• انواع نور در عکاسی

انواع نور در عکاسی پرتره

نور کلیدی، نور پرکننده، نور روشن کننده ی موهای سوژه و غیره همگی از انواع نور در
عکاسی پرتره میباشند ، نور یکی از ضروریات در عکاسی است. در واقع بدون نور هیچ عکسی نخواهید داشت.
روش های بسیاری برای نورپردازی سوژه در استودیو وجود دارد و با شناخت الگوهای
مختلف نورپردازی، متوجه خواهید شد که استروب ها در استودیو کاربردهای بسیاری دارند.
حال به سراغ انواع اصلی استفاده از نورپردازی تصاویر آدم ها در استودیو می رویم.

۱-انواع نور در عکاسی : نور کلیدی

نور کلیدی به عنوان منبع نور اصلی در یک پروژه شناخته می شود.
این نور همچنین دارای بالاترین شدت نور در میان سایر نورهای به کار رفته است.
نور کلیدی به سوژه در تصویر شکل داده و باید در هر حال و هر وضعیتی به صورت سوژه بتابد.
این نور ممکن است در پهلو قرار گرفته، و در زاویه ی بالا یا پایین و یا با توجه به
نتیجه ی دلخواه و مورد نظر مستقیم بر روی سوژه بتابد.

قرار دادن نور کلیدی
نور کلیدی باید به سوژه نزدیک باشد، اما این فاصله باید بیرون از قاب عکس شما باشد.
برای شروع می توانید آن را در زاویه ی ۴۵ درجه ی سمت راست دوربین قرار دهید،
اما در حقیقت همه چیز به نتایج مورد نظر شما بستگی دارد.
به خاطر داشته باشید که نور کلیدی باید به صورت سوژه بتابد، بنابراین در هنگام عکسبرداری می توانید مکان آن را تغییر دهید.

انواع نور در عکاسی پرتره
انواع نور در عکاسی 9
انواع نور در عکاسی 8

۲-انواع نور در عکاسی : نور پرکننده 

نور پرکننده منبع نوری است که برای پر کردن سایه های ایجاد شده توسط سایر
نورها(معمولا نور کلیدی) مورد استفاده قرار می گیرد، اما این نور از خود سایه های زیادی ایجاد نمی کند.
به این خاطر نور پرکننده باید همیشه پراکنده باشد.
با توجه به بودجه، اندازه ی مکان و نور کلیدی مورد استفاده، انتخاب های بسیاری در خصوص نور پرکننده در جلوی راه شما قرار می گیرد.

منابع نور پرکننده

  • رفلکتور. این نوع اصلاح کننده روشی ارزان و آسان برای ساخت منبع نورهای دیگر است.
    می توانید با حرکت نور از نورهای دیگر بر روی سوژه از رفلکتور به عنوان یک منبع نور اضافی استفاده کنید.
    یکی از مزیت های استفاده از رفلکتور به عنوان نور پر کننده کم جا بودن آن است.
    از مشکلات استفاده از رفلکتور به عنوان نور پرکننده این است که رفلکتورها با چیزهایی
    که نور را تنها به سمت سوژه هدایت می کنند مانند شبکه های توری و شانه ی عسلی
    به کار نمی روند، به این خاطر که هیچ باریکه ی نوری از آن به رفلکتور برخورد نمی کند.
  • یک استروب دیگر. برخلاف گزینه های گران قیمت و غیر قابل حمل دیگر، استفاده از استروب به عنوان نور پرکننده مزیت های بسیاری دارد.
    به این خاطر که به نور دیگری برای تابش و تبدیل شدن به منبع نور نیاز ندارد،
    استروب را می توان به عنوان نور پرکننده در هر قسمتی از کار قرار داد.
    مقدار نور لازم برای پر کردن قابل تنظیم بوده و این نور با انواع مختلف اصلاح کننده پراکنده خواهد شد.
  • دیوارها/سقف ها. از دیوارها و سقف ها می توان به عنوان رفلکتور نور بازتابیده از منبع نور اصلی و دیگر نورها بر روی سوژه استفاده نمایید.
    به دلیل بزرگی، نور تابیده شده بسیار ملایم بوده و سایه های سنگین کمی ایجاد می نماید.
  • لباس ها. اگر لباس رنگی روشن به تن داشته باشید، رنگ سطح روشن تر نیز به مقدار کم و قابل درکی بازتابنده خواهد شد.

جاگذاری نور پرکننده

در صورتی که از یک رفلکتور به عنوان نور پرکننده استفاده می کنید، باید در جهت مخالف
منبع نور که معمولا نور کلیدی است قرار گیرد.
در صورتی که از یک استروب به عنوان نور پرکننده استفاده می کنید، با توجه به
اصلاح کننده ی به کار برده شده، می توانید آن را تقریبا در هر نقطه ای برای پر کردن سایه های ناخواسته بر روی تصویر استفاده کنید.

انواع نور در عکاسی 7
انواع نور در عکاسی 6
انواع نور در عکاسی 5

۳- انواع نور در عکاسی : نور حاشیه ای 

نور حاشیه ای یک منبع نور است که در پشت سوژه برای تاباندن نور به پشت سوژه
قرار می گیرد، و بخشی از نور را به قسمت هایی از بدن سوژه تابانده و حاشیه ای از نور یا
نور محوری بر روی بدن سوژه به وجود می آورد. این نور معمولا برای جداسازی سوژه از
پس زمینه با رنگ های مشابه و همچنین جداسازی چند سوژه با لباس های هم رنگ و به منظور ایجاد عمق در تصویر مورد استفاده قرار می گیرد.
جاگذاری نور حاشیه ای
نور حاشیه ای در پشت سوژه قرار می گیرد، اما با توجه به طول سوژه ی مورد نظر به شیوه های دیگری نیز قرار خواهد گرفت.

پشت و کنار سوژه
اگر از قسمت بالا تنه ی سوژه عکسبرداری می کنید، ایده ی خوبی است که نور حاشیه ای
را در زاویه ی ۴۵ درجه در پشت سوژه قرار داده و اندکی بالا برده و بچرخانید تا در
قسمت های لازم بدون برخورد به جلوی سوژه، جداسازی لازم را ایجاد نماید.
به این ترتیب حاشیه ی ظریفی در اطراف کناره ی سوژه ایجاد خواهد شد.

مستقیما در پشت سوژه
برای پرتره های بالاتنه و هدشات ها، که بدن و سر سوژه مانع استروب می شوند،
نور را مستقیما در پشت سوژه قرار داده و به این ترتیب با توجه به زاویه ی جاگذاری،
یک نور خارجی و حاشیه ای در هر دو پهلوی مو و بدن سوژه ایجاد خواهد شد.
در زیر نتیجه ی ملایم استفاده از بشقاب زیبایی ۱۶ اینچی همراه با اصلاح کننده ی کوتاه برای پوشش نور را مشاهده می کنید.
نور حاشیه ای در پرتره ی زیر به رنگ قرمز که در نتیجه ی وجود فیلتر قرمز بر روی بارن دور بر پشت سوژه به وجود آمده است.

اصلاح کننده های مناسب برای نورهای حاشیه ای

می توانید با توجه به موقعیت جاگذاری و مساحت تحت پوشش از اصلاح کننده های مختلفی برای نورهای حاشیه ای استفاده کنید.

  • رفلکتورهای استروب کوچک. برخلاف یک رفلکتور قابل حمل، این رفلکتورها فلزی و
    سخت بوده و به استروب اتصال می یابند، نور دریافت شده معمولا به نور و مدل آن بستگی دارد.
    یک مثال خوب رفلکتور استاندارد Elinchrom است که به خوبی با استروب های Elinchrom هماهنگی دارد.
  • بشقاب زیبایی. بشقاب زیبایی اندازه های مختلفی دارد.
    اگر اندازه ی کوچک مثلا ۱۶ اینچی آن را در اختیار دارید، به خوبی پایین گردن یا همراه با شبکه ی توری در کنار سوژه قرار می گیرد.

اسنوت یا خرطومی.
برای نورهای حاشیه ای در زمانی که حاشیه ای در قسمت خاصی از فرد بدون پراکندگی نیاز دارید، ابزار مناسبی خواهد بود.
یک شبکه ی توری به اسنوت، که البته بعضی مواقع همراه با یکدیگر ارائه می شوند برای کنترل بیشتر نور اضافه نمایید.
بارن دور. بارن دورها یکی از بهترین ابزار شکل دهی به نور هستند.
با چهار فلش که هر یک به صورت اختصاصی ۱۸۰ درجه حرکت می کنند،

روش های بسیار زیادی برای شکل دهی به نور به وجود خواهند آورد.
فیلتر یا ژل. برخی از اصلاح کننده ها به همراه فیلتر ارائه می شوند، اما در غیر اینصورت از
فیلترهای مختلف برای دریافت گزینه های رنگی بیشتر استفاده کنید.
از این فیلترها که حداقل در ۱۵ رنگ عرضه می شوند، می توانید به مدت دلخواه استفاده نمایید.

انواع نور در عکاسی 3
انواع نور در عکاسی 4

۴- انواع نور در عکاسی : نور پردازی مو 

از انواع نور در عکاسی ،نور روشن کننده ی مو است که اغلب به منظور جداسازی استفاده می شود اما هنگامی که از آن
برای نورپردازی سر سوژه استفاده می شود، به تصویر عمق خواهد داد.
جاگذاری نور روشن کننده ی مو
نور روشن کننده ی موباید مستقیما در بالا و اندکی در پشت سر سوژه قرار گرفته تا به خوبی بالای موی سوژه را نورپردازی نماید.
این نور نباید بر روی صورت سوژه بتابد.

ابزار پیشنهادی
پایه بوم نور. از آنجایی که نور باید به پشت سر سوژه بتابد، می توانید از پایه بوم نور کمک بگیرید.
از برخی از نمونه های آن می توانید به عنوان پایه ی نور و هم پایه ی بوم استفاده نمایید.

۵- انواع نور در عکاسی : نور کناری 

نور کناری با هدایت نور به سمت صورت سوژه به جذابیت پرتره خواهد افزود،
این نور به عنوان یک سطح شیب دار عمل کرده و در صورت تیره تر خواهد شد.
به این ترتیب تمام نواقص پوست را از روشنایی به سمت تاریکی نشان خواهد داد.
به همین خاطر زنان با پوست گچی این تصاویر محبوبیت چندانی نخواهد داشت.
در آن صورت به نور بسیار زیادی نیاز داریم.
گرچه نور کناری برای هر دو جنس مناسب است، اما عملکرد بهتری برای عکس های آقایان و افزایش جذابیت چهره ی آنها خواهد داشت.

جاگذاری نور کناری و افکت های آن
نور کناری در هر یک از دو طرف سوژه قرار می گیرد اما اندکی با بدن سوژه موازی شده و افکت نیمه تاریک نیمه روشن به وجود می آورد.
هر چه نور را به سمت جلوی سوژه حرکت دهیم، سایه ی کمتری در سمت مخالف صورت به وجود می آید.
استفاده از شبکه ی توری بر روی بشقاب زیبایی، اسنوت یا رفلکتور نور را مستقیم به
قسمت مورد نظر تابانیده و پراکندگی کمی به وجود می آورد.

انواع نور در عکاسی 2
انواع نور در عکاسی 1

۶- انواع نور در عکاسی ، نور پس زمینه 

نور پس زمینه همانطور که از اسم آن پیداست پس زمینه را نورانی نموده و سایه های
ناخواسته را حذف خواهد نمود، این موضوع به خصوص هنگامی که فضای کافی در اختیار ندارید تاثیر به سزایی خواهد داشت.
به چند نور نیاز دارید؟
برای ایجاد یک پس زمینه ی هماهنگ، زمانی که نور پس زمینه را مستقیما در پشت
سوژه قرار می دهید، تنها یک نور برای نورپردازی پس زمینه کافی است.
مشکل اینجاست که سوژه بیشتر حجم هرچه را که در پشت قرار دارد می پوشاند، پایه ی نور باید به نحوی محو شود.

جاگذاری نور پس زمینه
می توانید از یک نور پس زمینه ی دیگر به منظور هماهنگی نورپردازی سوژه در عکسبرداری های فول شات استفاده کنید.
می توانید یکی از آنها را اندکی بالاتر از دیگری قرار داده و قسمت های بالا و پایین پشت سوژه را تحت پوشش قرار دهید.
بهتر است آنها را اندکی در پشت چپ و راست سوژه قرار دهید تا هیچ شعاع نوری بر سوژه نتابد.

۷- انواع نور در عکاسی ، پایه نور 

پایه نور مناسب روشن نمودن همه ی بدن از جمله پاها و کفش ها است.
به این دلیل که نورها اغلب بر روی بالا تنه جاگذاری می شود، پس از برخورد آن با زمین آن را تیره می کنند.
در این مرحله از ۴ یا ۵ نور استفاده می شود.

جاگذاری پایه نور
در صورتی که پایه نور ددارید آن را در هر نقطه از جلوی سوژه قرار دهید تا فضای مورد نظر را روشن کنند.
در صورتی که نورهای پس زمینه محدود بوده و یا نور پس زمینه ندارید،
بهتر است پایه نور را به سمت بالا و به طرف سوژه قرار دهید تا مقدار کمی سایه تشکیل شود.

در پایان مقاله انواع نور در عکاسی نکاتی در خصوص نورها بدانیم :
هر تصویر برای تبدیل شدن به عکس به نورپردازی نیاز دارد.
ابتدا کار خود را با نور کلیدی آغاز کرده و در صورت لزوم نور پرکننده اضافه کنید.

آیا پس زمینه را مشاهده می کنید؟ به یک یا دو نور نیاز دارید؟ آیا به دنبال جداسازی سوژه و پس زمینه هستید؟
آیا به نور روشن کننده ی مو یا نور حاشیه ای نیاز دارید؟ آیا می خواهید کفش ها را روشن کنید؟
همه ی این تصمیمات در خصوص نورپردازی استودیویی با کسب تجربه و تمرین بسیار به دست می آیند.
می توانید در عکس های خود از ایده ها و نورپردازی های خلاقانه بهره بگیرید.

انواع نور در عکاسی پایه
  • به این مطلب امتیاز دهید:
5.0
امتیاز کاربر 4.5 (2 رای)
درحال ارسال

مطالعه بیشتر

تاریخچه عکاسی جهان
عکس پرتره ، عکاسی پرتره چیست ؟
عکاسی از اجسام بی جان
10 نکته برای افراد مبتدی در رشته عکاسی ورزشی
عکاسی معماری
چگونه عکس های ورزشی و در حرکت بگیریم ؟
8 ویژگی یک عکاس خبری برجسته
اصول کادر بندی در عکاسی
شاتر دوربین و ديافراگم دوربین در عكاسي
داستان پشت پرده عکس های معروف جهان
کاربرد فلاش در عکاسی
عکاسی در شب
آموزش ترکیب بندی در عکاسی
نورپردازی در عکاسی
عکاسی از مردم ، 10 نکته که کیفیت عکس های شما را ارتقا میبخشد
سه نکته برای جلوگیری از انعکاس نور در عینک در عکس ها
نورپردازی عکس
تعادل در عکس
قانون یک سوم عکاسی
تکنیک پنینگ در عکاسی
عکاسی از سر و شانه ( عکاسی هدشات )
تناسب طلایی در عکاسی
عکاسی واضح و شارپ از منظره: فاصله ی ابر کانونی و انتخاب گشودگی دیافراگم
عکاسی از غذا
فرمت مربع در عکاسی
مبانی عکاسی
فوتوژورنالیسم
وینیتینگ در عکاسی
چگونگی بالابردن کیفیت عکاسی در نور کم با افزایش ISO
4 دلیل برای اینکه چرا عکس های شارپ و شفاف نمی گیرید
ثبت نام دوره های ویژه فصل پاییز
+