پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

اهمیت هنر در رشد کودک

تاثیر و اهمیت هنر در رشد کودک

فهرست عناوین

در سال های اخیر، برنامه های تحصیلی مدارس به شدت به سمت موضوعات اصلی و متداول مطالعه و ریاضیات سوق پیدا‌کرده‌است. اما پس اهمیت هنر در رشد کودک چه؟
هرچند که ممکن است برخی هنر را یک موضوع تجملاتی و لوکس بدانند. با وجود آن فعالیت های ساده و خلاقانه بخشی از رشد کودک محسوب می شود.
یادگیری خلق و فهم هنر های زیبای بصری برای رشد و توسعه نسل بعدی، درست همگام با رشد و بزرگ شدن کودک امری ضروری و اجتناب‌ ناپذیر‌است.
کسانیکه از کودکان مراقبت می کنند، باید فعالیت های خلاقانه را با توجه به پیشرفت کلی کودک در نظر بگیرند.
در این بخش برخی از آثاری که هنر بر پیشرفت و رشد کودک دارد را بررسی می کنیم:

اهمیت هنر در رشد کودک

مزایا و اهمیت هنر در رشد کودک

در ادامه بخش همراه ما باشید تا برخی ازمزایای اهمیت هنر در رشد کودک را با هم بیاموزیم.

تقویت مهارت های حرکتی

ساخت و ایجاد هنر بسیاری از مهارت های حرکتی مانند نگه‌داشتن قلمو در دست و رنگ آمیزی با مداد رنگی را شامل می شود . همچنین برای رشد مهارت های حرکتی در کودکان یک امر ضروری به حساب می‌آید .
با توجه به داده‌های موسسه بین الملل بهداشت، مرحله مهمی از رشد کودکان حدود سه سالگی است. که در این سن کودک باید دایره‌بکشد و از قیجی‌های امن استفاده‌کند.
حدود 4 سالگی احتمالا کودکان قادر خواهند بود که مربع بکشند و آغاز به برش زدن خط های صاف کنند. بسیاری از پیش دبستانی ها بر برنامه کار با قیچی کودکان تاکید‌می‌کنند. چرا که این کار مهارت و چابکی که کودکان در هنگام‌نوشتن به آن نیاز دارند را تقویت می‌کند.

مزایا و اهمیت هنر در رشد کودک

اهمیت هنر در رشد کودک با تقویت قدرت تصمیم گیری

بر اساس تحقیقاتی که در ایالات متحده آمریکا انجام شد، آموزش هنر، مهارت های حل مساله و تفکر انتقادی را تقویت می کند.
تجربه تصمیم گیری و انتخاب در مسیر خلق هنر به سایر بخش های زندگی نیز منتقل‌شده‌است. و شما آثار آن را در تمامی مراحل زندگی‌تان شاهد‌خواهد‌بود.
مری ان کل ”، مربی هنر و نویسنده کتاب های بیشماری درمورد آموزش هنر به کودکان می گوید: “اگر آنها در حال کاوش، تفکر، آزمایش و تجربه ایده های جدید‌هستند، خلاقیت شانس شکوفا‌شدن را خواهد‌داشت.“

تقویت مهارت های زبانی

برای هر بچه کوچکی ساخت و ایجاد یک اثر هنری ( یا حتی صحبت در مورد آن ) این فرصت را برای کودکان به وجود می‌آورد. که لغاتی را در مورد رنگ ها، اشکال و اعمال مختلف بیاموزد.
وقتی کودکان نوباوه به یک سال می رسند، والدین می توانند فعالیت ساده ای مانند مچاله کردن یک تکه کاغذ را انجام دهند و آن را توپ بنامند. در مدارس ابتدایی کودکان می توانند از کلمات توصیفی برای بحث و تبادل نظر در خصوص آثاری که خودشان آن را خلق کرده اند و یا حتی حسی که از دیدن آثار هنری با سبک ها و استایل های مختلف پیدا می کنند استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: روش های آموزش زبان به کودکان همراه با بازی

اهمیت هنر در رشد کودک

تقویت یادگیری بصری

نقاشی، مجسمه سازی با گل و نخ کردن دانه ها و درست کردن یک زنجیر، همه و همه مهارت های فضایی-دیداری را توسعه می دهد که از همه چیز مهمتر است.
حتی نونهالان نیز می دانند که یک تلفن هوشمند و یا تبلت چگونه کار می کند و این به آن معنی است که کودکان حتی پیش از آنکه خواندن را بیاموزند اطلاعات بصری را کسب می کنند و یاد می گیرند.
این اطلاعات شامل اشاراتی می شود که ما از اشیا و تصاویر سه بعدی از طریق رسانه های دیجیتال، رسانه، کتاب ها و تلویزیون به دست می آوریم.

تاثیر کودکان از منابع گرافیکی

والدین باید بدانند که امروزه کودکان نسبت به گذشته چیزهای  بیشتری از منابع گرافیکی می آموزند. کودکان باید بیش از آن چیزی که از طریق متون و اعداد می آموزند نسبت به جهان پیرامون خود آگاهی پیدا کنند.
آموزش هنر به کودکان می آموزد که چگونه تفسیر کنند، نقد کنند، از اطلاعات بصری خود استفاده کنند و چگونه با توجه به آن برای خود فرصت خلق کنند.
دانش در مورد هنر تجسمی مانند نماد های گرافیکی به کودکان کمک می کند که راه خود را در دنیایی مملو از آرم ها و مارک های تجاری بیابند و حرکت رو به جلو داشته باشند.

تقویت قوه ابتکار و علاقه به اختراع

وقتی بچه ها تشویق می شوند که خودشان را ابراز کنند و ریسک خلق و ایجاد یک اثر هنری را بپذیرند، احساس نوآوری در آن ها توسعه می یابد و این مساله در زندگی بزرگسالی آن ها مهم و تاثیرگذار خواهد بود.
افرادی که جامعه باید آن ها را به سمت جلو سوق دهد، افرادی متفکر و مبتکر هستند که به دنبال راه حل های جدید و پیشرفت هستند، نه افرادی که باید از راهنمایی ها پیروی کنند. هنر راهی برای تشویق روند و تجربه تفکر و بهبود بخشیدن امور است.

هنر چه تاثیری بر کودکان می گذارد ؟

تقویت آگاهی های فرهنگی

از آنجا که ما در جامعه بسیار متنوع و الوانی زندگی می کنیم، تصاویر گروه ها و چیزهای مختلف در رسانه ها نیز ممکن است پیام های مختلفی را ارائه کند.
کارشناسان بر این باورند که اگر کودکی با اسباب بازی بازی کند که مفاهیم نژادپرستانه و … را نشان می دهد بخشی از این مفاهیم به دلایل زیبایی شناسی ( زیبایی اسباب بازی که به دلیل رنگ، فرم، بافت و موی ایجاد شده است و برای کودک جذابیت دارد) به کودک منتقل خواهد شد.
آموزش به کودکان برای تشخیص انتخاب هایی که یک هنرمند یا طراح در تصویرگری یک موضوع انجام می دهد، آن ها را در درک این مفهوم یاری می کند که آنچه را که می بینند ممکن است تعبیر کسی از واقعیت باشد.

عملکرد تحصیلی بهبود می یابد

مطالعات نشان می دهد که بین هنر و سایر دستاوردها ارتباطی وجود دارد. طبق آمار ارائه شده جوانانی که به طور مرتب در فعالیت های هنری شرکت می کنند (یک سال، هفته ای سه روز و هر روز سه ساعت) شانس پیشرفت تحصیلی آن ها تا 4 برابر برای شرکت در امور علمی و ریاضی و یا بردن جایزه برای نوشتن داستان و شعر بیشتر از کسانی خواهد بود که در فعالیت های هنری شرکت نمی کنند.

توسعه اجتماعی

هنگامی که کودکان در حوزه هنری با هم کار می کنند به اشتراک گذاری را یاد می گیرند. آن ها یاد می گیرند با دیگران تعامل داشته باشند، مسئولیت نظافت و کنار گذاشتن مواد را بر عهده بگیرند. اینها تغییرات مثبت، مهم و سازنده ای برای یادگیری مهارت های اجتماعی است.

چگونه هنر ب کودکان تاثیر می گذارد ؟

توسعه شناخت

همانگونه که پیش از این نیز به آن اشاره کرده ایم، کودکان خردسال می توانند از طریق فعالیت های هنری خلاق، نام رنگ ها و اشکال را بیاموزند. آنها می دانند وقتی دو رنگ اصلی با هم مخلوط می شود چه اتفاقی می افتد، رنگ ثانویه ایجاد می شود. وقتی کودکان بزرگتر را برای بررسی دقیق یک درخت به محیط بیرون می فرستید و آن کودک تیرگی  و بافت آن را حس می کند، به شکل و رنگ برگ ها دقت می کند و سپس از او می خواهید که آن را نقاشی کند، به او کمک می کنید تا مهارت های شناختی و دیداری خود را که در آینده در مباحث علمی به کمکش می آید را بهبود بخشد.

بیشتر بخوانیدتاثیر رنگ‌ ها بر كودک و روانشناسی رنگ در کودکان

توسعه عاطفی

از طریق هنر خلاق ، کودکان ممکن است بتوانند تجربیاتی را از خود نشان دهند که نمی توانند آن را به صورت کلام در آورند. آنها می توانند تناسب را به هم بریزند، تصاویر را در هم بشکنند و در مواردی را که برایشان مهم است اغراق کنند. وقتی برای خلاقیت کودکان ارزش قائل هستیم، به آنها کمک می کنیم احساس ارزشمند بودن داشته باشند و عزت نفس خود را بالا ببرند.

تاثیر هنر در رشد کودک

اهمیت هنر در رشد کودک با تقویت تصویر و تجربه

تصورات فعال کودکان می تواند از طریق هنر شکل بگیرد. به عنوان مثال، کودک تعجب می کند که اگر او در آن واحد از سه برس استفاده کند چه خواهد شد. او از معلمش می خواهد كه به او كمك كند كه بند لاستیکی را در اطراف سه برس ببندد. او با یک آزمایش ملموس، روشی جدید برای نقاشی اختراع می کند. اگرچه گره خوردن سه قلمو نقاشی به هم ممکن است نتیجه عالی به دنبال نداشته باشد، با وجود آن کودک در حال یادگیری مهارت هایی است که می تواند به او کمک کند که در هنگام بزرگ شدن چیز جدیدی مانند نیرویی شبیه نیروی خورشید را اختراع کند و یا حتی درمان سرطان را کشف کند..

اهمیت دادن به استعداد کودکان

اینکه اساسا هنر بر سلامت روح و جسم افراد تاثیرات مثبتی دارد انکار ناپذیر است. اما باید در نظر داشته باشید که از کودکی به استعدادهای کودکانتان توجه داشته باشید. به عنوان والدین این وظیفه شما است که استعداد کودکتان را کشف کنید. اگر فرزندتان را به کلاس های مختلفی فرستادید و او از خود علاقه ای نشان نداد نگران نشوید و روند استعداد یابی را متوقف نکنید.
مطمئن باشید که حداقل در یک زمینه استعداد او شکوفا خواهد شد. حتی اگر مطمئن باشید که کودک شما در آینده پیکاسو نمی شود (که البته دانستن این مساله در آن زمان غیر واقعی و مضحک است) کارهای هنری و تلاش او در دیگر زمینه های زندگی به کمکش می آید و مهارت های او در رسیدن به موفقیت قطعا تاثیر گذار خواهد بود.

تاثیر و اهمیت هنر در رشد کودک

پایان بخش :

تاثیر و اهمیت هنر در رشد کودک

سوالات متداول

هنر چه اهمیتی در رشد کودک دارد؟

یادگیری خلق و فهم هنر های زیبای بصری برای رشد و توسعه نسل بعدی، درست همگام با رشد و بزرگ شدن کودک امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. کسانیکه از کودکان مراقبت می کنند، باید فعالیت های خلاقانه را با توجه به پیشرفت کلی کودک در نظر بگیرند.

مزایای رشد و توسعه هنر در رشد کودک چیست؟

ساخت و ایجاد هنر بسیاری از مهارت های حرکتی مانند نگه داشتن قلمو در دست و رنگ آمیزی با مداد رنگی را شامل می شود و برای رشد مهارت های حرکتی در کودکان یک امر ضروری به حساب می آید.

آیا شما آموزش خلاقیت و هنر برای کودکان را هم دارید ؟

بله ، هم بصورت حضوری و هم بصورت آنلاین و غیرحضوری برگزار می کنیم برای اطلاعات بیشتر به بخش دوره های آموزشی در همین سایت مراجعه کنید .

یادگیری بصری در کودکان چه تاثیری دارد؟

والدین باید بدانند که امروزه کودکان نسبت به گذشته چیزهای بیشتری از منابع گرافیکی می آموزند. کودکان باید بیش از آن چیزی که از طریق متون و اعداد می آموزند نسبت به جهان پیرامون خود آگاهی پیدا کنند. آموزش هنر به کودکان می آموزد که چگونه تفسیر کنند، نقد کنند، از اطلاعات بصری خود استفاده کنند.

چگونه عزت نفس کودک را بالا ببریم؟

آنها می توانند تناسب را به هم بریزند، تصاویر را در هم بشکنند و در مواردی را که برایشان مهم است اغراق کنند. وقتی برای خلاقیت کودکان ارزش قائل هستیم، به آنها کمک می کنیم احساس ارزشمند بودن داشته باشند و عزت نفس خود را بالا ببرند.

چه مواردی در رشد کودک تاثیرگذار است؟

تقویت تصویر و تجربه، توسعه عاطفی، توسعه شناخت، توسعه اجتماعی، تقویت آگاهی های فرهنگی، تقویت قوه ابتکار و علاقه به اختراع، تقویت یادگیری بصری

4.9/5 - (28 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب برای پرورش خلاقیت
استعدادیابی فرزندانتان درتمامی زمینه ها
دوره های جذاب برای پرورش خلاقیت
استعدادیابی فرزندانتان درتمامی زمینه ها
دوره های جذاب برای پرورش خلاقیت
استعدادیابی فرزندانتان درتمامی زمینه ها
دوره های جذاب برای پرورش خلاقیت
استعدادیابی فرزندانتان درتمامی زمینه ها
دوره های جذاب برای پرورش خلاقیت
استعدادیابی فرزندانتان درتمامی زمینه ها
دوره های جذاب برای پرورش خلاقیت
استعدادیابی فرزندانتان درتمامی زمینه ها
دوره های جذاب برای پرورش خلاقیت
استعدادیابی فرزندانتان درتمامی زمینه ها
دوره های جذاب برای پرورش خلاقیت
استعدادیابی فرزندانتان درتمامی زمینه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.