پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

عناصر تاثيرگذار در دكوراسيون داخلی

عناصر تاثيرگذار در دکوراسیون داخلی + فیلم

فهرست عناوین

طراحی دکوراسیون داخلی، بسیار پیچیده ‌تر از آن است که تصورش را می‌ کنید؛ اما این بدان معنا نیست که شما نمی ‌توانید دکوراسیون باب سلیقۀ خودتان را طراحی کنید! برای یادگیری طراحی دکوراسیون، در وهلۀ اول، باید المان ‌های اصلی طراحی دکوراسیون داخلی را بشناسید.
این هفت المان عبارت اند از: فضا، نور، فُرم، تکسچر (بافت)، رنگ، اثاثیه منزل و اشیاء. در این بخش، هفت المان اصلی هر پروژۀ طراحی دکوراسیون را برایتان خواهیم گفت.

طراحی داخلی منزل دکوراسیون داخلی

فضا در دکوراسیون داخلی

فضا، یکی از المان ‌های کلیدی در طراحی دکوراسیون به شمار می‌ رود؛ در واقع، همان طور که انتظار می ‌رود، فضا به خودِ اتاق یا خانه مربوط می شود: شکل، سایز، دیوارها و پنجره‌ ها، فضا را تشکیل می ‌دهند. در وهلۀ اول، باید محدودیت‌ های فضا را به‌ خوبی بشناسید تا تصمیم‌ گیری در مورد دکوراسیون برایتان راحت ‌تر شود؛ در واقع، باید بدانید که هر فضا، دقیقاً چه کاربردی دارد، اندازۀ فضا چگونه است و همچنین، فضا چه محدودیت‌ هایی در طراحی شما ایجاد خواهد کرد. در خانه باید فضای دو بُعدی، فضای سه بُعدی، شکل‌ و منحنی (ابعاد) وجود داشته باشد.

دکوراسیون داخلی طراحی داخلی منزل ایرانی

 تقسیم ‌بندی فضا، اهمیتِ ویژه‌ ای برای یک طراحی موفق دارد

چگونگی استفاده از فضا بر جوِ خانه تاثیر می ‌گذارد. به قسمت‌ هایی از خانه که اثاثیه دارند، «فضای مثبت» و به قسمت ‌های خالی از اثاثیه، «فضای منفی» می‌ گویند. باید بین فضای مثبت و منفی، تعادل برقرار کنید، اگر از مبلمان و وسایل زیاد استفاده نکنید، فضای منزلتان به مراتب بزرگ ‌تر به نظر می‌ رسد؛ اما ممکن است احساس کنید خانه‌ تان خالی است و حس خوشایندی به شما دست ندهد. از سوی دیگر، فضای کوچک با لوازم و اساس اندک باعث می ‌شود که خانه، دنج‌ تر و گرم‌ تر به نظر برسد. همواره، فضاهای باز و بزرگ، محبوب‌ تر می‌ شوند.

دکوراسیون داخلی عناصر تاثيرگذار در دكوراسيون داخلی

خط در دکوراسیون داخلی

خط، چشم و حواس را هدایت می ‌کند. خطوط، اساس تشکیلِ فُرم‌ ها هستند و به نوبۀ خود، از مهم ‌ترین المان‌ های طراحی به شمار می‌ روند. خُطوط افقی باعث ایجاد ثبات و احساس امنیت در فضا می ‌شوند (میز و صندلی را به خاطر بیاورید)؛ اما خطوط عمودی، فضا را فراخ و گشاده می‌ سازند و حس آزادی را ایجاد می ‌کنند (در و پنجره را به یاد بیاورید) و خطوط پویا، به فضا انرژی می ‌بخشند. خطوط مواج و زاویه ‌دار، حس پویایی و تحرک را ایجاد می ‌کنند. چگونگی وصل شدنِ خطوط به یکدیگر باعث ایجاد هارمونی یا تضاد می ‌شود.

طراحی داخلی منزل ایرانی دکوراسیون داخلی

نور در دکوراسیون داخلی

نور، یکی دیگر از المان ‌های کلیدی در طراحی دکوراسیون داخلی محسوب می‌ شود و بر نمودِ خطوط رنگ و تکسچر تاثیر می ‌گذارد. این عنصر تاثیر گذار می ‌تواند از منابع طبیعی، از جمله پنجره و پنجره سقفی، تامین شود و هم منابع مصنوعی، مانند لامپ، مهتابی و لامپ سقفی. نورپردازی حال و هوای خانه را تعیین می‌کند، از این رو، نقش بسیار مهمی در طراحی دارد. در مورد انتخابِ نوع نور مصنوعی نیز بسیار دقت کنید؛  به طور کلی، سه نوع نورپردازی مهم داریم: نورپردازی عمومی، نورپردازی کاری و نورپردازی تاکیدی.

دکوراسیون جدید منزل دکوراسیون داخلی

فُرم در دکوراسیون داخلی

فُرم، یعنی رسیدنِ خطوط به یکدیگر در حالتی سه بُعدی و افزودن به عمق، درازا و پهنا، به عبارت دیگر، هر شکل سه بُعدی در دکوراسیون منزل، شکل یا «فُرم» است و به حفظِ تعادل کلی اتاق، کمک شایانی می‌ کند. برای تشکیلِ یک فُرمِ مناسب، باید از نسبت ‌ها، بافت، رنگ و مقیاس ‌ها به درستی استفاده کنید.
فُرم، عنصرِ طراحی داخلی است و به فضا عُمق می ‌بخشد. اگر از شکل منحنی در فضا استفاده کنید، فضا لطیف‌ تر و زنانه‌ تر می ‌شود. اَشکالِ مربعی و جعبه ‌مانند، فضا را مردانه ‌تر می‌ سازند. چشم انسان، فرم ‌هایی را دوست دارد که مکمل یکدیگر باشند؛ برای مثال، اکسسوری‌ های گرد و مجسمه‌ ها، مکمل بسیار مناسبی برای قفسه ‌های خطی هستند.

دکوراسیون آشپزخانه پنجره دار

استفاده از فرم های مختلف در طراحی دکوراسیون

استفاده از فرم‌ های مشابه، باعث برقراری هارمونی در فضا می ‌شود؛ اما نتیجۀ استفاده از فرم‌ های متعدد، برهم خوردنِ تعادل است. شکل‌ ها هم مانند رنگ ‌ها، تاثیرات مختص به خودشان را دارند؛ مثلاً دایره، فضا را تلطیف می‌ کند و مثلث، حس ثبات را برقرار می سازد. اگر برای میزها از صندلی ‌های منحنی دار استفاده کنید، تعادل در فضا برقرار می‌ شود؛ به طور کلی، اگر درک مناسبی از فضا و خطوط داشته باشید، می ‌توانید حس خوبی را در مکان به جریان بیندازید. حتی گیاهان نیز «فُرم» محسوب می ‌شوند؛ در واقع، گیاهان و دیگر چیزهای طبیعی، فرم‌ های «ارگانیک» به شمار می ‌روند.

عناصر تاثيرگذار در دكوراسيون داخلی

الگوها در دکوراسیون داخلی

«الگو»، به طرحی تکرارشونده‌ گفته می ‌شود که از خطوط ، شکل ‌ها و رنگ‌ ها تشکیل شده است. الگوها، جذابیت و زیبایی به فضا می ‌بخشند، هارمونی ایجاد می‌ کنند و باعث ایجاد تفاوت میان اتاق ‌ها یا قسمت‌ های مختلف اتاق می ‌شوند. یادتان باشد که الگو، ارتباط مستقیمی با  رنگ دارد و باید در نقاط مختلف خانه به کار رود.

دکوراسیون داخلی چیست

بافت در دکوراسیون داخلی

بافت، المان دیگر دکوراسیون داخلی است؛ به طور کلی، دو نوع تکسچر یا بافت داریم: تکسچر بصری و تکسچر واقعی. تکسچر یا بافت، نحوۀ بازتاب نور را در فضا تعیین می‌ کند و با تغییر ظاهر و احساس خانه، جوِ خانه را شکل می‌ دهد. چیزهایی مثل کاغذدیواری بافت ‌دار، گچ‌ بری، پرده و فرش پشمی، به فضا باف میبخشد. این المان، بر چگونگی بازتابِ نور و صدا در خانه تاثیر می‌ گذارد. وجود بافت‌ های متعدد باعث می ‌شود که فضا جذاب ‌تر و گرم ‌تر به نظر برسد؛ همچنین شادتر جلوه کند.

دکوراسیون داخلی طراحی داخلی منزل ایرانی

رنگ در دکوراسیون داخلی

بدون شک، المان رنگ، جایگاه ویژه‌ ای در این دسته ‌بندی دارد. رنگ، سبب برانگیختنِ احساسات و هیجانات می ‌شود و به طور سمبلیک، ابعادِ فرهنگ یا جامعه را نمایان می سازد. رنگ‌ ها، علاوه بر اثرگذاری بر خلق و خوی انسان، باعث می ‌شوند که فضای اتاق، گرم یا سرد باشد، کوچک‌ تر یا بزرگ‌ تر به نظر برسد و دنج یا رسمی باشد.

چند نمونه دکوراسیون داخلی منزل

رنگ های مکمل در دکوراسیون داخلی

رنگ ‌های مکمل باعث ایجاد کنتراست در فضا می ‌شوند و رنگ‌ های مشابه،  سبب ایجاد هارمونی. با استفاده از روانشناسی رنگ ‌ها، می‌ توانید به تاثیرِ دلخواهتان دست بیابید؛ برای مثال، رنگ آبی سبب ایجاد آرامش و کاهش اشتها می‌ شود؛
سبز رنگِ طبیعت است و آرامش را در فضا به جریان می اندازد؛ قرمز، رنگی انرژی بخش است و سبب افزایش اشتها می ‌شود؛ و رنگ قهوه ‌ای، اطمینان و امنیت را در فضا ایجاد می‌ کند.

دکوراسیون خانه های ایرانی کوچک

ادامه مبحث رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی

رنگ ‌های تیره باعث می ‌شوند که فضا، کوچک ‌تر و دنج ‌تر به نظر برسد و استفاده از رنگ‌ های روشن باعث می‌ شود که فضا، بزرگ ‌تر به نظر برسد. رنگ سفید براق، باعث می ‌شود که خانه‌ تان بزرگ ‌تر از اندازۀ واقعی‌ اش به نظر برسد. اگر، هم رنگ دیوارهای خانه‌ تان سفید باشد و هم رنگ مبلمان ، خانه ‌ای بزرگ و آرامش بخش خواهید داشت. البته اگر خانه تان خیلی بزرگ است، هرگز از سفید مطلق استفاده نکنید و حتما از رنگ دیگری در آرایش فضای زندگی تان بهره ببرید؛ چراکه استفاده از سفید مطلق در فضای بزرگ، وهم آور است؛ همچنین می ‌توانید از رنگ برای برقراری ارتباط میان اجسام و اثاثیه منزل استفاده، و در فضا هارمونی ایجاد کنید.

عناصر تاثيرگذار در دكوراسيون داخلی

اثاثیۀ منزل و اشیاء در دکوراسیون داخلی

اثاثیۀ منزل در خانه اهمیت ویژه ‌ای دارد و استایل خانه را مشخص می‌ سازد. یادتان باشد که همۀ اثاثیۀ منزل باید مکمل یکدیگر باشند و از لوازم بیش از حد در خانه استفاده نکنید
برخی از اثاثیۀ منزل تزیینی هستند و برخی دیگر کاربردی. هدف از طراحی داخلی، خلقِ فضایی دلنشین و راحت است و این اجسام و اثاثیه، به گونه‌ ای طراحی شده ‌اند که بیشترین اثرگذاری را بر دکوراسیون داخلی داشته باشند و همچنین، متناسب با نیاز صاحبخانه باشند.

دکوراسیون داخلی دکوراسیون آشپزخانه مدرن

سخن آخر

این المان ‌ها را در ذهن داشته باشید و آن‌ ها را در طراحی دکوراسیون خانه یا محل کارتان به کار بگیرید تا مکانی دلنشین و زیبا را طراحی کنید. به خاطر داشته باشید که استفاده صحیح از عناصر و به کارگیری اصول در نوع چیدمان، می تواند به خلق فضایی منحصر و بی نظیر منجر شود و آرامشی بی حد را برایتان به ارمغان بیاورد. برای داشتن فضایی منحصرتر و خاص تر، حتی می توانید هنر دکوراسیون داخلی را بیاموزید و از آن در ایجادِ بهترینِ ذهنتان بهره ببرید.

دکوراسیون آشپزخانه جدید و شیک

پایان بخش :

عناصر تاثيرگذار در دکوراسیون داخلی + فیلم

سوالات متداول

المان ‌های اصلی طراحی دکوراسیون داخلی چیست؟

عبارت اند از: فضا، نور، فُرم، تکسچر (بافت)، رنگ، اثاثیه منزل و اشیاء

فضا چه نقشی در طراحی دکوراسیون دارد؟

فضا، یکی از المان ‌های کلیدی در طراحی دکوراسیون به شمار می‌ رود؛ در واقع، همان طور که انتظار می ‌رود، فضا به خودِ اتاق یا خانه مربوط می شود: شکل، سایز، دیوارها و پنجره‌ ها، فضا را تشکیل می ‌دهند.

به چه قسمت هایی از خانه فضای مثبت و منفی گفته می شود؟

به قسمت‌ هایی از خانه که اثاثیه دارند، «فضای مثبت» و به قسمت ‌های خالی از اثاثیه، «فضای منفی» می‌ گویند.

خط در دکوراسیون داخلی چه نقشی را ایفا میکند؟

خط، چشم و حواس را هدایت می ‌کند. خطوط، اساس تشکیلِ فُرم‌ ها هستند و به نوبۀ خود، از مهم ‌ترین المان‌ های طراحی به شمار می‌ روند.

خط ها چه تاثیراتی در فضای خانه دارند؟

خطوط افقی باعث ایجاد ثبات و احساس امنیت در فضا می ‌شوند  اما خطوط عمودی، فضا را فراخ و گشاده می‌ سازند و حس آزادی را ایجاد می ‌کنند  و خطوط پویا، به فضا انرژی می ‌بخشند.خطوط مواج و زاویه ‌دار، حس پویایی و تحرک را ایجاد می ‌کنند.

اهمیت فُرم در دکوراسیون داخلی از چه اهمیتی برخوردار است؟

فُرم، یعنی رسیدنِ خطوط به یکدیگر در حالتی سه بُعدی و افزودن به عمق، درازا و پهنا، به عبارت دیگر، هر شکل سه بُعدی در دکوراسیون منزل، شکل یا «فُرم» است و به حفظِ تعادل کلی اتاق، کمک شایانی می‌ کند

آیا شما آموزش طراحی نما با نرم افزار یا طراحی داخلی را هم دارید ؟

بله ، هم بصورت حضوری و هم بصورت آنلاین و غیرحضوری برگزار می کنیم.برای اطلاعات بیشتر به بخش دوره های آموزشی در همین سایت مراجعه کنید .

5/5 - (28 امتیاز)

مطالعه بیشتر

طراحی دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی ها
اتاق خواب کوچک
دکوراسیون سالن زیبایی + فیلم جذاب از ایده های طراحی دکوراسیون سالن زیبایی
نقاشی،تصاویر و آثار هنری مرتبط با واستو شاسترا
ایده های دکوراسیون به سبک طراحی دکوراسیون معاصر + تصویر
معرفی 25 ایده مقرون به صرفه دکوراسیون داخلی که برای هر خانه ای مناسب است!
29 وسیله ضروری حمام و دست‌شویی
اهمیت دکوراسیون داخلی
چگونه یک طراح داخلی موفق باشیم + تصویر
مقایسه طراحی داخلی مدرن با معاصر
دکوراسیون اتاق خواب
ارگونومی در طراحی داخلی چیست ؟
8 ترفند برای پر کردن فضاهای خالی و پرت منزل
اصول طراحی و چیدمان خانه جدید
طراحی دکوراسیون داخلی به رنگ روشن و یا تیره
اهمیت رنگ در دکوراسیون
مدلسازی سه بعدی با 3D MAX
معرفی بهترین نرم افزارهای طراحی دکوراسیون داخلی
13 سایت طراحی داخلی با هوش مصنوعی که باید بشناسید !
طراحی اتاق بازی در خانه برای تمامی سنین
30 ایده تزیین بالکن ؛ بالکن منزل‌تان را به یک حیاط خلوت دلباز تبدیل کنید!
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.