پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

آموزش لغات انگلیسی

تکنیک های کاربردی و موثر برای حفظ لغات انگلیسی

فهرست عناوین

حفظ لغات انگلیسی

لغت و حفظ لغات انگلیسی ، بیان کننده ی یکی از مهم ترین مهارتهای لازم برای آموزش و یادگیری زبان خارجه است. پایه و اساس رشد و پیشرفت سایر مهارت ها اعم از: درک مطلب، درک شنیداری، صحبت کردن، نوشتن، هجی کردن و تلفظ میباشد.

لغت در انگلیسی

تلاش دانش آموزان برای استفاده موثر از زبان انگلیسی، در لغت ابزار بسیار مهمی است. زمانیکه با یک گوینده انگلیسی بومی مواجه میشوند، زمانیکه یک فیلم را بدون زیر نویس تماشا میکنند یا به آهنگ انگلیسی مورد علاقه گوش میدهند، زمانیکه یک متن را میخوانند یا برای یک دوست، نامه مینویسند.
در همه ی این مواقع دانش آموزان باید با کلمه ها کار کنند و از کلمات استفاده کنند. در ادامه، این بخش مقدماتی بر روی اینکه چرا لغت مهم است، چه چیز هایی لغت راسخت میسازند؟ دلایل اصلی اینکه دانش آموزان لغاتی که آموختند را فراموش میکنند ؟ و برخی روش هایی که به بخاطر سپردن لغات کمک میکنند، تمرکز میکند.

تمرین لغات انگلیسی

آموزش لغات انگلیسی از گذشته تا کنون :

  1. اگر به گذشته نگاه کنیم، این را می یابیم که برای مدت طولانی، از روشهایی همچون روش مستقیم و روش صوتی – زبانی برای آموزش و حفظ لغات انگلیسی استفاده میشد که بر روی اهمیت عمده ساختارهای دستوری آموزش زبان تاکید داشت.
  2. با شروع دهه 1970، تغییری اساسی در آموزش زبان انگلیسی صورت گرفت.تمرکز آموزش از روش مستقیم و صوتی، زبانی، به روش تعاملی تبدیل شد که بر اهمیت آموزش لغات تاکید داشت.
  3. مواد تدریسی انگلیسی پیرامون ساختار های دستوری زبان و لغت سازماندهی شده است.
  4. دیگر لغت به عنوان یک ضمیمه در آموزش زبان تلقی نمیشود و معلم ها از اهمیت لغت آگاه تر شدند .
آموزش لغات انگلیسی

چرا لغات انگلیسی مهم است؟

اهمیت لغت تا به آنجاییست که دیوید ویلکینز،زبان شناس، اینگونه بیان می کند که: “بدون دستور زبان بخش کمی از مفهوم منتقل میشود، اما بدون لغت هیچ چیزی منتقل نمیشود.” در واقع، مردم برای بیان صحبت های خود به هر زبانی باید از کلمات استفاده کنند. همچنین، بیشتر دانش آموزان، اهمیت یادگیری لغت را تصدیق میکنند.
به این واقعیت پی برده ایم که انگلیسی صحبت کردن به شکل روان و شیوا برای اغلب دانش آموزان سخت است. آنها معمولا فعالیت های گفتاری و نوشتاری را خسته کننده می یابند چرا که آنها از اصطلاحات و لغات همانند استفاده میکنند. و خیلی زود بعلت ندانستن لغت مکالمه ی آنها قطع میشود و دلیل اصلی اینگونه مشکلات در مکالمه، فقدان لغت استتعداد دیگری از دانش آموزان با فراموشی لغات مواجهند که فورا کلمات را بعد از اینکه معلم معنی آنها را استنباط کرد و یا بعد از اینکه معنی آنرا در فرهنگ لغت دیدند، فراموش میکنند و دلیل این مشکل نیز فقدان لغت است.
هر چه که دانش اموزان کلمات بیشتری یاد بگیرند، راحتتر آنها را بخاطر میسپارند. معلم نقشی اساسی در کمک به بهبود وضعیت دانش آموزان در بخش لغت دارد. متاسفانه، آموزش لغات به اندازه کافی پاسخگوی این مشکلات نبوده و معلم ها اهمیت شگرف کمک به دانش آموزان برای ایجاد یک دامنه لغات وسیع را نیافته اند.

آموزش لغات انگلیسی

چه چیز (هایی) لغات انگلیسی را دشوار میسازد؟

مانند هر زبان خارجه دیگر، در زبان انگلیسی نیز یادگیری برخی لغات انگلیسی از دیگر لغات آسانتر است. راحتترین آنها لغتی است که بیشتر یا کمتر همانند زبان بومی دانش آموز باشد، برای مثال، لغت “Vocabulary”.
اگرچه، ممکن است دانش آموزان در حفظ کردن اینگونه لغات هماهنگ دچار مشکل شوند ، چرا که در زبان انگلیسی لیستی از لغات دشوار وجود دارد که “False friens” نامیده میشوند. اینها لغاتی هستند که شکل و ساختار آنها همانند لغات رومانیایی است، اما کاملا معنای آنها متفاوت است.
یک مثال از این لغات میتواند “Sensible” باشد. درحالیکه ممکن است بسیاری از دانش آموزان با اطمینان این لغت را به سادگی “sensibil” ترجمه کنند، از اینکه بفهمند معادل رومانیایی “Sensible” در واقع “rational” است، متحیر میشوند، این در حالیست که معادل انگلیسی “sensibil”، در واقع “sensitive” است.
این امر اهمیت بسیار بالای اختصاص یک درس خاص برای اینگونه لغات را نشان میدهد و دانش آموزان را به تمرین اینگونه لغات تا جای ممکن تشویق میکند.مانند هر زبان خارجه دیگر، در زبان انگلیسی نیز یادگیری برخی لغات انگلیسی از دیگر لغات آسانتر است. راحتترین آنها لغتی است که بیشتر یا کمتر همانند زبان بومی دانش آموز باشد، برای مثال، لغت “Vocabulary”.

شکل و ساختار لغات انگلیسی :

اگرچه، ممکن است دانش آموزان در حفظ کردن اینگونه لغات هماهنگ دچار مشکل شوند ، چرا که در زبان انگلیسی لیستی از لغات دشوار وجود دارد که “False friens” نامیده میشوند.
اینها لغاتی هستند که شکل و ساختار آنها همانند لغات رومانیایی است، اما کاملا معنای آنها متفاوت است. یک مثال از این لغات میتواند “Sensible” باشد. درحالیکه ممکن است بسیاری از دانش آموزان با اطمینان این لغت را به سادگی “sensibil” ترجمه کنند، از اینکه بفهمند معادل رومانیایی “Sensible” در واقع “rational” است، متحیر میشوند، این در حالیست که معادل انگلیسی “sensibil”، در واقع “sensitive” است. این امر اهمیت بسیار بالای اختصاص یک درس خاص برای اینگونه لغات را نشان میدهد و دانش آموزان را به تمرین اینگونه لغات تا جای ممکن تشویق میکند.

آموزش لغات انگلیسی

تلفظ لغات انگلیسی :

جنبه ی دیگری که لغات انگلیسی را دشوار میسازد، تلفظ کلمات خاص است. تحقیقات نشان میدهد، کلماتی که تلفظ آنها دشوار است، یادگیری آنها نیز دشوار است. بسیاری از دانش آموزان، لغاتی که گروهی از کلمات بی صدا را دارا میباشند، همانند “health” یا “crisps” را دشوار یافتند.

پیچیدگی لغات انگلیسی :

یکی دیگر از ویژگی هایی که موجب دشواری لغات میشود، اندازه یا پیچیدگی انهاست. حفظ کردن یک لغت بلند سخت تر از یک لغت کوتاه است. همچنین، (Stress) تاکید بر آوای لغاتی همچون “necessar” و “necessity” میتواند به به سختی آنها بیفزاید. یک ویژگی بحث بر انگیز دیگر در لغات انگلیسی، معنای کلمات است. زمانیکه معنای دو کلمه هم پوشانی کند، احتمالا دانش آموزان آنها را با یکدیگر اشتباه میگیرند.
مثالی از این مورد میتواند تفاوت بین “make” و “do” باشد. این کلمات معنای یکسانی دارند اما در عبارات متفاوت استفاده میشوند. در کاربرد متفاوت انها میشود به “make a decision” و “do homework” اشاره کنیم که نمیتوان این کلمات را به جای یکدیگر استفاده کرد. ممکن است دانش آموزان در کاربرد این دو کلمه دچار اشتباه شوند.

c

چرا دانش اموزان لغات انگلیسی فراگرفته را فراموش می کنند؟

این بسیار مهم است تا معلم ها بر تمرین لغت تاکید کنند، چرا که علیرغم تمام تلاشی که میکنند، دانش آموزان لغتی که یادگرفتند را فراموش میکنند. جرمی هارمر دو علت اصلی که موجب فراموشی میشود را اینگونه مشخص کرده است: تداخل یادگیری های بعدی و استفاده ناکافی.

تداخل یادگیری های بعدی :

 بیشتر معلم ها از این واقعیت آگاهند که معرفی یک لغت جدید میتواند موجب فراموشی لغت قبلی شود. این اتفاق اغلب زمانی رخ میدهد که لغاتی که تدریس میشوند بسیار شبیه لغتی است که اخیرا فرا گرفته اند، چون که بر اساس گفته هارمر، لغات جدید اثر “بازنویسی” آنچه که فراگرفته بودند را دارد. این علت آن است که چرا معلم ها باید از آموزش مجوعه لغاتی که شامل معنای مشابه با لغات قبلیست، بپرهیزند.

آموزش لغات انگلیسی

استفاده ناکافی از لغات انگلیسی :

دلیل دومی که موجب فراموشی میشود، استفاده ناکافی از لغات انگلیسی فراگرفته است. تحقیقات نشان میدهد که بررسی مکرر مواد یادگرفته شده بطور قابل توجهی میتواند میزان فراموشی را کاهش دهد. با اینحال، تکرار ساده ی آن لغات و مواجهه با آنها در همان مفهوم اصلی کافی نیست.
آنچه که واقعا در این زمینه کمک میکند، بکاربردن آن لغات به شیوه های متفاوت و در سطح مشابه است. تحقیقات نشان میدهند که اگر دانش آموزان به شکلی متفاوت از آنچه که در ابتدا آشنا شدند، مواجه شوند و یا از آنها استفاده کنند، یادگیری بهتری رخ میدهد. یک جنبه ی مهم دیگر برای دانش آموزان هنگام بکار بردن لغات انگلیسی خاص این است که مطمئن شوند کاربرد و معنای آن لغات را فهمیده اند. همچنین ممکن است که دانش آموزان لغات جدید را در اتفاقات یا فعالیت های واقعی زندگی بکار ببرند.

آموزش لغات انگلیسی

انواع حافظه و جایگاه آنها در یادگیری لغات انگلیسی

به منظور اینکه دامنه ای غنی از لغات انگلیسی داشته باشیم، دانش آموزان نه تنها باید تا جای ممکن لغت یاد بگیرند، بلکه انها باید این لغات را بخاطر بسپارند، چرا که در واقع، یادگیری همان بخاطر سپردن است.
برخلاف یادگیری دستور زبان که بر اساس قوانین خاص خود است، دانش لغت نشان دهنده ی انباشتن بخش های انفرادیست. این یک فرایند یادگیریست که عمدتا متکی بر حافظه است. دانش آموزان از نظر اینکه چقدر راحت یک لغت را حفظ میکنند، متفاوتند. به گفته ی جرمی هارمر ( نویسنده بنام کتاب های آموزش زبان انگلیسی )، محققان در حوزه ی حافظه،

تکنیک های کاربردی برای حفظ لغات انگلیسی

حافظه را به سه بخش طبقه بندی کرده اند:

  1. حافظه کوتاه مدت: به ” ظرفیت ذهن در نگهداری تعداد محدودی از بخش های اطلاعاتی برای دوره ی چند ثانیه ای” حافظه کوتاه مدت میگویند.
  2. حافظه فعال: حافظه فعال بر حفظ لغات به اندازه ای که قادر باشید از انها استفاده کنید، تمرکز میکند.
  3. حافظه فعال، نوعی حافظه است که متکی بر منطق و استدلال است. از این رو، اگر دانش آموزی با یک لغت جدید مثل “to acknowledge” که به معنای “arecunoaste meritul cuiva” میباشد.
  4. حافظه ی بلند مدت: در آخر، حافظه بلند مدت که قابل اعتماد ترین نوع حافظه است. برخلاف حافظه فعال که ظرفیتی محدود در نگهداری لغات در مغز دارد، حافظه بلند مدت ظرفیت فوق العاده ای دارد و محتویات آن طی گذر زمان با دوامند.
آموزش لغات انگلیسی

تکنیک هایی برای حفظ لغات انگلیسی

تکنیک هایی طراحی شده که به دانش آموزان کمک میکند تا بطور موثر لغات را حفظ کنند و به معلم ها نیز کمک میکند تا فرایند یادگیری را برای دانش آموزان آسانتر کند.

نقش تکرار در یادگیری لغات:

تکرار، یک تکنیک بسیار مهم در یادگیری و حفظ لغات زبان انگلیسی است. بمنظور اینکه کلمات تا حد ممکن در حافظه بمانند، لازم است تا در اکثر اوقات تکرار شوند. اگرچه، به تنهایی تکرار کردن موثر واقع نخواهد شد. این امر باید همراه با درک معنی آن لغات خاص و بواسطه ی ارتباط با سایر لغات آموخته ی مشابه باشد.

اثر به کار گیری لغات انگلیسی در یادگیری آنها:

یکی دیگر از تکنیک های مهم، بکارگیری کلماتی است که به تازگی یاد گرفته اند. نقش معلمان متغیر است. در کلاس، معلمان باید با تشویق دانش آموزان به صحبت کردن تا حد ممکن و با ایجاد فعالیت ها و بازیهای لغت محور، بر تمرین لغات جدید پافشاری کنند.
در خانه، دانش آموزان باید با انگیزه باشند تا بصورت انفرادی به استفاده از لغات جدید ادامه دهند تا زمانیکه آن لغات در حافظه بلند مدتشان ذخیره شود. تمرین لغت شدیدا مرتبط با استفاده از لغت در حوادث زندگی واقعی دانش آموزان است.
اگر دانش آموزان لغات را با مربوط ساختن لغات به حوادث زندگی روزانه تمرین کنند، براحتی لغات را یاد خواهند گرفت. در نظر بگیرید که دانش آموزان لیست جدیدی از لغات مربوط به موضوع “مسافرت” را معرفی کردند. دانش آموزان لیست لغات را با ایجاد یک اتفاق واقعی زندگی بطور موفقیت آمیزی حفظ میکنند، برای مثال “رفتن به ایتالیا” و سپس شرایطی را مهیا میکنند که شامل همه ی لغات آن شود. این امر میتواند کلاس درس و همچنین در خانه انجام شود و قطعا دانش آموزان را سرگرم خواهد کرد و نتایج مثبتی خواهد داشت.

لغات انگلیسی

یادگیری لغات انگلیسی به کمک تصویر سازی :

یک تکنیک زیرکانه ی دیگر که هنگام آموزش و یادگیری لغت زبان انگلیسی باید در نظر گرفته شود، تصویر سازی است. اگر دانش آموزان آموخته باشند که لغات را با تصویر آن همراه سازند، براحتی میتوانند لغات جدید را بیاموزند. برای مثال، اگر دانش آموزان “Travel agency” را با تصویر یک ساختمان خاص که به آنجا میرویم تا اطلاعاتی در مورد سفر بدست بیاوریم، همراه سازند؛
احتمالا آن لغت را برای مدت طولانی تری در ذهن حفظ میکنند. این برای دانش آموزان بسیار مهم است تا لغاتی که باید یاد بگیرند را تصور کنند. این امر به فرایند یادگیری کمک میکند و لغات را در حافظه ی بلند مدت نگه خواهد داشت.

نتیجه گیری برای یادگیری بهتر یک زبان خارجی:

نتیجه گیری مباحثی که در بالا مطرح شد:
هنگام یادگیری یک زبان خارجی، یادگیری و حفظ لغات انگلیسی مهمترین مهارت است. پایه و اساس همه  مهارت های دیگر و پیشرفت آنها شامل:

  • خواندن،
  • نوشتن،
  • صحبت کردن
  • و گوش کردن، لغت میباشد.

پایان بخش

این فصل به شما نشان داد که چرا حفظ لغات انگلیسی جدید مهم است و اینکه چرا حفظ کردن لغات انگلیسی سخت است.بعلاوه ، به دو دلیل اصلی که بیشتر دانش آموزان لغات کسب کرده را فراموش میکنند، پرداخته شده است. و در نهایت، روش ها و تکنیک هایی را بیان کرد که به فهم لغات جدید با استفاده از حافظه فعال و انتقال آن به حافظه بلند مدت کمک کرد و برای آموزش زبان انگلیسی کودکان موثر است.

تصویر سازی با زبان

سوالات متداول

مهارت های یادگیری زبان چیست؟

درک مطلب، شنیداری، صحبت کردن ، نوشتن، هجی کردن و تلفظ میباشد

لغت چه تاثیری در یادگیری دارد؟

بیان کننده ی یکی از مهم ترین مهارتهای لازم برای آموزش و یادگیری یک زبان خارجه است.
لغت، پایه و اساس رشد و پیشرفت سایر مهارتها است.

آیا شما آموزش دوره های آموزشی زبان انگلیسی را هم دارید ؟

بله ، هم بصورت حضوری و هم بصورت آنلاین و غیرحضوری برگزار می کنیم برای اطلاعات بیشتر داخل سایت تصویرگران پویا اندیش شوید.

یکی از شاخه های مهم در زبان چیست؟

لغت، در تلاش دانش آموزان برای استفاده موثر از زبان اگلیسی، ابزار بسیار مهمی است.

با چه کار هایی می توانیمزبان خود را تقویت کنیم؟

زمانیکه با یک گوینده انگلیسی بومی مواجه میشوند، زمانیکه یک فیلم را بدون زیر نویس تماشا میکنند یا به آهنگ انگلیسی مورد علاقه گوش میدهند.

چرا لغات انگلیسی مهم است؟

اهمیت لغت تا به آنجاییست که دیوید ویلکینز،زبان شناس، اینگونه بیان می کند که:
“بدون دستور زبان بخش کمی از مفهوم منتقل میشود، اما بدون لغت هیچ چیزی منتقل نمیشود.

یکی از راه های برقرار کردن ارتباط در کودکان چیست؟

از طریق داستان های انگلیسی کودکان در کلاس درس، دانش آموزان یاد می گیرند که چگونه خودشان را بیان کنند و به دیگران گوش دهند و با دیگران ارتباط برقرار کنند.

4.9/5 - (43 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.