10 موردی که نمی دانستید با ZBrush می توان انجام داد.

10 موردی که نمی دانستید با ZBrush می توان انجام داد.

اگر تمام چیزی که راجع به ZBrush می دانستید این بود که ZBrush یک برنامۀ
مجسمه سازی است، حال زمان آن رسیده است تا دوباره این برنامه را بررسی کنید.
همزمان با پیشرفت فنآوری، ZBrush ابزاری برای مطابقت با چاپ های سه بُعدی برای شما فراهم می آورد.
با گزینه های متعددی که در دسترس شماست، می توانید در موقعیت های مختلف به طرح دلخواه خود برسید.
موارد زیر 10 موردی هستند که شاید در مورد ZBrush نمی دانستید و برای کاربران سطح مبتدی تا متوسط می باشد.
اما ممکن است برای کاربران دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد.

1. طراحی ایده ها در PaintStop

در حالیکه حالت Quicksketch ممکن است برای ایده های اولیه مناسب باشد،
ZBrush حالت نقاشی و طراحی را درون خود دارد که با نام ‘PaintStop’ شناخته می شوند.
شما می توانید Paintstop را در زیر مجموعۀ Documents > PaintStop بیابید که
البته در نسخه های قدیمی تر نیز قابل دسترسی می باشد.
در زمان شروع به کار، می توانید به کوچکترین ی ها با تنظیمات نوع قلم مو و کاغذ
بهمراه انواع مختلف قلم مو در سمت چپ صفحه دسترسی داشته باشید.

در حالیکه Paintstop ، مانند Art Rage ، Photoshop ، و یا Sketchbook Pro
برنامه ای نیست که به تنهایی وجود داشته باشد، همچنان ابزار مختلفی دارد که به شما
اجازه می دهد طرح و ایدۀ خود را بکشید و نقاشی کنید.
ویژگی های دیگری نیز وجود دارند که به شما اجازه می دهد طرحی که قبلا کشیده اید را مستقیما وارد ZBrush کنید و یا از آن بعنوان مرجع استفاده نمایید.

2. Spotlight بعنوان ابزاری مرجع

اگرچه Spotlight در واقع یک ابزار برای بافت دهی طرح است، اما این ویژگی در
ZBrush می تواند بعنوان مرجعی برای تبدیل تصاویر شما به مجسمه ها کاربردی باشد.
این امر بخصوص زمانی کارکرد مناسبی دارد که شما صفحه نمایش کوچکی دارید و یا به صفحه نمایش دیگر دسترسی ندارید.
می توانید با وارد کردن تصاویر از طریق Texture > Import شروع بکار کنید.

تصویر مد نظر را بارگذاری نمایید و بر روی Add to Spotlight کلیک کنید.
Spotlight تصویر بارگذاری شده را نشان می دهد و حال می توانید به
Texture>Import بروید و تصاویر دیگری که مد نظر هستند را نیز بعنوان مرجع وارد نمایید و سپس آنها بصورت خودکار وارد ابزار Spotlight می شوند.
برای اطمینان حاصل کردن از این امر که قلم موهای طراحی بدرستی کار می کنند، باید ویژگی Spotlight Projection را در حالت خاموش نگه دارید.
می توانید از این مسیر آنرا خاموش کنید: Brush>Samples>Spotlight Projection

3. استفاده از Transpose Move Tool برای مقیاس های بیرون آمده یا غیر همسان

از این تکنیک میتوان برای مسدود کردن اشیا و یا شخصیت ها و ترکیب ابزار مختلف
در ZBrush استفاده کردکه می تواند راهی کاربردی باشد.
بعنوان مثال، وقتی می خواهید یک شخصیت را مسدود نمایید می توانید از قلم موی
Move یا SnakeHook استفاده کنید و دستان را بکشید و یا حتی منطقۀ خاصی را بپوشانید.

بعد با استفاده از ابزار Transpose Move شکل نهایی را تنظیم نمایید.
در زمان تولید اشیاء با سطحی سخت، می توانید آنرا با کلید شیفت (Shift) ترکیب کنید تا یک مطمئن شوید یک بیرون آمدگی مستقیم دارید.
این تکنیک می تواند بعنوان جایگزینی از ابزار Transpose Scale برای مقیاس های غیر همسطح در بسیاری از موارد نیز مورد استفاده قرار گیرد.

4. راه اندازی با استفاده از ابزار ZSpheres

ابزار Transpose اغلب برای تعیین موقعیت در ZBrush مورد استفاده قرار می گیرند
اما نکتۀ مهم این است که می توانید از ZSpheres نیز استفاده کنید تا ابزار فرعی مختلف را راه اندازی کنید.
اگرچه که در نسخه های قدیمی وجود دارد، کاربران ZBrush ممکن است از وجود این ویژگی مطلع نباشند.

نکتۀ اساسی برای شروع کار با ZSpheres این است که به Tool > Rigging > Select Mesh
بروید، محل مورد نظر که می خواهید راه اندازی کنید را انتخاب کنید، و سپس از ZSpheres استفاده نمایید.
این کار شبیه به استفاده از ابزار سه بُعدی دیگر مانند Maya و Softimage می باشد.
زمانیکه به مرجلۀ نهایی رسیدید برای راه اندازی به مسیر Tool > Rigging > Bind Mesh بروید.

5. شخصی سازی UI

یکی از بزرگترین نقاط قوت ZBrush نسبت به ابزار هنری دیگر قابلیت انعطاف پذیری آن
می باشد که به شما اجازه می دهد به نتایج مد نظر به سبک خود برسید.
این امر مربوط به UI هم می شود و می تواند به روش های مختلف شخصی سازی شود.
بعنوان مثال برای تغییر رنگ UI گزینه های پیشرفته تری وجود دارند.

برای شروع به مسیر Preferences > Config > Enable Customise بروید و اینکار
گزینۀ شخصی سازی را فعال می کند که به شما اجازه می دهد UI را به دلخواه تغییر دهید.
یک جستجوی اینترنتی ساده برای شخصی سازی با Zbrush UI ایده های زیادی
به شما می دهد من نیز شخصا رنگ UI را تغییر می دهم و در عین حال طرح بندی را بصورت پیش فرض باقی می گذارم.

6. اشیاء متعدد را بارگذاری نمایید.

ZBrush بصورت پیش فرض با ویژگی های متعددی همراه است که به شما کمک می کند تا تولید خود را ارتقا دهید.
یکی از مفید ترین ابزار SubTool Master است که شما را قادر می سازد ابزار فرعی را
کنترل کنید و اگر در حال کار کردن بر روی بخش های مختلف هستید، در زمان صرفه جویی کنید.

بعنوان مثال، اگر شما ی را با برنامه ای خارجی مانند Maya بسازید که شامل اجزای
مختلفی می باشد، باید این اجزا را در ZBrush بارگذاری کنید که این کار تا حدی خسته کننده می باشد.
SubTool Master این فرآیند را تسریع می بخشد.
ابتدا با بارگذاری طرح خود مثلا سرِ یک شخصیت شروع کنید.
به مسیر Plugin > Subtool Master > MultiAppend بروید و اینکار به شما اجازه
می دهد اجزای باقیمانده را نیز انتخاب کنید و همه را همزمان بارگذاری نمایید.

7. پوششِ سطح پشتی (Backface Masking)

یک موضوع رایج در مورد کاربران جدید ZBrush زمانی رخ می دهد که باید بخش های ظریف تر را طراحی کنید.
برای اینکار باید ویژگی پوشش سطح پشتی(Backface Masking) را روشن نمایید و
این گزینه بصورت خودکار مناطقی که در قسمت پشت دوربین قرار دارند را می پوشاند و
اجازۀ ویرایش بخش های ظریف تر بدون هیچ مشکلی را فراهم می آورد.

برای اینکار به مسیر Brush > AutoMasking > Backface Masking بروید.
نکتۀ مهم این است که اگرچه این گزینه باید برای کار با قلم مو های خاصی روشن باشد،
می تواند تاثیرات نامطلوبی بر قلم مو های دیگر بگذارد مثلا در این مورد، قلم مو های
Move ، (Move, Move Elastic, Move Topological) آنطور که باید کار نمی کنند.

8. راه اندازی اولیه

برای کاربران جدید که از برنامه های سنتی و قدیمی به ZBrush وارد شده اند، شیوۀ کار تا حدی متفاوت می باشد.
اگرچه این موضوع بسیار مشهود نمی باشد و نمی توانید قبل از طراحی و ساخت، طرح مد نظر را ویرایش کنید.
نکتۀ اصلی این است که به منوی ابزار بروید و روی Intialize کلیک کنید.

برخی از کارهای اولیه گزینه های بیشتری نسبت به بقیه دارند که به شما اجازه می دهد کنترل بیشتری بر طرح خود داشته باشید.
بعنوان مثال، Ring3D می تواند بصورت مخروطی ویرایش شود که می تواند پایۀ مناسبی برای
شاخ های موجودات یا حیوانات باشد.

9. پوشش polygroup و Topology

قبلا ما ویژگی Backface Masking را بعنوان ویژگی اصلی برای پوشش در نظر
می گرفتیم اما انواع مختلف و مفید دیگری از پوشش نیز وجود دارند که موجب ارتقا محصول شما می شوند.
دو موردی که من استفاده می کنم پوشش Polygroup و Topology می باشند که
از منوی Brush > Auto Masking قابل دسترسی هستند.

پوشش Polygroup به شما اجازه می دهد تا قلم مو ها را طبق نیاز خود تطبیق دهید
و با اعمال تمامی تنظیمات، فقط می توانید اولین polygroup که انتخاب کرده اید را طراحی کنید.
با پوشش Topology ، اگر شما دو شیء جدا از هم داشته باشید که یک ابزار فرعی را
شکل دهند، این گزینه می تواند به شما اجازه دهد تا بر هر دو سطح کار کنید.
با اعمال تمامی تنظیمات می توانید روی سطوح دلخواه طراحی کنید.
این گزینه ها زمانی بسیار کاربردی هستند که بخواهید مناطق ظریف مانند دوخت لباس ها و یا سطوح سخت را بسازید.

10. ایجاد صفحه های مرجع

اگر شما از برنامه هایی مانند Maya ، Softimage ، و یا 3DS Max به این برنامه
وارد شده اید ممکن است به حالت نمایش چهارگانه که می توانستید بر روی تصاویر مرجع اعمال کنید عادت کرده باشید.
اگرچه ZBrush فقط یک دوربین دارد، شما می توانید تصاویر مرجع را ایجاد نمایید.
با استفاده از نوار ابزار در سمت راست صفحه، گزینه های X ، Y ، و Z را روشن نمایید تا به منوی Draw دسترسی داشته باشید.
حال می توانید به بخش های Front-Back ، Up-Down ، و Left-Right دسترسی داشته باشید.
شما می توانید تصاویر را وارد کنید و گزینه های متعددی برای تنظیم تصویر در ZBrush
وجود دارد مانند تنظیم تصویر اگر در جهت نادرستی تغییر کرده باشد، یا تغییر تصاویر با استفاده از برنامه های خارجی دیگر مانند فتوشاپ.

آموزش زیبراش

جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط کلاس های زیبراش

سوالات و پاسخ هایی  که در این بخش بیشتر مطرح شده است .

وقتی در مورد کارهای هندسی با وضوح بالا و یا بهینه سازی
اسکن های سه بُعدی با وضوح بالا و آماده سازی چاپ های سه بُعدی بحث می شود،
زیبراش یک برنامۀ کاربردی و راهبردی می باشد.

به کمک می آید و به سرعت و موثر در زمینه های گوناگون عمل می کند.
می تواند چاله ها را پُر کند و هر بخشی که دارای نقص هست را به روشی نوین اصلاح نماید.

بله ، هم بصورت حضوری و هم بصورت آنلاین و غیرحضوری برگزار می کنیم برای اطلاعات بیشتر داخل سایت تصویرگران پویا اندیش شوید.

ویژگی های دیگری نیز وجود دارند که به شما اجازه می دهد طرحی که قبلا کشیده اید را مستقیما وارد زیبراش کنید و یا از آن بعنوان مرجع استفاده نمایید.

اگرچه Spotlight در واقع یک ابزار برای بافت دهی طرح است، اما این ویژگی در
زیبراش می تواند بعنوان مرجعی برای تبدیل تصاویر شما به مجسمه ها کاربردی باشد.

یک موضوع رایج در مورد کاربران جدید زیبراش زمانی رخ می دهد که باید بخش های ظریف تر را طراحی کنید.
برای اینکار باید ویژگی پوشش سطح پشتیرا روشن نمایید.

با استفاده از یک شکل اولیه به طراح اجازه می دهد تا از موانع فنی
رها شود و در عین حال به سرعت طرح خود را ویرایش نماید تا به طرح ایده آل و نهایی خود برسد.

مطالعه بیشتر

کاربردهای فتوشاپ
نرم افزار راینو (Rhino) چیست؟
چگونه محدودیت بازگشت به عقب را در فتوشاپ بیشتر کنیم
کلید های میانبر بهترین راهکار برای افزایش سرعت طراح در کار با فتوشاپ
آماده سازی فایل برای چاپ در ایندیزاین
10 نکته مفید درباره Dreamweaver
ساخت تصاویر چهره ماژیک و آبرنگ با استفاده از Illustrator
کاربردهای زیبراش ؛ پرینت سه بعدی با زیبراش
کاربرد کورل در گرافیک
طبیعی ترین روش روتوش و کاهش چروک های صورت در فتوشاپ
قابلیت های ایلاستریتور که با آن می توانید وارد بازار کار شوید
بهترین "هاست" برای Dreamweaver چیست ؟
تفاوت ایندیزاین و ایلاستریتور در چیست؟
مدل سازی ماشین در سینما فوردی
آموزش ادیت فانتزی تصویر در فتوشاپ
کاربرد های اتوکد
10 نکته برای کسانی که با Adobe Illustrator کار میکنند
چاپ CMYK در برابر RGB : تفاوت‌ در چیست؟
ادغام داده ها یا data merge در ایندیزاین : یک آموزش سریع
نکاتی برای طراحان وب در آماده سازی فایل چاپی در ایندیزاین
۱۲ نکته در نور پردازی سه بعدی واقع گرایانه
افترافکت چه کاربردی دارد ؟
ساخت کاربر سفارشی در Maya
نحوه ساخت قلموی سه بعدی هندسی فوتوشاپ با Cinema 4D
شروع ثبت نام دوره های آموزش آنلاین و مجازی - تماس : 05 05 58 22 - 587 587 22 اینستاگرام تصویرگران پویا اندیش - کلیک کنید .
+