هر هنرمندی الهام گرفته از سایر هنرمندان است و آنری کارتیِر-برِسون، که اغلب به او لقب پدر عکاس خبری را نسبت میدهند. بعد از مشاهده عکس عکاس خبری مجارستانی به نام مارتین مونکاچی به نام سه پسر در دریاچه تانگانیکا، قلم موهای خود را برای خرید دوربین Leica در سال 1930 مبادله کرد.
کارتیر-برسون با دیدن آن عکس حیرت زده شد، عکسی که “آزادی، زیبایی و خودجوشی حرکات آنها و لذت زنده بودن” را ثبت کرده بود و شروع به “پرسه زدن تمام روز در خیابان” و آماده برای “ثبت زندگی” پرداخت.
کارتیر-برسون، کسی که در سال 2004 میلادی و در 95 سالگی چشم از دنیا بست ، چندین نسل از عکاسهای خبری را تحت تاثیر خود قرار داد. در واقع عکاسان خبری همگی ویژگی هایی را به اشتراک گذاشتند که تلاش کردیم به شکلی صحیح آنها را از بین سایر ویژگی ها برجسته سازیم.
(1) سفر دوستی عکاس خبری
بسیار شبیه کارتیر-برسون، کسیکه کتاب او(Images a la Sauvette) شامل عکسهایی از چین، مکزیک، کانادا، ایالات متحده، هند، اندونزی، ژاپن و اتحاد جماهیر شوروی میباشد. همگی ماجراجویانی درست کاری هستند که سفر دوستی آنها را به برخی از دوردست ترین نقاط جهان میبرد.
برای مثال، تئودور کایه عکاساهل بخارا از ازبکستان، بعداز فارغالتحصیلی از ییل، کیفهایش را جمع کرد و به این دلیل ساده که تاجیکستان برای او جذاب بود، به این کشور در آسیای میانه رفت.
نفر بعدی فردی از لاپاز است، سیمون کوچانسکی بولیویایی که شهر محل زندگی خود، گدینیا از لهستان را با یک بلیط یک طرفه به مقصد بوئنس آیرس ترک کرد و یک سال را دوربین به دست برای کشف امریکای جنوبی در آنجا گذراند.
(2) کنجکاوی در عکاس خبری
عکاس خبری شور و اشتیاق و کنجکاوی بچگانه خود را درباره ی جهان، افرادی که ملاقات میکند و مکان هایی که میبیند را حفظ میکند.
اگرچه آنها در سراسر جهان بوده اند، اما نسبت به حضور در آنجا نوعی بی میلی، یا تکرار مکان و یا تکرار فعالیت ندارند؛ آنها مسافران بی نظیری هستند که ما شانس مواجه شدن با آنها را نداشتیم.
مهم نیست که چندین بار به یک شهر رفتند، آنها همچنان قدر کوچکترین لحظه ها را میدانند:
یک عکاس خبری مشتاقانه و با کنجکاوی خیابان های شهر را حتی اگر قبلا آنجا بوده می گردد، گویی که بار اولش است. اگر دوست دارید عکاسی را بصورت حرفه ای و اصولی یاد بگیرید اما زمان آزاد لازم برای شرکت در دوره های حضوری را ندارید، می توانید در دوره های آنلاین عکاسی پویا اندیش شرکت کنید.
(3) حس همدردی
اگر یک جزء وجود داشته باشد که بین یک عکس خوب و یک عکس عالی، یک عکاس خبری خوب از یک عکاس خبری عالی، بتوان فرق گذاست، حس همدردی است.
حوزه عکاسی خبری درباره ی عکس گرفتن از لحظات طبیعیست، اما این بدان معنا نیست که عکاسان خبری ناظرانی پنهانی و جدا هستند که پشت لنز دوربین هایشان پنهان شده اند.
عکاسان خبری دارای توانایی درونی هستند تا با مردم ارتباط برقرار کنند و فرای مرزهای نژادی، سنی، قومی و زبانی با دیگران ارتباط برقرار کنند.
مردم نسبت به دوربین ها بد گمان اند و اغلب آشکارا بطور خصمانه برخورد میکنند. این عکس گویای توانایی بسیار زیاد نیانی در ارتباط با این زنان است و یکی از عکس های مورد علاقه من نیز میباشد.
حوزه عکاسی خبری به معنای عکاسی از لحظات طبیعیست، اما چیز بیشتری از تنها یک کلیک کردن در پشت صحنه اتفاق می افتد.
گاهی اوقات قبل از کلیک کردن یک ارتباط شکل میگیرد و گاهی بعد از آن همچنین، راه دیگری وجود دارد که حس همدردی وارد کار میشود.
به همان اندازه عکسهایی که گرفته شده، عکسهایی که گرفته نشده اند، نیز اهمیت دارند. بهترین عکاسان خبری میدانند که چه زمانی شرایط برای عکس گرفتن مناسب است و چه زمانی نیست.
بیشتر بخوانید: معرفی نرم افزارهای عکاسی مهم و کاربردی
(4) اعتماد بنفس
حوزه عکاسی خبری جای ترس و خجالت نیست. ممکن است عکسی که میگیرید از جنگ نباشد، اما حتی عکسبرداری از لحظات در خیابان نیاز به اعتماد بنفس بالایی دارد.
یک عکاس حبری خوب دارای اعتماد بنفس هستند ، چنانکه با دوربین هایشان در خیابان قدم میزنند.
آنها توجه را بخودشان جلب نمیکنند، اما از اینکه خود را در بهترین موقعیت قرار دهند تا بهترین عکس ها را ثبت کنند، خجالت نمیکشند.
(5) صبر
عکاس خبری صبور است و همان مقدار زمانی که در حال عکس گرفتن است را صرف مشاهده کردن میکند. با این وجود، اگر شما دائما پشت لنز دوربین خود هستید، ممکن است برخی از اتفاقات خیلی خوب را که دقیقا در کنار شما رخ میدهد را از دست بدهید!
همچنین، آنها عکس العمل های باورنکردنی دارند و بنظر میرسد که زمان کلیک کردن برای عکس را میدانند.
بیشتر بخوانید: شاتر دوربین و ديافراگم دوربین در عكاسی
(6) بینش یک عکاس خبری
بنظر میرسد که عکاس خبری قبل از اینکه واقعا بهترین لحظه اتفاق بیفتد، میداند که بهترین لحظه چه زمانی رخ میدهد. حس ششم؟ ممکن است.
همچنین عکاس خبری مشاهده گر خوبی هست و بخشی از یک عکاس خبری بودن، نیازمند درک عمیق رفتار و احساسات انسانی است.
(7) قدرت و استقامت
عکاسان خبری یکی از قوی ترین افرادی هستند که تابحال دیده ام. انها زمانی که خورشید طلوع میکند روزشان را شروع میکنند و معمولا زمانی که نور محو میشود، دست از عکس گرفتن بر میدارند.
آنها تمام روز را بر روی پاهای خود میگذرانند و اغلب چندین لنز یا دوربین را با کوله پشتی های سنگین حمل میکنند.
آنها در برخی از گرم ترین و شرجی ترین وضعیت های اب و هوایی و همچنین در شرایط یخبندان عکس میگیرند. و هیچگاه از عکاس خبری شکایتی نخواهید شنید ، برای قدرت و استقامت انها احترام بسیار زیادی قائل هستیم .
بیشتر بخوانید: لنز تله فوتو چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟
(8) خلاقیت
در نهایت، خلاقیت است که تعریف این ویژگی سخت است.
تمام این تصمیم ها و جزئیات اگاهانه و ناخوداگاه، آن عکس را چیزی بیشتر از یک عکس میسازند و آن را به هنر ترفیع میدهند.
همانطور که آنری کارتیر-برسون در مصاحبه سال 1957 با واشنگتون پست گفت:” در هنگام عکسبرداری، در کسری از ثانیه خلاقیت رخ میدهد.
چشمان شما باید ترکیب یا حالتی را ببیند که خود زندگی به شما عرضه میکند و شما باید با بینش خودتان بدانید که چه زمانی عکس بگیرید.
این لحظه زمانیست که عکاس، خلاق است.” با تکنیک هایی که در دوره فتوشاپ در عکاسی یاد می گیرید، می توانید براحتی ادیت های لازم روی عکس های خود را انجام دهید. کیفیت دوره آنلاین فتوشاپ در عکاسی پویااندیش کم از دوره حضوری نداشته و نه تنها می توانید مهارت و دانش خود را افزایش دهید بلکه در وقت و زمان نیز صرفه جویی خواهید کرد.
سوالات متداول
قدرتِ تصویر باعث می شود که مخاطب، ورق زدن مجله را برای لحظه ای متوقف و به عکس نگاه کند؛ به عبارتی، آخرین چیزی که مخاطب پس از ورق زدن مجله به خاطر می سپارد، همان عکس است.
عکاس خبری شور و اشتیاق و کنجکاوی بچگانه خود را درباره ی جهان، افرادی که ملاقات میکند و مکان هایی که میبیند را حفظ میکند.
بله ، هم بصورت حضوری و هم بصورت آنلاین و غیرحضوری برگزار می کنیم. برای اطلاعات بیشتر به بخش دوره های آموزشی در همین سایت مراجعه کنید .
یک عکاس خبری خوب از یک عکاس خبری عالی، بتوان فرق گذاست، حس همدردی است ، عکاسان خبری عالی دارای توانایی درونی هستند تا با مردم ارتباط برقرار کنند.
حوزه عکاسی خبری جای ترس و خجالت نیست. ممکن است عکسی که میگیرید از جنگ نباشد، اما حتی عکسبرداری از لحظات در خیابان نیاز به اعتماد بنفس بالایی دارد.
عکاس خبری صبور است و همان مقدار زمانی که در حال عکس گرفتن است را صرف مشاهده کردن میکند. با این وجود، اگر شما دائما پشت لنز دوربین خود هستید، ممکن است برخی از اتفاقات خیلی خوب را که دقیقا در کنار شما رخ میدهد را از دست بدهید!
عکاسان خبری یکی از قوی ترین افرادی هستند که تابحال دیده ام. انها زمانی که خورشید طلوع میکند روزشان را شروع میکنند و معمولا زمانی که نور محو میشود، دست از عکس گرفتن بر میدارند.