پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

اصول طراحی اتاق غذاخوری

طراحی اتاق غذاخوری

فهرست عناوین

آیا با نکات طراحی اتاق غذاخوری آشنایی دارید؟ آیا می دانید فاصله میز ناهار خوری تا دیوار باید چقدر باشد؟ نورپردازی اتاق غذاخوری تا چه اندازه مهم است؟ آیا می دانید در طراحی دکوراسیون اتاق غذاخوری به چه مواردی بیشتر باید توجه کرد؟ در این مقاله از پویااندیش در مورد نحوه چیدمان اتاق غذا خوری صحبت می کنیم.

نحوه طراحی اتاق غذاخوری

انتخاب مبلمان مناسب، نور پردازی و سایر لوازم جانبی در همان حال که ظاهر شیک و زیبایی ایجاد می کند، در مهمان شما نیز حس راحتی خاصی را به وجود می آورد. در این مقاله درنظر داریم چگونگی طراحی یک اتاق غذاخوری گرم اما شیک را بررسی کنیم.

یک اتاق نهارخوری می تواند رسمی یا غیر رسمی باشد، هر روز از آن استفاده شود و یا تنها در مناسبت های خاص در آنجا غذا سرو کرد. یک اتاق غذا خوری می تواند تطبیق پذیر باشد.

برای تعیین ظاهر بهترین راه این است که تشخیص دهید بهترین راه برای استفاده از فضای اتاقتان کدام است، اینکه می خواهید اتاق نقشه باز باشد و یا اینکه به طور کامل از آن استفاده شود.

از همه جالب تر اینکه اتاق غذاخوری باید در راستای حساسیت معماری خانه و اتاق های اطراف آن باشد. از اتاق غذاخوری عصر هنگام و یا شب ها بیش از سایر اتاق ها استفاده می شود و این مساله آن را به فضایی قابل قبول ، گرم و مناسب جشن تبدیل کرده است. همچنین گفته می شود که اگر از اتاق غذاخوری تنها برای مناسبت های خاصی استفاده می شود این مساله نباید مشهود باشد و صمیمیت همچنان باید به چشم بیاید.

طراحی دکوراسیون اتاق غذاخوری

شکل و سبک صندلی در دکوراسیون اتاق غذاخوری

صندلی ها باید شیک باشند، اما راحتی از آن مهمتر است. پیش از خرید میز و صندلی، ابتدا طرح اولیه آن را بکشید تا ببینید که اتاق غذاخوری شما به چه صورتی در خواهد آمد، ببینید که بهترین مکان برای صندلی ها با توجه به پایه ها کدام است. بسیار مهم است که صندلی ها با اندازه فضا در هماهنگی باشند. در نهایت شما می خواهید هم یک فضای صمیمی و هم یک فضای راحت برای میهمانانتان ایجاد کنید، بنابراین به راحتی باید بیش از هر مساله دیگر توجه شود.

صندلی هایی به شکل نیمکت می تواند یک چالش بزرگ برای اتاق غذا خوری محسوب شود. چرا که در این حالت، صندلی ها پشتی ندارند که میهمانان بتوانند در مهمانی های طولانی به آن تکیه دهند، بنابراین خسته خواهند شد؛ همچنین پذیرایی نیز برای شما سخت خواهد شد. طراحان دکوراسیون داخلی در طراحی اتاق غذا خوری عاشق نورپردازی با لوسترها، اویزهای زیبا، روشنایی های دیوار کوب و لوازم جانبی هستند که نور خود را روی دیوار می ریزند و روی میز متمرکز می شوند. برخی هم ترجیح می دهند که نور کم باشد و به نور شمع ها اجازه فرمانروایی می دهند.

نورپردازی و رنگ در طراحی اتاق غذاخوری

تحقیقات نشان می دهد که بیشتر افراد عاشق اتاق غذاخوری با نور بسیار اندک با سوسوی شمع هستند و این گونه فضاها را برای خوردن غذا بیشتر می پسندند، در این حالت می توانید دیوارها را زغالی مخملی کنید و برای سقف نیز طلایی براق را در نظر بگیرید و چند گیاه بزرگ بامبو نیز در گوشه اتاق بگذارید؛ کارشناسان بر این باورند که اینگونه اتاق غذا خوری شما جادویی خواهد شد.

با وجود تمامی مطالب ذکر شده باید بگویم که سلیقه ها کاملا متفاوت است و شما نمی توانید یک حکم کلی در این مورد صادر کنید. من شخصا عقیده دارم که نور کم مانع از ارتباط موثر افراد با یکدیگر بر سر میز می شود و همچنین افراد حاضر بر سر میز نمی توانند به درستی ببینند که چه چیزی می خورند؛ بنابراین اگر اعتماد به نفس کافی در مورد طبخ غذا ندارید و به میزی که چیده اید مطمین نیستید نور فضا را کم کنید.

در استفاده از یک رنگ قوی روی دیوار که با رنگ قالیچه، صندلی و سایر المان ها در هماهنگی باشد دودل نباشید. ممکن است بخواهید از یک رنگ خنثی استفاده کنید و یا از رنگ یک نقاشی زیبا که دیوار آویخته اید الهام بگیرید. استفاده از تم سیاه و سفید نیز می تواند بسیار شیک، زیبا و با شکوه باشد.

طراحی اتاق غذاخوری و رنگ

انتخاب رنگ مناسب در طراحی اتاق غذاخوری

روی دیوار یک اتاق غذای خوری بهتر است که از رنگ های گرم استفاده کنید، مانند رنگ های غنی مانند سبز، آبی، نارنجی تیره. ترجیح من رنگ های زمین مانند نارنجی پررنگ یا قرمز پررنگ است، چرا که آنها جذاب ترین هستند.

فاصله میز ناهار خوری تا دیوار در طراحی اتاق غذاخوری

یک میز گرد برای جمع های کوچک بسیار مناسب است، با وجود آن اگر قطر میز بیش از یک متر و نیم شود مکالمه در سراسر میز و برای افراد دشوار می شود. اگر شما میزبان میهمانی های بزرگتر با افرادی با بیش از 8 نفر باشد معمولا از میزهای مستطیل شکل استفاده می شود و اینگونه میزها مناسب تر هستند.

در یک اتاق ناهار خوری کلاسیک، بهتر است که میز را در مرکز اتاق قرار دهید. اگر تصمیم دارید یک فضای نشیمن با فضای باز ایجاد کنید که در واقع اتاق نشیمن را در خود جای دهد، ابتدا مبل ها و صندلی ها را تنظیم کنید و سپس میز و صندلی را در گوشه اتاق مرتب کنید.

معمولا میز در گوشه ای قرار می گیرد. شما ممکن است یک میز دایره ای انتخاب کنید که دعوت کننده باشد. می توانید میز را به داخل هل دهید تا فضای کمتری را اشغال کند و در صورت لزوم آن را به بیرون بکشید تا بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید. بد نیست که یک میز کوچک و یا یک بوفه برای قرار دادن غذا در کنار میز غذا خوری اصلی قرار گیرد. با قرار دادن گل ها و گیاهان زیبا می توانید زیبایی و شکوه را به داخل اتاق غذا خوریتان دعوت کنید. می توانید یک فرش زیبا زیر یا کنار میز خود بیندازید. فرش انتخابی باید پویایی و جذابیت داشته باشد.

آیا حتما باید در دکوراسیون اتاق غذاخوری از میز استفاده کرد؟

اگر این امکان برای شما وجود دارد که اتاقی را به عنوان اتاق غذا خوری اختصاص دهید حتما نباید میز نهار خوری داشته باشید. همانگونه که می دانید سفره از دیرباز در فرهنگ ایرانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است، فقط شما باید کمی ذوق و سلیقه به خرج دهید و اتاق را به شیوه سنتی بیارایید.

در این شرایط شما باید روی زمین بنشینید، بنابراین فرش نیز جایگاه ویژه ای پیدا می کند، فرش شما نباید فرشی نازک باشد، چرا که در نشستن روی زمین دچار مشکل خواهید شد؛ فرش ایرانی که در دنیا مطرح است و کیفیت و زیباییش زبانزد است برای این کار بسیار مناسب است.

طراحی اتاق غذاخوری

همچنین می توانید دورتادور اتاق را پشتی بگذارید تا میهمانان شما بتوانند به راحتی به آن تکیه دهند. معمولا خانواده ها در قدیم تشکچه های ضخیم و نرمی را در مقابل پشتی می گذاشتند تا نشستن روی زمین سخت نباشد.

حتی امروزه، با اینکه نشستن روی زمین دیگر مرسوم نیست، سفره انداختن حال و هوای خاص خود را دارد و خیلی از خانواده ها از آن استقبال می کنند. اگر تصمیم دارید که اتاق غذا خوری را به صورت سنتی طراحی کنید، مراعات حال مسن تر ها را هم بکنید. میز کوچکی به همراه چند صندلی راحت در گوشه اتاق بگذارید تا کسانیکه نمی توانند روی زمین بنشینند دچار مشکل نشوند.

دیزاین پنجره در طراحی اتاق غذاخوری

اگر در اتاق غذاخوری خود پنجره داشته باشید و این پنجره رو به منظره زیبایی باز شده باشد بسیار هیجان انگیز خواهد بود، برای پنجره ها نیاز به انجام کار چندانی ندارید، به خصوص اگر دید مناسبی به بیرون و منظره زیبایی پیش روی خود داشته باشید. تنها با استفاده از یک قاب چوبی زیبا برای پنجره می توانید زیبایی آن را دو چندان کنید.

دکوراسیون اتاق غذاخوری

با جزئیات کوچک تفاوت ایجاد کنید

میز غذاخوری خود را متناسب با اندازه اتاق و تعداد افرادی که معمولا باید بر سر آن بنشینند انتخاب کنید. سپس می توانید انتخاب کنید که میز شما مستطیل، مربع، بیضی و یا گرد باشد. گاهی اوقات خود فضا مشخص می کند که چه نوع میزی مناسب شما است.

می توانید از یک میز با طراحی معاصر استفاده کنید، یک میز زیبا با چوب گردو و یا سنگ مرمر! پس از آنکه تصمیم گرفتید میز شما از چه چیزی ساخته شده باشد می توانید شکل آن را انتخاب کنید. در واقع اندازه اتاق غذاخوری، سلیقه تان و بودجه ای که برای این منظور اختصاص داده اید تعیین کننده خواهد بود. می توانید با اسباب و اثاثیه و المان های دکوراتیو بازی کنید و طرح دلخواه خود را انتخاب کنید. فقط مطمئن شوید که ارتفاع میز مناسب و صندلی ها راحت هستند.

به عقیده من لوستر بالای میز نهارخوری چیزی است که زیبایی و ظرافت را به اتاق غذاخوری شما دعوت می کند. می توانید برخی از شاخه های لوستر را از لامپ هایی با توان پایین تر استفاده کنید، اینگونه فقط با زدن یک کلید می توانید نور دریافتی روی میز را کم یا زیاد کنید.

حرف آخر پویااندیش

در نظر داشته باشید که میز غذا خوری جایی است که تمامی اعضای خانواده در ساعت مشخصی دور آن جمع می شوند. در آداب و رسوم و سنت ایرانی به غذا خوردن اهمیت بسیار زیادی می دهند، به عنوان مثال بزرگتر خانواده باید بالای میز بنشیند و … . بنابراین برای اتاق غذا خوری خود اهمیت بسیار زیادی قائل شوید.

معمولا وقتی افراد خانواده خسته از هیاهوی بیرون به خانه پناه می آورند به بهانه خوردن غذا پشت میز غذا خوری می نشینند و با هم صحبت می کنند. با وجود تمامی مطالبی که در این مقاله به آن اشاره شد، شما در ابتدا باید با توجه به بودجه خود گام بردارید.

اگر در نزدیکی آشپزخانه اتاق مناسبی برای این کار وجود دارد، بهتر است اتاق غذا خوری و میز نزدیک آشپزخانه باشد تا هنگام جابجایی ظروف از آشپزخانه به میز نهار خوری و بالعکس دچار مشکل نشوید و غذای شما در میان راه سرد نشود.

سوالات متداول طراحی اتاق غذاخوری

آیا یک اتاق نهارخوری باید رسمی باشد؟

یک اتاق نهارخوری می تواند رسمی یا غیر رسمی باشد، هر روز از آن استفاده شود و یا تنها در مناسبت های خاص در آنجا غذا سرو کرد. یک اتاق غذا خوری می تواند تطبیق پذیر باشد.

میز های گرد در چه شرایطی استفاده می شود؟

یک میز گرد برای جمع های کوچک بسیار مناسب است، با وجود آن اگر قطر میز بیش از یک متر و نیم شود مکالمه در سراسر میز و برای افراد دشوار می شود.

آیا شما آموزش طراحی نما با نرم افزار یا طراحی داخلی را هم دارید ؟

بله ، هم بصورت حضوری و هم بصورت آنلاین و غیرحضوری برگزار می کنیم برای اطلاعات بیشتر به بخش دوره های آموزشی در همین سایت مراجعه کنید .

میز های مستطیل در چه شرایطی استفاده می شود؟

اگر شما میزبان میهمانی های بزرگتر با افرادی با بیش از 8 نفر باشد معمولا از میزهای مستطیل شکل استفاده می شود و اینگونه میزها مناسب تر هستند.

صندلی هایی به شکل نیمکت هستند په مشکلی به همراه دارند؟

صندلی هایی به شکل نیمکت می تواند یک چالش بزرگ برای اتاق غذا خوری محسوب شود. چرا که در این حالت، صندلی ها پشتی ندارند که میهمانان بتوانند در مهمانی های طولانی به آن تکیه دهند، بنابراین خسته خواهند شد.

طراحان بیشتر طرفدار چه نور پردازی برای میز غذا خوری هستند؟

طراحان دکوراسیون داخلی در طراحی اتاق غذا خوری عاشق نورپردازی با لوسترها، اویزهای زیبا، روشنایی های دیوار کوب و لوازم جانبی هستند که نور خود را روی دیوار می ریزند و روی میز متمرکز می شوند.

فرش ها چه تاثیری در اتاق غذا خوری ایجاد میکنند؟

شما باید فرش های جذابی زیر پا داشته باشید. آنها باید پویایی، و جذابیت داشته باشند. اگر در اتاق غذاخوری خود پنجره داشته باشید و این پنجره رو به منظره زیبایی باز شده باشد بسیار هیجان انگیز خواهد بود.

5/5 - (28 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.