• عکاسی از غذا 23

راهنمای عکاسی از غذا برای مبتدیان و تکنیک های بهبود عکاسی از غذا

دنیای عکاسی از غذا بسیار گسترده است.
در یک سو عکس هایی از غذاهای افراد در اینستاگرام پیش از خوردن آن قرار دارد و
از سوی صنعت میلیون دلاری تبلیغات، کتاب ها و مجلات آشپزی و عکس های حرفه ای از غذاها و میوه ها قرار دارند.
تفاوتی ندارد به کدام گروه تعلق دارید، با دنبال نمودن نکات ذکر شده در اینجا می توانید
بهترین عکس ها و تصاویر را از غذاهای خود داشته باشید.
به دلیل تقاضای بالایی که از این عکس ها عموما به دلایل تبلیغاتی می شود، غذاها
موضوع جذابی برای تحقیق و بررسی توسط دوربین ها هستند، نکات زیر را در کنار آموزش های دیگر دنبال کنید.
به زودی خواهید یافت که دنیایی از اطلاعات در این خصوص در پیش روی شما قرار خواهد داشت.

به سراغ کتابخانه و کتابفروشی ها بروید و از بخش کتاب های آشپزی، دستور پخت غذاهای مختلفی را همراه با عکس ها مشاهده خواهید نمود.
تکه های سبزیجات تزیین شده با سس بر روی بشقاب سفید و میزآرایی زیبا عکس های جالبی از آب درخواهند آمد.
برخی مواقع عکاسی تمرکز اصلی کتاب بوده و دستور پخت در درجه ی دوم قرار می گیرد.
اما چگونه از غذا عکاسی کنیم و این نتایج چگونه به دست خواهند آمد؟

عکاسی از غذا 22
عکاسی از غذا 20
عکاسی از غذا 21
عکاسی از غذا یکی از دشوارترین گونه های عکسبرداری است.

درست مانند یک نقاشی از یک بوم سفید آغاز کرده و به کار ادامه می دهیم.
روند ساخت عکس لایه به لایه ادامه می یابد تا به تعادل مناسبی میان هنر و واقعیت دست یابید.
همه چیز در یک عکس به یک تصمیم بستگی دارد.
هر تکه به درستی توسط عکاس جاگذاری می شود.
در ابتدا کار خسته کننده است.
شما در عین حال سرآشپز، سبک شناس و عکاس خواهید بود.
بنابراین قدم بعدی پس از تخصص بر روی دوربین چه خواهد بود؟

درست مانند همه ی عکس ها، غذای یک مهمانی خودمانی یا مرغ بریان داستان هایی بازگو خواهند نمود.
برخی از عکس ها داستان های پیچیده تری دارند و ممکن است بسیار پیچیده و غیرممکن به نظر رسد اما در واقع اینگونه نیست.
عکاسی از غذا قسمت های مختلفی از جمله نورپردازی و ترکیب بندی گرفته تا چیدمان
تا عکسبرداری دارد، عکاسی از غذا تقریبا همیشه یک نوع تولید است.
جذابیت عکاسی از غذا بدون توجه به موقعیت و شرایط عکسبرداری، چه مجله و
برنامه ی تلویزیونی و یا کتاب آشپزی کوچک از دستور پخت خانوادگی همچنان جذابیت های خود را دارد.

عکاسی از غذا 19
عکاسی از غذا 18
عکاسی از غذا 17
عکاسی از غذا 16

۱- آماده سازی موضوع برای عکاسی از غذا

شما برای این سبک از عکاسی به سطوح مختلف آمادگی نیاز خواهید داشت.
در صورتی که هدف شما تنها عکاسی از ظرف غذا بوده باشد، باید همه ی تلاش خود را برای بی نقص رسیدن موضوع به خرج دهید.
در صورتی که پیش از غذا خوردن از آن عکس می گیرید، برای گرفتن زیباترین عکس ها باید مقدماتی فراهم کنید.
اما غذا نیازی به آماده سازی و استانداردهای زیبایی ندارد، پس در ادامه به نکاتی
در خصوص موقعیت های مشابه اشاره خواهیم نمود.
برای برخی از ظرف های غذای به خصوص با افزودن فیلتر oil درخشندگی کافی را در عکس نهایی به دست خواهید آورد.

در صورتی که پیش از پخت غذا عکسبرداری را آغاز می کنید، فراموش نکنید که از مراحل
آماده سازی و روند پخت نیز عکسبرداری نمایید.
به این ترتیب شرایط خوبی برای عکاسی از وضعیت های مختلف غذا به وجود خواهد آمد.
باید در نظر داشته باشید که پیش از پخت کامل غذا از آن عکاسی کنید.
شاید استیک شما حتی اگر کاملا پخته شده در نظر داشته باشید، آبدار و نیم پز به نظر رسد.
همچنین سبزیجات و موارد دیگر پس از پخت کامل، حجم و به طور کلی ظاهر ابتدایی خود را از دست خواهند داد.
پخت غذا پس از عکسبرداری نیز امکان پذیر خواهد بود، پس پیش از پایان آشپزی، غذا را از فر بیرون آورده و از آن عکسبرداری کنید.

عکاسی از غذا 12
عکاسی از غذا 13
عکاسی از غذا 11

سریع باشید

غذاها برای مدت طولانی اشتها برانگیز نخواهند ماند، بنابراین عکاس باید همیشه آماده
باشد تا به سرعت پس از پخت غذا و پیش از آب شدن، تغییر شکل و یا تغییر رنگ از آن عکسبرداری نماید.
این یعنی آمادگی دائم و درک درست از هدف پیش از رسیدن غذا.
یک روش آماده سازی دوربین بر روی پایه و میزآرایی کامل پیش از رسیدن ظرف اصلی و غذا است.
سپس پس از آماده سازی غذا به سرعت آن را با بشقاب خالی عوض نموده و عکسبرداری را آغاز می نماییم.

عکاسی از غذا 9

به کار خود سبک دهید

نحوه ی قرارگیری غذا بر روی بشقاب در هنگام عکسبرداری اهمیت بسیاری دارد.
به تعادل غذا(رنگ، شکل و غیره) در عکس ها توجه داشته باشید و آن را در مسیر درست
دوربین قرار دهید( با استفاده از خطوط راهنما و قانون یک سوم چشمان بیننده را به سمت بشقاب جلب نمایید).
یکی از بهترین روش ها مشاهده ی کتاب های آشپزی مختلف و عکس های آنها می باشد.

عکاسی از غذا 10

بهبود جذابیت عکس ها

یکی از نکات جالب توجهی که ارزش امتحان کردن دارد، کشیدن یک لایه روغن گیاهی
با استفاده از قلمو بر روی غذا و براق نمودن آن برای عکس ها می باشد.

به بشقاب نزدیک شوید

اشتباهی که بیشتر مبتدیان عکاسی از غذا انجام می دهند این است
که مستقیما از بالای بشقاب به سمت آن عکسبرداری می کنند.
اما نکته ای که در اینجا می توان اشاره نمود این است که با
نزدیک تر کردن دوربین به بشقاب از بالا تصاویر بهتری ثبت خواهید نمود.

عکاسی از غذا 8
عکاسی از غذا 7

عکاسی ماکرو

فوکوس کردن بر روی بخشی از بشقاب روش فوق العاده ای برای برجسته سازی عناصر مختلف آن می باشد.

بخار

خروج بخار از غذا حالت «تازه پحته شده»‌ به آن می دهد که از نظر بسیاری از عکاسان جذاب است.
البته این کار به سختی به شکل طبیعی انجام می گیرد.
برخی از عکاسان از بخارهای مصنوعی مانند قرار دادن آب داغ در کنار بشقاب غذا استفاده می نمایند.
انجام این کار تا حدودی دشوار بوده و به مهارت های خاصی نیاز دارد.

بشقاب تمیز غذا

آیا تا به حال نحوه ی کار طراحان غذا را دیده اید؟ آنها برای انجام کار خود از موچین استفاده می کنند.
بسیار به آرامی و با احتیاط حتی کوچکترین ذره های به هم ریخته را مرتب می کنند،
زیرا آنها توجه بیننده را از بشقاب قهرمان دور می سازند.
اگر فکر می کنید که این به هم ریختگی ها بعدا در فوتوشاپ اصلاح می شوند،
بهتر است این فکر را از ذهن خود دور ساخته و با صرف وقت بیشتر بهترین طراحی ممکن را انجام دهید.
ظرف های سفید تنها هنگامی که کاملا سفید و براق باشند در عکس ها زیبا جلوه می کنند.

از طرف دیگر خلاق باشید. شیرینی ها خرد می شوند و نمایش آنها هیچ اشکالی ندارد.
همه ی بشقاب های غذا نباید تمیز و آراسته باشند.
چند شیرینی خرد کند. استیک را برش دهید.
با این کار این حس را به بیننده منتقل می کنید که یک نفر قبلا از این صحنه ها لذت برده و حال نوبت آنهاست.
کمی به هم ریختگی تاثیر بیشتری خواهد داشت به شرطی که زیاده روی نکنید.

تنوع پس زمینه

یکی از بهترین نکاتی که در اینجا می توان اشاره نمود این است که حتما با طراحان غذا همکاری داشته باشید.
البته نه در همه ی پروژه ها، اما اندکی تغییر در ظاهر کار تجربیات بسیاری برای شما به دنبال خواهد داشت.
درست مانند انتخاب دقیق پس زمینه در پرتره ها، انتخاب پس زمینه در عکسبرداری از غذا نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
تعویض رومیزی، بشقاب و تخته ی برش از گزینه های اصلی و مورد توجه هستند.
از رنگ ها و بافت های مکمل غذا استفاده کنید.

نکته ی آموزشی دیگر پوشاندن تخته های فومی با تکه های پارچه و استفاده به عنوان پس زمینه است.
این مورد هزینه ی کمتری نسبت به خرید رومیزی دارد و به دلیل اتصال به میز،
چین و چروک های معمول رومیزی ها را نیز به همراه نخواهد داشت.
بعضی مواقع تنها قرار دادن یک بشقاب بر روی میز انتخاب مناسب تری است.
از ایجاد کنتراست توسط پس زمینه و غذا اطمینان حاصل کنید و دقت کنید که تصویر گیرایی لازم را داشته باشد.

عکاسی از غذا 5
عکاسی از غذا 6
عکاسی از غذا 4

عکسبرداری درست و دقیق

بسیاری از عکاسان غذا و متخصصان سفره آرایی به شما خواهند گفت که پیش از
رسیدن غذا به روی میز تنها چند دقیقه فرصت دارید.
بشقاب غذای داغ و تازه برداشته شده از روی اجاق زیباترین حالت برای عکاسی را از خود نشان می دهد.
البته به این معنا نیست که تنها عکس اول از غذاها بهترین تناسب برای عکاسی را دارند.
همیشه از دقت کمپوزیسیون و تنظیمات نور اطمینان داشته و از پیش تنظیمات لازم را انجام دهید.

عکاسی از غذا 3

از غذای کمتری استفاده کنید

همانند نورپردازی، مقدار غذا نیز به مقدار کمتر شرایط بهتری خواهد داشت.
شاید تصور کنیم که یک ظرف بسیار بزرگ غذا برای یک نوجوان گرسنه انتخاب خوبی
برای عکاسی باشد و یا حتی از فرد در عکس استفاده کنیم.
فضای خالی در لبه های کناری بشقاب کنتراست خوبی میان غذا و پس زمینه ایجاد می کند.
همچنین از روی هم افتادن بیش از حد عناصر جدا پرهیز کنید.
غذا باید کاملا پخته شود؟
در این مورد نظرهای مختلفی وجود دارد. برخی عکاسان و طراحان بر این عقیده اند که
پخته شدن بیش از حد غذا سبب تغییر شکل از زیباتری حالت آن خواهد شد.
عده ای دیگر بر این باورند که اگر از غذایی عکاسی می کنید حتما از دستور پخت پیروی کنید.

عکاسی از غذا 2

از کاربرد عکس ها آگاهی داشته باشید

آیا برای یک مجله ی آشپزی یا یک کتاب آشپزی عکسبرداری می کنید؟ یا بسته بندی محصولات؟
شناخت مخاطب و نحوه ی استفاده از عکس نقش مهمی در ترکیب یا برش عکس شما خواهد داشت.
در صورت لزوم در این خصوص با مشتری هماهنگی های لازم را داشته باشید.
حتی اگر زیباترین عکس های دنیا برش خوبی نداشته باشند،
نتیجه ی دلخواه به دست نیامده و ریسک عکاسی مجدد و یا قطع همکاری وجود دارد.
همانطور که اشاره شد، این یکی از دلایل عکاسی از زاویه های مختلف است.
برخی مواقع آگاه نبودن از هدف نهایی گزینه های بسیاری در پیش روی عکاس و همچنین مشتری قرار می دهد.
در مثال های زیر، عکس اول در یک کتاب و برای یک دستور پخت و عکس دوم برای جلد کتاب مورد استفاده قرار گرفته اند.

عکاسی از غذا 1

هرگز به غذای طراح دست نزنید

این نکته را آویزه ی گوش کنید. آنها به اندازه ی شما بر روی کار خود حساس هستند.
در صورت لزوم می توانید بشقاب را حرکت دهید حتی پیش از آن از طراح اجازه بگیرید.
با مشورت آنها چیزهای لازم را اضافه کنید. طراح مهارت زیادی داشته و بر کار خود آگاهی کامل دارد.
آنها به دوربین شما دست نمی زندد، پس به غذای آنها دست نزنید.

نمونه های عکاسی از غذا

۲-نورپردازی عکاسی از غذا مهمترین نکته است

مهمترین و بزرگترین نکته ی عکاسی از غذا نورپردازی می باشد.
از آنجاییکه بیشتر عکس های خوراکی ها در فضای داخلی گرفته می شوند،
نورپردازی دقیق و مناسب بر روی ظرف غذا بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
اگر منبع نور در روبرو قرار داشته باشد( در بالا و یا سمت چپ یا راست دوربین)
تصویر غذا تقریبا مسطح و مات بوده و سایه هایی در آن ایجاد شده و در عین حال عمقی در تصویر به وجود نخواهد آمد.

عکس های خوب از غذاها در نتیجه قرارگیری صحیح نورهایی با زاویه ی دقیق
به دست می آیند، تا به این ترتیب سایه هایی هم تراز با بشقاب پدید آمده،
محتویات بشقاب برجسته تر می شوند، در تصویر عمق و حالت ایجاد می شود، که به این ترتیب جلوه ی بصری زیبا(حتی اشتها آور) خواهد داشت.
بیشتر مواقع این سایه ها و جلوه های نوری با قرار دادن لامپ و یک یا دو آباژور به وجود خواهند آمد.
با تغییر زاویه ی نور تابیده شده و زاویه ی گرفتن عکس، تصاویر متفاوتی به دست می آیند.
متوجه خواهید شد که زاویه ی دوربین به اندازه ی نورپردازی اهمیت دارد،
تا حدی که ممکن است ظرف در یک زاویه بی حالت و به هم ریخته باشد،
اما در زیر نور مناسب همان ظرف تبدیل به وعده ای اشتهاآور شود.

نورپردازی

غذایی که از آن عکسبرداری می کنید همانند دیگر سوژه های بی جان دیگر هستند و باید به درستی جاگذاری شوند.
بسیاری از عکس های ضعیفی که از غذاها گرفته می شوند با نورپردازی مناسب به نمونه های حرفه ای تری تبدیل خواهند شد.
یکی از بهترین مکان های این نوع عکسبرداری در کنار پنجره است که نور طبیعی بسیاری
به درون تابیده می شود، و شاید بهتر باشد که نور فلاش نیز از داخل به سقف یا دیوار
تابانیده شود تا تعادلی در میان نورها ایجاد شده و سایه ها محدود شوند.
این نور طبیعی به هر چه طبیعی تر شدن ظاهر غذاها کمک خواهد نمود.

تنها به یک منبع نور نیاز دارید

عکاسی از غذا یکی از انواع عکسبرداری است که در آن نور کم هم زیاد است.
مثلا در پرتره، عکاسی از ماشین یا معماری داخلی، نورهای بیشتری اضافه می کنیم تا اشکال مطلوب و مورد نظر ما شوند.
نور کیکر اضافه کنید. اندکی نور پرکننده به کار بگیرید. نور را تغییر شکل داده و سایه ها را هدایت کنید.
اما در عکاسی از غذا انتخاب تنها یک منبع نور درست و دقیق کافیست.
نورپردازی از پشت یا پهلو باعث ایجاد بعد شده و بافت ها در غذا را برجسته تر می سازد.

گرچه ثبت پرتره های فوق العاده با استفاده از تنها یک نور نیز امکان پذیر است اما
افزودن نور پر کننده سایه ها را ملایم تر ساخته و نورهای پس زمینه سبب جداسازی می شوند. اما این ماجرا در مورد غذا صدق نمی کند.
بهترین نور برای عکاسی از غذا نوری است که با مشاهده ی عکس قابل رویت نباشد.
این نور باید تا حد ممکن طبیعی باشد.
و به این خاطر است که نورهای پنجره بسیار مورد توجه هستند و در ادامه سایه ها نیز طبیعی خواهند بود.
در صورتی که به ملایم کردن نور و یا نور پرکننده نیاز پیدا کردید، از کارت بازتاب دهنده ی نور استفاده کنید.

نمونه عکاسی از غذا
مدل عکاسی از غذا

طبیعت قابل مقایسه نیست

برخی مواقع هوا بارانی است و برخی مواقع باید در شب عکسبرداری کنید.
با وجود اینکه نور طبیعی بهترین نور برای این نوع عکاسی است،
اما در صورت لزوم می توانید این نور ها را در استودیو شبیه سازی کنید.
می توانید از نورهای استودیویی یا اسپید لایت ها استفاده کنید،
اما حتما باید از سافت باکس یا ابزار پخش نور بزرگ استفاده کنید تا نور به خوبی پخش شود.
استفاده از استروب برای افزودن نور نیز خوب است اما تنظیمات دوربین را بر روی حالت
خودکار قرار داده تا به حالت خودکار نور دریافتی را تنظیم نماید.

منبع نور پراکنده و بزرگ به همراه کارت بازتاب دهنده ی نور که در انتهای مخالف میز
همراه با یک Nasty Clamp دو شاخه قرار دهید، پس از آن دوربین ادامه ی کار را بر عهده خواهد گرفت.
در شرایط بد آب و هوایی از یک اسپیدلایت در داخل سافت باکس ۲۴ اینچی استفاده کرده و قدرت بر روی۴/۱ تنظیم کنید.

مکان ، تنها تنظیم نور نیست

همیشه نتیجه ی نهایی را در نظر داشته باشید.
شما به دنبال نمایش غذا در بهترین حالت آن هستید.
اگر در استودیو آشپزخانه در اختیار ندارید، باید عکسبرداری را به یک آشپزخانه منتقل کنید.
پس از توانایی عکسبرداری از غذا در زیباترین حالت، حضور در آشپزخانه و محل کار مهمترین نکته است.
البته در نظر داشته باشید که یک فضای بسیار کوچک با یک سینک دستشویی این حس را القا نخواهد نمود.

عمق زمین

در زیر نور طبیعی تمایلات برای عکسبرداری های عریض افزایش می یابد.
عکسبرداری در f/2.8 یا f 1.8 پس زمینه ای ملایم و رویایی به وجود می آورد،
اما به خاطر داشته باشید که ممکن است به پس زمینه ی بیشتری در هنگام عکسبرداری از غذا نیاز داشته باشید.
در مورد ردیف کاپ کیک ها عمق زمین باریک کاربرد نخواهد داشت.
اما اگر عکس با عناصر پس زمینه که هیچ کس قادر به شناسایی آنها نیست
طراحی شده باشد، عمق زمین سطحی بهترین انتخاب خواهد بود.
همچنین به خاطر داشته باشید که عمق زمین نه تنها از جلو به عقب بلکه از پهلو به پهلو اعمال می شود.

نمای نزدیک بشقاب ماکرو شات است.
اگر فوکوس به سرعت به هر جهتی حرکت کند عکس زیبای شما از بین خواهد رفت.
قرار دادن در معرض نوردهی تا هنگامی که به نور مناسب دست یابید،
انتخاب های دیگری در اختیار شما قرار خواهد داد و شما را از عکاسی مجدد همان صحنه رها می سازد.
با فوکوس زیاد بر روی ردیف دوم کیک ها، هنوز هم قابل تشخیص هستند.
در صورتی که نمای نزدیک بیش از حد کم عمق شود، تاثیر چندانی نخواهد داشت.

هرچه طبیعی تر بهتر

نور تمام قدرت را به دست دارد و برخی ابزارها برای کنترل این ویژگی و پیشبرد عکاسی از غذا به مراحل بعدی نیز وجود دارند.
استفاده ی نامناسب از نورها داستان را بر هم زده و مخاطب را به سرعت دور می سازد.

پس اطمینان یابید که این نور موجب حواس پرتی نشده و به نفع عکس شما عمل خواهد نمود.
یک منتشرکننده ی نور را میان پنجره و میز قرار دهید.

در هنگام کار با نور مستقیم خورشید، منتشرکننده(که می تواند یک روتختی سفید ساده و نازک باشد) سبب افزایش کیفیت نور خواهد شد.
نرم کردن سایه های سخت و تیره و هایلایت های روشن به سبب نور مستقیم آفتاب پدید می آیند.
در مرحله ی بعد کارت های سیاه و سفید قرار دارند.
می توانید این کارت ها را از ورقه های فوم بسازید.
آنها را به اندازه ی دلخواه برش داده واز آنها برای حرکت نور در سایه ها استفاده کنید تا
جزییات مهم پدیدار شوند، از کارت های سیاه برای افزایش سایه ها و کنتراست بیشتر استفاده کنید.

نکته ی جالبی که در اینجا وجود دارد، مانع است.
برخی مواقع این نور بر روی پس زمینه یا اجزا می افتد که سبب روشن شدن آنها می شود که حتی روشن تر از خود سوژه هستند.
از آنجایی که بیننده همیشه به روشن ترین قسمت تصویر جلب می شود، اگر این منطقه سوژه نباشد داستان شما را بر هم خواهد زد.
می توانید از کارت های سیاه برای ممانعت از برخورد نور با نقاط هم سطح سوژه استفاده نمایید.
همچنین این تکنیکی مهم برای ساخت عکس های تیره تر به حساب می آید.

نوشته عکاسی از غذا
مقاله درباره عکاسی از غذا
مقاله عکاسی از غذا

۳-تنظیم صحنه برای عکاسی از غذا

برخی مواقع خود غذا مهمترین قسمت عکس است.
اما بهترین عکاسان نیز در اطراف سوژه ی اصلی صحنه سازی می کنند.
آشپزخانه های مدرن این زمینه را به خودی خود فراهم ساخته و به عکاسان فرصتی
می دهند تا با استفاده از اجزای مختلف آشپزخانه، ایده های ترکیبی خاصی خلق نمایند.
پس زمینه های محدودی در آشپزخانه یافت می شوند:

  • تخته های چوبی زیبا بر روی کانتر و تخته های برش
  • کاشی کاری های ظریف کانتر
  • روکش های گرانیتی کانتر
  • اجاق گازهای رومیزی

تقریبا همه ی آشپزخانه ها فضاهایی یا جذابیت های بصری هستند.
به این ترتیب کانتر آشپزخانه ی شما پس زمینه ی جالبی برای عکس های شما خواهند بود.
حتی اگر اینگونه نباشد، از روش های بسیاری می توانید به راحتی پس زمینه های زیبایی ایجاد کنید.
مواد تازه ویژگی های بصری فوق العاده ای در عکس ها هستند، و می توان از آنها
به عنوان کنتراست رنگی و جلب نمودن توجه ها به ظرف استفاده نمود.
همچنین ابزارهای آشپزخانه مانند ملاقه، قابلمه و ماهی تابه، کفگیر و دیگر ابزار با ایجاد
تغییر و حس فعالیت گزینه های خوبی برای عکاسی هستند.

حتی استفاده از دستمال های رنگی، رومیزی یا دستمال سفره نیز ترکیب منحصر به فردی
ایجاد کرده و پس زمینه ی دلخواه شما را خلق خواهند نمود.
علاوه بر ابزار آشپزخانه، محتویات و اشیای بی جان دیگر، افزودن قریحه های انسانی از
جمله دست آشپز در حال هم زدن قابلمه، یا معرفی به خصوص غذاها یا چیزی مشابه به این ها روشی جذاب برای خلق عکس های خاص و ویژه هستند.

فاصله دوربین در عکاسی از غذا

قانون طلایی عکاسی از غذا

قانون طلایی عکاسی از غذا بسیار ساده است: آیا به نظر خوشمزه می رسد؟
اگر جواب منفی باشد، پس اشتباهی پیش آمده است.
سوژه ی شما باید زیبا و در عین حال اشتهاآور باشد و این جادوی عکاسی از غذا است.
شاید سوژه های عکاسی از غذا زیبا باشند، اما با این وجود عکاسان باید به جزییاتی که
ترکیب را زیبا می کنند، توجه داشته باشند.
هیچ دوربینی نمی تواند باعث اشتهابرانگیز و یا بدشکل شدن غذا شود.
بنابراین استفاده از مواد اولیه ی تازه و آماده سازی دقیق و مناسب از مهمترین مراحل این سبک عکاسی به شمار می آیند.
یک ظرف غذای زیبا عکسی زیبا خلق می نماید.

به آشپزخانه بروید غذاها منتظر شما هستند. احتمالات جدید را در آشپزخانه کشف کنید و در مدت زمان
اندکی زیباترین عکس های خانگی از غذاها را خواهید داشت.
تنها چیدمان غذا کافی نبوده و در کنار آن باید توجه ویژه ای به بشقاب یا پیاله و میزآرایی داشته باشید.
بهتر است عکس ها را با میزآرایی شلوغ به هم ریخته نکنید اما از یک یا دو عنصر دیگر
مانند لیوان، چنگال، گل یا دستمال سفره استفاده کنید.
این عناصر معمولا در جایگاه ثانویه در پیش زمینه یا پس زمینه ی عکس قرار می گیرند.

عکاسی از غذا های مختلف

۴-تنظیمات دوربین برای عکاسی از غذا

انواع زاویه ی دوربین
در حقیقت تنها چند زاویه ی دوربین برای عکاسی از غذا وجود دارد که مکررا دیده می شود.
اما باید آگاهانه یکی از آنها را انتخاب کنید.
غذایی که در جلوی دوربین قرار دارند اندازه، شکل و طول منحصر به فردی دارند.
سپس دوربین را در بهترین قسمت که ویژگی ها را برجسته می سازد قرار دهید.
برخی از ظرف های غذا در زاویه ی روبرو ظاهر جذابی دارند و برخی دیگر از نگاه بالا به میز دلپذیرتر هستند.

عکاسی از غذا همانند سوژه های انسانی زاویه های دلپذیرتری هم دارد.
به خاطر داشته باشید که تصوری که ذهن خود پرورش می دهید همیشه منجر به زیباترین عکس ها نخواهد شد.
به همین خاطر لازم است که از یک ظرف غذا تنها از یک زاویه عکسبرداری نکنید.
عکس های دلخواه را گرفته و سپس برای چند دقیقه زوایای دیگر را نیز امتحان کنید.
تنوع اهمیت زیادی دارد به خصوص اگر برای مشتری عکسبرداری می کنید.
همچنین به خاطر داشته باشید که زوایای مختلف در انواع عکاسی تاثیرات متفاوتی دارند.

عکسبرداری از مواد اولیه در یک دست از زاویه ی بالا بسیار زیباتر خواهد بود.
انتخاب زاویه ی دوربین توسط شما موجب ایجاد عمق، پرسپکتیو و تناسب خواهد شد
پس به درستی زاویه ی مناسب را انتخاب نمایید.
به خاطر داشته باشید که عکاسی از غذا تا زمانی که همه چیز را در جای درست قرار
داده باشید و از زمان به درستی استفاده کنید، هرگز خسته کننده نخواهد بود.
در دو مثال زیر مواد غذایی از دو زاویه ی مختلف به تصویر کشیده شده اند.
کدام یک بهتر است؟ ممکن است عکاس نظر دقیق تری داشته باشد اما حق این انتخاب در دست مشتری است.

نمای بسته عکاسی از غذا
تصاویر عکاسی از غذا
عکس عکاسی از غذا

سوژه ی خود را محاصره کنید

در عکاسی از غذاها از نمای روبرو حتما از پس زمینه و پیش زمینه ی هماهنگ با آن استفاده کنید.
از این فضاهای خالی در شرح داستان های جدید بهره بگیرید.
بشقاب اصلی خود را با مواد مرتبط با غذا محاصره کنید.
مواد، سس، روغن و ابزار آشپزی نشان دهنده ی نحوه ی پخت غذا هستند.
قوطی، شیشه، لیوان، پارچه و دستمال از خاستگاه و فصل سرو غذا نکاتی را شرح می دهند.
تعدادی از این ها را در پس زمینه و پیش زمینه قرار داده و علاوه بر افزایش عمق، داستان خود را بازگو کنید.

عکس های عکاسی از غذا

۵-خطوط و لایه ها برای عکاسی از غذا

با همه ی مواد و لوازمی که در فریم جمع کرده اید، فرصتی برای مشاهده ی سوژه توسط مخاطب وجود نخواهد داشت.
پس بهتر است از تکنیک ترکیب خطوط و لایه ها استفاده کنید.
می توانید از ابزار و مواد برای ساخت افکت خطوط و لایه در تصویر استفاده کنید.
این یک تکنیک ترکیبی است که توسط عکاسان برای هدایت چشم های مخاطب
به سمت سوژه ی اصلی استفاده می شود.
می توانید از ابزار مختلف برای ساخت لایه ها استفاده کنید.
از آنجایی که عکاسی از بالا همیشه تصاویر گرافیکی جذابی خلق می کنند،
موقعیت هی فراوانی برای ساخت خطوط در اینجا فراهم است.
تصاویر ترکیبی با لایه همیشه موفقیت آمیز است.

تصویر عکاسی از غذا

هنگام عکاسی از غذا رنگ ها را کنترل کنید

این گزینه یکی از بهترین موارد است.
انتخاب لوازم، پس زمینه ها و رومیزی از اهمیت بالایی برخوردار است.
داشتن ابزار رنگی بسیار جالب است، اما به خاطر داشته باشید که این ابزار سبب
جلب توجهات از سوی غذا به سمت خود خواهند بود.
برای قرار دادن موارد در عکس ها، از حالت های خنثی که کاملا متضاد با غذا هستند استفاده کنید.
استفاده از پس زمینه ی خنثی مانند سینی فلزی سیاه و کاغذ شیرینی پزی رنگ قرمز
توت فرنگی ها را درون این دسر برجسته تر ساخته است و جذابیت بیشتری به آن داده است.

عکسبرداری از بستنی

بستنی مهمترین چالش پیش روی عکاسان غذا است.
بستنی به زودی با برخورد به بشقاب آب می شود و کسب نتیجه از آن رضایت بخش نخواهد بود.
تلاش بسیاری برای به دست آوردن اطلاعاتی که در اینجا ذکر می شود انجام شده است.
بستنی را با قاشق برداشته و بر روی یخ خشک قرار دهید.

مقداری بیش از آنچه برای عکسبرداری نیاز دارید بر روی یخ گذاشته و در حد لازم برای عکسبرداری جدا کنید.

با استفاده از یک نی به آرامی به بخار یخ خشک دمیده و با این کار بدون آب شدن بستنی این بخار را از عکس خود دور سازید.
همچنین از نی برای آب کردن قسمت های مشخصی از بستنی استفاده کنید تا عکس نهایی بهترین حالت طبیعی را به خود بگیرد.
یک بشقاب غذا از قسمت های مختلفی تشکیل شده است
یک ظرف غذای خوشمزه همیشه زیبا نیست. بعضی از غذاها در هنگام عکاسی بسیار بدشکل هستند.
در این حالت مواد تشکیل دهنده ی آن را در نظر بگیرید. حتما همه ی آنها را در یک قاب جا دهید.

گزینه ی دیگر عکاسی در حال انجام کار است.
مایع در حال ریخته شدن و یا دست در حال هم زدن قابلمه بهترین عناصر در ساخت تصاویری بسیار زیبا و دلپذیر هستند.
یکی از بزرگترین چالش ها در هنگام کار با سس ها این است که هرگز به شکل دلخواه نمی توان آنها را ریخت.
از طرف دیگر، عکس سس در حال چرخش درون قابلمه در مواقعی که همکاری خوبی روی بشقاب ندارد، از تکرار عکس ها جلوگیری خواهد نمود.

نحوه ی عکاسی از غذا
عکاسی از غذا

در آخر

عکاسی از غذا درست مانند سبک های دیگر عکاسی است.
سختی ها و شیرینی های بسیاری دارد.
استفاده از شیوه های مشخص و حرفه ی، نتایج بسیار خوبی به دنبال خواهد داشت.
بسیاری از موارد ذکر شده در اینجا در مورد عکاسی از آدم ها نیز صدق می کنند.
توجه به نورپردازی، پس زمینه، زاویه ی دوربین، کمپوزیسیون، نوردهی و لباس پرتره های فوق العاده ای به همراه خواهد داشت.
این نتایج در عکاسی از غذا اشتها آور هستند.

  • به این مطلب امتیاز دهید:
5.0
امتیاز کاربر 5 (2 رای)
درحال ارسال

مطالعه بیشتر

تاریخچه عکاسی جهان
عکس پرتره ، عکاسی پرتره چیست ؟
آیا شما قادر به گرفتن عکس حرفه ای هستید و میتوان شما را عکاس حرفه ای نامید؟
عکاسی از اجسام بی جان
10 نکته برای افراد مبتدی در رشته عکاسی ورزشی
8 نکته ای که هر فرد مبتدی در رشته عکاسی پرتره باید بداند
12 گام برای تبدیل شدن به یک عکاس خوب
چگونه عکس های ورزشی و در حرکت بگیریم ؟
7 نکته ای که درباره ی عکاسی از طبیعت بی جان باید به خاطر بسپارید.
اصول کادر بندی در عکاسی
شاتر دوربین و ديافراگم دوربین در عكاسي
راهنمای خرید دوربین DSLR
کاربرد فلاش در عکاسی
با رفع اشتباهات فوکوس ، عکس های خود را بهبود ببخشید
عکاسی در شب
نورپردازی در عکاسی
وسایل مورد نیاز برای آتلیه عکاسی
عکاسی از مردم ، 10 نکته که کیفیت عکس های شما را ارتقا میبخشد
سه نکته برای جلوگیری از انعکاس نور در عینک در عکس ها
نورپردازی عکس
تعادل در عکس
تکنیک پنینگ در عکاسی
عکاسی از سر و شانه ( عکاسی هدشات )
تناسب طلایی در عکاسی
نحوه ی عکاسی فوق العاده از طبیعت
مبانی عکاسی
بوکه در عکاسی
راهنمای تازه کاران در عکاسی انتزاعی گل ها
5 اشتباه در عکاسی از مناظر دریا که باید از آنها جلوگیری کنید
4 دلیل برای اینکه چرا عکس های شارپ و شفاف نمی گیرید
ثبت نام دوره های ویژه فصل پاییز
+