پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

زنان پیشگام در صنعت مد

زنان پیشگام در صنعت مد

فهرست عناوین

زنان بسیار زیادی در صنعت مد خوش درخشیدند و در هر زمان صنعت مد را به یک سمت و سو کشیدند.
زنان پیشگام در صنعت مد زنانی هستند، که شیوه لباس‌پوشیدن را تغییر‌دادند.
شاید با یک نگاه اجمالی فکر کنید که این مردان هستند که سکان دار این صنعت هستند؛ اما اگر با دقت بررسی کنید در خواهید‌ یافت که زنان نیز آن گونه باید و شاید سهم خود را برای ارتقای صنعت مد پرداخته‌اند.

زنان پیشگام در صنعت مد

بانوانی که سبک پوشش را تغییر دادند !

دستیابی آن ها ( به اندازه ای که موفق شده‌اند این صنعت را تغییر‌دهند ) نه در تطابق با قوانین شرکت های بزرگ مردانه. بلکه با نادیده‌گرفتن آن ها، اعتماد به غرایز خود، زندگی به آن شیوه ای که خودشان می‌خواهند و باز کردن یک فضای خلاقانه برای موفقیت همه نسل ها است.
ما در این بخش می خواهیم کسانیکه سبک و سیاق لباس‌پوشیدن را تغییر داده‌اند، یعنی زنان پیشگام در صنعت مد بررسی‌کرده و از آن ها تجلیل کنیم .
نمی توان گفت که این یک بخش جامع است، در این بخش با به معرفی زنانی مثل :

  • میوچیا پرادا
  • دوناتلا ورساچه
  • ماریا گرازیا چیوری از دیور
  • ری کاواکوبو، از برند کوم دگارسون
  • اشلی و مری کیت اولسن از برند The row
  • سارا برتون از برند مک کوئین
  • استلا مک کارتنی
  • کیت و لورا مولوی از رودانته
  • ویکتوریا بکهام
  • دونا کارن
  • ورا وانگ
  • ویوین وست وود
  • چیتوسه آبه ساکای
  • کاترین همنت
  • جیل ساندر
  • دایان فون فورستنبرگ
  • ریحانا
  • فیبی فیلو می‌پردازیم.

چرا که تمرکز ما بر زنانی است که مد را از سال 1980 به بعد شکل داده‌اند .

زنان پیشگام در صنعت مد

میوچیا پرادا

تکمل مد زنان در قرن بیستم عمدتا داستان آزادی است؛ ابتدا سینه بند، سپس دامن ها و در نهایت پاشنه های بلند.
یک روشی که برای بهبود‌بخشیدن به لباس و پوشش در این قرن شد، تمرکز و توجه بیشتر و تغییر مفهوم زیبایی است. “ میوچیا پرادا ” ( Miuccia Prada ) تغییر را از اعمال تغییرات روی پاشنه کفش های بزرگ و حجیم آغاز کرد.
مجموعه بهار سال 1996 او مجموعه ای از مد هایی بود که روزی زشت به نظر می رسیدند. از لوازم چرمی و رنگ های اسیدی‌گرفته تا کفش های تسمه ای به شکل T که در پنجه مربع شکل می‌شود.
خانم پرادا معتقد است : ” زشت جذاب است، زشت هیجان انگیز است و این شاید به این خاطر است که چیز جدید تری است. تحقیقات من در خصوص زشتی از ایده های بورژا در خصوص زیبایی بسیار جذاب تر است.”

رقابت جولی لید و پرادا

جولی لید از مجموعه آگلی پرینت ” ugly print ” ، درست زمانی که در حال شناخته شدن بود، در اواخر دهه 90 ظاهر خود را تغییر داد.
در هر مکانی که یک نمایشگاه ارزشمند هنری، نمایش فیلم و یا … برپا بود، لشكری از زنان پرادا به چشم می خورد که عینک های ضخیم بر چشم و سنگین ترین و حجیم ترین کفش ها را به پا داشتند .
از آن زمان، خانم پرادا صدها روش دیگر پیدا کرده است تا آنچه را که سنتی به نظر می رسد و جذاب است معرفی کند. او دامن های “میدی” (نوعی دامن بلند زنانه) را با بوت های سگک دار ست کرد. همچنین تاپ های بیبی دال را با شلوارک های کوتاه در کنار هم قرار داد.

لباس های سبک پرادا

او با جدیت از صندل هایی که با جوراب می پوشند، لباس های تنگ پشمی و لباس های نایلونی پف دار حمایت کرد، در حالیکه همزمان روی روسری های کوتاه، لباس های جذاب دامن های کوتاه ” جوزفین بیکر”  و اسموکینگ های زنان خانه دارد با شلوارهای راسته باریک نیز کار کرده است.
هرچیزی بدون هیچ پیش فرضی، از قوطی رژ لب‌گرفته تا اتومبیل های کلاسیک، از “ بل دو ژور ” گرفته‌تا “ فرانکشتاین ” می تواند در پرادا جای‌گیرد. در واقع آن جشن پیش ازمد، سبک و روش است.
خانم پرادا مسئول آزادی ما از چه چیزی است ؟ آنها نیز قوانین خود را دارند .

دوناتلا ورساچه

به همان اندازه که از استفاده از کلمه نمادین در مد متنفرم یک طراح زن وجود دارد که توضیحات کافی دیگری برای او وجود ندارد.
ورساچه به عنوان یک زن فمنیست و مورد احترام است و تنها نام کوچک او کافی است تا در ذهن به شکوه و جلال و جبروتش فکر کنید.
جذابیت دوناتلا، شهرت او فراتر از حباب دنیای مد است- یک چیز چند وجهی، پر هیجان، پر جنب و جوش و سرگرم کننده است.
از همه جذاب تر این است که او با اعتماد بنفس‌شدید و سرسختی راه خود را باز کرده‌است و موفق شده‌است خود را به یک تضاد تبدیل کند: یک جعلی صد در صد واقعی.

اهمیت دوناتلا ورساچه برای نسل Z

برای نسل زد ( Gen Z – نسلی که میان سال های 1995 تا 2015 به‌دنیا آمده‌اند ) که دهه 90 یک دوران طلایی برای آن‌ها محسوب‌می‌شود نماد دوناتلا باید با اطمینان خاطر به‌طرز شگرفی‌‌ظاهر‌شود. این نماد برای آن ها از قبل از تولد تاکنون و برای همیشه وجود داشته‌است.
در حقیقت این دوناتلا  از درون فاجعه و برای حمایت از حیثیت و تجارت خانوادگی ورساچه پس از قتل ” جیانی” (جیانی ورساچه در سال 1978 شرکت پوشاک و خانه مد ایتالیایی با عنوان ورساچه را  تاسیس کرد.) برادرش در سال 1997 مجموعه زره های طلایی و سیقل داده‌شده را خلق‌کرد.
داستان جیانی آنقدر گفته‌شد و به صورت داستان تکرار‌شد که انگار به یک بخش غیر واقعی از فرهنگ پاپ تبدیل‌شده است ( هرچند که برای خانواده ورساچه داستان فرق می‌کند) .

جیانی ورساچه و دوناتلا ورساچه

جیانی ورساچه غول دنیای طراحی ، رنگ و چاپ بود، کاملا بر عکس  ضد انعطاف پذیری خاکستری جورجیو آرمانی . بین این دو سبک اختلاف چندانی به چشم نمی خورد و تقریبا پایا پای با یکدگیر رو به جلو حرکت می کنند و این امر، میلان را به هیجان انگیزترین پایتخت مد تبدیل کرده است. 
اما آنچه که تا ابد بر سر جیانی سایه انداخته‌است این‌است که دوناتلا ، خواهر کوچکش وسیله ای برای پیش برد این صنعت خانوادگی و موفقیت آن شده‌است.
در نظر داشته باشید که دوناتلا مثل یک موش خانگی منفعل و بی حرکت نماند، او کسی بود که بیرون رفت و با راک استارها و رپرها روابط برقرار کرد و جمع افرادی را که قصد اجرای و همکاری داشتند را به وجود آورد.

زنان پیشگام در صنعت مد

تاثیر پرینس، خواننده آمریکایی بر شهرت ورساچه

به لطف “ پرینس ” (خواننده آمریکایی) که نوار کاست ورساچه لطف او بود، دوناتلا با سوپر مدل هایی مانند:

  • لیندا
  • کریستی
  • نائومی
  • سیندی
  • شالوم
  • امبر و دیگران آشنا شد.

این امر موجب بروز انفجاری در تاریخ مد شد، ارتباطی که تا به امروز نیز ادامه داشته است.
در واقع دوناتلا کسی است که برای امید دعا می کند.

چهره بین المللی دوناتلا ورساچه

یکی دیگر از ویژگی های دوناتلاکه او را در معرض و در مرکز توجه قرار داده‌است، چهره بین المللی اوست، چیزی که در فرهنگ مد ایتالیا به هیچ عنوان عادی نیست.

در ضمن آیا او مروج جوانی، سرزندگی  و سرگرمی است؟
در طول سال ها او استودیوهای خود را با فارغ التحصیلان با استعداد پر کرده است .

  • کریستوفر کین
  • جاناتان آندرسون
  • مایکل هالپرن و بسیاری دیگر کار خود را از ورساچه آغاز کرده اند.

برای همه اینها ، دوناتلا ورساچه ، با تمام نشاط و پایداری، سرزندگی و افسانه های خنده دار خود به درستی تکرار می شود. با گذشت سال های طولانی او همچنان مورد تحسین است. می توان گفت که او الهام بخش نسل خودش است. به او نگاه کنید و بدانید که بر خلاف همه چیز، همچنان در این دنیا سرگرمی هایی وجود دارد که مبدل به اهداف شما شوند.

ماریا گرازیا چیوری از دیور

هنگامی که ماریا گرازیا چیوری ( Maria Grazia Chiuri ) در سال 2016 به عنوان مدیر خلاق دیور نام گرفت، به عنوان اولین زنی که رهبری این خانه مد را بر عهده گرفت، جایگاهی امن داشت.
اولین حضور او برای دیور با این پیام همراه بود که با جسارت آن را اظهار داشت: “همه ما باید فمینیست باشیم.”
او وسایلی را با ظاهری که به شمشیر بازها و بالرین ها گره خورده بود آمیخت و یک زن جدید در دیور ظهور کرد: محکم در عین حال ظریف، با یک روح جنگنده و عشق به وطن ( زن چیوری عاشق سیاست دنیای واقعی و تاروت عرفانی‌است).
چیوری کسی است که بیشترین امضا برای طراحی کفش را در دیور به خود اختصاص داده‌است.

کفش های برند دیور

یک کفش نوک تیز که پشتش بند‌دارد ( pointy slingback )، کفش های تخت و یا پاشنه کوتاه ( kitten-heeled ، کفش هایی با پاشنه های کوتاه، مخصوص دختران جوان که در پوشیدن کفش های پاشنه بلند تازه کارند. ) و کفش هایی که با بند و یا روبان توی پا بند می شوند. این یک پکیج از کفش های زیبایی است که شما را قادر می کند تا کیلومترها راه بروید و احساس شادی کنید.

زنان پیشگام در صنعت مد

ری کاواکوبو ، بنیانگذار کوم دگارسون

“ ری کاواکوبو ” ( Rei Kawakubo ) ، بنیان گذار کوم دگارسون ( Comme des Garçons ) گفت: من در سایه سیاه کار می کنم، درحالیکه بسیاری از زنان که شیفته لباس های من هستند و از طراحی های من الهام می گیرند دوست دارند که متفاوت باشند. او بیشتر از نسخه های سیاه و ساده استفاده می کند.
انقلاب کاواکوبو ، کسیکه نیم قرن پیش در صحنه حاضر شد، اعتراض کرد تا به مفاهیم معمول و متداول جذابیت بپردازد.” برای آنکه یک چیز زیبا به نظر برسد، حتما نباید زیبا باشد.
کوم دگارسون یک هدیه برای خودش است، نه برای جذابیت و یا جذب جنس مخالف. ( به هر حال این ها برخی از اظهارات معدود این طراح است که ثبت و ضبط شده است، این طراح افسانه ای معمولا خاموش است و اجازه می دهد که کارش به جای کلامش صحبت کند).

زنان پیشگام در صنعت مد

استقاده ری کاواکوبو از پلی استر

مطبوعات مشتریان او را ” کلاغ هایی” می‌خواندند که در لباس های حجیم و ساختار شکن پیچیده‌شده‌اند، اما اشکلالی ندارد، چرا که این پرنده ها می‌دانستند که در پس این مدل های غیر معمول آزادی واقعی قرار‌دارد.
او از پلی استر استفاده کرد، درزهای و لبه ها را فرسوده‌رها‌کرد و چین ها و سوراخ هایی را نیز به لباس اضافه کرد. او مرزهای بین لباس مردانه و زنانه را در یک پوشاک ساده محو کرد. همچنین لباس ها را به گونه ای تخت و صاف کرد که برای عروسک های کاغذی مناسب به نظر می رسید.
سرانجام او رنگ های روشن و حتی چاپ را نیز به لباس اضافه کرد؛ اما اصلا مهم نیست که چقدر لباس ها غیر متعارف هستند، آنها زیبایی و اغواگری عجیب خود را حفظ کرده اند.

نمایشگاه ری کاواکوبو

در سال 2017 ، موزه مترو پولیتن نمایشگاهی با عنوان “ ری کاواکوبو / کوم دگارسون ، هنر در میان” برگزار کرد. این نمایشگاه با با پیچ و خم های تمام سفید 150 نمونه از کارهای کوم را به نمایش درآورد.
اندرو بولتون ” ، برگزارکننده اظهار داشت: “من واقعا فکر می کنم تاثیر وی بسیار عظیم است، اما گاهی ظریف و لطیف است. …و این به خاطر این خلوص دید وی است.”

اشلی و مری کیت اولسن از برند The row

در سال 2007 اشلی و مری کیت برند The row را افتتاح کردند، طراحی های آن ها به شکل T، بود.
پنبه نرم به لطافت نفس فرشته، پارچه مناسب و ساختار درونی که با ظرافت دوخت فرانسوی « کامل‌شده‌است.
خوب، این سوالی است که بلافاصله به ذهن می رسد: چه کسی در روی زمین از دوخت فرانسوی استفاده می کند؟ تکنیکی که آخرین بار در مدل هایی مشاهده می شد که با کارت های شماره گذاری شده در دستان خود، برای لباس دوخته‌شده نمایش می‌دادند.
خواهران اولسن معتقد بودند که این مساله ذره ای اهمیت ندارد، چه کسی از این مساله اطلاع دارد؟ فقط شما و خودشان!

زنان پیشگام در صنعت مد

ویژگی های لباس های برند The row

در حقیقت این تمام مطلب بود، در اصل این جذابیت همیشگی کارهایی است که این دو خواهر انجام می دهند:
لباس هایی با :

  • منشا روزمره
  • ژاکت های یقه گرد
  • اسموکینگ
  • کت و شلوار جلیقه ای که با دقت برش خورده اند و کاملا اندازه‌اند.

همچنین آن ها باید آن قدر لوکس باشند که به کمد نیروانا منتقل شوند. خیلی قبل تر از آنکه در مورد ارزش آن صحبت کنیم، باید ماندگاری و محافظت در مورد خرابی مورد توجه باشد.
با این کار آن ها به عنوان قهرمانان شگفت انگیز هیات موسسان ظاهر شدند.

پایان کار خواهران اولسن

خواهران اولسن اظهار داشتند که آن ها از یک ذهن یکسان برخوردار نبودند. با اولین فشن شو آنها که در پاییز سال 2010 برگزار شد آن ها با امضای خود به خیاطی مینیمالیستی پایان دادند. اما آنها قول دادند که برای مدتی کار دیگری انجام دهند.
آن ها در حال حاضر دوباره درمسیر خود روی راهروهای فشن شو هستند، اما بعضی چیزها هرگز تغییرنمی کند: آنها با رسیدن به گذشته در تلاشند تا آن را تکمیل کنند و ما را به سادگی متعاقد کنند که با آینده ارتباط‌دارند.

سارا برتون از برند مک کوئین

“ سارا برتون ” ( Sarah Burton ) در غم انگیز ترین شرایط به نقطه قوت خود رسید. دو ماه پس از مرگ “ لی مک کوئین ” ( Lee McQueen ) در فوریه 2010 ، گروهی موسوم به PPR سارا برتون را به عنوان جانشین او در خانه مدی معرفی کردند که در سال 1992   تاسیس‌شده‌بود.
سارا برتون در سال 1996 ابتدا به عنوان کارورز و سپس به عنوان دستیار شخصی لی مک کوئین کار خود را در این خانه مد آغاز کرد و از سال 2000 نیز به عنوان مدیر بخش لباس های زنانه در خانه مد مک کوئین به کار خود ادامه داد.

زنان پیشگام در صنعت مد

سارا برتون، نگهبان قدرتمند برند مک کوئین

از آن زمان نه تنها سارا برتون به عنوان نگهبانی کوشا از شعله های موفقیت مک کوئین محافظت کرده است، بلکه در آتش موفقیت آن نیز دمیده و بر افتخارت این برند مطرح افزوده است.
در زمان فعالیت او، المان های معینی از کارهای اصلی مک کوئین ، بیانات بسیار زیبا ، اما دردناک از ظلم  و کنترل آنچه که محصول روابط آشفته مک کوئین با دنیای اطرافش بود، اصلاح‌شدند تا کمتر رادیکال و بیشتر زنانه‌باشند.

فصل جدید برای برند مک کوئین سارا برتون

طراحی لباس عروس کمبریج در آوریل 2011 برای برتون یک علامت مهم کلیدی در فصل جدید بود؛ یک لباس بلند ساتن سوزن دوزی شده با نوارها و تور لباس عروس با نقش گل رز، بوته، گل نرگس و شبدر که سوزن دوزی آن در قصر همپتون کورت و با دست انجام‌شده‌بود.
هرچند که با یک بیان قوی به نمایش در آمد، اما در این خصوص با دقت بسیار تحقیق و بررسی شد تا یک احساس زنده و بیش از حد زنانه  که قرن ها است میراث انگلیس است در لباس به نمایش در‌آید.
در واقع کیت میدلتون لباس خود را به برند الکساندر مک کوئین سفارش داده بود که پس از مرگ نابهنگام مک کوئین این لباس توسط سارا برتون، طراحی و دوخته‌شد.

برند مک کوئین، یک منبع عالی برای زیبایی و قدرت !

برتون در یکی از فشن شوهایش در اوایل سال گفت: ” لی همیشه به من می گفت که چیزهایی از خودتان خلق کنید، شما باید به آن ها اعتقاد داشته باشید و آن ها باید چیزهای احساسی باشند  و این کاری است که ما انجام می دهیم.”
او برند مک کوئین را به یک منبع عالی زیبایی و قدرت تبدیل کرده است، کسی که تاکنون تمامی حد و مرزها را رد کرده است.

استلا مک کارتنی

وقتی “ استلا مک کارتنی ” ( Stella McCartney ) در سال 2001 اولین مجموعه بدون چرم و خز خود را راه اندازی کرد، با شک و تردیدهای بسیاری روبه رو شد: چگونه ممکن است که یک طراح بدون کالاهای لوکس چرمی کسب و کار خود را راه اندازی کرده و رو به جلو پیش برد؟
کیف فالابلای ( Falabella bag ) او به خوبی این مساله را اثبات کرد که اینگونه نیز می توان آثار بی نظیری ارائه کرد. او تا سال 2019 به سرعت پیشرفت کرد.

طراحی لباس عروس مگان مارکل

مک کارتنی نه برای آن دسته از کالاهای غیر چرمی و لباس های ورزش جذابش، بلکه به این خاطر شناخته شده است که او الهام بخش نسلی از زنان است که تاثیرات زیست محیطی کالاهایی که می خرند را نیز در نظر می گیرند.
وقتی که مک کارتنی اظهار داشت ” مد نباید فقط در خصوص نحوه نگاه ما باشد”، او از حرکت ها و جنبش های امروزی خیلی جلوتر بود. او معتقد است که باید مد به انتخاب های ما که چه ارتباطی با کره زمین و افراد دورو برمان دارد توجه کند.
حتی لباس عروس مگان مارکل که توسط استلا طراحی شده است از ویسکوز (ماده ای مایع از خمیر چوب) است.

همکاری با آدیداس

نه تنها به خاطر توجه به ظلمی که به حیوانات می شود، بلکه به خاطر توجه و تمرکز او به تمامی زوایا؛ آوازه او در طول سال های گذشته با سرعت در سراسر دنیا پیچید.
در همکاری موفق او با برند آدیداس ، استلا پلی استر بازیافتی را به بازار لوازم ورزشی وارد کرد.
او از مواد قابل بازیافت استفاده کرد، همچنین استفاده از چرم و ابریشم گیاهی  ( دباغی چرم طبیعی آلودگی های زیست محیطی بسیاری دارد، در حالیکه چرم گیاهی دوستدار محیط زیست است) و استفاده از فیبرهای کاملا طبیعی (مانند پشم آلکاپا- که به طرز قابل توجهی نسبت به پارچه کشمیری با محیط زیست سازگار است) را نیز تجربه کرده است.

استلا مک کارتین همچنان در اوج

با این وجود، پس از دو دهه تجارت و در میان بحران های آب و هوایی، استلا مک کارتنی همچنان مهم است. او نمی ترسد، رام نمی شود و در حقیقت او اندکی رادیکال تر شده است.
در کمپین اخیر او زنان فعال در گروه Extinction Rebellion ( گروهی که در خصوص مشکلات آب و هوایی فعالیت می کنند ) نام نویسی کرده است.

زنان پیشگام در صنعت مد

بالا رفتن انتظارات از مک کارتی

در مطلبی که اوایل سایل جاری در Vogue.com منتشر شده است، او صریح و روشن و صادقانه در رابطه با عدم پیشرفت طراحان هم دوره خود سخن گفت: فکر می کنم که وقت آن رسیده که انسان درستی شویم و صداقت داشته باشیم.
من به همکارانی نیاز دارم که در این راه مرا یاری کنند و دوشادوش من حرکت کنند، چرا که اینگونه است که ما تغییرات قابل توجه و مهمی را شاهد خواهیم بود.
اکنون که او یکی از قدرتمندترین رهبران مد را دنیا است، ما می توانیم انتظار بیشتری از مک کارتی را داشته باشیم و امیدواریم موجی از طراحان که در نهایت آماده پیروی از رهبری او هستند را شاهد باشیم.

کیت و لورا مولوی از رودانته

از سال 2005، برند “ کیت ” و “ لورا مولوی ” ( Kate and Laura Mulleavy ) مرزهای استاندارد برای استقلال ستیزه جو و زیبایی خارق العاده را که به صنعت مربوط می شود تعین کردند.
رودانته در لس آنجلس مستقر است و سالانه تنها دوبار نمایش می دهد (همیشه هم این نمایش در یک فشن شو نیست)  و مولوی هرگز در کمد های لباس معمولی جای ندارد، مگر آنکه ایده اصلی شامل لباس های مخصوص با پارچه های چرمی و یا لباس های بلند مخصوص مهمانی باشد.

زنان پیشگام در صنعت مد

برند رودانته برای مصرف کنندگان مد

این برند برای مصرف کنندگان مد محرک و الهام بخش است. آنها پوشیدن لباس های بلند و تنگ، بافتنی های به شدت گشاد و جلیقه های ساتن بیس بال، لباس های میخدار گلادیاتورها و … را گسترش دادند.
هرچند برای زنان در همه جا، رهبری آن ها بسیار فراتر از طراحی های واقعی آن ها است. آنها فیلم های بلندی می نویسند و آن ها را کارگردانی می کنند.
آن ها در اپرا، باله و نمایش های موزه همکاری می کنند. آن ها مشاغلی را اداره می کنند که در آن لباس رویاهای خود را ایجاد می کنند، نه صرفا لباسی برای کمد خودشان.

ویکتوریا بکهام

همانگونه که داستان “ لیندزی لوهان ” ( Lindsay Lohan ) نشان می دهد، انتقال از مشهور بودن به چیز دیگری مانند یک طراح لباس، مسیری مملو از خطر و هراس است.
حدود یک دهه پیش، همزمان با لوهان ، “ وکتوریا بکهام ” ( Victoria Beckham ) که به عنوان یک زن خوش پوش شناخته شده بود نیز با اعتماد به نفس در حال بررسی پیچ و خم های مسیری مشابه بود.
با راه اندازی برند خود در نیویورک (به جای وطن خود که  انگلیس است) به طرز حیرت انگیزی خودش را از خودستایی داخلی دور کرد.
او با ارائه چند فصل از اولین فصل هایش از طریق جلسات صمیمانه با ادیتورها و خریداران، که در آن خود را به طور هم زمان متواضع، شوخ طبع، فروتن و مصمم نشان داد — بکهام به سرعت هرگونه بدبینی درون صنعت را از خود دور می کرد.

زنان پیشگام در صنعت مد

موفقیت ویکتوریا بکهام

او از همان ابتدا گفت که می خواهد در مورد این شغل بیاموزد ( و از حامیانی مانند تام فورد و مارک جاکوبز ( Tom Ford and Marc Jacobs )  که از آن ها الهام گرفته بود تشکر و قدردانی کرد) و مجموعه های او نیز گویای این امر بود. تردیدی نیست که جایگاه وی به عنوان یک طراح مد ، چه به خاطر مشهور‌بودن و چه به خاطر جذابیت شخصی خود او در حال حاضر به دست آمده است.
همچنین آن زن یک طراح مد است. او با پیگیری، حس جاه طلبی خود و کار طاقت فرسا توانست در نهایت به این آرزوی خود دست یابد: ” قدرت زنانه

آیا شهرت ویکتوریا بکهام برای همسر او دیوید بکهام است ؟

ویکتوریا بکهام که همسر دیوید بکهام ، فوتبالیست مشهور انگلیسی است به شهرت و ثروت همسرش اکتفا نکرده و خودش تلاش کرده است تا شهرت و قدرتی جدا از شهرت و قدرت همسرش برای خودش به وجود بیاورید.
هرچند که پیش از ازدواج با دیوید بکهام نیز او زن موفق و مشهوری بود ویکتوریا بکهام که قبل از ازدواج نام خانوادگی‌اش “ آدامز ” بود از  ابتدا به خاطر عضویتش در گروه “اسپایس گرلز مشهور شد و بعدها حرفه خوانندگی را با همکاری ویرجین رکوردز و تل‌استار رکوردز ادامه داد. اما تمام اینها مانع از این نشد که که جاه طلبی های زنانه اش را او را به سمت و سوی صنعت مد نکشاند.

دونا کارن

در عصر راحتی و فراغت امروزی، کاملا منصفانه است که فرض کنیم اغلب طراحان آرزو می کنند که بتوانند با ” هفت تکه آسان” کنار بیایند، مفهومی که توسط دونا کاران ( Donna Karan ) مطرح شده است.
او ابتدا مجموعه “ هفت قطعه ساده ” را ارائه کرد که می‌توانست با چیزهای دیگر مخلوط شده و یک کمد لباس کاملا یکپارچه به وجود آورد.
در سال 1985، پوشش های اولیه ، بادی سوت ( یک پوشاک یک تکه مناسب برای خانم ها، که معمولا برای ورزش پوشیده می شود )،

  • دامن لنگی ( wrap skirt )
  • ژاکت
  • یک لباس ساده
  • یک تی شرت سفید
  • یک ژاکت کشمیری
  • یک ژاکت چرم بسیار ساده و آسان بود، اما حرف های زیادی برای گفتن داشت.
زنان پیشگام در صنعت مد

بادی سوت ها محبوب تر از همیشه !

برای تازه کارها، این یک راه حل درست و مناسب برای لباس پوشیدن زنانی است باید از صبح تا شب بدون آنکه لباس خود را عوض کنند (فقط در صورت لزوم یک تکه اضافه یا کم کنند)، با شکوه و زیبا به نظر برسند و در محل کار خود حاضر باشند.
با گذشت 35 سال، هنوز این لباس ها از مد نیفتاده اند و یا ناپدید نشده اند.
در حقیقت بادی سوت ها محبوب تر از همیشه هستند، ( مارک هایی مانند Alix به طور خاص به آنها اختصاص داده شده است )، و اگرچه خیاطی به آن اندازه های بزرگ دهه 80 متمایل شده است، دختران آنها را با شلوارهای مخصوص شنا نمی پوشند.

مد، فراتر از صنعت لباس

ماموریت خانم کارن ” لباس پوشیدن و رسیدگی‌کردن ” به نیاز خانم ها همیشه فراتر از لباس و صنعت مد رفته است. در سال 1992 او یک کمپین تبلیغاتی با نام ” زنانی که به آن ها اعتماد داریم”  را راه اندازی کرد که در آن “ رزماری مک گراتا ”، ( Rosemary McGrotha ، یک مدل آمریکایی که در اکثر کارهای دونا کارن حضور دارد و تقریبا در تمامی تبلیغات او ظاهر می شود) نقش اولین رئیس جمهور زن آمریکا را دارد و قسم یاد می کند که کت و شلوارهای زنانه و گردنبندهای مروارید غول آسا بپوشد.

دونا کارن به عنوان یک فعال فمنیستی

دونا کارن در آن زمان، این کمپین تبلیغاتی را به عنوان یک نمایش جسورانه از فمینیسم و توانمندسازی ثبت کرد.
امروزه نیز این تصویر برای اغلب زنان سیاست‌مدار حاکی از “لباس پوشیدن قدرتمند” است ( لباسی که هنوز مورد علاقه است).
البته به خاطر از دست‌دادن هیلاری کلینتون در سال 2016 این مساله برای کارن کمی مایوس کننده شد، چرا که رویای‌پوشیدن این لباس توسط یک زن سیاستمدار به عنوان رئیس جمهور نقش بر آب شد.
احتمالا کارن و تیمش فکر نمی کردند که ما پس از 27 سال هنوز در در این مورد صحبت کنیم.

راه اندازی یک ( سبک زندگی )

در سال 2007 کارن اندکی مسیر را تغییر داد و ” Urban Zen ” که به معنای واقعی کلمه یک برند ” سبک زندگی ” است را راه اندازی کرد.
این مجموعه دارای :

  • لباس
  • جواهرات
  • کالاهای خانگی
  • حتی روغن های اصلی است و فروشگاه های آن به عنوان مراکزی برای  طرفداران سلامتی فعالیت می کنند.

بسیاری از وسایل خانگی کوچک مانند وسایل آشپزخانه، کارد و چنگال و اشیاء تزئینی در هائیتی توسط صنعتگران ساخته می شوند، کشوری که کارن از زمان طوفان ویرانگرش از آن حمایت‌می‌کند.
باز هم کارن جلوتر از زمانش بود. او نقاط میان :

  • مد
  • بشر دوستی
  • سلامت
  • صنایع دستی را به هم متصل کرد.

لباس های غیر رسمی و مجلل Urban Zen نیز روحیه ای مشابه با ” هفت تکه آسان” دارند. کارن گفت: ” نمی خواهم در مورد لباس ها فکر کنم، تنها می خواهم آن ها را بپوشم، از پوشیدن آن ها احساس خوبی خوبی داشته‌باشم و با این احساس روز را به شب‌برسانم.”

ورا وانگ

در سال 1989ورا وانگ ” ( Vera Wang ) به دنبال لباس عروسی مناسب بود.
هیچ کدام از دامن های پفی و لباس توری با گردن بلند و آستین های بلند جور در نمی آمد. بنابراین او  تصمیم گرفت که لباس خودش را خودش طراحی‌کند.
یک لباس خوش ژست، باریک و مونجوق دوزی‌شده، سپس آن را به خیاط داد تا آن را بدوزد. یک سال بعد تجارت لباس عروس وانگ متولد شد.

زنان پیشگام در صنعت مد

من توانستم !

ورا وانگ از بوتیک خودش در هتل کارالایل ( Carlyle Hotel ) ، یکه و تنها آنچه که زنان در آمریکا می پوشند را تغییر داد تا بگوید “من توانستم”.
او به مشتریانش این امکان را داد که در شب عروسی‌شان لباس های جذاب، با حریری که در پشت لباس به کار رفته‌است و بالاتنه بسیار تنگی دارد با خط گردن کوتاه ( منظور یقه بسته تر است) استفاده کنند . سپس آن ها را به سمت رنگ های غیر متعارفی مانند آبی، صورتی و مشکی سوق داد .

طراحی لباس عروس برای هنرمندان

مجموعه های عروس وانگ ، نه تنها با جلب توجه با لباس های غیر سنتی و در عین حال عاشقانه. بلکه از طریق ستایش و تائیده افراد مشهور و سرشناس فورا پله های موفقیت را با سرعت، یکی از پس از دیگری طی کرد. با گذشت سال ها او برای سلبریتی ها و افراد مشهوری مانند :

  • چلسی کلینتون
  • آلیشیا کیز
  • جنیفر لوپز
  • ماریا کری
  • جسیکا سیمپسن
  • جنیفر گارنر
  • شارون استون
  • ویکتوریا بکهام
  • آوریل لاوینی
  • سارا میشله گلر
  • اوما تورمن
  • هالی هانتر
  • کمپل براون
  • جری ریان
  • کارنا گوره و تعدادی دیگر از ستاره‌های مشهور لباس عروس طراحی کرد.

سی امین سالگرد تاسیس مجموعه عروس وانگ

پس از گذشت یک دهه از تحول در بازار لباس عروس ، وانگ تجارت لباس های آماده‌پوشیدن (لباس هایی که سایز‌بندی دارند) را در سال 2000 راه اندازی کرد. حالا او سی امین سالگرد تاسیس شرکتش را جشن می گیرد، وانگ یکی از شناخته‌شده‌ترین طراحان دنیا است.
مشارکت او در مد ساده است، آزادی در ابراز (ظاهر لباس)، چه در یک کوچه تنگ و چه در یک خیابان بزرگ ! به لطف وانگ و ایده های جذابش می توانید آزادانه و آن گونه که می خواهید لباس بپوشید.

ویوین وست وود

از آنجایی که او در اواخر سال 1960 به لندن رسید، “ویوین وست وود” (Vivenne Westwood) راه های زیادی (همیشه غیر منتظره، گه گاه تند و تیز و همیشه غافلگیرکننده) که از طریق آن زنان با نحوه لباس پوشیدنشان خودشان را ابراز می کنند جذب کرد. مد های او نیز مانند خالق آن غیرمنتظره، تند و تیز و غافلگیرکننده است.

آغاز جنبش پانک راک

ابتدا هنگامیکه وست وود به “ مالکوم مک لارن ” ( Malcolm McLaren )، مدیر یک گروه پانک راک انگلیسی بود که در سال ۱۹۷۵ در لندن بنیان گذاشته‌ شد.
آن‌ها آغازگر جنبش پانک راک در بریتانیا بودند و بر موسیقی بسیاری از هنرمندان پانک و آلترنتیو بعد از خود تاثیر عمده‌ای داشتند). مدل پانک به خودی خود نمادین بود: کثیف و پاره، زیپ دار ، مدل موها و … .
اگر بتوانید ماهرانه مد خود را آنگونه که باید و شاید به رخ بکشید، به اندازه کافی هیجان انگیز خواهد  بود، اما وست وود در دهه های بعد به ارائه لباس هایی که به خیاطی های درخشان آن ها اعتماد داشت، با وجود روح طغانگر درون طراحی ها، ادامه داد.

تمسخر اسلون رنجر ها

کت واک های بعدی به عاشقانه های جوان اختصاص یافت او در این کت واک ” اسلون رنجر ها ” ( Sloane Rangers – جوانانی از طبقات بالای اجتماعی که از مد آگاهی دارند و در مناطق گران قیمت غربی لندن زندگی می کنند ) را به تمسخر گرفت و به سمت دامن های کوتاه ” کریستین لاکروکس” تغییر موضع داد و از آن تجلیل کرد.
وست وود تقریبا نیم قرن صرف ایجاد نسلی از زنان با مدل لباسی کرد که به آنها احساس شیک بودن و در عین حال عصیانگر بودن را می دهد، اما همچنان او جذابیت های شیطانی خود را از دست نداده است.

بدون جوراب شلواری در کاخ باکینگهام !

در سال 1992، به مناسبت دریافت ( OBE ) او بدون پوشیدن جوراب شلواری زیر دامنش به قصر باکینگهام ( Buckingham Palace ) رفت و این تصمیم او توسط یک عکاس در حیاط کاخ ثبت شد.
بعدها وست وود گفت: “آرزو داشتم لباسم را با چرخش دامنم به نمایش بگذارم. این اتفاق برای من رخ نداد، از آنجا که عکاسان روی زانو نشسته بودند، نتیجه از آنچه که فکرش را می کردم هم بهتر شد؛ شنیده ام که عکس، ملکه را تحت تاثیر قرار داده است.”

چیتوسه آبه ساکای

اگر ژاکتی با یقه لبه دار و دکمه خریدید و یا یک تیشرت پنبه ای با پشت ابریشمی پوشیده اید، شما یکی از آثار ساکای را تجربه کرده اید.
چیتوسه آبه ساکای ”، طراح ژاپنی از اولین روزهایش در کت واک پاریس، تاکنون در زمینه تلفیق المان های جدا و متفاوت تخصص دارد. او با استفاده از :

  • شلوار جیر
  • کت های پشمی
  • بارانی هایی که مانند شنل هستند

به نظر می رسد که پیروز شده است؛ اما کلمه پیروز برای او کم است، او فوق العاده است !
این پیچیدگی به خاطر بی نظمی نیست. در کارهای او حس مردانگی در مقابل زنانگی بالا رفت و نظم با آزادی در آمیخت.
نوبت به رسید شگفتی و تازگی رسید. بارها و بارها کارهای آبه کپی شد، اما هیچ کس نمی تواند به همان خوبی کارهای او را انجام دهد.

زنان پیشگام در صنعت مد

کاترین همنت

بگذارید شما را به 30 سال پیش ببرم. در سال 1989 کاترین همت  ( Katharine Hamnett ) در جایگاهی بود که طراحان لندنی آرزوی آن را داشتند.
ده سال از طراحی لباس های سکسی و همچنین اعتراض آمیز او می گذرد. کاترین همنت در ایتالیا در حال فعالیت است، با هواپیمای فرست کلس پرواز می کند و با اتومبیل هایی با شیشه های دودی تردد می کند.
او مورد علاقه “ جورج مایکل ” ( George Michael ) و فرانکی گوز ( Frankie Goes ) که از بازیگران هالودند قرار داشت و حتی آن ها در موزیک ویدیوهایشان تی شرت هایی را پوشیدند که توسط کاترين همنت طراحی شده بود.
کاترین همنت در چشم فرهنگ پاپ‌استریت فشن لندن برای اعتراض با طراحی یک تیشرت ضد هسته ای در مقابل “ مارگارت تاچر ” ( Margaret Thatcher ) یک زن بی باک است. 

اوج پر تنش تجاری در مورد همنت

در این اوج ( اوج پر تنش تجاری در مورد همنت ) این فکر به ذهن او خطور کرد که در مورد تاثیرات زیست محیطی کسب و کارش تحقیق و بررسی کند .
او خاطر نشان کرد : ” همه چیز را چک کردم و همه چیز خوب بود، ما هیچ آسیبی ایجاد نکرده ایم و این به این خاطر است که خواهر من بودایی است . من متوجه شدم که این مساله یک کابوس زنده در تمامی مناطق است . ده ها هزار کشاورز در اثر مسمومیت با سموم دفع آفات در مزارع پنبه در حال مرگ هستند و میلیون ها نفر از همین کشاورزان در آستانه گرسنگی بودند و مجبور شدند برای خرید مواد شیمیایی که آنها را می کشد وام بگیرند .”

شروع حماسه های همنت

فهم نگرانی در مزارع پنبه، تازه شروع حماسه های همنت در مسیر چرخاندن تجارت وی به سمت “ پایداری ” بود: کلمه ای جدید برای گوش های مد در اوایل دهه 90. آیا تا به حال هیچ طراحی برای جلوگیری از آسیب های زیست محیطی ، کاری که همنت انجام داده است، را انجام داده است ؟
تصمیمات او به معنای کنسل کردن مجوزهای پر سود، تحمل سال های طولانی به عنوان یك زن شناخته شده مبارز و فعال در زمینه نقض حقوق بشر بود.
او اولین کسی است که در مورد آسیب های ناشی از تولید جین و پلی استر صحبت کرده است. یکبار یکی از مجموعه داران ایتالیایی به او گفت:” اگر می خواهی به این مسایل اخلاقی و محیط زیستی ادامه دهی، مجموعه خود را بردار و گورت را گم کن.”

زنان پیشگام در صنعت مد

توجه نکردن به کاترین همنت در آغاز شروع کاریش

چه اتفاقی می افتاد اگر مد، 30 سال پیش به کاترین همنت توجه کرده بود و توصیه هایش  را دنبال کرد؟ قطع به یقین این صنعت نمی توانست اینگونه رشد کند.
اما اکنون زمان گوش کردن به توصیه های او واقعا فرا رسیده است. امروزه او در چشم نسل معترضی که در حال انقراض هستند، یک پیام آور و یک الهه دیده می شود.
فعالیت های بی وقفه و عملی و بیان آگاهانه او موجب شده تا همنت در دهه هفتم از زندگی خود بیش از همیشه به نشست ها و برنامه های خبری دعوت شود.

شعار های روی لباس کاترین همنت

حالا لباس های او را ( برخی از آن ها تکرار بایگانی های گذشته است ) مستقیما به مردم بفروشید ( در طول سال های گذشته حداقل یکی دو پیشرفت داشته اند ).
شعارهای روی لباس او : ” همین حالا برای دنیایی سبز کاری بکنید” . “عشق را انتخاب کنید” (“انتخاب عشق” -اصطلاح اصلی بودایی که او در دهه 80 از آن استفاده می کرد، اکنون برای کمک به پناهندگان از این اصلاحات استفاده می‌کند)؛ ” به برکناری ترامپ رای دهید” و شعار ” بیرون نکنید” برای حمایت از سیاه پوستان، فعالیت های او را برای رسیدن‌به جهانی سبز و بهتر به تصویر می‌کشد.
از آنجا که کودکان همیشه در اعتراضات آب و هوایی پیشگام هستند، پای آن ها را نیز با‌خواندن شعارهای ” دریاها را نجات دهید”، “زنبورها را نجات دهید” به این ماجرا کشانده‌است. 

استفاده از شعار های سیاسی روی تیشرت ها

ممکن است شعارهای سیاسی نوشته شده روی تی شرت امروزه بخشی از فرهنگ به نظر آید، اما ذکر این مساله مهم است که بدانیم این را از همنت داریم، چرا که اوست که برای اولین بار چاپ بر تیشرت و پیراهن را رواج‌داده‌است.
شعار ” 58 درصد پرشینگ را نمی خواهند” ( پرشینگ: یک موشک بالستیک کوتاه بر است که قادر به حمل کلاهک هسته ای یا معمولی است.)

سیاست ضد هسته‌ای

در واقع روی یک کاغذ چاپ شده بود سپس روی یک تیشرت سایز بزرگی قرار گرفت که آن را زیر کاپشنش پوشیده بود تا زمانی که موقعیت دست‌دادن با نخست وزیر برای او به وجود آمد .
نکته جالب برای دیگر زنان جوان این بود که سیاست ضد هسته‌ای همنت او را به طور جدی در میان گروه رو به رشد فمینیسم پس از پانک قرار داد. و این درست زمانی اتفاق افتاد که اردوگاه صلح زنان که حوالی پایگاه موشک هسته ای ایالات متحده را در گرینگهام قرار داشت اشغال شد.

تکمیل برند همنت در گدر زمان

او برخلاف ویوین وست وود که برای زنان کرست، مینی کرست و کفش های راکینگ هورس ( Rocking Horse– کفش هایی با لژ زیاد ) را رواج داد برای اولین بار کفش ورزشی به پا کرد و به زنان یاد آور شد که می توان تنها تنبل و ریلکس نبود و به فعالیت های دیگر نیز مشغول شد.
تمام آنچه که گفته شد کاترین همت را با صنعت مد مرتبط می کند، تصمیات و توصیه های او نه تنها با گذر زمان از بین نرفت، بلکه بهبود نیز پیدا کرد و تکمیل تر نیز شد. حتی اگر نخواهید که چیزی بخرید بد نیست که سری به وب سایت KatherineHamnett.com بزنید.

جیل ساندر

در ادامه مد، “ جیل سندر ” (Jil Sander ) در میان برند “جورجیو آرمانی”، (Giorgio Armani) که با شل کردن لباس ها انقلابی در صنعت پوشاک مردانه ایجاد کرد و “فیبی فیلو” (Phoebe Philo)، که در سال 2010 به مینیمالیسم بازگشت و از صمیم قلب پذیرای نسل جدیدی از زنان شاغل بود، نشست.

تفاوت طرز فکر جیل ساندر با بقی طراح ها

اما طرز تفکر جیل ساندر فرق می کرد؛ دهه 90 دوران اوج او بود.
هرچند که “ کریگ مک دیین ” ( Craig McDean ) در تصاویر کمپینى که در سال های اولیه آن دهه برای این برند ایجاد کرده بود، گرایش ناخوشایندی را نشان می داد؛ اما در مورد طرح های ساندر هیچ چیز کثیفی و ناخوشایندی وجود ندارد، او سختی خیاطی و وسواس را با استفاده از مواد لوکس تعدیل و متعادل می کند.

زیبایی در سادگی است !

در عصری که “ لوکس ” کلمه کلیدی آن بود، ساندر مانند بسیاری از رهبران دیگر برندها، آن را با زیرکی سحر و جادو کرد؛ نه با برند و لوگو.
او در سال 1997 به “ وگو ” ( Vogue ) گفت: ” هرچه ساده تر شود، بیشتر به کیفیتی که می خواهید دست خواهید یافت.” ساندرز بهترین مدل خودش بود، چرا که او از روی تجربه نیازهای یک زن شاغل قدرتمند را دریافته بود.

زنان پیشگام در صنعت مد

دایان فون فورستنبرگ

تنها تعداد کمی از طراحان با یک لباس یک دست در ارتباطند، اما “ دایان فون فورستنبرگ ” ( Diane von Furstenberg )، به خوبی با لباس های لنگی (لباس هایی که مانند لنگ بسته‌می‌شوند) ارتباط برقرار‌کرده‌است.
بله، امروزه در کمد هر زنی دست کم یکی از این لباس ها وجود دارد، اما برای اولین بار دایان فون فورستنبرگ آن را در سال 1974 معرفی و ارائه کرد.
این برند اکنون 45 ساله‌شده‌است. چگونه شما یک طراحی واقعا نمادین خلق می کنید؟ کسیکه در برابر روندهای فصلی مقاومت می کند و هرگز به بیرون نگاه نمی کند؟ برای DVF (دایان فون فورستنبرگ) تعداد لباس های کوچکش بیشتر از لباس های یک تکه اش بود و این یک سمبل فمینیستی خاموش و بی صدا بود.

پشت سر‌گذاشتن سکون

وقتی که او از همسرش Egon von Furstenberg جدا شد، ایده خود را به وجود آورد، ایده ای که موجب شود او احساس استقلال و مدرن بودن کند. او چیزی فراتر از کمد اجتماعی سابقش می خواست.
وقتی فون فورستنبرگ برای اولین بار لباس بندی را معرفی کرد، زنان با آن آشنا نبودند، اما به محض آنکه راحتی آن را احساس کردند به سرعت آن علاقمند شدند.
تا سال 1976 ، فون فورستنبرگ در هفته 25 هزار از آنها را می فروخت. کپی کارها آن را دنبال کردند و خیلی زود لباس های لنگی که با بند بست‌می‌شدند در همه جا پر شدند.
به دنبال این اتفاق تجارت فون فورستنبرگ سکون قابل توجهی را تجربه کرد. اما برخلاف بسیاری از همسالانش طوفان را به خوبی پشت سر گذاشت و اوایل سال 2000 به جایگاه واقعی خود بازگشت.

برگزیده‌شدن فون فورستنبرگ به عنوان رئیس شورای طراحان مد آمریكا

در سال 2006 ، فون فورستنبرگ به عنوان رئیس شورای طراحان مد آمریكا برگزیده‌شد ، موقعیتی كه تا اوایل سال جاری در دستان او بود تا اینکه این مقام را به “ تام فورد ” ( Tom Ford ) واگذار‌کرد.
در آن زمان هر جوان طرفدار مدی یکی از لباس های (DVF) را می خواست، چه با تاریخچه لباس و خود او آشنا بودند و چه نبودند. با گذشت سال ها، او آزمایش های دیگری نیز انجام داد و به سیلوچت ها و آوانگاردها” روی آورد؛
اما در آغاز دهه پنجم کار خود او دوباره به اصل خویش بازگشت: لباس هایی با سادگی، راحتی و روحیه ای شاد. او گفت: ” اگر من سهمی داشته باشم، می خواهم که با زنان در کمد لباس هایشان دوست باشم. ما احتیاجات زنان را برآورده می کنیم.”

زنان پیشگام در صنعت مد

آن دیمولمستر

از نظر ستاره شناسی، نماد “آن دیمولمستر” (Ann Demeulemeester) آتش است، اما طرح های او نمادی از زمین و هوا است.
او یکی از دو طراح زن‌است که بخشی از Antwerp Six را تشکیل می‌داد . گروهی کاملا تشکیل‌شده از فارغ التحصیلان آکادمی رویال هنرهای زیبا در شمال بلژیک که سیستم مد را با استفاده از چشم انداز alt و قوانین ساختارشکنانه خود در اواخر دهه 80 میلادی به سخره‌می‌گرفتند.
این طراح در سال 2013 بازنشسته شد و میراثی را از خود به جای گذاشت که با کسانیکه نسبت به زندگی روحیه ای طغیانگرتری دارند سخن می گوید.
آن دیمولمستر به صورت انحصاری با رنگ های سیاه و سفید کار می کرد. او سخت گیری که در پالت های رنگ اعمال می کرد را با بکاربردن پارچه ها جبران می کرد.
او اغلب از پارچه‌هایی که از آن ها برای لباس‌های نظامی استفاده می‌شد به همراه وسایل جانبی از چکمه های رزمی گرفته‌تا تاج های پر دار کمک می‌گرفت.
در سال 1997، Vogue به طرز عجیبی اعلام کرد دیمولمستر لباس هایی را طراحی می کند که داستان افرادی که آن ها را می پوشند روایت می کند.

زنان پیشگام در صنعت مد

آیلین فیشر

برای مدت طولانی، مینیمالیسم بزرگ با ترمه های کرم رنگ و لنین پوست تخم مرغی مرور چیزهایی به شدت خوب و زیبا است.
برای زنانی که تنها 7 تکه در چمدان جای می دهند آیلین فیشر بی نظیر است، چرا که این هفت تکه برای او کفایت می کند: لباس ورزشی “ وولفورد ” و پولیورهای “ لورا پیانا ” و … .
دموکراتیزه کردن این سبک بزرگترین سهم آیلین فیشر در مد است. در مراکز خرید اطراف آمریکا فیشر در فروشگاه های مد روز و فروشگاه های زنجیره ای بسیار شناخته‌شده‌است و آن ها رونق داده‌است.
وسایل لوکس در دسترس است این برند به شما قول می‌دهد که زیبایی و شیک‌بودن“ نانسی میر ” ( Nancy Meyers ) را هنگامیکه که در آشپزخانه هستید و یک شال ترمه دور شانه هایتان پیچیده‌اید و در خانه خودتان هستید داشته‌باشید.  چیزی که رویای آمریکایی ها است.

زنان پیشگام در صنعت مد

کارخانه محصولات فیشر

اما در طول 30 سال گذشته این فقط نیمی از داستان اوست، فیشر برخی از پرخاشگرانه ترین برنامه های بازیافت را در مد ایجاد کرده است .
کارخانه کوچک او، واقع در ایروینگتون ( Irvington )، نیویورک ، محصولات قدیمی آیلین فیشر را جمع می کند و آنها را به پوشاک جدید تبدیل می کند .
محصولاتی که قابل بازیافت نیستند در ماشین های نمد مال قرار داده‌می‌شوند و در نهایت از آن ها منسوجات خانگی و آویزهای دیواری می‌سازند.
“ما از هر کسی که علاقه مند است استقبال می کنیم، باید به هر شکلی که می توانیم آنچه را که می دانیم به اشتراک بگذاریم. این مساله اساسا یک مفهوم پیش از رقابت است. ایده “ پایداری محصولات ” باید برای همه و همیشه باشد. “

ریحانا

بگذارید رک سخن بگویم، همه می خواهند مثل “ریحانا” (Rihanna) باشند. او جذاب است و با قدرت و اعتماد به نفس راه می رود.
خبر خوب این است که ریحانا برخلاف سایر ستاره های پاپ می خواهد برخی از راز و رمزهایش را با ما در میان بگذارد.
تبدیل شدن به ریحانا ، همانطور که خودش نیز می گوید تبدیل شدن به یک کد با منبع باز است.
ریحانا با stilettoed sneakers ما را به فکر انداخت تا کتونی های پاشنه دار با فرم کفش های زنانه و بادی سوت بپوشیم. ريحانا با زیبایی فراوان، کمی از درخشش خود را به عنوان یکی ستاره به ما می دهد.

زنان پیشگام در صنعت مد

با ریحانا احساس فوق العاده بودن پیدا کنید !

ريحانا به ما این اطمینان خاطر را می دهد که وقتی یکی از آن لباس ها را می پوشیم درست به اندازه او جذاب، قدرتمند و فوق العاده به نظر خواهیم رسید.
او در حال تولید برند فنتی با LVMH است و با این کار سبک ریحانا :

  • کت و شلوار
  • لباس
  • عینک آفتابی
  • کفش و جواهرات ، کل بسته‌ریحانا را به نمایش‌گذاشته‌است.

مهم نیست که لباس ها عامه پسند باشند یا نه؛ ریحانا همیشه خاص است !

بزرگترین قمار برای یک برند که سبک یک فرد را تقلید می کند همیشه این است :
آیا مجامع عمومی آزار دهنده است یا آن سبک را می پسندد ؟
اینجاست که راه ریحانا می درخشد : پیش از این نیز این را داشتیم .
وقتی که او در مسابقات CFDA 2014  لباس بدن نمایی را پوشید، خیلی ها این لباس را پسندیدند و مشابه آن را خریدند.
خیلی ها پس از آنکه آن لباس را بدون جوراب شلواری در تن ریحانا دیدند، شلوارهای خود را آتش زدند. او با برند خود پای واسطه ها را بریده است و به طور مستقیم با هوادارانش شروع به صحبت کرد.
او از وسواس ها و ترفندهای سبکش سخن گفت. این تنها دنیای ریحانا نیست و ما نیز در آن زندگی می کنیم و همراه با ریحانا پرواز می کنیم

فیبی فیلو

برای اثبات تاثیر ماندگار “ فیبی فیلیو ” ( Phoebe Philo ) همین بس که دو سال است که او از “ سلین ” ( Céline ) رفته‌است. اما هنوز از او صحبت می‌شود و صنعت نمی تواند صحبت کردن در مورد او را متوقف کند؛ این یک واقعیت است.
آیا او آماده‌است ؟
اگر بله، چه زمانی ممکن است دوباره ظهور کند ؟
ما عاشق چه هستیم ؟
دوست داریم که او برای این صنعت چه کاری کند؟ به این مساله بیاندیشید.
در واقع در حال حاضر همان اتفاقی افتاده‌است که وقتی او کلوئه را در اواسط سال دو هزار ترک کرد.
در مورد آن فکر کنید، 20 سال عجیب برای یک مدیر خلاق که نام برندهای را در داخل و خارج از خانه های مد اروپا به لرزه در آورده‌است. تعداد طراحان زن اندکی در یک دوره دوبار افکار را معطوف خود کرده اند؛ فیلو اینکار را کرد.

زنان پیشگام در صنعت مد

عناصر مد فیلو

مانند بسیاری از نام های بزرگ این لیست ، فیلو برای خودش طراحی می کند. در کلوئه این به معنای بی زحمت و بی دردسر بودن نیست

  • ژاکت های نظامی ویکتوریا
  • لباس های زنانه خز دار
  • لباس های ابریشمی پلیسه دار الهه ها
  • در نهایت  A-line که پیش از خروج او هزاران لباس که از لباس های گران بها کپی‌شده‌بود .

آغاز به کار یک روند رو به جلو

کمی بعدتر، او مجدد در سلین تکرار شد و پیشنهادی از مینیمالیسم هنری و روشنفکرانه متناسب با بلوغ جدیدش – او اکنون مادر سه کودک بود – با کمی دشواری و محدودیت ارائه داد.
او در سلین دوباره مجال یافت تا کارهای خلاقانه و نوآورانه خود را تکرار کند، تولید کیف های دستی و درخشش صندل هایی با بند چرمی هنوز ادامه دارد.
آغاز به کار یک روند رو به جلو ( بوت های سفید) نیز از جمله چیز هایی است که به چشم می آید. ساده لباس‌پوشیدن بدون فیبی فیلو مفهومی‌ندارد. او در آینده چه خواهد کرد؟ ما به انتظار نشسته ایم.

تاثیر زنان تاثیر گذار در صنعت مد

در این لیست بلند بالا نام برخی از زنانی که در این صنعت تحول ایجاد کرده اند آمده‌است، اما این به آن معنا نیست که نام تمام زنان تاثیر گذار در این لیست آمده‌است.
نمی توان گفت که مد یک صنعت زنانه است، با وجود آن این نکته قابل انکار است که زنان در این صنعت سهم بیشتری دارند. شاید به خاطر گرایش بیشتر زنان به زیبایی، صنعت مد نیز به زنان توجه خاصی را مبذول داشته است و به نظرم زنان خودشان بهتر از هر کس دیگری می دانند که از دنیای مد چه می خواهند، چه چیزی برایشان زیباست ؟
در چه لباس هایی راحت تر هستند ؟ برای فضای کاری چه سبکی را می پسندند و … . نمی خواهیم با این جملات نقش مردان را در این صنعت نادیده بگیریم، با این جود یک مرد نمی تواند درک کند که انسان در یک لباس تنگ زنانه و یا با دامن بلند چه حسی دارد، چرا که او هرگز آن لباس را نمی پوشد.

زنان پیشگام در صنعت مد

حالا نوبت زنان است که به عرصه وارد شوند، اگر نقصی در صنعت مد حس می کنند خودشان مستقیم وارد شوند و به جای آنکه از بیرون تنها نظاره گر باشند و مدام غر بزنند خودشان برای بهبود آنچه که نمی پسندند و یا حتی می پسندند اما آن را کافی نمی دانند کاری کنند.
همچنین زنان بسیاری نیز وجود دارند که شناخته‌شده‌نیستند و در گوشه خلوت خود طراحی می‌کنند و حتی در برخی موارد خودشان لباسی را که طراحی کرده‌اند می‌دوزند. شاید این زنان به اندازه ستاره های هالیوود و یا طراحان بزرگ خانه های مد تاثیر گذار نباشند، با وجود آن آن ها نیز به سهم خود در این صنعت تغییراتی را ایجاد می کنند که بعضا بسیار دلچسب و دلخواه‌است.
اگر در خود استعداد این کار را می بینید درنگ نکنید، شاید شما در لیست بعدی جای گیرید و در آینده نامتان در لیست زنان پیشگام در صنعت مد راه یابد.

سوالات متداول

چه روشی برای بهبود بخشیدن به لباس و پوشش زنان در قرن 20 اتفاق افتاد؟

یک روشی که برای بهبود بخشیدن به لباس و پوشش در این قرن شد، تمرکز و توجه بیشتر و تغییر مفهوم زیبایی است. تغییر از اعمال تغییرات روی پاشنه کفش های بزرگ و حجیم آغاز شد.

خانم پرادا در مورد مد هایی که زشت به نطر می رسندچه نظریه ای داشت؟

خانم پرادا معتقد است: ” زشت جذاب است، زشت هیجان انگیز است و این شاید به این خاطر است که چیز جدید تری است. تحقیقات من در خصوص زشتی از ایده های بورژا در خصوص زیبایی بسیار جذاب تر است.

آیا شما آموزش دوره های طراحی لباس و دوره های خیاطی را هم دارید ؟

بله ، هم بصورت حضوری و هم بصورت آنلاین و غیرحضوری برگزار می کنیمبرای اطلاعات بیشتر به بخش دوره های آموزشی در همین سایت مراجعه کنید .

دوناتلا ورساچه با چه عناصری جذابیت خود را به دست آورد؟

جذابیت دوناتلا – شهرت او فراتر از حباب دنیای مد است- یک چیز چند وجهی، پر هیجان، پر جنب و جوش و سرگرم کننده است.

ماریا گرازیا چیوری چه نوع استایلی را وارد دنیای مد کرد؟

اولین حضور او برای دیور با این پیام همراه بود که با جسارت آن را اظهار داشت: “همه ما باید فمینیست باشیم.”

ری کاواکوبو بنیانگذار چه چیزی بود و بیشتر از چه المان هایی استفاده می کند؟

ری کاواکوبو” (Rei Kawakubo)، بنیان گذار کوم دگارسون (Comme des Garçons) گفت: من در سایه سیاه کار می کنم، درحالیکه بسیاری از زنان که شیفته لباس های من هستند و از طراحی های من الهام می گیرند دوست دارند که متفاوت باشند. او بیشتر از نسخه های سیاه و ساده استفاده می کند.

چه زنانی در صنعت مد پیشگام بودند؟

فبی فیلیو، ریحانا، آن دیمولمستر، دایان فون فورستنبرگ، جیل سندر، کاترین همت آیلین فیشر،.

5/5 - (27 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.