پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

هانری کارتیه برسون

معرفی و بیوگرافی هانری کارتیه برسون

فهرست عناوین

هانری کارتیه برسون کیست ؟

هانری کارتیه برسون یکی از عکاسان مشهور فرانسوی است. که علاوه بر کتابها و نمایشگاه های متعدد در زمینه عکاسی کارهای بزرگی در زمینه عکاسی نیز انجام‌داده‌است. در این بخش از پویا اندیش به معرفی او و آثارش خواهیم پرداخت. “برای من دوربین یک کتاب طرح است، ابزاری از شهود و خودانگیختگی”

معرفی هانری کارتیه برسون

درباره هانری کارتیه برسون

هانری کارتیه برسون هنرمندی‌است که در سال 1908 در شانتلو فرانسه در یک خانواده اشرافی به دنیاآمد. او در سنین نوجوانی یک دوربین معمولی داشت و در تعطیلات و جشن های خانوادگی عکاسی می کرد. اما علاقه ی او به عکاسی خلاصه نمی شود او به هنرهای تجسمی دیگری همچون نقاشی نیز علاقه داشت. دو سال در استودیو پاریس آموزش نقاشی دید.
یادگیری نقاشی  قطعا در عکاسی او تاثیر گذار بوده است. برسون قاب های عکس هایش را در کادری مناسب و  با ترکیب بندی جذاب چیدمان میکرد. مخاطب هنگام نگاه به عکس های او در تامل عمیقی فرو میرود، گویی عکس ها مخاطب را میخکوب میکند. با ثبت نام در دوره عکاسی پویااندیش با تمامی این نکات آشنا‌شده و تبدیل به یک عکاس حرفه‌ای خواهیدشد.

بیوگرافی هانری کارتیه برسون

عکاس جنگ توسط برسون

برسون در سال 1932 با دوربین 35 میلیمتری خود عکس های بیشتری گرفت. در آن زمان دوسال از بیماری که در غرب آفریقا گرفته‌بود میگذشت.
برسون با پشتکار بیشتری به عکاسی ادامه می داد. کم کم در عکاسی حرفه ای شد و دوربینش به ابزاری برای وسعت دید او تبدیل شد زمانی که جنگ جهانی شروع شد. تجربه کارتیه برسون در ساخت مستندهای دوران جنگ باعث شد تا وی در سال 1940 به واحد فیلم و عکس ارتش فرانسه بپیوندد. اما هنگامی که در کوههای Vosges بود توسط آلمانی ها به اسارت درآمد. او 35 ماه را در اسارت گذراند و تلاش کرد دو بار فرار کند تا سرانجام در سومین تلاش خود به فرانسه رسید.

آموزش حرفه ای عکاسی

چاپ کتاب

بعد از اتمام جنگ در سال 1947 با آژانس مگنوم همکاری کرد و سفرهای متعددی  به اروپا، امریکا، چین و… داشت.
کتاب‌های هانری کارتیه برسون در دهه‌های ۶۰ و ۵۰ چاپ شد. که یکی از معروف‌ترین کتاب های او کتاب  «لحظه قطعی» نام دارد که در سال ۱۹۵۲ انتشار یافت.

مفهوم عکاسی از دید هانری

مفهوم عکاسی از دید هانری

هانری کارتیه برسون معتقد بود گرفتن‌عکس به معنای تشخیص همزمان و در کسری از ثانیه‌است. از نظر او هم خود واقعیت و هم سازماندهی دقیق اشکال بصری که به آن معنا می بخشد، دارای اهمیت است.

عکاسی از نگاه کارتیه برسون
آموزش حرفه ای عکاسی و فیلمبرداری

رویکرد هانری کارتیه به عکاسی

هانری کارتیه برسون یک عکس قدرتمند را به عنوان یک لحظه خاص مطرح کرد. از نظر او ، عکاس فقط باید دقیقاً بداند چه زمانی شاتر را شلیک می کند. هرچند که یک ترکیب قوی صرفاً محصول جذابیت نبود: کارتیه برسون غالباً تنظیماتی را انتخاب می کرد و منتظر می ماند تا عناصر مناسب جلوی لنز او شکل بگیرند.
رویکرد او در زمینه عکاسی همه گیر شده است و کارتیه برسون همچنان یکی از مشهورترین چهره های عکاسی است.
با این حال او به طور تصادفی به عکاسی آمد و در ابتدا به عنوان یک نقاش زیر نظر آندره لوته ، هنرمند کوبیست آموزش می دید. اگر دوست دارید عکاسی را بصورت حرفه ای و اصولی یاد بگیرید اما زمان آزاد لازم برای شرکت در دوره های حضوری را ندارید، می توانید در دوره های آنلاین عکاسی پویا اندیش شرکت کنید.

کارتیه برسون کیست

هانری کارتیه و حرفه اش

در اوایل دهه 1930 ، هانری کارتیه برسون با سه پسر در دریاچه تانگانیکا (1929) توسط مارتین موناکاسی روبرو شد: تصویری از سه کودک خردسال که تقریباً به صورت سایه ای درآمده و در حال امواج توفنده است. وی می گوید : “این همان عکسی است که برای من جرقه ای بود که آتش بازی را به آتش کشید و باعث شد ناگهان متوجه شوم که عکس می تواند از لحظه به ابدیت برسد.”
در دهه های بعدی ، کارتیه برسون به یک فیلمساز مستند جنگ ، یک عکاس برجسته برای مجله هایی از جمله Life و یکی از بنیانگذاران آژانس تأثیرگذار عکس مگنوم عکس تبدیل شد.
در اواخر کار خود، کارتیه برسون ارتباط خود را با مگنوم قطع کرد تا دوباره به طراحی و نقاشی برگردد. او یک بار در مورد شیوه های دوگانه خود توضیح داد: “عکاسی یک واکنش فوری است ، نقاشی یک مراقبه است.”

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل استفاده از الگو در عکاسی

هانری کارتیه و هنر عکاسی

هانری کارتیه و هنر عکاسی

در سال 1932 ، هانری کارتیه برسون با  دوربین لایکا کوچک خود در اروپا گشت و گذار کرد که به دید وسیعی او در عکاسی خیابانی به شهرت رسید. عکسهای او از این سفر اولین عکس منتشر شده او بود و اولین نمایشگاه او  در گالری جولین لوی در نیویورک برگزار شد.
دو سال بعد ، عکاس با یک مأموریت مردم نگاری فرانسوی در آرژانتین برای ثبت اسناد ساخت بزرگراه پان آمریکایی قرارداد امضا کرد.
هنگامی که در مکزیکوسیتی بود، رهبر گروه  او با تمام بودجه نیمه شب از او سرقت کرد. مأموریت منحل شد و کارتیه برسون خود را تنها در شهر دید. او به جای بازگشت به پاریس ، به جنبش پر رونق سوررئالیسم شهر کشیده شد.
وی در یک کافه با شاعر آمریکایی لنگستون هیوز که در حال ترجمه شعر مکزیک برای درآمد بود آشنا شد. هیوز از کارتیه برسون دعوت کرد تا در ویلای خود بماند و خود را در محافل هنری غرق کند.

حرفه هانری برسون

او از پرتره هنرمندان و نویسندگان معروف عکاسی کرد

کارتیه برسون علاوه بر عکاسی از تصاویر مستند ، عکاس پرتره ای نیز بود. در سال 1944 ، ناشر پیر براون از او خواست که از هنرمندان و نویسندگان معروف آن دوران عکس بگیرد. اگرچه این پروژه هرگز چاپ نشده است ، وی در سال 1946 با گذراندن یك سال در ایالات متحده ، كار مشابهی را برای Harper’s Bazaar به عهده گرفت.
موضوعات کارتیه برسون شامل هنرمندان هنری ماتیس، ماکس ارنست، رابرت راوشنبرگ ، آلبرتو جاکومتی و فرانسیس بیکن و همچنین نویسندگان و اندیشمندان از جمله ترومن کاپوته ، آندره برتون ، ژان پل سارتر ، ویلیام فاکنر و آلبر کامو بودند.
هانری کارتیه برسون به ویژه با ماتیس صمیمی شد و در سال 1944 هنگامی که نقاش در وضعیت جسمی نامناسبی به سر می برد ، چندین بار به ملاقات او رفت. سالها بعد، هنگامی که کارتیه برسون نسخه ساختگی «لحظه قطعی» را به او نشان داد ، ماتیس او را تحسین می کرد. هانری کارتیه برسون می گوید:
“عكاسان با چیزهایی روبرو می شوند كه به طور مداوم در حال از بین رفتن هستند.” برسون در کتاب «لحظه قطعی» نوشته‌است:
“در عکاسی کوچکترین چیزها می‌توانند بزرگترین سوژه‌ها باشند”

بیشتر بخوانید: عکاسی پرتره چیست و به چه صورت است؟

رویکرد هنری هانری کارتیه برسون

ویژگی عکس های کارتیه برسون

کارتیه برسون ترکیب بندی دقیقی داشت و اصولا عکس هایش را اصلاح کادر یا برش نمیکرد سال ها با دوربین لایکا و لنز 50 میلی متری عکاسی کرد به جنبه های فنی اهمیت نمی داد در بیشتر مواقع سوژه و عکس برایش اهمیت مهم تری داشت گاهی او  حتی ۲۰ عکس از یک صحنه می‌گرفت تا بهترین عکس ممکن از آن لحظه را به ثبت برساند.
بدون شک لحظه برای او در عکاسی مهم ترین چیز تلقی می شد. او از عکاسی از فلش زیاد استفاده نمی کرد. با تکنیک هایی که در دوره فتوشاپ در عکاسی یاد می گیرید، می توانید براحتی ادیت های لازم روی عکس های خود را انجام دهید. کیفیت دوره آنلاین فتوشاپ در عکاسی پویااندیش کم از دوره حضوری نداشته و نه تنها می توانید مهارت و دانش خود را افزایش دهید بلکه در وقت و زمان نیز صرفه جویی خواهید کرد.

ویژگی عکس های کارتیه برسون

مرگ کارتیه برسون

هانری کارتیه برسون در سال  ۲۰۰۴ در سن ۹۵ سالگی در خانه‌اش در استان پرووانس درگذشت و در مراسمی خصوصی با حضور بسیاری از عکاسان که در آن روز عکسی نگرفتند به خاک سپرده شد.
در سایت پویا اندیش با عکاسان بزرگ جهان آشنا خواهید شد و از اندیشه و سبک عکاسی آنها یاد خواهید گرفت.
دوره های هنری پویا اندیش راهی برای رسیدن به آرزوهای شماست با ما همراه باشید.

مرگ کارتیه برسون

پایان بخش :

معرفی و بیوگرافی هانری کارتیه برسون

سوالات متداول

کارتیه برسون به چه چیزی معروف بود؟

هارنیه کارتیه برسون یک عکاس فرانسوی شناخته شده است که بیشتر برای عکس هایی با سوژه های انسانی و بسیار ناگهانی و ناخوداگاهی که می گرفت شهرت داشت. این هنرمند با عکس هایی که می گرفت به ایجاد فتوژورنالیسم به عنوان یک هنر مجزا و شناخته شده کمک زیادی کرد. در دوره های مختلف این هنرمند به عنوان استاد عکاسی صادقانه شناخته می شد و او اولین فرد استفاده کننده از فیلم های 35 میلی متری برای عکاسی بود. او پیشگام ژانر عکاسی خیابانی بود و عکاسی را به عنوان هنر ثبت لحظه های تعیین کننده می شناخت.

ماهیت عکاسی خیابانی چیست؟

عکاسی خیابانی که یکی از سبک های اصلی کارتیه برسون در عکاسی محسوب می شود، نوعی از عکاسی صادقانه و واقع گرایانه است که معمولا برای توسعه هنر یا انجام یک سری تحقیقات میدانی انجام می شود. این سبک شامل برخوردهای تصادفی و بدون واسطه و حوادث کاملا تصادفی می شود که معمولا در مکان های عمومی رخ می دهد و برای آنها هیچ برنامه ریزی به خصوصی انجام نشده است.

چه شاخصه ای کارهای کارتیه برسون را متفاوت از دیگران می کند؟

در کارهای کارتیه برسون نمی توان زیاد به دنبال گزینه های اصلاح عکس بود و معمولا عکس ها همان گونه که در واقعیت هستند نمایش داده می شوند، چرا که تمرکز اصلی کارتیه برسون به جای این که روی ظاهر و جزئیات ویرایش شده یک تصویر باشد روی سوژه و موضوع اصلی عکس ها بود.

کارتیه برسون از چه زمانی عکاسی را شروع کرد؟

هانری کارتیه برسون در سال 1928 در دانشگاه کمبریج شروع به تحصیل در رشته ادبیات و نقاشی کرد و در همین زمان بود که با فیلم و عکاسی آشنا شد. در سال 1929 کارتیه برسون به صورت جدی کار عکاسی حرفه ای را شروع کرد.

5/5 - (28 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.