پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

اصول تغییر دکوراسیون

دلایل اهمیت تغییر دکوراسیون از بعد روانشناسی

فهرست عناوین

دلایل اهمیت تغییر دکوراسیون از بعد روانشناسی

شاید در نگاه اول، زمانی که به بحث تغییر دکوراسیون داخلی خانه یا حتی تغییراتی گسترده تر در طراحی داخلی خانه نگاه می کنیم، تنها چیزی که به ذهن بسیاری می آید هزینه بر بودن این فرایند است. از دید بسیاری، تغییر دکوراسیون در اکثر مواقع امری غیر ضروری است.

اما از دید روانشناسی که به این کار نگاه می کنیم، می توان به راحتی مزیت ها و دلایل بسیار زیادی را برای اهمیت انجام یک سری تغییرات در دکور و طراحی داخلی خانه برشمرد.دلیل این امر هم این است که طراحی یا دکوراسیون داخلی خانه، ابعاد متفاوتی را شامل می شود.

ویژگی های سک طراحی داخلی خوب

معمولاً وقتی در مورد طراحی داخلی یا تغییر در دکوراسیون خانه صحبت می کنیم، در بیش تر مواقع، هدف صحبت از جنبه های زیبایی شناختی این فرایند است. در این بحث ما در خصوص نحوه دستیابی به ظاهری به خصوص و زیبا صحبت می کنیم و از سبک های ترئینی مختلفی که می توان از آن الگو گرفت، صحبت به میان می آید. اما این موارد، تنها بخشی از پازل بزرگ طراحی و دکوراسیون داخلی است.
بخشی که معمولا کم تر به آن توجه شده است و کم تر در نظر گرفته شده است، بعد روانشناسی تغییر دکوراسیون داخلی است.

در واقع کم تر زمانی در خصوص تاثیر روانشناسی طراحی داخلی و تغییر دکوراسیون بر نا خودآگاه افراد صحبت شده است.

باور کنید یا نه، تصمیماتی که در خصوص تغییر محیط اطراف خود می گیرید و انتخاب هایی که برای تغییر شکل ظاهری فضای اطراف تان می کنید، تاثیر بسیار زیادی روی احساسات، خلق و خو و برداشت شما از روند کلی زندگی خواهد داشت. به همین دلیل در این جا می خواهیم از اهمیت تغییر دکوراسیون از بعد روانشناسی بگوییم و از جنبه های مختلف این کار مطلع شویم.

چرا باید به اهمیت تغییر دکوراسیون داخلی از بعد روانشناسی پرداخت؟

پیش از بررسی جنبه های روانشناسی این کار و بررسی تاثیراتی که تغییر دکوراسیون داخلی از بعد روانشناسی روی افراد می گذارد، به صورت خلاصه این مهم را بررسی می کنیم که در کل چرا باید به اهمیت تغییر دکوراسیون داخلی از بعد روانشناسی اهمیت دهیم.

در حالی که خصوصا در این روز های بسیار تاریک عصر کنونی، بیش تر زمان خود را در خانه سپری می کنیم، قطعا محیط زندگی اطراف ما تاثیر و نقش روانشناختی بسیار مهمی در رفتار های روانی ما دارد. این موضوع را باید در روانشناسی محیط یا روانشناسی فضا دنبال کرد.

دکوراسیون داخلی منزل از بعد روانشناسی

این مبحث در واقع تبادل و تعامل بین افراد با فضای اطراف شان را توضیح می دهد. نور پردازی و روشنایی فضا، رنگ محیطی که در آن زندگی می کنند، ساختار و الگو هایی که آن ها را فراگرفته است، متریال ها، طراحی آکوستیک فضا و هر جزئیات دیگری می تواند بالاترین تاثیر را روی روان افراد داشته باشد و طیف وسیعی از رفتار ها و احساسات را در آن ها ایجاد کند.

از احساس آرامش و امنیت گرفته تا احساس نشاط، ترس، وحشت، نگرانی، استرس و خشم همگی می تواند به واسطه نوع طراحی و فضای اطراف به فرد القا شود. به همین دلیل نیز اهمیت تغییر دکوراسیون داخلی از بعد روانشناسی امری است که باید بیش تر به آن توجه کرد.

چرا از دید علمی به طراحی دکوراسیون اطراف نیاز داریم؟

آیا تغییر دکوراسیون داخلی اهمیت دارد؟

قطعا این امر می تواند یکی از موضوعات بسیار مهم در زندگی روزمره افراد محسوب شود که تاثیر بسیار زیادی را روی رفتار ها و احساسات شان می گذارد. ما به تغییر دکوراسیون داخلی از بعد های زیادی نیاز داریم. دلایل بسیار زیادی وجود دارد که به ما می گوید چرا باید در محیط اطراف مان یکسری تغییرات را ایجاد کنیم.

برای تغییر در روحیه، تغییر دکوراسیون در فضای داخلی خانه یکی از نکات بسیار مهمی است که روانشناسان روی آن تاکید می کنند. این اولین و مهم ترین دلیل اهمیت تغییر دکوراسیون داخلی از بعد روانشناسی است که باید در نظر گرفت.

افراد برای این که بتوانند متناسب با زمان و موقعیتی که در آن قرار گرفته اند، از یک شرایط گذار عبور کرده و به سطحی با انرژی بالاتر بروند، به تغییر نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: قوانین ساده طراحی و دکوراسیون داخلی که باید بدانید

آیا تغییر دکوراسیون داخلی منزل اهمیت دارد؟

در این میان هیچ چیزی به اندازه تغییر در دکور و طراحی فضای اطراف نمی تواند تاثیر مثبت و قابل توجهی را روی مود و انرژی آن ها داشته باشد.

افراد برای این که بتوانند احساس بودن و جریان داشتن کنند، بتوانند به بهبود فرایند های زندگی کمک کنند، یک فرد مسئول و امیدوار در زندگی اجتماعی خود باشند، بتوانند به بهترین شکل ممکن تعاملات اجتماعی و عاطفی خود را برقرار کنند و … به تغییر دکوراسیون داخلی نیاز دارند.

 در سال های اخیر، فضای اطراف زندگی دیگر صرفا منعکس کننده برنامه های روزمره افراد نیست. فضای خانه، تاثیر بسیار زیادی روی رشد و ارتقای خلق و خوی کلی یک جامعه دارد. تمام این ها می تواند دال بر اهمیت تغییر دکوراسیون داخلی از بعد روانشناسی باشد.

اهمیت تغییر دکوراسیون داخلی از بعد روانشناسی

چرا از دید علمی به طراحی دکور اطراف نیاز داریم؟

جالب است بدانیم که اهمیت و کاربرد طراحی و دکوراسیون داخلی خانه، تنها از دید زیبایی شناختی بررسی نمی شود از دید علمی و ابعاد گسترده روانشناسی نیز طراحان داخلی برجسته دنیا به اهمیت تغییر دکوراسیون داخلی از بعد روانشناسی پرداخته اند.

دیو آلن کوپک، متخصص علم روانشناسی فضا و استاد معماری و طراحی داخلی در سن دیگو، معتقد است که تغییر دکوراسیون داخلی و انجام یک طراحی داخلی درست، می تواند یک تاثیر مستقیم بر ناخودآگاه افراد داشته باشد و به ارتقای احساسات و افزایش ادراک آن ها کمک کند. به گفته او، طراحی داخلی و دکوراسیون فضا، بخشی ذاتی از بعد روانشناسی افراد است.

اهمیت غیر قابل انکار طراحی داخلی منزل

تغییر دکوراسیون داخلی می تواند در هر زمینه ای باشد

زمانی که می گوییم تغییر و از اهمیت تغییر دکوراسیون داخلی از بعد روانشناسی صحبت می کنیم، منظور از این تغییر در هر زمینه و اندازه ای می تواند باشد. در واقع برای این تغییر و تاثیر گذار بودن آن، الزاما نیاز به دستکاری های گسترده و تغییرات کامل نیست.

هر بخشی و هر جزئیاتی در محیط اطراف می تواند هدف تغییر باشد. حتی کوچک ترین و جزئی ترین تغییرات نیز می تواند تاثیر مورد نیاز را به دنبال داشته باشد. از تغییر رنگ و پالت رنگی فضای اطراف گرفته تا تغییر وسایل، مبلمان، پرده ها، اکسسوری ها و … همگی می توانند موثر باشند.


رنگ های انتخابی فضا روی مود افراد تاثیر می گذارد

یکی از مثال ها و مواردی که می توان در این خصوص به آن اشاره کرد، پالت رنگی فضایی است که در آن زندگی می کنیم.
رنگ ها و روانشناسی پنهان شده پشت هر یک از آن ها، بیش ترین و مستقیم ترین تاثیر را روی خلق و خوی افراد می گذارد.

در بسیاری از موارد، رنگ ها و پالت های رنگی مورد استفاده در فضا به صورت درستی انتخاب نشده است.

حتی این مورد نیز ممکن است پیش بیاید که بعد از گذشت یک دوره، رنگ های غالب در دکور فضای اطراف، تاثیری معکوس داشته باشند و یکنواختی موجود در لحن این رنگ ها، روی مود افراد تاثیری منفی بگذارد.

تصور کنید که افراد یک سال را با روز هایی سخت و طاقت فرسا در یک فضای ساکن بوده اند. رنگ های محیط اطراف، تمام انرژی ساکنین را گرفته اند و اکنون زمان تغییر است.

بهترین و تاثیر گذار ترین گزینه برای ایجاد یک تغییر موثر در دکوراسیون داخلی خانه، تغییر در پالت رنگی غالب بر محیط زندگی است. بنابراین با توجه به اهمیت تغییر دکوراسیون داخلی از بعد روانشناسی، تغییر رنگ ها بیش ترین اولویت را دارد.

حتی در این زمینه می توان به مباحث روانشناسی رنگ ها نیز مراجعه کرد و از این علم متناسب با شرایط موجود، برای انتخاب و تغییر رنگ های فضا به بهترین شکل ممکن کمک گرفت.

اهمیت غیر قابل انکار طراحی داخلی منزل و دکوراسیون

اهمیت غیر قابل انکار طراحی داخلی و دکوراسیون منازل

با توجه به تمام این موارد، در نهایت به این موضوع می رسیم که در عصر کنونی، تا چه میزان مفهوم و اهمیت طراحی و دکوراسیون داخلی تغییر کرده است. امروزه معماری، طراحی و دکوراسیون داخلی به عنوان محرکی برای بهتر زیستن، بهبود شرایط روانی و جسمی، بهبود فیزیولوژیکی و ارتقای انرژی، در حال تبدیل شدن به موضوعی با اهمیتی قابل توجه هستند.

گزینه های خوب برای تغییر دکوراسیون داخلی و ایجاد یک تغییر حتی به ظاهر ساده در محیط اطراف، می تواند خالق رفتار های مطلوب در افراد شود.

بیشتر بخوانید: تاثیر تکنولوژی های مدرن بر دکوراسیون داخلی

تاثیر رنگ بر مود افراد در دکوراسیون منزل

تکیه برای ایجاد تغییر در رنگ، نور، هنر های مختلف به کار رفته در دکور خانه، حتی تهویه و جریان هوا در محیط داخلی، می تواند تاثیری بسیار مثبت داشته باشد.

اهمیت تغییر دکوراسیون داخلی از بعد روانشناسی به ما می گوید که تا چه میزان تعامل افراد با محیط اطراف شان حائز اهمیت است و این امر چقدر نسبت به همیشه رو به افزایش است. در این تغییرات، نباید اصول مهم طراحی و دکور، اعم از تعادل، تناسب، تقارن و ریتم فراموش شود.

تمام این ها در کنار هم، به عنوان یک زنجیره مرتبط با هم یک هماهنگی مطلوب را موجب خواهد شد که می تواند حس امنیت، ارتباط اجتماعی، سهولت حرکت و جا به جایی، تحریک حسی و انرژی بالا را برای ساکنین به ارمغان بیاورد.

سوالات متداول دلایل اهمیت تغییر دکوراسیون از بعد روانشناسی

طراحی داخلی و روانشناسی چطور به هم مربوط می شوند؟

از جهات مختلفی می توان تاثیر طراحی داخلی بر روانشناسی را دنبال کرد و این دو به صورت در هم پیچیده ای به هم مرتبط اند. روانشناسی می تواند توانایی عناصر مختلف طراحی داخلی در برانگیختن پاسخ احساسی مثبت یا منفی در افراد را نشان دهد. بر اساس همین یافته ها راه هایی در نظر گرفته شده تا با طراحی فضاهای مختلف با یک سری عناصر تزئینی آگاهانه، از این ایده برای تشویق خلاقیت، آرامش و شادی در افراد استفاده کنند.

چگونه از روانشناسی در طراحی داخلی استفاده می شود؟

با استفاده از اصول روانشناسی طراحی داخلی به راحتی می توان در خانه خود احساس راحتی بیشتری داشت. در اصول روانشناسی و ارتباط آن با طراحی و دکوراسیون داخلی می توان با کوچک ترین تغییرات در خانه مانند تغییر در رنگ ها، روشنایی ها، سبک چیدمان وسایل، تغییر پارچه ها و بافت ها، افزودن الگوها و اشکال به دکور فضا و مواردی مشابه به راحتی در خلق و خوی افراد تغییر ایجاد کرد و آن را بهبود بخشید. این ایده ها می تواند به برانگیختن احساسات مثبت در افراد کمک زیادی کند.

اهمیت طراحی دکوراتیو از نظر روانشناسی چیست؟

اهمیت دکوراسیون و طراحی داخلی برای بهبود ظاهر و احساس خانه است. سبک های تزئینی بسیار مختلفی وجود دارد که هر یک هدف خاصی را دنبال می کنند. هر یک از این سبک ها می تواند با سلیقه، معنا، مفهوم یا یک پایه فرهنگی خاص همراه باشد. در نتیجه می توان با اجرای آنها یا حتی بخشی از آنها به عنوان یک تغییر جزئی در دکوراسیون داخلی خانه به بهبود حس و انرژی کمک کرد. مهم ترین نکته در استفاده کردن از هر یک از این سبک ها توجه به این موضوع است که چه نوع احساسی را می خواهید به فضای خانه مورد نظر اضافه کنید.

5/5 - (27 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.