پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

نرم افزار بلندر

نرم افزار بلندر چیست؟

فهرست عناوین

چقدر با نرم افزار بلندر آشنایی دارید؟ در بین نرم افزار های مختلفی که در دسترس کاربران است، نرم افزار های CAD همیشه بیش ترین طرفداران را دارد. این نرم افزار های تخصصی و بسیار حرفه ای برای خلق مدل های سه بعدی و بسیار جذاب مورد استفاده قرار می گیرند.
نرم افزار های مدل سازی سه بعدی برای مدل سازی، ایجاد بافت، متریال دهی، نور پردازی، ساخت محتوا های ویدئویی، انیمیشین سازی، طراحی گرافیکی و سایر موارد مورد استفاده قرار می گیرند.

 چه برای مدل های ایستا و چه برای مدل های متحرک، نرم افزار های CAD بهترین کارایی را دارند.
نرم افزار هایی که توسط این شرکت توسعه دهنده نرم افزاری به دنیا معرفی شده اند، تنوع زیادی دارند. هر کدام بر اساس نوع عملکرد و قابلیت هایی که در آن لحاظ شده است برای یک فعالیت به خصوص مورد استفاده قرار می گیرند. تخصص های مختلف در هر زمینه می توانند یکی از این برنامه های گرافیکی کامپیوتری را انتخاب کنند.

یکی از این نرم افزار ها، نرم افزار قدرت مند بلندر است. نرم افزار بلندر یکی از برنامه های گرافیکی کامپیوتری است که برای خلق مدل های سه بعدی و سایر موارد مرتبط با آن کاربرد دارد. Blender یک مجموعه ایجاد مدل های سه بعدی رایگان و با منبع باز است که تقریبا از هر جنبه ای از توسعه های سه بعدی پشتیبانی می کند. در ادامه با ما همراه باشید تا بیش تر با نرم افزار بلندر، ماهیت، قابلیت ها و کارایی های این برنامه جذاب آشنا شویم.

خلق مدل سه بعدی با بلندر
نرم افزار های مدل سازی سه بعدی

آشنایی با نرم افزار بلندر

 این برنامه قابلیت های بسیار قدرت مندی در زمینه بافت دهی، انیمیشن سازی و نورپردازی دارد و تعداد ابزار های در دسترس این نرم افزار هم بسیار متعدد و پر کاربرد است.
از صفر تا صد پروژه های سه بعدی را می توان به کمک بلندر انجام داد. این نرم افزار رایگان اما پر کاربرد، برای طیف وسیعی از کاربران ارزشمند است.

از سرگرمی و یادگیری مدل سازی مبتدیانه گرفته تا انیماتور های حرفه ای همگی می توانند از بلندر استفاده کنند.
جالب است بدانید نرم افزار جذاب بلندر یکی از ابزار های تخصصی مورد استفاده ناسا هم هست.
این مجموعه فوق حرفه ای و بسیار شاخص در جهان برای ساخت مدل های عمومی خود از نرم افزار Blender استفاده می کنند.

تاریخچه نرم افزار Blender

این نرم افزار توسط یک مدیر هنری و توسعه دهنده نرم افزاری هلندی به نام Ton Roosendaa طراحی و ساخته شد. این هنرمند علاقه مند به کار های فنی و خلاقانه با گرفتن مدرک طراحی صنعتی کار خود را آغاز کرد.
Ton Roosendaa ابتدا کار خود را با ایجاد استودیوی انیمیشن سازی سه بعدی خود با نام NeoGeo در سال 1989 آغاز کرد. او یک سری فایل های ابتدایی با نام بلندر را در سال 1994 نوشت و در نهایت نسخه اولیه بلندر به عنوان یک نرم افزار داخلی برای استودیوی NeoGeo برنامه ریزی شد.
در ادامه این نرم افزار به یک موسسه غیر انتفاعی به نام بلندر تعلق یافت و اولین نسخه رسمی نرم افزار بلندر توسط این موسسه در سال 2002 منتشر شد. آخرین نسخه نیز در سال 2021 انتشار یافت. این برنامه به 36 زبان در دسترس است و برای سیستم عامل هایی مانند لینوکس، ویندوز، مک، دراگون فلای و اندروید در دسترس است.

جایگاه نرم افزار بلندر در دنیای فناوری های کامپیوتری

این نرم افزار برای افزایش خلاقیت است. با وجود بلندر در دنیای طراحی، قدرت و خلاقیت کاربران در هر سطحی چندین برابر می شود. آن ها می توانند با بلندر هر آن چه که در تصور خود دارند را بسازند. برای افرادی که می خواهند مدل هایی را برای چاپ سه بعدی بسازند، بلندر یک ابزار بسیار ارزشمند است.
این نرم افزار بدون شک یکی از اصلی ترین نرم افزار های گرافیکی کامپیوتری سه بعدی ساز است که در حوزه های تخصصی مختلف کارایی دارد.
کاربران در هر بخش و تخصصی می توانند از بلندر برای هر منظوری استفاده کنند. از همه مهم تر این که این نرم افزار با تمام قابلیت هایی که دارد و با این همه ویژگی برجسته به صورت رایگان در دسترس کاربران است و آن ها می توانند با خلق مدل های خود در بلندر، آن را مستقیما با دیگران به اشتراک گذاشته و حتی مدل ها و طرح های خود را از طریق بلندر به فروش برسانند. همین موارد موجب شده این نرم افزار در دنیای فناوری های کامپیوتری جایگاه بالایی داشته باشد.

نرم افزار بلندر
آشنایی با نرم افزار بلندر

ویژگی ها و قابلیت های نرم افزار بلندر را بشناسیم

بلندر مملو از ابزار های مفیدی است که به کاربر این امکان را می دهد تخیلات و افکار خود را به واقعیت نزدیک تر کند. برخی از این ابزار ها اختصاصا برای افراد مبتدی مفید تر است. برخی نیز مناسب افرادی است که در سطوح تخصصی از بلندر استفاده می کنند.
ابزار های مدل سازی نرم افزار بی نظیر است و تنوع بالایی دارد. ابزار های مجسمه سازی نیز در این نرم افزار در دسترس کاربران است و به خلق آثار هنری منحصر به فردی کمک می کند. ابزار های بافت دهی و متریال دهی نرم افزار بلندر، نمونه کار هایی مبتنی بر واقعیت را ارائه خواهد داد.
دسته بعدی ابزار های با کیفیت نرم افزار، ابزار های نورپردازی در برنامه بلندر است. در کنار مدل های ایستای با کیفیت، می توان با استفاده از قابلیت های متحرک سازی و انیمیشن سازی نرم افزار بلندر، مدل هایی سه بعدی و پویا را ایجاد کرد. انیمیشن هایی با گرافیک بسیار با کیفیت در بلندر ایجاد خواهد شد.

ابزار اسکریپت نویسی بلندر

اما برای کسانی که به کاوش های بیش تری در نرم افزار Blender نیاز دارند، تکنیک ها و ابزار های پیشرفته تری هم در این برنامه وجود دارد.

ابزار های پیشرفته سه بعدی مانند مداد های گریس ترکیبی دو بعدی و سه بعدی، ابزار های شبیه سازی فیزیکی، ابزار های اسکریپت نویسی و از همه مهم تر ابزار های VFX برای افزودن جلوه های ویژه بصری از دیگر قابلیت های این نرم افزار است.
جلوه های ویژه بصری، افکت گذاری های تصویری و صوتی و در نهایت رندرینگ واقع گرایانه همه و همه در کنار سایر قابلیت های ذکر شده، نرم افزار بلندر را به یک برنامه کامل و جامع مدل سازی سه بعدی تبدیل کرده است.
ابزار اسکریپت نویسی بلندر هم این امکان را به کاربران می دهد تا برنامه ها را مطابق نیاز های خود شکل دهند

انیمیشن سازی با نرم افزار بلندر
نرم افزار گرافیکی سه بعدی ساز
ویژگی ها و قابلیت های بلندر

قلم Grease در نرم افزار Blender

یکی از ابزار های پیشرفته تر نرم افزار، قلم Grease است.
یک ابزار فوق العاده جذاب و بسیار محبوب که به کاربران این امکان را می دهد تا فضا ها و مدل های سه بعدی خود را با استفاده از یک براش دو بعدی ترسیم کنند.
آن ها می توانند با استفاده از یک فضای کاری هیبرید، انیمیشن های دو بعدی را ایجاد کنند.

ابزار های شبیه سازی فیزیکی

این بخش هم موجب ارتقای کیفیت مدل های ساخته شده می شود و آن ها را بیش از پیش به واقعیت نزدیک می کند. شبیه سازی های فیزیکی مانند ایجاد جاذبه، شبیه سازی پارچه و لباس ها و ایجاد مو می تواند جذابیت زیادی داشته باشد.
سایر موارد شبیه سازی شده در این ابزار نرم افزار بلندر شامل شبیه سازی آتش و دود و اثرات ذرات مایع و قطرات آب می شود.

ابزار های رندرینگ و ویرایش ویدئو نرم افزار بلندر

بخش مهم دیگر کار هایی که می توان با بلندر انجام داد، ارائه رندرینگ های بسیار با کیفیت و واقع گرایانه است. موتور رندر قدرت مند نرم افزار به کاربر این امکان را می دهد تا تصاویر و طراحی های خود را در فرمت های مختلف و با وضوح تصویر متفاوتی ارائه دهد.
علاوه بر این ابزار های متعددی برای ویرایش ویدئو و افکت های بصری در نرم افزار بلندر وجود دارد. این ابزار ها نیز رندر های ایجاد شده را به انیمیشن های بسیار با کیفیت تری تبدیل می کند. .

مزیت های قابل توجه نرم افزار بلندر

تا این جا به قابلیت های این برنامه اشاره کردیم. اما برخی ویژگی ها و نکات در خصوص بلندر موجب شده مزیت هایی برای این برنامه وجود داشته باشد. اول از همه ابزار های قدرت مند مدل سازی و مجسمه سازی در نرم افزار Blender است. البته با تمام این ویژگی ها در یک نرم افزار، جای تعجب نیست که چرا بسیاری استفاده از بلندر را ترجیح می دهند.

هیچ هنر سه بعدی بدون اشیا و مدل های سه بعدی وجود ندارد. به همین دلیل ابزار های قدرت مند برای ایجاد مدل های سه بعدی و مجسمه سازی سه بعدی اهمیت زیادی دارد. بلندر به خوبی در این بخش کارایی دارد. روش های مختلفی برای ایجاد مدل های سه بعدی در نرم افزار بلندر وجود دارد و در نسخه های به روز شده این نرم افزار، این قابلیت ها راحت تر و آسان تر هم شده است.

حداقل های سخت افزاری برای نرم افزار بلندر

مزیت بعدی رایگان بودن نرم افزار است. خصوصا که با توجه به رایگان بودن برنامه، قابلیت ها و دسترسی های آن بسیار کامل است.
نرم افزار کاربردی بلندر را می توان در نسخه های مختلف برای سیستم عامل های متفاوتی نظیر مک و ویندوز مورد استفاده قرار داد و همین محدودیت های کاربری نرم افزار را کاهش می دهد.

برای استفاده از نرم افزار بلندر به مشخصات نرم افزاری به خصوصی نیاز نیست و با یک سری حداقل های سخت افزاری مانند رم چهار گیگ، پردازنده دو هسته ای 64 بیتی و کارت گرافیک حداقل یک گیگابایتی، در کنار یک سیستم عامل به روز شده می توان از بلندر استفاده کرد.

آموزش بلندر
قابلیت های نرم افزار بلندر

بلندر نرم افزار مورد استفاده تخصص های مختلف است

این نرم افزار به صورت کلی مناسب نیاز ها و کاربری افراد مختلفی است و طیف گسترده ای از تخصص ها از آن استفاده می کنند. البته این طور به نظر می رسد که این نرم افزار بهترین گزینه برای کسانی است که درکی ابتدایی از مدل سازی سه بعدی دارند.
این نرم افزار به صورت گسترده به منظور سرگرمی برای ایجاد مدل های سه بعدی، آبجکت و اشیای مختلف برای چاپ سه بعدی، کار های هنری و طراحی های سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرد. در سطوح حرفه ای نیز بلندر نرم افزار انتخابی جهت ویرایش و منطبق سازی مدل ها و طرح ها در مرحله پیش از انتشار مدل های سه بعدی است.
البته نرم افزار بلندر می تواند برای طراحی های پروتوتایپ هم استفاده شود. با این حال تاثیر و کارایی آن در حد سایر برنامه های مشابه مهندسی نیست.

اما در مقابل بهترین و اصلی ترین گزینه برای ایجاد افکت های گرافیکی بسیار با کیفیت در فیلم ها و انیمیشن ها است.
مشخصه های انیمیشن سازی بلندر، این برنامه را به یک ابزار تخصصی و مهم در صنعت فیلم سازی و سینما تبدیل کرده است. این برنامه از محبوب ترین و کاربردی ترین ابزار هایی است که انیماتور ها در ساخت انیمیشن های شان از آن استفاده می کنند.
با توجه به تمام این موارد، به نظر می رسد آموزش و یادگیری نحوه کار با بلندر یکی از مهم ترین کار هایی است که طراحان و مدل سازان سه بعدی باید در نظر داشته باشند. خصوصا اگر مدل سازی و انیمیشن سازی بخش مهمی از کار آن ها باشد، استفاده از دوره های آموزشی کار با این نرم افزار بهترین گزینه برای آن ها خواهد بود.

سوالات متداول نرم افزار بلندر

از نرم افزار بلندر برای چه کاری استفاده می شود؟

بلندر یک نرم افزار متن باز برای طراحی و مدل سازی سه بعدی است که از آن برای مدل سازی، انیمیشن سازی، شبیه سازی، رندرینگ، ترکیب بندی، ردیابی حرکت، ویرایش ویدئو و ساخت بازی های ویدئویی با کیفیت استفاده می شود.

آیا نرم افزار بلندر برای مبتدیان نرم افزار مناسبی است؟

کار با بلندر برای افراد مبتدی کمی دشوار است چرا که این نرم افزار پیچیدگی های خود را داشته و برای کار با آن به مهارت های ضروری نیاز است. این مهارت ها برای افراد مبتدی بسیار تازه و نا آشناست و به همین دلیل هم کار با بلندر برای این افراد آسان نیست. اما با این حال اگر افراد مبتدی یک روند اولیه و آهسته در آموزش کار با بلندر را در پیش بگیرند و از یک محتوای آموزشی برجسته استفاده کنند، در کنار تمرین های مکرر در زمینه های مختلف با نرم افزار بلندر می توانند به خوبی با این برنامه کار کنند.

آیا نرم افزار بلندر یک نرم افزار CAD محسوب می شود؟

خیر، با وجودی که بلندر نیز یکی از نرم افزار های معرفی شده توسط شرکت توسعه نرم افزاری تولید کننده نرم افزارهای CAD است، با این حال اما بلندر به هیچ عنوان یک نرم افزار مبتنی بر CAD نیست. در واقع بلندر کاملا یک ابزار هنری است و ایده ها و دیدگاه های هنری را با هم ترکیب می کند. این کاملا بر عکس نرم افزارهای CAD است که در آن ایده های هنری کنار گذاشته شده و بیشتر ریاضیات، فیزیک، هندسه و دقت بالا مد نظر است.

5/5 - (30 امتیاز)

مطالعه بیشتر

ایا لازم است که شما پریمیر پرو را بیاموزید؟
پریمیر چیست ؟ و چه کاربردهایی دارد ؟
راینو برای معماری
دستکاری عکس یا منیپولیشن + راهنمایی کامل
چگونه محدودیت بازگشت به عقب در فتوشاپ را بیشتر کنیم؟
کاربرد های اتوکد
کاربردهای نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی
نرم افزار Adobe XD (ادوبی ایکس دی) چیست و چه کاربرد هایی دارد؟
آموزش تبدیل اتوکد به پی دی اف با کیفیت بالا
نصب و راه اندازی نرم افزار ماتریکس + آموزش تصویری و فیلم
تفاوت بین تصاویر پیکسلی و وکتوری چیست؟
کاربرد کورل در گرافیک
نرم افزار تری دی مکس در بازی سازی
ابزار های ایلوستریتور چه کاربرد هایی دارند؟
چگونه اتوکد را نصب کنیم؟ قدم به قدم نصب با تصویر
چگونه از ابزار براش در فتوشاپ استفاده کنیم
چگونه فتوشاپ را نصب کنیم؟
10 موردی که نمی دانستید با ZBrush می توان انجام داد.
بهترین قالب های افترافکت کدامند؟
نحوه ساخت پریست پروکسی اختصاصی در پریمیر
فتوشاپ و ایلوستریتور چگونه در کنار هم قدرتمند می شوند ؟ فیلم آموزشی
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.