جهان امروز غرق در دیده شدن است.
هزاران عکس و تصویر، هر روز در مقابل چشمان ما قرار می گیرند و ممکن است
تعجب کنیم و این سوال در ذهنمان ایجاد شود که چه چیزی چشمانمان را جذب
می کند یا چه چیزی این عکس ها را شگفت انگیز کرده است.
مینیمالیسم در عکاسی بیشتر برای ایجاد تفاوت مورد استفاده قرار می گیرد.
در این روش می توان فضای غیر ضروری و اضافی عکس را حذف کرد و فقط چیزهای
ضروری را در عکس قرار داد که مخاطب لذت ببرد.
به همین دلیل است که عکاسی مینیمالیستی بسیار محبوب است و توجه بسیاری از
عکاسان را به خود جلب کرده است.

برای عکاسی مینیمال نگاه کردن را یاد بگیرید

از دست دادن فرصت گرفتن یک عکس خوب، آسان است اما این فرصت همیشه در اطراف ما وجود دارند.
حالا دیگر نیازی نیست که خودتان را مجبور به انجام هر کاری کنید اما مجبورید که
از لاک خود دربیایید و متفاوت تر فکر کنید و یاد بگیرید که فرصت تان را خودتان ایجاد کنید. این اولین گام است.
فضای باز، معماری جالب، هندسه، الگوهای رنگ، اشیاء مجزا و تکّی و غیره برای عکاسی مینیمالیستی عالی هستند.

مینیمالیسم چیست؟

این سبک هنری، اجزاء ساده مانند رنگ، شکل، بافت و خطوط را به طور کامل ترکیب می کند.
همچنین قصد دارد تا چشم مخاطب، سوژه را کاملا ببیند.
هنرمندان یا آزادی این نوع سبک را می پذیرند و یا به دلیل عدم ثبات و قانون کلی، آن را نکوهش می کنند.
این تفاوت در عکاسی به خوبی تعریف نشده است، به طوری که معمولا همیشه
می توانید یک لحظه از زندگی واقعی را ثبت کنید، اما هرگز یا خیلی کم، یک
عکس مینیمالیستی می تواند از عناصر ذکر شده استفاده کند تا تأثیر بسیار قوی بر روی بیننده ایجاد کند.
کم، در عکاسی مینیمالیستی یه معنای «زیاد» است .

کم به معنی ناخوشایند نیست و همچنین ساده به معنی خسته کننده نیست.
شاید برخی از افرادی که برای اولین بار بخواهند عکاسی مینیمالیستی را امتحان کنند، این پیش داوری ها را داشته باشند.
یک طرح رنگی خیلی خوب و یا یک سوژه واحد در مقابل یک پس زمینه خالی
ممکن است ساده به نظر بیاید، اما این کنتراست است که قدرت بیشتری به سوژه و مفهوم بیشتری به طرح رنگی می دهد.
مهم این است که بدانید، فریم شما قرار است چه باشد و چه چیزی در تصویر نهایی قرار خواهد گرفت.
همیشه برای این کار وقت بگذارید و بعدا عکس ها را کراپ کنید (برش دهید)،
زیرا ریتم و حال و هوای عکس های مینیمالیستی در هنگام تغییر اندازه حتی کم نیز، تغییر می کند.
فقط یک نمونه از هر جزئیات مهم است، حتی در مینیمالیسم.

ترکیب بندی در عکاسی مینیمال

ترکیب بندی همیشه اولویت شما و کلید ایجاد تاثیر گذاری با یک عکس مینیمالیستی است.
همانطور که قبلا گفته شد، آنچه که از عکس شما خارج می شود، به اندازه همان چیزی که در آن باقی می ماند، مهم است.
بنابراین شما باید برای این کار وقت بگذارید و حساسیت خاصی برای ایجاد فضای خالی
و غیره داشته باشید و از فضای خالی به عنوان یک فضای پر (یعنی یک عنصر مهم) استفاده کنید.

اگر شما با “قانون یک سوم” آشنا هستید، پس زمان ساختن شات یا ثبت عکس نیز برای شما کوتاه تر و آسان تر خواهد بود.
اکثر عکاسان هنگام توجه به خطوط و ساختارها، به دنبال یک مربع هستند،
اما توجه داشته باشید که هر شکلی که به اندازه کافی قوی باشد و کنتراست قوی ایجاد کند، قابل قبول است.
روش اصلی برای جلب توجه مخاطب به سوژه شما این است که بر روی آن فوکوس
نمایید و سپس عمق میدان را تنظیم کنید تا آن را برجسته نشان دهد و توجه مخاطبان را جلب کند.

عکاسی مینیمال دونالد جاد

آشنایی با مینیمالیسم

شما قطعا باید آثار هنرمندان قرن بیستم یعنی Agnes Martin، Dan Flavin و Donald Judd را بررسی کنید.
تصاویر مینیمالیستی آنها، دقیقا به گونه ای تعریف شده اند که بهترین توصیف را از رویکرد عکاسی مینیمالیستی ارائه می دهند.
این هنرمندان از همان عناصر اساسی یعنی رنگ، شکل، بافت و خط استفاده می کنند تا دیدگاه خود را بیان کنند.
طبیعتا این مفهوم برای تفسیر، بسیار ذهنی است.
به دلیل آزادی تفسیر در این سبک، برخی افراد آن را دوست دارند و برخی دیگر متنفرند.
اما، برای اینکه کسی واقعا این ژانر را درک کند، نمی تواند فقط بر اساس آزادی تفسیر
یا عدم و کمبود وجود سوژه قضاوت نماید بلکه باید تاثیری که بر روی هنر داشته و دارد را درک نماید.

استفاده از فضای منفی برای ترکیب بندی در عکاسی مینیمال

همانند سایر سبک های عکاسی، استفاده خوب از ترکیب بندی، یک مزیت خوب در این سبک محسوب می شود.
فضای منفی، می تواند بسیار مهم باشد.
فضای منفی، فضای اطراف و بین سوژه ها است، یعنی جایی که “هیچ چیز” وجود ندارد.
اغلب در سایر سبک های عکاسی، فضای منفی نادیده گرفته می شود، اما در عکاسی مینیمالیستی اینگونه نیست و بسیار مورد توجه قرار دارد.
در این سبک، فضای منفی به اندازه سوژه مهم است، اغلب حتی بیشتر از آن.

بنابراین، یکی از رایج ترین اشتباهات یک عکاس مینیمالیستی می تواند نادیده گرفتن فضای منفی و فوکوس بیش از حد بر سوژه باشد.
همبستگی بین سوژه و پس زمینه، داستان و مفهوم عکس را بیان می کند.
هم سوژه و هم محیط اطراف مهم هستند.
به عنوان مثال، اگر می خواهید از یک حشره عکاسی کنید و شات (عکس) شما تنها شامل
آن حشره و یک پس زمینه تک رنگ خالی است، بزرگنمایی یا زوم را امتحان کنید تا ببینید که چگونه فضای منفی بر داستان و موضوع عکس تاثیر می گذارد.
این امر می تواند به معنای تاکید بیشتر بر حشره باشد، حتی اگر در عکس شما کوچکتر دیده شود.

رنگ ها و بافت ها در عکاسی مینیمال

رنگ ها و بافت ها، بهترین ابزار برای ایجاد یک حس خاص در ذهن بیننده هستند.
با استفاده از یک کنتراست رنگ خاص یا فقط یک رنگ (تک رنگ) که بر حالت روحی
یا مود بیننده تاثیر دارد و حتی بافت، می توان ذهن مخاطبان را تحت تاثیر قرار داد.
گاهی اوقات، زاویه عکس مانند پایین، بالا، مستقیم یا حرکت فریم نیز می تواند تاثیرگذار باشد.

هندسه و خطوط در عکاسی مینیمال

شما باید همیشه به فرصت های اطراف خود توجه کنید. این را به یک عادت برای خودتان تبدیل نمایید.
به عنوان مثال، معماری مدرن یک راه عالی برای شروع است و یک آرایه بی نهایت از الگوها، خطوط، شکل ها و اندازه ها ارائه می دهد.
هر چه خطوط قوی تر باشد، تصاویر نیز قوی تر می شوند.

روایت یا داستان گویی در عکاسی مینیمال

پس از صرف وقت برای شناختن مینیمالیسم در عکاسی، شما شروع به درک ویژگی داستان گویی آن خواهید کرد.
به عنوان مثال، اگر یک عکس مینیمالیستی از یک محیط شهری تهیه کنید، شامل
خطوط معماری خواهد بود، اما یک عنصر انسانی نیز در پشت آن هست که همواره وجود دارد.
عنصر انسانی در ذات خود برای ما اهمیت دارد، اما با این حال نقطه کوچک کانونی عکس می شود.

پس زمینه نیز با همان عامل انسانی در این داستان گویی مشارکت می کند و نقش دارد.
گاهی اوقات این امر به صورت خود به خودی اتفاق می افتد و گاهی اوقات به صبر زیادی برای گرفتن عکس نیاز دارد.
همین روش برای طبیعت در محیط های شهری نیز به کار می رود.
بنابراین، همانطور که متوجه شدید، عکاسی مینیمالیستی، فکر کردن به عمل و اقدام است.
شما باید از لاک خود بیرون بیایید و اجازه بدهید که این اتفاق برای شما رخ دهد.

افراط در رنگ  در عکاسی مینیمال

به نظر می رسد در عکاسی مینیمالیستی، همه چیزها ساده و به صورت حداقلی هستند،
بله، اما زمانی که صحبت از رنگ باشد، شما می توانید هر چقدر که می خواهید از آن استفاده کنید.
شما می توانید در استفاده از رنگ افراط کنید، اما عکس همچنان ساده و یک عکس
مینیمالیستی باقی خواهد ماند و شما هنوز هم می توانید حس دراماتیک عکس را به مخاطب ارائه دهید و چشمان او را جذب کنید.
شاید بهترین راه برای رسیدن به این، افزایش در میزان خلوص رنگ است.
در یک ترکیب مینیمالیستی که فقط دارای چند عنصر کلیدی در فریم است،
هایلایت کردن رنگ ها می تواند یکی از آن عناصر کلیدی داستان گویی باشد.
این کار می تواند یک حس خاص ایجاد کند، عکس شما را جذاب نماید و موجب جلب توجه به سایر عناصر خاص شود.

حذف جزئیاتی که موجب حواس پرتی می شوند

همانطور که چند بار تا کنون ذکر شد، یک عکس مینیمالیستی فقط چند عنصر کلیدی دارد (۲ یا ۳ تا).
اگر یک ثانیه به مینیمالیسم فکر کنید، متوجه می شوید که حتی رنگ یا فضای خالی، یک عنصر کلیدی است.
این اساسا بدان معنی است که شما زمان زیادی برای کراپ موارد مختلف و جزئیات دارید.
منظور از این جزئیات، چیزهایی هستند که موجب حواس پرتی مخاطب یا منحرف کردن چشمان او از سوژه می شوند.
هنگامی که عکس های مینیمالیستی خود را کراپ می کنید، سعی کنید جزئیات را ریز کنید.

این کار باعث تمرکز بدیهی بر روی چیزهایی می شود که در فریم قرار دارند
و احساس فضای بیشتری به تصویر مینیمالیستی شما می دهد.
این تکنیک را می توان در سبک های دیگر نیز استفاده کرد.

استفاده از پس زمینه ساده در عکاسی مینیمال

بهترین راه برای جلوگیری از حواس پرتی مخاطب در عکاسی مینیمالیستی و سایر مشکلات، استفاده از طرح و پس زمینه های ساده است.
بدون ایجاد حواس پرتی و با ایجاد سادگی و بی آلایشی، اجازه دهید که عکس تان نفس بکشد.
همچنین سادگی، بیشترین تعداد ممکن از گزینه های موجود را به شما می دهد.
انجام این کار در یک محیط استودیویی آسان است، اما هنگامی که در خارج از استودیو
باشید، پیدا کردن یک پس زمینه ساده می توانید یک چالش برای شما باشد.

به همین دلیل است که شما باید به دنبال هر چیزی که می تواند یک پس زمینه ساده باشد، بگردید مانند دیوارها ، حصارها، زمینه های تک رنگ بزرگ و غیره.
آسمان اولین انتخاب برای پس زمینه ساده در فضای باز است، بنابراین برای استفاده
از آن، و هنگام عکاسی از مثلا گل، باید دوربین خود را پایین بیاورید.
این کار به شما امکان می دهد که از آسمان به عنوان پس زمینه استفاده کنید،
اما یک ویوی بسیار جالب از گل را به مخاطب نشان می دهد زیرا اکثر افراد به طور طبیعی از بالا به گل نگاه می کنند.
و همچنین بر خلاف سایر سبک های عکاسی از جسارت در انتخاب رنگ پس زمینه استقبال می شود.

قانون یک سوم در عکاسی مینیمال

قانون یک سوم، یکی از ساده ترین درس هایی است که در عکاسی یاد می گیرید و این یک شانس برای پیشرفت و ترقی شما است.
قانون یک سوم به ما می گوید که شات یا فریم را به سه بخش افقی و عمودی تقسیم کنیم.
سپس هر یک از عناصری که می خواهید در تصویر شما باشد را می توانید بر روی نقطه
تقاطع خطوط افقی و عمودی که چهار تا هستند قرار دهید.
مطالعات مختلف نشان داده اند که چشم بیننده به طور طبیعی به جای مرکز تصویر، به سمت این نقاط حرکت می کند.
از آنجایی که تعداد سوژه ها در عکاسی مینیمالیستی بسیار کم است،
استفاده از این قانون ساده تر است و از نظربیننده بسیار طبیعی تر خواهد بود،
زیرا جهت جلب توجه در عکس نیز یک ابزار داستان گویی است.

قدیمی و تنبل نباشید

هنگامی که درباره زاویه فریم یا شات تصمیم می گیرید، تنبل یا قدیمی نباشید و از تکنیک های پیش پاافتاده استفاده نکنید.
عناصر کلیدی که قبلا ذکر کرده ایم، مانند رنگ و بافت، در عکس بسیار مهم هستند،
اما تصویر گرفتن از آنها از زوایای مختلف می تواند مزایای جالبی برای شما داشته باشد.
فقط داستان گویی و عناصر تشکیل دهنده تصویر مهم نیستند بلکه ابتدا باید انواع
مختلف شات هایی که می توان گرفت را بررسی و محاسبه کنید و سپس یک مورد را انتخاب نمایید.

همیشه در حال نگاه کردن باشید

هنگامی که از مینیمالیسم در عکاسی استفاده می کنید، باید هر لحظه به دنبال چیزهای کوچک و تمرکز بر آنها باشید.
جزئیات غیر قابل توجه، چیزهایی هستند که به راحتی نادیده گرفته می شوند.
پس همیشه چشم های خود را برای دیدن فرصت های احتمالی باز نگه دارید،
زیرا آنها می توانند در هر جایی مثلا در فنجان قهوه، حمام، حومه شهر، زیرزمین و … باشند.

سورئال عکاسی مینیمال

آزمون و عمل

عکسهای مینیمالیستی برای تمرین و پیشرفت در سورئالیسم، عالی هستند.
پس از درک همه چیزهایی که تا به حال ذکر کرده ایم و بعد از اینکه عکس های
مینیمالیستی خود را تهیه کردید، نباید زمان زیادی را صرفا برای کار با افکت های مختلف صرف کنید (به عبارتی دیگر بیش از حد از افکت ها استفاده نکنید).
گاهی اوقات این افراط می تواند عکس شما را به چیزی کاملا متفاوت از عکس اولیه تبدیل کند، به طوری که دیگر قابل تشخیص نباشد.

تصاویر حاصل از عکاسی مینیمال

برخلاف آنچه که در نگاه اول ممکن است به نظر برسد، مینیمالیسم در عکاسی علیرغم
اینکه دارای قوانین مخصوص به خود است، امکان بسیار زیادی را نیز برای استفاده از خلاقیت فراهم می کند.
عبارت «کم، زیاد است» در هیچ جا معنا ندارد اما در عکاسی بدان معنی است که
تمام توجهات به سمت سوژه عکس است، بدون اینکه سایر عناصر مختلف در عکس چشم بیننده را از سوژه اصلی منحرف کنند.
گرفتن عکس های مینیمالیستی آسان نیست.
تعداد و اندازه عناصری که در عکس قرار داده می شوند، باید حداقل باشند، اما در عین حال باید به ایده کلی و نمادگرایی عکس نیز توجه کرد.

نکات پایانی در عکاسی مینیمال

امیدواریم که در این مقاله مفهوم عکاسی مینیمالیستی را برای شما کمی واضح تر کرده باشیم و امیدواریم که همین الان چند ایده در ذهن خود داشته باشید.
شاید بهترین چیز در مورد مینیمالیسم این است که ما را به تمرکز بر روی چیزهای کم، نامرئی و نادیده گرفته شده، وا می دارد.
به عبارتی دیگر، مثل دیدن یک جهان در آنسوی جهان است.
اگر شما بتوانید این حس را به مخاطبان انتقال دهید و به آنها بفهمانید که دلیل توجه شما
به آن سوژه چه بوده و چرا برای شما مهم بوده است، آنوقت عکس های شما چشم نواز خواهند بود و مورد استقبال قرار خواهند گرفت.
به طور طبیعی، مینیمالیسم بسیار ذهنی، اما همچنین حسّی و پر معنی است.

  • به این مطلب امتیاز دهید :
5.0
امتیاز کاربر 5 (1 رای)
درحال ارسال

مطالعه بیشتر

عکاسی در ایران
تاریخچه عکاسی جهان
عکاسی چیست ؟
عکس پرتره ، عکاسی پرتره چیست ؟
10 ویژگی برتر یک عکاس برجسته
آیا شما قادر به گرفتن عکس حرفه ای هستید و میتوان شما را عکاس حرفه ای نامید؟
تاریخچه ای از عکاسی خبری
عکاسی از اجسام بی جان
10 نکته برای افراد مبتدی در رشته عکاسی ورزشی
عکاسی معماری
8 نکته ای که هر فرد مبتدی در رشته عکاسی پرتره باید بداند
12 گام برای تبدیل شدن به یک عکاس خوب
10 نکته برای عکاسی سیاه و سفید حیرت انگیز
چگونه عکس های ورزشی و در حرکت بگیریم ؟
7 نکته ای که درباره ی عکاسی از طبیعت بی جان باید به خاطر بسپارید.
8 ویژگی یک عکاس خبری برجسته
اصول کادر بندی در عکاسی
شاتر دوربین و ديافراگم دوربین در عكاسي
داستان پشت پرده عکس های معروف جهان
راهنمای خرید دوربین DSLR
کاربرد فلاش در عکاسی
عکاسی با موبایل
با رفع اشتباهات فوکوس ، عکس های خود را بهبود ببخشید
عکاسی در شب
آموزش ترکیب بندی در عکاسی
نورپردازی در عکاسی
وسایل مورد نیاز برای آتلیه عکاسی
عکاسی از مردم ، 10 نکته که کیفیت عکس های شما را ارتقا میبخشد
آخرین فرصت ثبت نام با هزینه های سابق - فقط تا پایان شهریور ماه 97
+