پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

دکوراسیون خانه های لوکس

نورپردازی در دكوراسيون داخلی + فیلم

فهرست عناوین

نورپردازي در دكوراسيون داخلي

نورپردازی، یکی از مهم ‌ترین تکه‌ های پازل طراحی دِکوراسیون است. طراحان دکوراسیون، اهمیتِ نوع مناسبِ نورپردازی را در دکوراسیونِ داخلی می‌ دانند. طراحی نورپردازی، نقشی کلیدی در ایجاد حال مناسب و سازگاریِ فضاهای داخلی دارد.
طراحان دکوراسیون داخلی از منابع مختلف نور برای نورپردازی فضای داخلی و ایجاد نور کافی استفاده می ‌کنند. این بدان معنا نیست که نورپردازی فقط کارِ طراح دِکوراسیون است و شما نمی‌ توانید از پس آن بربیایید. اگر می‌ خواهید نورپردازی دکوراسیون داخلی را خودتان انجام دهید، ابتدا باید بدانید کدام نور برای چه خانه ‌ای و برای چه هدفی مناسب است. در این مطلب، به طور مفصل به تاثیر نورپردازی در دکوراسیون داخلی و نحوه‌ انجام آن خواهیم پرداخت. با تصویرگران پویااندیش همراه باشید!

نورپردازی در دکوراسیون داخلی

دسته‌ بندی انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی

خانه ‌ای که نور خورشید، به طور مستقیم به آن می‌ تابد، همیشه دلگشا و زیباست؛ اما خانه ‌ای که از این موهبت برخوردار نیست، انرژی چندانی در خود ندارد و حتی غمگین است؛ اما اصلاً نگران نباشید. این کمبود نور را با نورپردازی مناسب و حرفه‌ ای نیز می ‌توان جبران کرد؛ البته خانه‌ هایی که نور خورشید را در خانه‌ شان دارند نیز شب ‌ها به نور مصنوعی نیازمندند و می ‌توان با نورپردازی مناسب، شب ‌ها را هم مثل روزهای آفتابی‌ شان، روشن و زیبا کرد.

دکوراسیون منزل شیک

تاثیر انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی

اگر می ‌خواهید نورپردازی فضای منزل یا محل کارتان، هم شیک و دلنشین باشد و هم کاربردی، باید این سه نوع نورپردازی را در نظر داشته باشید: ” نورپردازی عمومی، نورپردازی کاری و نورپردازی تاکیدی.”
این سه، در کنار یکدیگر، باعث می ‌شوند که هم خانه‌ تان شیک به نظر برسد و هم نور کافی برای انجام کارها و نور مناسب برای استراحت کردن در خانه وجود داشته باشد. در ادامه، این سه نوع نورپردازی و چگونگی کاربردِ آن ‌ها را برایتان خواهیم گفت.

تاثیر انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی

نورپردازی عمومی در دکوراسیون داخلی

در ادامه با انواع نورپردازی های عمومی آشنا خواهیم شد :

نورپردازی عمومی در خانه ‌ای با دکوراسیون مینیمال:

نورپردازی عمومی یکی از اولین انواع نورپردازی است که در طراحی دکوراسیون داخلی بسیار کاربردی است. منابع نورپردازی عمومی، نور مورد نیاز برای روشنایی خانه را فراهم می‌ کند. لامپ ‌های سقفی و مهتابی ‌ها برای تامین نور عمومی کافی اند.

نورپردازی عمومی در دکوراسیون داخلی

ایدِه های نورپردازی دکوراسیون های مختلف :

نورپردازی کاری در دکوراسیون داخلی

نورپردازی کاری، سبکِ دیگری از نورپردازی است. متخصصان طراحی داخلی در وهلۀ اول، به این نکته توجه دارند که در هر کدام از قسمت ‌های خانه یا دفتر کار، قرار است چه فعالیتی صورت بگیرد، سپس نورپردازی متناسب با آن فعالیت را انجام می ‌دهند.
نورپردازی کاری به شما اجازه می ‌دهد در مکان‌ های مورد نیاز، بیشترین نور را در اختیار داشته باشید. مثلاً محیط ‌هایی که مخصوص آشپزی، انجام تکالیف و مطالعه هستند، به نور بیشتری نیاز دارند. کانتر آشپزخانه و میز مطالعه به نور زیادی نیاز دارند؛ البته یادتان باشد که در نورپردازی خانه باید تعادل را برقرار کنید و این ‌طور نباشد که بعضی از قسمت‌ های خانه خیلی روشن باشند و برخی دیگر تاریک و کم‌ نور.

نورپردازی کاری در دکوراسیون داخلی

نورپردازی تاکیدی در دکوراسیون داخلی

نورپردازی تاکیدی یعنی چه ؟ در ادامه با این نوع پردازی آشنا خواهیم شد

نورپردازی تاکیدی در خانه ‌ای با دکوراسیون معاصر

متخصصان طراحی دکوراسیون، از نورپردازی تاکیدی برای افزودنِ عناصرِ تزیینی و ایجادِ تاثیراتِ بصری، استفاده می‌ کنند.
نورپردازی تاکیدی یکی از منابع مورد استفاده در طراحی دکوراسیون مدرن است. از این سبک نورپردازی برای جلب توجه ‌ها به سوی تابلوی نقاشی، مجسمه، ورودی خانه یا یک ویژگی معماری استفاده می ‌شود؛ در ضمن، یادتان باشد که ترکیبِ دقیقِ انواع نورپردازی می ‌تواند تاثیر شگرفی بر دکوراسیون داخلی شما داشته باشد.

نورپردازی تاکیدی در خانه ‌ای با دکوراسیون معاصر
نورپردازی تاکیدی بر کتابخانه
نورپردازی در دکوراسیون داخلی
نمونه ی نورپردازی تاکیدی بر میز ناهار خوری

نکاتی در مورد نورپردازی در دکوراسیون داخلی

همان ‌طور که گفتیم، نورپردازی تاثیرِ شگرفی بر دکوراسیون داخلی شما دارد و خانه ‌تان را به‌ طور کلی، متحول می سازد؛ علاوه بر آن، انرژی و خلق و خوی شما را نیز تحت تاثیر قرار می ‌دهد.
برای مثال، در ماه‌ های سردِ سال، یک نورپردازی مناسب می‌ تواند خانه ‌تان را دنج و دلنشین کند. در ادامه، نکات کلیدی را در مورد نورپردازی در اختیارتان قرار می ‌دهیم تا از این فاکتور به نفع خودتان استفاده کنید.

نکاتی در مورد نورپردازی در دکوراسیون داخلی

نورپردازی در دکوراسیون داخلی با سقف کوتاه

اگر سقف خانه ‌تان کوتاه است، با استفاده از یک تکنیک ساده، می ‌توانید کاری کنید که بسیار بلند جلوه کند. با انتخاب یک لوستر بزرگی که نور را به ابعاد مختلف بتاباند، می ‌توانید سقف را بلندتر جلوه دهید و خانه‌ را دلبازتر! یادتان باشد که در خانه‌ هایی با سقف‌ های کوتاه نباید از لوستر یا لامپ ‌های بلند استفاده کنید.

نورپردازی در دکوراسیون داخلی با سقف کوتاه

 نورپردازی در دکوراسیون داخلی حمام

اگر در حمام‌ شما نور طبیعی نمی‌ تابد، باید لامپ و لوستر مناسب انتخاب کنید تا نور حمام تامین شود. از یاد نبرید که حمام پر نور باعث افزایش انرژی صبحگاهی شما می ‌شود؛ البته می توانید از هر دو نور پررنگ و کمرنگ بهره ببرید تا در صورت نیاز به آرامش، از نور کم استفاده کنید.
اگر سقف حمام کوتاه است، بهتر است لامپ‌ های سقفی و کوتاه را انتخاب کنید؛ اما اگر سقف بلند است، لامپ و لوسترهای بلند را برگزینید تا بازتاب نورِ آن در آینۀ بزرگ حمام‌، باعث پر نورتر شدن حمام شود.

 نورپردازی در دکوراسیون داخلی حمام

نور پذیرایی

در دکوراسیون منزل‌تان، از انواع منابع نور استفاده کنید. لامپ‌ های سقفی و چراغ رومیزی، هر دو برای پذیرایی خانه مناسب هستند.

نور پردازی پذیرایی

 نورپردازی در دکوراسیون داخلی با نور مهتابی

استفاده از نور مهتابی برای نورپردازی خانه، قدمتی دیرینه دارد و همچنان مرسوم است. اگر این لامپ ‌‌ها را درست بالای سر مبل نصب کنید، نور مورد نیاز برای مطالعه ‌تان را فراهم کرده ‌اید. در ضمن، مهتابی باعث می ‌شود دکوراسیون منزل شما بسیار لوکس‌ تر از آن چیزی که هست، به نظر برسد.

 نورپردازی در دکوراسیون داخلی با نور مهتابی

نورپردازی قفسه در دکوراسیون داخلی

در قفسه ‌های منزل‌تان لامپ بگذارید. این لامپ‌ ها، بدون اینکه فضای اضافه‌ ای را اشغال کنند، به نورپردازی فضای شما کمک می‌ کنند. برای این قسمت از خانه، بهتر است لامپ ‌های تزیینی را انتخاب کنید که نقش دکوراسیون هم داشته باشند.

نورپردازی قفسه در دکوراسیون داخلی

 طراحی نور با چراغ های پایه دار

در قسمت‌ های تاریک خانه، می ‌توانید از چراغ ‌های پایه‌ دار استفاده کنید. این چراغ‌ ها فضای چندانی را اشغال نمی‌ کنند، به همین دلیل، برای آپارتمان ‌های کوچک بسیار مناسب هستند.

 طراحی نور با چراغ های پایه دار

نورپردازی در دکوراسیون داخلی آشپزخانه

همان طور که گفتیم، نورپَردازی کاری برای آشپزخانه بسیار مناسب است. این نورپردازی، علاوه بر اینکه انجام کار را برای شما راحت می‌ کند، باعث می‌ شود فضا نیز شیک ‌تر و جذاب‌ تر به نظر برسد. نورپَردازی کاری را برای کابینت ‌ها و قفسه‌ های منزل نیز می ‌توانید انجام دهید تا همه چیز را راحت‌ تر پیدا کنید. برخی متخصصان حوزۀ دکوراسیون داخلی، نورپَردازی کاری را بر نورپَردازی تاکیدی مقدم می‌ دانند.

نورپردازی در دکوراسیون داخلی آشپزخانه

 نورپردازی در دکوراسیون داخلی با استفاده تضاد رنگی

اگر رنگ ‌های خنثی و روشن را برای دکوراسیون خانه‌ تان انتخاب کرده‌ اید، بهتر است لوستر رنگ تیره یا حتی مشکی برای خانه ‌تان تهیه کنید. این تضاد رنگی، بر جذابیتِ خانه ‌تان می ‌افزاید.

 نورپردازی در دکوراسیون داخلی با استفاده تضاد رنگی

نور داخلی وینتیج

وسایل وینتیج را اگر متناسب با دکوراسیون منزل‎‌تان تهیه کنید، زیبایی خانه ‌تان به مراتب بیشتر می‌ شود. اگر دوست داشته باشید، می ‌توانید وسایل روشنایی منزل‌تان را نیز از میان وسایل وینتیج انتخاب کنید.

اهمیت نورپردازی در دکوراسیون داخلی

لوستر پارچه ای در  نورپردازی دکوراسیون داخلی آشپزخانه

در آشپزخانه از لوسترهای پارچه ‌ای استفاده نکنید، چرا که سریع به خود لکه می‌ گیرند و در نهایت، ظاهر مرتب آشپزخانه را برهم می‌ زنند.

لوستر پارچه ای در دکوراسیون داخلی

تاثیر نورپردازی در دکوراسیون بر خلق و خو

از تاثیر نورپردازی بر خلق و خو غاقل نشوید. ابتدا باید تاثیر نورپردازی را بر روحیه و سطح انرژی ‌مان بدانیم تا بتوانیم نورپردازی مناسبی را در خانه‌ یا محل کار اجرا کنیم. اگر نور خانه خیلی کم یا خیلی زیاد باشد، فضا بی استفاده و نا آرام می ‌شود.
اگر در محل کار نور زیادی وجود داشته باشد، کارمندان احساس ناراحتی می‌ کنند و به راحتی عصبانی می ‌شوند. و اگر هم نور کافی در اتاق کار وجود نداشته باشد، انرژی آن ‌ها به سرعت کاهش می ‌یابد و در نهایت، بازدهی کم می ‌شود. نورپردازی مناسب، سبب افزایش بازدهی و دقت می‌ شود، خستگی را به حداقل می ‌رساند و باعث می ‌شود چشم ‌ها خسته نشوند.

تاثیر نورپردازی در دکوراسیون بر خلق و خو

سخن آخر 

همان طور که مشاهده کردید، لامپ‌ ها، جواهرهای خانۀ شما هستند، چرا که تاثیرِ شگرفی بر دکوراسیون خانه تان، و از همه مهم‌ تر، روحیه و سطح انرژی تان دارند. این جواهرات را در مکان‌ های مناسب خانه قرار دهید تا بیشترین اثرگذاری را به بهترین شکل ممکن بر روحیه شما و دکوراسیون‌ منزل‌تان داشته باشند!

نورپردازی در دکوراسیون داخلی اتاق نشیمن سنتی

با آموختن و به کار بردن اصول صحیح نورپردازی در دکوراسیون داخلی، می توانید خانه ای آرامش بخش و رویایی داشته باشید و از تمام فضاهایتان بهترین بهرۀ ممکن را ببرید. اگر هم احساس می کنید باید از یک متخصص کمک بگیرید، تعلل نکنید!

پایان بخش :

نورپردازی در دكوراسيون داخلی + عکس

سوالات متداول

انواع نورپردازی در دکوراسیون داخلی کدامند؟

نورپَردازی عمومی
نورپردازی کاری
نورپردازی تاکیدی

آیا نورپردازی دکوراسیون بر خلق و خو تاثیر می گذارد؟

بله، با استفاده از نورپردازی مناسب می توان بازدهی و دقت را افزایش داد و میزان خستگی را به حداقل ‌رساند و نورپردازی مناسب باعث می ‌شود تا چشم ‌ها خسته نشوند.اگر در نورپردازی محیط از نور خیلی کم یا خیلی زیاد استفاده شود، آن محیط بی استفاده و نا آرام می ‌شود.

نورپردازی عمومی در دکوراسیون داخلی چیست؟

برای فراهم کردن نور مورد نیاز برای روشنایی خانه از نورپردازی عمومی استفاده می کنند. لامپ ‌های سقفی و مهتابی ‌ها از جمله منابعی بشمار می روند که برای تامین نور عمومی کافی اند.

نورپردازی کاری در دکوراسیون داخلی چیست؟

نورپردازی کاری در دکوراسیون داخلی اجازه می ‌دهد تا در مکان‌ های مورد نیاز، از نور بیشتری استفاده کرد. برای مثال قسمت ‌هایی که مخصوص آشپزی، انجام تکالیف و مطالعه هستند نسبت به سایر قسمت ها، به نور بیشتری نیاز دارند.

نورپردازی تاکیدی در دکوراسیون داخلی چیست؟

نورپردازی تاکیدی روشی است که از آن برای جلب کردن توجه ‌ها به سمت تابلوی نقاشی، مجسمه دکوری، ورودی منزل یا یک ویژگی معماری استفاده می ‌شود.

5/5 - (28 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.