پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

تصویرشاخص فاز دو

فهرست عناوین

در تخصص معماری با اصطلاحات بسیار زیادی مواجه میشویم که هر یک تعریف مشخصی دارند و بخشی از روند کاری رشته معماری و رویکردهای حرفه ای این تخصص را در بر میگیرنده.
به عنوان یک معمار یا حتی کسی که با این رشته به هر نحوی سرو کار دارد، آشنا بودن با این اصطلاحات و کاربردی که در زمینه پروژه های معماری دارند اهمیت زیادی دارد.
یکی از اصطلاحات مهم در رشته معماری، فاز 2 معماری است که آن را با عنوان نقشه های فاز 2 معماری نیز می شناسند. این بخش مهمی از پروژه های معماری است که می تواند در تعیین میزان دقت و کیفیت اجرای نهایی پروژه تاثیر زیادی داشته باشد. در این جا بیشتر با تعریف فاز 2 معماری و کاربردهایی که دارد آشنا می شویم. اما پیش از آن بهتر است با انواع فازهای معماری و دسته بندی که دارند آشنا شویم.


فاز دو

دسته بندی یک پروژه معماری به فازهای مختلف

بصورت کلی زمانی که پروژه معماری در حال اجرا شدن و راه اندازی است، آن را به چند فاز دسته بندی میکنند که در هر یک از این فازها مراحل پیشرفت کار تعریف میشود.
در کل هر پروژه معماری با چهار فاز مجزا نام گذاری می شود. این فازها شامل فاز صفر، فاز یک، فاز دو و فاز سه می شوند. دسته بندی یک پروژه معماری به این فازها در ارائه یک سطح انتزاع قابل درک از یک پروژه معماری ضروری است.
فاز صفر که در واقع فاز مطالعات ابتدایی در خصوص یک پروژه است را فاز مفهومی کار می نامند. فاز دو که فاز منطقی است، فاز ارائه طرح اولیه پروژه مورد نظر است. در فاز 2 معماری ، که فاز ساختاری پروژه است، جزئیات اجرایی کار ارائه و انجام می شود.
در نهایت فاز سوم یا آخر کار مطرح میشود که فاز ساخت و ساز است و آن را با عنوان فاز نظارت و اجرا میشناسند.


دسته بندی یک پروژه معماری

چرا پروژه های معماری به فازهای مختلف دسته بندی می کنند؟

این کار در راستای بهینه تر کردن مراحل اجرای یک پروژه انجام می شود و می تواند به توسعه مثبت روند کاری یک پروژه معماری کمک زیادی کند.
در یک پروژه معماری، خصوصا اگر این پروژه ابعاد گسترده تری داشته باشد تنها با داشتن یک درک عملیاتی دقیق از آن چه که باید انجام شود می توان به موفقیت دست یافت.
توانایی طراحی بر اساس سطح معینی از انتزاع مهارت مهمی است. برای انجام اینکار، باید ایده روشنی از سلسله مراتب سطوح در فرآیند طراحی معماری داشت، چرا که طراحی معماری در واقع یک معامله یکباره نیست.
در عوض یک پیشرفت در سلسله مراتبی از مراحل است.

پروژه های معماری به فازهای مختلف

چرا پروژه های معماری به فازهای مختلف دسته بندی می کنند؟

بعد از این که در خصوص یک پروژه مطالعات ابتدایی انجام شد و یک طرح اولیه از پروژه در فاز یک ارائه شد، نوبت به ارائه یک طرح دقیق تر و کامل تر از اجرای پروژه است که آن را با عنوان فاز دو معماری معرفی می کنند.
در واقع ماهیت فاز 2 معماری تصحیح و ارتقای دقت و کیفیت پلان های معماری در فاز اول است.
نقشه هایی که در فاز اول معماری تعریف و طراحی می شوند قطعا دقت و حساسیت لازم برای اجرای یک پروژه ساختمانی را ندارند و صرفا این داده های اولیه برای تبادل نظر کارشناسان پروژه و پیشبرد کار طراحی شده اند و مورد استفاده قرار می گیرند.
در نتیجه در فاز 2 معماری نقشه های اولیه باز طراحی شده و مجددا با افزایش دقت و حساسیت آنها طراحی می شوند.
نکته ای که باید در خصوص فاز دو معماری به آن توجه کرد این است ماهیت نقشه در فاز یک در این مرحله تغییر چندانی نمی کند و افزایش دقت آن به معنای تغییر جزئیات طرح اولیه نیست. در واقع در این مرحله تنها تمام جزئیات طرح اولیه مورد بازنگری قرار می گیرد و دقت آنها برای اجرای پروژه افزایش می یابد.
با این حال اگر طی جلسات و تبادل نظرات کارشناسان مشخص شود که طرح اولیه یا نقشه فاز یک فاقد دقت کافی و برنامه ریزی های لازم است، ممکن است در فاز دو معماری نقشه اولیه دچار تغییراتی نیز شود.
در نهایت این که در این مرحله نقشه های پروژه نهایی شده و طراحی آنها توسط مقررات ملی ساختمان ها تایید می شود. بعد از تایید نهایی، نقشه های تایید شده پروژه ساخت بنا برای اجرا به پیمانکار ارائه می شود. به این ترتیب پروژه برای وارد شدن به مرحله اجرایی آماده می شود.

فازهای مختلف دسته بندی

از نقشه های فاز دو معماری چه استفاده ای می شود؟

همان طور که گفته شد این نقشه ها در واقع تکمیل کننده و افزایش دهنده دقت نقشه های فاز یک هستند. به این ترتیب کاربرد فاز دو معماری را می توان به این صورت تعریف کرد:
این نقشه ها طرح ارائه شده برای اجرای پروژه را تایید و تکمیل می کنند تا بر اساس آن پروژه وارد فاز بعدی، یعنی فاز اجرا و ساخت و ساز شود.
در این مرحله طرح شماتیک اولیه تکمیل می شود طراحی انجام شده توسعه می یابد تا مجموعه دقیقی از اسناد ساخت و ساز تهیه شود. سپس تمامی این اسناد برای درخواست دریافت مجوز ساخت به شهرداری ارسال می شود. در نتیجه می توان گفت فاز دو معماری جایی است که یک پروژه زنده می شود و استارت ساخت سازه زده می شود.

نقشه های فاز دو معماری

در اجرای نقشه های فاز دو معماری چه الزاماتی وجود دارد؟

نکته مهمی که در تایید نهایی نقشه های فاز دو معماری اهمیت دارد، تطابق این نقشه ها با نقشه های سازه ای و نقشه های تاسیساتی است.
در واقع با تایید معماری فاز یک، باید نقشه های فاز دو از نظر تطابق داشتن با این طراحی ها توسط قوانین و مقررات ملی ساختمان تایید شود.
تهیه نقشه های فاز دو معماری باید یک تبادل نظر کارشناسانه توسط مهندسین سازه، معماری و تاسیسات انجام شود و با تبادل نظر در خصوص جزئیات نقشه های فاز دو، طرح نهایی تایید و تکمیل شود.
در صورتی که در این مرحله هر گونه مخالفتی در خصوص نقشه های فاز2 وجود داشته باشد یا این که بخشی از کار با سایر نقشه ها و نظر کارشناسان سازه و تاسیسات مطابقت نداشته باشد.
این بدان معنی است که معماری فاز دو انسجام و هماهنگی کامل و لازم را برای اجرای پروژه ندارد و باید مجددا در آن بازنگری های لازم انجام شود.
دلیل آن این است که در واقع ماهیت طرح های فاز دو مناسب بودن آنها برای اجرای پروژه است.
درنتیجه اگر به هر دلیلی مشخص شود که این طرحها کیفیت و دقت لازم برای اجرای پروژه را ندارند، باید مجددا در تکمیل و طراحی آنها دقت و حساسیت بیشتری انجام شود.


اجرای نقشه های فاز 2 معماری

طرح های فاز دو معماری شامل چه بخش هایی می شود؟

به صورت کلی زمانی که یک طرح فاز دو معماری تعریف می شود، این طرح ها به نوبه خود شامل چندین بخش مجزا می شوند که باز هم هر یک از این بخش ها چندین زیر مجموعه را شامل می شوند.
انواع طرح های فاز دو معماری شامل موارد زیر می شود:

  • نقشه های فاز دو معماری
  • نقشه ها یا پلان های فاز دو سازه
  • پلان های تاسیسات مکانیکی
  • نقشه های تاسیسات برقی


این چهار دسته اصلی طرح فاز دو معماری است که هر یک از این نقشه ها به نوبه خود شامل جزئیات مختلفی می شوند.

طرح های فاز 2 معماری

نقشه های فاز دو معماری

این بخش از طرح فاز دو معماری شامل پلان هایی است که طرح و ایده های آن توسط مهندس معمار پروژه ارائه و تهیه می شود و در آن اطلاعات معماری مرتبط با پروژه نظیر ویژگی ها و نوع مصالح انتخابی برای استفاده در سازه، جزئیات اجرایی بخش های مختلف ساختمان مانند بخش های داخلی و بیرونی و سایر موارد مشخص شده است. تمامی این جزئیات از اهمیت زیادی برخوردارند و باید دقت و صحت بالایی داشته باشند، چرا که تمامی آنها برای اجرای پروژه ضروری هستند.
حال این جزئیات مهم و ضروری اجرای ساختمان در نقشه های فاز دو معماری شامل طرح سرمایه گذاری اولیه، پلان های مربوط به کف و تکمیل بنا، طرح سقف ها، طرح های مربوط به درب و پنجره ها، پلان های مربوط به سقف و شیب سازه، نماهای مختلف ساختمان، جزئیات اجرایی پله ها و راه پله ها، جزئیات اجرای حمام، اتاق خواب ها و سایر بخش ها می شود.
علاوه بر این بسته به نوع پروژه برخی از جزئیات اجرایی عمومی و اختصاصی یک پروژه نیز در این نقشه های فاز دو معماری ارائه می شود.

نقشه های فاز

نقشه ها یا پلان های فاز 2 معماری سازه

بخش بعدی مربوط به نقشه ها و اسنادی است که توسط مهندسان سازه طراحی شده و در آن مشخصات پی ریزی، موقعیت ستون ها، تیر و بلوک های ساختمان و پوشش سقف تعیین می شود.
در این نقشه های سازه می توان جزئیاتی مانند پلان های پایه ریزی ساختمان، فونداسیون، موقعیت پله و درب و پنجره ها، کف سازی و پوشش ها مشخص می شود.
این بخش از پروژه به دلیل این که مستقیما روی دوام و استحکام یک ساختمان تاثیر می گذارد، اهمیت زیادی داشته و باید در اجرای جزئیات آن دقت بسیار زیادی شود.
سپس این طرح های فاز دو سازه به عوامل اجرایی منتقل می شود تا کارهای پایه ای ساخت سازه بر اساس این پلان ها پیش برود.

پلان های فاز دو

پلان های تاسیسات مکانیکی

بخش بعدی در فاز دو معماری شامل پلان های مرتبط با تاسیسات مکانیکی پروژه می شود. در واقع این بخش شامل یک سری نقشه و اسناد مربوط به سیستم آبرسانی ساختمان، سیستم دفع فاضلاب، سیستمهای سرمایشی و گرمایشی از این دست می شود. این اطلاعات نیز باید در اختیار عوامل اجرایی قرار بگیرد.
برای کسب اطلاعات کافی از معماری و عکاسی معماری میتوانید مقالات دیگر مارا مطالعه بفرمایید.

پلان های تاسیسات مکانیکی

نقشه های تاسیسات برقی

بخش آخر فاز 2 معماری، پلان ها و نقشه هایی است که توسط مهندسین برق طراحی می شود و این داده ها شامل موارد مرتبط با سیستم برقی ساختمان است.
اطلاعاتی مربوط به سیستم روشنایی ساختمان، موقعیت قرار گیری کلید و پریزها، سیم کشی های برق و تلفن ساختمان و مواردی از این دست در این نقشه ها ذکر می شود.

نقشه های تاسیسات برقی

روند تکمیل شدن فاز 2 معماری به چه صورت است؟

به صورت کلی روند پیشرفت یک پروژه از فاز صفر تا فاز نهایی به صورت مرحله به مرحله و تحت نظر تیم های اجرایی مربوط به تکمیل پروژه پیش می رود.
در فاز دو معماری روند پیشرفت و تکمیل نقشه های فاز دو شامل طراحی شماتیک، طراحی و توسعه طرح، تشکیل اسناد ساخت و ساز و دریافت مجوز ساخت می شود.

نقشه های معماری

طراحی شماتیک

همان طور که یک پروژه به فاز 2 پیش می رود، طرح شماتیک سایت اولیه یا طرح فضایی ایجاد شده در فاز1 را می گیرد و برای تجسم بهتر پروژه و چیدمان، آن را گسترش می دهد.
در این بخش از کار روی مفاهیم پروژه کار خواهد شد.
پلان های مختلف طبقه و کلی سایت تجزیه و تحلیل و مورد بحث قرار می گیرد تا درک بهتری از آن چه مورد نیاز است به دست آید.
اطلاعات جمع ‌آوری ‌شده از فاز 1 اغلب دیکته می ‌کند که چه کاری در فضا انجام می ‌شود و چگونه همه آنها با مفهوم نهایی پروژه مرتبط هستند.
همان طور که طرح های شماتیک بیشتر اصلاح می شوند، ظاهر و احساس کلی شروع به شکل گیری می کند و تجسم اینکه چگونه همه عناصر مختلف معماری در پروژه قرار می گیرند آسان تر می شود.
همه طرف‌ های درگیر باید با انتظارات و ایده‌ ها در این مرحله صحبت کنند، زیرا پس از تکمیل طراحی شماتیک، توسعه طراحی بیشتر آغاز می ‌شود که به نقشه‌ های مهندسی و کاری تبدیل خواهد شد.
هر گونه تغییر یا اضافه شدن ایده ای باید در مرحله طراحی کار شود، زیرا زمانی که پروژه ها وارد فازهای بعدی می شوند، انجام تغییرات زمان بر و پرهزینه تر خواهد بود.

طراحی شماتیک

طراحی و توسعه در فاز 2 معماری

با توسعه طراحی، تیم ‌های طراحی تمام اطلاعات جمع‌ آوری‌ شده قبلی را می‌ گیرند،شروع به نهایی کردن عناصر طراحی نهایی یک فضا می ‌کنند.
نمای بیرونی به طور کامل‌ تر طراحی می ‌شود و تجسم آن آسان‌ تر خواهد بود.
همچنین اطمینان حاصل می‌ شود که تمام جنبه‌ های پلان ‌ها با کدهای نقشه مطابقت دارند. طراحی داخلی، عناصر طراحی و چیدمان در این مرحله با قرار دادن دیوارها، پیشخوان ها، تجهیزات، درب ها و …
در این مرحله مشخص می شود و باید تمامی آنها با هم به صورت هماهنگ باشند به درستی کنار هم قرار بگیرند.
ابعاد پروژه بیشتر عناصر طراحی را دیکته می کند، با این حال تمام کارهای انجام شده در فاز 1 و کارهای قبلی روی طرح شماتیک به این بخش از فاز 2 اجازه می دهد تا بسیار روان تر اجرا شود.
در این مراحل اعضای دخیل در اجرای پروژه با هم تبادل نظر و همکاری لازم را ندارند و همین امر روند را کند می کند.
با تمرکز بر این مراحل بخش توسعه طراحی می تواند بسیار سریع تر از یک رویکرد معمولی پیش برود.

طراحی و توسعه در فاز 2 معماری

اسناد ساخت و ساز

این اسناد ساخت و ساز اسناد رسمی است که برای تصویب به دستگاه های اجرایی در شهرداری ارائه می شود.
شامل نقشه ‌های مهندسی مکانیک، برق و سازه است .
مجموعه ای کامل از یک مکان و نقشه های فضایی است که تمام پیچیدگی توسعه و نحوه ساخت پروژه را به تفصیل بیان می‌ کند.
در نقشه مهندسی مکانیک، برق و لوله کشی، جزئیات اتصالات مختلف، سیم کشی ها، لوله کشی و موارد دیگر را در ساختار مشاهده خواهید کرد. در پایان این بخش، مجموعه ای دقیق و کامل از برنامه ها به صورت نتیجه و خروجی کار ارائه خواهد شد. این مجموعه نقشه ها یا پلان ها همان چیزی است که باید توسط سازمان های دولتی تایید شود.

اسناد ساخت و ساز

مجوز ساخت

مرحله نهایی مرحله طراحی و مهندسی شامل ارائه اسناد ساخت و ساز به آژانس های مختلف برای پروژه است. همه طرح ها برای تصویب در معرض بازنگری حوزه قضایی هستند و هر گونه الزامات اضافی شهرداری باید در این مرحله از توسعه رسیدگی شود. در این مرحله اگر نکات و اصول مهم در مراحل قبلی به درستی اجرا نشده باشد، ممکن است نقشه ها مورد تایید قرار نگیرند
و همین امر روند اجرای پروژه ها را طولانی تر کرده و هزینه های بیشتری را به دنبال داشته باشد.

پروژه های فاز 2 معماری

سوالات متداول

فاز دو معماری چطور تعریف می شود؟

مرحله دوم در فرایند تفکر طراحی و معماری معمولا فاز تعریف پروژه نامیده می شود. این مرحله شامل جمع آوری داده ها از مرحله مشاهده و تکمیل دقیق جزئیات طرح اولیه فاز یک می شود که در آن باید تمامی جزئیات با دقت و حساسیت بالاتری ارائه شود.

آیا می توان از نرم افزار برای اجرای نقشه های فاز دو معماری استفاده کرد؟

نقشه های فاز دو معماری معمولا به صورت حرفه ای و تخصصی توسط نرم افزارهای گرافیکی و نقشه کشی حرفه ای انجام می شوند. یکی از بهترین نرم افزارهایی که می توان از آن برای تکمیل نقشه های فاز دو معماری استفاده کرد، نرم افزار اتوکد است که می توان از آن برای تکمیل نقشه های معماری، سازه، تاسیسات، مکانیکی و برق استفاده کرد.

آیا طراحی فاز دو معماری تنها به مهندسان معماری مربوط می شود؟

خیر، از آن جایی که در این بخش باید جزئیات مختلف یک سازه مانند بخش های مقاوم سازی سازه، سیستم برق کشی و … نیز تکمیل شود، طراحی فاز دو معماری تنها به مهندسان معماری مربوط نمی شود و سایر رشته ها و تخصص ها نیز در این مرحله درگیر خواهند بود.




5/5 - (27 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.