پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

کشیدن فیگور در 10 مرحله

آموزش گام به گام ترسیم در طراحی مد

فهرست عناوین

کشیدن فیگورهای مد اولین گام برای جان بخشیدن به طرح هاست. فیگورهای مد به عنوان الگوی اولیه و نقطه شروع برای یک طراح مد عمل می کنند. از اسکیس های مد گرفته تا تصاویر سه‌ بعدی، فیگورهای مد کمک می‌ کنند تا استعداد و احساس از کتاب طراحی به ران وِی قدم بگذارد.

تصویرسازی فشن در طراحی مد بسیار مهم است، درست به همان اندازه که رنگ برای یک نقاش، معادلات برای یک ریاضیدان، و پزشکی برای یک پزشک اهمیت دارد. طراحی و ترسیم در طراحی مد به عنوان صدای طراح عمل می کند و دیدگاه او را به بیننده منتقل می سازد. تصویرسازی مد به عنوان اولین گام در به ثمر رساندن طرح شما در نظر گرفته می شود و ایده طراحی را از مفهوم به سوی تحقق پیش می برد.

ترسیم طرح های مد چیست؟

طراحی مد با ترسیم طرح های مد شروع می شود. اسکیس های مد طرح اولیه ای  برای یک طرح مد هستند و می توانند از نظر سبک و میزان جزئیات، متفاوت باشند.

  • یک طرح تخت (اسکیس فلت) معمولاً برای ترسیم شکل کلی و سیلوئت یک لباس استفاده می شود.
  • طرح های مد همچنین می توانند فیگورهای مد سه بعدی باشند که دارای بافت، سایه و خطوط حرکتی برای افتِ پارچه باشند.
  • یک تصویرسازی مد (Illustration)، نوع دقیق‌ تری از طراحی مد است که ممکن است شامل رنگ و اکسسوری هم باشد – و فیگور مد ممکن است دارای یک چهره یا مدل موی دقیق و پرجزئیات هم باشد تا ظاهر سر تا پا را به نمایش بگذارد.

طراحی و ترسیم طرح مد چه اهمیتی دارد؟

طرح ها و ترسیم های مد به برقراری ارتباط بین عناصر فنی یک طرح، مانند طول و تناسب طرح، و یک الگوساز یا همان طراح لباس کمک می کند. طراحی های مد، همچنین می توانند به عنوان یک ابزار برای بیان خلق و خو و زبان احساسی یک طرح عمل کنند.

طراحان مد می توانند از نقاشی ها و طرح های اسکیس برای انتقال سبک خود از طریق انواع مختلف ژست ها یا ابزارهای طراحی استفاده کنند؛ به عنوان مثال، طرح هایی که طراح مدِ معروف، کارل لاگرفلد می‌ کشد، به دلیل استفاده طراح از مداد رنگی و مداد مشعی، متمایز است. آتلیه دولچه و گابانا هم شامل جزئیات تزیینی در طراحی های مد خود، مانند پولک های جداگانه روی لباس است.

کروکی (Croquis) چیست؟

اولین قدم در طراحی فیگور مد، خلق یک کروکی مد است. کروکی یا کروکیس یک اسکیس، سریع  و اجمالی است که نسبت های فیگور مد را مشخص می کند. این طرح اولیه (تقریباً شبیه یک عروسک کاغذی است)، یک الگو است و می توان آن را زیر یک تکه کاغذ برای کشیدن لباس قرار داد. اگر اولین باری است که طراحی فیگور می سازید، سعی کنید کروکی را روی یک الگوی از پیش ساخته شده مد، به صورت کروکی بکشید.

برای طراحی مد به چه چیزهایی نیاز دارید؟

اگر مایلید دست خود را در ساختن قالب کروکی یا مدل فیگور مد خود امتحان کنید، به وسایل زیر نیاز خواهید داشت:

  • کاغذ به همراه تخته شاسی
  • چند مداد با سختی های مختلف
  • یک خط کش
  • تراش، پاک کن و …

چطور فیگورهای مد و اسکیس های طراحی لباس را در ده گام طراحی کنیم؟

نسبت های اعضای بدن یک فیگور مد متناسب با بدن انسان نیستند. به طور کلی، یک فیگور مد از استانداردهای صنعتی طول «نُه سر» پیروی می کند. این بدان معنی است که طول یک فیگور مد تقریباً نه برابر اندازه سر طرح است. این فیگورهای مد دراز به نمایش لباس ها، به‌ ویژه لباس‌ ها و دامن‌ ها، کمک می‌ کنند.

در اینجا یک راهنمای گام به گام برای تکمیل طراحی مد ارائه می کنیم:

  • یک خط عمودی در مرکز کاغذ بکشید. این خط که از سر تا پای فیگور مورد نظر امتداد دارد، مرکز تعادل فیگور مد شما خواهد بود.
  • کاغذ را به 9 قسمت مساوی جدا کنید. این 9 بخش، شامل سر، سینه، کمر، باسن، ران، ساق پا، مچ پا و پاهای فیگور مد خواهد بود.
  • ناحیه لگن را بکشید. در وسط خط تعادل، یک مربع برای لگن فیگور مد رسم کنید. این را می توان در جهات مختلف برای ایجاد حالت های مختلف زاویه داد.
  • نیم تنه و شانه ها را بکشید. دو خط از بالای مربع لگن به سمت بالا بکشید تا بالاتنه ایجاد شود. خطوط دوباره به سمت داخل و خارج منحنی می شوند تا کمر را ایجاد کنند. عرض شانه ها باید تقریباً به اندازه لگن باشد؛ اما خطوط شانه را می توان زاویه دار کرد تا حالتی گرد به جلو ایجاد شود.
  • گردن و سر را بکشید. گردن باید یک سوم عرض شانه و نصف طول سر باشد. متناسب با بدن، دایره ای برای سر بکشید.
  • پاها را بکشید. پاهای فیگور  باید تقریباً چهار برابر طول سر کشیده شده باشد. پاها به دو بخش ران و ساق پا تقسیم می شوند. قسمت بالای ران باید به اندازه سر باشد. خط را تا زانو و دوباره تا مچ پا باریک کنید تا اندازه مچ پاها تقریباً یک چهارم سر باشد.
  • بازوها را بکشید. بازوها را با خطوط مخروطی تا آرنج و سپس دوباره تا مچ ایجاد کنید. بازوها را می توان در کنار بدن فیگور یا روی باسن قرار داد. کار را با دست و انگشتان به پایان برسانید.
  • پاها را بکشید. طول پاها باید تقریباً به اندازه سر باشد.
  • طراحی مد خود را ایجاد کنید. اکنون که فیگور  مد ترسیم شده است، می توانید شروع به ساخت خلاقیت های طراحی لباس خود بر روی این فیگور کنید.
  • طرح خود را به تصویر بکشید. برای نشان دادن حرکت پارچه یا برای برجسته کردن محل جمع شدن پارچه بر روی لباس، طرح را سایه بزنید. برای افزودن بُعد، در طراحی مد از رنگ ها استفاده کنید. برای نشان دادن سبک خاص خود، تزییناتی را به پارچه طرح اضافه کنید. جزئیات صورت یا مدل مو را هم برای تکمیل ظاهر اضافه کنید.

سخن آخر

در طراحی لباس، شناخت آناتومی بدن و توان کشیدن فیگور، از المان های مهم برای رسیدن به نتیجه ای مقبول، به شمار می آید. در این مقاله از تصویرگران پویااندیش، به ۱۰ نکته مهم برای کشیدن فیگور اشاره کردیم. امیدواریم از خواندن آن بهره کافی را برده باشید.

سوالات متداول

طراحی در مد چیست؟

اصولا الگو ها یک طرح هستند و می توانند از نظر سبک و میزان جزئیات متفاوت باشند. یک طرح تخت معمولاً برای ترسیم شکل و شبح یک لباس استفاده می شود. طراحی های مد همچنین می توانند فیگورهای مد سه بعدی با بافت، سایه و خطوط حرکتی برای پوشاندن پارچه باشند.

چگونه طراحی توسط یک طراح مد استفاده می شود؟

نقشه های طراحی مد نقشی حیاتی در صنایع طراحی و تولید پوشاک دارد. طراحان از این نقاشی ها برای برقراری ارتباط با افراد دیگر در مورد ایده های خود استفاده می کنند. این نقشه ها به عنوان یک طرح اولیه عمل می کنند که بعداً با مقایسه رنگ ها و الگوهای مختلف نهایی می شود.

چرا طراحان از نقاشی استفاده می کنند؟

طرح ها به انتقال ایده ها، نشان دادن عملکرد، تجسم جریان کاربر، و نشان دادن هر چیزی که نیاز به تعامل انسانی دارد کمک می کند.

5/5 - (26 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.