پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

یادگیری طراحی و ساخت جواهرات

طراحی و ساخت جواهرات

فهرست عناوین

هنرجویان علاقه مند به طراحی طلا، جواهر و زیورآلات در طی این دوره با اصول اساسی طراحی و ساخت جواهرات همچون توازن، ارگونومی ، تناسب ، وحدت ، پیوستگی و هارمونی ، کنتراست و سمفونی جذاب و گیرای یک جواهر، دانش مواد و زیبایی شناسی و شکل ظاهری آشنا شده تا به همراه کمک آموخته های خود بتوانند ایده ی اولیه خود را در ابتدای امر بر روی کاغذ پیاده سازی نموده و با راهنمایی های اساتید سعی در پرورش و باروری قدرت خلاقیت خود نمایند. پس از ایجاد طرح اولیه و بر طرف نمودن و اصلاح کاستی های احتمالی آن و همچنین پرورش آن طرح نهایی آماده می گردد.با ما همراه باشید و هنری جذاب و سراسر هیجان را با طعم موفقیت بچشید.

نرم افزار طراحی و ساخت جواهرات

مدلسازی در ساخت و تولید جواهرات

ساخت و تولید جواهرات در مراحل بعدی کار صورت خواهد پذیرفت. مرحله دوم کار هنرجو تولید یک مدل اولیه از طرح نهایی است که به اصطلاح حرفه ای به آن مدلسازی گفته می شود.
مدلسازی با استفاده از مواد کاری ارزانتر همچون موم سخت و یا برنج ، و به یکی از روش های سنتی (ساخت دستی) ، و یا به روش تراشکاری و یا پرینت سه بعدی انجام می پذیرد.

بیشتر بخوانید: شغل طراحی جواهرات ؛ آیا طراحی جواهرات یک شغل خوب است؟

رشته طراحی و ساخت جواهرات

ماتریکس گلد برای درس مدلسازی

امروزه با پیشرفت علوم رایانه ای و کامپیوتری و ارائه نرم افزار های جذاب و خاصی همچون ماتریکس گلد ، با استفاده از این دست نرم افزارها و با دقت بالا فرایند پیچیده مدلسازی انجام می شود.
از اینرو امروزه و در اکثر دوره های آموزش ساخت طلا جواهر و زیورآلات در سراسر جهان از نرم افزار ماتریکس گلد برای درس مدلسازی بهره برداری می گردد که این امر به خاطر رابط کاربری خوب آن و محیط کاربر دوست آن و همچنین دارا بودن قابلیت دینامیک بیشتر نرم افزار ماتریکس گلد است.

رشته طراحی و ساخت جواهرات

مراحل بعدی ساخت جواهر

در گام بعدی از مدل اولیه با به کار بردن روش ریخته گری از مدل اولیه مذکور ، قالب تولید می شود.
این قالب ها یکی از دو نوع لاستیکی و یا سلیکونی می باشد و هدف از ساخت آن قرار دادن چندین مدل در یک قالب کلی برای فرایند تولید انبوه می باشد.
مراحل بعدی کار تزریق موم، شاخه کردن مدل های مومی و مستقر کردن آن ها درون سیلندرهای ریخته گری، گچ گیری سیلندرهای ریخته گری، موم زدایی و پخت سیلندر، ریخته گری، برش قطعات از درخت و شستشوی آن ها، پرداخت و جلا ، آبکاری و گام آخر پرداخت نهایی می باشد.

دوره آموزشی طراحی و ساخت جواهرات

مراحل طراحی و ساخت جواهرات

طراحی و ساخت جواهرات و زیور آلات شامل مراحل مختلف و پیچیده ای است ، تا یک اثر هنری گرانبها در قالب یک زیور جذاب ، چشم گیر و دلنواز ، از دل ایده ای خام در ذهن استاد جواهر ساز به بازار فروش برسد. در ادامه مطلب به شرح مراحل ساخت زیور آلات می پردازیم
با تصویرگران پویا اندیش همگام و هم قدم باشید تا تجسم رویای خود را با دستان خود ببافید.

دوره طراحی و ساخت جواهرات

گام اول طراحی:

در این مرحله هنرمند پس از پردازش و پروراندن ایده اولیه در ذهن خود ، آن ایده را با توجه به اصول اساسی طراحی جواهرات ؛ همچون توازن، ارگونومی، تناسب، وحدت و پیوستگی، کنتراست و هارمونی، دانش مواد، و شکل ظاهری ، مشهود و مجسم نموده و آنرا در قالب یک اثر هنری خاص و منحصربفرد به تصویر می کشد.
در گذشته طراحی دستی بر روی کاغذ انجام می شد اما امروزه و با پیشرفت تکنولوژی و علوم رایانه ای و کامپیوتری از نرم افزارهای کامپیوتری همانند ماتریکس گلد Matrix Gold) و …) استفاده می شود که با استفاده از آنها به راحتی می توان طرح های سه بعدی خاص را با رندرهای منحصر بفرد و مورد نظر طراح ایجاد نمود.

آموزش جامع طراحی و ساخت جواهرات

فرایند حساس مدلسازی:

در این مرحله از کار یک نمونه اولیه از طراحی نهایی با استفاده از مواد ارزانتر (نسبت به نقره و طلا) همانند موم سخت یا برنج ساخته می شود.
فرایند مدلسازی به چندین روش انجام پذیر است، که در ادامه به صورت مختصر به آن ها می پردازیم:

رشته طراحی و ساخت طلا و جواهر

مدلسازی به روش سنتی:

در این روش که به مهارت فردی بالا و قدرت اجرایی مراحل عملی دقیق و ظریف نیاز است ، نمونه اولیه ساخته می شود و به علت استفاده از ابزارهای محدود و ساده ، فرایند ساخت مدل با دشواری و با صرف زمان زیاد انجام می گردد.

آموزش طراحی و ساخت جواهرات

مدلسازی با استفاده از دستگاه های تراش:

در این روش و در ابتدا امر نمونه اولیه با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری طراحی شده و سپس دستگاه بر اساس این طرح اولیه قطعه را می تراشد.
این روش در فرایند و مقام مقایسه با روش سنتی از مزایای بیشتری همانند سادگی امکان اصلاح طرح قبل از انجام مراحل اجرایی و عملی کار ، دقت بسیار بیشتر در ساخت نمونه اولیه و صرف زمان کمتر برای ایجاد طرح دلخواه ، برخوردار است.

طراحی و ساخت جواهرات

مدلسازی با استفاده از دستگاه های پرینت سه بعدی:

همچون روش تراش کاری ، نمونه طراحی شده توسط نرم افزارهای کامپیوتری همانند ماتریکس گلد جذاب و دوست داشتنی در اختیار دستگاه چاپگر سه بعدی قرار گرفته و در گام بعدی این دستگاه با استفاده از پلیمرهای مایعی که بر اثر تابیده شدن نور ماورا بنفش از حالت مایع به جامد تغییر حالت می دهند مدل مورد نظر را ساخته و شکل دلخواه را ایجاد می نماید.
فرایند کار به این ترتیب است که لایه های مدل یک به یک بر روی هم پخته شده تا در نهایت مدل مورد نظر با کیفیتی رویایی و بسیار بالا به دست می آید . مزایای این روش نسبت به روش تراشکاری به صورت خلاصه عبارتند از: بالا بودن سطح کیفی طرح و امکان پیاده سازی طرح هایی خاص و متمایز با پیچیدگی هایی از جمیع جهات بالاتر.

جواهر سازی

مرحله حساس عملیاتی ، ساخت قالب ریخته گری:

قالب ریخته گری برای تولید یک مدل مومی از محصول درست همانند مدل ایجاد شده در مرحله مدلسازی ، به کار گرفته می شود. به صورت طبیعی و معمولی قالب ها به یکی از دو نوع لاستیکی و یا سلیکونی و از روی مدل های مومی یا غیر فلزی ، و یا حتی لاستیکی به روش پخت لاستیک تولید می گردند.
در انتهای کار ، قالب لاستیکی با یک تیغ جراحی مخصوص و متمایز بریده و مدل از میان آن خارج می¬گردد و فضای خالی مدنظر جهت تزریق موم در مرحله حساس بعدی فراهم می گردد.

بازار کار طراحی و ساخت جواهرات

گام بعدی، تزریق موم:

در این مرحله از طراحی و ساخت جواهرات ، موم به وسیله دستگاه تزریق (injection) درون قالب های لاستیکی تهیه شده در مرحل قبل تزریق می گردد و به این ترتیب فضای خالی درون قالب بصورت کامل با موم پر شده تا یک کپی زنده از مدل مورد نظر تهیه گردد.
در این مرحله می توان به تعدادی که می خواهیم و در نظر داریم از مدل خود ، کپی مومی تهیه نماییم.

درامد طراحی و ساخت جواهرات

تفکیک و شاخه کردن مدل های مومی و قرار دادن درست آن ها درون سیلندرهای ریخته گری:

مدل های مومی ساخته شده در گام پیشین ، به کمک فرایند هویه کاری به یک مفتول مومی چسبانده می شوند تا به شکل ظاهری یک درخت در آمده و در لصطلاح تبدیل شود و سپس انتهای آن را در کفی لاستیکی مخصوص سینلدر ریخته گری قرار می دهند.
این درخت می تواند شامل چندین نوع مدل مومی باشد. سپس و در مرحله بعدی طراحی و ساخت جواهرات ، درخت های ساخته شده را درون سیلندرهای فلزی ریخته گری قرار می دهند.

آموزش طراحی جواهرات دستی

فرایند گچ گیری سیندرهای ریخته گری:

در این مرحله حساس سیلندرها را با گچ مخصوص ریخته گری پر کرده تا تمام شاخه های درخت بخوبی پوشش داده شود.
زمانیکه گچ خشک شد ، با این گام یک قالب نسوز و خشک فراهم شده است.

شغل طراحی و ساخت جواهرات

موم زدایی و پخت سیلندر:

بعد از اینکه گچ قالب بطور کامل خشک شد، سیلندر را با استفاده از گرمای غیر مستقیم بخار گرم کرده تا موم درون آن که دمای ذوب پایینی دارد آب شده و از درون گچ خارج شود. آب شدن موم درون سیلندر، بسته به اندازه سیلندر و درخت مومی درون آن حدود 2 تا 3 ساعت زمان می برد.
اکنون سیلندر شما آماده مرحله ریخته گری است.

آموزش طراحی جواهرات با مداد

گام حساس ریخته گری:

در این مرحله فلزات گران بها و ارزشمند طلا ، نقره ، پلاتین و یا هر آلیاژ دیگری که قرار است به عنوان ماده اولیه زیورآلات مورد استفاده قرار گیرد را ذوب نموده و در قالب گچی تزریق می نمایند.
در اشل صنعتی تولید زیورآلات از روش های مختلفی جهت ریخته گری استفاده می شود که از جمله آن ها می توان به روش های سانتریفیوژ (گریز از مرکز) ، وکیوم (شرایط خلاء) و ریخته گری با استفاده از ماشین های القایی اشاره نمود.
پس از پایان فرایند عملیاتی ریخته گری بسته به اندازه مدل شما ، بین 5 تا 15 دقیقه زمان لازم است تا مواد مذاب تزریق شده اندکی خنک شده و از حالت مایع به جامد تبدیل شوند و شکل پذیرند. سپس و در گام بعدی سیلندر را درون یک ظرف آب قرار داده تا قالب گچی شکسته شود و در پایان نتیجه عملیات اجرایی که به شکل یک درخت است ظاهر می گردد.

طراحی و ساخت جواهرات کاردانش

برش کاری، برش قطعات از درخت و فرایند شستشوی آن ها:

با استفاده از قیچی بادی قطعات را از شاخه های درخت فرایند ریخته گری شده جدا نموده و شاخک های اضافی آن با استفاده از دستگاه سنباده برقی از روی قطعات بخوبی ساییده می شود و در اصطلاح پرداخت می گردد.
سپس با استفاده از ماشین شوینده اولتراسونیک (امواج مافوق صوت) براده های مرحله سایش ، چربی ها و برخی ذرات ریز گچ باقی مانده در حفره های ظریف قطعات بخوبی زدوده شده تا قطعات حاصل آماده مرحله پرداخت نهایی و آبکاری پایانی شوند.

آموزش طراحی جواهرات

گام نهایی ، پرداخت و جلا، آبکاری و پرداخت نهایی:

عملیات پرداخت با استفاده از ماشین آلات مخصوص پرداخت به منظور از بین بردن مواد زائد و لکه های باقی مانده از قبل و موجود بر سطح قطعات نهایی انجام می شود.
در مرحله آبکاری با استفاده از سیستم الکترولیت ، لایه بسیار ظریفی از فلزات گران بها همچون رادیوم، روتنیوم و … بر روی زیور آلات پوشانده شده که موجب ایجاد موج براقیت و جلای ویژه بر سطح محصولات تان می شود.
در انتها از ماشین بخار شور جهت فرایند تمیزکاری نهایی استفاده می گردد تا محصول مد نظر به بهترین شکل ممکن برای قرار دادن و جانشانی سنگ ها و جواهرات آماده عملیات شود.

ساخت جواهرات

نرم افزار ماتریکس گلد Matrix Gold در زمینه طراحی و ساخت جواهرات

نرم افزار ماتریکس گلد Matrix Gold یک نرم افزار حرفه ای ، همه فن حریف و قدرتمند در زمینه مهم و حیاتی طراحی و ساخت جواهرات است ، ماتریکس گلد در واقع همان نرم افزار راینو است که برای طراحی جواهرات بخوبی توسعه داده شده است ، در ماتریکس گلد علاوه بر استفاده از تمام دستورات نرم افزار راینو می توانید ازابزارهای تخصصی ماتریکس گلد نیز بخوبی بهره ببرید ، همچنین پلاگین TSPline اتودسک که یک پلاگین انحصاری در زمینه طراحی مدلهای ارگانیک در نرم افزار راینواست توسط گروه نرم افزار های gemvision خریداری شده است و در نرم افزار ماتریکس گلد بصورت پیشفرض وجود دارد.
ماتریکس گلد به علت ایجاد ابزارهای اختصاصی برای طراحی و ساخت جواهرات و زیورآلات و همچنین سادگی کار بار آن بیشتر مورد توجه جواهر سازان سراسر جهان و بازار های خاص و حرفه ای قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: معرفی شغل طراحی طلا و جواهرات

مراحل طراحی و ساخت جواهرات

آموزش جامع ماتریکس گلد matrix gold

نرم افزار قدرتمند خاص و جذاب ماتریکس در حوزه طراحی و ساخت جواهرات سبب شده است که طراحی و تولید محصول در این شاخه بسیار آسان تر ، دقیق تر و با کیفیت تر از گذشته انجام پذیرد. هنرجویان تصویرگران پویا اندیش در آموزش ماتریکس گلد در بخش مقدماتی آموزش بسیاری از دستورهای اولیه، پایه و کاربردی این نرم افزار را بخوبی می آموزند.
همچنین هنرجویان عزیز ما در این گام حساس با انواع اصطلاحات ، نکات فنی، مخراجکاری ، انواع استانداردهای لازم (آویز، گوشواره، انگشتر، دستبند، سنگ چینی و …) ، محیط دو بعدی و محیط سه بعدی و … بصورت کامل آشنا می شوند. یادگیری نرم افزار جذاب ماتریکس گلد نیاز به هیچ مهارت قبلی از قبیل طراحی و ساخت جواهرات و طلا ندارد و تنها موضوع کمک کننده و دست گیرنده در فرایند فراگیری این نرم افزار جذاب داشتن مهارت ابتدایی در کار با کامپیوتر و ویندوز یا مک میباشد.

تصویرگران پویا اندیش در تمامی مراحل آموزش طراحی طلا و جواهر و زیورآلات و حتی بعد از فارغ التحصیلی هنرجو از موسسه ، با مدرک معتبر و قابل ترجمه قضایی پشتیبان هنرجویان عزیز و محترم خود خواهد بود.

کلاس طراحی و ساخت جواهرات

سوالات متداول طراحی و ساخت جواهرات

رشته طراحی جواهرات چیست؟

رشته طراحی جواهر یکی از شاخه های هنرهای دستی است که در آن هنرجو با تکیه به خلاقیت ذهنی و مهارت های طراحی خود می تواند جواهرتی زیبا را طراحی کرده تا در ادامه قطعات زیبای طلا و جواهر و انواع زیورآلات بر اساس این طرح ها ساخته شوند.

اصول اصلی رشته طراحی جواهرات چیست؟

درست مانند هر رشته هنری دیگری، رشته طراحی جواهرات نیز شامل یک سری اصول اصلی می شود که چهارچوب و ماهیت این رشته را تشکیل می دهند. مهم ترین این شاخصه ها شامل وحدت و هماهنگی، توازن بین جزئیات، ارگونومی مناسب، کنتراست بین بخش های مختلف طرح، سمفونی جذاب داشتن، زیبایی شناسی و دانش مواد در طراحی و ساخت جواهرات می شود.

مدل های پیشنهادی در طراحی جواهرات به چه صورت ساخته می شوند؟

روش های متعددی برای خلق و پیاده سازی ایده ها و مدل سازی در طراحی جواهرات وجود دارد. در ساده ترین حالت طراح می تواند ایده های خود را به صورت یک طرح اولیه روی کاغذ پیاده کرده و آن را کامل کند. در یک مرحله دیگر از مدل سازی، طراح ایده های خود را با استفاده از متریالی در دسترس و ارزان قیمت مانند چوب یا موم، در قالب یک مدل اولیه ارائه می دهد. در پیشرفته ترین گزینه که اکثر طراحان حرفه ای جواهر بیشتر از آن استفاده می کنند، طراحان با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی کامپیوتری مدل هایی سه بعدی از کارهای خود ایجاد کرده و ارائه می دهند.

5/5 - (29 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.