پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

دکوراسیون اتاق کودکان

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

فهرست عناوین

اتاق کودک شما می تواند از نظر طراحی دکوراسیون داخلی یکی از چالش برانگیز ترین اتاق ها باشد. به عنوان پدر و مادر شما می خواهید مطمین شوید که کودک شما در اتاقش شاد و آرام است. همچنین شما می خواهید مطمین شوید که کودکتان می تواند در اتاقش بازی کند و به اندازه کافی سرگرمی داشته باشد. بنابراین کودکان به فضایی امن نیاز دارند که بتوانند روی زمین بنشینید. اسباب بازی هایشان را دور و برشان پخش کرده و بازی کنند، یا بتوانند در اتاقشان جست و خیز کنند و از سویی به سوی دیگر بدوند. ممکن است با بزرگتر شدن، کودکان بخواهند تکالیفشان را در اتاقشان انجام دهند و یا در آنجا مطالعه کنند. وقتی که صحبت از دکوراسیون اتاق کودکان می شود به آن ها نیز اجازه دهید که سهم قابل توجهی داشته باشند. هرچه بیشتر کودک شما در طراحی اتاقش مشارکت داشته باشد درست به همان اندازه به فضایی که در ایجاد آن نقش داشته افتخار می کند و آن را دوست خواهد داشت. سعی کنید سرگرمی، سلایق و استعدادها فرزندانتان را در نظر داشته باشید و در طراحی دکوراسیون اتاقشان به مسایل توجه ویژه ای داشته باشید.

دکوراسیون اتاق خواب

چگونه می توانیم دکوراسیون اتاق کودکان را طراحی کنیم؟

بسیاری از افراد عقیده دارند که اتاق کودک باید روشن و شاد باشد، اما به نظر می رسد آن چه که از نظر روانشناسان در طراحی اتاق کودک اهمیت بیشتری دارد، ایمنی اتاق است. ایجاد اتاقی شاد که کودکان را به جنب و جوش وا دارد ضروری است، اما فاکتور اصلی در طراحی، رعایت ایمنی است؛ چرا که کودکان بازیگوش هستند و هر لحظه امکان ایجاد خطر برای آن ها وجود دارد. کودکان روح بسیار لطیف و حساسی دارند، بنابراین آرامش و امنیت آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است. علاوه بر اطمینان کامل از انتخاب و نصب هر عنصری در اتاق، برای به حداقل رساندن حوادث و جراحات، بهداشت اتاق کودکان نیز در اولویت قرار دارد؛ بنابراین باید فضای ذخیره کافی در اختیار داشته باشید تا اسباب بازی ها، کتاب ها و لباس ها به گونه ای در اتاق نگهداری شوند که نظافت روزمره آن ها راحت تر شود و به سادگی بتوان اتاق را تمیز و مرتب نگه داشت. همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، قبل از طراحی باید یک لیست دقیق تهیه کنید و فضاهایی را برای ذخیره لوازم گوناگون در اتاق خواب کودکتان در نظر بگیرید. ما در این مقاله مواردی را گرد آورده ایم تا هنگام سازماندهی فضای اتاق کودکتان برای شما راه گشا باشد. با توجه به این نکات مفید و کاربردی، می توانید تعادل بین سرگرمی و کارایی را در اتاق خواب فرزندتان برقرار کنید.

نحوه تصمیم گیری در مورد طراحی اتاق کودک

در آپارتمان ها و خانه های مدرن امروزی، به دلیل محدویت فضا، اغلب کوچکترین اتاق خانه به عنوان اتاق کودکان در نظر گرفته می شود. به همین دلیل است که برای استفاده بهینه از فضای موجود، حتما باید از یک طراحی کاملا درست و فکر شده بهره ببرید. وسایل کودکتان را به بهترین شکل ممکن در فضا جای دهید تا در نهایت اتاقی زیبا، شاد و مرتب برای بازی کودکان فراهم کنید. سبک طراحی دلخواه و فعالیت های لازم را با دقت فراوان ارزیابی کنید. قطعا شما به یک تخت خواب کودک نیاز دارید، اما باید تخت خواب را با توجه به سن کودکتان انتخاب کنید. علاوه بر فضای ذخیره سازی لباس، اسباب بازی و کتاب، باید یک منطقه بازی، یک استراحتگاه و یک میز مطالعه نیز در اتاق کودکتان در نظر بگیرید. وقتی فضای کف محدود است، می توانید به استقبال طراحی عمودی بروید تا از اتاق کوچک خود نهایت استفاده را ببرید و اتاقی خلوت با فضای بازی بیشتری را طراحی کنید.

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

توصیه طراحان داخلی برای طراحی اتاق کودک

به طور کلی طراحان داخلی توصیه می کنند که بهتر است اتاق خواب کودک را با توجه به یک تم خاص که آنها به آن علاقمند هستند طراحی کنید، چرا که این کار باعث ایجاد شادی و هیجان فراوان در کودکان می شود. طراحی اتاق کودکان با تم درخواستی آن ها، بسیار متداول است؛ آن ها با این طراحی سال های طولانی از اتاق خواب خود لذت می برند. سعی کنید تا جایی که می توانید رویای کودکان دلبندتان را در اتاقشان منعکس کنید. همکاری با یک طراح داخلی حرفه ای می تواند به شما در رسیدن به ایده های خلاقانه برای مدیریت بهتر فضا کمک کند.

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

فضای ذخیره سازی در اتاق خواب کودک

همانطور که می دانید میزان اهمیت ذخیره سازی اتاق کودک مانند هر اتاق دیگری در خانه است. طراحان به ذخیره سازی وسایل در اتاق کودک به بهترین شکل ممکن تاکید فراوانی دارند. شما باید برای نگهداری هر کدام از وسایل کودکتان مکانی را از قبل در نظر بگیرید و تمام موقعیت ها را ارزیابی کنید. به عنوان مثال از کمدها برای ذخیره لباس ها و کفش ها کمک بگیرید. برای مرتب کردن تمام وسایل کودک می توان از ترکیب قفسه های باز، جعبه ها، سطل و یا قوطی ها استفاده کرد. برای کودکان کوچکتر بهترین گزینه، قفسه های در باز و یا سطل های بدون درپوش است. اگر از قفسه های در دار و یا کمد استفاده کنید، ممکن است به طور اتفاقی انگشتان ریز کودک در بین در بماند و دچار آسیب شود.

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

مبلمان ایده آل برای اتاق خواب کودک

در اتاق های کوچک مبلمان چند منظوره، مناسب ترین نوع مبلمان است، چرا که هدف آن ها ذخیره سازی بیشتر برای فضاهای کوچک است. در اتاق خواب کودکتان نیز می توانید از مبلمان “مدولار” (modular) استفاده کنید. در فضاهای کوچک امروزی همه چیز باید چند منظوره و انعطاف پذیر باشد. مبلمان مدولار نیز یکی از وسایلی است که می تواند زندگی شما و اهالی خانه را راحت تر کند. مدول به طور کلی به چیزی اشاره دارد که قابلیت جدا شدن از یک سیستم بزرگ تر را داشته باشد. در واقع یک سیستم مدولار از واحدهای مجزایی تشکیل شده که هر کدام از آن ها می توانند حذف شده، جدا شوند و یا با همان ساختار قبلی به کار برده شوند. مبلمان مدولار در واقع ترکیبی از قطعات مبلمان است که شما می توانید آن را متناسب با نیاز اتاق در کنار هم قرار دهید. این نوع مبلمان طرفداران بسیاری به ویژه در فضاهای کوچک دارد. اگر نجار قابل اطمینانی می شناسید، می توانید آن را به صورت سفارشی تهیه کنید. فراموش نکنید که امنیت در اتاق کودک اهمیت بالایی دارد، بنابراین باید از بکارگیری مبلمانی با گوشه های تیز که می تواند به کودک شما آسیب برساند، خودداری کنید.

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

مبلمان محکم در اتاق خواب کودک

همچنین باید مبلمان محکمی را انتخاب کنید تا وقتی کودک شما سعی می کند چیزی را از قفسه بالایی به دست آورد، هیچ مشکلی برای سرنگونی آن وجود نداشته باشد. کودکان بازیگوش هستند و هنگام انجام کارهایشان به خطرات موجود فکر نمی کنند. از آن جایی که کودکان قطعا به مبلمان آسیب می رسانند، طبیعی است که به دنبال گزینه های مقرون به صرفه باشید، اما هرگز از مبلمانی سست و بی دوام استفاده نکنید، چرا که ایمنی کودک شما در اتاق را به خطر می اندازد. همچنین نکته مهم دیگر هنگام انتخاب مبلمان اتاق کودک، توجه به ارتفاع آن است. کودکان به آسانی به بالای مبل دسترسی پیدا می کنند، پس منطقی است که از مبلمانی با ارتفاع کم استفاده کنید تا خطری کودکتان را تهدید نکند.

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

بهترین پوشش برای کف اتاق کودکان

کودکان دوست دارند هنگام بازی روی زمین بنشینند و یا غلت بزنند، پس بهتر است از کفپوشی مناسب برای اتاق آن ها استفاده کنید و یا کف اتاق را به طور کامل فرش کنید تا پا، زانو و یا سایر قسمت های بدن آن ها آسیبی نبیند. فرش های ساده با بافتی نرم بهترین انتخاب برای اتاق کودکان هستند؛ فرشی را انتخاب کنید که به راحتی قابل شستشو و همچنین با دوام باشد و یا اگر فکر می کنید موکت ها ظاهری یک دست و یکنواخت دارند، می توانید از موکت هایی با پرز بلند استفاده کنید که شدت ضربه ها را به خوبی مهار می کند، اما سعی کنید هیچ قسمتی از کف بدون پوشش باقی نماند.

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

نورپردازی اتاق کودک

نورپردازی یک ویژگی ضروری است که باید در اتاق کودکان آن را در نظر بگیرید. دانستن این مساله که کدام شیوه نور پردازی برای اتاق شما مناسب است از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دو یا سه لامپ به همراه یک لامپ سقفی، یک لامپ کنار تخت و یک چراغ خواب می تواند نور کافی را برای کودک شما فراهم کند. اگر فرزند شما عادت دارد در اتاقش مطالعه کند، حتما نور کافی را برای او فراهم کنید.

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

بهترین راه برای ذخیره کتاب کودکان

در اتاق خواب کودکان، از نظر دسترسی و ایمنی، قفسه های باز بهترین گزینه برای ذخیره کتاب هستند، اما این قفسه ها به نگهداری روزانه نیاز دارند و باید آنها را بدون گرد و غبار نگه دارید، چرا که در غیر این صورت گرد و غبار و آلودگی می تواند بر سلامت کودک شما تاثیر بگذارد. قرار دادن کتاب ها در جعبه و سپس گذاشتن آن ها در قفسه، ایده ای خلاقانه برای تمیز نگهداشتن کتاب ها و سهولت در تمیزی آن ها است.

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

نگهداری اسباب بازی در اتاق کودک

همان طور که می دانید، علایق کودکان مرتبا تغییر می کند، بنابراین باید اسباب بازی های او را به گونه ای قرار دهید که موارد دلخواه فعلی در دسترس باشند. به عنوان مثال اگر علاقه پسر کوچک شما به ماشین های مسابقه ای است، مجموعه خود را روی یک قفسه باز و یا درون یک صندوق مخصوص  قرار دهید تا بتوان به راحتی آن ها را پیدا کرد. اسباب بازی ها، بازی های تخته ای و یا بازی های گروهی که احتمالا تا زمانی که یک دوست به دیدار فرزند شما نیاید، مورد استفاده قرار نمی گیرند را می توان در داخل کمد و یا حتی در کشوهای زیر تخت ذخیره کرد. هرچه تعداد اسباب بازی هایی که در فضای باز نگه داشته می شوند کمتر باشد، تمیز و مرتب کردن فضای آن نیز ساده تر خواهد بود. همچنین اگر فرزند شما علایقی مانند ورزش و یا موسیقی دارد، در این صورت شما نیاز به ایجاد فضایی برای ذخیره تجهیزات و وسایل مربوط به آن را دارید. گوشه ای را انتخاب کنید و فضایی مناسب آن رشته طراحی کنید.

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

خطر بلعیدن اسباب بازی های ریز توسط کودکان

تا زمانی که کودک شما به اندازه کافی بزرگ نشده است که خطر بلعیدن اسباب بازی های کوچک و یا پیچ و مهره های پلاستیکی یک خانه سازی را بفهمد، بهتر است که اطمینان حاصل کنید این اسباب بازی ها فقط با نظارت شما مورد استفاده قرار می گیرند و زمانی که حضور ندارید آن ها را در محلی غیر قابل دسترس کودک قرار دهید. آن ها را می توان در بالای یک قفسه بلند، کمد و یا کابینت قفل دار قرار داد. کلید را در مکانی امن و ترجیحا در اتاق خود نگهداری کنید تا هیچ گونه خطری کودک شما را تهدید نکند.

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

محل نگهداری وسایل مدرسه کودکان

با توجه به سن فرزندتان، باید مکانی را به وسایل مربوط به مدرسه اختصاص دهید. برای یک کودک کوچکتر و یا پیش دبستانی، احتمالا چیزی غیر از یک کیف مدرسه نیاز به ذخیره ندارد، بنابراین می توان کیف را در پشت در آویزان کرد و یا در قفسه ای آن را قرار داد. برای یک کودک بزرگتر باید یک میز مطالعه در نظر بگیرید. اگر فضای شما محدود است می توانید میزی تاشو فراهم کنید. پیدا کردن قطعات مدولار آسان است؛ میز را با قفسه های باز، کشو و کمد ترکیب کنید تا وسایل مدرسه کودکتان، مرتب و تمیز در اتاق قرار گیرند. در یک میز مدولار می توان کتاب ها را در قفسه ها، لوازم التحریر از قبیل قلم، مداد و رنگ را در کشوها و همچنین کیف مدرسه را نیز می توان درون یک کشو و یا کمد نگهداری کرد.

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

در نظر گرفتن مکانی برای نگهداری لوازم الکترونیکی و کابل ها

امروزه اسباب بازی ها بخشی اجتناب نا پذیری از زندگی کودکان هستند، چه مربوط به بازی باشد و چه دستگاه های تلفن همراه، در صورت عدم استفاده از آن ها باید فضایی برای ذخیره سازی آن ها در نظر گرفته شود. علاوه بر این، این دستگاه ها نیاز به شارژ شدن دارند و برخی از آنها باید با کابل به تلویزیون متصل شوند، بنابراین شما باید راهی را برای سازماندهی آنها برنامه ریزی کنید تا این فرایند آسان تر شود.

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

امنیت کودکتان را فراهم کنید

هنگام انتخاب المان ها برای دکور اتاق کودکتان از خلاقیت خود استفاده کنید، اما مهمترین المان برای شما امنیت کودکتان در اتاق است. از هر وسیله ای که خواستید از آن استفاده کنید اول از خودتان بپرسید که آیا این وسیله امنیت کودک مرا حفظ می کند؟ همیشه داشتن مقدار کمی وسایل تزئینی در اتاق کودک ایده خوبی است. اگر از تخت خواب های تا شو استفاده می کنید مطمئن شوید که سفت و محکم است. برای تخت هایی بالایی تخت های دو طبقه حفاظ بگذارید. قفسه های کتاب و یا چیزهایی که به دیوار می آویزید را در ارتفاع بالاتری قرار دهید و آن ها را به خوبی سفت و محکم کنید، تا اگر کودک شما خواست از آن بالا رود آسیبی نبیند. دقت کنید که سیم های برق دور از دسترس کودک شما باشد.

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

ایمن کردن خانه برای کودکان

همان طور که بارها و بارها در این مقاله به آن اشاره شد، مراقبت از کودک نوپا و تامین امنیت آن، مهمترین جنبه برای والدین به خصوص والدین تازه کار است. به دلیل خطرات موجود، آن ها نمی توانند حتی یک لحظه، چشمان خود را از روی کودک بر دارند. کودک نوپا تمایل دارد که به طور مستقل فعالیت کند و بدون کمک والدین در کل خانه حرکت کند؛ از این رو باید طراحی خانه به گونه ای باشد که از کودک در مقابل لوازم مضر و غیر دوستانه محافظت شود و امنیت کودک به طور کامل فراهم شود. در این دوره از زندگی کودک، والدین باید اطمینان حاصل کنند که هیچ وسیله خطرناکی در اطراف خانه وجود ندارد. در ادامه به نکاتی مهم در مورد چگونگی ایمن سازی خانه برای کودکان نوپا، هنگام طراحی داخلی خانه اشاره خواهیم کرد.

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

پوشاندن سیم ها و لوازم الکترونیکی کوچک در خانه

همیشه به یاد داشته باشید که در طراحی داخلی رعایت ایمنی در اولویت قرار می گیرد. تمام سیم ها را باید پنهان کنید و اطمینان حاصل کنید که تمام پریزهای اتاق کودک با محافظ پوشانده شده است. از آن جایی که آن ها عاشق جستجو و اکتشاف هستند، این امر بسیار حیاتی است؛ به خصوص زمانی که فرزند شما قصد دارد اتاق خود را با خواهر و یا برادر کوچکترش به اشتراک بگذارد. سیم ها و کابل ها به هیچ وجه نباید شل، آویزان و رها روی زمین باشند و حرکت کودک را در اتاق ها محدود کنند، چرا که باعث می شوند به طور تصادفی پای کودک در بین سیم ها گیر کند و دچار آسیب شود. کابل ها، سیم ها و شارژرها را در یک کشو و در نزدیکی تلویزیون قرار دهید تا در صورت لزوم آنها را به راحتی پیدا کنید و یا حتی یک میز پنهان، تمام دستگاه های سیمی شما را در یک مکان ذخیره می کند بدون اینکه کودک نو پا در مورد آن حتی آگاهی داشته باشد. کودکان نوپا شیفته سیم ها و تارها می شوند و به شدت تمایل دارند تا با این کابل ها بازی کنند که متاسفانه این مساله برای برخی از آن ها کشنده بوده است.

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

استفاده از سطل های مخفی  در خانه

یک کودک نو پا دقیقا نمی داند سطل زباله چیست و چه چیزی را در خود جای داده است. کودک به طور کلی از دیدن انبوهی از لوازم در سطل زباله هیجان زده می شود. کودکان عاشق اکتشاف هستند، بنابراین به جستجو در سطل و کشف موارد جدید می پردازند. آنها تمایل دارند سطل را به صورت وارونه خالی کنند. از این رو پنهان کردن سطل های زباله و یا استفاده از آن ها با درپوشی مناسب، راهی موثر برای جلوگیری از درهم ریختگی و شیطنت کودکان است. می توانید سطل ها را در آشپزخانه مدولار خود، داخل کابینت ها مخفی کنید. به این ترتیب بچه ها با سطل آشنا نمی شوند و این کمک بزرگی به والدین است.

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

پنهان کردن چاقوها در آشپزخانه

چاقوها مهم ترین ابزار کار در آشپزخانه هستند؛ اما تیز بودن چاقو، آن را به یک تهدید اصلی برای بچه ها تبدیل کرده است، بنابراین باید همیشه چاقوها را در یک محیط پنهان نگهداری کنید. وقتی کودک نوپایی در خانه دارید، باید طراحی قفسه های ایستاده چاقو در آشپزخانه را به طور کلی فراموش کنید و در عوض چاقوها را در کابینت و محلی غیر قابل دسترس کودکان قرار دهید. برای تفکیک آسان چاقوها، از یک نظم دهنده وسایل کمک بگیرید؛ این کار نه تنها به شما در انتخاب چاقوی دلخواه کمک می کند، بلکه اگر یک چاقو مفقود شود، شما به سرعت متوجه آن می شوید.

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

ایمن کردن لوازم داخل خانه

وقتی بچه ها و کودکان نوپا در خانه هستند، آشپزخانه خطرناک ترین بخش خانه محسوب می شود. شما باید تمام دستگاه ها و وسایل را تعمیر و ایمن کنید، چرا که کودک خردسال شما ممکن است بخواهد تعدادی از آنها را امتحان کند. مایکروفر و اجاق گاز معمولا در دسترس کودکان نیستند، اما یخچال وسیله ای است که کودکان را جذب خود می کند و این امر بسیار خطرناک است. کودکان در خوردن بسیاری از مواد غذایی ممنوعیت دارند و بدیهی است که دسترسی آسان آن ها به یخچال، سلامتشان را تهدید می کند. همچنین یخچال دارای کاسه های شیشه ای و سرامیکی است که در صورت شکسته شدن می تواند باعث ایجاد صدمات جدی در کودک شود. برای اطمینان از یخچال، حتما قفل کودک را فعال کنید. علاوه بر این شما باید لوازم سنگین را در طبقات پایین یخچال قرار دهید تا کودکتان دچار آسیب دیدگی نشود.

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

پنهان کردن شوینده های حمام و سرویس بهداشتی

اگر حوادث اورژانس را با دقت مورد بررسی قرار دهید، متوجه می شوید که همیشه تعداد زیادی از کودکان به علت مسمومیت با مواد شوینده روانه بیمارستان شده اند. کودکان به شدت بازیگوش هستند و عواقب کاری که انجام می دهند را درک نمی کنند. شاید شما تصور کنید همیشه مراقب کودکتان هستید و یا فکر کنید که کودکتان قدرت باز کردن در شوینده ها را ندارد، اما تجربه ثابت کرده است یک لحظه غفلت از کودکان، پشیمانی فراوانی را به دنبال خواهد داشت. حتما شوینده ها، حشره کش ها، اسپری ها، لوازم بهداشتی و غیره را در جایی پنهان کنید که امکان دسترسی کودک به آن جا وجود نداشته باشد.

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

توجه به عناصر سرگرم کننده هنگام سازمان دهی اتاق

هنگام برنامه ریزی، طراحی و ذخیره سازی، عناصر سرگرم کننده را در اتاق کودکان فراموش نکنید. همانطور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره شد، کودک علاوه بر ایمنی به شادی و سرگرمی هم نیاز دارد. پس از آنکه از ایمنی در اتاق کودک مطمئن شدیم، می توانیم تاثیر رنگ ها در اتاق کودک را مورد بررسی قرار دهیم.

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

انتخاب یک تم رنگی برای طراحی دکوراسیون اتاق کودک

برای شروع دکوراسیون اتاق کودکتان، ابتدا یک طرح و یا تم رنگی را در نظر داشته بگیرید. در حالیکه بسیاری افراد تختشان را به عنوان اصلی ترین بخش مورد علاقه شان می دانند شما می توانید بر قفسه های دکوری، نقاشی دیوارها و محل بازی کودکان تمرکز کنید. تمرکز بر یک منطقه می تواند به شما کمک کند که بر تم رنگی خود تمرکز کنید و فضایی را خلق کنید که به هیچ عنوان خسته کننده نیست.

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

تاثیر رنگ در پرورش هوش کودک

رنگ اتاق کودک تاثیر به سزایی در پرورش هوش، درک و احساسات او دارد. طبق تحقیقات پژوهشگران رنگ اتاق کودک در باهوش تر کردن او تاثیر شگرفی دارد. استفاده از رنگ های روشن به خصوص در اتاق کودکان کوچکتر ضروری است؛ رنگ های روشن بهترین گزینه برای دیوار و یا مبلمان اتاق کودک هستند. استفاده از رنگ مورد علاقه کودک بهترین گزینه در اتاق خواب او است. اگر فرزند شما به سنی رسیده است که رنگ ها را تشخیص می دهد، بهتر است از رنگ مورد علاقه خود کودک در طراحی اتاق او کمک بگیرید؛ با این طراحی طراوت و شادابی را برای کودک خود به ارمغان می آورید. به یاد داشته باشید که هرگز نباید یک رنگ بر فضا غالب شود؛ استفاده از رنگ ها با سایه های خنثی و متضاد است که باعث ایجاد تعادل در فضا می شود. راه دیگر برای ایجاد فضای دلخواه، طراحی تم مورد علاقه کودک است. تم مورد نظر می تواند یک ابر قهرمان و یا یک شخصیت کارتونی جذاب باشد. قطعا پدر و مادرها، از شخصیت کارتونی مورد علاقه کودک خود به خوبی آگاهی دارند. اگر شما به تازگی صاحب فرزند شده اید و یا می خواهید اتاق کودکتان را نوسازی کنید، باید تاثیر رنگ ها در روحیه کودک را بدانید، پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

دکوراسیون داخلی اتاق کودک


رنگ سفید

احساس پدر و مادر بودن بسیار شگفت انگیز است. خوشبختی خود را بروز دهید و اجازه دهید این احساس در اتاق کودک شما منعکس شود. رنگ سفید اتاق را بزرگ و روشن خواهد کرد و رنگ های دیگر در کنار این رنگ درخشان، جلوه ای بی نظیر ایجاد می کنند. رنگ سفید را به عنوان رنگ اصلی اتاق کودک انتخاب کنید و آن را به یک بوم نقاشی تبدیل کنید تا تزئینات رنگی روی دیوار سفید، برای کودک جذاب تر به نظر برسد.باشید.

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

درخشش رنگ زرد

رنگ زرد رنگی سرشار از انرژی و شادی است. شما مطمئنا می توانید با نور درخشان خورشید، شادی فراوانی را به درون اتاق کودک تزریق کنید و سلامت جسم و روح کودک را تامین کنید. زرد پر رنگ باعث افزایش تمرکز کودک شده و زرد کم رنگ نیز باعث تحریک حافظه می شود.

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

رنگ بنفش

رنگ بنفش هیچ حد و مرزی در سن و جنسیت نمی شناسد. بنفش یکی از جذاب ترین رنگ ها به ویژه برای کودکان است. رنگ بنفش تاثیر آرامش بخشی بر کودک می گذارد.

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

سبز سرشار از تازگی

رنگ سبز همواره با طبیعت، سلامتی و خوشی همراه بوده است. سبز به شدت آرامش بخش است و تاثیر بی نظیری بر ذهن و روح کودک دارد. این رنگ توانایی خواندن کودک را به طرز چشمگیری افزایش می دهد. به همین دلیل است که می گویند سبز یکی از مناسب ترین رنگ ها برای یادگیری و مطالعه است.

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

صورتی رنگی دخترانه

صورتی رنگی است که در همه جا به عنوان رنگی دخترانه شناخته می شود، چرا که به راحتی و با احساسات لطیف دخترانه تلفیق می شود. صورتی نیز جزو رنگ های آرامش بخش است، اما توجه داشته باشید که استفاده زیاد از آن باعث ایجاد استرس و اضطراب می شود.

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

قرمز

از نظر روانشناسان رنگ قرمز در اتاق کودکان توصیه نمی شود، چرا که معمولا با خشونت همراه بوده و باعث عدم تمرکز و ایجاد سردرد می شود. البته زمانی این اتفاق رخ می دهد که در استفاده از آن زیاده روی کرده باشید. مقدار جزئی آن در فضا باعث افزایش انرژی و شادی کودکان خواهد شد.

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

آبی 

رنگ آبی رنگی کاملا متضاد با قرمز است. این رنگ اثری آرامش بخش دارد و استرس و اضطراب را کاهش می دهد. استفاده از رنگ آبی در اتاق توصیه می شود، اما باید در انتخاب سایه ها و ترکیب آن با دیگر رنگ ها دقت کنید تا فضا غم انگیز جلوه نکند.

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

 اتاق را برای مطالعه و انجام تکالیف آماده کنید

یک میز با اندازه مناسب و یک صندلی راحتی برای انجام دادن پروژه های مدرسه و مطالعه ضروری است. کودکان کم سن و سال تر میز و صندلی که ارتفاع مناسبی برایشان دارد را دوست دارند. برای بچه هایی با سن بالاتر یک میز مسطح محکم که به اندازه کافی بلند باشد و دوتا کشو هم داشته باشد مناسب به نظر می رسد. یک میز مناسب به کودکان این امکان را می دهد که برگه هایشان را سر و سامان دهند و با قرار دادن وسایلشان در کشو ها مانع از گم شدن آن ها شودند. علاوه بر این وقتی کودکان بدانند که محل خاصی برای تحصیل دارند با انگیزه و دقت بیشتری درس می خوانند.

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

با قرار دادن لوازم مناسب نظم و ترتیب را به کودک خود بیاموزید

باید در اتاق کودک فضای کافی وجود داشته باشد. یک سطل کوچک پلاستیکی که با فضای اتاق و رنگ آمیزی آن هماهنگی دارد نیز از المان های ضروری است. جعبه اسباب بازی یک وسیله مناسب برای جمع آوری اسباب بازی ها است و در همین حال می تواند به عنوان یک نیمکت برای کودکانی با سن کمتر استفاده شود. اگر کودک شما به اندازه کافی کشو و فضای ذخیره سازی داشته باشد تشویق می شود که منظم و مرتب باشد. استفاده از نیمکت هایی با چندین کشو یک انتخاب هوشمندانه برای شما است، چرا که علاوه بر کاربردش به عنوان نیمکت، فضای بیشتری در اختیار کودک شما قرار می دهد تا وسایلش را مرتب کرده و در جای مناسبی قرار دهد. چشمان خود را برای دیدن موارد کلیدی که موجب ایجاد یک ایده مثبت برای کودکتان می شود باز نگهدارید. وسایل تزئینی زیبا و جذاب از هر نوعی برای اتاق کودکان وجود دارد. به دنبال لوازم پر کاربرد مانند چوب رختی، آینه ها، بالش ها و سایر لوازمی باشید که برای کودکان ضروری است. قالیچه های رنگارنگ، اتاق بچه ها را به یک فضای جذاب تبدیل می کند و سطح انرژی را در بچه ها بالا می برد. فضای موجود در قفسه ها بهترین مکان برای قرار دادن کارهای هنری، کارهای مدرسه و جوایز و لوح های تقدیر و تشویق فرزندانتان است.

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

استفاده از لوازم مناسب در دکوراسیون اتاق  کودک

دکوراسیون اتاق کودک می تواند بسیار چالش برانگیز باشد، بنابراین باید یاد بگیرید که چگونه لوازم مناسبی را انتخاب کنید که در عین حالی که کارایی دارد، برای کودکتان ایده ساز نیز باشد. مرتب باشید و فضایی ایجاد کنید که به کودکان اجازه دهد آزادانه بازی کنند. در نهایت هدف ایجاد اتاقی است که کودکتان در آنجا آرامش داشته باشد، مطالعه کند، درس بخواند، تکالیفش را انجام دهد، با دوستانتش بازی کند، بیارامد و به راحتی نیز تمیز و مرتب شود. سعی کنید که شخصیت کودک در طراحی دکوراسیون اتاق شما مشهود و هویدا باشد و مهمتر از همه کودکتان بتواند در آن سرگرم شود. متاسفانه در برخی از منازل، والدین کمبود فضای خود را با استفاده از اتاق کودکان جبران می کنند، به عنوان مثال یخچال و یا فریزر اضافی را در اتاق کودک قرار می دهند. تا جایی که برایتان ممکن است از انجام این کار اجتناب کنید. اجازه دهید استقلال کودک شما حفظ شود. به حریم کودکتان احترام بگذارید و اجازه دهید رنگ و سبک طراحی را خودش انتخاب کند.

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط

سوالات متداول

مهم ترین المان در طراحی اتاق کودک چیست؟

سیاری از افراد عقیده دارند که اتاق کودک باید روشن و شاد باشد، اما به نظر می رسد آن چه که از نظر روانشناسان در طراحی اتاق کودک اهمیت بیشتری دارد، ایمنی اتاق است.

برای نظافت راحت اتاق کودک چه کاری می توانیم انجام بدهیم؟

باید فضای ذخیره کافی در اختیار داشته باشید تا اسباب بازی ها، کتاب ها و لباس ها به گونه ای در اتاق نگهداری شوند که نظافت روزمره آن ها راحت تر شود.

آیا شما آموزش طراحی نما با نرم افزار یا طراحی داخلی را هم دارید ؟

بله ، هم بصورت حضوری و هم بصورت آنلاین و غیرحضوری برگزار می کنیم برای اطلاعات بیشتر به بخش دوره های آموزشی در همین سایت مراجعه کنید .

در اتاق هایی با فضای کم چگونه میتوانیم اتاقی زیبا فراهم کنیم؟

وسایل کودکتان را به بهترین شکل ممکن در فضا جای دهید تا در نهایت اتاقی زیبا، شاد و مرتب برای بازی کودکان فراهم کنید. سبک طراحی دلخواه و فعالیت های لازم را با دقت فراوان ارزیابی کنید.

برای ایجاد فضای ذخیره سازی چه المان هایی می توان ایجاد کرد؟

وقتی فضای کف محدود است، می توانید به استقبال طراحی عمودی بروید تا از اتاق کوچک خود نهایت استفاده را ببرید و اتاقی خلوت با فضای بازی بیشتری را طراحی کنید.

چه مبلمانی برای اتاق خواب کودک مناسب است؟

در اتاق های کوچک مبلمان چند منظوره، مناسب ترین نوع مبلمان است، چرا که هدف آن ها ذخیره سازی بیشتر برای فضاهای کوچک است.

بهترین پوشش برای کف اتاق کودکان چیست؟

کودکان دوست دارند هنگام بازی روی زمین بنشینند و یا غلت بزنند، پس بهتر است از کفپوشی مناسب برای اتاق آن ها استفاده کنید و یا کف اتاق را به طور کامل فرش کنید.

اهمیت دکوراسیون داخلی اتاق کودک چیست؟

طراحی داخلی فضای شما را بهبود می بخشد
 یک طراحی داخلی خوب، یک فضا را با سازگاری بهتر با هدفش بهبود می بخشد. به عنوان مثال، اگر در حال طراحی یک اتاق خواب هستید، تصمیماتی می گیرید که منجر به آرامش بیشتر آن می شود. طراحی خوب آن را متمرکزتر و کارآمدتر می کند.
 

در اتاق کودک چه چیزی باید باشد؟

سعی کنید اتاق کودک را دنج کنید تا هنگام وقت گذراندن در ان لذت ببرد. ملافه، بالش و فرش باید نرم باشند، بنابراین قبل از آوردن آنها به اتاق، همه مواد را تست کنید. ؟ عکس های خانوادگی دیدن چهره عزیزانشان که آنها را در اتاق خوابشان احاطه کرده است به کودکان احساس امنیت و آرامش می دهد.

چه چیزی یک طراحی را زیبا می کند؟

زیبایی شناسی یک اصل اصلی طراحی است که ویژگی های خوشایند طراحی را مشخص می کند. از نظر بصری، زیبایی شناسی شامل عواملی مانند تعادل، رنگ، حرکت، الگو، مقیاس، شکل و وزن بصری است. طراحان از زیبایی شناسی برای تکمیل قابلیت استفاده طرح های خود استفاده می کنند و بنابراین عملکرد را با چیدمان های جذاب افزایش می دهند.

5/5 - (26 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.