پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

عکاسی اچ دی آر و شیوه های آن

عکاسی اچ دی آر و شیوه های آن

فهرست عناوین

در مورد عکاسی اچ دی آر چقدر اطلاعات دارید؟ آیا دوست دارید این تکنیک عکاسی زیبا را در اثرهای هنری خود بکار بگیرید؟ بیشتر هنر آموزان هنگام شروع عکاسی به تکنیک ها و جلوه های ویژه عکاسی علاقه مند می شوند در این مقاله به معرفی و یادگیری تکنیک اچ دی آر خواهیم پرداخت با پویا اندیش همراه باشید و این شیوه عکاسی را بیاموزید.

آیا تا به حال سعی کرده اید از یک صحنه با کنتراست بالا عکس بگیرید و متوجه شوید عکس هایی که گرفته اید تعادل رنگی ندارند؟

نگران نباشید، مشکل از شما و دوربین شما نیست. حتی با نوردهی کامل، صحنه های خاصی وجود دارد که همیشه به نورهای برجسته، سایه های صاف یا هر دو منجر می شود این معضل قدیمی را می توان با جادوی پردازش HDR حل کرد. عکاسی HDR چیست؟ در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

دوربین مناسب برای عکاسی اچ دی آر

اچ دی آر در عکاسی چیست

HDR مخفف “محدوده دینامیکی بالا” است. دامنه پویا اساساً فقط تفاوتی بین کم نورترین و تاریک ترین قسمتی است که می توانید در عکس ثبت کنید. هنگامی که سوژه شما از دامنه دینامیکی دوربین فراتر رفت، موارد برجسته تمایل به سفید شدن دارند، یا رنگ های سفید به سادگی تبدیل به لکه های بزرگ سیاه می شوند.

گرفتن عکسی که هر دو انتهای این طیف را به تصویر می کشد بسیار دشوار است، اما با تکنیک های مدرن عکسبرداری و نرم افزار پیشرفته پردازش، عکاسان روش هایی را برای تحقق آن ابداع کرده اند. این اساساً همان  HDR است:

سبک خاصی از عکس با دامنه دینامیکی بالا که در غیر این صورت نمی توان این شیوه را در یک عکس به دست آورد. عکاسی آچ دی آر و شیوه های آن را به طور کامل در کلاس های عکاسی پویا اندیش خواهید آموخت. با ثبت نام در دوره عکاسی پویااندیش با تمامی این نکات آشنا شده و تبدیل به یک عکاس حرفه ای خواهید شد.

اچ دی ار در عکاسی

آموزش حرفه ای عکاسی و فیلمبرداری

اچ دی ار در عکاسی چگونه کار می کند؟

در ابتدایی ترین سطح، یک عکس HDR فقط دو (یا سه یا نه) عکس است که در سطوح مختلف نوردهی گرفته می شوند و سپس همراه با نرم افزار ترکیب می شوند تا تصویر بهتری ایجاد کنند.

این کمی پیچیده تر از آن است، اما نه زیاد – این اساساً اصل مطلب است. در حالت ایده آل، عکاس طیف وسیعی از عکس های مختلف را با تفاوت نوری می گیرد – یعنی عکس هایی از همان موضوع که با ترکیب سرعت شاتر متفاوت تهیه شده اند تا مجموعه ای از تصاویر را با درخشندگی متفاوت تولید کند.

بیشتر بدانید: 10 نکته در رشته عکاسی ورزشی

(عکاسی HDR با دوربین روی سه پایه و بدون حرکت کامل و عکاسی از مناظر خالی از اشیا متحرک به بهترین گونه عمل می کند.) سپس با کمک نرم افزار پیشرفته پردازش، عکاس می تواند عکس ها را با هم ترکیب کرده و یک عکس واحد ایجاد کند تصویری متشکل از متمرکزترین، نورپرداز و خوش رنگ ترین قسمت های صحنه است.

تصویر زیر را بررسی کنید تا ببینید که چگونه به نظر می رسد.

اچ دی آر در عکاسی چیست

تکنیک ها در عكاسي اچ دي آر

نحوه ایجاد تصویر HDR

قبل از شروع برای عکاسی اچ‌دی‌ار و گرفتن تصاویر شگفت انگیز و زیبا، به چند مورد نیاز دارید.
برای بهترین نتیجه، در اینجا مواردی را بیان خواهیم کرد که باید به آنها توجه کرده و رعایت کنید:

عكاسي اچ دي ار

1- دوربین در عکاسی اچ دی آر

شما باید تنظیمات دوربین خود را به صورت دستی بین هر عکس تنظیم کنید که این باعث می شود احتمال حرکت دوربین و مدت زمان لازم برای عکاسی افزایش یابد. همچنین با این تنظیمات احتمال حرکت سوژه شما یا تغییر موقعیت نیز ایجاد شود.

اگر تصاویر شما در یک خط قرار نگیرند، تصویر نهایی HDR احتمالاً عجیب و نامعلوم به نظر می رسد.

مطمئن شوید دوربین شما از ویژگی Bracketing Auto Exposure برخوردار است. یا از یک سه پایه مناسب استفاده کنید. اگر دوست دارید عکاسی را بصورت حرفه ای و اصولی یاد بگیرید اما زمان آزاد لازم برای شرکت در دوره های حضوری را ندارید، می توانید در دوره های آنلاین عکاسی پویا اندیش شرکت کنید.

شیوه عکاسی اچ دی ار

2- سه پایه در عكاسي اچ دي آر

در صورت لزوم می توانید با دست عکس بگیرید، اما بعداً در تراز کردن تصاویر خود مشکل خواهید داشت، بنابراین قطعاً یک سه پایه برای بهترین نتیجه توصیه می شود.

درست است که برخی از برنامه های نرم افزاری HDR به ویژگی های هم ترازی تصویر مجهز هستند، اما همیشه کاملاً کار نمی کنند، بنابراین به طور کلی بهترین برنامه، انجام اقدامات لازم برای اطمینان از عکاسی حرفه ای است.

عکاسی ان دي ار

3- نرم افزارهای مناسب برای عکاسی اچ دی آر

برای انتخاب نرم افزار ترکیب عکس HDR تعدادی برنامه مختلف وجود دارد که کار شما را به پایان می رساند، اما اتفاق نظر کلی در بین جامعه عكاسي اچ دي ار این است که Photomatix یکی از گزینه های بهتر است.

این نرم افزار قدرتمند، سریع و دارای امکانات کامل است، نرم افزار بسیار محبوب دیگر Aurora HDR است، برای کسانی که به دنبال برنامه رایگان هستید، Luminance HDR را پیشنهاد می کنیم.

Luminance یکی از برنامه های HDR با توانایی و انعطاف پذیرترین برنامه ای است که می شناسیم، علی رغم اینکه هزینه ای ندارد.

این شش الگوریتم مختلف ترکیب عکس را برای شما فراهم می کند تا با آنها سر و کله بزنید، بنابراین مهم نیست که شما دنبال یک نگاه واقع بینانه تر یا سورئالیستی هستید، باید بتوانید با Luminance به آن دست پیدا کنید.

این برنامه ها مکان خوبی برای شروع هستند، اما بخاطر داشته باشید که وقتی تصاویر را به هم چسباندید و با آنها کار کردید، دیگر نمی توانید کار جدیدی به جز ویرایش انجام دهید.

نرم افزار های مناسب عکاسی HDR

حالت HDR خودکار

با پیشرفت دوربین ها، اکثر سازندگان اکنون حالت HDR خودکار را در سیستم های خود نصب می کنند. تکنیک ایجاد یک تصویر HDR هنوز همان است، تنها تفاوت این است که همه کارها در دوربین شما انجام می شود.

نحوه عملکرد حالت HDR خودکار بسیار ساده است. دوربین شما یک توالی از قرار گرفتن در معرض نوردهی را ثبت می کند و سپس به طور خودکار آنها را در یک تصویر HDR ترکیب می کند.  از آنجایی که دوربین به سرعت عکس می گیرد، اهمیت نیاز به سه پایه را از بین می برد، زیرا اختلافات را در راستای عکس ها کاهش می دهد اگرچه برای اطمینان از دقت بهتر پیشنهاد می کنیم از سه پایه استفاده کنید.

بستگی به این دارد به اینکه با کدام سیستم عکاسی می کنید، برخی از دوربین ها پس از ایجاد تصویر HDR ، نور اصلی را حذف می کنند که به جای یک فایل RAW به عنوان JPEG فشرده ذخیره می شود.

برای کنترل کامل خلاقانه ، کاربران پیشرفته تر همچنان می خواهند یک دسته از تصاویر RAW را ثبت کرده و پس از واقعیت در نرم افزار HDR، آنها را به صورت دستی ادغام کنند. اما برای افراد تازه وارد این روش، حالت HDR خودکار راهی عالی برای شروع کار است.

آموزش آنلاین عکاسی اچ دی آر
آموزش آنلاین عکاسی HDR

گرفتن عکس های HDR با گوشی همراه

دوربین های DSLR و بدون آینه تنها دستگاه هایی نیستند که می توانند تصاویر HDR را ثبت کنند. امروزه حتی ابتدایی ترین تلفن های هوشمند نیز تصاویر چشمگیر HDR را ثبت می کنند.

در حقیقت، اندروید و iOS هر دو حالت عکسبرداری HDR را در برنامه های دوربین خود ارائه می دهند، در حالی که برنامه های تلفن همراه جانبی مانند Adobe Lightroom نیز از ویرایش HDR استفاده می کنند.

روند ثبت عکس های HDR در تلفن هوشمند تقریباً مشابه با گرفتن آن در یک دوربین اختصاصی است – یک سری از تصاویر در نوردهی های مختلف ثبت می شوند تا بیشترین دامنه دینامیکی ممکن در یک صحنه را تضمین کنند.

تفاوت بزرگ این است که به لطف نرم افزار، گرفتن عکس های HDR در گوشی های هوشمند بسیار پیچیده تر است.

بیشتر بدانید: نحوه گرفتن عکس پاییزی جذاب

تلفن هوشمند شما به جای ثبت سه تصویر جداگانه در نوردهی های مختلف، همپوشانی آنها و ادغام آنها برای بهترین دامنه، همه این کارها را برای شما انجام می دهد – و احتمالاً با یک کلیک. علاوه بر فشار دادن شاتر، تنها کاری که باید انجام دهید این است که حالت HDR گوشی شما فعال باشد. با تکنیک هایی که در دوره فتوشاپ در عکاسی یاد می گیرید، می توانید براحتی ادیت های لازم روی عکس های خود را انجام دهید. کیفیت دوره آنلاین فتوشاپ در عکاسی پویااندیش کم از دوره حضوری نداشته و نه تنها می توانید مهارت و دانش خود را افزایش دهید بلکه در وقت و زمان نیز صرفه جویی خواهید کرد.

گرفتن عکس اچ دی آر با موبایل

سخن آخر

همانطور که در بالا گفته شد، برعکس تصور معمول، نحوه گرفتن عکس اچ دی ار آنقدرها هم پیچیده و سخت نیست.
زمانی که شما شیوه ی این عکاسی را یاد بگیرید و بدانید عکاسی اچ دی آر به چه معناست، می‌‌توانید با توجه به شرایط صحنه و خلاقیت خودتان، از این تکنیک استفاده کنید و عکس های شگفت انگیزی بگیرید تکنیک های جذاب عکاسی را با پویا اندیش بیاموزید.

عکاسی اچ دی آر و شیوه های آن

سوالات متداول عکاسی اچ دی آر

آیا HDR برای عکس خوب است؟

هدف حالت HDR گسترش دامنه دینامیکی تصاویر شماست. عکس های HDR خوب ظریف هستند و ظاهر طبیعی تصاویر شما را حفظ می کنند. علاوه بر این، نیازی به حذف کنتراست ندارید، زیرا این چیزی است که همه چیز را طبیعی نگه می دارد. نحوه دستکاری تصویر ارتباط چندانی با HDR ندارد.

آیا ماهیت عکس های HDR تقلب و غلو در عکاسی است؟

در واقع خیر، عکاسی HDR راهی برای تقلب در عکاسی نیست، بلکه روشی بسیار مبتکرانه برای اطمینان از این است که در هر موقعیتی از سخت افزار و ابزاری که در دسترس تان است بهترین استفاده را می کنید.

چه زمانی باید از عکس های HDR استفاده کنم؟

به عنوان یک قانون کلی، تنظیمات دوربین HDR زمانی مفید است که در متعادل کردن نور عکس مشکل دارید. هنگام عکاسی از منظره، می‌تواند به نشان دادن جزئیات محل برخورد خورشید و همچنین محل سقوط سایه ‌ها کمک کند. هنگامی که می خواهید حرکتی را ثبت کنید، مانند عکاسی ورزشی، از HDR اجتناب کنید.

آیا HDR برای عکاسی پرتره گزینه مناسبی است؟

دقیقا عکاسی پرتره یکی از جاهایی است که می توان از عکاسی HDR یا محدوده دینامیکی بالا در آن استفاده کرد. با این تکنیک می توان عکس ها را به نحوی دستکاری کرد تا هم نورهای روشن و هم سایه های تیره در آن به خوبی نمایش داده شود. HDR در عکاسی پرتره یک ابزار عالی برای عکاسی در شرایط نوری پیچیده است. راز اثر بخشی عکاسی HDR در عکس های پرتره این است که چندین عکس را با نوردهی های مختلف ترکیب می کند تا نتیجه نهایی بسیار عالی و منحصر به فرد باشد.

آیا می توانید با فرمت RAW از HDR عکس بگیرید؟

بله این امر امکان پذیر است. ابتدا می توانید تصاویر HDR را با فرمت خام یا JPEG تولید کنید. با این حال، از آن جایی که فایل ‌های خام دارای محدوده دینامیکی بیشتری نسبت به JPEG هستند، برای شروع اگر قصد تولید تصاویر HDR  را دارید، عکاسی خام منطقی تر است، زیرا نتایج بهتری دریافت خواهید کرد.

هنرجویان عکاسی پویا اندیش

5/5 - (27 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.