پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

نحوۀ استفاده از رنگ های مکمل در عکاسی

نحوۀ استفاده از رنگ های مکمل در عکاسی

فهرست عناوین

در مورد کاربرد رنگ های مکمل در عکاسی چقدر اطلاعات دارید؟ تاثیر ترکیب بند رنگ در عکاسی تا چه اندازه دارای اهمیت می باشد؟ هنگامی که عکس های زیبا را مورد تحلیل قرار می دهیم، معمولا دو مورد، بسیار به چشم می آید:

۱-لحظه ای که عکس ثبت شده است؛
۲- ترکیب بندی (کمپوزیسیون).

ترکیب بندی در عکاسی

اگر بخواهیم روی مورد دوم، یعنی ترکیب بندی در عکاسی تمرکز کنیم، قوانین و موارد زیادی را باید مورد بررسی قرار دهیم؛ مانند قانون یک سوم، خطوط، فضای منفی، کنتراست و غیره. یکی از عناصر دیگر ترکیب بندی که معمولا نادیده گرفته می شود و می خواهیم در این مقاله به آن بپردازیم، رنگ های مکمل است. در این مقاله از تصویرگران پویااندیش، یاد خواهید گرفت که چگونه از رنگ های مکمل در عکاسی استفاده کنید. با ثبت نام در دوره عکاسی پویا اندیش با تمامی تکنیک های لازم آشنا شده و تبدیل به یک عکاس حرفه ای خواهید شد.

رنگ های مکمل در عکاسی

رنگ مکمل دقیقاً چیست و استفاده از آن در تصاویر، چگونه باعث بهبود عکس های شما می شود؟ به زبان ساده، رنگ های مکمل رنگ هایی هستند که در چرخۀ رنگی، در مقابل یکدیگر قرار می گیرند. رنگ های مکمل، یکی از مباحث طرح های رنگی است که در تئوری رنگ گنجانده شده است. در تصویر روبرو می توانیم سه چرخۀ رنگ مکمل را ببینیم. وقتی در عکس ها رنگ های مکمل را با هم جفت می کنیم، حداکثر میزان کنتراست میان رنگ های تصاویر ایجاد می شود.

اهمیت کنتراست رنگی

اما چرا این مورد مهم است؟ نکتۀ کلیدی در خصوص این مهم این است که کنتراست رنگی، توجه ها را به خود جلب می کند و می تواند بر جلوۀ عکس هنگام مشاهدۀ آن و احساس ما دربارۀ محتوایش و دیگر موارد، تأثیر بگذارد؛ به عنوان مثال، استفاده از رنگ های روشن باعث ایجاد انرژی بصری در تصویر می شود که اگر متناسب با هدف شما از عکاسی باشد، بسیار عالی و بجا است. اگر در حال عکاسی از بازی بچه ها هستید و می خواهید شادابی تصویر را تقویت کنید، لباس بچه ها را با رنگ های روشن تر ترکیب کنید؛ همچنین، پس زمینۀ متناسب با محتوا، مانند چمن های سبز و درختان پارک نیز به شما کمک می کنند که جلوۀ بهتری به عکس و رنگ بندی عکس های خود بدهید. یک مثال دیگر از رنگ های مکمل در طبیعت می توان به رنگ نارنجی خورشید، هنگام غروب و تلالو آن روی رنگ آبی آسمان اشاره کرد.

درک بینندگان از تصویر

لازم به ذکر است که همۀ رنگ های مکمل، سطح کنتراست یکسانی را ایجاد نمی کنند. هرچه رنگ ها زنده تر باشند، کنتراست بیشتری ایجاد خواهیم کرد. تشخیص تأثیر رنگ هایی که هنگام برنامه ریزی برای عکاسی انتخاب می کنید، بسیار مهم است. شما می توانید رنگ های تند، نرم، گرم یا حتی سرد را انتخاب کنید و این انتخاب ها بر درک بینندگان از تصویر و موضوع مورد نظرتان، تأثیر زیادی می گذارند. اگر دوست دارید عکاسی را بصورت حرفه ای و اصولی یاد بگیرید اما زمان آزاد لازم برای شرکت در دوره های حضوری را ندارید، می توانید در دوره های آنلاین عکاسی پویا اندیش شرکت کنید.

نحوۀ استفاده از رنگ های مکمل در عکاسی

نکته شماره ۱: در خانه، کار با رنگ های مکمل را تمرین کنید

در حالی که مفهوم استفاده از رنگ های مکمل ساده به نظر می رسد، تسلط بر آن به کمی تمرین نیاز دارد. قبل از به کارگیری رنگ های مکمل در جلسات عکاسی خود، در خانۀ خود از اشیاء متفاوت عکاسی کنید. تمرین و استمرار در تکرار، فضاهای تازه ای را برای شما ایجاد می کند و بر تجربیات شما می افزاید. در این قسمت از مقالۀ نحوه استفاده از رنگ های مکمل در عکاسی، یک تمرین سریع مسدود کردن رنگ برایتان شرح می دهیم که به شما کمک می کند برخی از عکس ها را در حالی که همزمان روی یک جفت رنگ مکمل تمرکز می کند ثبت کنید:

یک پس زمینه انتخاب کنید. از بشقاب های شام گرفته تا دیوارهای رنگارنگ یا هر شیئی که به اندازه ای گسترده باشد که بتواند قسمت بیشتری از قاب را پر کند، برای حذف نور استفاده کنید. یک موضوع را انتخاب کنید. بسته به رنگ پس زمینۀ خود، یک شی را با رنگ مکمل انتخاب کنید که مستقیماً روبه روی رنگ پس زمینه، روی چرخه رنگ باشد؛ به عنوان مثال، اگر در حال گرفتن عکس از یک سفرۀ آبی هستید، به دنبال یک مورد نارنجی برای عکاسی در برابر آن باشید. تصویر خود را بسازید. شما در این قسمت، دیگر رنگ های مکمل را در کنار هم قرار داده اید؛ بنابراین، اکنون وقت آن است که برخی عناصر ترکیبی دیگر را اضافه کنید. سوژۀ خود را در امتداد یکی ازتقسیم بندی ها <یک سوم> قرار دهید یا از تقارن کامل استفاده کنید (در صورت امکان) یا اینکه سوژه را در قابی کوچک نگه دارید و از پس زمینه برای ایجاد فضای منفی و غیره بهره ببرید. این کار را با یک زمینه، موضوع و ترکیب تازه، انجام دهید. با انجام کامل این تمرین می توانید به قدرت کامل در استفاده از رنگ های مکمل در عکاسی برسید.

شناخت رنگ های مکمل در عکاسی با خلق خلاقانه

روش دیگری که با آن می توانید توانمندی خود را در شناخت ترکیب رنگ های مکمل در عکاسی افزایش دهید، استفاده از برنامه هایی مانند Pinterest یا Google است که هر دو و پلتفرم هایی از این دست، بسیار کمک رسان و کاربردی هستند و به خلاقیت شما دامن می زنند.

نکته شماره ۲: نحوۀ استفاده از رنگ های مکمل در عکاسی

محدود کردن یکی از رنگ های مکمل به عنوان لهجه

لازم به ذکر است که رنگ لهجه، یک سایۀ خاص است که در مقابل قرار رنگ های دیگر قرار می گیرد. رنگ های لهجه معمولاً جسورانه و روشن هستند. برای استفاده از رنگ های مکمل در عکاسی، نیازی به استفاده از رنگ ها در قسمت های مساوی نیست. به عنوان مثال، ما می توانیم از یکی از رنگ های مکمل به عنوان رنگ لهجه استفاده کنیم. رنگ لهجه به شما این امکان را می دهد که رنگ های مکمل را در عکس های خود بدون برتری در سایر عناصر ترکیبی قرار دهید.

نحوۀ استفاده از رنگ های مکمل در عکاسی

نکته شماره ۳: رنگ مکمل متساوی الساقین را آزمایش کنید

همچنین در رنگ های مکمل استاندارد می توانیم از اندکی تفاوت به نام رنگ های مکمل متساوی الساقین بهره ببرید. این نوع ترکیب بندی، برای کاهش تأثیر رنگ ها بر تصویر نهایی مورد استفاده قرار می گیرد و باعث ایجاد نوعی هارمونی دلپذیر می شود. برای استفاده از رنگ مکمل متساوی الساقین،کافیست رنگ اصلی خود را انتخاب کنید (مانند قرمز)، سپس دو رنگ همجوار رنگ مکمل آن را برگزینید و به یک ترکیب هماهنگ و چشم نواز برسید!

کاربرد رنگ های مکمل در عکاسی

نکته شماره ۴: ترکیب رنگ ها

اگر فقط از رنگ های مکمل استفاده می کنید، ممکن است رنگ ها گاهی به گونه ای بر تصویر مورد نظر غالب شوند که از جلوۀ آن بکاهند. در چنین مواردی، برای دلپذیرتر شدن و تعادل عکس می توانید از رنگ اضافه آن بکاهید. طرح های رنگی زیادی وجود دارد؛ اما در این قسمت از مقاله، نحوه استفاده از رنگ های مکمل در عکاسی را به اجمال بررسی می کنیم.

طرح رنگ تک رنگ

در یک طرح رنگی تک رنگ، از یک رنگ استفاده می شود؛ به عنوان مثال، عکاسی سیاه و سفید، زیرشاخۀ خانواده تک رنگ است. از بین تمام طرح های رنگ، طرح تک رنگ، موثرترین روش استفاده از “رنگ” برای انتقال احساسات در عکس هاست.
هنگامی که عکس خود را با یک طرح تک رنگ می سازید، یک رنگ مکمل می تواند به عنوان یک لهجۀ رنگی مورد استفاده قرار بگیرد. اگرچه تصویر تک رنگ واجد شرایط تصویر رنگی نیست؛ از نظر تکنیکال، در تصویر باعث ایجاد پویایی در هر کنتراستی با آن می شود.

طرح رنگ تک رنگ

Analogous یا طرح رنگی متشابه

به رنگ های هم جوار در چرخه رنگی اشاره دارد. رنگ های مشابه در چرخۀ رنگ، در کنار یکدیگر قرار می گیرند و یک ترکیب چشم نواز و مقبول را خلق می کنند. ایجاد تعادلی آرامش بخش، از خصیصه های بارز این طیف رنگی است.

Analogous یا طرح رنگی متشابه

هدایت رنگ های مکمل در عکاسی با طرح رنگی سه گانه

طرح رنگ سه گانه شباهت زیادی به طرح رنگ مثلث متساوی الساقین دارد؛ اما رنگ های مکمل، رنگ اصلی را به یکی از رنگ های چرخۀ رنگی هدایت می کند. رنگ های اصلی، قرمز، آبی و زرد ، یک طرح سه گانه را تشکیل می دهند.

طرح رنگی سه گانه

نکته شماره ۵: رنگ های مکمل را با Flash اضافه کنید

تاکنون روی استفاده از پوشاک و زمینه برای ایجاد رنگ های مکمل، تمرکز داشته ایم؛ اما اکنون یک راه سریع برای ایجاد رنگ مکمل به شما نشان خواهیم داد و آن استفاده از فلاش خارج از دوربین است. در این حالت می توانید از یک دستیار برای گرفتن نور اصلی استفاده کنید یا یک تریگر یا فرستنده فلاش روی دوربین یا یک دو پایه نور استفاده کنید. برخی از عکاسان از عکاسی با فلاش دوری می کنند؛ اما امکاناتی که با استفاده از آن به دست می آید، ارزش استفاده از آن را دارد.

رنگ های مکمل در عکاسی

نکته شماره ۶: تنظیم رنگ ها در مرحله پس از تولید

صرف نظر از اینکه رنگ های مکمل واقعی را در دوربین ضبط کرده اید یا نه، می توانید رنگ های مکمل را به کمک نرم افزارهای ویرایشی، به تصویر خود اضافه کنید. نرم افزار ویرایش عکس، مانند فتوشاپ، امکان تنظیم دقیق رنگ های موجود در عکس های را برایتان امکان پذیر و آسان می سازد. حتی می توانید از این نرم افزار برای جابه جایی رنگ های مختلف و استفاده از دیگر طرح های رنگی هم استفاده کنید. در این قسمت، به بیان چند روش سریع ویرایش توسط نرم افزار فتوشاپ می پردازیم.

تنظیم رنگ ها در عکاسی

لایه تنظیم رنگ / اشباع

برای استفاده از لایه تنظیم Hue / Saturation در فتوشاپ ، لازم است که یک پرونده در فتوشاپ باز، سپس یک لایه تنظیم Hue / Saturation اضافه کنید. با فعال بودن آ ن لایه، یک رنگ انتخاب، و نوار Hue را تنظیم کنید. با این عمل، همۀ رنگ های محدوده رنگی که انتخاب کرده اید، تغییر می کند. از دیگر گزینه های تنظیم در این لایه می توان به درخشش و اشباع اشاره کرد.

بیشتر بدانید: چطور از تکنیک موشن بلور در عکاسی استفاده کنیم؟

کنتراست در عکاسی

محدوده رنگ را انتخاب کنید

یک روش دیگر برای تنظیم یک محدودۀ رنگ خاص در عکس، انتخاب گزینۀ Select> Select Color Range است؛ سپس منطقه ای از تصویر خود را انتخاب کرده و تنظیمات مورد نظرتان را انجام دهید. اگر فقط می خواهید رنگ پس زمینه یا شی اصلی را تغییر دهید، این گزینه کمک می کند. این تنظیمات بر سایر رنگ های تصویر، به ویژه دیگر رنگ های مکمل، تأثیر نخواهد گذاشت.

رنگ های مکمل در عکاسی

تنظیم رنگ های مکمل در عکاسی با رنگ کردن

روش دیگری که می توانید برای تنظیم رنگ های مکمل در عکاسی استفاده کنید ، نقاشی روی تصویر است. یک لایه جدید روی عکس خود ایجاد، و قلم مو را انتخاب کنید. قلم مو را می توانید طبق سلیقه خودتان انتخاب کنید؛ اما حتما تاری و تیرگی آن را تنظیم کنید. تنظیم این گزینه ها به شما امکان می دهد که شدت اثر را کنترل کنید. با تکنیک هایی که در دوره فتوشاپ در عکاسی یاد می گیرید، می توانید براحتی ادیت های لازم روی عکس های خود را انجام دهید. کیفیت دوره آنلاین فتوشاپ در عکاسی پویااندیش کم از دوره حضوری نداشته و نه تنها می توانید مهارت و دانش خود را افزایش دهید بلکه در وقت و زمان نیز صرفه جویی خواهید کرد.

توجه به رنگ در عکاسی

سخن آخر

به عنوان عکاس، معمولاً نوردهی مناسب یا کادربندی دقیق عکس را بیشتر مورد توجه قرار می دهید؛ اما نباید از رنگ هایی که قاب ما را پوشش می دهند ،غافل شد. به شما به عنوان عکاس پیشنهاد می کنیم که از قدرت رنگ های مکمل در عکاسی استفاده کنید. از آنجا که رنگ تصاویر، ما را بسیار تحت تأثیر قرار می دهند، مهم است که رنگ را با توجه و مناسب به کار ببریم

سوالات متداول استفاده از رنگ های مکمل در عکاسی

رنگ های مکمل در عکاسی چیست؟

کلاسیک ترین و قابل تشخیص ترین جفت های مکمل شامل قرمز و سبز، آبی و نارنجی و زرد و بنفش هستند. این ترکیبات رنگی امروزه به طور گسترده در انواع ارتباطات بصری مورد استفاده قرار می گیرند، بنابراین هر زمان که به دنبال تأثیر چشمگیری در عکاسی باشید اما تمایلی به آزمایش زیاد گزینه های مختلف ندارید، اساساً استفاده از این رنگ های مکمل در عکاسی می تواند یک انتخاب مطمئن باشد.

مهم ترین مزیت استفاده از رنگ های مکمل در عکاسی چیست؟

مهم ترین مزیت استفاده از رنگ های مکمل در عکاسی این است که رنگ های مخالف در کنار هم می توانند به طور طبیعی چشم بیننده را به سمت خود جلب کنند و به این ترتیب جذابیت تصویر به همین راحتی دو چندان می شود.

رنگ های مکمل برای چه مواردی در عکاسی استفاده می شود؟

رنگ های مکمل در مقابل یک دیگر یافت می شوند. به عنوان مثال، رنگ مکمل قرمز، سبز است. رنگ ‌های مکمل را می ‌توان با هم استفاده کرد تا هر رنگ را در تصاویر روشن ‌تر نشان داد، یا می ‌توان آن ‌ها را با هم ترکیب کرد تا جلوه ‌ای سایه مانند در عکس ها ایجاد کرد. آنها حتی می توانند برای خلق یک رنگ خنثی در عکس ها با هم مخلوط شوند.

چرا عکاسان از رنگ های مکمل در کارهای خود استفاده می کنند؟

با به کار بردن رنگ های مکمل در کنار هم می توان به یک کنتراست زیبا دست یافت که همین کنتراست می تواند یک توهم طبیعی را در تصاویر به وجود بیاورد. در نتیجه توجه بیننده به سمت عکس ها جلب می شود. عکاسان هنرمند از همین مشخصه به نفع خود استفاده می کنند و با به کار بردن رنگ های مکمل در عکاسی، تصاویر خود را جذاب تر و چشم گیرتر می کنند.

هنرجویان عکاسی پویا اندیش

5/5 - (28 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.