس کار نرم افزار Adobe Illustrator استفاده از مشخصات هندسی یک تصویر یا یک شی برای ترسیم طرح گرافیکی آن است. طراحی های گرافیکی، تصویرگری حرفه ای، طراحی وب سایت، طراحی برنامه های کامپیوتری و برنامه های موبایل از مهم ترین کاربرد های این نرم افزار است.

بیشتر بخوانید: ایلوستریتور چیست ؟ به همراه فیلم آموزشی

علاوه بر این طراحی کتاب، پوستر، بیلبورد و … هم به کمک ایلوستریتور انجام می شود. ایلوستریتور از جمله نرم افزار های ادوبی است که توسعه دهندگان بازی های ویدئویی نیز از آن استفاده می کنند. برای طراحی رابط های کاربری جذاب، طراحی بسته بندی محصولات مختلف و انواع طراحی های چاپ سه بعدی، نرم افزار Adobe Illustrator کاربرد دارد.

نرم افزار Adobe After Effects چیست؟

برنامه Adobe After Effects از جمله نرم افزار های ادوبی است که از آن برای افکت گذاری های حرفه ای استفاده می شود. در واقع افترافکت ابزاری است که از آن برای خلق انواع افکت های بصری و موشن گرافیک استفاده می شود. این نرم افزار به صورت گسترده در انیمیشن ها مورد استفاده قرار می گیرد. بیش تر از هر چیزی افترافکت در مرحله پس از تولید کاربرد دارد. می توان از آن برای دستکاری های تصویری و بصری فیلم ها و انیمیشن ها استفاده کرد. برای ویرایش عنوان بندی های فیلم های تلویزیونی و سینمایی، ساخت تیزر های تبلیغاتی، موشن گرافیک های جذاب، افکت گذاری های تصویری و خلق جلوه های ویژه بصری و VR از افترافکت استفاده می شود. افترافکت از پرکاربردترین نرم افزار های ادوبی در دنیای فیلم و تصویر است.

بیشتر بخوانید: افتر افکت چیست ؟ + فیلم آموزشی

نرم افزارهای ادوبی Adobe After Effects چیست؟

نرم افزارهای ادوبی ؛ نرم افزار Adobe Bridge چیست؟

این مورد هم از جمله نرم افزار های ادوبی است که به صورت گسترده برای سازمان دهی و مدیریت عکس ها و طرح های موجود در Adobe Creative Suite کاربرد دارد. این برنامه دارای یک نسخه مستقل برای فتوشاپ هم هست. به نوعی می توان این برنامه را یک نرم افزار مدیریت رسانه معرفی کرد. با استفاده از آن می توان به صورت تصویری تمام فایل های رسانه ای را مشاهده کرد و آن ها را از طریق این نرم افزار سازمان دهی و دسته بندی کرد. نرم افزار Bridge برای توابع ابزار دسته ای فایل ها، مانند تغییر نام فایل های مختلف یا ویرایش سایر ابرداده ها در سطح IPTC و XMP استفاده می شود. به نوعی این برنامه یکی از نرم افزار های کاربردی است که می توان از آن به عنوان دستیار سایر نرم افزار های ادوبی استفاده کرد.

Adobe Bridge چیست؟

نرم افزار Adobe Premier چیست؟

پریمیر از جمله نرم افزار های ادوبی است که از آن برای ویرایش محتوا های ویدئویی، فیلم های سینمایی و تلویزیونی و تدوین آنلاین ویدئوها استفاده می شود. این برنامه ای است که در سطح حرفه ای برای تدوین و ویرایش ویدئویی مورد استفاده قرار می گیرد. این برنامه نیز با سایر نرم افزار های گرافیکی ادوبی سازگاری بالایی دارد و می توان از آن استفاده کرد. تدوین فیلم های تلویزیونی، ویدئوهای خبری و تیزر های تبلیغاتی مهم ترین کاربرد های نرم افزار پریمیر است. ویراستاران و تدوین گران فیلم ها، شرکت های فیلم سازی و فعالان در حوزه فناوری و ارتباطات بیش ترین استفاده را از این نرم افزار دارند.

نرم افزار Adobe Premier چیست؟

نرم افزار Adobe SpeedGrade چیست؟

این مورد یکی از نرم افزارهای ادوبی است که برای درجه بندی رنگ تصاویر مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ ها و درجه بندی صحیح آن در تصاویر و فیلم های مختلف اهمیت بسیار زیادی دارد که این برنامه می تواند این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. استفاده صحیح از رنگ می تواند عمق، احساس، شخصیت و جریان انرژی را به یک عکس و فیلم اضافه کند. در این خصوص و در ارتباط با نحوه تاثیر درجه بندی رنگ ها از طریق نرم افزار Adobe SpeedGrade حرف زیادی برای گفتن نیست.

Adobe SpeedGrade چیست؟

نرم افزار Adobe Animate چیست؟

همان طور که از نام این نرم افزار مشخص است، Adobe Animate یکی از نرم افزار های ادوبی است که برای متحرک سازی انواع طرح ها در انواع بازی ها، طراحی وب سایت، آموزش های الکتریکی و سایر موارد مشابه کاربرد دارد. این نرم افزار کاربرد های گسترده تری دارد و طیف قابلیت های بیش تری را پوشش خواهد داد. با کمک نرم افزار Adobe Animate می توان به فرمت های بسیار بیش تری از جمله HTML5 نیز دسترسی پیدا کرد. این نرم افزار جایگزین برنامه فلش، یکی از نرم افزار های حذف شده ادوبی شده است.

Adobe Animate چیست؟

نرم افزار Adobe Audition چیست؟

یکی دیگر از نرم افزارهای ادوبی، برنامه کامپیوتری Adobe Audition نام دارد. این برنامه اختصاصا برای ویرایش فایل های صوتی کاربرد دارد و مخصوص کار با صوت و صداست. این نرم افزار مجموعه ابزار های حرفه ای ضبط، ویرایش، ترکیب و بازیابی فایل های صوتی را برای ویرایش صدای فیلم ها، پادکست ها و جلوه های صوتی فراهم می کند.

Adobe Audition چیست؟

نرم افزار Adobe Capture چیست؟

یکی از نرم افزار های ادوبی که در راستای تعامل و همکاری با سایر نرم افزار های پرکاربرد این شرکت از جمله ایلوستریتور طراحی شده است، نرم افزار Adobe Capture نام دارد. این نرم افزار یک برنامه مخصوص موبایل است که به افراد امکان ایجاد وکتور ها، فونت ها و الگوهای مختلف را می دهد. می توان از آن در ادامه در سایر برنامه های ادوبی استفاده کرد.

Adobe Capture چیست؟

نرم افزار Adobe Acrobat X Pro چیست؟

این مورد یکی از نرم افزار های ادوبی است که از آن برای ایجاد فایل های pdf با کیفیت و بسیار قوی استفاده می شود. این نرم افزار به کاربران این امکان را می دهد تا پس زمینه ها را تنظیم کرده و صفحات فردی را تغییر دهند. حتی با کمک این برنامه می توان به فایل ها و اسناد PDF، انواع ویدئو، صدا و موارد ترکیبی را اضافه کرد.

نرم افزار Adobe Acrobat X Pro چیست؟

نرم افزار Adobe Behance چیست؟

این مورد یکی از نرم افزار های ادوبی است که به صورت تعاملی با سایر برنامه های شرکت ادوبی همکاری و تعامل دارد. در واقع این نرم افزار بستری آنلاین را فراهم کرده تا کاربران و تولید کنندگان محتواهای بصری بتوانند در آن کار های خود را به اشتراک گذاشته یا بفروشند.

Adobe Behance چیست؟

نرم افزار Adobe Media Encoder چیست؟

این برنامه از سری نرم افزار های ادوبی است که به کاربران امکان ذخیره سازی تمامی رسانه ها را تقریبا برای هر صفحه یا دستگاهی می دهد. این برنامه از چندین فرمت مختلف پشتیبانی می کند. استفاده از این نرم افزار می تواند به پخش بهینه تر رسانه ها با وضوح بهتر کمک کند.

Adobe Media Encoder چیست؟

نرم افزار Adobe Air چیست؟

شاید یکی از مهم ترین کارایی های نرم افزار های ادوبی برای توسعه دهندگان بازی های ویدئویی و طراحان وب سایت و برنامه های کامپیوتری باشد. نرم افزار Adobe Air یکی از این برنامه ها است که توسعه دهندگان بازی های ویدئویی از آن برای خلق و طراحی بازی ها و برنامه های مختلف در سیستم های اجرایی متفاوت استفاده می کنند.

Adobe Air چیست؟

نرم افزار Adobe Connect چیست؟

این برنامه در واقع از جمله نرم افزار های ادوبی است که در قالب یک پلتفرم آنلاین طراحی شده است. این پلتفرم برای ویدئو کنفرانس ها، دوره های آنلاین، وبینار ها و مواردی از این دست طراحی و ساخته شده و می توان از آن هم در دسکتاپ و هم در موبایل استفاده کرد. این برنامه ادوبی بیش تر برای کسب و کار ها و تجارت کاربرد دارد.

Adobe Connect چیست؟

نرم افزارهای ادوبی مورد استفاده در بازاریابی

دسته مهمی از نرم افزارهای ادوبی هستند که بیش ترین استفاده آن ها در زمینه بازاریابی است. از مهم ترین آن ها می توان موارد زیر را نام برد:

  • نرم افزار Adobe Advertising که به کاربران این امکان را می دهد تا تنها از یک پلتفرم واحد، محتواهای مولتی مدیایی متنوعی را مدیریت و کنترل کنند
  • نرم افزار Adobe Analytics که به کاربران امکان تجزیه و تحلیل و آنالیز ترافیک وب سایت را می دهد
  • نرم افزار Adobe Target این برنامه هم در تعامل با نرم افزار Adobe Analytics برای شخصی سازی محتواهای بازاریابی کاربرد دارد.
کاربرد نرم افزار های ادوبی برای همه

نرم افزارهای ادوبی برای همه افراد

نرم افزارهای ادوبیتنوع بالایی را ارائه می دهد. برخی از ابزار های مفید و کاربردی این شرکت توسعه دهنده نرم افزاری برای هر گروه و هر رده سنی مناسب است. از دانش آموزان و افراد مبتدی گرفته تا کاربران بسیار حرفه ای و طراحان و کاربران کامپیوتری همگی می توانند از انواع نرم افزارهای ادوبی استفاده کنند. برای مثال نرم افزار Adobe Acrobat Reader DC از جمله نرم افزارهای ادوبی با کاربری عمومی است که برای ویرایش، مشاهده، پرینت یا کامنت گذاری در فایل های pdf مورد استفاده قرار می گیرد. نسخه CC آن ها برای ایجاد فایل های pdf حرفه ای مورد نیاز است.

تنوع بی نظیر برانامه های ادوبی

نتیجه گیری در مورد نرم افزارهای ادوبی

نرم افزار دیگر شرکت ادوبی با استفاده عمومی، نرم افزار Adobe Scan است. این برنامه روی موبایل نصب می شود و به کاربران این امکان را می دهد تا با استفاده از موبایل خود فایل ها و اسناد مختلف را اسکن کرده و آن ها را در فرمت های pdf یا JPEG ذخیره کنند. این برنامه به قابلیت OCR مجهز است و می تواند به صورت خودکار متن ها را شناسایی کرده و بخواند. به این ترتیب می توان نتیجه گرفت نرم افزارهای ادوبی با تنوع بی نظیری که دارند می توانند تمام نیاز ها، سلیقه ها و کاربری ها را پوشش دهند. ردپای نرم افزار های شرکت ادوبی را می توان در هر تخصص و رشته ای دنبال کرد و همین رمز موفقیت این شرکت بعد از گذشت این همه سال است.

سوالات متداول معرفی جامع نرم افزارهای ادوبی

از نرم افزارهای ادوبی برای چه اهدافی استفاده می شود؟

به صورت کلی به مجموعه نرم افزارهای ادوبی، نرم افزارهای گرافیکی کامپیوتری گفته می شود که کاربران، خصوصا طراحان در رشته های مختلف می توانند از آنها برای طراحی و پیاده سازی ایده های ذهنی شان به صورت کامپیوتری استفاده کنند. این نرم افزارها می توانند ایده های ذهنی را به طرح های بصری قابل درک و با کیفیت بالا تبدیل کنند.

چه افرادی بیشتر با نرم افزارهای ادوبی سر و کار دارند؟

به صورت کلی هر کسی در هر شغل و حرفه ای که به نوعی با طراحی سر و کار دارد می تواند از این نرم افزارها استفاده کند. طراحان گرافیکی که در حوزه معماری و طراحی و دکوراسیون داخلی فعالیت دارند، مهندسان ساختمان سازی و شهرسازی، طراحان لباس، طراحان انیمیشن، بازی و فیلم های سه بعدی، ویرایش کننده های فیلم و محتوا، طراحان جواهر، کسانی که طراحی وب سایت انجام می دهند، طراحان برنامه های کامپیوتری، تصویرگران حرفه ای، سازندگان تیزرهای تبلیغاتی و موشن گرافیست ها از جمله کسانی هستند که بیشترین استفاده را از مجموعه نرم افزارهای ادوبی دارند.

چرا مجموعه نرم افزارهای ادوبی محبوبیت بسیار زیادی دارد؟

طراحان و سازندگان نرم افزارهای ادوبی با در نظر گرفتن طیف وسیعی از کاربردها، نیازها و مجموعه ای از کاربران هدف بهترین نرم افزارها را در اختیار کاربران قرار داده اند. از آن جایی که این مجموعه بسیار کامل و جامع است و به خوبی می تواند برای هر نیاز و کاربردی یک گزینه را ارائه دهد، مجموعه نرم افزارهای ادوبی محبوب ترین برنامه های کامپیوتری در کل جهان به شمار می روند. نکته جذاب تر این که این مجموعه ها در بسیاری از موارد در کنار هم قرار می گیرند و با هم کار می کنند تا به این ترتیب یک سیر کاری منظم و مشخص را برای کاربران ترتیب دهند. در نتیجه ممکن است همزمان از چندین نرم افزار ادوبی در اجرای یک پروژه به خصوص استفاده شود.

4.8/5 - (30 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.