پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

آموزش نرم افزار CLO 3D

کلوتری دی چیست ؟ و کاربردهای جذاب CLO 3D

فهرست عناوین

همین الان ببین : فیلم معرفی نرم افزار تری دی مکس 👇🏻

با توجه به گسترش تقاضا و همچنین پیشرفت های گسترده ای که در صنعت تولید پوشاک، مد و فشن و طراحی و دوخت لباس در سال های اخیر ایجاد شده است، فعالان در این حوزه نیز دائما به دنبال استفاده از فناوری های موجود در حرفه خود بوده اند.
از دستگاه های و دوره های حرفه ای گرفته تا برنامه ها و نرم افزار های کامپیوتری همگی توسط طراحان لباس مورد استفاده قرار می گیرد تا روند کار با سرعت، دقت و کیفیتی بالا تر پیش رود و از همه مهم تر تمام پروسه ترسیم، طراحی و درج الگو تا دوخت و آماده سازی آن نیز تسهیل گردد.
در ادامه مطلب با نرم افزار CLO 3D آشنا می شوید.

آموزش نرم افزار CLO 3D

نرم افزار CLO 3D چیست و چه کاربردی دارد؟

نرم افزار های متعددی که اساس آن ها نرم افزار های مدل ساز سه بعدی است در دوره های مختلف برای طراحی لباس مورد استفاده قرار می گرفتند که از جمله آن ها می توان به ایلوستریتور یا نرم افزار های CAD معروفی چون تری دی مکس و اتودسک اشاره کرد.
با این حال هیچ یک از این نرم افزار ها به صورت اختصاصی برای حرفه طراحی لباس در نظر گرفته نمی شوند و تنها یکی از کارایی های آن ها طراحی و دوخت لباس است. از آن جایی که هر حرفه ای به نرم افزار اختصاصی تر خود نیاز دارد، یک برنامه اختصاصی نیز برای حوزه طراحی لباس وجود دارد.
نرم افزار CLO 3D یک نرم افزار حرفه ای برای طراحان لباس است که می توانند در سطح گسترده و پیشرفته ای از آن برای ترسیم الگو، طراحی لباس و بهبود فرایند دوخت و آماده سازی بهره ببرند. با ابزار ها و قابلیت های گسترده، نرم افزار CLO 3D یکی از پر طرفدار ترین نرم افزار ها در دنیای طراحی لباس است.

آموزش نرم افزار CLO 3D

معرفی نرم افزار CLO 3D

اساس ساخت و طراحی برنامه CLO 3D که توسط شرکت CLO ساخته شده است، مبتنی بر سایر نرم افزار های CAD همچون اتودسک و تری دی مکس است و سیستم طراحی و مدل سازی آن برداری است.
یک نرم افزار طراحی لباس به صورت دو بعدی و سه بعدی که مجموعه ای گسترده از ابزار های مورد نیاز طراحان لباس را ارائه می دهد.
اساسا این نرم افزار به این منظور طراحی شده که بتوان با آن سبک طراحی لباس را هوشمندانه تر و حرفه ای تر دنبال کرد. به این ترتیب با طیف گسترده قابلیت های برنامه، طرح ترسیمی در نرم افزار کاملا مبتنی بر واقعیت است و با همراه شدن نرم افزار CLO 3D با دیگر نرم افزار ها و پلاگین، یک رندر واقعی در اختیار طراحان قرار می گیرد که می توانند تمامی جزئیات را در آن مشاهده، بررسی و در صورت نیاز اصلاح کنند.

چگونه می توان با CLO 3D کار طراحی لباس را انجام داد؟

طراحان لباسی که نرم افزار CLO 3D را برای کار خود انتخاب می کنند با مجموعه ای از ماژول های حرفه ای مواجه می شوند که کلیه جزئیات ریز و درشت یک طرح را پوشش می دهد. ابتدا طرح اولیه رسم می شود و در ادامه کلیه جزئیات به دقت روی طرح پیاده خواهد شد.

آموزش نرم افزار CLO 3D

طراحی جزئیات با CLO 3D

منظور از جزئیات، چین ها، درز ها، کش، دکمه، زیپ و هر مورد دیگری است که در یک لباس وجود دارد.  رنگ پارچه، جنس و بافت آن، ضخامت پارچه و از همه مهم تر کلیه اندازه ها به دقت در نرم افزار وارد شده و تنظیم می شود.
این موارد از اهمیت زیادی برخوردار است. کاربران می توانند تمام مواردی که در ذهن دارد را روی طرح ترسیمی خود پیاده کنند. نکته حائز اهمیت در این جا این است که می توان اندازه ها و دیگر جزئیات لباس نظیر رنگ و بافت پارچه را نیز در صورت لزوم تغییر داد.
برای مثال اگر طراح یک مدل را با یک رنگ و پارچه انتخاب می کند، بعد از ترسیم طرح بر اساس آنالیز هایی که انجام می دهد متوجه می شود که این مدل با این جنس و بافت پارچه تناسب لازم را ندارد. در نتیجه قبل از اجرای طرح و دوخت لباس و از همه مهم تر حتی قبل از خرید پارچه می تواند تغییرات لازم را انجام دهد.

آموزش نرم افزار CLO 3D

طراحی مدل سه بعدی لباس

در این قسمت لباس به صورت مجازی در نرم افزار CLO 3D دوخته می شود.
بعد از آماده شدن لباس، برای بررسی مشکلات احتمالی و درستی اجرای طراحی و دوخت، نوبت به پرو مجازی می رسد.
در این مرحله از کار نوبت به ایجاد یک مدل سه بعدی و نزدیک به واقعیت است که در این جا از مانکن ها و آواتار های موجود در برنامه استفاده می شود. امکان ایجاد هر گونه تغییر در جزئیات و انجام تنظیمات دقیق تر در این بخش وجود دارد.

معرفی ابزار ها و قابلیت های متنوع نرم افزار CLO 3D

همان طور که گفته شد و در بخش نحوه طراحی لباس با برنامه CLO 3D مشاهده شد، قابلیت های بسیار زیادی در این برنامه در اختیار طراحان لباس است. به نحوی که هم کاربران و طراحان مبتدی و هم گروه های حرفه ای در سطوح پیشرفته می توانند از آن بهره مند شوند.
ابزار های و قابلیت های مهم و کاربردی این نرم افزار شامل موارد زیر می شود:
• قابلیت طراحی مدولار
• امکان دسترسی به بلوک های خیاطی، بلوک های از پیش طراحی شده و امکان ویرایش و تنظیم مجدد این طرح ها
• امکان ارائه پیش نمایش مبتنی بر واقعیت از طرح
• ابزار های شبیه سازی و لایه بندی سه بعدی
• طراحی دو بعدی
• مدل سازی سه بعدی
• کیت متنوع پارچه در رنگ ها، بافت ها، ضخامت ها و جنس های متنوع
• ابزار های چرخه رنگی
• ابزار های متنوع شبیه سازی مانکن نظیر آواتار ها، ابزار های انیمیشنی و …
• قابلیت پرینت و ارائه یک خروجی با کیفیت از طرح ترسیمی نهایی
• ابزار های آپلود و به اشتراک گذاری فایل ها

آموزش نرم افزار CLO 3D

شبیه سازی طرح ها در نرم افزار CLO 3D

زمانی که طراحان لباس در برنامه الگوی اولیه را ترسیم کرده و تمامی جزئیات یک لباس را به آن می افزایند و طرح تکمیل می شود، کاربران می توانند با ابزار های شبیه سازی و لایه بندی سه بعدی برنامه کلیه جزئیات را روی طرح اعمال و لباس را به صورت مجازی بدوزند.
با شبیه سازی های موجود، لباس دقیقا پیش از دوخت اصلی، پرو شده و عملکرد آن بررسی می شود. می توان به این ترتیب تمامی جنبه های طرح را به دقت بررسی کرد.
این مشخصه نرم افزار CLO 3D خصوصا برای طراحان لباس حرفه ای یک مزیت عمده است، چرا که می توانند در زمان واقعی و بر اساس مدل های زنده، الگویی دقیق و کامل را ترسیم کنند.

بررسی عملکرد لباس در حالت های مختلف

علاوه بر پرو مجازی لباس، مزیت دیگری که این ابزار های شبیه سازی در اختیار کاربران قرار می دهد این است که آن ها می توانند حتی عملکرد لباس در حالت های مختلف را نیز بررسی کنند. برای مثال زمانی که مدل در حال حرکت است، یا زمانی که باد در حال وزیدن است و هر حالت دیگری که در دنیای واقعی ممکن است وجود داشته باشد را می توان در برنامه شبیه سازی کرد.
در این پیش نمایش ارائه شده در نرم افزار، طراح می تواند تمام جزئیات اعم از دوخت ها، درز ها، چین ها، لایه ها و سایر جزئیات را بررسی کند. دسترسی به الگو های متقارن، دسترسی به یک سری طرح های اولیه برای نمونه کار و … از دیگر شاخصه های موجود در این نرم افزار است.

آموزش نرم افزار CLO 3D

خروجی یک طرح با کیفیت از نرم افزار طراحی لباس

در نهایت بعد از تهیه الگو های دو بعدی که در آن به کمک ابزار های موجود در برنامه تمامی جزئیات وارد شده است، می توان یک پرینت بسیار با کیفیت از برنامه داشت و الگو را به صورت چاپی نیز در اختیار داشت. اما این تنها بخشی از قابلیت ارائه یک خروجی با کیفیت از برنامه است.
کاربران می توانند فایل های خود را در قالب طرح های دو بعدی یا حتی مدل های شبیه سازی شده سه بعدی آپلود کرده و در دیگر پلتفرم ها و حتی خود برنامه با دیگر گروه ها و تیم های طراحی لباس به اشتراک بگذارند. خصوصا زمانی که افراد در قالب یک کار تیمی یا طراحی لباس برای یک شرکت بزرگ از نرم افزار CLO 3D استفاده می کنند.

سازگاری CLO با دیگر نرم افزار های مدل سازی سه بعدی

نکته حائز اهمیت دیگر در ارتباط با این برنامه، امکان سازگاری و کارکرد CLO با دیگر نرم افزار های مدل سازی سه بعدی است.
برای نمونه سازگاری نرم افزار با پلاگین رندر ساز وی ری، یکی از ویژگی های برجسته CLO است که آن را به یک برنامه بسیار حرفه ای تبدیل می کند.
به این ترتیب می توان خروجی کار را در قالب یک رندر مبتنی بر واقعیت بسیار با کیفیت در اختیار دیگران قرار داد. باز هم می توان از گزینه های برقراری ارتباط تحت وب برنامه و گزینه های آپلود و اشتراک گذاری فایل ها، این رندر مبتنی بر واقعیت را در اختیار دیگر کاربران یا اعضای تیم قرار داد.

آموزش نرم افزار CLO 3D

طراحی لباس با نرم افزار CLO چه مزیت هایی دارد؟

در درجه اول هدف استفاده از هر نرم افزار کامپیوتری، تسهیل و تسریع در فرایند طراحی است. در خصوص CLO و کاربرد آن در دنیای طراحی لباس نیز همین امر مطرح می شود. مزیت اول طراحی لباس با نرم افزار CLO 3D، آسان تر کردن کار طراحان و سرعت بخشیدن به فرایند طراحی و دوخت لباس است.
کار طراحی لباس با این نرم افزار علاوه بر این سریع تر پیش می رود، دقت و کیفیت بسیار بالایی نیز دارد و احتمال بروز خطا در نتیجه نهایی کار را بسیار کم تر می کند. طراحان می توانند در زمانی واقعی، طرح و الگویی دو بعدی و بسیار با کیفیت را ارائه دهند. این طرح را می توانند در قالب پارچه های مختلف، سایز های متنوع و رنگ بندی های مختلف ارائه دهند.
رابط کاربری نرم افزار CLO بسیار ساده و راحت است و طراحی نرم افزار به گونه ای است که کار را برای طراحان مبتدی نیز بسیار راحت می کند. به این ترتیب علاوه بر افراد حرفه ای در حوزه طراحی لباس، حتی طراحان مبتدی نیز می توانند از این نرم افزار استفاده کنند.
توجه به تمام جزئیات در این نرم افزار کار طراحی لباس را بسیار با کیفیت تر می کند و به این ترتیب به هیچ عنوان دیگر نیازی به افزودن جزئیات به صورت دستی نیست. از تمامی درز ها و خرج کار ها گرفته تا توجه به متریال های مختلف مورد استفاده در دوخت یک لباس نظیر دکمه و زیپ و … در برنامه لحاظ شده است.
وجود بلوک های از پیش طراحی شده خیاطی و انواع ابزار های دوخت و خیاطی در نرم افزار از دیگر مزیت های طراحی لباس با نرم افزار CLO 3D است. طراحان لباس می توانند از این طرح های اولیه استفاده کنند و با تغییر و ویرایش برخی جزئیات، طرح اختصاصی خود را ارائه دهند.

آموزش نرم افزار CLO 3D

کاربران نرم افزار طراحی لباس CLO 3D چه کسانی هستند؟

این نرم افزار به صورت عمده برای طراحی لباس، ترسیم الگو های خیاطی، طراحی پارچه، دوخت و … مورد استفاده قرار می گیرد. به این ترتیب طراحان لباس در درجه اول در هر سطح از فعالیت شان مهم ترین کاربران این نرم افزار هستند.
شرکت ها و تولید کننده های کوچک و بزرگ پوشاک و استارت آپ های فعال در این زمینه نیز از کاربران عمده نرم افزار CLO 3D هستند. طراحان معمولا در قالب تیم های طراحی لباس در این شرکت ها و استارت آپ ها از CLO استفاده می کنند. شرکت های شناخته شده ای در دنیا از کاربران این نرم افزار هستند.
فعالان و طراحان حرفه ای در صنعت مد و فشن نیز از کاربران دیگر این نرم افزار طراحی لباس هستند. آن ها برای طراحی لباس های مد روز خود و ارتقای کیفی طرح های شان از این نرم افزار استفاده می کنند. طراحان پارچه و شرکت های طراحی و تولید انواع پارچه نیز می توانند از CLO 3D استفاده کنند.

نحوه آموزش و یادگیری کار با نرم افزار CLO 3D

شرکت طراح این نرم افزار در سایت ارائه دهنده نرم افزار، نسخه های به روز شده و رایگانی از آن را قرار داده اند که کاربران می توانند از آن استفاده کنند. این نرم افزار تحت وب است و به زبان انگلیسی در دسترس طراحان است.
در کنار برنامه، انواع ویدئو های آموزشی و فایل های آموزشی متعدد نیز برای کاربران در دسترس است.
اما اگر طراحان لباس می خواهند کار با این برنامه را به صورت حرفه ای تر دنبال کنند، می توانند با استفاده از دوره های آموزشی طراحی لباس ، نحوه استفاده از نرم افزار CLO 3D را بیاموزند. کار با این نرم افزار در دنیای هم سو با تکنولوژی این روز ها، تقریبا به یکی از ملزومات کار طراحی لباس تبدیل شده است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با مؤسسه و مشاوره درباره کلاس‌ها و ثبت‌نام دوره های آموزش کلوتری دی ، می‌توانند با شماره تلفن‌های ۰۵ ۰۵ ۵۸ ۲۲ یا ۵۸۷ ۵۸۷ ۲۲ (۰۲۱) تماس بگیرند. مشاوران ما در مرکز آموزش‌های تخصصی هنر آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند. همچنین می‌توانید به بخش دوره های آموزش کلوتری دی مراجعه کنید.

پایان بخش :
کلوتری دی چیست ؟

آموزش نرم افزار CLO 3D

سوالات متداول

نرم افزار CLO 3D چیست ؟

نرم افزار CLO 3D یک نرم افزار حرفه ای برای طراحان لباس است که می توانند در سطح گسترده و پیشرفته ای از آن برای ترسیم الگو، طراحی لباس و بهبود فرایند دوخت و آماده سازی بهره ببرند.

آیا میتوان با نرم افزار CLO 3D جنس و ضخامت پارچه را نیز تعیین کرد؟

بله؛ نه تنها جنس بلکه رنگ ، بافت و ضخامت پارچه و از همه مهم تر کلیه اندازه ها به دقت در نرم افزار وارد شده و تنظیم می شود.

آیا نرم افزار CLO 3Dفقط برای ترسیم و طراحی مدل لباس است؟

خیر بجز طراحی لباس، می توان با ابزار های شبیه سازی و لایه بندی سه بعدی برنامه، کلیه جزئیات را روی طرح اعمال و لباس را به صورت مجازی دوخت.

4.9/5 - (32 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه