اصول فرم کار
برای یاد گرفتن تکنیک های مربوط به نور، اصولی وجود دارد که ابتدا باید درک شود.
نورپردازی در تصویرگری از جلو
بیشتر افراد نقاشی یا طراحی را از مکان هایی که نور از طرفین میتابد را ترجیح میدهند چرا که از سمتی که سایه دار است میتوانند بهتر نقاشی کنند اما این افراد دارند یک چیز فوق العاده را از دست میدهند! نور پردازی از جلو باعث میشود یک شکل صاف ایجاد شود اما این امکان را میدهد که طراحی دو بعدی انجام شود.
این موضوع کل تصویر شما را تحت تاثیر قرار میدهد در اینجا چند نمونه از مطالبی که در مورد نورپردازی است را میخوانید.
به جای هایلایت کردن لبه ها میتوانید سایه ایجاد کنید :
نورپردازی رامبراند (Rembrandt)
این تکنیک نورپردازی برای پرتره، به نام خالق آن است . یک طرف صورت تحت سایه عمیقی از سمت دیگر آن قرار میگیرد و مثلث کوچکی زیر چشم و روی گونه ایجاد میشود.این کار ، افکت دراماتیکی ایجاد میکند که امروزه بسیار پرکاربرد و محبوب است.
نور پردازی لبه (Rim)
به این تکنیک نور پردازی edge هم میگویند. در این تکنیک، نوری در لبه سوژه ایجاد میشود .
Floorlighting
نور از قسمت زیرین در یک تصویری که شب را نشان میدهد میتواند حس ترس و
وحشت را ایجاد کند، حتی اگر این نور از یک آتش، صفحه کامپیوتر یا .. تابیده شده باشد .
ما برای این که مشکل ایجاد نشود نور را از کوه ها میتابانیم.
اما از شیوه های دیگری هم میتواند استفاده کرد مانند کاری که در این تصویر خلاقانه انجام شده:
نورپردازی در تصویرگری به روش Contre Jour
این یک نوع نور پس زمینه است که در واقع سوژه جلوی نور را میگیرد و فقط نور از اطراف سوژه قابل مشاهده است.
احتمالا این افکت را در راهرو ها یا جاهای دیگری دیده اید.
نور افکن
افکت نور افکن میتواند تمرکز را روی نقطه مورد نظر شما قرار دهد.
برای مثال، Malika Favre از این تکنیک استفاده کرده تا تمرکز را روی شخصیت اصلی در این صحنه قرار دهد:
نوپردازی انعکاسی
نوری که استفاده میشود میتواند بارتاب نور از یک سطح رنگی باشد و رنگ سوژه را کمی تغییر دهد، انگار که یک ماده ژل مانند روی سوژه کشیده شده باشد.
نتیجه ترکیب رنگ و نور بسیار جالب است به خصوص در فضاهای باز، به دلیل وجود آسمان و خورشید
همینطور که دور میشوید نور منعکس شده هم کم میشود مگر اینکه منبع نور بسیار بزرگ باشد
اگر بقیه منابع نور را حذف کنید، افکت کاملا واضح است.
رنگ سایه، ترکیبی از نورهای تابیده شده و رنگ خود سوژه است
در روزهای افتابی، سطوح عمودی در سایه معمولا دو خصوصیت را دارند:زمین روشن و آسمان آبی
در این لینک میتوانید با جزییات بیشتری به این موضوع پرداخته است که چطور میتوانید نورپردازی انعکاسی را به نقاشی خود اضافه کنید.
نتیجه
اگر در صنعت فیلم سازی یا عکاسی هستید .
مطمئنیم که این برای شما جدید نیست اما اگر پیش زمینه تصویرگری یا نقاشی
داشته باشید، بعضی از این تکنیک ها به شما کمک میکند که به تصاویر خود جان ببخشید.
پی نوشت
تقریبا در بیشتر پرتره هایی که دیده اید از این تکنیک نورپردازی استفاده شده است.
با یک اتاق تاریک و یک سوژه شروع کنید و یک نور از روبرو اضافه کنید این نور اصلی است.
بعد از یک طرف نور دیگری اضافه میکنید که شدت آن باید از نور اصلی کمتر باشد کارش
این است که نور اصلی را روی سطح سوژه متعادل کند بعد نور پس زمینه قرار
داده میشود که میتواند پشت یا در طرفین سوژه باشد و هدف آن ایجاد یک هایلایت لبه ی سوژه است.
سوالات و پاسخ هایی که در این بخش بیشتر مطرح شده است .
بیشتر افراد نقاشی یا طراحی را از مکان هایی که نور از طرفین میتابد را ترجیح میدهند چرا که از سمتی که سایه دار است میتوانند بهتر نقاشی کنند.
این افراد دارند یک چیز فوق العاده را از دست میدهند! نور پردازی از جلو باعث میشود یک شکل صاف ایجاد شود اما این امکان را میدهد که طراحی دو بعدی انجام شود.
بله ، هم بصورت حضوری و هم بصورت آنلاین و غیرحضوری برگزار می کنیم برای اطلاعات بیشتر داخل سایت تصویرگران پویا اندیش شوید.
این تکنیک نورپردازی برای پرتره، به نام خالق آن است .
یک طرف صورت تحت سایه عمیقی از سمت دیگر آن قرار میگیرد و مثلث کوچکی زیر چشم و روی گونه ایجاد میشود.
به این تکنیک نور پردازی edge هم میگویند.
در این تکنیک، نوری در لبه سوژه ایجاد میشود.
نور از قسمت زیرین در یک تصویری که شب را نشان میدهد میتواند حس ترس و وحشت را ایجاد کند، حتی اگر این نور از یک آتش، صفحه کامپیوتر یا .. تابیده شده باشد .
نوری که استفاده میشود میتواند بارتاب نور از یک سطح رنگی باشد و رنگ سوژه را کمی تغییر دهد، انگار که یک ماده ژل مانند روی سوژه کشیده شده باشد.