پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

تصویر شاخص دکمه ها

انواع دکمه در طراحی مد

فهرست عناوین

شما به عنوان یک طراح لباس، باید با انواع دکمه ها که در اندازه ها، شکل ها، مواد و حتی تعداد، آشنا باشید.
شناسایی نوع دکمه‌روی لباس‌های مختلف می‌تواند چشم‌ اندازی تازه ای به لباسهای روزمره به شما بدهد و قوه خلاقیتتان را برای خلق طرحهای جدید، تقویت کند.
اولین دکمه های ساخت بشر صرفا کاربرد زینتی داشتند و از استخوان، شاخ، برنز و چوب ساخته می شدند. قدیمی ترین دکمه زینتی از صدف ساخته شده که قدمت آن 5000 سال تخمین زده می شود و در پاکستان کشف شده است. رومیان باستان از دکمه‌ ها برای بستن لباس‌ ها استفاده می‌ کردند.
اما تا دوره قرون وسطی، فقط افراد ثروتمند توانایی استفاده از این دکمه ها را داشتند.

انواع دکمه در طراحی مد

انقلاب صنعتی و دکمه ها در طراحی مد

انقلاب صنعتی دکمه ها را در دسترس افراد معمولی و غیر ثروتمند هم قرار داد تا بتوانند با انواع دکمه ها آشنا شوند .
دکمه های چهار سوراخ تخت در ابتدا معرفی شدند و مدتی بعد از آن دکمه های برنجی محبوبیت پیدا کردند.
اواخر قرن نوزدهم، دکمه ‌های مشکی شیشه ‌ای رایج بود که توسط ملکه ویکتوریا که پس از مرگ شاهزاده آلبرت محبوبیت یافت.
در قرن بیستم، دکمه های مدرن هم تزئینی و هم کاربردی بودند. آنها حتی بعد از اختراع زیپ هم پابرجا ماندند و کاربردشان را از دست ندادند.

برای آشنایی بیشتر از اینکه چطور دکمه بدوزیم حتما بخش آن رو مطالعه نمایید.

انقلاب صنعتی و دکمه ها در طراحی مد

دسته بندی انواع دکمه ها در طراحی مد بر اساس نوع دکمه

دکمه های تخت یا مسطح

دکمه های تخت رایج ترین دکمه ها هستند و معمولاً بسیار صاف و دارای دو یا چهار سوراخ در مرکز هستند.
می توانید به راحتی آنها را با دست یا چرخ خیاطی روی لباس مورد نظر نصب کنید. این دکمه ها را می توان از چوب، فلز، شیشه و حتی سرامیک ساخت.
در واقع، یکی از مزایای انتخاب دکمه های تخت این است که آنقدر همه کاره هستند .
که روی هر لباسی که می پوشید، از پیراهن گرفته تا لباس مجلسی و شلوار یا دامن، زیبا به نظر می رسند.
کار کردن با دکمه های تخت نیز آسان و بادوام است که همین امر هم محبوبیت آنها را به طرق مختلف بیشتر می کند. می‌توانند دارای لبه ‌ها یا کناره ‌های فانتزی باشند، به این معنی که همیشه کاملاً صاف نیستند و ممکن است بخشی از آنها برجسته باشد.
اینجاست که جذابیت یک دکمه فانتزی و کاربردی بودن یک دکمه تخت را درک می کنید.

دکمه های تخت یا مسطح


قلاب و حلقه یا قزن قفلی

این قلاب ها معمولاً به عنوان یک نوع دکمه در نظر گرفته می شوند، زیرا کاربرد آنها بسیار شبیه به دکمه است.
آنها یک قلاب کوچک دریک طرف و یک وسیله چشم مانند در طرف دیگر تشکیل شده اند که سوراخ کوچکیست که در آن قرار میگیرد.
استفاده از این گیره ها که به قزن قفلی هم مشهورند، بسیار ساده است و پس از دوختن به لباسی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، در دو قسمت لباس قرار می‌گیرند.
یکی از بزرگترین مزایای بست های قلاب و حلقه این واقعیت است که آنها بسیار ارزان هستند و در اندازه ها و شکل های زیادی در دسترس قرار دارند؛ به این ترتیب با کمی جستجو می توانید دقیقا آنچه که برای طراحی لباس خود نیاز دارید را پیدا کنید.
می ‌توانید این نوع دکمه ‌ها را با هزینه کمی خریداری کنید، بنابراین اگر کارتان تولید لباس باشد و بخواهید تعداد زیادی لباس بدوزید، این پروژه برایتتان ارزان تمام خواهد شد.
همچنین دوخت آنها حتی برای علاقمندان بی تجربه خیاطی آسان است و برای هر نوع لباسی از کوچکترین هدبند گرفته تا بزرگترین کت مناسب هستند.
علاوه بر این، یافتن بست های قلاب و حلقه بسیار ساده است، زیرا امروزه می توان آنها را در فروشگاه های بزرگ، فروشگاه های صنایع دستی، فروشگاه های نوآوری، و فروشگاه های تخصصی و حتی فروشگاه های رفاه یافت و یافتن آنچه را که نیاز دارید آسان می کند.

قلاب و حلقه یا قزن قفلی


دکمه های سنجاقی

برخلاف دکمه‌ هایی که لباس‌ها را به آن‌ها میدوزید، دکمه‌ها معمولاً از نوعی فلز نازک ساخته و آرم یا مواد تبلیغاتی روی آن‌ها وجود دارد.
معمولا این دکمه ها را بصورت شخصی و سفارشی تولید میکنند مثلا در میان نامزدهای سیاسی که برای یک منصب خاص نامزد میشوند بسیار محبوب هستند.
دکمه های سنجاقی معمولاً یا با یک جسم کوچک، نازک و نوک تیز که به لباس شما وصل می شود یا یک تکه دوم پشتی هم دارند که روی آن محکم می شود و به یقه چسبانده می شود که به آن چسبندگی دائمی می دهد.
دکمه های سنجاقی در همه اندازه ها موجود هستند، از قطر کمتر از یک اینچ گرفته تا قطر سه اینچی یا بیشتر، و اگرچه اکثر آنها گرد هستند، اما در اشکال دیگر نیز وجود دارند.
خوبی دکمه‌ های سنجاقی به این است که بسیار ارزان هستند و اکثر شرکت‌ هایی که آنها را سفارشی سازی می‌ کنند برای ارائه قیمت‌ های بسیار رقابتی سخت کار می کنند، تا حدی به این دلیل که متوجه می ‌شوند اکثر افرادی که طرفدار دکمه های سنجاقی هستند، آنها را به صورت عمده سفارش می ‌دهند.
دکمه های سنجاقی یا یقه ای چشم نواز، رنگارنگ و بسیار منحصر به فرد هستند و اگر بتوانید طرحی را در ذهن خود بسازید، شرکت هایی که این دکمه ها را ارائه می دهند احتمالاً می توانند آن را برای شما بسازند.
سپس می توانید از این دکمه های منحصر به فرد در طراحی لباس خود بهره بگیرید.

سنجاقی

دکمه شنکی

دکمه‌ ای گفته می‌شود که پشت آن به جای سوراخ‌ هایی در مرکز، حلقه یا سوراخ کوچکی دارد و این حلقه همان چیزی است که باید سوزن را هنگام دوختن دکمه روی لباس یا وسایل دیگر، از آن رد کنید.
دکمه ‌های شنکی همچنین می‌ توانند قسمت برجسته ‌ای در پشت خود داشته باشند که دارای یک سوراخ است، و برای زمانی که می‌ خواهید دکمه ‌هایتان کمی برآمده به نظر برسد، مناسب هستند.
به عبارت دیگر، این دکمه ‌ها روی لباس قرار نمیگیرند، بلکه کمی بالاتر از لباس قرار می‌گیرند و ظاهر بسیار زیبایی به آن می ‌دهند.
دوخت روی دکمه شنک کمی با دوخت روی دکمه های تخت تفاوت دارد، اما با تحقیق و تمرین میتوان این کار را بسیار ساده کرد.
وجه مشترک همه آن‌ها این است که به جای اینکه صاف روی پارچه قرار بگیرند، کمی بالاتر از پارچه قرار می‌ گیرند و به لباس کمی فضا و زیبایی خاص می‌ بخشند.
علاوه بر این، دکمه‌ های شنک با کیفیت بسیار خوب ساخته می‌ شوند، دلیلش هم این است که حلقه ای که نخ دوخت باید از آن عبور کند باید محکم باشد، بنابراین معمولاً از مواد بسیار محکم و بادوام ساخته می ‌شوند.
در مجموع،خرید دکمه های شنکی به دلایل متعددی انتخاب هوشمندانه ای است، که مهمترین آنها این است که چقدر روی لباس شما عالی بنظر میرسند.

دکمه شنکی

دکمه های قابلمه ای یا فشاری

دکمه های فشاری یا قابلمه ای شبیه به بست های قلاب و حلقه یا قرن قفلی هستند که دو قسمت دارند. هر دو قسمت به لباس مورد نظر دوخته شده و برای بستن و نگه داشتن آن در جای خود استفاده می شود. این دکمه ها معمولا گرد هستند و یک قسمت نر و ماده دارند که یکی به دیگری چسبیده است.
یکی ازبهترین مورد استفاده از دکمه های قابلمه ای این است که آنها هم با جنس فلز به رنگهای نقره ای و مسی و… و هم با جنس پلاستیکی در رنگ های متنوع و زیبا ساخته می شوند.
البته گول پلاستیکی بودنِ این دکمه ها را نخورید! با این که این دکمه ها از پلاستیک ساخته می شوند، به همان اندازه فلزی محکم و قابل اعتماد هستند.
تنوع رنگ ها می تواند هر لباسی را که به عنوان یک طراح مد در ذهن شما قرار دارد، بسیار جذاب تر کنند.
دکمه های فشاری بدون توجه به نوع و جنس لباسی که میدوزید نیز عالی هستند، زیرا اگر به درستی روی لباس دوخته شوند، به اندازه سایر دکمه های محکم و قوی هستند.

دکمه های  قابلمه ای یا فشاری

پرچی مخصوص جین

دکمه‌ های پرچی معمولاً با شلوار جین در ارتباط هستند،اگرچه می‌توانید از آن‌ها برای سایر لباس‌های جین از جمله کت و دامن نیز استفاده کنید. دکمه های گل میخی یا پرچی دارای دو قسمت هستند که یکی به دیگری متصل می شود.
با این حال، بر خلاف بست های قلاب و حلقه که در دو مکان مختلف دوخته می شوند، این دکمه ها پس از قرار گرفتن در سوراخ دکمه، با یک دستگاه مخصوص به روی هم فشار داده می شوند تا سر جایشان محکم بمانند.
این دکمه ها توسط یک ابزار مخصوص به هم فشرده می شوند که آنها را با نیروی بسیار زیادی به هم فشار می دهد، بنابراین پس از نصب، خارج کردن آنها از سوراخ دکمه غیرممکن است.
برخی از این دکمه ها را می توان با استفاده از نخ بسیار ضخیم هم دوخت. با این حال، آنهایی که با استفاده از ابزارهای خاص به هم فشرده می شوند، معمولاً دوام بیشتری دارند.

انواع  پرچی

انواع دکمه های پرچی را کجا استفاده می کنند؟


دکمه های پرچی نیز در اندازه های مختلفی تولید می شوند و تنها برای شلوار جین استفاده نمی شوند. آنها را می توان به عنوان اقلام تزئینی روی جیب های لباس های جین و حتی در کناره های خود شلوار جین نیز استفاده کرد.
آنها معمولا گرد هستند و در رنگ ‌های نقره‌ای، مسی و طلایی عرضه می‌ شوند، اگرچه برخی از آن‌ها در ده ‌ها رنگ دیگر قابل عرضه هستند و برای تزئین شلوار جین، کیف، ژاکت و سایر وسایل لی استفاده می ‌شوند.
در واقع، می توانید ده ها دکمه پرچی را در ده ها اندازه و رنگ پیدا کنید، و این واقعیت که این دکمه ها بسیار محکم و ماندگار هستند، یکی دیگر از مزایای انتخاب این نوع دکمه است.

پرچی مخصوص جین

دکمه های دوکی یا تاگل ها

دکمه های دوکی بلند و باریکی هستند که معمولاً استوانه ای شکل هستند و در کنار سوراخ‌ دکمه یا همراه با یک حلقه استفاده میشوند.
طول زیادی که دکمه های دوکی دارند،راحتتر از یک دکمه گرد یا مربعی از سوراخهای کوچکتر عبور میکنند، وهمچنین انتخاب مطمئنی برای لباسهای شما هستند.
بنابراین اگر می خواهید یک دکمه منحصر به فرد و چشم نواز برای لباس خود داشته باشید، این دکمه ها انتخاب بسیار خوبی هستند.
کاربرد آسان و همه کاره بودن، انتخابی عالی برای اکثر پروژه‌ های خیاطی و طراحی لباس شما هستند.
زیرا اکنون می‌ توانید از آن‌ها برای پروژه‌ های هنری، صنایع دستی و تولید و طراحی اکسسوری نیز استفاده کنید.

دکمه دوکی یا تاگل ها

سوالات متداول

منظور از دکمه های مد چیست؟

دکمه های مد دکمه هایی هستند که دارای طرح های متناسب با فصل مد هستند.

محبوب ترین نوع دکمه چیست؟

دکمه های تخت رایج ترین انواع دکمه ها هستند و معمولاً بسیار صاف هستند و دارای دو یا چهار سوراخ در مرکز هستند.

دکمه تزئینی چیست؟

دکمه‌های تزئینی را می‌توان از هر ماده‌ای که ظاهری فیگوراتیو دارد، درست کرد. اینها را می توان از چوب، سرامیک، فلز، شیشه، خاک رس و همچنین از بسیاری مواد دیگر ساخت. دکمه ها رنگ ها، شکل ها و اندازه ها، طرح ها و کاربردهای نهایی متنوعی دارند.

انواع مختلف دکمه ها چیست؟

    دکمه های پلاستیکی
    دکمه های چوبی
    دکمه های چرمی
    دکمه های فلزی
    دکمه های مروارید و صدفی
    دکمه های پارچه ای
    دکمه های شیشه ای

5/5 - (26 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.