7 تمرین لازم برای بهبود مهارت های نقاشی دیجیتال

7 تمرین لازم برای بهبود مهارت های نقاشی دیجیتال

هنگامی که برای نخستین بار یک تبلت گرافیکی می خرید، نقاشی کردن هر چیزی که در ذهنتان وجود دارد می تواند وسوسه کننده باشد.
ممکن است اولین بار این نقاشی ها بدتر از آن چیزی باشند که انتظار دارید اما شما دست از تلاش برنخواهید داشت.
گاهی اوقات احساس می کنید که شاید برای بهتر نقاشی کردن باید تلاش بیشتری کنید، اما این تمرین ها خیلی خسته کننده هستند!
چرا که می خواهید یک اژدهای واقعی را رنگ امیزی کنید، نه چند بلوک سیاه و سفید را.

به همین دلیل من مجموعه ای از تمرینات لازم را آماده کرده ام
تا بدون پرداختن به چیزهای اضافی نحوه ی رنگ امیزی نقاشی هایتان را به شما بیاموزم.
با استفاده از هر یک از این تکنیک ها، شما می توانید هر چیزی را که دوست دارید رنگ کنید.

1. رنگ امیزی با نور

ما معمولا کار خود را با یک بوم سفید شروع می کنیم،
که درست همانند بوم سفیدی است که در نقاشی سنتی هم به کار گرفته می شود.
این موقعیت “پیش فرض” ما را مجبور می کند تا بر روی نور و سایه محیط نقاشی کار کنیم،
چرا که به کار گیری نور و سایه می تواند محیط نقاشی را واقعی تر کند.

اما با استفاده از یک بوم سیاه، شما خود را مجبور می کنید تا تنها به تاباندن نور به نقاشیتان فکر کنید
و با استفاده از ان بخش هایی را که باید روشن باشند و بخش هایی را که نباید روشن باشند ترسیم نمایید.

مرحله 1

طرح مورد نظر خود را آماده کنید.
رسم شیر

گام 2

رنگ های آن را معکوس کنید (در فتوشاپ میتوانید از منوی Control-I استفاده نمایید) و پس زمینه را با رنگ سیاه پر کنید.

مرحله 3

تاری طرح (تقریبا شفاف) را کاهش دهید.

مرحله 4

مرحله 4 مرحله ای است که بخش سرگرم کننده کار آغاز می شود.
منبع نور خود را تعریف کنید، حدس بزنید کدام مناطق باید نورگیرتر باشند و آنها را با رنگ سفید رنگ امیزی کنید.

مرحله 5

منبع نور اصلی از بالا به زمین می تابد، بنابراین نور محیط را در زیر بدن شیر ترسیم نمایید.
بهتر است با استفاده از ایجاد سایه در زیر شیر و سایه های بیشتر در اطراف او این کار را انجام دهید.

مرحله 6

شما می توانید تمرین خود را در این مرحله کامل کنید و یا حتی می توانید تصویر را تصحیح کنید.
شما می توانید این طرح را به همین صورت استفاده کنید و
یا از آن به عنوان یک لایه سایه دار و به عنوان یک لایه رنگی برای ایجاد یک تصویر “عادی” استفاده نمایید.

2. رنگ های خود را محدود کنید

رنگ های زیادی در مجموعه رنگ فتوشاپ وجود دارد که می توانند شما را گیج کنند! هیچ راهنمایی برای استفاده از آنها وجود ندارد.
همه ی ان ها به نظر یکسان می ایند، بنابراین کدام رنگ باید برای شروع انتخاب شود؟ سبز؟ زرد؟ یا ابی؟

حقیقت این است که بیشتر اشیاء دارای یک پالت رنگ محدود هستند.
معمولا دو یا سه رنگ اصلی و یک یا دو رنگ برای جزئیات به کار گرفته می شوند.
اگر از رنگ های بیشتری استفاده کنید ممکن است نقاشیتان غیر طبیعی به نظر اید.

برای تمرین انتخاب رنگ بدون صرف زمان زیاد، طرح رنگی محدودی را آماده نمایید:

رنگ اصلی 1
رنگ اصلی 2
رنگ فرعی 1
رنگ فرعی 2

برای ساده تر کردن کار، سایه های لازم را برای هر رنگ انتخاب نمایید

نیمه نور (تیره تر، آبی رنگ تر)
سایه دار (فوق العاده تیره تر و آبی رنگ تر)
نور منعکس شده (کمی روشن تر از نیمه نور، ابی رنگ تر و کمتر اشباع شده)

برای ایجاد این سایه ها از تنظیمات Hue/Saturation فتوشاپ (Control-U) استفاده کنید.

خب فعلا رنگ چین را فراموش کرده و شروع به نقاشی کنید!

مرحله 1

شی خود را با رنگ های سایه ای رنگ امیزی کنید

گام 2

از رنگهای نیمه روشن برای رنگ امیزی تمام نقاطی که جزء شکافها و درزها نیستند استفاده کنید.

مرحله 3

از رنگ اصلی برای رنگ آمیزی مناطق کاملا روشن استفاده نمایید.

مرحله 4

رنگ نور منعکس شده را در قسمت مقابل منبع نور نشان دهید.

مرحله 5

اکنون که نقاشیتان تمام شد می توانید سایر حواشی و رنگهای فرعی را اضافه کنید،
اما این کار نباید باعث تغییرات چشمگیری در نقاشیتان شود

همانطور که مشاهده می کنید، تعیین پالت رنگ در ابتدای نقاشی باعث می شود تمام روند،
سریع تر و راحت تر انجام شود و شما می توانید به راحتی هر ترکیب رنگی را با صرف زمان کمتری انتخاب نمایید.

3. کپی رنگها از واقعیت

شما همواره این حرف را از افراد حرفه ای شنیده اید که می گویند: “عکس ها مرجع خوبی نیستند، بهتر است از واقعیت الهام بگیرید.
آنها مدام این جمله را تکرار می کنند اما به ندرت می گویند که این کار چقدر سخت است!

تصور کنید می خواهید یک شیء خاص را رنگ کنید.
برای نقاشی، ما باید آن را به عنوان مجموعه ای از رنگ های مختلف در نظر بگیریم و از خود بپرسیم باید کارمان را از کجا شروع کنیم؟
کدام رنگ را ابتدا انتخاب می کنید؟ و چگونه آن را با توجه به رنگهای دیگر به کار می گیرید؟
اگر از عکس برای الهام گرفتن استفاده می کنید، می توانید از ابزار Eyedropper Tool استفاده کنید و ببینید که چه سایه ای در تصویر وجود دارد.

شما احتمالا شگفت زده خواهید شد چرا که سایه هایی را پیدا کرده اید که هرگز انتظار نداشتید آن ها را ببینید!
یک شیء سیاه می تواند حاوی سایه های آبی و زرد باشد، پوست انسان سفید پوست می تواند از سایه های سبز و بنفش تشکیل شده باشد.
چشمان شما گاهی به شما دروغ می گویند!

بیایید ابزار Eyedropper Tool را کنار بگذاریم و به جای آن از چیز دیگری استفاده کنیم.
مرحله 1

شما به یک کارت نیاز دارید، که محکم و دارای رنگی خنثی باشد.
اگر چنین کارتی ندارید، می توانید آن را با استفاده از K٪ 50 چاپ کنید.

از قیچی برای برش دو سوراخ مربعی در آن استفاده نمایید.
یکی از آنها باید حدود 10 میلیمتر باشد و دیگری حدود 5 میلیمتر.

گام 2

صحنه ای را که میخواهید نقاشی کنید پیدا کنید.
اگر از آن به عنوان یک تمرین استفاده می کنید، از آن عکس بگیرید و خطوط مورد نظر را در ان بیابید. مرحله 3

برای جدا کردن یک رنگ از سایر رنگها از کارت خود استفاده کنید.
و بعد سعی کنید همان رنگ را در برنامه خود پیدا کنید.
سعی کنید به کارت نگاه کنید و ببینید که رنگ ها در کجای ان چاپ شده اند (بستن یک چشم ممکن است به شما در این کار کمک کند).

از سوراخ بزرگتر برای مناطق بزرگ استفاده کنید و از سوراخ کوچکتر برای مناطق کوچکتر.
علاوه بر این شما می توانید از این کارت برای مقایسه ی دو سایه که در نگاه اول یکسان به نظر می آیند نیز استفاده کنید.
اگر یک سایه انقدر کوچک است که حتی از سوراخ کوچکتر هم دیده نمی شود، به این معنی است که بعدا باید آن را نقاشی کنید،
بنابراین ترسیم آن را به بعد از زمانی که تمام سایه های بزرگ نقاشی شدند موکول کنید.

با رنگ هایی که مقدار آنها در صحنه بیشتر است کار خود را شروع کنید.
هنگامی که آنها را ترسیم کردید، ممکن است دیگر به کارت نیاز نداشته باشید
پس از آن می توانید از چشمانتان برای انتخاب رنگ های بعدی استفاده کنید.
در ابتدا ممکن است این کار سخت و وقت گیر به نظر آید،
اما با گذشت زمان شما می توانید رنگ های بیشتری را مشاهده کنید و دیگر به کارت نیاز نخواهید داشت.

این تمرین بهترین تمرین برای یادگیری رنگ و روابط بین آنها ست.
در مقایسه با استفاده از ابزار Eyedropper Tool، با این کار شما به صورت آگاهانه تصمیم می گیرید که کدام رنگ در کجا استفاده کنید.
نکته مهم این است که پس از اتمام این تمرین ذهن شما شروع به تجزیه و تحلیل رنگ های اطرافتان خواهد کرد.
این یک تجربه وقتگیر است، اما اگر شما را آزار می دهد، نگران نباشید – با گذشت زمان همه چیز بهتر می شود.

4. رنگ آمیزی با استفاده از برس بزرگ

ما نقاشی میکنیم تا برخی از چشم اندازها را در درون مغزمان تصور کنیم.
در حالی که این چشم انداز به نظر از ابتدا کامل می اید، لکن نقاشی یک فرایند وقتگیر است
و شما به جز گام به گام انجام دادن آن – هیچ راهی برای انجام درستش ندارید.

این موضوع مشکل دیگری را ایجاد می کند.
اگر میخواهم یک اژدها را نقاشی کنم، از کجا باید کار خود را شروع کنم؟ آیا باید اول بال ها را نقاشی کنیم یا چشم ها؟
و اصلا اندازه اش باید چقدر باشد؟ و چه هنگامی باید شروع به سایه زدن کنم؟

راه حل این مشکل توجه به سطح جزئیات است.
شما ابتدا با سطوح بزرگ و کلی کار خود را اغاز می کنید و سپس به موارد کوچکتر و دقیقتر خواهید پرداخت.
این امر به شما اجازه می دهد تا یکنواختی تصویر خود را حفظ کنید چراکه هرگز نمیتوانید به هر دو کار بپردازید.
شما نباید وقت خود را به طور هم زمان برای هر دو مورد بگذارید چرا که وقتتان هدر خواهد رفت.
پس بهتر است در ابتدا فقط شروع به نقاشی کنید!

این تمرین بسیار کوتاه و ساده است.
از هم اکنون، تمام نقاشی های خود را با یک برس بزرگ و غیرعادی شروع کنید.
سپس از آن برای مسدود نمودن منبع نور استفاده کنید، و اگر می بینید تصویر زیبایی در حال خلق شدن است، به کارتان ادامه دهید.
اما اگر اینطور نشد، می توانید دوباره شروع کنید و بهتر است زمان زیادی را صرف یک طرح نکنید.
من نمی توانم به شما تضمین دهم که این روش 100 در 100 موفقیت امیز است، اما می تواند قبل از شروع کار اصلیتان فرصتی برای یادگیری باشد.
برای اینکه بیشتر توضیح دهم باید بگویم، هنگامی که من می گویم “قلم موی بزرگ” ،
منظورم ضربه های بزرگ به تصویر نیست – بلکه خطوطتان باید بزرگ و حجیم باشند.
بنابراین، اگر میخواهید نقاشی را با مجموعه ای از طرحهای کوچک انجام دهید، قلموی تان واقعا می تواند کوچک باشد!

5. سایه بدون وجود منبع نور جهت دار

هنگامی که شما در مورد سایه و روشنایی، نکات لازم را یاد می گیرید، معمولا کار خود را با انتخاب یک منبع نور شروع می کنید.
هنگامی که بدانید منبع نور کجای تصویرتان قرار دارد، می دانید که کدام بخش از تصویر باید روشن شود، و کدام بخش باید تاریک باشد.
با این حال، اگر شما به اطراف نگاه کنید، خواهید دید که اشیا به ندرت دارای مرزهای منظمی با یک منبع نور هستند.
آنها معمولا با نور محیط یعنی – نوعی نور که ممکن است از یک جهت خاص بیاید آکنده می شوند،
اما بعضی از قسمتهایشان در سایه قرار می گیرد و شما باید در نقاشیتان بدان بخشها توجه کنید.
اگر می خواهید اشیاء ی که نقاشی می کنید حالت طبیعی داشته باشند و دارای سایه و روشنایی مطلوبی باشند،باید این روشنایی را مد نظر قرار دهید.
اگر در این کار مهارت یابید خواهید دید که بسیار ساده است.

برای استفاده از این تمرین شما باید به سادگی یک مسئله را درک کنید.
معمولا یک شی با دو نور سایه زده می شود: نور اصلی و نور منعکس شده.
و همه چیزهای بین این دو نور سایه زده می شوند.

یک ایده بهتر یا یک سناریوی واقع گرایانه این است که حتی قبل از در نظر گرفتن این نورها، شی را سایه بزنید.
برای انجام این کار، از یک سایه ی روشن تر از رنگ سایه اصلی استفاده کنید و همه چیزهایی را که جزو شکاف یا چیزی مشابه نیستند رنگ امیزی کنید..

اگر این کار را به درستی انجام دهید، تصویرتان در اولین فاز روشنایی باید بیشتر شبیه تصویر 2 باشد تا 1.
تمام تمرینی که باید انجام دهید همین است! دوباره می گویم تا فراموش نکنید قبل از شروع سایه زدن به شیوه کلاسیک، تصور کنید
که یک نور ظریف در اطراف تصویر وجود دارد و با توجه به آن، نور تصویر را در نظر بگیرید.
پس از آن شما می توانید سایه زدن را شروع کنید.

6. قبل از نقاشی کردن مطالعه کنید

“وای، این پرنده فوق العاده شگفت انگیز است، من می خواهم عقاب شیری با پرهای قهوه ای رنگ را نقاشی کنم! خب این خیلی هم عالی است!”
شما صفحه ی فتوشاپ را باز کرده و ناگهان دست از کار می کشید!
هنوز نقاشی را اغاز نکرده اید که از خودتان می پرسید: آیا من قبلا یک پرنده را طراحی کرده ام؟
یا حتی یک گربه بزرگ را؟ عقاب شیر ممکن است یک موجود خیالی باشد، اما باز هم موجودی است که تجسم اجزایش نیاز به صرف زمان دارد.
شما نمیتوانید چیزی را که به هیچ وجه شبیه به عقاب شیر نیست نقاشی کنید و به کسی القا کنید که ان یک عقاب شیر است.

اگر هرگز چیزی طراحی نکرده اید، انتظار نداشته باشید که در وهله ی اول این کار را درست انجام دهید.
شما ممکن است با دیدن یک عقاب بلافاصله تشخیص دهید که ان یک عقاب است،
اما این بدان معنا نیست که می توانید به راحتی ان را به تصویر بکشید.
اگر شما هرگز به اجزای بدنش توجه نکرده باشید نمی توانید آن را به تصویر بکشید

اگر فکر می کنید که می توانید آن را طراحی کنید، قبل از شروع، آزمایش های لازم را انجام دهید.
طرح یک بال عقاب یا پاهای شیر را طراحی کنیذ.
و ببینید که ایا این کار برایتان آسان است یا نه.
اگر برایتان آسان بود می توانید طراحی عقاب شیر را اغاز کنید.
با انجام این تست ها شما خود را از شر ساعت ها کار بر روی نقاشی ای که شاید در اخر خوب از کار در نیاید خلاص خواهید کرد.

هر بار که می خواهید یک ایده جدید را نقاشی کنید، باید این تمرین را انجام دهید.
ابتدا عناصری را که طرح از آن ها ساخته شده بیابید، و سپس آنها را به صورت جداگانه طراحی کنید.
اگر آنها خوب به نظر آمدند، می توانید کار خود را شروع کنید.
اگر نه، باید منابع بیشتری را جمع آوری کنید و به طراحی انها بپردازید.

موضوعاتی نظیر نورپردازی، رنگ، ترکیب مسائلی هستند که باید قبل از شروع نقاشی به مطالعه آنها بپردازید.
اجازه ندهید شاهکار آینده تان تنها به تستی برای ارتقای مهارت های تان تبدیل شود.

7. ارزش رنگ ها را بیاموزید

با شروع یک نقاشی به رنگ خاکستری و اضافه کردن رنگهای بعدی به آن، می توانید کارتان را ساده تر کنید و ابهامات آن را از بین ببرید.
لکن در عین حال ممکن است بخش مهمی از ترکیب یعنی ارزش تصویر در طی این کار از بین برود.

رنگ ها دارای روشنایی خاصی هستند اما در عین حال هر کدام دارای ارزش خاص خود نیز می باشند – درخشان ترین آبی همیشه تیره تر از درخشان ترین زرد است.
خب بهتر است برایتان مثالی بزنم که به وسیله آن بتوانید نقاشی های طبیعی تری بکشید.
اگر یک چرخ رنگی کلاسیک را با تم خاکستری رنگ آمیزی کنید، چیزی شبیه به تصویر زیر خواهید داشت

این تصویر ممکن است گیج کننده باشد، اما کافی است درک کنید که سبز در واقع خاکستری روشن است، قرمز خاکستری متوسط است و آبی خاکستری تیره.
رنگ های دیگر که مخلوطی از این سه رنگ هستند نیز ترکیبی از ارزش های خود را دارند، بنابراین محاسبه آنها آسان خواهد بود.

چرا درک این موضوع تا بدین حد مهم است؟ بیایید تصور کنیم که شما این پرنده را با مقیاس خاکستری رنگ کرده اید.

حالا میخواهید این رنگها را به آن اضافه کنید:

شما این رنگ ها را در یک لایه جداگانه به تصویر اضافه می کنید، سپس حالت Blend Mode آن را به حالت Color تغییر می دهید.
و خواهید دید که چه اتفاقی خواهد افتاد.

چرا این اتفاق می افتد؟ رنگ ها با لایه سایه که حاوی هیچ اطلاعاتی در مورد ارزش آنها نیست سازگار می شوند.
به عنوان مثال، آبی به کار گرفته شده در بالای سایه روشن با کاهش اشباع آن روشن تر می گردد.
خب هم اکنون رنگ-آبی روشن تر می شود و در حالی که شما نمی خواهید این اتفاق بیفتد، فوتوشاپ که نمی تواند ذهن شما را بخواند این کار را انجام می دهد.

برای رفع این مشکل، قبل از اضافه کردن رنگ ها از Multiply Layer استفاده کنید تا “رنگ” شی را با خاکستری رنگ آمیزی نمایید.
از خاکستری تیره به جای آبی و خاکستری روشن به جای سبز استفاده کنید و بقیه نقاشی را به همین صورت رنگ آمیزی کنید.

اگر هم اکنون رنگ هایتان را اضافه کنید خواهید دید که آنها جذابیت بیشتری خواهند داشت.

بهترین چیز در مورد درک ارزش رنگ ها این است که به شما اجازه می دهد که تاثیر نهایی رنگ ها را برنامه ریزی کنید.
چشمان ما ابتدا به دنبال کنتراست است و رنگ ها از دید آن از اهمیت کمتری برخوردار هستند.
مهم نیست که تصویر شما از چه رنگ هایی تشکیل شده، اگر مقادیر رنگی اشتباه را انتخاب کنید در نظر بینندگان جالب نخواهد بود.
ارزش ها نه تنها برای نقاشی در رنگ خاکستری مهم هستند، بلکه اگر از همان ابتدا نیز تصویر خود را رنگ آمیزی کنید،
باید بدانید که ویژگی چهارم پنهان شده در پشت رنگ، اشباع و روشنایی است.
به یاد داشته باشید که برای چشمان شما مفهوم رنگ تنها به “آبی” و “زرد”
و سایر رنگ ها خلاصه نمی شود – بلکه این تاریکی و روشنایی است که از نظر چشمانتان اهمیت دارد.

جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط کلاس های نقاشی دیجیتال

سوالات و پاسخ هایی  که در این بخش بیشتر مطرح شده است .

نقاشی دیجیتال دارای تنوع و چالش‌های فراوانی است.
حال که تبلت‌ها رایج هستند، امروزه برنامه‌ها و ابزارهای نقاشی دیجیتال بسیاری وجود دارند.
این پیشرفتها باعث شده است که یادگیری نحوه ایجاد نقاشی دیجیتالی بسیار ساده‌تر شود.

ما معمولا کار خود را با یک بوم سفید شروع می کنیم،
چرا که به کار گیری نور و سایه می تواند محیط نقاشی را واقعی تر کند
شما خود را مجبور می کنید تا تنها به تاباندن نور به نقاشیتان فکر کنید.

بله ، هم بصورت حضوری و هم بصورت آنلاین و غیرحضوری برگزار می کنیم

برای اطلاعات بیشتر به بخش دوره های آموزشی در همین سشایت مراجعه کنید .

اندازه مشابه، رزولوشنهای متفاوت
اندازه های مختلف، رزولوشن های مشابهاندازه ای که برای عکس خود انتخاب می کنید تنها به همین مورد ختم نمی شود.
رزولوشن بزرگتر، پیکسل های بیشتری دارد.

یک رنگ شفاف” به یک رنگ خنثی نزدیک است، اما رنگ آمیزی آن غیر ممکن می باشد.
هنگامی که دو رنگ با هم استفاده می شوند یک رابطه خاص بین آنها به وجود می آید.

هنگامی که بدانید منبع نور کجای تصویرتان قرار دارد، می دانید که کدام بخش از تصویر باید روشن شود، و کدام بخش باید تاریک باشد.

صحنه ای را که میخواهید نقاشی کنید پیدا کنید.
اگر از آن به عنوان یک تمرین استفاده می کنید، از آن عکس بگیرید و خطوط مورد نظر را در ان بیابید

توجه : تخفیفات جمعه سیاه را از دست نده ، فقط تا روز دوشنبه 8 آذرماهاینستاگرام پویا اندیش - کلیک کنید .
+