پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

چطور از تکنیک موشن بلور در عکاسی استفاده کنیم؟

چطور از تکنیک موشن بلور در عکاسی استفاده کنیم؟

فهرست عناوین

در مورد تکنیک موشن بلور در عکاسی چقدر اطلاعات دارید؟ در عکاسی ورزشی و حرکتی، عمل فریز کردن حرکت، همیشه بهترین روش برای ثبت تصویر مربوطه نیست. هنگامی که سخن از عکاسی ورزشی به میان می آید، اولین نکته ای که به نظر اولویت دارد، توقف عملکرد است.
میزان سرعت شاتر در تنظیمات عکاسی، عمل مسدود کردن سوژه ها را در حالت حرکت انجام می دهد؛ اما همیشه بهترین راه برای گرفتن احساسی که در حرکت وجود دارد، نیست. در این مقاله از آموزش حرفه ای عکاسی پویا اندیش به بررسی این تکنیک می پردازیم.

موشن بلور مردی بر روی دوچرخه

چطور از تکنیک موشن بلور در عکاسی استفاده کنیم؟

با استفاده از تنظیم سرعت شاتر و حرکت دوربین خود با سوژۀ متحرک، می توانید یک تصویر پویا و حرفه ای را به ثبت برسانید.
به این تکنیک، panning می گویند. این تکنیک مشکل است؛ اما با تمرین و تکرار می توانید به مهارت برسید و شما را قادر می سازد که تصاویر بی نظیری را خلق کنید! در ادامه به برخی نکات مهم در این تکنیک اشاره می کنیم. با تصویرگران پویااندیش همراه باشید! با ثبت نام در دوره عکاسی پویا اندیش با تمامی تکنیک های لازم آشنا شده و تبدیل به یک عکاس حرفه ای خواهید شد.

موشن بلور در برف

موشن بلور چیست؟

تاری یا کشیده به نظر رسیدن تصویر، یک تکنیک عکاسی است که به دلیل استفاده از سرعت شاتر پایین برای سوژه های متحرک صورت می گیرد و در تصویر، نوعی محوی ایجاد می کند.

اموزش عکاسی حرفه ای

نکاتی برای گرفتن عکس با تکنیک موشن بلور  ” Motion Blur”

عکاسان به روش های مختلفی می توانند تاری و محوی تصویر را ثبت کنند؛ هم با حرکت سوژه، هم با حرکت دوربین می توان این کار انجام داد که هر روش، تصویر و ظاهری متفاوت ایجاد می کند و کاربردهای خاص خودش را دارد. با هر یک از دو تکنیک می توانید مسیر سوژۀ خود را حفظ کنید. در نظر داشته باشید که در هر دو روش، نوردهی تصویر خود را به درستی تنظیم کنید و ISO یا دیافراگم خود را در حالت مناسبی قرار دهید تا از روشنایی و نور بیش از حد تصویر جلوگیری کنید.

اموزش عکاسی

سرعت شاتر را تنظیم کنید

هنگام ایجاد تاری تصویر با کاهش سرعت شاتر، باید سرعت را بسته به سرعت حرکت سوژه تنظیم کنید. در حالت اولویت شاتر، عکاسان به راحتی می توانند سرعت شاتر را کنترل کنند! اگر دوست دارید عکاسی را بصورت حرفه ای و اصولی یاد بگیرید اما زمان آزاد لازم برای شرکت در دوره های حضوری را ندارید، می توانید در دوره های آنلاین عکاسی پویا اندیش شرکت کنید.

موشن بلور اسکیت باز

آموزش عکاسی حرفه ای

تکنیک موشن بلور در سوژه ای که با سرعت حرکت می کند

برای مثال، برای سوژه هایی که سریع تر حرکت می کنند، مانند اکشن یا ورزش ها، تکنیک موشن بلور در سرعت شاتر سریع تری قابل اجراست. وقتی حرکت موضوع عکاسی به قدر کافی سریع باشد، تکنیک بلور را می توانید در سرعت شاتر 200/1 ، 125/1 ، 100/1 یا 1/60 ، اجرا کنید.

موشن بلور ماشین

سوژه ای که با سرعت کندتر حرکت می کند

اگر سوژه شما بسیار کند حرکت می کند، مانند شخصی که راه می رود یا در میان یک جماعت کند حرکت می کند، برای اجرای تکنیک بلور، به سرعت شاتر بسیار کمتری نیاز خواهید داشت. در چنین حالتی، شما به سرعت شاتری نزدیک به نیم ثانیه، یک ثانیه کامل یا حتی بیشتر نیاز خواهید داشت.

موشن بلور دوچرخه

دوربین را حرکت بدهید

همچنین وقتی شاتر باز است، تکنیک موشن بلور را می توانید با حرکت دادن دوربین اجرا کنید؛ به عنوان مثال، وقتی شاتر باز است، تکنیک بلور را می توانید با بزرگنمایی یا کوچک نمایی، اجرا کنید.
با استفاده از این تکنیک، دوربین باعث تاری بیشتری می شود. در این حالت، برای جلوگیری از لرزش دوربین می توانید از یک سه پایه بهره ببرید.

بیشتر بدانید: عکاسی کلوز آپ چیست؟ + 30 ایده برای گرفتن عکس از نمای نزدیک

موشن بلور دختر و تاب

پنینگ چیست؟

به زبان ساده، پنینگ، حرکت و جریان دوربین به همراه سوژه است. با کمک این تکنیک می توانید عکس های منحصر به فردی بگیرید. در این حالت، تمرکز و شفافیت روی سوژۀ اصلی و تاری پس زمینه است.

موشن بلور پرنده

پنینگ چگونه اجرا می شود؟

برای اجرای این تکنیک، باید دوربین خود را تا حد امکان، روان و ثابت و به موازات سوژۀ در حال حرکت، پیش ببرید. به زبان ساده، سوژۀ خود را مانند یک شاهین محکم و استوار دنبال کنید. برای بهتر اجرا شدن این تکنیک، از سه پایۀ مناسب بهره ببرید.

موشن بلور ببر

تنظیمات دوربین

بسته به سرعت سوژه، باید دوربین خود را روی اولویت شاتر یا حالت دستی تنظیم کنید. بهتر است سرعت شاتر بین 15/1 تا 60/1 ثانیه باشد. برای تعیین سرعت شاتر بهتر است چند عکس آزمایشی بگیرید تا از درستی آن مطمئن شوید. استفاده از سرعت شاتر پایین، تاری را افزایش می دهد و سرعت شاتر بیشتر، باعث کاهش تاری می شود. مهم ترین راز گرفتن عکس دلخواه شما، یافتن مناسب ترین حالت شاتر است که به گرفتن عکسی با سوژۀ شفاف و پس زمینۀ تار منجر شود.
هرچقدر سرعت شاتر شما پایین تر باشد، قسمت های بیشتری از تصویرتان تار خواهد بود. اگر سرعت شاتر شما خیلی زیاد باشد، پس زمینۀ تصویرتان به اندازۀ کافی تار نمی شود.

آموزشگاه آنلاین عکاسی

burst mode در تکنیک موشن بلور

برای حفظ تمرکز مناسب روی هدف متحرک خود، باید فوکوس خودکار را تنظیم کنید؛ به عبارتی، نقطه فوکوس خودکار مرکز شما باید انتخاب شود؛ زیرا اجازه می دهد دوربین تان با سرعت روی سوژۀ در حال حرکت تمرکز کند.
حالت عکاسی متوالی (burst mode) نیز باید انتخاب شود تا حداقل یک عکس در جایی که سوژه، عمود بر دوربین است، داشته باشید. این قسمت، معمولاً نقطه فوق العادۀ این نوع تصاویر است.

اموزشگاه عکاسی

لنزها

با استفاده از لنز تله فوتو، به سرعت شاتر بیشتری نیاز دارید چون لرزش دوربین، بزرگ ترین معضل برای تصاویر خارج از فوکوس است. یک لنز با زاویۀ دید بیش از حد معمول، باعث ایجاد لرزش کمتری در دوربین می شود و سرعت شاتر بیشتری را تولید می کند؛ اما عکاس به منظور دستیابی به عکسی که افقی به نظر برسد، به حرکت بیشتری نیازمند است.

بیشتر بدانید: عدم تقارن در عکاسی چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟!

نوع تکنیک در تکنیک موشن بلور

اگر از سه پایه استفاده نمی کنید، به طور اساسی باید به یک سه پایه تبدیل شوید. در این حالت، پایتان را محکم روی زمین قرار دهید و مطمئن شوید که فقط تنه تان در مسیر حرکت سوژه می چرخد. دکمه رها کردن شاتر را نگه دارید تا در بهترین زمان ممکن آن را رها کنید.
حتی اگر مجبور شوید از یک صحنه، ده بار یا بیشتر عکاسی کنید تا به تصویر مورد قبولتان دست یابید، دلسرد نشوید. هنگامی که در نور طبیعی عکاسی کنید، برای ایجاد جلوه های مختلف می توانید از فلاش بهره ببرید. فلاش برای عکس های اکشن گرفته شده در شب نیز بسیاری کاربردی است.
اگر سوژه به سمت شما حرکت کند یا از شما دور شود، پنینگ به کارتان نخواهد آمد. برای نشان دادن هر حرکتی از سوژه، باید در سراسر حوزۀ دید شما قرا بگیرد. با تکنیک هایی که در دوره فتوشاپ در عکاسی یاد می گیرید، می توانید براحتی ادیت های لازم روی عکس های خود را انجام دهید. کیفیت دوره آنلاین فتوشاپ در عکاسی پویااندیش کم از دوره حضوری نداشته و نه تنها می توانید مهارت و دانش خود را افزایش دهید بلکه در وقت و زمان نیز صرفه جویی خواهید کرد.

عکاسی تبلیغاتی

سخن آخر

عکاسی دنیای بی نظیری است که با تکنیک های متفاوت می توان تصاویر خارق العاده و متفاوتی را به ثبت رساند. در این مقاله از آموزشگاه آنلاین عکاسی پویااندیش، یکی از تکنیک های مهم و کاربردی به نام موشن بلور را برایتان شرح دادیم. در نظر داشته باشید که این تکنیک از آموزش عکاسی، با تمرین، تکرار و پشتکار حاصل می شود و به کمک آن می توانید لحظاتی متفاوت خلق را کنید!

عکاسی حرفه ای

سوالات متداول تکنیک موشن بلور در عکاسی

موشن بلور در عکاسی چطور اتفاق می افتد؟

در عکاسی و فیلم برداری، موشن بلور تابعی از سرعت شاتر است. یعنی مدت زمانی که عنبیه دوربین باز است و در معرض نور قرار می ‌گیرد. سرعت شاتر آهسته ‌تر برای مدت طولانی ‌تری نوردهی می‌ کند، بنابراین اجسام متحرک بیشتر از سرعت شاتر، سریع‌ تر حرکت می‌ کنند و بیشتر محو می ‌شوند.

چه زمانی باید از موشن بلور استفاده کنم؟

زمان استفاده از موشن بلور به سرعت فریم مورد استفاده بستگی دارد. اگر از سیستمی استفاده می کنید که سرعت فریم آن 30 فریم در ثانیه یا کمتر باشد، موشن بلور می تواند به صاف تر شدن و روان تر شدن تمامی جزئیات تصویر کمک کند. اما اگر از سیستم هایی با سرعت فریم بالاتر، مثلا 60 فریم بر ثانیه به بالا استفاده می کنید، موشن بلور فایده چندانی ندارد و حتی می تواند کیفیت تصاویر را نیز کاهش دهد.

چه سرعت شاتری باعث تار شدن حرکت می شود؟

سرعت شاتر آهسته تر مانند 1/60 ثانیه و آهسته تر باعث ایجاد جلوه تاری در عکس ها می شود. اگر می خواهید با سرعت شاتر آهسته عکس بگیرید، بهتر است دوربین را روی سه پایه نصب کنید و از لرزش گیر تصویر برای کاهش احتمال هرگونه حرکت ناخواسته دوربین استفاده کنید.

تفاوت بین بلور و موشن بلور چیست؟

تاری اشیاء پس ‌زمینه را کمی تار می‌ کند تا ناهموار نشوند، و ایده این است که به هر حال فقط آنها را با دید محیطی خود می ‌بینید تا تاری شما را آزار ندهد. Motion blur زمانی است که دوربین را حرکت می‌ دهید و همه چیز تار می ‌شود تا حسی سینمایی به آن تصویر بدهید.

هنرجویان عکاسی پویا اندیش

5/5 - (27 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.