انواع تصویرسازی بر اساس تکنیکهای مورد استفاده
ما میتوانیم انواع تصویرسازی را بر اساس تکنیکهای مورد استفاده به دو گروه عمده تقسیم کنیم:
- تصویرسازی سنتی
- و مدرن.
به مرور زمان، تکنیکهای تصویرسازی همزمان با تغییر و تحول در مواد مورد استفاده متحول شد.
هنرمندان قبلاً به کاغذ، رنگ و مداد وابسته بودند اما با ظهور عصر دیجیتال، حتی هنرمندانی که به قالبها و روشهای سنتی عادت داشتند نیز کار با ابزارهای دیجیتال را شروع کردند.
برای مثال با کمک نرمافزارهای سه بعدی و دو بعدی مانند :
- Photoshop
- و 3DMAX
ابزارها و تکنیکهای دیجیتال از مواد و افکتهای سنتی تبعیت میکنند و با آنها میتوان به راحتی استفاده از مواد مختلف را شبیهسازی کرد.
دربارهی انواع تصویرسازی سنتی
در ادامه به انواع روشها و تکنیکهای سنتی برای تصویرسازی اشاره میشود
1. انواع تصویر سازی با چوبتراشی
این یکی از تکنیکهایی است که در قدیمیترین کتب میتوان مشاهده کرد.
چوبتراشی در قرون وسطی طرفداران زیادی داشت و بعد از اختراع دستگاه چاپ فشاری، به گزینهی اول برای انتقال تصویرسازی روی کاغذ تبدیل شد.
تراشیدن تصویرسازی رو چوب این امکان را فراهم میکرد تا کتابهایی که در تیراژ بالا چاپ میشدند. همگی دارای تصویرسازیهای یکنواخت و زیبایی باشند.
ویژگی تصویر سازی با چوب تراشی
ویژگی بارز این تکنیک استفاده از رنگهای متضاد است؛ کنتراست بین مناطق تاریک و روشن در تصویرسازی و همچنین شکلهای نسبتاً بزرگ.
بسیاری از تصویرسازهای کنونی که بافت و حس این تکنیک را دوست دارند همچنان آن را به سایر تکنیکها ترجیح میدهند.
انواع دیگر تصویرسازی بر اساس تکنیک مورد استفاده، آمادهسازی، مواد و دانش مخصوص، شامل موارد زیر میشوند.
2. حکاکی روی فلز
در این تکنیک، یک صفحهی فلزی (معمولاً از جنس مس، روی یا آهن) با مومی که در برابر اسید مقاوم باشد پوشانده میشود.
سپس، هنرمند با استفاده از سوزنهای حکاکی طرح و خطوطی که میخواهد در اثر نهایی دیده شوند را روی صفحه حک میکند.
در مرحلهی بعد، این صفحه درون یک وان اسیدی قرار میگیرد و اسید نیز مناطقی که حکاکی شده را میخورد و در نتیجه خطوطی داخل صفحه ایجاد میشود.
موم باقی مانده از روی صفحه پاک میشود. بعد از اینکه تمام سطح صفحه با جوهر پوشش داده شد، جوهر را روی سطح پاک میکنند تا فقط در مناطقی که حکاکی شده باقی بماند.
ویژگی تصویرسازی با تکنیک حکاکی
در مرحلهی آخر، صفحه همراه با یک برگ کاغذ زیر دستگاه چاپ فشاری قرار میگیرد و کاغذ جوهرهای موجود در شیارهای صفحه را به خود جذب میکند و اثر چاپ میشود.
بسته به نوع تکنیک حکاکی مورد استفاده، تصویرسازی میتواند ظاهری شبیه به آبرنگ یا نقاشی با مداد را داشته باشد، همراه با جزئیاتی ظریف.
3. انواع تصویر سازی با مداد
شاید یکی از پرطرفدارترین تکنیکها برای تصویرسازی استفاده از مداد باشد. مداد این امکان را به شما میدهد تا سایههایی نرم و خطوطی واضح و دقیق ایجاد کنید.
گاهی اوقات، تصویرسازها تمایل دارند تا طرح اولیه (چرکنویس) را با مداد کشیده شود. و اثر نهایی را با ابزاری دیگر تکمیل کنند.
4. انواع تصویر سازی با زغال
تصویرسازیهایی که با زغال انجام میشوند اغلب به اندازهی نمونههای مدادی یا خودکاری دقیق نیستند.
اما برای تصویرسازی داستانهای کوتاه، طرحهای ساده و اولیه و کنجها نسبت به روشهای دیگر ترجیح داده میشوند. انعطافپذیری زغال به هنرمند این اجازه را میدهد تا گسترهای از:
- بافتها،
- سایهها،
- مواد،
- مردم،
- اشیا
- و جهان طبیعی را به تصویر بکشد.
هنرمندان معمولاً از انگشت خود یا یک دستمال استفاده میکنند. تا زغالهای کشیده شده روی کاغذ را به یکدیگر ترکیب کرده و سایههایی نرم را به وجود بیاورند. شاید مهمترین تفاوت زغال با مداد این باشد که خطوطی که با زغال کشیده میشوند همیشه پهنتر، نرمتر و تاریکتر هستند.
5. لیتوگرافی
لیتوگرافی از واژهای یونانی معادل «سنگ» ریشه میگیرد. اوایل، تصویر با استفاده از نفت، چربی یا موم روی سطح صفحهای از جنس آهک کشیده میشد.
امروزه، بیشتر انواع کتابها و مجلات تیراژ بالا، به ویژه زمانی که تصویرسازی رنگی داشته باشند.
با استفاده از لیتوگرافی افست چاپ میشوند که از سال 1960 به یکی از متداولترین فناوریهای چاپ تبدیل شده است.
6.انواع تصویرسازی با آبرنگ
مهمترین ویژگی در تصویرسازی با آبرنگ این است که با استفاده از رنگدانهها و اضافه کردن آب، سایههایی با درجهی وضوح مختلف ایجاد شود.
نرمی، تخیل و عمق بالا جزو ویژگیهای اصلیای هستند که در هنگام مشاهدهی آثار آبرنگی حس میکنید.
تصویرسازها ترجیح میدهند که از این تکنیک به دلیل سبکی آن برای کتابهای آشپزی، زنان و مد استفاده کنند.
این یکی از سادهترین تکنیکهایی که میتوان رنگها را با یکدیگر ترکیب کرد، ویژگیای که برای انواع سبکهای تصویرسازی مورد نیاز است. تکنیک بعدی رابطهی خویشاوندی نزدیکی با آبرنگ دارد.
7.انواع تصویر سازی با گواش
این تکنیک به نسبت آبرنگ، دارای سایههایی غنیتر، ضخیمتر و تاریکتر است و حتی بعد از چند سال هم میتوان مجدداً روی آن کار کرد.
هنرمندان تجاری معمولاً از گواش برای کارهایی مانند :
- پوستر،
- تصویرسازی،
- کمیک
- و سایر طراحیها استفاده میکنند.
بیشتر انیمیشنهای قرن بیستم از گواش برای ایجاد رنگهای تیره و از آبرنگ برای بکگراند استفاده میکردند. استفاده از گواش برای پوستر از آن جهت مورد استقبال قرار میگیرد که با تبخیر آب نسبتاً سریع خشک میشود.
بیشتر بخوانید : اهمیت تصویرسازی در تبلیغات
8. انواع تصویر سازی اکریلیک
اکریلیک یکی از تکنیکهای موردعلاقهی تازهکارهاست زیرا کار کردن با آن نسبت به آبرنگ و رنگ روغنی آسانتر است. البته هنرمند میتواند افکتهای مشابه رنگ روغن و آبرنگ را با استفاده از این تکنیک اجرا کند.
میتوان آنها را روی هر سطحی اجرا کرد و وقتی خشک شوند، ضدآب خواهند شد.
این رنگها انعطافپذیری و قابلیتهای زیادی دارند زیرا در انواع شبنما، متالیک و سایر افکتها نیز ارائه میشوند.
9.انواع تصویر سازی با کلاژ
کُلاژ از واژهی فرانسوی coller به معنی « چسباندن » ریشه میگیرد.
کلاژ تکنیکی است که در آن، از جمعآوری و ترکیب فُرمها و مواد مختلف برای ساخت اثر هنری جدید استفاده میشود.
این نوع تصویرسازی در سالهای اخیر بسیار طرفدار پیدا کرده. حتی به عنوان الهامبخش یکی از ترندهای بزرگ material design نیز در نظر گرفته میشود. تصویرسازها اغلب با استفاده از لایههای مختلف کلاژ، حالتی سه بعدی و زیبا را ایجاد میکنند که عمق تصویر را افزایش میدهد.
10. انواع تصویر سازی با خودکار و جوهر
تصویرسازی با جوهر این امکان را به هنرمند میدهد تا کنتراست بالایی را در بعضی مناطق ایجاد کند.
بیشتر تصویرسازیهایی که از این تکنیک بهره میبرند، با استفاده از یک رنگ جوهر در پسزمینهای روشن ایجاد شدهاند که باعث افزایش کنتراست اثر میشود.
جوهر، مادهای ارزانقیمت و همیشه در دسترس است که حمل آن راحت بوده و از قدرت بیان بالایی هم برخوردار است. کنتراست بالای تصویرسازیهایی که با چوبتراشی ایجاد میشدند را به یاد میآورید؟
خُب، جوهر به شما این امکان را میدهد که با آزادی عمل بیشتری کار کرده و حتی خطوط ظریفتری ایجاد کنید.
گاهی اوقات، تنظیم درجات مختلف کمرنگی یا پررنگی سخت است مگر اینکه از جوهر و قلم مو استفاده شود. میزان شدت رنگ را همچنین میتوان با ایجاد نقاط در فاصلههای مختلف ایجاد نمود .
انواع تصویر سازی با تکنیکهای مدرن
همانطور که قبلاً اشاره کردیم، با پیشرفت فناوریها و قدم نهادن در عصر به اصطلاح دیجیتال، قابلیتهای هنرمندان برای بیان مفاهیم رشد سریع و آزادانهای داشت.
اولین صفحه الکترونیکی برای طراحی در سال 1888 اختراع شد.
از آن به بعد، فناوری همواره در حال پیشرفت و پیچیدهتر شدن بوده است و اکنون بسیاری از تصویرسازها به تبلتهای امروزی عادت کردهاند، دستگاههایی که به رایانه متصل میشوند.
هنرمندان با استفاده از قلم مخصوص تبلت روی آن طراحی را انجام میدهند و سپس آن را برای ویرایش با نرمافزارهای نقاشی مانند:
- Photoshop
- ، Artrage،
- Ikscape و غیره به رایانه منتقل میکنند.
این نرمافزارها بسیاری از قلمها، مدادها، ابزارهای طراحی، کاغذ و افکتهای مختلف را شبیهسازی میکنند.
تصویرسازیهایی که توسط امکانات دیجیتال ایجاد میشوند را میتوانیم به دو گروه عمده تقسیم کنیم:
1. انواع تصویرسازیهای دیجیتال فریهند
تصویرسازی با فریهند به شما این امکان را میدهد تا خطوط و تغییر سایههایی نرم، پسزمینهی پیچیده و جزئیات ظریفی داشته باشید.
بیشتر این تصویرسازیها در قالب گرافیک شطرنجی هستند و تنها میتوان آنها را در اندازههای مشخصی چاپ کرد و اگر بزرگتر از حدی شوند، کیفیت خود را از دست خواهند داد.
دربارهی تفاوت بین گرافیک شطرنجی و وکتور میتوانید در اینجا نکاتی را مطالعه کنید.
2. گرافیکهای وکتورگرافیکها/تصویرسازیهای وکتور در گروه بعدی قرار میگیرند.
نوع ساخت این تصاویر به گونهای است که کوچک یا بزرگ کردن آن موجب از دست رفتن کیفیت نمیشود. به طور کلی، نمایش انتقالها و سایههای نرم با استفاده از وکتور سختتر است اما مزیتهای خود را برای انواع خاصی از تصاویر دارد و برای طراحی وبسایت نیز بسیار محبوب است.
شما به سادگی میتوانید وکتورها را با توجه به خطوط، شکلها و بافت واضحی که دارند شناسایی کنید.
3. گرافیکهای وکتورگرافیکها/تصویرسازیهای وکتور در گروه بعدی قرار میگیرند.
نوع ساخت این تصاویر به گونهای است که کوچک یا بزرگ کردن آن موجب از دست رفتن کیفیت نمیشود. به طور کلی، نمایش انتقالها و سایههای نرم با استفاده از وکتور سختتر است اما مزیتهای خود را برای انواع خاصی از تصاویر دارد و برای طراحی وبسایت نیز بسیار محبوب است.
شما به سادگی میتوانید وکتورها را با توجه به خطوط، شکلها و بافت واضحی که دارند شناسایی کنید.
سوالات متداول
چوبتراشی در قرون وسطی طرفداران زیادی داشت و بعد از اختراع دستگاه چاپ فشاری، به گزینهی اول برای انتقال تصویرسازی روی کاغذ تبدیل شد.
این تکنیک استفاده از رنگهای متضاد است؛ کنتراست بین مناطق تاریک و روشن در تصویرسازی و همچنین شکلهای نسبتاً بزرگ.
بله ، هم بصورت حضوری و هم بصورت آنلاین و غیرحضوری برگزار می کنیم برای اطلاعات بیشتر داخل سایت تصویرگران پویا اندیش شوید.
در این تکنیک، یک صفحهی فلزی (معمولاً از جنس مس، روی یا آهن) با مومی که در برابر اسید مقاوم باشد پوشانده میشود.
یکی از پرطرفدارترین تکنیکها برای تصویرسازی استفاده از مداد باشد.
مداد این امکان را به شما میدهد تا سایههایی نرم و خطوطی واضح و دقیق ایجاد کنید.
انعطافپذیری زغال به هنرمند این اجازه را میدهد تا گسترهای از بافتها، سایهها، مواد، مردم، اشیا و جهان طبیعی را به تصویر بکشد.
مهمترین ویژگی در تصویرسازی با آبرنگ این است که با استفاده از رنگدانهها و اضافه کردن آب، سایههایی با درجهی وضوح مختلف ایجاد شود.