ezgif 2 6283cd8af0 - اصطلاحات نرم افزار موشن گرافیک

تسلط بر اصطلاحات نرم افزار موشن گرافیک

اگر به تازگی پا به عرصه ی نرم افزار موشن گرافیک گذاشته اید، یکی از بهترین راه ها برای
کسب موفقیت در مسیر طراحی موشن گرافیک، آشنایی با اصطلاحاتی است که احتمالا خیلی خواهید شنید.
می توانید از این لیست برای بالا بردن سطح اطلاعات تخصصی خود و به خاطر سپردن اصطلاحات مربوط به نرم افزار موشن گرافیک استفاده کنید.

اصطلاح دو، ۲.۵ و سه بعدی در نرم افزار موشن گرافیک

این سه عبارت به فضاهای متفاوتی که یک تصویر یا شی اشغال می کنند، اشاره دارند.
در عکس های دو بعدی، فقط یک تصویر مسطح مشهود است که هیچ عمقی ندارد.
در تصاویر ۲.۵ بعدی، فضایی سه بعدی ایجاد شده که تصویر در آن قرار داده می شود.
اما همچنان تصویر مسطح نشان داده می شود، درست مانند تصویری که روی یک کارت
یا از شهر فرنگی دیده می شود.
در تصاویر سه بعدی، شی در فضای سه بعدی ساخته شده، و قابلیت های کامل
هر سه بعد را دارند و همچنین بدون اینکه حاشیه ها مانند تصاویر ۲.۵ بعدی پیدا باشند،
به دور شی در حرکت می باشند.

Adjustment Layers

لایه ی تنظیم(Adjustment layer) به نوعی لایه گفته می شود که افکت هایی را همزمان
به چند لایه اضافه می کند.
در مواقع عادی اگر افکتی را به یک لایه بیافزایید، افکت تنها به همان لایه
اضافه می شود، اما با Adjustment Layer افکتی که در این لایه ایجاد می شود کاملا از
دیگر لایه ها مستقل قرار می گیرد.
برای درک بهتر موضوع، تصور کنید که یک لایه ی تنظیم (Adjustment Layer)
ایجاد کرده اید، افکتی که به این لایه اضافه می کنید بر روی لایه های زیرین نیز تاثیر
خواهد گذاشت.
اما اگر adjustment layer در پایین این مجموعه باشد، در این صورت افکت بر روی
لایه های دیگر اثری نخواهد داشت.

کانال آلفا در نرم افزار موشن گرافیک

کانالی مخصوص اطلاعات مثبت، کانال آلفا معمولا به صورت تصاویر سیاه و سفید
نشان داده می شوند.بخش های خاکستری نشانگر بخش نیمه مثبت هستند.
این روش در نمایش دو تصویر در کنار یکدیگر و نحوه ی قرارگیری تصاویر بر روی هم
استفاده می شود.
اگر به دنبال اطلاعات بیشتری از ترکیب ها هستید می توانید اولین مجموعه ی تسلط
بر اصطلاحات VFX را مطالعه کنید.

انیمیشن و تبدیل

حتما در نرم افزار موشن گرافیک با انیمیشن های تبدیلی روبرو خواهید شد.
که به تغییر ویژگی های موقعیت، چرخش، مقیاس، نقطه ی پایانی یا محور و
شفافیت اطلاق می شود.
در انیمیشن های سنتی روش کار متفاوت بود و ویژگی هایی که ذکر شد
برای ساخت انیمیشن اصلاح نمی شدند، اما در عوض هر فریم از کار با دست
طراحی می شد.
هر دوی این روش ها برای کار موشن گرافیک مناسب هستند،
اما انیمیشن سازی به شیوه ی سنتی دانش بالایی را می طلبد و طراح باید
به خوبی از حرکات در دنیای واقعی آگاه باشد تا کار طبیعی تر جلوه کند.

اریب کردن یا منحنی کردن در نرم افزار موشن گرافیک

Bevel و Fillet دو لغت هم معنی هستند. هر دوی آنها به اریب شدن گوشه های دو سطح در تصاویر سه بعدی گفته می شوند.
Bevel ها به جسم ظاهری جالب تر می بخشند، در صورتی که از آنها ماهرانه استفاده شود،
Bevel ها اولین مرحله از طبیعی شدن اشیا سه بعدی به حساب می آیند به این خاطر که اشیا در دنیای واقعی زاویه ی ۹۰ درجه ندارند.
می توانید Bevelها را در افترافکت با استفاده از Ray-traced 3D renderer اضافه کنید.

اصطلاح بوکه در نرم افزار موشن گرافیک

بوکه افکتی است که توسط یک لنز به خارج از قسمت های فوکوس شده ی تصویر ایجاد
شده است.
بوکه اغلب مناطق نورانی تصویر است که به شکل گشودگی دوربین ظاهر می شود.
اطلاعات بیشتر در مورد ایجاد بوکه در افکت لنز دوربین عکاسی واقعی در افکترافکت را از
اینجا مشاهده کنید.

چرخش افقی و محوری دوربین

این دو لغت نیز هم معنی هستند. این دو حالت به قرارگیری ثابت دوربین در فضا، مثل
قرارگیری بر روی یک تریپاد گفته می شود.
دوربین بر روی همان محور ثابت شروع به چرخش می کند.
برای یادگیری بیشتر ساخت دوربین ها در افتر افکت به مبحث Introduction to
۳D in After Effects مراجعه کنید.

ردگیری دوربین

این لغت را می توان به دو گونه معنا کرد.
و به این بستگی دارد که منظور شما حرکت خود دوربین است، یا اینکه به تجزیه و تحلیل
حرکات دوربین برای رسیدن به یک هدف کلی می پردازید.
در اشاره به حرکت دوربین، ردگیری دوربین به حرکات بیرون و داخل،چپ یا راست و پایین
و بالای دوربین گفته می شود.
دوربین به صورت فیزیکی در موقعیت فضایی خود جابه جا می شود.
معنی دیگر این لغت، زمانی معنا می یابد که شما از یک نرم افزار برای ردگیری موقعیت
دوربین استفاده می کنید.
ردگیری بر اساس تنظیماتی که برای ضبط فیلم به دوربین وارد کردید و حرکاتی که در
ویدیوی واقعی قابل مشاهده هستند، انجام می شود.
سپس از آن برای وارد کردن تصاویر جدید به فیلم اصلی استفاده می کنند.
می توانید در مبحث Integrating 3D Titles into Footage in NUKEX مشاهده کنید.

transformations Collapse

تغییرات collapse مانند یک کلید در افتر افکت می باشد که به مجموع لایه ها اعمال می شود.
زمانی که این گزینه فعال باشد اجازه ی تنظیمات در تعامل ترکیب لایه ها و عناصر موجود در آن را فعال می سازد.
و به این معناست که امکاناتی مثل ۳D depth و حالت های ادغام برای ادغام در خارج از ترکیب و لایه های smoothing vector را در داخل ترکیب، را فعال می سازد.
برای اطلاعات بیشتر در مورد این عملکرد به مقاله ی One switch to Rule them All مراجعه کنید.

cel - اصطلاحات نرم افزار موشن گرافیک

Cel

لغت سل در واقع همان شکل کوتاه شده ی سلولوید می باشد.
برگه ی شفاف پلاستیکی که انیمیشن های دستی را بر روی آنها طراحی می کنند
. «سل» به طراحی در روند انیمیشن سازی اطلاق می گردد.
جزییات بیشتر را در «مهارت های انیمیشن سازی سنتی در تون بوم هارمونی» مشاهده کنید.

Cineware

Cineware یکی از افکت های افترافکت است که همانند پلی میان Cenema 4D و افترافکت عمل می کند.
این افکت به هنرمند اجازه ی استفاده از یک رنگ را فقط یک بار بیرون از افترافکت می دهد که این امر منجر به تسریع روند کار می شود.
همچنین توانایی استخراج و ادغام ویژگی های دو نرم افزار را داراست.
Cineware کاملا از Cinema 4D Lite متفاوت است.
مباحث پایه ی Cineware را می توانید از آماده سازی با Cineware در افترافکت بیاموزید.

cineware - اصطلاحات نرم افزار موشن گرافیک
Dependency - اصطلاحات نرم افزار موشن گرافیک

Dependencies

Dependency ها روابط افترافکت با طول منابع بیرون از برنامه هستند.
دکمه ی Dependency در افترافکت به شما اجازه ی انجام عملکردهای مختلفی
بر اساس طول فیلم را می دهد که می خواهید در پروژه به آن اشاره داشته باشید.
همچنین امکان جمع آوری همه ی فایل ها را در یک مکان به منظور سازماندهی بهتر محیا می سازد.

ترکیب

ترکیب پایه ی اصلی یک ویدیو محسوب می شود.
معمولا یک ترکیب از لایه های مختلفی از جمله ویدیو، تصاویر و صداها تشکیل می شود.
تصور کنید ترکیب یک ظرف برای افزودن همه ی عناصر برای ویرایش است، همچنین می توان چندین ترکیب را به یکدیگر متصل کرد.

ترکیب کردن در نرم افزار موشن گرافیک

ترکیب کردن به روند ادغام دو یا چند تصویر به منظور ایجاد یک تصویر واحد اطلاق می شود.
گاهی اوقات بر اساس لایه گذاری بوده و گاهی بر اساس نقطه گذاری می باشند.
صفحه ای کردن مداوم گرافیک های برداری در افترافکت تا زمانی که گزینه ی
continuously rasterize فعال نباشد، مانند گرافیک های پیکسلی عمل می کنند.
این گزینه لایه های برداری را بدون توجه به توازن یا جابه جایی آن در فضا، واضح تر می سازد.
این گزینه هم عملکردی مشابه collapse transformation دارد.
این گزینه قابلیت های مختلف را بر اساس فعال سازی آنها برای ترکیب یا لایه ی برداری،
به کار خواهد انداخت.
در مقاله ی One switch to rule them all بیشتر مطالعه کنید.

ease in - اصطلاحات نرم افزار موشن گرافیک

Ease In, Ease Out و Easy Ease

Ease به یکی از ۱۲ قانون انیمیشنی که اغلب در دنیای نرم افزار موشن گرافیک رخ می دهد، گفته می شود.
Ease In به شتاب تدریجی و Ease Out کندسازی تدریجی حرکت گفته می شود.
از آنجایی که هیچ چیز به یکباره به بالاترین سرعت نرسیده و سرعت هیچ چیز به یکباره
کم نمی شود، همین قانون نیز در انیمیشن موشن گرافیک اجرایی است.
Easy Ease نوعی میانگذاری است که امکان اجرای Ease in و Ease Out را در یک فریم کلیدی فراهم می کند.
جسم همزمان به آرامی به سمت موقعیتی که توسط فریم کلیدی مشخص می شود، حرکت کرده و به تدریج از آن دور می شود.

برای اطلاع بیشتر از فریم های کلیدی به پرده برداشتن از فریم های کلیدی موجود در افترافکت مراجعه کنید.
برای اطلاعات بیشتر از قوانین انیمیشن که به عنوان یک طراح با آن روبرو خواهید شد
به ۵ قانون انیمیشن که هر طراح موشن گرافیک باید از آن مطلع باشد، مراجعه کنید.

افکت ها و پریست ها

بخش افکت ها و پریست ها در افتر افکت جایی است که همه ی پیکربندی های تنظیمات مختلف که می توانید در طول فیلم از آن استفاده کنید را بیابید.
می توانید با یک افکت، درجه ی رنگ چیزی را تغییر دهید.
پریست تعدادی افکت است که به یکدیگر اضافه شده اند و اغلب با فریم کلیدی همراه هستند که در نهایت سبب ایجاد عملکردی در فیل خواهند شد.

Expression ها

Expression ها نوعی فیلمنامه هستند که ارزش یک لایه ی واحد را در زمانی مشخص، حساب می کنند.
Expression ها به طور گسترده ای در دنیای موشن گرافیک مورد استفاده
قرار می گیرند زیرا آنها می توانند وظایف ساده ی انیمیشنی را به صورت خودکار
انجام داده که در انیمیشن سازی سنتی زمان بیشتری می گرفت.
به عنوان مثال، می توانید از یک expression برای چرخاندن دایره به تعداد
دور مشخص، با تعداد فریم مشخص استفاده کنید البته بدون اینکه بخواهید وقت خود را صرف طراحی دستی آن نمایید.
همچنین می توانید expression ها را به صورت پریست ذخیره کرده و در لایه ها و ترکیب های مختلف از آن استفاده کنید.
اصطلاحات آسان افتر افکت یکی از راه های آسان سازی این ابزار قدرتمند برای شماست.

expreesion - اصطلاحات نرم افزار موشن گرافیک

نمودار جریان در نرم افزار موشن گرافیک

نمودار جریان یا فلو چارت در هر ترکیب و پروژه ای وجود دارد، از کادرهایی برای
نشان دادن هر ترکیب، طول فیل و لایه ها تشکیل می شود. خط ها و کمان ها
ارتباطات میان کادرها را نشان می دهند.
فلو چارت یکی از بهترین روش ها برای نمایش ارتباط اجزای ترکیب شما است.

طول فیلم

فوتیج( طول فیلم) در برنامه ی افتر افکت به هر چیزی به جز ترکیب که به پانل
پروژه اضافه شده باشد گفته می شود.

فریم ها در نرم افزار موشن گرافیک

فریم های کامل تصاویری هستند که خود یک سکانس متحرک را تشکیل می دهند.
هنگامی که این تصاویر با سرعتی مشخص پخش شوند، باعث به وجود آمدن حرکت
می شوند.سرعت پخش این تصاویر با توجه به سرعت فریم سنجیده می شود.
سکانس را می توان با دست، به وسیله ی کامپیوتر و حتی با ضبط زنده تولید کرد.

سرعت فریم

سرعت فریم سرعتی است که فریم ها در هر ثانیه پخش می شوند.
هر چه سرعت فریم ها در ثانیه کمتر باشد، انیمیشن پر شکاف تر به نظر می آید.
برخی سرعت های متداول فریم ها ۲۳.۹۷۶ فریم در ثانیه، ۲۴،۲۵،۲۹.۹۷ و ۳۰ فریم
در ثانیه هستند. ویرایشگر نمودار یا F Curves Editor ویرایشگر نمودار نشانگری دو بعدی
از میانگذاری میان فریم های کلیدی است.
نقطه های روی نمودار نشان دهنده ی فریم های کلیدی و منحنی ها یا خطوط نمایشگر
سرعت یا تغییرات ارزش بر زمان هستند.

chroma  key - اصطلاحات نرم افزار موشن گرافیک

نرم افزار موشن گرافیک و پرده ی سبز

پرده ی سبز در فیلم های زنده مورد استفاده قرار می گیرد که بعدا آن را از قسمت زنده ی فیلم حذف می کنند.
پرده ی سبز روند فیلم سازی را تسریع می بخشد زیرا دیگر نیازی به کمرنگ کردن پس زمینه های فیلم وجود ندارد.
Keying Greenscreens in After Effects بهترین مکان برای یادگیری استفاده از این ابزار قدرتمند می باشد.

میانگذاری

میانگذاری همان روند محاسبه ی ارزش میان دو فریم کلیدی است.
روش های مختلفی برای میانگذاری وجود دارد که یا مسیری را که شی از یک
موقعیت کلیدی و موقعیت دیگر می رود را تغییر داده و یا بر سرعت حرکت شی تاثیر می گذارد.
انواع مختلف میانگذاری بر انواع مختلف حرکت در دنیای واقعی دلالت دارد.

تفسیر طول فیلم در نرم افزار موشن گرافیک

هنگامی که سکانس در برنامه ی تدوین اجرا می شود فقط مجموعه ای از فریم هاست.
زمانی که در نرم افزار اجرا می شود، باید سرعت فریم و تنظیمات آلفا را تفسیر نمود.
البته تنظیمات به صورت پیش فرض قرار گرفته اند، اما این تنظیمات همیشه انتخاب درست نخواهند بود.

فریم های کلیدی

فریم های کلیدی، نقاط مشخصی از زمان که تغییرات خاص در آن به وقوع می پیوندند را مشخص می کنند.
در نرم افزار موشن گرافیک این فریم کلیدی است که نقطه ی آغاز و پایان یک افکت را
مشخص کرده و یا در ساخت حرکت انیمیشنی مثل پرواز متن به داخل ترکیب یا عناصر مختلف گرافیکی به کار می رود.
معمولا به دو فریم کلیدی برای ایجاد حرکت نیاز است.
اولین فریم کلیدی نقطه ی آغاز حرکت یا افکت را در زمان مشخص می کند،
و فریم کلیدی پایانی که نشان دهنده ی نقطه ی پایان افکت یا حرکت خواهد بود.
با توجه به پیچیدگی افکت یا انیمیشن تنها دو فریم کلیدی یا هزاران فریم در یک لایه وجود خواهد داشت.

لایه ها ی نرم افزار موشن گرافیک

اگر تا به حال از برنامه های فوتوشاپ یا ایلاستریتر استفاده کرده باشید احتمالا با لایه ها آشنایی دارید.
اگر در حال ساخت موشن گرافیک هستید به احتمال زیاد از افتر افکت استفاده می کنید که لایه ها را اساسا با همان شیوه کنترل می کند.
یک لایه می تواند عکس، متن، شکل و یا هر چیز دیگری باشد.
نحوه ی قرار گیری لایه ها در کنار یکدیگر ترتیب آنها در ترکیب را مشخص می کند.
به عنوان مثال، اگر شما یک لایه قرمز رنگ در پس زمینه داشته باشید و لایه ی بعدی تصویر یک دوچرخه باشد، در این صورت دوچرخه مشخص نخواهد بود.
برای ساخت یک موشن گرافیک پیچیده، با هزاران لایه ی مختلف در ساخت پروژه ی نهایی سر و کار دارید.

key frame - اصطلاحات نرم افزار موشن گرافیک
mask1 - اصطلاحات نرم افزار موشن گرافیک

سبک های لایه

سبک های لایه افکتی است که به تصاویر اضافه شده و تغییرات ساده ای مثل اریب کردن، سایه های افتاده و یا درخشان کردن ایجاد می کند.
Masking
ماسکه کردن به روندی اطلاق می شود که در آن مناطق مشخصی را رسم کرده که بخشی از تصویر را جدا کرده و آن را شفاف ( پشت نما) می سازد.

موگراف و موشن گرافیک 

موشن گرافیک ها همان گرافیک های انیمیشنی یا فیلم های ویدیویی هستند که به منظور ایجاد ارتباطات طراحی شده اند.
در طول سالها، موشن گرافیک ها از ابزارهای ارتباطی به راهی برای ساخت انیمیشن های هنری تبدیل شدند.
موشن گرافیک ها اغلب از فیلم های انیمیشنی کوتاه تر بوده و زیاد شخصیت محور نیستند.
اما همینطور که زمان پیش می رود، منطقه ی خاکستری میان این دو رشته بزرگتر می شود.
موگراف گاهی اوقات اصطلاح کوتاه شده ی موشن گرافیک است، همچنین ابزاری است که در Cinema 4D برای ساخت موشن گرافیک تعبیه شده است.

محو کردن متحرک در نرم افزار موشن گرافیک

Motion Blur همان فرایند محو کردن است که در تصاویر اتفاق می افتد،
اما به قدری سریع رخ می دهد که بعضی از فریم ها از چشم دوربین دور مانده و در نتیجه افکت رگه رگه شدن (streaking) را ایجاد می کند.
Motion blur را می توان در انیمیشن های سریع به کار گرفت تا با واقعی تر جلوه دادن آن، به انیمیشن جذابیت ببخشد.
هنرمندان نرم افزار موشن گرافیک در مقابل طراحان موشن گرافیک

هنرمند و طراح موشن گرافیک هر دو سازنده ی موشن گرافیک هستند.
در ظاهر فرقی میان این دو وجود ندارد، اما متوجه خواهید شد که طراحان موشن گرافیک علاقه ای ندارند که به عنوان هنرمند موشن گرافیک شناخته شوند.
شاید به این خاطر که کلمه ی «طراحی» به نظر خردمندانه تر از کلمه ی «هنر» است.
به همین خاطر تعدادی از طراحان موشن گرافیک، به خصوص حرفه ای تر ها، ممکن است کلمه ی هنرمند را نوعی توهین حساب کنند.

ترکیب تو در تو

ترکیب تو در تو (Nested Composition) ترکیبی است که در ترکیب دیگر وجود دارد.
هرچند تا زمانی که حداقل ۳ سطحی شده باشد، ترکیب تو در تو نامیده نمی شود.

تهی

تهی (Null) جسمی نامرئی است که در نتیجه ی نهایی پدیدار نخواهد شد.
گرچه همه ی تنظیمات اصلی را داراست و می توان به عنوان لایه ای در کار از آن استفاده نمود.
همچنین می توان از آن برای کنترل استفاده کرد و همچنین ابزار کارآمدی در ساخت Camera rig می باشد.

Onion Skinning

Onion skinning ابزاری در انیمیشن دو بعدی سنتی است که در تولید طراحی های انیمیشنی در یک سکانس استفاده می شود.
این ابزار به شما امکان دیدن چندین فریم را در یک زمان می دهد که تفسیر مرحله ی بعدی طراحی را آسانتر می نماید.

ابزار خودکار نرم افزار موشن گرافیک

ابزار خودکار (Pen) به شما امکان ایجاد نقاطی را می دهد که به وسیله ی منحنی به هم متصل شده اند و شکلی را ایجاد کرده اند.
سپس شکلی که ساخته شده است در کارهای مختلفی مثل انتخاب مناطق مشخص،
ایزوله کردن مناطق یا طراحی شکلی برای استفاده به عنوان جسم انیمیشنی، مورد استفاده قرار می گیرد.

null layer 1 - اصطلاحات نرم افزار موشن گرافیک

انطباق

انطباق (Parallax) پدیده ای است که در هنگام نمایش صحنه ای که تصاویری نزدیک به بیننده و دور از آن دارد اتفاق می افتد.
در نتیجه ی انطباق تصاویری که به نمایش نزدیکتر هستند سریعتر حرکت می کنند.
حتی ساده ترین نوع انطباق یکی از ساده ترین مراحل ایجاد عمق در صحنه های انیمیشنی هستند.

path of action - اصطلاحات نرم افزار موشن گرافیک

Parenting

به روند مرتبط شدن لایه ها به یکدیگر parenting می گویند.
هر کدام از لایه ها که parented شوند حرکات parent را کپی می کنند.

راه ها در نرم افزار موشن گرافیک

راه (path) از بخش ها و رئوس تشکیل می شود.
بخش ها به خطوط منحنی اطلاق شده و رئوس هم به نقاطی گفته می شوند که خطوط به آنها متصل می شوند.
این راه ها برای ساخت شکل های مختلف که قابلیت انیمیشنی شدن را دارند، استفاده می شوند.
به عنوان مثال، می توانید از راه انیمیشنی به طریقی استفاده نمایید که گویا خطوط از ویدیو بیرون کشیده می شوند.

Path of action

Path of action جسم راهی است که جسم از یک فریم کلیدی به فریمی دیگر می پیماید.
Playhead یا نشان دهنده ی زمان جاری
Playhead خطی است که نشان دهنده ی نقطه ای از زمان بر روی تایم لاین است که در زمان حال در حال اجراست.
می توانید playhead را به جلو برده تا انیمیشن را بدون نیاز به اجرای کلی، به سرعت تماشا کنید.

transition 1 - اصطلاحات نرم افزار موشن گرافیک

Precomposing

پیش پرداخت به روندی گفته می شود که از لایه های متعدد تشکیل شده که در یک ترکیب جدید قرار داده می شوند.

ابزار پاپت

ابزار puppet در ساخت انیمیشن به وسیله ی پین ها و فریم های کلیدی مورد استفاده قرار می گیرد.
یکی از راه های آسان برای ساخت تصاویر دو بعدی می باشد.

پیش نمایش حقیقی نرم افزار موشن گرافیک

پیش نمایش حقیقی به شما امکان مشاهده ی تمام ترکیب را می دهند،
که شامل فریم های خام برنامه بدون تدوین در سکانس نیز می شود.
در افتر افکت RAM preview نامیده می شود.
در حالی که از نمایش اصلی تندتر است با این وجود با توجه به عمق ویدیو و کیفیت
پیش نمایش حقیقی می تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه جابه جا شود.

Rendering

به روند خروج تصویر از نرم افزار اصلی که در آن ساخته شده است گفته می شود
که در این حالت فریم ها بررسی شده و می تواند در هر زمانی تدوین و یا بازپخش شوند.

Rotoscoping

به روند طراحی دوباره ی فریم های یک تصویر برای همگام سازی با تصویر متحرک گفته می شود.
در VFX برای جدا کردن تصاویر از پس زمینه ها و شفاف کردن پس زمینه استفاده می شود که در نهایت توسط ترکیب های جدید پر می شود.

اصطلاح سکانس در نرم افزار موشن گرافیک

سکانس مجموعه ای از تصاویر است که فریم نام دارند و در کنار یکدیگر یک انیمیشن را ایجاد می کنند.
وقتی که به سکانس نگاه می کنید به نظر لیستی از فایل هاست
اما زمانی که به نرم افزار تدوین وارد می شود و به خوبی تفسیر شود مانند فیلم ویدیویی نمایش داده می شود.

Sprite

Sprite فریم هایی از یک انیمیشناست که در یک مجموعه جمع شده است.
و سپس میتوان از آن در مناطق بسیاری از ترکیب استفاده نمود.

render - اصطلاحات نرم افزار موشن گرافیک
time code - اصطلاحات نرم افزار موشن گرافیک
Timecode

Timecode نوعی نمایش در افتر افکت است که زمان دقیق ترکیب را در ساعت، دقیقه و ثانیه و فریم ها نشان می دهد.
برای مثال، timecode در صفحه ۰:۰۰:۲۶:۱۳ را نشان می دهد که بیانگر ۰ ساعت، ۰۰ دقیقه، ۲۶ ثانیه و ۱۳ فریم می باشد.
اینکه زمان دقیق یک افکت و یا زمان دقیق پایان یافتن افکت لایه مشخص است، بسیار جالب و کارآمد است.

گاهشمار یا گزارش فیلمبرداری

Timeline واسطی محاوره ای است که در برنامه ای مانند افترافکت وجود دارد و همه ی
اطلاعات مهم مانند فریم ها در سکانس، لایه های ترکیب و همچنین اطلاعات صوتی
و ویدیویی و حتی زمانی که لایه ها قطع شده اند و افکت ها افزوده شده اند را نشان می دهد.
همچنین همان نقطه ای است که فریم های کلیدی برای یک افکت یا انیمیشن را بر روی لایه ای
خاص می توان ساخت و یا تدوین نمود.
Dope sheet نام دیگری برای گاهشمار است (در نرم افزارهای دیگر به جز افترافکت)
اما در اصل قبل از اینکه کامپیوترها در مدیریت این اطلاعا دخالتی داشته باشند،
روشی برای نشان دادن نقطه ی زمانی انیمیشن ها بود که توسط انیماتورها مورد استفاده قرار می گرفت.

Trim کردن در نرم افزار موشن گرافیک

برش (trim) به روندی گفته می شود که در آن بخشی از لایه با حذف فریم ها از ابتدا یا انتها جدا می شود.
این پروسه زمانی ابیشتر اتفاق می افتد که افکت یا انیمیشن لایه دیگر کارآمد نباشد.
به عنوان مثال، لایه در چند ثانیه از سکانس باید اجرا شود، اما بعد از گذشت آن چند ثانیه دیگر کارآیی نخواهد داشت.
بنابراین به جای اینکه لایه در تمام مدت اجرا شود، می توان در زمانی که افکت لایه پایان می یابد، آن را برش داد.

Title/ Action safe

منطقه ی title/ action safe به راحتی توسط gridline که مناطقی از صفحه را محدود می سازد، قابل تشخیص هستند.
نشان دهنده ی این هستند که در انواع مشخص تلویزیون ها مکن است
بعضی از نقاط در محدوده ی دید نباشند بنابراین برای اینکه از دیده شدن متن ها
و گرافیک ها اطمینان حاصل شود، قسمت ها خواندنی باید در منطقه ی امن عناوین قرار گیرند.
منطقه ی امن فعالیت در واقع بزرگتر بوده و تا حدودی حاشیه ی تلویزیون نامیده می شود.
عناصر تصویری باید به این منطقه محدود شوند.

action safe - اصطلاحات نرم افزار موشن گرافیک
Motion tracking

به روند ضبط موقعیت ها، چرخش ها و یا میزان اطلاعات یک جسم در حال حرکت در یک
ویدیو گفته می شود.
با دنبال کردن حرکت جسم، اجسام یا افکت های جدید به ترکیب افزوده می شوند.
Motion tracking در ساخت یک موازنه در ویدیو استفاده می شود.

Tween

منطقه ای میان دو فریم کلیدی در فلش که اطلاعات به آن وارد می شود tween می گویند.
ریشه ی این عبارت لغت between می باشد.

Typography

تایپوگرافی تکنیکی برای مرتب سازی حروف است.
گاهی اوقات به خوبی انجام شده و خواناست که هدف نیز همین است
اما گاهی اوقات تایپوگراف ها فرم های نامرتب تری را برای کار خود انتخاب می کنند.

تصاویر وکتور و رستر در نرم افزار موشن گرافیک
  1. تصاویر وکتور (vector)
    تصویر وکتور یکی از انواع معمولی تصاویر است که اغلب در illustrator ساخته
    می شود.این نوع تصاویر بر اساس مسیرها یا استوک ها هستند که در نهایت به
    مناطق کنترل متفاوتی ختم می شوند که تصاویر را به وجود می آورند.
    هر کدام از این نقاط موقعیت های تعریف شده ای در محیط کار دارند.
    یکی از دلایل محبوبیت تصاویر وکتور این است که با کم یا زیاد شدن درجه،
    تغییری در کیفیت تصویر ایجاد نمی شود.
  2. تصاویر Raster
    تصاویر رستر پیکسلی معمولا از نرم افزاری مثل فوتوشاپ به وجود می آیند.
    این تصاویر از مربع های رنگی جدا(پیکسل) تشکیل شده اند که همه در یک
    موقعیت و ارزش رنگی یکسانی دارند.تعداد پیکسل های یک تصویر از وضوح
    تصویر مشخص می شود.
    و این یعنی اگر درجه ی تصویر بالا و یا پایین رود، بر روی کیفیت آن تاثیرگذار
    خواهد بود. تصاویر وکتور نرم افزار موشن گرافیک اغلب مورد استفاده قرار
    می گیرند اما گاهی اوقات تصاویر bitmap بسیار کارآمد خواهند بود.
منطقه ی کار

منطقه ی کار(work area) نواری است در منطقه ی گاهشمار که امکان بررسی چند نقطه ی مختلف را فراهم می سازد.
فقط برای پیش نمایش بخشی از ویدیو یا تنها برای بررسی قسمتی خاص برای تدوین بدون اینکه دیگر عناصر گاهشمار حواس پرتی ایجاد کنند.
در انتها
حالا با بخشی از مفاهیم و اصطلاحات آشنایی پیدا کردید و باید اعتماد به نفس بیشتری در شروع کار موشن گرافیک از خود نشان دهید.
و اگر دوست دارید موشن گرافیک را بصورت حرفه ایی آموزش ببینید از بخش کلاس های آموزش موشن گرافیک دیدن کنید .

پایان بخش : اصطلاحات موشن گرافیک .

motiongraphic2 - اصطلاحات نرم افزار موشن گرافیک

جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط کلاس های موشن گرافیک

  • به این مطلب امتیاز دهید :
5.0
امتیاز کاربر 5 (4 رای)
درحال ارسال