افکت پورتال در نرم افزار مایا

افکت پورتال در نرم افزار مایا

افکت پورتال در Dr Strange بسیار به خصوص و ویژه بود.
تقریبا می توان گفت تنها افکت در فیلم بود که بیش از موشن گرافیک بر روی افکت های
تصویری متکی بود، بنابراین در این درس آموزشی مایا، آن جلوه ی فوق العاده را دوباره خلق می کنیم.
ابتدا از nParticles در مایا صحبت می کنیم.
نمی توان جذابیت nParticles را نادیده گرفت، به خصوص به خاطر Nucleus node
که همه ی شبیه سازی ها را در همان node از اجزا گرفته تا لباس و هر چیز دیگری، در یک منطقه ی فیزیکی قرار می دهد.
و این یعنی همه ی قوانین فیزیک در آنها صدق می کند که این خود یک نقطه ی قوت به شمار می رود.

ما کار خود را با ساخت اجزای ساده و اجرای سیستم فیزیکی که در Nucleus node قرار دارد، آغاز می کنیم.
در ادامه می خواهیم اجزا را به گونه ای تغییر دهیم که به نظر شبیه به جرقه بوده
و همانند آن عمل کنند، همانطور که در فیلم مشاهده کردیم.
سپس، emitter را حول یک نقطه می چرخانیم تا چیزی شبیه به یک مدخل که در فیلم مشاهده نمودیم، ایجاد شود.
همچنین در خصوص نشان دادن اجزا با اشکال هندسی برای جایگزینی آنها به دلایل طراحی و هنری، صحبت خواهیم نمود.
علاوه بر همه ی این ها، در خصوص اجزای چرخشی نیز توضیحاتی خواهیم داد.

۱. صحنه را بسازید

اولین کاری که باید انجام دهیم، ساخت یک دایره ی منحنی است.
آن را ۹۰ درجه چرخانده و در صورت لزوم میزان Radius را افزایش دهید.
این دایره در ادامه به مسیری تبدیل خواهد شد که اجزا از آن به وجود می آیند. تصور کنید که شکل پورتال است.
اگر دوست داشته باشید می توانید یک چند ضلعی نیز اضافه کنید اما دیگر مشابه فیلم نخواهد بود.

۲. اجزای اولیه

Interface module را به FX تغییر دهید تا به اجزا و منوهای مربوط به حرکت دسترسی داشته باشید.
به منوی nParticle رفته و Create Emitter را انتخاب کنید.
در Nucleus node گزینه ی ground plane را فعال سازید تا اجزا با ground در تعامل باشند.
می توانید تنظیمات دیگر مانند باد و گرانش را امتحان کنید.
گرچه این تنظیم نهایی اجزا نیست، پس نگران ظاهر اجزا نباشید.

۳. مسیر حرکت اجزا

Interface module را به Rigging تغییر دهید.
ابتدا emitter و بعد path را انتخاب کنید، به منوی Constraint رفته و
Motion Paths را انتخاب کنید و بعد آن را به Motion Path اتصال دهید.
به این صورت یک حلقه ایجاد خواهد شد که برای شروع خوب است اما مطلوب ما نخواهد بود.
پس دایره را انتخاب کنید و حالا motion path و در Channel Editor به
motionPath1 node رفته و UValue را انتخاب کنید.
این وضعیت emitter شما در فریم موجود می باشد. می توانید از Animate یا expressions loop استفاده کنید.

۴. جرقه ها را ایجاد کنید

emitter باید در حال چرخیدن به دور دایره تابش داشته باشد.
بر روی emitter کلیک کنید، در Attribute Editor به nParticleShape node بروید.
به قسمت Shading رفته و particle render type را به streak تغییر دهید.
شاید تا زمانی که Line Width attribute را تغییر نداده باشید، تفاوت خاصی مشاهده نکنید.
در زیر این قسمت تنظیمات رنگ را مشاهده می کنید.
درجه ی رنگ را به قرمز-نارنجی و colour input را به Age تغییر دهید.

۵. جهت اجزا را تغییر دهید

همچنین تنظیمات دیگری همچون Lifespan و Opacity را به کار گیرید.
از این تنظیمات برای ایجاد جرقه ها استفاده نمایید.
در این مرحله، شاید اجزا از جهت درست ساطع نشوند.
از یک expression بر روی چرخه ی emitter (با توجه به تنظیمات شما که X یا Y
است) و آن را به UValue ی motion path مرتبط سازید.
عدد 360* در UValue یکی از مناسب ترین و منطقی ترین اعداد موجود است.

۶. قوانین فیزیک را به کار بگیرید

تا اینجا همه چیز به درستی تشکیل شده است.
به nParticleShape node رفته و Mass را در زیر زبانه ی Dynamic Properties تغییر دهید( در اینجا ۰.۳).
به این ترتیب اجزا روشن تر شده و باد می تواند آنها را جا به جا کند، درست به همان گونه که جرقه های حقیقی عمل می کنند.
به Nucleus node رفته و در زیر زبانه ی Wind و Gravity
، Wind speed، Wind Direction و Wind Noise را تغییر دهید ( در اینجا ۲.۷۴۷ ، ۱ و ۵۰).

۷. emitter را تکثیر کنید

در این مورد، یک emitter به تنهایی چندان تاثیرگذار نخواهد بود، حتی اگر همه ی رتبه های emitter را به بالاترین حد برسانید.
بنابراین باید emitter ها را تکثیر کنید که مهارتی زیرکانه خواهد بود.
یک emitter جدید ایجاد کنید، در این قسمت از شما در خصوص nucleus node
مورد استفاده پرسش شده و nucleus فعلی را قرار می دهد.
حالا برای تکثیر attribute از emitter موجود، فقط کافیست node را انتخاب کرده،
بر روی Presets که در گوشه ی بالای سمت راست قرار دارد، کلیک کنید سپس Preset
را ذخیره کرده و بعد در emitter های جدید بارگذاری کنید.

۸. به کارگیری Instancing geometry

در صورتی که از نرم افزار Maya 2017 استفاده می کنید، شاید توجه کرده باشید که با برخی nParticle ها هماهنگی ندارد.
بنابراین می توانید از نرم افزارهای طراحی دیگر و یا geometry instancing استفاده کنید.
روند آسانی دارد، به این صورت که کافیست تنها یک geometry ایجاد کرده،
آن را انتخاب کنید و بعد nParticleShape را انتخاب کنید و از منوی nParticles، گزینه ی Instancer را انتخاب کنید.
شاید افکت های رنگی را از بین ببرد ولی در عوض طراحی را به درستی انجاام می دهید.

۹. خروجی (رندر)

پیشنهاد ما برای طراحی این کار، استفاده از نرم افزار V-Ray می باشد.
با V-Ray نتایج فوق العاده ای به دست خواهید آورد، اما در صورتی که در دسترس نبود،
تنها برای طراحی اجزا می توانید از نرم افزار طراحی مایا و یا هر نرم افزار طراحی استفاده کنید.
امکان طراحی motion blur تنها با اجزا وجود ندارد، بنابراین می توانید پیش از انجام آن را Instance نموده و یا به post اضافه کنید.

۱۰. ترکیب

ترکیب این کار بسیار ساده خواهد بود.
تنها کافیست چند motion blur و مقداری درخشندگی و در قسمت داخلی و پایین پورتال roto به اجزا بیافزایید.
همچنین می توانید پورتال را تکثیر کنید.
یکی از آنها را با استفاده از چیزی مثل choker سفید کنید، به این ترتیب که لبه های آن
را برش دهید و دیگری را نارنجی کنید و بعد درخشندگی بسیاری با radius بالا به آن بیافزایید.
گرچه، این روند شاید در نرم افزار V-Ray غیرعملی باشد.

جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط کلاس های مایا

سوالات و پاسخ هایی  که در این بخش بیشتر مطرح شده است .

اولین کاری که باید انجام دهیم، ساخت یک دایره ی منحنی است.
آن را ۹۰ درجه چرخانده و در صورت لزوم میزان ریدیوس را افزایش دهید.

گرچه امکان تعیین گزینه های مورد علاقه برای محیط کار فراهم شده است که آنچه می خواهید را در مکان مناسب نشان می دهد.

بله ، هم بصورت حضوری و هم بصورت آنلاین و غیرحضوری برگزار می کنیم برای اطلاعات بیشتر داخل سایت تصویرگران پویا اندیش شوید.

برنامه ی Maya را باز کرده و طرح بندی های پیش فرض را باز کنید.
با طراح های بسیاری مواجه خواهید شد که در واقع بسیاری از آنها کارآمد هستند.

شاید بهتر باشد که تنظیمات جعبه ی ابزار را که شامل ابزارها و طرح بندی های ویوپورت می باشد
که در قسمت چپ برنامه قرار می گیرد، نیز غیر فعال کنید.

طرح بندی های پیش فرض را برای ایجاد کاربر سفارشی در مایا جستجو کنید.

شاید مدل و بافت فوق العاده و بی نقص باشند، اما در صورتی که ترکیب درست نباشد همه چیز از بین خواهد رفت.
در ساخت ترکیب می توانید از فرضیه های کلی هنر بهره ببرید.

آخرین فرصت ثبت نام با هزینه های سال 99 برای دوره های آموزش آنلاین فقط تا پایان امسال

0روز0ساعت0دقیقه0ثانیه


پیش از انتخاب رشته مورد نظر خود، از همکاران این مجموعه که پاسخگوی سوالات شما هستند، مشاوره لازم را دریافت کنید .

مشاورین پاسخگو

آموزشگاه تخصصی هنرهای تجسمی تصویرگران پویااندیش

با ۲۹ سال قدمت آموزشی ،
افتخار این را داریم که آموزش های تخصصی هنرهای تجسمی، هنرهای دیجیتال، طراحی لباس، جواهرسازی و …
ویژه بازار کار را بنا نهادیم .

موفقیت هزاران هنرجوی متخصص تربیت شده توسط ما خود گواه و گویای این واقعیت است .

آدرس :

تهران – پاسداران – ابتدای گلستان سوم – ساختمان 120  مرکز تخصصی آموزش های هنر – تصویرگران پویا اندیش

تلفن ها :

05 05 58 22 – 587 587 22 – ( 021 )      پیام برای واتساپ : 60 73 973 0912
ساعت کاری آموزشگاه : از شنبه تا پنجشنبه _ ساعت 9 الی 19

لوکیشن آموزشگاه تصویرگران پویااندیش

با ما در ارتباط باشید :

   

تمام حقوق سایت محفوظ و متعلق به موسسه تصویرگران پویا اندیش می باشد .
آخرین فرصت ثبت نام با هزینه های سال 99 برای دوره های آموزش آنلاین فقط تا پایان امسال - تماس : 05 05 58 22 - 28111110اینستاگرام پویا اندیش - کلیک کنید .
+