تکنیک پنینگ در عکاسی

تکنیک پنینگ در عکاسی ( حرکت دوربین به صورت افقی )

حرکت افقی دوربین یک بازی ذهنی است اما این بازی بسیار جذاب است.
در حقیقت حرکت در عکس های ثابت قابل مشاهده نیست.
و این یعنی تصویر بر روی کاغذ حرکت نمی کند.
اما ذهن شما از تصاویر تار مفهوم می سازد.
در واقع این تصویر تار نیست بلکه یک اسب یک قطار در حال حرکت به تصویر کشیده شده اند.
حرکت افقی دوربین پدیده ی جدیدی نیست.
این سبک تقریبا همزمان با عکاسی به وجود آمده است.

در ابتدا این وظیفه بر عهده ی عکاسانی قرار داشت که امیدی به ثبت عکس از یک سوژه ی متحرک بدون حرکت دوربین را نداشتند.
در حقیقت فیلم هایی برای ثبت حرکات سریع وجود نداشت.
اسب های مسابقه و موتورهای مسابقه ای نخستین سوژه های عکاسی در اوایل قرن بودند.
عکاس ها از عکس های بسیار واضح با پس زمینه ی خط دار استفاده می کردند که
در نتیجه ی حرکت دوربین همراه با سوژه ایجاد شده بودند.
دوربین های قدیمی یک سرعت شاتر داشتند یعنی یک پنجاهم در ثانیه که برای ثبت
یک پروانه ی کند هم کافی نبودند.
حال عکسبرداری از یک سگ شکاری کوچک را که با سرعت نور به دنبال خرگوش است
با سرعت شاتر یک پنجاهم در ثانیه تصور کنید.

چاره ی کار حرکت افقی دوربین یا پنینگ بود.

این تکنیک در قدیم چندان رایج نبوده و برای انجام آن باید از حرفه ای ها کمک گرفته می شد.
این مفاهیم به مرور زمان با تمرین بسیار فرا گرفته می شود.
تنها کافیست حرکت دوربین را با حرکت سگ هماهنگ کنید و در واقع سگ در همان موقعیت خود ثابت می ماند.
باقی تصویر تار می شود اما چون سگ در یک نقطه از فیلم مانده است، سگ کاملا واضح خواهد بود.

تقریبا همه ی هنرجویان عکاسی به زمانی برای درک مطالب نیاز دارند.
اما با وجود سادگی این مفاهیم، روش های مختلفی برای اشتباه و انجام نادرست آنها در پیش رو خواهند بود.
حرکت افقی دوربین یک بازی درصدی است.
تقریبا یکی از هر ده عکس موفقیت آمیز هستند.
یک عکس موفقیت آمیز از صد عکس گرفته شده شاید جالب به نظر نرسد اما حقیقتا
نتایج درست ارزش ریسک کردن و سختی های کار را خواهد داشت.

درک مفاهیم پایه پنینگ

حرکت افقی دوربین با حرکت دوربین همگام با سوژه اتفاق می افتد.
چرخش دوربین به این طرف و آن طرف این حرکت را به خوبی تداعی نمی کند.
بلکه باید دقیقا همگام با سوژه دوربین را به حرکت در آورید.
انتخاب سوژه ی مناسب. در کل حرکت با یک سوژه ی سریع بسیار آسانتر از سوژه های کند است.
دوندگانی که در پیست ها می دوند مثال خوبی برای این مورد هستند.

آنها سرعت مناسبی دارند پس به خوبی می توانید دوربین را با آنها حرکت دهید و دیگر اینکه دوندگان در یک خط حرکت می کنند.
ثبت پیاده روی آدم ها تقریبا غیر ممکن است، به این خاطر که سرعت بسیار پایینی
داشته و تصویر به خوبی تار نخواهد شد و حرکت افقی یکدست و همگام رخ نخواهد داد.
ثبت حرکت فوتبالیست ها نیز به دلیل بی نظمی حرکت بسیار دشوار است.

از نمایش دستی یا تنظیم اولیه ی شاتر استفاده کنید

انتخاب هر یک از این موارد هیچ تفاوتی ندارد به این خاطر که سوژه یکی است.
در واقع باید مراقب باشید که سرعت شاتر در طول عکسبرداری تغییر نکند.

برای پنینگ سرعت شاتر مناسب را انتخاب نمایید

گرچه این مورد اهمیت بسیاری دارد ولی می توان گفت که هیچ سرعت شاتر مناسبی برای حرکت افقی دوربین تعریف نشده است.
هرچه سرعت شاتر بیشتر باشد، پس زمینه تارتر خواهد بود.
سرعت شاتر سریع سوژه را کاملا از پس زمینه متمایز می سازد و این یک نکته ی مثبت به شمار می رود.
اما هر چه این سرعت کمتر باشد وضوح ثبت سوژه به مراتب کمتر خواهد بود.
در واقع یک عمل کاملا متعادل است.

برای شروع به مثال دوندگانی که در عکس در حال دویدن هستند بر میگردیم.
با سرعث میان یک هشتم و یک شصتم در ثانیه آغاز کنید.
سرعتی بالاتر از یک هشتم در ثانیه در واقع وضوح کافی ندارد اما جالب توجه خواهد بود.
با سرعت بالای یک شصتم در ثانیه دوربین از حرکت ایستاده و این افکت را از بین خواهد برد.
البته به جز جت هایی که در سطوح پایین پرواز می کنند. سپس به سرعت یک پانصدم
در ثانیه نیاز دارید و این یعنی شروع مشکل بعدی.

پس زمینه ی مناسب را انتخاب کنید.

پس زمینه ی مناسب تقریبا به اندازه ی خود سوژه اهمیت دارد.
پس زمینه باید دارای جزییاتی باشد تا خطوط جالب توجهی خلق نماید.
و به همین خاطر جت با پس زمینه ی آبی آسمان سوژه ی مناسبی برای حرکت افقی نیست.
تمام روش های ممکن را هم که امتحان کنید، آسمان همچنان آبی و ساده باقی خواهد ماند.
هیچ یک از اجزا حرکت نخواهند کرد. از طرف دیگر پس زمینه هایی که کنتراست زیادی دارند نیز مناسب حرکت افقی نیستند.
در این صورت تنها فردی که تی شرت کاملا سفید به تن دارد تغییری در عکس شما
ایجاد می کند، پس بهتر است آگاهانه انتخاب کنید.

از viewfinder به درستی استفاده کنید.

Viewfinder در حرکت افقی دوربین دوست صمیمی شما خواهد بود.
بهترین روش یافتن یک نقطه ی تمرکز در viewfinder و قرار دادن آن بر روی سوژه ی متحرک است.
حال این نقطه را هم تراز با سوژه حفظ نمایید.
تار وسط دوربین انتخاب درستی است اما در viewfinder دوربین ها نیستند،
بنابراین باید با آنچه در اختیار داریم کار را به انجام برسانیم.

حرکت افقی دوربین را به آرامی تمرین کنید.

می توانیم نام حرکت آرام و روان را جایگزین نماییم.
پس هیچ عجله یا تردیدی در این حرکت مجاز نیست.
بدن و صورت خود را به سمت موقعیت عکسبرداری گرفته سپس شانه ها را بچرخانید تا سوژه را در viewfinder بیابید.
پیش از سر رسیدن سوژه به محل مورد نظر چند عکس تمرینی بگیرید،
حتی پس از رفتن سوژه به عکسبرداری خود برای چند ثانیه ادامه بدهید.
این کار را مانند یک گلف باز حرفه ای دنبال کنید. و تمرین کنید.
حرفه ای ها در حرکت افقی بیرون رفته و حرکات را به ثبت می رسانند.

از افکت گلدی لاک استفاده کنید.

ترکیبی از حرکت سوژه، حرکت افقی و سرعت شاتر علم دست نیافتنی ای نیست.
از تنظیم شرایط نترسید.
امتحان کنید. ارزیابی کنید. دوباره امتحان کنید. تجربه کسب کنید.
حقیقت این است که راه درستی وجود ندارد و تنها متغییرهای مختلفی هستند که نتایج هیجان انگیزی خلق خواهند نمود.
مثلا به جای حرکت افقی می توانید دوربین را با سرعت لاستیک های تریلی بچرخانید،
که نتایج جذابی از آن به دست خواهید آورد.
حال سایر اشیای متحرک که می توانید با آنها همگام شوید را امتحان نمایید.
در 3 تصویر گذشته شاهد تصویری از یک اسب و کاسکه هستید که با سرعت یک ششم بر ثانیه با f/9 ثبت شده است.

عکاسی
دوره عکاسی حرفه ایی
آموزش عکاسی حرفه ایی
دوره عکاسی حرفه ایی

جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط کلاس های آموزش عکاسی

سوالات و پاسخ هایی  که در این بخش بیشتر مطرح شده است .

حرکت افقی دوربین یک بازی ذهنی است اما این بازی بسیار جذاب است.
در حقیقت حرکت در عکس های ثابت قابل مشاهده نیست.

برای مثال:تنها کافیست حرکت دوربین را با حرکت سگ هماهنگ کنید و در واقع سگ در همان موقعیت خود ثابت می ماند
باقی تصویر تار می شود اما چون سگ در یک نقطه از فیلم مانده است، سگ کاملا واضح خواهد بود.

بله ، هم بصورت حضوری و هم بصورت آنلاین و غیرحضوری برگزار می کنیم برای اطلاعات بیشتر داخل سایت تصویرگران پویا اندیش شوید.

انتخاب هر یک از این موارد هیچ تفاوتی ندارد به این خاطر که سوژه یکی است.
در واقع باید مراقب باشید که سرعت شاتر در طول عکسبرداری تغییر نکند.

می توان گفت که هیچ سرعت شاتر مناسبی برای حرکت افقی دوربین تعریف نشده است.
هرچه سرعت شاتر بیشتر باشد، پس زمینه تارتر خواهد بود.
سرعت شاتر سریع سوژه را کاملا از پس زمینه متمایز می سازد.

سرعتی بالاتر از یک هشتم در ثانیه در واقع وضوح کافی ندارد اما جالب توجه خواهد بود.
با سرعت بالای یک شصتم در ثانیه دوربین از حرکت ایستاده و این افکت را از بین خواهد برد.

پس زمینه ی مناسب تقریبا به اندازه ی خود سوژه اهمیت دارد.
پس زمینه باید دارای جزییاتی باشد تا خطوط جالب توجهی خلق نماید.
و به همین خاطر جت با پس زمینه ی آبی آسمان سوژه ی مناسبی برای حرکت افقی نیست.

آخرین فرصت ثبت نام با هزینه های سال 99 برای دوره های آموزش آنلاین فقط تا پایان امسال - تماس : 05 05 58 22 - 28111110اینستاگرام پویا اندیش - کلیک کنید .
+