پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

پارچۀ لمه و انواع آن

پارچۀ لمه و انواع آن را بهتر بشناسیم

فهرست عناوین

پارچۀ لمه سال‌ هاست که تبدیل به پای ثابت میهمانی ها و مراسم شده است و از پارچه های پرطرفدار در دنیای مُد به شمار می رود. لمه در میان سلبریتی ها و بازیگران نیز بسیار محبوب است و اگر دقت کنید، خواهید دید که بسیاری از آن ها در مراسم های مهم نیز لباس هایی از پارچۀ لمه به تن دارند. در این مطلب، به معرفی پارچۀ لمه و انواع آن خواهیم پرداخت و از نحوۀ نگهداری آن برایتان خواهیم گفت.
با تصویرگران پویااندیش همراه باشید!

پارچۀ لمه چیست؟

لمه نوعی پارچه با ظاهری درخشان و لاکچری است و ریشه در گذشته های بسیار دور دارد.
در گذشته، این پارچه فقط متعلق به قشرِ مرفه بود، چرا که در بافتِ برخی از آن ها از فلزاتِ گرانبها، مانند طلا نیز استفاده می شده است؛ اما امروزه، این پارچۀ زیبا و باشکوه، از پرکاربردترین گزینه ها برای دوختنِ لباس مجلسی به شمار می رود.

پارچۀ لمه چیست؟

این پارچۀ زیبا با استفاده از چه الیافی تولید می شود؟

برای بافتنِ این پارچه از انواع الیاف طبیعی و مصنوعی استفاده می شود.
دلیلِ تنوع قیمت این پارچه نیز همین تفاوت الیاف است؛ به علاوه، الیافِ فلزی طلایی، نقره ای و مسی رنگ را نیز در بافتِ این پارچه دخیل می کنند و همین ترکیب، سببِ درخشش این پارچۀ مجلسی و زیبا می شود. گاهی نیز از اکلیل برای این درخشش چشمگیر بهره می برند.

پیراهم مجلسی لمه

 موارد استفاده از لمه

لمه، پارچه ای جدید نیست، بلکه مانند بسیاری از پارچه های دیگر، پارچه ای بسیار قدیمی است!
در گذشته های خیلی دور، لمه به قشر مرفه جامعه تعلق داشت و حتی نشانی از ثروت و طبقۀ اجتماعی آن ها بود. در آن زمان، از این پارچه برای دوختنِ لباس رسمی اسقف ها و کشیش ها نیز استفاده می شد.

بافت پارچه لمه

استفاده از لمه در دنیای مدرن

در دنیای مدرن، از پارچۀ لمه برای دوختنِ انوع لباس های مجلسی، از پیراهن های کوتاه و بلند و شومیز گرفته تا دامن و شلوار، استفاده می شود؛ همچنین، از این پارچۀ پر زرق و برق برای دوختنِ انواع لباس های رقص و لباس بازیگران تئاتر نیز استفاده می شود.
و اما، استفاده از پارچۀ لمه فقط به دوختنِ لباس مجلسی محدود نمی شود، بلکه از این پارچۀ زیبا برای دوختنِ وسایل مجلسی، مانند رومیزی، روصندلی و حتی پرده نیز استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: انواع پارچه برای لباس مجلسی

خرید پارچه لمه

انواع پارچه لمه

لمه انواع مختلفی دارد و هر کدام از این انواع، ویژگی های مختص به خودش را دارد. در ادامه، به معرفی انواع پارچۀ لمه و ویژگی های آن خواهیم پرداخت.

انواع پارچه لمه

لمه فویل متالیک

لمه فویل متالیک، ظاهری بسیار درخشان و زیبا دارد. این پارچه، لخت و سبک است و گزینۀ بسیار مناسبی برای دوختنِ لباس های مجلسی به شمار می رود. از این پارچه برای دوختنِ لوازم زینتی منزل نیز استفاده می شود.
این نوع از پارچۀ لمه، حاصل ترکیبِ الیافِ نایلون و متالیک است. این پارچه بسیار ظریف و نازک است و ظاهری بسیار شیک دارد. این نوع لمه، نیازمند مراقبت است؛ زیرا بسیار ظریف است و خیلی زود نخ-کش می شود.

پارچۀ لمه و انواع آن

پارچۀ لمه ساتنی

ساتن لمه، از زیباترین و خاص ترین پارچه های لمه به شمار می رود و ظاهری شبیه به پارچۀ ساتن دارد.
از این پارچۀ براق نیز برای دوختنِ انواع لباس مجلسی استفاده می شود. در تولید این پارچۀ براق و زیبا از الیاف پلی استر و الیاف فلزی بهره می گیرند.

پارچه لمه ساتن

لمه ریش دار

لمه ریش دار، بسیار خاص و زیبا است و از گزینه های بسیار مناسب برای دوختنِ لباس های مجلسی و لباس های مخصوص رقصیدن به شمار می رود.
از این نوع لمه برای دوختنِ وسایل دکوری منزل نیز استفاده می شود. این نوع لمه با استفاده از الیاف پلی استر تولید می شود و بسیار سبک است. لمۀ ریش دار نیز در طرح و رنگ های مختلف در بازار موجود است.

پارچه لمه ریش دار

لمه نایلونی

لمۀ نایلونی از پارچه های کشی به شمار می رود که از چهار طرف کش می آید. لمه نایلونی بسیار نرم و راحت است و از بهترین گزینه ها برای دوختنِ لباس های مجلسی تنگ به شمار می رود.
این نوع لمه در انواع طرح ها و رنگ ها در بازار موجود است؛ همچنین، از این پارچۀ مصنوعی برای دوختنِ روکش صندلی و رومیزی نیز استفاده می شود. سطح رویی این پارچه، درخشان، و پشتِ آن کدر است.

لمه نایلونی

پارچۀ لمه شنی

لمۀ شنی از محبوب ترین گزینه ها برای دوختنِ انواع لباس مجلسی و لباس عروس به شمار می رود. دلیلِ نام‌گذاری این پارچۀ ظریف و زیبا، بافتِ آن است که اگر آن را با دست لمس کنید، متوجه چیزهایی مانند دانه های شن خواهید شد؛ اما خیالتان راحت باشد، این شن ها به هیچ وجه بدن شما را اذیت نمی کنند و شما هنگام پوشیدنِ لباسِ دوخته شده از پارچۀ لمه، کاملاً احساس راحتی خواهید داشت!
این پارچه از محبوب ترین پارچه های لمه و همچنین از پرطرفدارترین گزینه ها در دنیای مُد محسوب می شود.

لمه شنی

ویژگی های پارچه لمه

پارچۀ لمه انواع مختلفی دارد و هر کدام از این پارچه ها ویژگی های مختص به خودشان را دارند؛ اما برخی از این ویژگی ها مشترک هستند. در ادامه، برخی از ویژگی های پارچۀ لمه را برخواهیم شمرد.
• روی پارچۀ لمه براق است و پشتِ آن کدر.
• لمه پارچه ای ظریف است.
• برخی از انواع لمه نازک هستند و باید برای آن ها آستر دوخت؛ اما برخی دیگر ضخیم اند و نیازی به آستر ندارند.
همان طور که گفتیم، لمه انواع مختلفی دارد؛ برخی با استفاده از الیاف طبیعی تولید شده اند و برخی با استفاده از الیاف مصنوعی؛ برخی گران ترند و برخی ارزان تر؛ و برخی طرح دار هستند و برخی ساده.

بیشتر بخوانید: چه پارچه ای برای بارانی مناسب است؟

پارچۀ لمه و انواع آن

نگهداری از پارچه لمه

همان طور که می دانید، لمه پارچه ای بسیار ظریف است؛ از این رو، باید در نگهداری آن بسیار دقت کنید. در ادامه، نکاتی را در مورد شست و شو و اتو کردنِ لمه برایتان خواهیم گفت.
یادتان باشد که نباید پارچۀ لمه را در جای مرطوب نگهدارید، چرا که الیافِ آن آسیب می بیند و رفته رفته، کدر می شود و درخشندگی اش را از دست می دهد.

قیمت پارچه لمه

شستشوی پارچه لمه

شست و شوی پارچۀ لمه را به خشکشویی بسپارید و خودتان آن را نشویید.
پارچۀ لمه را به هر خشکشویی‌ ای ندهید، بلکه برای شستشوی آن، به خشکشویی هایی مراجعه کنید که در شست و شوی پارچۀ لمه مجرب هستند و آن را به شیوه ای می شویند که آسیب نبیند. برخی از مواد شوینده به بافت و الیافِ پارچۀ لمه آسیب می زنند.
اگر پارچۀ لمه به درستی شسته نشود، علاوه بر اینکه بافتش آسیب می بیند، درخشندگی اش نیز زایل می شود.

بیشتر بخوانید: پارچه سوییت، انواع، نحوه شست و شو و نکات مهم هنگام خرید آن

شستشوی پارچه لمه

اتو کردن پارچه لمه

برای اتو کردنِ پارچۀ لمه خودتان از اتو استفاده نکنید، چون الیاف فلزی آن آب می شود؛ در صورتی که خواستید خودتان پارچۀ لمه را اتو بزنید، ابتدا آن را به پشت برگردانید و سپس، حرارتِ خیلی پایین را انتخاب کنید تا لباس آسیب نبیند.
هنگام پوشیدنِ لباس دوخته شده از پارچۀ لمه، باید احتیاط به خرج دهید، چرا که این پارچه بسیار ظریف است و اگر مراقب آن نباشید، خیلی زود آسیب می بیند، ساییده و نخ¬کش می شود.

اتو کردن پارچه لمه

سوالات متداول پارچۀ لمه

چه ویژگی هایی موجب محبوبیت بالای پارچه لمه شده است؟

این پارچه که بدون شک یکی از محبوب ترین و پر استفاده ترین پارچه ها برای دوخت لباس های شب و مجلسی است، به دلیل ویژگی های زیر بسیار محبوب و شده است:
·        زرق و برق داشتن زیاد این پارچه که در مجالس می درخشد
·        بافت شبه طلایی که دارد
·        لختی و نرمی آن
·        مناسب برای دوخت لباس های مختلف
·        خوش دوخت بودن پارچه
·        چروک نشدن آن و نیازی به اتوکشی نداشتن این لباس ها

دلیل درخشش پارچه های لمه چیست؟

این پارچه ها می درخشند و این ویژگی بارز آنهاست. دلیل این درخشش استفاده از الیاف های فلزی با رنگ های طلایی، نقره ای و مسی در تولید این پارچه هاست. حتی در برخی از این پارچه ها در کنار این الیاف ها از اکلیل نیز برای درخشان تر شدن پارچه استفاده می شود.

آیا تنها یک نوع پارچه لمه داریم؟

پارچه های لمه را شاید همه به عنوان یک پارچه پر زرق و برق و درخشان بشناسند، اما همین پارچه ها نیز دسته بندی می شوند و ما پارچه های لمه با ویژگی های منحصر به فرد را داریم. هر یک از این پارچه ها با توجه به ویژگی هایی که دارد معمولا در یک زمینه به خصوص بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. تفاوت در ترکیب الیافی که در آنها به کار رفته است، میزان لختی و ضخامت پارچه ها، میزان کشسانی پارچه ها و … از جمله ویژگی های متمایز کننده انواع پارچه لمه از یک دیگر است.

5/5 - (27 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.