پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

انتخاب رنگ ها در دکوراسیون داخلی

انتخاب رنگ ها در دکوراسیون داخلی

فهرست عناوین

انتخاب رنگ ها در دکوراسیون داخلی14

هرکسی آرزو دارد در خانه ای زندگی کند که رویایی، منحصر به فرد، باشکوه و خواستنی باشد. کف پوش هایی که باید نصب شوند، مبلمانی که باید انتخاب شوند و چیده شوند و دیوارهایی که باید رنگ شوند. با وجود آن پیش از آنکه هر کدام از این کارها انجام شود، باید در مورد موضوع مهمی تصمیم بگیرید: طرح کلی شما برای رنگ کدام است؟ در وتقع طرح ابتدایی ترین مساله است که افراد در انتخاب لوازم منزلشان خودآگاه و یا ناخودآگاه به آن توجه می کنند. هرکدام از اتاق های خانه شما برای منظور خاصی استفاده می شوند که احتمالا با توجه به کاربرد آن اتاق رنگ بندی متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال یک رنگ پرتغالی جیغ برای اتاق بازی کودکان بسیار مناسب است، در حالیکه این رنگ به هیچ عنوان برای سرویس بهداشتی اتاق مستر مناسب نیست. برای آنکه بدانید چه رنگی برای فضای زندگی شما مناسب است، ابتدا باید حداقل دانش مختصری در مورد رنگ ها داشته باشید.

انتخاب رنگ ها در دکوراسیون داخلی 1

رنگ های اولیه

سه رنگی که در مدارس به ما آموخته اند رنگ های اولیه هستند: قرمز، آبی و زرد.

رنگ های ثانویه

رنگ های ثانویه رنگ هایی هستند که از ترکیب رنگ های اولیه با یکدیگر حاصل می شود: بنفش، نارنجی و سبز.

رنگ های دسته سوم

رنگ های دسته سوم رنگ هایی هستند که از ترکیب رنگ های اولیه با رنگ های ثانویه به وجود می آیند.

انتخاب رنگ ها در دکوراسیون داخلی11

رنگ های سرد

طیف های مختلف رنگی آبی، سبز و بنفش در برش رنگ های سرد چرخه رنگی جای می گیرند. این رنگ ها منفعل هستند و معمولا در پس زمینه جای می گیرند و اغلب موجب می شوند که اتاق شما بزرگ تر به نظر برسد. رنگ های سرد برای دفاتر کاری در خانه، اتاق خواب ها و دیگر محیط های زندگی که نیاز به آرامش دارند ایده آل هستند.

انتخاب رنگ ها در دکوراسیون داخلی9

رنگ های گرم

طیف های متفاوت رنگی قرمز، زرد و نارنجی نیم دیگری از چرخه رنگی را تشکیل می دهند. این ها رنگ های فعالی هستند که به نظر می رسد به سمت شما حرکت می کنند و فضا را صمیمی تر می کنند. این رنگ ها هیجان را منتقل می کنند، بنابراین بهتر است از آنها در فضاهای خلاقانه ای مانند اتاق های بازی و یا آشپزخانه استفاده کرد. اگر از آن ها در اتاق کار استفاده کنید سطح انرژی شما را بالا برده و مانع خواب آلودگی شما شود، بنابراین بازده کار شما بالا می رود.

انتخاب رنگ ها در دکوراسیون داخلی8

رنگ های سفید و خنثی

طیف های رنگی سفید و خنثی در چرخه رنگ جایی ندارند، با وجود آن به هیچ عنوان از اهمیت این رنگ ها در دکوراسیون داخلی غافل نشوید. اگر از سفید در سطوح بزرگ و گسترده استفاده کنید، فضا را باز و بزرگ نشان خواهد داد. با استفاده از رنگ سفید قابی برایتان به وجود می آید که در کنار آن، رنگ های دیگر بهتر و واضح تر خودشان را نشان می دهد. برای دیوارها می توانید از رنگ های ملایم سفید استفاده کنید، چرا که سفید درخشان و براق نور را منعکس می کند و چشم شما را اذیت می کند. رنگ های خنثی آن دسته از رنگ های ملایم مانند قهوه ای مایل به زرد و کرم هستند که اتاق ها را به هم وصل می کند. از این رنگ ها می توان در کنار سایر رنگ ها استفاده کرد، این رنگ ها را می توان با تمامی رنگ ها ترکیب کرد تا انسجام طرح ها حفظ شود. حالا که شما با چرخه رنگ ها آشنا شدید، راه های بسیاری وجود دارد تا شما تم رنگی دکوراسیون داخلی خود را انتخاب کنید. این روش ها را در نظر بگیرید و روی آن گزینه ای که در خانه شما جواب می دهد تمرکز کنید.

انتخاب رنگ ها در دکوراسیون داخلی4

تک رنگ

طرح های تک رنگ آنقدرها هم که به نظر می رسند خسته کننده نیستند. استفاده از سایه های رنگی متفاوت از یک رنگ، یک طرح رنگی هماهنگ ایجاد می کند که به راحتی دیده می شود و به آسانی می توان از آن استفاده کرد.

انتخاب رنگ ها در دکوراسیون داخلی2

رنگ های مشابه (آنالوگ)

برای استفاده از رنگ های مشابه در یک طرح رنگی، از انتخاب رنگ مورد علاقه تان در چرخه رنگی استفاده کنید. سپس به همسایه آن در طرف دیگر نگاهی بی اندازید. اگر تنها یکی از رنگ های موجود در همسایگی آن را دوست دارید به طرف دیگر نگاهی بی اندازید. وقتی به 3 تا 5 رنگ از رنگ های مورد علاقه خود رسیدید، طرح رنگی شما آماده است. رنگ های آنالوگ از رنگ های تک رنگ غنی تر هستند.

انتخاب رنگ ها در دکوراسیون داخلی4

رنگ های مکمل

مانند انتخاب طرح های آنالوگ، ابتدا رنگ مورد علاقه تان را انتخاب کنید. سپس به رنگی که در چرخه رنگ درست روبه روی رنگ انتخابی شما است را انتخاب کنید. این دو رنگ به صورت طبیعی همدیگر را کامل می کنند. یکی رنگ گرم (رنگ های قرمز، نارنجی و زرد)و دیگری رنگ سرد (رنگ های آبی، سبز و بنفش) است. رنگ مورد علاقه شما باید غالب باشد، در حالیکه رنگ مکمل باید تنها ردی از خود به جای گذارد. با وجود آنکه برقرای تعادل بسیار سخت و دشوار است، رنگ های مکمل یک طرح رنگی پویا ایجاد می کند.

انتخاب رنگ ها در دکوراسیون داخلی5

تقسیم مکمل

دوباره رنگ مورد علاقه خود (رنگ غالب) را انتخاب کنید، سپس دو رنگ مجاور مکملش را انتخاب کنید. استفاده از این سه رنگ کمی سخت تر از پیدا کردن رنگ مکمل است، اما به همان اندازه که انتخابش سخت است پر طرفدار نیز هست. این طرح رنگی وقتی که رنگ های گرم غالب هستند بهتر عمل می کند.

انتخاب رنگ ها در دکوراسیون داخلی6

رویکرد سگانه

برای رویکرد سه گانه، سه رنگی را انتخاب کنید که در چرخه رنگ فضای یکسانی را اشغال کرده اند. این طرح تضاد درخشان رنگ ها را بی آنکه مانند طرح های مکمل نمایشی باشد ارائه می کند. از این طرح رنگی اغلب در دکوراسیون منازل استفاده می شود و معمولا یک رنگ بزرگ تر از دیگر رنگ ها است. در حالیکه یکی از موارد بالا را برای یک طرح رنگی انتخاب می کنید، مواردی که خانه شما را به یک خانه رویایی تبدیل می کند به خاطر داشته باشید. شما باید به حواستان جمع باشد که اجناس نویی که می خرید با رنگ مبلمان، پرده ها و سایر لوازمتان در تضاد نباشد. به یاد داشته باشید که درک شما از رنگ ها با احساسات و تجربیات شما در ارتباط است. مهمترین بخش از فرآیند انتخاب رنگ تعین چیزی است که شما آن را دوست دارید. به مجلات و سایت های طراحی سری بزنید و یا از مشاوران کمک بگیرید. با داشتن اطلاعاتی در مورد رنگ ها شما در طراحی دکوراسیون داخلی خود موفق تر خواهید بود. وقتی سبک دلخواهتان را در دکوراسیون داخلی منزلتان انتخاب کردید به سراغ رنگ ها بروید، با وجود آن در نظر داشته باشید که سلیقه و احساس شما نسبت به رنگ نسبت به هر مساله دیگری ارجحیت دارد، به عنوان مثال از رنگی استفاده نکیند که با دیدن آن احساس افسردگی، خشم و یا ناراحتی می کنید تنها به این دلیل که با سبک دکوراسیون داخلی خانه هماهنگ است. در نظر داشته باشید که تمام این کارها برای این است که شما در خانه خود احساس راحتی، آرامش و شادی داشته باشید، پس حس، آرامش و شادی شما نسبت به هر چیز دیگری اولویت دارد.

انتخاب رنگ ها در دکوراسیون داخلی7
رنگ های سرد چه ویژگی هایی دارند؟

طیف های مختلف رنگی آبی، سبز و بنفش در برش رنگ های سرد چرخه رنگی جای می گیرند. این رنگ ها منفعل هستند و معمولا در پس زمینه جای می گیرند و اغلب موجب می شوند که اتاق شما بزرگ تر به نظر برسد. رنگ های سرد برای دفاتر کاری در خانه، اتاق خواب ها و دیگر محیط های زندگی که نیاز به آرامش دارند ایده آل هستند.

رنگ های گرم چه ویژگی هایی دارند؟

طیف های متفاوت رنگی قرمز، زرد و نارنجی نیم دیگری از چرخه رنگی را تشکیل می دهند. این ها رنگ های فعالی هستند که به نظر می رسد به سمت شما حرکت می کنند و فضا را صمیمی تر می کنند. این رنگ ها هیجان را منتقل می کنند، بنابراین بهتر است از آنها در فضاهای خلاقانه ای مانند اتاق های بازی و یا آشپزخانه استفاده کرد.

آیا شما آموزش طراحی نما با نرم افزار یا طراحی داخلی را هم دارید ؟

بله ، هم بصورت حضوری و هم بصورت آنلاین و غیرحضوری برگزار می کنیم برای اطلاعات بیشتر به بخش دوره های آموزشی در همین سایت مراجعه کنید .

رنگ آبی چه تاثیری در فضا ایجاد می کند؟

رنگِ آبی جایگاه ویژه‌ ای در طراحی دکوراسیون داخلی دارد و می ‌تواند تاثیرِ عمیقی بر ذهن انسان داشته باشد. رنگِ آبی بسیار آرامش ‌بخش است؛ از این رو، گزینۀ خوبی برای اتاق خواب به شمار می آید.

رنگ های خنثی چه تاثیری در فضا دارند؟

طیف های رنگی سفید و خنثی در چرخه رنگ جایی ندارند، با وجود آن به هیچ عنوان از اهمیت این رنگ ها در دکوراسیون داخلی غافل نشوید. اگر از سفید در سطوح بزرگ و گسترده استفاده کنید، فضا را باز و بزرگ نشان خواهد داد.

چگونه باید رنگ ها ی مناسب را برای دکوراسیون انتخاب کنیم؟

استفادۀ هوشمندانه و آگاهانه از رنگ در کنار جدیدترین مدل‌ های طراحی دکوراسیون داخلی، انرژی و پویایی را به خانه‌ تان هدیه می ‌کند. از آنجایی ‌که سایه ها و رنگ ‌ها تاثیر زیادی بر محیط اطرافتان دارند، اول باید خودتان و روحیات‌ تان را کاملاً بشناسید.

رنگ ها به چند دسته تقسیم می شوند و چه کمکی در طراحی می کنند؟

رنگ‌ ها به سه دسته تقسیم می ‌شوند و این دسته ‌بندی در انتخابِ تم (hue) مناسب برای طراحی دکوراسیون داخلی به شما کمک می‌ کند. سیاه، سفید، طوسی، نقره ای، بژ، کرمی ، شیری و در این طیف، جزء دایره رنگ ‌های خنثی هستند.

5/5 - (28 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.