پویا اندیش مرکز آموزش های تخصصی هنر

مشاوره رایگان دوره ها

۱۱۰ ۱۱۱ ۰۲۱-۲۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوره های نیمه دوم نوروز 1403

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

پکیج های آموزشی پویااندیش با تخفیف های تکرار نشدنی

فرصت رو از دست نده و
همین حالا ثبت نام کن !

تصویرگران پویااندیش

مرکز آموزش های تخصصی هنر

پارچه کرپ چیست

پارچه کرپ چیست و انواع کاربردهای آن

فهرست عناوین

کرپ چیست؟

پارچه کرپ از پارچه‌ های مورد علاقۀ طراحان لباس و مشتریان است. این پارچه یکی از پراستفاده‌ ترین  پارچه‌ ها در صنعت پوشاک به شمار می ‌رود که هم راحت و سبک است و هم زیاد چروک نمی ‌شود. کرپ، نوعی پارچۀ نرم و لطیف است که روی آن،‌ چروک‌ های ظریفی نقش بسته است. این چروک‌ های ظریف را هم می ‌توان در طول مرحلۀ بافت پارچه ایجاد کرد و هم پس از اتمام فرایند بافت که با استفاده از حرارت و فشار صورت می گیرد. برای تولید پارچۀ کرپ، از انواع الیاف استفاده می ‌شود؛ اما الیاف ابریشمی و کتان، از پرکاربردترین آن‌ ها به شمار می ‌رود؛ به همین ترتیب، پارچۀ کرپ انواع مختلفی دارد. در این مطلب، انواع پارچه کرپ را معرفی خواهیم کرد و از ویژگی‌ های آن‌ ها خواهیم گفت. با تصویرگران پویااندیش همراه باشید!

قیمت پارچه کرپ

معرفی پارچه کرپ

پیش از آنکه به سراغ معرفی انواع پارچۀ کرپ برویم، کرپ را معرفی می ‌کنیم. کرپ، نوعی پارچۀ نازک و لطیف است که ظاهری نسبتاً چروک دارد. پارچۀ کرپ، بافت سفت و محکمی دارد و معمولاً از آن برای دوختن لباس زنانه استفاده می ‌شود. واژۀ کرپ، فقط به یک نوع پارچه اطلاق نمی ‌شود، بلکه این پارچه، انواع مختلفی دارد. انواع مختلف کرپ، از الیاف مختلف تولید می ‌شود. الیاف ابریشمی و پنبه ‌ای، از پرکاربردترین انواع الیاف در بافت پارچۀ کرپ به شمار می ‌روند. در ادامه، برخی از انواع پارچۀ کرپ را معرفی خواهیم کرد.

انواع مختلف کرپ

کرپ  دو شین (Crepe de Chine)

پارچه کرپ دوشین نوعی پارچۀ بسیار سبک و لطیف است و معمولاً آن را با استفاده از الیاف ابریشمی تولید می ‌کنند.
کرپ دوشین، پارچه‌ ای بسیار ظریف است و معمولاً از آن برای دوختن لباس‌ ها ی لاکچری و لباس شب استفاده می ‌کنند.
یادتان باشد که آفتاب و عرق بدن، سبب فرسوده شدن پارچۀ کرپ دوشین می ‌شوند. می ‌توان کرپ دو شین را پرطرفدارترین نوع کرپ دانست.
کشورهای آسیایی، مانند چین، کره، تایلند و هند، از بزرگترین صادرکننده‌ های کرپ دو شین محسوب می ‌شوند.

بیشتر بخوانید: پارچه ریون چیست و کاربردها و انواع آن؟

پارچه کرپ دوشین

کرپ ژرژت (Crepe georgette)

پارچه کرپ ژرژت دومین نوع پر استفاده و پرطرفدار کرپ به شمار می ‌رود. کرپ ژرژت، نوعی پارچۀ نازک بوده و معمولاً جنس آن از ابریشم است.
کرپ ژرژت به خاطر خاصیت کشی‌ اش، گزینۀ بسیار خوبی برای دوختن لباس‌ های تنگ به شمار می ‌رود.
این نوع کرپ را شیفون نیز می ‌نامند. کرپ ژرژت پارچه‌ ای بسیار نرم، سبک و لخت است و این ویژگی‌ ها آن را به گزینۀ بسیار خوبی برای دوختن لباس‌ های زنانه تبدیل کرده است. از کرپ ژرژت برای دوختن لباس شب، شومیز، پیراهن و همچنین دامن استفاده می ‌شود.

بیشتر بخوانید: انواع پارچه برای لباس مجلسی

پارچه کرپ ژرژت

پارچه کرپ ایروفان (Aerophane)

کرپ ایروفان یکی دیگر از انواع کرپ به شمار می ‌رود. این پارچۀ ظریف با استفاده از الیاف ابریشمی تولید می ‌شود. کرپ ایروفان در سال 1861 به عنوان کرپ ایروفان به بازار معرفی شد و در قرن نوزدهم بسیار پر طرفدار و محبوب بود. از کرپ ایروفان برای دوختن لباس و وسایل منزل استفاده می ‌کردند.

پارچه کرپ ایروفان (Aerophane)

آلبرت کرپ (ّAlbert Crepe)

آلبرت کرپ یکی دیگر از انواع کرپ است که خاستگاه آن انگلستان است. این نوع کرپ با استفاده از ترکیب الیاف باکیفیت پنبه و ابریشم تولید می ‌شود. در سال 1862، این پارچه برای دوختن لباس عزا به بازار معرفی شد.

آلبرت کرپ

کرپ فرانسوی (ّFrench)

پارچه کرپ فرانسوی نوعی پارچۀ بسیار سبک، کشی و نازک است و معمولاً با استفاده از الیاف ابریشمی یا ریون تولید می ‎شود.

پارچه کرپ فرانسوی

پارچه کرپ پلی استر (Polyester Crepe)

به هر گونه پارچۀ کرپی که با استفاده از الیاف پلی استر تولید شود، «کرپ پلی استر» گفته می ‌شود. این نوع کرپ، بسیار نازک و سبک است و گزینۀ بسیار مناسبی برای دوختن انواع دامن، پیراهن و شومیز به شمار می ‌رود.

پارچه کرپ پلی استر

کرپون (Crepon)

کرپون یا کرپ پشمی، نوعی پارچۀ کرپ است که از ترکیب الیاف ابریشمی و پنبه‌ ای به دست می ‌آید. طرح کرپ ‌مانندی که روی پارچه کرپون مشاهده می ‌کنید، هنگام بافت روی آن نقش می ‌بندد. از کرپون برای تولید زیرپوش و همچنین پیراهن استفاده می ‌شود.

پارچه کرپون

کرپ چارموس (Crepe charmeuse)

پارچه کرپ چارموس نوعی پارچۀ ابریشمی است که با استفاده از تکنیک بافت ساتین بافته می ‌شود. چارموس ابریشمی، درست مثلۀ پارچۀ ساتین، روی درخشان و نرم، و پشت کدری دارد.

پارچه کرپ چارموس

پارچه کرپ موروکان (Moroccan Crepe)

کرپ موروکان، برخلاف دیگر انواع کرپ، سبک و نازک نیست، بلکه ضخیم است و بالطبع، برای تولید آن از الیاف ضخیم استفاده می ‌شود.
کرپ موروکان را با استفاده از الیاف ابریشمی، ریون و پشمی تولید می ‌کنند. از کرپ مورکان برای دوختن کت و شلوار و پیراهن استفاده می ‌شود.

پارچه کرپ موروکان

ساتن پشت کرپ (Crepe-back satin)

ساتن پشت کرپ، یکی دیگر از انواع کرپ است که خصوصیات کرپ و ساتن را یکجا در خود دارد. یک طرف این پارچه نرم و لطیف، درست مانند ساتن است و طرف دیگر آن، درست مانند کرپ، چروک است.

پارچه کرپ پلیسه (Plisse)

کرپ پلیسه یکی دیگر از انواع کرپ به شمار می ‌رود که با استفاده از ابزارها و مواد شیمیایی مختلف، طرح‌ های ریز و ظریفی از پلیسه را روی آن ایجاد می ‌کنند.
کرپ پلیسه معمولاً با استفاده از الیاف پنبه‌ ای تولید می ‌شود. پارچۀ کرپ پلیسه بسیار سفت و محکم است، چروک نمی ‌شود و به اتو هم نیازی ندارد.

کرپ کانتون (Canton crepe)

پارچه کرپ کانتون نیز از انواع ظریف و سبک کرپ به شمار می ‌رود و معمولاً از ریون و ابریشم تولید می ‌شود. این نوع کرپ برای اولین بار در کشور چین تولید شد و نام آن نیز برگرفته از همین کشور است. ظاهر کرپ کانتون بسیار شبیه به کرپ دوشین است؛ اما وزن آن بیشتر است.

پارچه کرپ کانتون

آیا پارچه کرپ گزینه مناسبی برای فصل تابستان است؟

پارچۀ کرپ یکی از بهترین گزینه‌ ها برای فصل تابستان به شمار می ‌رود. این پارچه، هوا را به خوبی از خود عبور می ‌دهد و باعث می ‌شود احساس گرما نکنید.
همان‌ طور که مشاهده کردید، کرپ انواع مختلف دارد؛ از این رو، بهتر است برای فصل تابستان، پارچه ‌ای نازک و خنک انتخاب کنید.

انواع پارچه کرپ

نحوۀ نگهداری و شستشوی پارچه کرپ

پارچه کرپ با استفاده از الیاف و تکنیک‌ های مختلف تولید می ‌شود؛ به همین دلیل، برای مراقبت از هر نوع کرپ، باید از دستورالعمل خاصی پیروی کرد. بیشتر پارچه‌ های کرپ را می ‌توانید با استفاده از ماشین لباسشویی بشویید.
برخی از آن‌ ها نیاز به اتو کشیدن دارد و برخی دیگر پس از شستشو، نیازی به اتو ندارند. در برخی از موارد، می ‌توانید پارچه کرپ را با استفاده از دست و آب سرد بشویید و سپس آن را صاف و در آفتاب پهن کنید تا خشک شود. این پارچه یکی از مقبول ترین پارچه هاست!

پارچه کرپ

بیشتر بخوانید: پارچه سوییت، انواع، نحوه شست و شو و نکات مهم هنگام خرید آن

پایان بخش :

سوالات متداول پارچه کرپ

پارچه های کرپ چه مشخصاتی دارد؟

این پارچه های بسیار محبوب و پر استفاده در صنعت پوشاک بافتی بسیار راحت و سبک دارد و معمولا چروکی زیادی ندارند، اما ظاهر و بافت خود پارچه کمی چروک است. پارچه های کرپ از الیاف های مختلفی مانند ابریشم تولید می شوند و با فرایند های مختلف دوخت و بافت به انواع مختلفی دسته بندی می شوند که از جمله آنها می توان به کرپ ژرژت، کرپ دوشین، کرپ ایروفان، کرپ پلی استر، کرپون، کرپ موروکان و … اشاره کرد.

پارچه کرپ ایروفان چه مشخصاتی دارد؟

پارچه هایی که در دوخت وسایل خانه مانند پرده و … مورد استفاده قرار می گیرد، از نوع کرپ ایروفان است. برای تولید این مدل از کرپ از الیاف ابریشمی با یک بافت بسیار ظریف استفاده می شود. البته می توان از این نوع کرپ برای دوخت لباس های مختلف نیز استفاده کرد.

کرپون چیست و چه کاربردی دارد؟

کرپون در واقع نوعی از پارچه کرپ است که برای تولید آن از الیاف های ابریشمی به همراه پنبه استفاده می شود. به صورت معمول زیرپوش ها و لباس های راحتی و زیر و همچنین پیراهن های خنک خانگی را با استفاده از پارچه کرپون تولید می کنند. این پارچه ها معمولا دارای یک بافت و طرح کرپ مانند هستند.

5/5 - (28 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش ✅ عکس ➕ فیلم
منبع ✅ گروه تحقیقاتی پویااندیش
سطح آموزشی ✅ گام به گام
درجه بندی آموزشی ⭐⭐⭐⭐⭐

آموزشگاه تخصصی هنر تصویرگران پویااندیش

پویااندیش بهت کمک میکنه که با یادگیری اصولی رشته ای که دوست داری ، رویاهات رو به واقعیت تبدیل کنی .
چطوری این کارو میکنه ؟ 👇

اساتید آموزشگاه مجرب ترین اساتید
نحوه برگزاری کلاس حضوری یا آنلاین
نحوه پرداخت امکان پرداخت اقساطی
سطح کلاس گام به گام ویژه بازار کار
نوع مدارک معتبر و قابل ترجمه
پشتیبانی همه جانبه

بهترین سرمایه گذاری ،
 سرمایه گذاری هر فرد روی خودشه

پس منتظر چی هستی ؟

همین حالا دوره دلخواهت رو ثبت نام کن و آینده تو بساز .

دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه
دوره های جذاب ویژه بازار کار
با ارائه مدرک معتبر و قابل ترجمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.