پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

تصویرسازی با مداد سیاه

تصویرسازی با مداد سیاه

فهرست عناوین

اگر جزء آن دسته از هنرمندانی هستید که هر چقدر هم که در دنیای رنگ ها غرق شده باشید باز هم از نظرتان نقاشی با مداد سیاه چیز دیگری است.
در این مطلب با ما همراه باشید چرا که قصد داریم دید شما را از یک دید ساده در رابطه با ایجاد تصویر با مداد سیاه به سمت ارائه طرح های حرفه ای با این ابزار به ظاهر ساده معطوف کنیم.

تصویرگری

تصویرسازی یا همان تصویرگری را می توان یکی از زیرشاخه های هنرهای تجسمی در نظر گرفت که به شکلی از آثار هنری خلاقانه تصویری گفته می شود که مفهوم و یا روایت تجسمی چیزی را بیان می کند. هنر تصویر سازی را می توان بر مبنای تکنیک هایی که به کار گرفته می شود، به دو دسته تصویرسازی مدرن و سنتی تقسیم کرد.
در واقع تصویر سازی های مبتنی بر تکنیک استفاده از مداد سیاه نیز در این دو دسته جای می گیرند و قابل دسته بندی هستند. این هنر، یکی از حوزه های جذابی است که توانسته افراد بسیاری را به سمت خود بکشاند. با گذشت زمان، تغییر و تحولی عظیم در مواد مورد استفاده در تکنیک های تصویرسازی رخ داد که سبب شد تکنیک ها نیز مورد تغییر قرار بگیرند.

برای ثبت نام در کلاس های آموزش سیاه قلم در پویااندیش کلیک کنید.

تصویرسازی در عصر دیجیتال

هنرمندانی که قبلا تنها به رنگ، کاغذ و قلم بسنده می کردند، با پیشرفته شدن صنعت تصویرسازی و پدیدار شدن عصر دیجیتال، کار با برخی از ابزارهای دیجیتال را آغاز کردند و حالا شاهد آن هستیم که مداد ها هم به شکل قلم نوری در آمده اند می توان نقاشی با مداد سیاه را نیز به شکل دیجیتالی ترسیم کرد.

برای ثبت نام در کلاس های آموزش سیاه قلم در پویااندیش کلیک کنید.

تصویرگری با مداد

در این مطلب، ما در خدمت شما عزیزان هستیم تا تصویرسازی با مداد را برای شما توضیح دهیم.
پس تا انتهای مطالب با ما همراه باشید. طریقه کار با مداد سیاه چندان کار سخت و دشواری نمی باشد و تنها با تمرکز و اطلاات کافی در این زمینه، می توانید آثار ارزشمندی را برای خود به ثبت برسانید. در بخش بعدی شما را به شکل کلی با مفهوم تصویرسازی آشنا خواهیم کرد و سپس به سراغ نکات کلیدی در زمینه تصویرسازی با مداد سیاه خواهیم رفت. بی شک خواندن مطالب این مقاله، می تواند به شما کمک بسیار شایانی در زمینه خلق هرچه بهتر آثار هنری بکند. با ما همراه باشید.

تصویرسازی

هنر تصویر سازی در واقع عملی می باشد که با استفاده از آثار به عمل آمده هنرمند، پیامی را به بیننده ابلاغ می کند و دارای تکنیک ها و سبک های بسیار زیادی از جمله مونتاژ، نقاشی، کولاژ، مدل سازی D3 و … می باشد. هنر تصویرسازی بسته به هدف، ممکن است بسیار تکنیکی، واقع گرایانه، سبک وار و یا پر معنا باشد. هنر تصویرسازی شاخه های بسیار گسترده ای همانند:
تصویرسازی کتاب ها، تصویرسازی نشریات، تصویرسازی تبلیغاتی، تصویرسازی برای موسسات و ادارات و تصویرسازی بین المللی که این روزها در ابعاد وسیعی به چشم می خورد.

انواع تصویرسازی

به شکل کلی تصویر سازی را می توان به دو بخش کلی تصویرسازی دیجیتالی و تصویرسازی دستی تقسیم نمود.
به تصاویری که با روش هایی که در آن ها از ابزارهای نقاشی نظیر آبرنگ، گواش، مدادرنگی و … به کار گرفته شود، تصویرسازی دستی می گویند و در مقابل به هر تصویری که به کمک ابزارهای دیجیتال نظیر قلم های نوری، کامپیوتر و تبلت تولید شود تصویرسازی دیجیتالی گفته میشود. در این میان یکی از اساسی ترین یا بهتر است بگوییم پایه ای ترین روش های تصویرسازی که اجرای آن در هر دو روش تصویرسازی دستی و دیجیتال الزامی است تصویرسازی با مداد سیاه است.
در ادامه به ارائه توضیحات کامل و جامعی در خصوص تصویرسازی با مداد سیاه می پردازیم. با ما همراه باشید.

تصویرسازی با مداد سیاه

تصویر سازی با مداد سیاه یکی از هنرهایی است که همه از کودکی درصدد یادگیری آن هستند.شما با استفاده از این مهارت می توانید با ساده ترین و ارزان ترین روش ممکن، زیباترین آثار را خلق کنید و از آن ها لذت ببرید.
در ادامه با ارائه نکته هایی در خصوص خلق یک تصویر بی عیب و نقص با مداد سیاه می پردازیم.

1. طریقه صحیح در دست گرفتن مداد

اولین گام در پیاده سازی یک طرح بی عیب و نقص با مداد سیاه روی کاغذ، طریقه صحیح در دست گرفتن مداد است.
باید پیش از هر چیز به این نکته توجه داشته باشید که، در هنگام پیاده سازی طرح اولیه از نوک تیز مداد استفاده کنید و برای ایجاد سایه یا پر کردن قسمت های مختلف از کناره های آن بهره گیرید. بنابراین با کمک گرفتن از یک کاتر و یا چاقو، مداد را تراش می دهیم. این کار را تا جایی ادامه می دهیم که وقتی مداد را در امتداد کاغذ، مماس نگه میداریم، چوب و یا همان بدنه مداد مزاحم کار ما نباشد و با سطح کاغذی که قرار است بر روی آن ترسیم صورت بگیرد برخورد نداشته باشد.
حال در این جا ما نوک بلندی از مداد داریم که قرار است با آن ترسیم را شروع کنیم. همین عامل سبب می شود تا بتوانیم کار خود را هرچه بهتر انجام دهیم.

در دست گرفتن مداد

پس از آن که مداد خود را برای ترسیم آماده کردید، نوبت به نحوه درست در دست گرفتن آن می رسد. روش اول به این شکل می باشد که 4 انگشت در قسمت زیر مداد و انگشت شصت در بالای مداد قرار می گیرد.
این شکل از در دست گرفتن مداد به شما کمک می کند تا بتوانید به راحتی و همچنین با تسلط کافی، اجسام را رسم کنید. از طرف دیگر می توانید انگشت کوچک خود را به عنوان تکیه گاه بر روی کاغذ قرار دهید و از کثیف شدن قسمت های بسیار زیاد دست جلوگیری کنید. بهتر است قبل از آغاز تصویرسازی، دستان خود را نرمش دهید تا کمی برای طراحی آماده شوید.

شروع به طراحی کنید

بهتر است ابتدا با خطوط صاف شروع کنید.
آنقدر این کار را تمرین و تکرار کنید که به اصطلاح دستتان گرم شود. در این روش، شما از تمامی بخش های دست مانند آرنج و بازو استفاده می کنید و همین امر موجب می گردد که از نظر ارگونومیک، مفصل های مچ دست خود را کمتر خسته کنید.
روش دوم طریقه در دست گرفتن مداد در طراحی با مداد سیاه به این صورت است که شما مداد را همان طور که برای نوشتن در دست میگیرید، در میان انگشتان خود قرار دهید.

هر کدام از این دو روش کاربرد خاص خود را دارند و نمی توان گفت که کدام روش نسبت به دیگری برتری دارد. البته لازم به ذکر است بگوییم اگر می خواهید طرحی را در ابعاد بزرگ طراحی کنید، بهتر است از روش اول بهره بگیرید چرا که روش اول خستگی کمتری را برای عضلات دست شما در بر خواهد داشت. برای طراحی های کوچک تر و ظریف تر هم مطلوب است که از روش دوم و یا همان نوشتن استفاده کنید.

2. تکنیک های سایه زنی را ترکیب کنید

در نقاشی های سیاه و سفید سایه ها حکم رنگ های طرح را دارند و از همین حیث بسیار حائز اهمیت هستند.
برای نقاشی بی عیب و نقص با مداد سیاه و ایجاد سایه زنی حرفه ای می توانید به دو روش زیر عمل کنید: اولین روش به این صورت است که همه خطوطی که حکم سایه ها را دارند به یک جهت رسم می شوند. این روش سبب می شود تا سایه ها شکل منسجم تری را از خود نشان دهند. این ترفند، جزئیات را در طراحی بسیار بهتر نمایان می کند.

روش دوم سایه زنی

روش دوم، تکه ای سایه زدن می باشد که به شکل معنا و مفهوم می بخشد.
تکه های رسم شده توسط خطوط دور تا دور تصویر قرار می گیرند و باعث خلق پرسپکتیو می شوند.
خوب است بدانید که این ترفند برای ایجاد پشت زمینه ها و همچنین اضافه کردن بافت، کارایی بیشتری دارد.
برای سایه نهایی، از مدادهای پر رنگ تر استفاده کنید. آنقدر لایه ها را تکرار کنید که به تیرگی که مد نظر دارید برسید. دقت داشته باشید که برای اینکه از کثیف شدن کاغذ جلوگیری کنید، تمام کاغذ را با چند لایه فیکسیاتیوکار پوشش دهید.

3. تسلط کافی در ترسیم پهنای خطوط

تکنیک بعدی که قرار است در این مرحله به توضیح آن بپردازیم، تسلط بر خطوطی است که قرار است رسم شوند.
باید به خوبی بیاموزید که چگونه می توانید بر خطوطی که رسم می کنید تسلط کافی پیدا کنید، زیرا این کار به جداسازی اشیاء در تصویر به شما کمک ویژه ای می کند و همینطور سبب تشدید شدن سایه ها می گردد.

رسم خطوط پهن

زمانی که شما خطوط پهن تری را بر روی کاغذ پیاده می کنید، در تصویر کم رنگ می شوند و به گونه ای می توان گفت که ناپدید می شوند، بنابر این تبدیل به سایه می شوند که خود این ناپدید شدن، به سه بعدی شدن تصویر کمک بسزایی می کند.
در هنگام رسم خطوط پهن دقت داشته باشید که از رسم خطوط بیرونی بپرهیزید.
چرا که این کار به تصویر حالت مسطح و صاف می دهد و موجب می شود تا طرح نهایی حالت سه بعدی بودن خود را از دست بدهد.

4. ایجاد اسکیس و یا طراحی یادداشتی

در مرحله اول قصد داریم شما را با معنی و مفهوم اسکیس آشنا کنیم. اسکیس در لغت به معنی برنامه طراحی کوتاه مدت و یا طرحی سریع است.
هنگامی که قرار است طراحی را آغاز کنیم، با استفاده از خطوطی کم رنگ، طرح مورد نظر خود را بر روی کاغذ پیاده می کنیم. هرچه پیش می رویم، خطوط ما نیز تغییر خواهند کرد، پس تا انتها باید آن ها را چندین بار مورد بررسی قرار دهیم.

در آخر، خطوط را با ملاحظه پر رنگ نموده و جزئیات را اضافه می کنیم. در این مرحله توجه داشته باشید که هرگز نباید بیش از حد، تمرکز خود را بر روی یک نقطه خاص بگذارید. در طراحی هایی که تقارن وجود دارد، سعی می کنیم که تمرکز خود را روی فضای بین خطوط بگذاریم، سپس در حین کار، مجدد همه چیز را مورد بررسی قرار می دهیم.

5. بررسی مدام طراحی

در این بخش از مطلب، همراه شما هستیم تا بدانید که بررسی کردن مداوم طراحی چقدر حائز اهمیت می باشد. برای بارها و بارها باید طراحی خود را بررسی کنید تا جای کوچک‌ترین خطایی باقی نمانده باشد.
اگر حتی دقایقی پیش طراحی خود را چک کردید، برای بار دوم هم این کار را تکرار کنید تا خیالتان جمع شود.
قبل از اینکه جزئیات را به طرح خود بیفزایید، حتما دقت داشته باشید هیچ مشکلی در طراحی وجود نداشته باشد. در طراحی حدسیات را کنار بگذارید پیش از ترسیم خطوط تیره و محکم، از متقارن بودن تصاویر خیال خود را جمع کنید و مطمئن شوید. پس از اینکه تمامی جوانب را مورد بررسی قرار دادید، و از درستی همه موارد اطمینان حاصل کردید، می توانید به ادامه کار بپردازید.

6. حواستان به لکه های مداد باشد

تمامی افرادی که تصمیم دارند این هنر را بیاموزند و یا حتی افراد حرفه ای که مشغول به این کار هستند، باید در هنگام خلق آثار خود به این نکته توجه داشته باشند که از کثیف شدن کاغذ و یا حتی دستان خود جلوگیری کنند.
زمانی که قسمت زیرین دست شما، توسط مداد سیاه، سیاه و کثیف شود، این سیاهی به دیگر قسمت های کاغذ برده می شود که این موضوع، جلوه چندان زیبایی ندارد و موجب می شود کار بسیار نامرتب در بیاید. ما در این قسمت ترفندی را به شما می گوییم که بی شک می تواند شما را از شر این کثیفی ها نجات دهد. پیش از شروع کار می بایست کاغذ کوچکی که دست شما را پوشش می دهد، در زیر دست خود، بر روی کاغذ قرار داده و سپس مشغول کار شوید.
با استفاده از این تکنیک، دیگر شاهد سیاهی های موجود در طراحی نخواهید بود.

7. پایان به موقع

اغلب هنرمندان پس از اینکه کار خود را به اتمام رساندند و امضاء خود را پای آثار خود به ثبت رساندند، پس از کمی تامل و درنگ، بازهم نکاتی را پیدا می کنند که نیاز به تغییر دارد. بنابر این نمی توان گفت که یک طراحی دقیقا چه زمانی به پایان می رسد.
بنابراین از وسواس زیادی پرهیز کنید و کار خود را به موقع تحویل دهید.

جمع بندی

تصویر سازی با مداد سیاه تقریبا در تمام دنیا طرفداران بسیاری را به سمت خود جذب نموده است، زیرا تنها با ابزاری ساده می توان آثاری زیبا و ارزشمند به ثبت رساند. در این مطلب شما را با نکته های مهم تصویر سازی با مداد سیاه آشنا کردیم و هر آنچه که در این زمینه لازم بود، به شما توضیح دادیم. از نحوه مداد در دست گرفتن گرفته تا اجرای یک طرح حرفه ای با مداد سیاه. نکته آخری که بسیار اساسی و مهم می باشد و لازم است در پایان حتما به آن اشاره کنیم این است که اغلب هنرمندان هرچه زمان بیشتری را بر روی یک پروژه طراحی صرف کنند، وسواس آن ها بیشتر می شود. بنابر این در کار طراحی از وسواس زیادی جلوگیری کنید تا بتوانید کار خود را به موقع به اتمام برسانید.

در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از افراد به دنبال یادگیری هنر تصویر سازی هستند. چنانچه شما نیز جزء افرادی هستید که به هنر تصویر سازی علاقه مند هستند، می توانید وب سایت ما را دنبال کنید و هرروز از مطالب مختلف، مفید و ارزشمند آن بهره مند شوید. از اینکه تا این بخش از مطلب با ما همراه ما بودید سپاسگذاریم. ما تمام تلاش خود را در این زمینه به کار بستیم تا بتوانیم بیشتر نکاتی را که حائز اهمیت هستند برای شما بازگو کنیم. با انتقادات، پیشنهادات و نظرات سازنده خود، ما را در این زمینه همراهی کنید.
امیدواریم از این مطالب استفاده بهینه را برده باشید و بتواند به شما در راه رسیدن به اهدافتان کمکی کند.

سوالات متداول

نحوه استفاده درست از مداد در تصویرسازی با مداد سیاه چگونه باید است؟

در هنگام کشیدن طرح اولیه از نوک تیز مداد و برای ایجاد سایه یا پر کردن قسمت های مختلف باید از کناره های آن استفاده کرد. 4 انگشت در قسمت زیر مداد و انگشت شصت در بالای مداد قرار می گیرد. می توانید انگشت کوچک خود را به عنوان تکیه گاه بر روی کاغذ قرار دهید و از کثیف شدن قسمت های بسیار زیاد دست جلوگیری کنید.

سایه زنی درست در نقاشی با مداد چگونه است؟

اهمیت سایه زنی در تصویرسازی با مداد بخاطر این است که سایه ها حکم رنگ های طرح را دارند اولین روش سایه زنی به این صورت است که همه خطوطی که حکم سایه ها را دارند به یک جهت رسم می شوند؛ در نتیجه سایه ها منسجم تر و با جزئیات بیشتری نمایان می شوند. روش دوم، تکه ای سایه زدن می باشد که به شکل معنا و مفهوم می بخشد.

در تصویرسازی با مداد سیاه چگونه باید خطوط پهن را کشید؟

در هنگام رسم خطوط پهن دقت داشته باشید که از رسم خطوط بیرونی بپرهیزید. چرا که این کار به تصویر حالت مسطح و صاف می دهد و موجب می شود تا طرح نهایی حالت سه بعدی بودن خود را از دست بدهد.

5/5 - (27 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.