پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

اصول طراحی اتاق بازی

طراحی اتاق بازی در خانه برای تمامی سنین

فهرست عناوین

برای طراحی اتاق بازی باید به چه نکاتی توجه کرد؟ داشتن تفریح و سرگرمی به ویژه بازی کردن در هر سنی لازم است. شما با بازی از شر انرژی های منفی خود خلاص می شوید و در حین بازی تعامل بسیار خوبی نیز با دیگران برقرار می کنید.
داشتن یک اتاق برای بازی به ویژه برای کسانیکه در خانه کودک، جوان و یا نوجوان دارند بسیار مفید است و مطمئنا بر روح و روان آن ها تاثیر گذار خواهد بود.
این مساله در مورد سرگرمی با دوستان و خانواده و داشتن حالی خوش و ذهنی آرام هنگام بازی کردن است.
هر روزه طراحان بسیاری از گوشه و کنار دنیا، اتاق های شیک و مجلل زیبایی را طراحی می کنند و ما نیز در این مقاله در نظر داریم که یک اتاق تفریحی را برای شما بررسی کنیم.

شاید فکر می کنید حتما باید خانه بزرگ و لوکسی داشته باشید تا بتوانید یک اتاق بازی طراحی کنید، اما اینطور نیست.
باید ببینید اولویت شما چیست، شاید یک زوج جوان هستید و یا فرزندانی دارید که داشتن یک اتاق بازی برایتان بسیار مهم است و می خواهید آن را داشته باشید، پس دیگر اجازه ندهید چیزی مانع شما شود، از هر فضایی که دارید استفاده کنید.

اتاق بازی در خانه 2

نکاتی در طراحی اتاق بازی

اتاق بازی، یک منطقه تفریحی کامل است. آیا اتاق بازی تنها برای کودکان آماده می شود؟ برای سرگرم کردن بزرگ تر ها است؟
یا ترکیبی از هردو اینها؟ تعقیب اوقات فراغت و پر کردن آن، کار این اتاق است. ما زمان زیادی را در مقابل صفحه نمایشگر می گذرانیم؛ یک اتاق بازی به ما کمک می کند که کمی از صفحه نمایشگر دور شویم و اجتماعی تر شویم.

برخی از پدر و مادر ها دائما گله می کنند که فرزندانشان حتی وقتی در جمع هستند با آنها وقت نمی گذرانند و مدام در حال بازی کردن با گوشی هستند؛ آنها نگران دور شدن فرزندانشان از فضای گرم خانواده هستند، بنابراین چرا پیش دستی نمی کنید و با درست کردن یک اتاق بازی مناسب جلوی این اتفاق را نمی گیرید؟
با وجود آن در نظر داشته باشید که حتما باید در این مورد کودکان (در واقع تمامی افراد خانواده) را نیز سهیم بدانید و از نظرات آنها بهره مند شوید، چرا که وقتی که پای بازی به میان می آید، بزرگترها از کودکان کودک ترند، اتاق بازی باید همه را راضی کند.

اتاق بازی در خانه

 طراحی اتاق بازی در زیرزمین

حتی اگر در یک زیر زمین هستید و فضای بسیار محدودی دارید نباید طراحی دکوراسیون خود را نادیده بگیرید؛ اگر بتوانید به درستی فضای خود را طراحی کنید، فضای کوچک شما به قصری زیبا و مجلل تبدیل خواهد شد.
شما می توانید اتاق بازی را به گونه ای شیک و زیبا طراحی کنید و با استفاده از مبلمان و دیگر المان ها هم فضایی شیک و هم فضایی راحت و در عین حال سرگرم کننده داشته باشید.

هنوز هم بسیاری از خانه ها در تهران و سایر شهرستان ها زیر زمین دارند. طراحی یک اتاق بازی در زیر زمین می تواند کاری بسیار هیجان انگیز باشد، چرا که در بیشتر خانه ها زیر زمین فضایی به درد نخور است و معمولا به عنوان انباری از آن استفاده می شود. شما از این طریق می توانید به بهترین شکل ممکن از فضایی که بدون استفاده است بهترین استفاده را ببرید.

طراحی اتاق بازی در خانه در زیرزمین

فضایی مناسب بازی و سرگرمی برای خودتان تعریف کنید

داشتن فضایی که به خوبی سازمان دهی شده است به شدت اساسی است. شما نیاز دارید که برای هر بازی یک فضای مجزا داشته باشید و اگر بتوانید کابینت و یا قفسه ای مناسب در خانه تعبیه کنید همه چیز در دسترس شما خواهد بود.
باید بتوانید زمان هایی که نیاز دارید به اتاق بازی شیرجه بزنید و خودتان را سرگرم کنید.
اتاق بازی را در درجه دوم قرار ندهید و اینگونه آن را بی اهمیت نشمارید. دکوراسیون را مطابق با تم کلی دکوراسیون خود نگه دارید، در غیر این صورت هنگام ورود به اتاق بازی حس می کنید به فضایی کاملا متفاوت از خانه قدم گذاشته اید.

وقتی به مبلمان فکر می کنید، یک میز بازی کاملا ضروری است؛ میزی را انتخاب کنید که انعطاف پذیر باشد و در موارد و مواقع گوناگون بتوانید از آن استفاده کنید. در هر بازی به نوع متفاوتی از سطح نیاز دارید، بنابراین داشتن میزی که بتوان روی آن به بازی های متفاوتی مشغول شد یک ضرورت است.
سطح میز باید به سطح چرم، چوب و … قابل تبدیل باشد، همچنین جابجایی آن نیز باید آسان باشد.

عکس اتاق بازی در خانه

محلی برای استراحت

در نظر داشته باشید که شما و همراهانتان در خلال بازی به استراحت نیاز پیدا خواهید کرد، بنابراین داشتن چند صندلی و یا نیمکت راحت به همراه یک میز کوچک برای صرف چای، قهوه و یا حتی یک میان وعده می تواند انرژی لازم را برای ادامه بازی در اختیار شما قرار دهد.

ایده های اتاق بازی در خانه

در نظر گرفتن نوع بازی در طراحی اتاق بازی

یک میز بیلیارد را در نظر بگیرید، برای ورزش و بازی عالی است، همچنین به دیگران نیز اجازه می دهد که بازی را تماشا کنند.
اگر به ” ایر هاکی” و فوتبال دستی برای اتاق بازی فکر می کنید، بهترین تصمیم را گرفته اید، چرا که این گزینه ها برای بازی در فضای اتاق بازی بسیار مناسبند.
“آرکید گیم ها” (بازی هایی که با یک دستگاه سکه ای، کارتی و یا اسکناسی انجام می شود و در مکان های عمومی مانند رستوران ها، کافه ها و … آن را می گذارند. بازی های ویدویی، ماشین پین بال، جرثقیل چنگکی و … از این دسته اند، همچنین دارت یکی دیگر از بازی های جذابی است که شما می توانید در اتاق بازی به آن مشغول شوید؛ اما از آنجا که دارت کمی خطرناک است، باید در جایی آن را به دیوار نصب کنید که کسی از آنجا عبور نکند.

همچنین دیوار پشت دارت را نیز به گونه ای طراحی کنید که با تیرهای دارت آسیب نبیند، خراشیده و سوراخ نشود و چهره نازیبایی پیدا نکند.
چندین سال است که کنسول های بازی نیز محبوبیتشان زیاد شده است و طرفدارانی در تمامی سنین دارد، شما می توانید کنسول بازی را به اتاق بازی منتقل کنید، در این صورت سایر لوازمی که به آن احتیاج پیدا خواهید کرد ( مانند صفحه نمایشگر، مبلی راحت و …) را نیز باید به اتاق بازی منتقل کنید.

چه بازی هایی برای اتاق بازی در خانه مناسب هستند

نور و تهویه در طراحی اتاق بازی

داشتن نور مناسب درست روی میز بازی به شما کمک می کند تا راحت تر بتوانید بازی کنید. نور باید از سقف و یا منبعی بالای میز بتابد. مادامی که نور مناسب و کافی روی میز بتابد، مابقی اتاق می تواند کم نور تر باشد.
برای اتاق بازی نیاز به لوسترهای شیک و گران قیمت ندارید، تنها باید از طریق یک وسیله روشنایی مناسب، نور مورد نیاز برای بازی را به وجود آورید.

از آنجا که معمولا بازی ها چند نفره هستند و افراد هنگام بازی تحرک دارند اتاقی که برای بازی در نظر گرفته می شود کاملا متفاوت است. اتاق باید تهویه مناسبی داشته باشد.

دیزاین اتاق بازی در خانه

از هر گوشه از اتاق استفاده کنید

می توانید هر قسمت از اتاق را به یک چیز اختصاص دهید، یک سالن بازی، فضایی مناسب استراحت، جایی برای نوشیدن یک نوشیدنی خنک یا داغ و … به حاضرین این امکان را می دهد که آزادانه و در خلال بازی قدم بزنند، استراحت و تجدید قوا کنند.

اگر از اتاق بازی برای جشن ها و میهمانی هایتان استفاده می کنید، این مساله به شما کمک می کند که یخ فضا بشکند و تعامل افراد افزایش خواهد یافت.
حتی اگر فضای کافی برای میز بیلیارد ندارید می توانید از بازی های تخته ای و میزهای کوچک برای بازی های کارتی استفاده کنید. با این کار فضایی برای ایجاد تعامل میان حاضرین در اتاق ایجاد می کنید.

قرار دادن صندلی هایی دورتا دور اتاق در کنار میزهای کوچک  و مناسب خیلی بیشتر از آنکه در مرکز اتاق قرار گیرد مهمانان را به ماندن و وقت گذراندن تشویق می کند. این مساله می تواند با قرار دادن میزها و نیمکت هایی برای قهوه خوردن محقق شود.

استفاده از لوازم دکوراتیو در اتاق بازی در خانه

استفاده از لوازم دکوراتیو در طراحی اتاق بازی

با اضافه کردن پرده به فضای اتاق، دیوارها را زیبا تر و مطلوب تر نشان دهید. استفاده از پرده ها فضا را تلطیف می کند و به شما این امکان را می دهد که فضاهایی را که نمی خواهید میهمانان ببینند پشت پرده ها پنهان کنید، مانند فضای خشکشویی در زیرزمین.
آینه ها از جمله دیگر عناصر دکوراتیوی هستند که شما می توانید در اتاق های بازی از آن استفاده کنید. آینه ها با منعکس کردن نور از منابع نوری چیزی شبیه جرقه و یا تلالو ایجاد می کنند و به عمق فضا می افزاید.

اگر زیادی اهل و زرق و برق هستید و به دنبال ایجاد یک فضای لوکس هستید می توانید از یک لوستر زیبا و با شکوه استفاده کنید؛ اما اگر طرفدار سادگی هستید می توانید با لامپ های مناسب، همانگونه که پیشتر نیز ذکر شد، نور کافی را فراهم کنید و بگذارید اتاق همانگونه که هست عملکرد خود را حفظ کند.
اتاق بازی اتاقی است پر از جنب و جوش و حرکت، به این خاطر نمی توانید گلدان و یا سایر المان های دکوراتیو را در آنجا بگذارید؛ چرا که ممکن است هر لحظه به آن برخورد کنید، خودتان آسیب ببینید، به دیگران آسیب برسانید و یا اینکه در خوشبینانه ترین حالت، تنها اثر هنری شما آسیب ببیند.

مهار صدا در اتاق بازی در خانه

مهار صدا در اتاق های بازی

همانگونه که می دانید بازی ها همیشه به صورت دست جمعی انجام می شود و در برخی از بازی ها هرچه تعداد افراد بیشتر باشد بازی هیجان بیشتری خواهد داشت. هنگامی که بازی ها با هیجان همراه می شود سر و صدا را نمی توان کنترل کرد.
اگر اتاق شما پنجره دارد، از پنجره های دو جداره استفاده کنید تا صدا به بیرون نرود. زمین را فرش کنید تا مانع از پیچیدن صدا در اتاق شود. همچنین برای سقف نیز تجهیزاتی وجود دارد که با اندک هزینه ای می توانید مانع از خروج صدا به بیرون شوید.
قطعا دوست ندارید هنگامیکه که در حال تخلیه انرژی هستید، برای دیگران مزاحمت ایجاد کنید. با کمی دقت و صرف اندکی هزینه، این نگرانی شما برطرف خواهد شد.

چه کسانی از اتاق بازی در خانه استفاده می کنند

چه کسانی از اتاق بازی استفاده می کنند؟

اگر اتاق بازی میزبان جوانان باشد شما باید آن را متناسب با آنها فضا طراحی کنید، از مبلمان نرم و لطیف و منعطف استفاده کنید.
مواد نرم و بافت های جذاب همچنین باعث می شود بچه ها تمایل بیشتری به استفاده از این فضا داشته باشند و با ایجاد محیطی دوستانه افزایش خلاقیت و همچنین فعالیت را شاهد باشیم.

اگر اتاق بازی را برای بچه ها طراحی می کنید، از بافت های نرم و جذاب استفاده کنید. اینگونه بافت ها بچه ها را ترغیب می کند که بیشتر از این فضا استفاده کنند. شما با ایجاد محیطی دوستانه باعث افزایش خلاقیت و همچنین فعالیت بچه ها می شوید.

اتاق بازی در خانه

فضا را ساده کنید

سیم کشی و تجهیزات روی دیوار و زمین به سرعت فضا را به هم ریخته نشان می دهد، سیم کشی ها را پنهان کنید تا اتاقتان جلوه بیشتری پیدا کند.

به خاطر داشته باشید که صدا سفر می کند، بنابراین مبلمانی با پارچه نرم انتخاب کنید تا برخی از سر و صداها را جذب کند. مبلمان منعطف و میزهایی که به راحتی حرکت می کند، برای قرار گرفتن در شرایط مختلف در اتاق بازی ایده آل هستند.

ترکیب نور با وسایل اتاق بازی، همچنین لامپ های دیواری و سقفی جلوه اتاق بازی را صد چندان می کند. با داشتن یک نقطه کانونی، مانند یک میز بازی بزرگ یا تلویزیون صفحه تخت، می توانید طراحی اتاق خود را متمرکز کنید.

سوالات متداول طراحی اتاق بازی

برای داشتن اتاق بازی در خانه حتما باید خانه ی بزرگ داشته باشیم؟

خیر حتما نباید باید خانه بزرگ و لوکسی داشته باشید تا بتوانید یک اتاق بازی طراحی کنید، اما اینطور نیست.
باید ببینید اولویت شما چیست! پس دیگر اجازه ندهید چیزی مانع شما شود، از هر فضایی که دارید استفاده کنید.

کدام قسمت از خانه بزای ایجاد اتاق بازی مناسب است؟

هنوز هم بسیاری از خانه ها در تهران و سایر شهرستان ها زیر زمین دارند. طراحی یک اتاق بازی در زیر زمین می تواند کاری بسیار هیجان انگیز باشد، چرا که در بیشتر خانه ها زیر زمین فضایی به درد نخور است و معمولا به عنوان انباری از آن استفاده می شود.

آیا شما آموزش طراحی نما با نرم افزار یا طراحی داخلی را هم دارید ؟

بله ، هم بصورت حضوری و هم بصورت آنلاین و غیرحضوری برگزار می کنیم
برای اطلاعات بیشتر به بخش دوره های آموزشی در همین سایت مراجعه کنید .

یکی از المان های ضروری در اتاق بازی چه چیزی است؟

یک میز بازی کاملا ضروری است؛ میزی را انتخاب کنید که انعطاف پذیر باشد و در موارد و مواقع گوناگون بتوانید از آن استفاده کنید
در هر بازی به نوع متفاوتی از سطح نیاز دارید، بنابراین داشتن میزی که بتوان روی آن به بازی های متفاوتی مشغول شد یک ضرورت است.

آیا نیاز است در اتاق بازی محلی برای استراحت فراهم کنیم؟

در نظر داشته باشید که شما و همراهانتان در خلال بازی به استراحت نیاز پیدا خواهید کرد،
بنابراین داشتن چند صندلی و یا نیمکت راحت به همراه یک میز کوچک برای صرف چای، قهوه و یا حتی یک میان وعده می تواند انرژی لازم را برای ادامه بازی در اختیار شما قرار دهد.

چه بازی هایی برای اتاق بازی مناسب ترند؟

یک میز بیلیارد و اگر به ” ایر هاکی” و فوتبال دستی برای اتاق بازی فکر می کنید و آرکید گیم ها و همچنین دارت و در نهایت کنسول های بازی.

نور در اتاق بازی باید چگونه باشد؟

داشتن نور مناسب درست روی میز بازی به شما کمک می کند تا راحت تر بتوانید بازی کنید نور باید از سقف و یا منبعی بالای میز بتابد. مادامی که نور مناسب و کافی روی میز بتابد، مابقی اتاق می تواند کم نور تر باشد.

5/5 - (27 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.