پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

ترند در مد

یک ترند چگونه به دست می آید ؟

فهرست عناوین

پیدایش ترند در دنیای مُد !

اگر فقط یک چیز در دنیا وجود داشته باشد که همه با آن موافق باشند، این است که مُد، همواره در حال تغییر و تحول است، چه دوست داشته باشیم، چه نداشته باشیم. در طول صد سال گذشته، مُد همواره تغییر کرده‌است و همچنین ترندهای گذشته ‌های خیلی دور، همواره زنده شده‌اند.
گاهی لباس‌ ها و استایل‌ های مربوط به دهۀ 1950 احیا می شدند و گاهی ترندهای قرن بیست و یکم جان می گرفتند. تغییر و تحولاتِ دنیای مُد پایان ندارند؛ اما چه چیزی باعث این آمد و شد می‌شود ؟ پیدایش ترند در دنیای مُد چگونه اتفاق می ‌افتد؟ اگر می ‌خواهید دلیلِ این تغییر و تحولات را درک کنید، باید تاریخچۀ مُد و تغییر و تحولاتِ آن را بشناسید. در این بخش، نگاهی به تغییر و تحولاتِ دنیای مُد و چگونگی پیدایشِ ترندها در این صنعت پویا خواهیم داشت. با تصویرگران پویااندیش همراه باشید.

یک ترند چگونه به دست می آید؟

ترندهای دهه 1950

دهۀ1950 ، زمانِ شکوفایی اقتصادی بود. پس از جنگ جهانی دوم، هنجارطلبی و محافظه کاری، حرف اول را می ‌زدند؛ همه بر آن بودند تا از هنجارهای اجتماعی و آداب و رسوم سنتی ‌شان پیروی کنند؛ با وجود این ایدئولوژی محافظه ‌کارانه، فضا برای طغیان نیز وجود داشت و این طغیان از طریق مُد ابراز شد.

دهۀ1950، زمانی برای انقلاب مُد بود، هم برای زنان و هم برای مردان. لباس‌ های تنگ، اِپُل و یقه گرد، اجزای جدایی ناپذیرِ زنان دهۀ 1950 را تشکیل می ‌دادند و شلوارهای فاق بلند و کراوات، از عناصر اصلی استایل مردان این دهه بودند. بسیاری از لباس‌ ها  را با منجوق و مهره و رنگ می ‌آراستند  تا ظاهری منحصر به ‌فرد داشته باشند.
کلاه یکی از بارزترین مشخصه‌ های مُد دهۀ 1950 به شمار می رفت.
زنان در زمینۀ مُد، معمولاً از آدری هپبورن پیروی می ‌کردند. هپبورن، موهایی کوتاه داشت و کلاهی کوچک بر سر می ‌گذاشت؛ در نتیجه، زنان نیز به این استایل علاقمند شدند و از آن متابعت کردند. در این دوره، کلاه از اجزای استایل مردان نیز به شمار می ‌رفت. همان ‌طور که در فیلم‌های  مربوط به آن دهه مشاهده می ‌کنید، مردان، پیراهن مردانه، کراوات، شلوار فاق بلند و کلاه به سر داشتند.

تاریخچه ترندهای مد

و اما اکسسوری‌ های دهۀ 1950!

در این دهه، جاسیگاری مسئلۀ بسیار مهمی به شمار می آمد و حتی می ‌توان گفت که داشتنِ آن برای به ‌روز به نظر رسیدن کافی بود. پیش از کشفِ معایب و ضررهای سیگار، مانند ابتلا به سرطان، سیگار کشیدن رواج داشت و حتی می ‌توان گفت که مُد بود و همه سیگار می ‌کشیدند.
در همین دهه، کریستین دیور، «نیو لوک» را معرفی کرد. وی پیراهن‌ هایی را با کمر باریک و دامن گشاد معرفی کرد تا زنان طبقۀ متوسط نیز بتوانند زیبایی و ظرافتی را که جنگ جهانی از آن‌ ها گرفته بود، باز پس بگیرند.

اکسسوری های ترند

دهۀ 1960

دهۀ 1960 اهمیت بسیار زیادی در تاریخچۀ آمریکا و مُد دارد. در این زمان، مردم به فکر آن بودند که با استفاده از سبک لباس‌پوشیدن، مصرف مواد و حتی تحصیلات، هنجاری اجتماعی را تغییر دهند و در هم بشکنند؛ در واقع، مردم خواستارِ آزادی شخصی بودند و یگانه راه رسیدن به این آزادی، انقلاب در جامعه و هنر بود.
در این زمان، بیتلمانیا، وودستاک و جنگ با ویتنام، سبب پیدایش جنبش هیپی شد. برای نمایشِ اعتراض و آزادی، باسمه کاری پارچه، اهمیت و محبوبیتِ زیادی پیدا کرد. این باسمه کاری، همۀ لباس‌ ها و اکسسوری‌ ها، از جمله هدبند، پیراهن، شلوار و حتی کفش را در برگرفت. در آن زمان، باسمه کاری جهانی شد و برای نشان دادنِ آزادی در دنیای مُد از آن استفاده می ‌کردند.

ترند مد در دهه 1960

زنان نیز از پوشیدنِ شلوار منع می ‌شدند. پوشیدنِ شلوار جین برای زنان، ناپسند تلقی می ‌شد؛ به همین دلیل، ترجیح می ‌دادند دامن و لباس‌ های گشاد بپوشند. در طول این دوران پرتلاطم، در سال 1967، یقه اسکی مُد شد. در دنیای امروز، شاید پوشیدنِ یقه اسکی بسیار معمول به نظر برسد؛ اما در آن زمان، کاملاً برعکس بود. مردان معمولاً عادت داشتند شال گردن یا دستمال گردن بپوشند؛ اما در سال 1967، به عنوان بخشی از طغیان و هنجارشکنی، دستمال و شال گردن را کنار گذاشتند و به جای همۀ آن‌ ها، یقه اسکی پوشیدند.

کفش و کلاه و دستکش در دهۀ 1960!

اما ترندهای دهۀ 1960، به همین‌ ها محدود نمی ‌شدند. اوایل دهۀ 1960، ترندهای دهۀ 1950 همچنان محبوب بودند. در این دوره، کفش پاشنه بلند نیز در میان زنان بسیار پرطرفدار بود؛ همچنین، آن‌ ها ترجیح می ‌دادند علاوه بر کلاه، دستکش نیز بپوشند.

ترندهای دهۀ 1950

کلاه پیلباکس

در سال 1962، ژاکلین کندی، بانوی اول، با پوشیدنِ کلاه پیلباکس (Pillbox) سبب محبوبیتِ گستردۀ این کلاه شد.

تعریف ترند

ترند یقه پاپیونی در دهۀ 1960!

در اوایل همین دهه، یقۀ پاپیونی مُد شد و استایل زنانه و مردانه را به یکدیگر گره زد. این نوع یقه همچنان پرطرفدار است.

ترند یقه پاپیونی

ترند رنگ در اواسط دهه 1960

اواسط دهۀ 1960، رنگ‌ های خنثی کنار گذاشته‌شدند و دیگر رنگ‌ ها جای آن ها را گرفتند.

رنگ های ترند

ترند مد در دهۀ 1967!

دهۀ 1967، دامن کوتاه مُد شد؛ اما این دامن‌ ها را بدون جوراب نمی ‌پوشیدند.

ترند مد در دهه های مختلف

مد در دهه 1968

1968، ترندی ملهم از فیلم «بانی و کلاید» پدید‌آمد. این فیلم در سال 1967 تولید‌شد و در سال 1968، این ترند به وجودآمد.

ترند و صنعت مد

دهۀ 1970

شلوار دمپا گشاد، یقۀ خزدار و طرح گل، همه و همه، در دهۀ 1970 وارد دنیای مُد شدند. در دهۀ هفتاد، تغییر و تحولاتِ اقتصادی زیادی رخ داد و پیشرفت‌ هایی حاصل شد. زنان، آزادی بیشتری پیدا کردند، آزادی اقتصادی به وجودآمد، رئیس جمهورها قربانی افترا و بدنامی شدند و اکتشافاتِ فضایی بیشتر از هر زمان دیگری برای مردم جذاب شد.

دنیای مُد نیز از این قاعده مستثنی نبود. مُد و پوشاک از موسیقی و هالیوود الهام می ‌گرفت. ستارگان محبوب موسیقی که دنیای مُد به آن‌ ها وابسته‌بود، همچنان طرفدار جنبشِ هیپی بودند. شلوار دم پا گشاد همچنان ترند اصلی بود و به جنبشِ «عشق آزاد» نیز بی ارتباط نبود. دهه 1970، پوشِ موها بیشتر شد و گرایش به سمتِ رنگ‌ های شاد نیز افزایش پیدا کرد.

در سال 1973، دیسکو استایل مُد شد؛ شلوار دم پا گشاد به علاوۀ کفش لژدار یا پلتفرم. در این دهه، موسیقی دیسکو همچنان محبوب بود و تولید فیلم «تبِ شنبه شب» سبب محبوبیتِ بیشتر این استایل شد. دامن‌ های کوتاه، شلوارهای چهارخانه و لباس‌ های گل‌دار بسیار پرطرفدار شدند. می ‌توان گفت که حداقل یکی از این سه در استایلِ همۀ مردم به چشم می ‌خوردند. اگر هوا کمی سرد می ‌شد، مردم کت‌ های با یقه‌ های خزدار نیز می ‌پوشیدند. در این دهه، پاچۀ شلوارها گشادتر شد و پاشنه‌ ها بلندتر. در همین زمان، کفش‌ های لژ دار یا پلتفرم نیز بسیار پرطرفدار شدند.

ترندهای قدیمی

دهۀ 1980

سال1980، تکنولوژی شروع به تغییر دادنِ جامعه کرد. رایانۀ شخصی IBM وارد بازار شد، اولین شاتل فضایی به فضا پرتاب شد و با پیدایشِ موزیک ویدیو، موسیقی وارد مسیر دیگری شد.
بهترین موزیک ویدیوهای دهۀ 1980 متعلق به هنرمندان مشهور و محبوبی مانند مایکل جکسون، مدونا و پرینس بود. این موزیک ویدیوها در همه جا به نمایش در می‌آمدند و کلِ فرهنگ را تحت تاثیر قرار داده‌بودند. در آغاز این دهه، همچنان ترند و استایل اواخر دهۀ 1970 پرطرفدار بودند و در اواخر آن، فشن هوی متال روی کارآمد. کت جین، اِپل و شلوار چرم از پرطرفدارترین لباس‌ های آن دوران به شمار می ‌رفتند.

در سال 1982، ترکیبِ رنگ‌ های سیاه و سفید جایگاهِ ویژه‌ای در استایل مجلسی زنان پیدا کرد.

ترند دهۀ 1980

دهۀ 1990

اینکه دهۀ 90 راه را برای دنیای مُد هموار کرد هیچ شکی وجود ندارد. جنبش‌ هایی مانند هیپ هاپ در سراسر جهان گسترش پیدا کردند و بر مُد و انتخاب جوانان تاثیر شگرفی بر جای گذاشتند؛ علاوه بر این، جنبش‌ های جدید، تلویزیون و اینترنت نیز بر مردم سراسر جهان تاثیر گذاشتند. فرهنگِ عامه تاثیر زیادی بر مد گذاشت، به خصوص در دهۀ 1990. مردم همواره برنامه‌ های تلویزیونی و محتوای اینترنت را دنبال می ‌کردند و سعی داشتند به روز باشند.
در پی همین تاثیرگذاری، گرانج (Grunge) روی کار‌آمد. کفش‌ های دکتر مارتین، شلوارهای پاره جین و پیراهن‌ های گشاد فلانل بسیار پرطرفدار شدند. آن دوره، کفش‌ های دکتر مارتین آنقدر محبوب بودند که هر کسی حداقل یک جفت کفش دکتر مارتین داشت.

ترند در دنیای مد

لباس مینیمال در دهه 90

این دهه، لباس‌ های مینیمال نیز بسیار پرطرفدار شدند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با سبک و استایل مینیمال در طراحی لباس و قوانین مهم این استایل

ترند مینیمال

کفش لژدار در دهه 90

سال1992، کفش‌ های لژدار یا پلت فرم دوباره مُد شدند و طرفداران زیادی پیدا کردند.

ترند کفش در دهه 90

لباس رنگی در دهه 90

سال 1995، لباس‌ های رنگی در میان زنان بسیار پرطرفدار شدند.

ترند لباس رنگی

شلوارک های بلند در دهه 90

در این دهه، مردان شلوارک‌ های بلند پوشیدند.  مایکل جکسون و NBA سبب محبوبیت این ترند در میان مردان شدند.

نام ترند

ترند مد در دهۀ 2000

و اما شروع هزارۀ جدید!

دراین زمان، همه چیز تحت تاثیرِ پیدایشِ اینترنت بود. گوشی‌ های هوشمند، دوربین‌ ها، شبکه‌ های اجتماعی و دیگر ابزارهای الکترونیکی سبب افزایش و پررنگ شدنِ ارتباطات شدند. برنامه‌ های تلویزیونی، مانند American Idol بسیار پرطرفدار شدند و طراحان مُد از خوانندگانی مانند کلی کلارکسون الهام می ‌گرفتند.
شلوارهای اسلش برای مردان و شلوارهای دم پا گشاد برای زنان پرطرفدار شدند؛ در واقع، دهۀ 2000 با بازگشتِ برخی از ترندهای دهۀ 1980 همراه بود. این دوره، شلوار جین تنگ نیز برای مُد کوتاهی مُد شد.
اوایل این دهه، لباس های جین بسیار پرطرفدار شدند و برخی از مردم همۀ لباس‌ هایشان را از این جنس پارچه انتخاب می ‌کردند. همچنین سال 2002، شلوار جین فاق کوتاه محبوب و پرطرفدار شد. این دوره، دوره ای بود که استایل هیپ هاپ نیز بسیار پرطرفدار شد. سال 2007، جلیقه بسیار پرطرفدار شد و همه در هر کجا جلیقه می ‌پوشیدند.

طراحی ترند

ترند مد در دهۀ 2010

دهۀ2010، ترندهای دهه‌ های 1980 و 1990 دوباره زنده شده‌اند. شلوار جین، عینک گرد و تیشرت‌ های طرح‌دار دوباره رایج و محبوب شده‌اند.
در این دهه، خرده ‌فرهنگ‌ های متعددی به چشم می ‌خورند. از سوئیشرت‌ های هیپ هاپ گرفته‌تا لباس‌ های مُد روز، همه و همه، را در خیابان‌ ها مشاهده می‌کنیم.
مُد و فشن، با پیشرفت و تغییر ما، متحول می ‌شوند.
چیزی که امروز طرفداری ندارد و «از مُد افتاده» تلقی می‌شود چند سال دیگر، طرفداران زیادی را پیدا می‌کند و دوباره مُد می‌شود.

بیشتر بخوانید: برای طراحی لباس از کجا شروع کنم؟

ترند لباس

لگ

لگ یکی از لباس‌ های پرطرفدار دهۀ 1980 به شمار می ‌رود که امروز نیز به همان اندازه، پرطرفدار است.

ترند مد

رنگ های خنثی در سال 2015

از سال 2015، رنگ‌ های خنثی پرطرفدار شدند و مردم ترجیح می ‌دهند این رنگ‌ ها را برای لباس‌ هایشان انتخاب کنند.

ترند چیست

ترند کت های رنگی

از سال 2017، مردان در مراسم‌ های فرش قرمز، کت‌ های رنگی به تن کردند و همین موضوع سبب محبوبیت این کت شد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با استایل اسمارت کژوال زنانه

ترند های مد

سوالات متداول

ترند در دنیای مد به چه معناست؟

از آن جایی که دنیای مد و فشن همیشه در حال تجربه کردن یک استایل و مد جدید است، ترندها بخش مهمی از این صنعت هستند که تعیین می کنند در هر دوره و در هر شرایطی، چه چیزی بیش از بقیه مورد توجه قرار بگیرد یا این که چه شاخصه و استایلی هسته اصلی مد و فشن روز را تشکیل دهد. در واقع ترندها تعیین کننده آن چیزی هستند که در هر دوره از دنیای مد و فشن می گذرد.

دنیای مد دهه شصت با چه ترندهایی شناخته می شود؟

ترند هایی که در دهه شصت در استایل زنان و مردان دیده می شد، شامل موارد زیر می شود:
استفاده از پارچه های باسمه کاری شده در تمامی لباس ها و اکسسوری ها
استایل دامن و لباس گشاد برای زنان
ترند یقه اسکی
استفاده از شال گردن یا دستمال گردن در استایل مردان
استفاده از کفش پاشنه بلند در استایل زنان
استفاده کلاه و دستکش توسط زنان
رواج یافتن یقه های پاپیونی در طراحی لباس های دهه 60
رایج شدن استفاده از کلاه پیل باکس توسط زنان

ترندهای شاخص دهه پنجاه چه مواردی بودند؟

از ترندهای بارز این دوره می توان به لباس هایی تنگ با یقه های گرد اشاره کرد. اکثر لباس های زنان دارای اپل بودند و معمولا مردان نیز شلوارهایی با فاق بلند و کراوات دیده می شدند. مدل موی اکثر زنان در دهه پنجاه کوتاه بود و آنها از کلاه های کوچک استفاده می کردند. در مردان نیز کلاه به عنوان یک اکسسوری مهم در نظر گرفته می شد و اکثر آنها با کلاه استایل خود را تکمیل می کردند.

پایان بخش :

یک ترند چگونه به دست می آید ؟

5/5 - (29 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.