پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

landscape

لنداسکیپ در معماری چیست ؟

فهرست عناوین

در معماری مفاهیم مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از این مفاهیم، لنداسکیپ است. این که لنداسکیپ چیست و چه کاربردی در معماری دارد، موضوعی است که هر معماری باید با آن آشنایی داشته باشد. به صورت مجزا خود لنداسکیپ یک مفهوم مجزا دارد که می توان آن را به بخش های مختلفی تعمیم داد. لنداسکیپ دارای انواع مختلفی است. در این مقاله از تصویرگران پویا اندیش می خواهیم ببینیم معنی لنداسکیپ چیست و در معماری چطور تعریف می شود؟ در ادامه نیز بررسی کنیم که ویژگی های landscape چیست و چه فضاهایی به طراحی لنداسکیپ نیاز دارد. ابتدا بهتر است تعریف واضحی از لنداسکیپ چیست داشته باشیم.

لنداسکیپ در معماری


مفهوم لنداسکیپ چیست؟

لنداسکیپ مفهومی است که شامل محیط فیزیکی و درک افراد از آن محیط می شود. این مفهوم صرفا به یک درک بصری محدود نمی شود، بلکه می تواند شامل روش هایی باشد که افراد و جوامع منابع طبیعی و فیزیکی را درک می کنند. مانند سنت ها، افسانه ها، عناصر مهم و مواردی از این دست که یک منظره را تعریف می کند. به صورت کلی اگر بخواهیم پاسخی برای لنداسکیپ چیست داشته باشیم، می توان آن را به معنای ویژگی های طبیعی و فیزیکی زمین همراه با آب و هوا و تغییرات آن در نظر گرفت. تغییراتی که با ادراک و تداعی های انسان مانند ارزش ها، باورها و روابط در حال تکامل است.
چشم انداز یک منبع واحد مانند خاک یا پوشش گیاهی نیست. این یک مفهوم یکپارچه است که برای گروهی از منابع در یک منطقه فضایی اعمال می شود و ارزش های انسانی مرتبط با آنها را در بر می گیرد. حال اگر بخواهیم برای معماری لنداسکیپ چیست پاسخی داشته باشیم نیز باید بگوییم که معماری منظره یا لنداسکیپ در واقع مطالعه و تمرین طراحی محیط ها چه در فضای باز و چه در فضاهای داخلی در مقیاس های مختلف می شود. این مطالعه عناصری از هنر، محیط، زیبایی شناسی، معماری، مهندسی و جامعه شناسی را در بر می گیرد.

مفهوم لنداسکیپ


طراحی لنداسکیپ چیست؟

در معماری لنداسکیپ معماران درگیر طراحی مفهومی فضاهایی هستند که زندگی بین سازه ها را ایجاد کرده و آن را امکان پذیر می سازد. معماران منظر اغلب از طراحی سایت فراتر می روند و همچنین طرح های اصلی، چارچوب ها و سیاست هایی را برای مکان و شکل دهی شهر ایجاد می کنند که شهروندان و دولت را قادر می سازد مکان های بهتری را برای همه ایجاد کنند.
معماری لنداسکیپ شامل برنامه ریزی، طراحی، مدیریت و پرورش محیط های ساخته شده و طبیعی است. معماران منظر با مجموعه مهارت های منحصر به فرد خود برای بهبود سلامت انسان و محیط زیست در همه جوامع تلاش می کنند. در سایت پویا اندیش می توان با مقاله های کاملی در خصوص مفهوم معماری لنداسکیپ چیست آشنا شد. علاوه بر این کلاس های تخصصی در زمینه آموزش طراحی لنداسکیپ چیست برای افرادی که می خواهند به عنوان معمار و طراح لنداسکیپ وارد بازار کار شوند برگزار می شود.

طراحی لنداسکیپ چیست


انواع لنداسکیپ کدامند؟

در کنار آشنایی با مفهوم لنداسکیپ چیست، باید با انواع طراحی لنداسکیپ نیز آشنا شد. دردنیای معماری میتوان به نمونه های مختلفی بعنوان انواع لنداسکیپ اشاره کرد.
در یک دسته بندی کلی، در تعریف landscape چیست با دو مفهوم سافت لنداسکیپ و هارد لنداسکیپ آشنا می شویم.
برای اطلاعات بیشتر از طراحی لنداسکیپ برای باغ و فضاهای سبز مسکونی حتما بخش آن را مطالعه نمایید.

انواع لنداسکیپ کدامند؟


سافت لنداسکیپ چیست؟

چمن و بوته هایی که در فضاهای شهری، پارک ها و باغ ها مورد استفاده قرار می گیرند یکی از انواع لنداسکیپ نرم است که در معماری طراحی آنها متناسب با شاخصه های اصلی یک فضا صورت می گیرد. این گزینه ها در زیباسازی فضاها اهمیت زیادی دارند. درختان و گل کاری هایی که در فضاهای باز انجام می شود نیز نوع دیگری از لنداسکیپ هستند که می توان به آنها اشاره کرد.
آب نماها از جمله چشمه های مصنوعی، حوض ها و آبشارهای مصنوعی دیگر انواع لنداسکیپ هستند که باز هم در فضاهای باز از جمله پارک ها برای زیباسازی بیشتر این بخش ها مورد استفاده قرار می گیرد. در مفهوم landscape چیست به خوبی می توان با اهمیت و نقش این نوع از طراحی های منظره در معماری شهری آشنا شد.
علاوه بر این معماری لنداسکیپ چیست را می توان برای عناصر مختلف جغرافیایی مانند تپه ها، کوه ها، دریاچه ها، رودخانه ها، دریا و برکه ها نیز در نظر گرفت. یک لنداسکیپ می تواند شامل عناصر زنده ای برای پوشش زمین از جمله سازه ها و ساختمان های مختلف نیز شود.

سافت لنداسکیپ

هارد لنداسکیپ چیست؟

در مقابل سافت اسکیپ، در مفهوم لنداسکیپ چیست می توان به عناصر بی جانی که برای زیباسازی فضاهای شهری و ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند نیز به عنوان هارد لنداسکیپ اشاره کرد. این عناصر معمولا سخت اند و نمی توان آنها را تغییر داد. برای مثال می توان به سنگ فرش ها، دیوارها، نرده ها، پل ها، آلاچیق ها و … اشاره کرد.

هارد لنداسکیپ

فضاهای نیازمند طراحی لنداسکیپ

با توجه به تعریفی که از طراحی لنداسکیپ چیست به دست آوردیم می توان به فضاهایی اشاره کرد که برای آنها می توان طراحی لنداسکیپ را انجام داد. مشارکت و فعالیت معماران لنداسکیپ را می توان در خیابان ها، جاده ها، مسیرهای مشترک، مجتمع های مسکونی، مجتمع های آپارتمانی، مراکز خرید، میدان ها، فلکه ها، باغ ها، پارک ها، زمین های بازی، گورستان ها، بناهای تاریخی و یادبود، موزه ها، مدارس، دانشگاه ها، شبکه های حمل و نقل، پارک های محلی، ملی و جنگلی، آبراه ها و در سراسر بخش های شهر ها و کشورها مشاهده کرد. با آشنا شدن با مفهوم این که لنداسکیپ چیست، می توان به راحتی متوجه اهمیت نیاز معماری لنداسکیپ برای تمامی این فضاها شد.

فضاهای نیازمند طراحی لنداسکیپ

ویژگی لنداسکیپ مناسب

اما سوال مهم بعدی در تعریف لنداسکیپ چیست این است که یک لنداسکیپ مناسب باید چه مشخصات و ویژگی هایی داشته باشد؟ قطعا این ویژگیها باید به نحوی باشد که مزیت های مد نظر از طراحی لنداسکیپ، از جمله بهبود بهره وری از فضاها را ارائه دهد. محوطه سازی باید به دقت اجرا شود و تمامی طراحی ها با طراحی فضاهای اصلی مانند ساختمان ها یکپارچه و هماهنگ باشد.
هدف اصلی در اجرای معماری لنداسکیپ افزایش جذابیت و زیبایی فضاهاست. در نتیجه تمامی تکنیک ها باید در راستای زیباتر کردن یک محوطه باشد. در خصوص ویژگی هایی که یک لنداسکیپ مناسب و با کیفیت باید داشته باشد میتوان به رعایت اصول و ابزارهای رایج ترکیب بندی در طراحی این فضاها اشاره کرد. این عناصر شامل جرم، فرم، خط، بافت و رنگ می شود. باید در طراحی منظره تمامی این عناصر باید به بهترین شکل ممکن و برای ایجاد یک تغییر مثبت در فضا به منظور ایجاد یک تجربه منحصر به فرد مورد استفاده قرار بگیرند.
درک عناصر کلیدی طراحی اولین قدم در ایجاد یک چشم انداز هماهنگ و یکپارچه است. این یکپارچگی می تواند باعث شود که طراحی یک لنداسکیپ در کنار زیبایی، کاملا کاربردی و بهینه نیز باشد. در واقع یکی از مهم ترین چیزهایی که در لنداسکیپ چیست مطرح می شود نیز هماهنگی، زیبایی، کاربردی بودن و بهینه بودن طراحی این فضاهاست.

ویژگی لنداسکیپ مناسب

نکات مهم در مورد لنداسکیپ معماری

طراحی لنداسکیپ در درجه اول باید بخوبی با مفهوم لنداسکیپ آشنا و ارتباط با سایر شاخصه های زندگی، محیط و انسانها داشت. رعایت نکات و اصول تعریف شده در معماری لنداسکیپ چیست نیز نکته بسیار مهم دیگری است که در این حرفه باید مد نظر قرار بگیرد.
سایر نکات مهمی که در طراحی لنداسکیپ چیست باید به آنها توجه کرد شامل نکات زیر می شود:

  • تفاوت بین سنت های طراحی شرقی و غربی را بیاموزید. در طراحی چشم انداز باید حتما به نمادهای متفاوت طبیعت در طراحی های منحصر به فرد هر منطقه، فرهنگ و کشوری توجه کرد.
  • هدف از طراحی منظره را بشناسید
  • مرزهای طراحی منظره خود را به صورت بصری مشخص کنید
  • ویژگی های خاص منظره ای که قرار است برای آن طراحی را انجام دهید را بشناسید
  • روی بهترین گزینه ها برای زیبایی سازی و طراحی لنداسکیپ خود استفاده کنید
  • با اصول و اهمیت معماری لنداسکیپ چیست آشنا باشید و آن را در زمان طراحی در نظر بگیرید
  • برای طراحی مسیرها و پیاده روها ابعاد مناسبی را در نظر بگیرید، به نحوی که رفت و آمد در آن بسیار امن و راحت باشد
  • نحوه استفاده از فضاها را در طراحی لنداسکیپ در نظر بگیرید و فضاها را کاملا کاربردی طراحی کنید
  • گیاهانی را برای طراحی لنداسکیپ در نظر بگیرید و انتخاب کنید که به خوبی در منطقه جغرافیایی شما رشد می کنند
  • درخت کاری و گل کاری را در طراحی منظره دست کم نگیرید و فراموش نکنید.
 لنداسکیپ معماری

چرا طراحی لنداسکیپ اهمیت زیادی دارد؟

زمانی که با مفهوم لنداسکیپ چیست آشنا شدید قطعا با مزیت های زیادی که طراحی یک لنداسکیپ دارد نیز آشنا خواهید شد. زمانی که برای یک فضا یا یک محیط طراحی انجام می شود، استفاده از آن فضا بسیار بهینه تر شده و میتوان سازمان دهی محیطی را بسیار با کیفیتتر و با عملکردی بالاتر انجام داد.
طراحی لنداسکیپ از سویی دیگر می تواند به نفع محیط زیست نیز باشد، چرا که در تعریف طراحی لنداسکیپ چیست به مضامینی مانند بوم شناسی، محوطه سازی، زیبایی شناختی، بهینه سازی فضاهای شهری و … اهمیت زیادی داده می شود. در نتیجه این موارد از منابع طبیعی بهترین استفاده خواهد شد. طراحی لنداسکیپ راهی ایده آل برای توسعه شیوه های پایدار نیز هست.
با استفاده از یک ایده خلاقانه و اصولی برای طراحی لنداسکیپ میتوان به تصفیه هوا کمک کرد و مناطق آلوده شهری را پاک سازی کرد. با این پاکسازی، مناطق آلوده و غیر قابل استفاده تغییر کرده و اصلاح می شوند و به یک فضای زیبا و کاربردی تبدیل خواهند شد. میتوان معماری landscape چیست را راهی هوشمندانه برای کاهش نویزو آلودگیهای شهری، بهینه سازی استفاده از فضاهای شهری، توسعه معماری شهری و نماسازی ساختمانها و یک راهکار طبیعی برای کاهش دمای شهرها در نظر گرفت.

طراحی لنداسکیپ اهمیت زیادی دارد

سوالات متداول

لنداسکیپ چیست؟

ویژگی های طبیعی و دست سازی که روی قطعه از زمین به صورت قابل مشاهده اجرا شده و نمای جالبی را شکل می دهد، لنداسکیپ گفته می شود. در این تعریف از landscape چیست صرف نظر از این که چطور این ویژگی ها با یک دیگر یکپارچه شده اند، مجموعه آنها را به عنوان لنداسکیپ در نظر می گیرند.

مشخصات لنداسکیپ معماری شامل چه مواردی می شود؟

مناظر معماری شامل جنبه های مختلفی مانند باغبانی، گیاه شناسی، معماری، هنرهای زیبا، جغرافیا، طرح های صنعتی، روانشناسی محیطی، بوم شناسی و علوم زمین می شود. معماری لنداسکیپ در یک کلام به معنای محوطه سازی و زیباسازی المان های محیطی است.

معمار لنداسکیپ چه نوع طراحی هایی را انجام می دهد؟

یک معمار محوطه سازی می تواند طیف گسترده ای از مناظر را در حین برنامه ریزی برای پارک های عمومی، پارک های دفاتر شرکت ها و محوطه های دانشگاهی و همچنین طراحی املاک مسکونی، مدیریت مناطق تخریب شده مانند محل های دفن زباله، معادن و بیابان ایجاد کند.آنها می توانند بر روی انواع مناطق و سازه های خارجی از جمله شهری و روستایی کار کنند تا با حفظ ارزش های اکولوژیکی خود، مناظری با جنبه های زیبایی شناختی را ایجاد کنند.


5/5 - (25 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.