پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

نقش رنگ و رنگ آمیزی در دکوراسیون داخلی

نقش رنگ و رنگ آمیزی در دکوراسیون داخلی

فهرست عناوین

نقش رنگ در دکوراسیون داخلی منزل و تاثیرات روانشناختی آن

رنگ ‌ها وجودِ خارجی ندارند و صرفاً حاصلِ واکنشِ ذهن و چشم انسان با موج‌ های الکترومغناطیسی هستند؛ اما نقشِ رنگ‌ ها در زندگی انسان ‌ها آن قدر پر رنگ است که نمی‌ توان زندگی را بدون آن‌ ها تصور کرد. رنگ‌ ها بر روح و روان شما تاثیر می ‌گذارند. انتخابِ رنگ در دکوراسیون و طراحی داخلی منزل نیز اهمیت زیادی دارد. استفادۀ هوشمندانه و آگاهانه از رنگ در کنار جدیدترین مدل‌ های طراحی دکوراسیون داخلی، انرژی و پویایی را به خانه‌ تان هدیه می ‌کند. از آنجایی ‌که سایه ها و رنگ ‌ها تاثیر زیادی بر محیط اطرافتان دارند، اول باید خودتان و روحیات‌ تان را کاملاً بشناسید و انتظارات‌ خود را از فضای اطرافتان بدانید تا در نهایت، بتوانید خانه‌ تان را به درستی و متناسب با تمایلات خود  طراحی کنید. در این مقاله، نقش رنگ در دکوراسیون و طراحی داخلی را بررسی می‌ کنیم و نکاتی را درمورد چگونگی استفاده از رنگ‌ ها در دکوراسیون داخلی منزل خواهیم گفت. با تصویرگران پویااندیش همراه باشید.

بررسی نقش رنگ ها در دکوراسیون و طراحی داخلی منزل

در ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی، باید جنبه های مختلفی را در نظر بگیرید. باید رنگ (hue) و سایه (shade) درست را انتخاب کنید. یادتان باشد که اشباع رنگ می‌ تواند سایۀ رنگ ها را تغییر دهد و این نکته در طراحی دکوراسیون داخلی اهمیت زیادی دارد؛ به ‌طور کلی، رنگ‌ ها به سه دسته تقسیم می ‌شوند و این دسته ‌بندی در انتخابِ تم (hue) مناسب برای طراحی دکوراسیون داخلی به شما کمک می‌ کند. سیاه، سفید، طوسی، نقره ای، بژ، کرمی ، شیری و در این طیف، جزء دایره رنگ ‌های خنثی هستند. استفاده‌ از این رنگ‌ ها در کنار رنگ‌ های فعال و غیر فعال، تعادل را در رنگ ‌بندی خانه ‌تان برقرار می‌ کند.

رنگ‌ های فعال، براق هستند و خلاقیت و هیجان را در ذهن افزایش می ‌دهند. رنگ‌ های غیر فعال، رنگ‌ های سرد هستند. این رنگ ‌ها، ذهنتان را آرام می‌ کنند و تمرکزتان را افزایش می ‌دهند.

رنگ‌ های روشن‌ باعث می ‌شوند خانه بزرگ ‌تر به نظر برسد. رنگ‌ های تیره باعث می ‌شوند که خانه گرم‌ تر، دنج ‌تر و پر انرژی ‌تر جلوه کنند. اگر می‌ خواهید محیط اطرافتان گرم باشد، از رنگ‌ های اشباع شده با کنتراست (contrast) بالا استفاده کنید. اگر می ‌خواهید محیط تان آرام باشد، از رنگ‌ های ضعیف استفاده کنید.

برای رنگ دیوارهای خانه، از رنگ‌ های خنثی استفاده کنید. این رنگ‌ های غیر فعال، چشم اندازتان را تلطیف می‌ کنند. برای دیوار اتاق خواب، از رنگ ‌های آرامش بخش استفاده کنید. برای دیوار اتاق نشیمن، از رنگ ‌های انرژی ‌بخش، مانند نارنجی، زرد و قرمز، استفاده کنید. این رنگ ‌های پر انرژی و گرم، برای قسمت ورودی خانه نیز مناسب هستند. البته رنگ ‌های طوسی و خاکستری هم انتخاب ‌های بسیار مناسبی برای اتاق نشیمن هستند. نقش رنگ ‌ها در دکوراسیون خانه را دست کم نگیرید. رنگ‌ هایی که برای دیوار، کف خانه و دکوراسیون خانه ‌تان استفاده می‌ کنید، تاثیر شگرفی بر زندگی و روحیۀ شما خواهد داشت؛ به همین دلیل، انتخابِ رنگ‌ های مناسب، اهمیت بالایی دارد. رنگ ‌ها باید به درستی در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا هم اثرگذار باشند و هم فضا را زیبا کنند. با درکِ تئوری رنگ ‌ها و کاربردِ آن در طراحی دکوراسیون داخلی، احساس دلخواهتان را در خانه ایجاد کنید.

رنگ دکوراسیون داخلی1

اثرات روان شناختی رنگ در خانه

مغز انسان ساختار بسیار پیچیده ای دارد. طرز تفکر و نحوۀ نگرشِ او به جهان، تحت تاثیر عوامل مختلفی است. رنگ، یکی از همین عوامل اثرگذار است. رنگ ‌ها احساساتی مانند هیجان، اشتیاق یا آرامش را در انسان ایجاد می ‌کنند. آگاهی از نقش رنگ در طراحی داخلی منزل و عملی کردنِ آن، تاثیر شگرفی بر روحیه و زندگی‌ تان خواهد داشت. باید به این نکته توجه داشته باشید که تاثیر رنگ ‌ها بر همۀ آدم‌ ها یکسان نیست. عواملی مانند سن، نژاد، فرهنگ و تجربه های زندگی، بر اثرگذاری رنگ بر زندگی انسان ‌ها تاثیر می ‌گذارد. با وجود این، تاثیر رنگ بر انسان‌ ها غیر قابل انکار است.  بدون شک، هر کسی دوست دارد رنگ‌ هایی متناسب با روحیه و شخصیت خودش را برای خانه‌ اش انتخاب کند؛ برای مثال، انسان‌ های پرهیجان باید در طراحی دکوراسیون داخلی منزلشان، از رنگ‌ های قرمز یا نارنجی استفاده کنند تا احساس شادی و انرژی در وجودشان جریان پیدا کند؛ اما یک شخص خجالتی در فضایی با دکوراسیون قرمز رنگ، اصلاً احساس خوبی ندارد؛ بلکه رنگ ‌هایی مانند آبی کم‌ رنگ یا سبز روشن، متناسب با روحیۀ او هستند. طراحان دکوراسیون داخلی باید روحیات و سلیقۀ اعضای خانواده را بشناسند و بر اساس آن، رنگ‌ هایی را انتخاب کنند که متناسب با روحیۀ همۀ آن‌ ها باشد.

رنگ در دکوراسیون داخلی4

تاثیر رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

رنگِ آبی جایگاه ویژه‌ ای در طراحی دکوراسیون داخلی دارد و می ‌تواند تاثیرِ عمیقی بر ذهن انسان داشته باشد. رنگِ آبی بسیار آرامش ‌بخش است؛ از این رو، گزینۀ خوبی برای اتاق خواب به شمار می آید. این رنگ برای حمام هم مناسب است. ترکیبِ رنگِ آبی با سفید، بسیار زیبا و جذاب خواهد شد؛ به‌علاوه، رنگ آبی انتخاب بسیار خوبی برای مکان‌ هایی است که در آن‌ ها، به تمرکز و آرامش نیاز داریم؛ مانند اتاق مطالعه و اتاق کار؛ البته حواستان باشد که استفادۀ بیش از حد از رنگِ آبی، می‌ تواند باعث ایجاد افسردگی شود، پس این رنگ را باید بسیار هوشمندانه به کار ببرید!

رنگ در دکوراسیون داخلی2

تاثیر رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

قرمز، رنگِ آتش، خطر و قدرت است. رنگِ قرمز محرک است و سبب ایجاد هیجان و انرژی می‌ شود؛ البته نباید بیش‌ از حد، از قرمز استفاده کنید؛ چرا که زیادی محرک است. استفاده از رنگ قرمز در اتاق خواب، اصلاً کار عاقلانه‌ ای نیست؛ زیرا آرامش را از بین می ‌برد. رنگ قرمز اشتها را افزایش می ‌دهد، به همین دلیل، انتخاب مناسبی برای آشپزخانه است.

رنگ آبی در دکوراسیون داخلی6

تاثیر رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی

کسانی که عاشق رنگ قرمز هستند؛ اما تاثیرِ شدید آن را چندان دوست ندارند، می‌ توانند با خیال راحت، رنگ نارنجی را انتخاب کنند. این رنگ جذاب و پر انرژی برای اتاق خوابِ کودکان، سالن پذیرایی، محل کار و اتاق نشیمن، بسیار مناسب است. رنگ نارنجی، نمادِ شجاعت و مهمان ‌نوازی است. این رنگ باعث می ‌شود که پر انرژی، بی‌ پروا و مهربان باشید.

رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی6
رنگ قرمز دکوراسیون داخلی6

تاثیر رنگ زرد در دکوراسیون داخلی

بر اساس روانشناسیِ تاثیر رنگ در فضای خانه، زرد، رنگِ گرما، خرد، خوش ‌بینی، موفقیت وهمفکری است. رنگ زرد باعث می‌ شود که محیط خانه ‌تان شاد و دوستانه به نظر برسد؛ البته در استفاده از رنگ زرد افراط نکنید؛ زیرا ممکن است حس آرامش را از خانه ببرد و فضا را بیش از حد، محرک کند. استفاده از رنگ زرد در دکوراسیون آشپزخانه، قدمتی دیرینه دارد؛ چرا که باعث می ‌شود فضای آشپزخانه شاد و جذاب باشد.

رنگ زرد در دکوراسیون داخلی6

تاثیر رنگ سبز در دکوراسیون داخلی

همان طور که می ‌دانیم، سبز، رنگِ طبیعت است. رنگ سبز هم مانند رنگ آبی، سبب ایجاد آرامش می ‌شود؛ اما آرامشی عمیق‎‌ تر و دلچسب ‌تر! این رنگ، نمادِ امید، خوش‌ شانسی و فراوانی است. رنگ سبز به راحتی با دیگر رنگ‌ ها ترکیب می‌ شود. ترکیبِ رنگ سبز با رنگ سفید برای اتاق نشیمن، اتاق خواب و اتاق کار، بسیار مناسب است. برای اتاق خواب می ‌توانید رنگ سبز را با رنگ‌ هایی مانند طلایی، زرد، قهوه ‌ای یا بژ نیز ترکیب کنید.

رنگ سبز در دکوراسیون داخلی6

تاثیر رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی

ترکیبِ رنگ بنفش با بیشتر رنگ‌ ها بسیار زیبا و دلنشین می ‌شود. ترکیبِ رنگِ بنفش با سبز زمردی، بژ، زرد و صورتی کمرنگ، خانه ‌تان را بسیار زیبا و شیک خواهد کرد. این رنگ برای اتاق خواب دختران نیز بسیار ایده ‌آل است. رنگ بنفش فضای خانه را دراماتیک و بسیار شیک، جلوه گر می سازد؛ در ضمن، بنفش رنگِ وفاداری است.

رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی6

تاثیر رنگ سیاه در دکوراسیون داخلی

رنگِ سیاه یادآورِ اهریمن، مرگ، شیون ، و در عین حال، خِرد است. در طراحی دکوراسیون داخلی، رنگ سیاه را به تنهایی استفاده نمی ‌کنند؛ بلکه از آن در کنار رنگ‌ های مخالف و مکمل بهره می برند. اگر این رنگ را به‌ درستی استفاده کنید، خانه‌ تان بسیار شیک و زیبا خواهد شد؛ البته حواستان باشد که در استفاده از رنگ سیاه افراط نکنید؛ زیرا شما را غمگین می ‌کند.

رنگ سیاه در دکوراسیون داخلی6

تاثیر رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

رنگ سفید در طراحی دکوراسیون داخلی بسیار پرکاربرد است. این رنگ، احساس جوانی، اعتماد و معصومیت را به همراه دارد. رنگ سفید باعث می ‌شود فضاهای کوچک بزرگ تر به نظر برسند؛ در ضمن، سبب ایجاد انرژی و نشاط در خانه می ‌شود؛ البته به خاطر داشته باشید که در فضاهای بسیار بزرگ، از سفید محض استفاده نکنید و حتما در کنار رنگ دیگری از آن بهره ببرید؛ چرا که استفاده از سفید به تنهایی در محیط های بسیار بزرگ، حس وهم و گنگی  ایجاد می کند.

رنگ سفید در دکوراسیون داخلی9

کلام آخر

رنگ ها، جادوگری در ایجاد احساسات متفاوت هستند و به شدت می توانند بر احوالات افراد تاثیر بگذارند. نفوذ رنگ ها بر احساسات افراد، حیرت انگیز و شگرف است و می تواند آیینه ای برای جلوه گر ساختن خصوصیات روحی و اخلاقی افراد باشد. انتخاب هوشمندانه رنگ ها در دکوراسیون داخلی خانه، برای آرامش و لذت بیشتر افراد نیز از این قاعده مستثنی نیست و می تواند فضایی متفاوت تر و دل انگیزتر را برای اهل خانه فراهم آورد. با انتخابی مناسب و ظریفانه، محیط زندگی تان را سرشار از آرامش، انرژی و زیبایی سازید!

رنگ در دکوراسیون داخلی7

سوالات و پاسخ هایی  که در این بخش بیشتر مطرح شده است .

رنگ ها چه تاثیری در طراحی و انسان دارند؟

انسان ‌ها آن قدر پر رنگ است که نمی‌ توان زندگی را بدون آن‌ ها تصور کرد. رنگ‌ ها بر روح و روان شما تاثیر می ‌گذارند. انتخابِ رنگ در دکوراسیون و طراحی داخلی منزل نیز اهمیت زیادی دارد.

چگونه باید رنگ ها ی مناسب را برای دکوراسیون انتخاب کنیم؟

استفادۀ هوشمندانه و آگاهانه از رنگ در کنار جدیدترین مدل‌ های طراحی دکوراسیون داخلی، انرژی و پویایی را به خانه‌ تان هدیه می ‌کند. از آنجایی ‌که سایه ها و رنگ ‌ها تاثیر زیادی بر محیط اطرافتان دارند، اول باید خودتان و روحیات‌ تان را کاملاً بشناسید.

آیا شما آموزش طراحی نما با نرم افزار یا طراحی داخلی را هم دارید ؟

بله ، هم بصورت حضوری و هم بصورت آنلاین و غیرحضوری برگزار می کنیم برای اطلاعات بیشتر به بخش دوره های آموزشی در همین سایت مراجعه کنید .

رنگ ها به چند دسته تقسیم می شوند و چه کمکی در طراحی می کنند؟

رنگ های تیره و روشن چه تا رنگ‌ ها به سه دسته تقسیم می ‌شوند و این دسته ‌بندی در انتخابِ تم (hue) مناسب برای طراحی دکوراسیون داخلی به شما کمک می‌ کند. سیاه، سفید، طوسی، نقره ای، بژ، کرمی ، شیری و در این طیف، جزء دایره رنگ ‌های خنثی هستند.

رنگ های تیره و روشن چه تاثیری در فضا ایجاد میکنند؟

رنگ‌ های روشن‌ باعث می ‌شوند خانه بزرگ ‌تر به نظر برسد. رنگ‌ های تیره باعث می ‌شوند که خانه گرم‌ تر، دنج ‌تر و پر انرژی ‌تر جلوه کنند.

آیا تاثیر رنگ ها بر همه انسان ها یکسان است؟

رنگ ‌ها احساساتی مانند هیجان، اشتیاق یا آرامش را در انسان ایجاد می ‌کنند. آگاهی از نقش رنگ در طراحی داخلی منزل و عملی کردنِ آن، تاثیر شگرفی بر روحیه و زندگی‌ تان خواهد داشت. باید به این نکته توجه داشته باشید که تاثیر رنگ ‌ها بر همۀ آدم‌ ها یکسان نیست.

رنگ آبی چه تاثیری در فضا ایجاد می کند؟

رنگِ آبی جایگاه ویژه‌ ای در طراحی دکوراسیون داخلی دارد و می ‌تواند تاثیرِ عمیقی بر ذهن انسان داشته باشد. رنگِ آبی بسیار آرامش ‌بخش است؛ از این رو، گزینۀ خوبی برای اتاق خواب به شمار می آید.

5/5 - (27 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.