پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

تصویرشاخص نرم افزار کالیگرافی

معرفی نرم افزار های کالیگرافی

فهرست عناوین

خوش نویسی یا کالیگرافی یک هنر تجسمی است که به اجرای حروف با قلم مو یا سایر ابزار های نوشتاری اطلاق می شود. در این هنر، جلوه های بصری در خطوط و نوشتار ظاهر می شود و به این ترتیب تصویری زیبا و جذاب ارائه خواهد شد.
بصورت سنتی، هنر کالیگرافی با کاغذ،قلم مو، جوهر و متریال و ابزار های مخصوص اجرا می شود و نتیجه نهایی کار حاصل هنر دست است. اما اجازه دهید این هنر منحصربه فرد را بسمت عصر دیجیتال سوق دهیم،این امکان وجود دارد که کالیگرافی را در رایانه شخصی خود نیز تمرین کنید. این امر به لطف وجود یک سری نرم افزار های کالیگرافی امکان پذیر شده است. در ادامه ببینیم چطور می توان کالیگرافی را در عصر دیجیتال دنبال کرد.

آشنایی با نرم افزارهای کالیگرافی

دسته بندی انواع شاخه های کالیگرافی


به صورت کلی سه نوع کالیگرافی وجود دارد که شامل کالیگرافی غربی یا اروپایی، کالیگرافی شرقی و کالیگرافی عربی یا اسلامی می شود که هر کدام بیان گر زبان و دست خط منطقه خاصی از کره زمین هستند. در ایران نیز کالیگرافی فارسی به عنوان سبک معاصر خوش نویسی ایرانی محبوبیت دارد.
با این حال تمام این دسته بندی ها را می توان در دو بخش عمده کالیگرافی سنتی و کالیگرافی مدرن دنبال کرد. کالیگرافی مدرن نیز خود به دو دسته کالیگرافی مدرن دستی و کالیگرافی مدرن دیجیتالی دسته بندی می شود. در این شاخه، یعنی کالیگرافی مدرن دیجیتالی این امکان برای کالیگرافیست ها وجود دارد تا بتوانند با استفاده از نرم افزار های کالیگرافی، در رایانه شخصی خود، خطوط و نوشتار هنری شان را اجرا کنند.

انواع نرم افزارهای کالیگرافی

اهمیت کالیگرافی دیجیتالی

بر خلاف شکل مرسوم نوشتن، خوشنویسی دیجیتالی نیازی به قلم، جوهر یا قلم مو خاصی ندارد. با این حال، به نرم افزار با کیفیتی نیاز دارد که با یک سری از پیش تنظیم های مختلف براش ارائه می شود. ممکن است کسی بپرسد که چرا با دیجیتالی کردن کالیگرافی یا ایجاد فونت های خوشنویسی دیجیتالی، در حالی که طرح های زیادی برای انتخاب وجود دارد، باید به دردسر بیفتیم.
مانند سایر زمینه‌ها،یافتن صدای خود یا در این مورد سبک نوشتاری خود برای متمایز کردن کارتان از انبوه خدمات مشابه موجود در بازار مهم است. حال با وجود کالیگرافی دیجیتالی و وجود نرم افزارهای کالیگرافی این امکان برای کالیگرافیستها ایجاد شده تا با یک ابزار حرفه ای، هنر خود را تقویت کنند.
در این زمینه می توان از نرم افزار های بسیار مختلفی استفاده کرد که هر یک ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فردی را در اختیار کاربران قرار می دهد. از همه مهمتر این که به لطف وجود نرم افزار های کالیگرافی، می توان از این هنر در زمینه های متنوع تری نیز استفاده کرد.

کالیگرافی دیجیتالی

در چه زمینه هایی می توان از کالیگرافی دیجیتالی استفاده کرد؟

از کالیگرافی دیجیتالی می توان در زمینه های بسیار مختلفی استفاده کرد. با استفاده از نرم افزار های کالیگرافی می توان نوشته ها را به صورت دیجیتالی در در رایانه شخصی اجرا کرد. از این رو از این ترکیب بین هنر و فناوری در طراحی کارت های پستال، کارت های دعوت دیجیتالی، کارت های ویزیت و کارت های تبلیغاتی استفاده می شود.
در طراحی وب سایت و طراحی لوگو نیز می توان از کالیگرافی دیجیتالی بهره برد. علاوه بر این کالیگرافیست ها و تولید کننده های محتوا های آنلاین می توانند با کمک گرفتن از این نرم افزار ها و قابلیت هایی که در آن وجود دارد، محتوا های انلاین و پست های قابل انتشار در پلتفرم های اجتماعی را طراحی و ایجاد کنند. این هنر تزئینی می تواند برای اهداف مختلفی مانند طراحی فونت، استفاده در هنر های مذهبی و طراحی عکس و … مورد استفاده قرار بگیرد.

شناخت نرم افزارهای کالیگرافی

بهترین نرم افزار های کالیگرافی شامل چه مواردی می شوند؟

یک نرم افزار کالیگرافی خوب باید تمام پیش فرض های لازم و ابزار های مورد نیاز برای کالیگرافی را در اختیار کاربران قرار دهد. این نرم افزار های کالیگرافی قلم ها، قلم موها، طرح های پیش فرض خوش نویسی، انواع تنظیمات و … دردسترس است.
در نهایت نیز میتوان فایل خطاطی را در نرم افزار بعنوان یک فایل تصویری یا هر فرمت دیگری ذخیره کرد و مورد استفاده قرار داد. در ادامه برخی از بهترین و کاربردی ترین نرم افزار های کالیگرافی در دسترس را معرفی می کنیم.

انواع نرم افزار های کالیگرافی

نرم افزار گرافیکی Adobe Illustrator

وقتی صحبت از وضعیت هنر تصویرسازی می شود، Adobe Illustrator بهترین نرم افزاری است که می توان از آن برای کار های هنری استفاده کرد. این نرم افزار گرافیکی توسط میلیون ها طراح و هنرمند برای ایجاد هر چیزی از گرافیک موبایل گرفته تا تصاویر کتاب و موارد دیگر استفاده می شود.
یکی از ویژگیهای متمایز آن ساختار برداری آن است به این معنی که هرگز مجبور نخواهید بود با مسائل حل و فصل کارها مقابله کنید. خط شما می تواند به راحتی بزرگ تر یا کوچک تر شود و در عین حال کیفیت آثار نیز دست نخورده حفظ شود. این مورد یکی از بهترین نرم افزار های کالیگرافی است که می توان استفاده از آن را پیشنهاد داد.
علاوه براین، ویژگیImage Trace این نرم افزار گرافیکی می تواند فونتهای کالیگرافی شما را به سرعت اسکن کرده و آنها را به وکتور تبدیل کند. ایلستریتور همچنین دارای یک براش کاربر پسند است که به دلیل نتایج دقیق آن بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

ایلاستریتور در کالیگرافی

ابزارهای ایلاستریتور

ابزار های موجود در مجموعه Illustrator به شما این امکان را می دهد که سبک فونتی را پیدا کنید که متناسب با کار شما باشد یا برای الهام گرفتن از طراحی خوشنویسی به دیگر طراحان گرافیک مراجعه کنید. این مورد یکی از نرم افزار های کالیگرافی است که می تواند کار طراحی فونت و نوشتار را برای کالیگرافیست ها راحت تر کند.
حتی می توانید با انتخاب بیش از 17000 فونت با کیفیت بالا با فونت های Adobe یا همگام سازی با Adobe Stock و استفاده از آن به عنوان پایه ای برای فونت های سفارشی، موارد دلخواه خود را وارد کنید. این نرم افزار ویژگی های کلیدی مهمی از جمله امکان طراحی فونت سفارشی یا sans serif، طراحی دست خط و طراحی فرم های حروف سفارشی متناسب با طرح های اختصاصی را ارائه می دهد.
Adobe Originals در منوی فونت های ایلوستریتور موجود است که به شما امکان می دهد فونت موجود را برای شروع فرآیند طراحی خود انتخاب کنید، سپس وزن، عرض یا شیب را مطابق با نیازهای خاص خود تنظیم کنید. به این ویژگی توسعه مبتنی بر طرح می گویند.

نرم افزار ایلاستریتور در کالیگرافی

نرم افزار گرافیکی پرکاربرد Adobe Photoshop

فتوشاپ بدون شک محبوب ترین نرم افزار گرافیکی برای حرفه ای ها است و دلایل خوبی برای آن وجود دارد. می توان آن را به عنوان یکی از بهترین نرم افزار های کالیگرافی نیز در نظر گرفت. به لطف براش‌ های متعدد و جلوه ‌های ویژه ای که دارد، بهترین گزینه ها را برای خوش نویسی دیجیتالی ارائه می دهد. این نرم افزار به شما امکان کنترل کامل روی حروف را می‌دهد، زیرا می‌توانید گرافیک‌های خود را پیکسل به پیکسل ویرایش کنید.
در خوش نویسی، هر حرف با توجه به دید هنرمند به دقت طراحی می شود. این منجر به طیف گسترده‌ای از سبک‌ ها می ‌شود و براش‌ های فتوشاپ همه آن ها را پوشش می‌ دهند. از رنگ اسپری یا افکت شست و شوی جوهر، سایه‌ زنی دقیق خط با قلم‌ های مداد، جوهر، و برس ‌های زغالی، براش‌ های آبرنگ گرفته تا افکت ‌های پاششی، همگی در این نرم افزار برای کالیگرافیست ها است.

نرم افزارفتوشاپ در کالیگرافی

براش های فتوشاپ

می‌ توانید قلم‌ موهای خوش نویسی خود را با هزاران مجموعه براش فتوشاپ با کیفیت بالا از پیش تعیین شده کامل کنید یا براش ‌های طراحی منحصر به فرد و سفارشی خود را در این نرم افزار ایجاد کنید و آن ها را با کتابخانه ‌های Creative Cloud همگام ‌سازی کنید. این گزینه نیز یکی از نرم افزار های کاربردی کالیگرافی است که گزینه های کاربردی متعددی را در اختیار کاربران قرار می دهد.
با براشهای سفارشی یا از پیش تعیین شده فتوشاپ میتوان با رنگها و افکتها بازی کرد و آثاری زیبا و خیره کننده را خلق کرد. بعد از انجام کار ها، کار شما به طور خودکار برای دسترسی سریع در فضای ابری ذخیره می شود. گزینه lens Blur برای ارائه ظاهری طبیعی تر و واقعی تر هنگام محو کردن یک شی در پیش زمینه مورد استفاده قرار می گیرد.
با استفاده از ابزار انتخاب شی امکان ایجاد انتخاب های سریع و دقیق با رسم یک مستطیل ساده برای کاربران وجود دارد. با گزینه های پیمایش، بزرگ نمایی و پیمایش روان تر، عملکرد کاربران در برنامه بهبود می یابد. قطعا به دلیل آشنایی بیش تر با این برنامه، فتوشاپ می تواند به عنوان یکی از بهترین نرم افزار های کالیگرافی در نظر گرفته شود.

کالیگرافی در فتوشاپ

استودیو طراحی گرافیک یا Graphic Design Studio برای کالیگرافی

استودیوی طراحی گرافیک یک ابزار طراحی وکتور قدرتمند است که به شما این امکان را می دهد تا طرح خود را ترسیم کنید یا یک گرافیک برداری را با فرمت SVG وارد کرده و خلاقیت خود را به آن اضافه کنید. وقتی صحبت از کالیگرافی به میان می آید، این ابزار هم برای حرفه ای ها و هم برای افراد مبتدی مناسب است که می توانند از گرافیک های از پیش طراحی شده بدون دردسر شروع، از ابتدا استفاده کنند. یکی از بهترین نرم افزار های کالیگرافی بدون شک می تواند این برنامه قدرت مند و همه کاره باشد.
با یک پالت رنگی کامل هنری، استفاده آسان از قلم و مداد، ابزارهایی که به شما امکان می دهد اندازه، شکل، متن، خطوط و لایه ها را کنترل کنید، می توانید با این نرم افزار در کم ترین زمان ممکن شروع به ایجاد طرح های حروف منحصر به فرد و خیره کننده ای با لبه های خلاقانه کنید.
در این برنامه مجموعه کاملی از ابزار های طراحی گرافیکی پیشرفته (شامل بیش از 2000 گرافیک وکتور از پیش طراحی شده و تصویر) در دسترس کالیگرافیست ها قرار می گیرد. علاوه بر این با وجود یک کتابخانه از مجموعه طرح های موجود، هم امکان استفاده از دیگر گرافیک های جدید برای کاربران وجود دارد و هم این که می توانند در آن جا کار های خود را ذخیره کنند.
در این برنامه این امکان برای کاربران وجود دارد تا بدون مزاحمت در سایر قسمت های طراحی، تغییرات مورد نظر خود را ایجاد کنند. ابزار ویرایشی قدرت مندی در این نرم افزار در دسترس است. میتوان با استفاده از ابزارهای برنامه و فیلترهای متنوعی که دارد، افکتهای سه بعدی و سایه های خیره کننده ای را در حروف ایجاد کرد.

کالیگرافی در گرافیک

یکی از بهترین نرم افزار های کالیگرافی، نرم افزار Calligraphr

Calligraphr یک برنامه محبوب است که به شما این امکان را می دهد تا خوش نویسی خود را به فونت های کاملاً کاربردی مبتنی بر وکتور با طرح های سفارشی واقعی تبدیل کنید. به لطف قلم و مداد و همچنین رنگ های متنوع و زیبای موجود در این نرم افزار، ضخامت خط و شفافیت ابزار های در دسترس در این برنامه، ایجاد آثار هنری کالیگرافی در هیچ زمانی از این آسان تر نبوده است.
بهترین بخش این نرم افزار این است که حتی می توانید به لطف ویرایش گر تصویر داخلی، کاراکتر ها را پس از اسکن تغییر دهید. به دلیل ویژگی های برجسته این نرم افزار، آن را در لیست بهترین نرم افزار های کالیگرافی در نظر می گیرند.
از جمله این ویژگی ها می توان به فایل هایی از انواع فونت های استاندارد در این نرم افزار اشاره کرد. علاوه بر این می توان فونت های ایجاد شده را به راحتی و به صورت مستقل نیز ویرایش کرد. وجود قابلیت تصادفی سازی کاراکتر ها در این نرم افزار برای شبیه سازی دست خط های واقعی کاربرد دارد. علاوه بر این در این نرم افزار یک سری قالب های قابل تنظیم وجود دارد که دقیقا این تنظیمات با تمام کاراکتر هایی که برای فونت های خود به آن نیاز دارید، مطابقت دارد.

نرم افزار کالیگرافی Inkscape


Inkscape به لطف برخی ویژگی های بسیار خوب مانند دستور undo که با قلم و جوهر سنتی امکان پذیر نیست، قطعاً یک رقیب قدرتمند در رقابت برای بهترین نرم افزار های کالیگرافی است. این ابزار به لطف انعطاف ‌پذیری خود، کاربران پیشرفته و مبتدی را قادر می‌سازد تا خوش نویسی ‌های پیچیده ای را طراحی کنند. به علاوه، این برنامه قادر است از فشار و حساسیت به کج شدن یک قلم تبلت نیز استفاده کند.
یکی از ویژگی های این برنامه امکان عریض شدن و نازک شدن حروف و فونتهاست که برای کنترل پهنای قلم و دستیابی به تاثیرگذارترین خطوط خوش نویسی ضرورت دارد. علاوه بر این قابلیت دیگر نرم افزار امکان زاویه بندی یا ثابت نگه داشتن قلم است که برحسب درجه از صفر تا نود درجه مشخص می شود.
ابزار دیگری که در این برنامه در دسترس است به کالیگرافیست ها امکان دستیابی به ظاهری طبیعی تر در خطوط خوش نویسی را می دهد. ابزارهای تقلید از دست خط این نرم افزار نیز می تواند موجب خلق فونت هایی هنرمندانه تر و متمایز تر از فونت های معمولی شود. به این ترتیب قطعا Inkscape یکی از بهترین نرم افزار های کالیگرافی موجود است.

نرم افزار کالیگرافی

مزیت استفاده از نرم افزار های کالیگرافی

اگر تصمیم دارید طرح خود را ایجاد کنید، با کمک نرم افزار های کالیگرافی شانس بیش تری برای تولید یک طرح چشم نواز دارید تا از این طریق بتوانید مخاطبان پروژه مد نظرتان را تحت تاثیر قرار دهید. در نتیجه بهترین گزینه استفاده از ابزار هایی تخصصی و کارامد است تا بتوان از این طریق دست خط های دیجیتالی را نیز امتحان کرد.
کالیگرافی دیجیتالی به کمک نرم افزار های مخصوص موجود در این خصوص فرآیند خوش نویسی را به مراتب راحت تر و لذت بخش تر کرده است. هنرجویان مختلفی حتی در سطوح مبتدی نیز اکنون می توانند با گذراندن دوره های آموزشی و استفاده از این نرم افزار های کالیگرافی، به یک کالیگرافیست برجسته تبدیل شوند.
در ادامه نیز خصوصا با گسترش استفاده از نرم افزار های گرافیکی در تخصص ها و مشاغل مختلف، هنرمندان فعال در این زمینه می توانند از این قابلیت خود در راستای درآمدزایی و ورود به دنیای کسب و کار بهره ببرند. امروزه در عصر دیجیتال، تمرکز اصلی اکثر کسب و کار ها روی استفاده از نرم افزار های مختلف است.
مهارت کار با نرم افزارهای کالیگرافی و استفاده از آنها برای تولید فونتهای شخصی سازی شده و طراحی خط و حروف، میتواند کلید ورود به زمینه های شغلی متعددی شود.

نرم افزار های کالیگرافی دیجیتال

سوالات متداول

از چه اپلیکیشنی برای خوشنویسی استفاده کنم؟

Flourish یک برنامه خوشنویسی دیجیتال برای اندروید است که به شما کمک می کند دست خط را تمرین کنید. این برنامه حاوی بیش از 50 الفبای ردیابی و همچنین نقاشی خط های دستی برای تمرین است. همچنین می توانید پس از تکمیل ردیابی، بافت های پس زمینه مختلف را انتخاب کنید.

از کدام ابزار بیشتر برای خوشنویسی استفاده می کنید؟

اکنون، بیایید به هر یک از این ابزارهای جداگانه نگاه کنیم.
مهمترین چیز در لیست ابزارهای ضروری خوشنویسی ما، قلم های خوشنویسی است.
کاغذ خوشنویسی
خط کش
مداد
پاک کن
جوهرها
نرم افزارها یا اپلیکیشن ها

 انواع ابزار خوشنویسی چیست؟

     قلم پر.
     قلم شیب.
     قلم مو
     جوهر.
    قلم خودنویس.

5/5 - (26 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.