پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

معرفی عکاس لی فریدلندر

معرفی عکاس لی فریدلندر+ عکس

فهرست عناوین

مقدمه

آیا چیزی از عکاس معروف، فریدلندر دانید؟ آیا آثار این هنرمند را می شناسید؟ همان طور که می دانیم یک هنرمند قبل از وارد شدن به شاخه ی یک هنر باید با سبک و هنرمندان هنر مورد نظر خود آشنا شود.
اگر به عکاسی علاقه دارید سرگذشت هنرمندان عکاس را مطالعه کنید . سعی کنید از تجربیات و ابداعات آنها در هنر عکاسی بیاموزید. در این بخش از پویااندیش قصد داریم با عکاس محبوب آمریکایی لی فریدلندر آشنا شویم.

معرفی عکاس لی فریدلندر

لی فریدلندر و عکاسی

لی فریدلندر عکاس آمریکایی است که به خاطر تصاویر ابتکاری خود از خیابان های شهر مشهور است. عکاسهای خیابانی او  غالباً با پرتره های صریح مردم، تابلوها و بازتاب هایی از خودش در ویترین فروشگاه ها خلاصه می شود. لی فریدلندر همپوشانی های غیرمنتظره نور و محتوا را در مناظر شهری ثبت می کند. وی متولد 14 ژوئیه 1934 در آبردین  بود . قبل از اینکه در سال 1956 به نیویورک برود، در کالج طراحی مرکز هنر در پاسادنا تحصیل کرد. تحت تأثیر کار اوژن آتژه و واکر ایوانز، سعی کرد عکاسی را به خوبی بیاموزد.
علاقه فریدلندر به عکاسی در سن 14 سالگی به وجود‌آمد. او مدت کوتاهی در مدرسه هنری در لس آنجلس تحصیل کرد. فریدلندر به همراه دایان آربوس و گری وینوگرند در نمایشگاه تاریخی “اسناد جدید” در موزه هنر مدرن در سال 1967 ، با سرپرستی جان سارکوفسکی ، حضور داشت.
یکی از اهداف پویا اندیش یادگیری و آموزش عکاسی در بستر تاریخ عکاسی برای هنرآموزان است. با ثبت نام در دوره عکاسی پویااندیش با تمامی این نکات آشنا‌شده و تبدیل به یک عکاس حرفه‌ای خواهید‌شد.

لی فریدلندر و عکاسی

عکاسی فریدلندر و فرهنگ جامعه آمریکایی

هنگامی که فریدلندر مشغول کار عکاسی شد. در جامعه آمریکایی تغییراتی اساسی در راه رخ‌دادن بود تغییراتی نظیر جنگ ویتنام، جنبش‌های حقوق بشر، مبارزه با تبعیض نژادی و.. اما او علاقه ای به عکس‌های سیاسی نشان نداد و سعی کرد موضوعاتی مانند عکاسی خیابانی را انتخاب کند.
فریدلندر کتاب های زیادی منتشر کرد. کتاب پرتره شخصی او توسط انتشارات وایر در سال 1970 منتشر شد. کتاب های دیگر او سیب ها و زیتون ها، چوب ها و سنگ ها، نگاه به بیابان،معماری آمریکایی و… نام دارند. کِتاب موسم شکوفه های گیلاس کتابی است که در ژاپن عکاسی کرده است.

عکاسی فریدلندر و فرهنگ جامعه آمریکایی
آموزش حرفه ای عکاسی و فیلمبرداری

کتاب چوب ها و سنگ های فریدلندر

کتابِ چوب ها و سنگ های فریدلندر نگاه خلاقانه ی او را نشان می دهند هنرمند به صورت تعمدی در عکس هایش، ابزار های کوچکی را در ترکیب بندی قرار می دهد و شروع به عکاسی می کند.
استفاده از انعکاسها، شفافیت ها، حصارها و نورها  یکی از ویژگی های اصلی عکس های او در این کتاب است. ایجاد تقابل در عناصر پیش زمینه و پس زمینه نگاه متفکر و خلاق عکاس را به ما نشان می دهد. فرید لندر می گوید در کودکی علاقه داشت آهسته حرکت کند و اشیا را در ترکیب بندی قرار دهد. این کتاب می تواند بازتاب ناخودآگاه عکاس از دوران کودکی اش باشد.

کتاب چوب ها و سنگ های فریدلندر

تلویزیون در اتاق های خالی

 فریدلندر مسافرتهای مکرر جاده ای را به سرتاسر ایالات متحده انجام می داد و مردم و مکان هایی که در این سفرها می دید ، منبع اصلی وی بودند. در سال 1962–63 او از تلویزیون های کوچکی که در همه جا در خانه ها و هتل ها در سراسر کشور در حال فراگیر شدن بود عکس گرفت.
نام این عکسها شهری است که در آن گرفته‌شده‌است، فقط تلویزیونهایی هستند که در اتاقهای خالی روشن هستند. در سال 1963 Harper’s Bazaar این مجموعه را در کنار مقاله ای از ایوانز منتشر کرد که در آن او از کارهای فریدلندر تعریف و تمجید کرد. در همان سال فریدلندر اولین نمایشگاه انفرادی خود را در موزه بین المللی عکاسی در خانه جورج ایستمن در روچستر ، نیویورک داشت.

تلویزیون در اتاق های خالی

دیدگاه لی فریدلندر به عکاسی

لی فریدلندر می‌گوید:” از اینکه در مورد آنچه که من انجام می‌دهم احساسهای مختلفی وجود‌دارد، بهت‌زده می‌شوم. من یک عکاس برنامه ریزی‌شده نیستم. همان لحظه که تصویری را ببینم از آن عکس می گیرم.
اگر این فرصت را داشتم همیشه برای عکاسی به بیرون می رفتم. شما نباید به دنبال تصویر بگردید؛ تا دلتان بخواهد موضوعات مختلف وجود‌دارد؛ فقط باید بروید بیرون و آنگاه متوجه می‌شوید که تصاویر به شما خیره شده‌اند. اگر دوست دارید عکاسی را بصورت حرفه ای و اصولی یاد بگیرید اما زمان آزاد لازم برای شرکت در دوره های حضوری را ندارید، می توانید در دوره های آنلاین عکاسی پویا اندیش شرکت کنید.

دیدگاه لی فریدلندر به عکاسی

نمایشگاه اسناد جدید

اتفاق مهم  زندگی فریدلندر در سال 1967 هنگامی رخ داد که جان سارکوفسکی ، محقق و متصدی موزه هنر مدرن (MoMA) )در شهر نیویورک ، وی را در نمایشگاه پیشگام “اسناد جدید” گنجاند. در آن نمایشگاه نمای جدیدی از عکاسی مستند مورد تأیید قرار گرفت که دیدگاه خاص عکاسان را نشان می داد.
سی عکس از فریدلندر ، که بسیاری از آنها صحنه های خیابانی بودند ، در کنار عکس های وینوگراند و آربوس به نمایش گذاشته شد. (پویا اندیش از ابتدای عکاسی تا برگزاری نمایشگاه های عکاسی با شما خواهد بود).

عکاسان حرفه ای

سلف پرتره ( خودنگاره) های لی فریدلندر

فریدلندر به خاطر خودنگاره های خود که در طول زندگی حرفه ای  خلق می کرد شهرت داشت. سلف پرتره اولین انتشار او بود. این کتاب عکس که در سال 1970 توسط شرکت عکاس ، Haywire Press چاپ شد ، شامل تقریباً 50 تصویر از این هنرمند است که به صورت سایه یا انعکاس نشان داده می شود، یا بعضاً به صورت شخصی قابل مشاهده است.
فریدلندر با وارد کردن تصویر خود به عکس به روشهای غیرمستقیم ، از قانون اساسی که” سایه و انعکاس در ترکیب بندی اختلال ایجاد می کند” سرپیچی کرد.

سلف پرتره ( خودنگاره) های لی فریدلندر

یکی از مشهورترین سلف پرتره های لی فریدلندر

یکی از مشهورترین سلف پرتره های لی فریدلندر است عکس است در این عکس، ما سایه هنرمند را می‌بینیم که بر روی زنی که پالتو خز به تن دارد افتاده است.
این عکسی جذاب است و  به نظر می‌رسد که کسی زن را تعقیب می‌کند.

مشهورترین سلف پرتره ( خودنگاره) لی فریدلندر

کتاب های عکس

از میان بسیاری از کتاب های عکس که فریدلندر در قرن 20 عکاسی کرده است، می توان به “بنای یادبود آمریکایی” (1976)، مجموعه ای از حدود 100 بنای یادبود قهرمانان و شخصیت های تاریخی آمریکا و “دره های کارخانه: اوهایو و پنسیلوانیا” (1982) ، کمیسیون موزه هنر آکرون اشاره کرد. با تکنیک هایی که در دوره فتوشاپ در عکاسی یاد می گیرید، می توانید براحتی ادیت های لازم روی عکس های خود را انجام دهید. کیفیت دوره آنلاین فتوشاپ در عکاسی پویااندیش کم از دوره حضوری نداشته و نه تنها می توانید مهارت و دانش خود را افزایش دهید بلکه در وقت و زمان نیز صرفه جویی خواهید کرد.

عکاسان مشهور

آثار فریدلندر

موزه هنرهای مدرن در سال2005 آثار قدیمی لي فريدلندر را در معرض  نمایش گذاشت و او در همان سال جایزه ی بین المللی Hasselbladرا کسب کرد.
در سال 2008 نیز آثار او در موزه هنر مدرن سان فرانسیسکو به نمایش گذاشته شد. با برگزاری این نمایشگاه، مجموعه ای از جدید ترین آثار او تحت عنوان “آمریکا با اتومبیل” در گالری فرانکل که فاصله ی چندانی با موزه نداشت در معرض دید عموم قرار گرفت.
امروزه، عکس های او در مجموعه های موسسه هنر شیکاگو ، موزه هنر متروپولیتن در نیویورک، موزه هنر  لس آنجلس و موزه ویکتوریا و آلبرت در لندن و غیره نگهداری می شود.

بیشتر بدانید:

آثار فریدلندر

سخن پایانی

در این مقاله از پویا اندیش با عکس های لی فریدلندر و شیوه ی عکاسی او آشنا شدید. فریدلندر به شما یاد می دهد در هنگام عکاسی سعی کنید از گنجاندن تصویر خود در عکس ها نهراسید با اشیا بازی کنید و یک ترکیب حرفه ای ایجاد کنید گاهی نورها و انعکاس ها به تنهایی یک سوژه ی جذاب عکاسی محسوب می شوند.

پایان بخش:

معرفی عکاس لی فریدلندر+ عکس

سوالات متداول

لی فریدلندر بیشتر برای چه چیزی در عکس های خود شناخته می شد؟

بی فریدلندر یک عکاس آمریکایی بود که به بیشتر به خاطر تصاویر سیاه و سفید نامتقارن خود از چشم اندازهای اجتماعی مردم آمریکا شناخته می شد. او تصاویر خود را از مکان ها، مردم و چیزهای روزمره مختلف می گرفت و برای همین سبک کار مشهور شده بود.

لی فریدلندر برای عکس های خود از چه نوع دوربینی استفاده می کند؟

او که به صورت اختصاصی تنها با فیلم های سیاه و سفید کار می کرد، در طی چندین دهه از دو دوربین Leica 35mm یا  Hasselblad Superwide برای عکاسی استفاده می کرد. این دوربین ها به راحتی حمل می شدند و توسط مردم در خیابان نیز قابل تشخیص نبودند.

آیا موضوع عکس های لی فریدلندر سیاسی بود؟

خیر با وجودی که شروع عکاسی حرفه ای فریدلندر همزمان با تغییرات جنگی ویتنام و مبارزه با تبعیض نژادی بود، اما این عکس به سوژه های سیاسی علاقه ای نشان نداد و بیشتر عکس های او با موضوعات اجتماعی و سوژه های خیابانی گرفته شد.

ایده های اصلی عکاسی لی فریدلندر چیست؟

سبک فریدلندر که عمدتاً با دوربین‌ های 35 میلی ‌متری لایکا و فیلم‌ های سیاه و سفید کار می‌کرد، بر «چشم‌انداز اجتماعی» تمرکز داشت. عکس ‌های او از تصاویر جدا شده از زندگی شهری، انعکاس‌ های جلوی فروشگاه، سازه‌ های قاب ‌بندی شده با نرده ‌ها، و پوسترها و نشانه ‌هایی استفاده می ‌کردند که همه با هم ترکیب شده‌ اند تا ظاهر زندگی مدرن را به تصویر بکشند.

چه چیزی بر لی فریدلندر برای عکاسی تاثیر گذاشت؟

فریدلندر که در آبردین، واشنگتن در سال 1934 به دنیا آمد، تحت تأثیر یوژن آتژه، رابرت، فرانک و واکر ایوانز قرار گرفت. او در سال 1956 به نیویورک نقل مکان کرد و شروع به عکاسی برای آتلانتیک رکوردز کرد و در آن جا اسطوره های بلوز و جاز مانند دوک الینگتون، چارلز مینگوس و جان کولترین را به تصویر کشید.

5/5 - (27 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.