اصول پایه عکاسی: تکنیک های ساده آموزش ترکیب بندی در عکاسی
عکاسی یک فرم هنری زیبا شناسی است. عناصر قرار گیری در معرض (نوردهی)، ترکیب، نور و وضوح، سوژه اصلی، لحظه و بسیاری از عناصر دیگر، همه با یکدیگر ترکیب می شوند تا یک تصویر دو بعدی به بیننده ارائه شود.
یادگیری همه این ها وقت گیر و دشوار است. با این حال، می توانید به صورت گام به گام، هر یک از عناصر را یاد بگیرید و سپس آنها را برای ایجاد عکس های خود ترکیب نمایید.
دانش ابتدایی که باید از ترکیب بندی در عکاسی بدانید این است که چگونه باید دوربین خود را به یک ابزار بسیار قدرتمند تبدیل نمایید.
ترکیب بندی یا کمپوزیسیون (composition) به معنای مرتب کردن و چیدن عناصر درون یک فریم عکس است.
با وجود اینکه در بسیاری از مقالات یا ویدیوها، درباره قوانین و نحوه استفاده از مجموعه دستورالعمل ها برای یافتن یک روش مناسب برای ثبت صحنه ای که در جلوی دوربین شما قرار دارد، گفته شده است، اما باز هم به مقالات دیگر نیاز است. هر صحنه متفاوت است.
بعضی از آنها ساده و برخی دیگر پیچیده تر هستند. با توجه به مطالب مطرح شده، در اینجا پنج عنصر که می توانید به منظور کمک به بیننده برای دیدن آنچه که در عکس مد نظر شما است، در ترکیب بندی استفاده نمایید را ذکر می کنیم. با ثبت نام در دوره عکاسی پویااندیش با تمامی این نکات آشنا شده و تبدیل به یک عکاس حرفه ای خواهید شد.
عناصر غیر ضروری را حذف کنید
ممکن است این کار به صورت کلاسیک در لیست تکنیک های ترکیب بندی قرار نگیرد، اما این یکی از مهمترین مفاهیم برای ایجاد یک عکس خوب است.
ترکیب بندی در بیشتر انواع عکاسی، “هنر حذف کردن” است. فضای محدودی در مرزهای عکس وجود دارد که فقط قبل از ترکیب بندی و در حالت اولیه، می تواند بسیار زیاد باشد. برای عکاسی هدف داشته باشید .
در واقع باید بدانید که می خواهید چه چیزی را به بیننده خود نشان دهید.
یکی از راه های این کار، حذف موارد اضافی است تا بتوانید دقیقا آنچه که می خواهید را به بیننده نشان دهید.
روش های انجام این کار در عکاسی، این است که به سوژه خود نزدیک شوید، از یک لنز با فاصله کانونی بیشتر برای ایجاد یک میدان دید باریکتر یا محدودتر استفاده کنید، از عمق میدان برای جدا کردن سوژه از سایر عناصر موجود در صحنه استفاده کنید
و یا از سایه (shadow) برای پنهان کردن چیزهایی که مربوط به پیامی که می خواهید به بیننده برسانید، نیستند استفاده کنید. اگر دوست دارید عکاسی را بصورت حرفه ای و اصولی یاد بگیرید اما زمان آزاد لازم برای شرکت در دوره های حضوری را ندارید، می توانید در دوره های آنلاین عکاسی پویا اندیش شرکت کنید.
آموزش ترکیب بندی در عکاسی ، خطوط راهنما (Leading Lines)
هنگامی که عناصر یک عکس دو بعدی را از هم جدا می کنید، مردم، ساختمان ها، درختان، دریاچه ها و هر چیز دیگری در فریم شما به سادگی تبدیل به خطوط می شوند.
چشمان ما این خطوط را بازسازی می کنند و آنها را به شکل چیزهایی که می دانیم و همانگونه که یک تصویر را می بینیم، تبدیل می کنند.
برای یک عکاس، یادگیری نحوه استفاده از خطوط بسیار مفید و ارزشمند است. یک روش ساده برای استفاده از خطوط، قدرت رسم و طراحی آنها است.
خطوطی که به سادگی قابل ترسیم هستند را می توان مورد استفاده قرار داد تا فضای اطراف تصویر را به بیننده نشان دهیم. اینها خطوط راهنما هستند.
هنگامی که شما به یک صحنه نگاه می کنید و تصمیم می گیرید که چگونه از آن عکس بگیرید، ابتدا سوژه اصلی خود را باید مورد توجه قرار دهید و سپس بررسی نمایید که چه عناصری در صحنه می توانند توجه بیننده را نسبت به آن سوژه جلب کنند.
آیا می توانید خط دیگری را پیدا کنید، مثلا یک حصار که توجه شما را به خانه قدیمی روی تپه جلب کند؟ یا مثلا شکاف روی دیوار که سبب رشد گل در پایه دیوار می شود.
چشم بیننده به طور طبیعی خطوط را دنبال می کند، به طوری که خطوط می توانند در هدایت نگاه افراد به آنچه که شما می خواهید آنها را ببینند، بسیار مفید باشند.
بیشتر بدانید: عکاسی در شب
آموزش ترکیب بندی در عکاسی ؛ قانون یک سوم
این یکی از تکنیکهای ترکیب بندی مورد بحث و رایج است و این به دلیل آسان بودن پیادهسازی آن و همچنین آنچه که نشان می دهد (نتیجه خوب)، است.
همه شما باید فریم خود را به صورت عمودی به سه قسمت مساوی تقسیم کنید و سپس به صورت افقی به سه قسمت مساوی تقسیم نمایید.
با قرار دادن سوژه خود در یکی از چهار نقطه تقاطع این خطوط، می توانید نگاه بیننده را از مرکز فریم دور کنید . این کار باعث می شود تا بیننده به اطراف تصویر و فریم نیز نگاه کنند.
اینگونه، ترکیب بندی شما جالب تر می شود. این کار به تنهایی برای انجام یک ترکیب بندی خوب، کافی نیست.
اما شما را مجبور به فکر کردن درباره دور نگه داشتن سوژه از مرکز تصویر و کشف راه های مختلف برای کادربندی صحنه می کند. این ویژگی، می تواند مفید و ارزشمند باشد.
سوژه را در یک طرف قرار داده و امکان اضافه کردن یا حذف عناصر دیگر، پیدا کردن خطوط راهنما، نور پردازی متفاوت یا ایجاد تیرگی با قرار دادن سوژه در لبه فریم را فراهم کنید.
آموزش ترکیب بندی در عکاسی ؛ تکرار (استفاده از الگوهای تکرارشونده)
می توان از اشیاء یکنواخت، یکسان (یا بسیار مشابه) برای ایجاد الگوهای تکراری در عکس استفاده کرد.
چیزهایی مانند حصار ها، خطوط عبور عابر پیاده، درختان باغ وحش.هر چیزی که قابلیت ایجاد یک الگوی تکرارشونده را داشته باشد، می تواند شدت حس و پیام عکس را بیافزاید.
بسته به سوژه اصلی، ممکن است دارای حس آرامش و سکون باشد مانند یک ردیف ستون در یک ساختمان یا حس هشدار دهنده و اضطراب مانند ردیف های بی پایان سربازان در حال رژه. در عکس زیر، می بینید که چند چرخ دستی نمک در امتداد یک مسیر وجود دارند.
با این حال، به احتمال زیاد، اولین چیزی که توجه شما را جلب می کند، یک بیل است که در یکی ازچرخ دستیها قرار دارد. این عنصر (بیل) الگوی تکرارشونده را می شکند و شما را به فکر کردن درباره تصویر می اندازد.
الگو های تکرار شونده انتخاب کنید، این کنتراست می تواند بیننده را مجذوب کند.
سوژه ها را در یک مسیر قرار دهید
در ابتدای این مقاله ذکر کردیم که ماهیت دو بعدی عکس ها در ترکیب بندی مهم است. یک تکنیک برای اضافه کردن عمق به تصاویر، لایه بندی سوژه ها بر روی یکدیگر است.
به سادگی می توانید برای ایجاد عمق، بخشی از فریم را با چیزی نزدیک به دوربین پوشش دهید. شما می توانید از برگ یک درخت برای کادربندی یک زن و شوهر در پارک، از شیشه های خالی نوشابه چیده شده بر روی میز برای کادربندی فروشنده در پس زمینه استفاده کنید.
کادر بندی در همایش ها
همچنین یک مخاطب در حال گوش دادن به یک سخنران روی سن در همایش شرکت، یک کادر خوب برای سخنران را باید در نظر بگیرد که سخنران را جدا از حضار نشان ندهد.
همه اینها نه تنها فریم را با عناصر جالب پر می کنند، بلکه پیام شما را بیشتر به صورت داستان به مخاطب ارائه می دهد.
در مورد تصویر زیر، من نمی خواستم به سادگی نشان دهم که یک معبد در این کره خاکی وجود دارد، من می خواستم شما ببینید که چیزهای زیادی روی زمین وجود دارد و این کره خاکی، وسیع و گسترده است.
نتیجه گیری
البته عناصر ترکیب بندی به این مواردی که ذکر کردیم محدود نمی شود و نکات مذکور، فقط اصول پایه عکاسی هستند. در یک مقاله کوتاه مانند این، تنها بخش کوچکی از این موضوع بزرگ را می توانیم پوشش دهیم. امیدواریم که نکات قابل اجرای ذکر شده در این بخش، بتوانند نحوه ترکیب بندی شما را بهبود ببخشند.
با تکرار و تمرین، می توانید تکنیک های دیگری را نیز به تکنیک های عکاسی خود اضافه کنید که پس از مدتی به یک مهارت ریشه دار برای شما تبدیل خواهند شد. با تکنیک هایی که در دوره فتوشاپ در عکاسی یاد می گیرید، می توانید براحتی ادیت های لازم روی عکس های خود را انجام دهید.
کیفیت دوره آنلاین فتوشاپ در عکاسی پویااندیش کم از دوره حضوری نداشته و نه تنها می توانید مهارت و دانش خود را افزایش دهید بلکه در وقت و زمان نیز صرفه جویی خواهید کرد.
سوالات متداول
سوژه را در سمت چپ یا راست مرکز قرار دهید. در عکاسی از مناظر برای دستیابی به کمپوزیسیون مطلوب، چشم ها باید بالای خط مرکز قرار گیرند.
ترکیب بندی در عکاسی ، به تعادل عناصر در عکس ها معنی می شود که بخشی از آن به حالات و بافت ها تعلق دارد.
بله ، هم بصورت حضوری و هم بصورت آنلاین و غیرحضوری برگزار می کنیم برای اطلاعات بیشتر داخل سایت تصویرگران پویا اندیش شوید.
با استفاده از فریم سازی عکس با دست. تاثیرگذاری این تمرین ساده در دید بهتر ترکیب بندی در عکاسی ، توسط چشم ها به سادگی قابل توصیف نیست.
این قانون در واقع یک فرمول حقیقی بر پایه ی قوانین ریاضی تناسب و نسبیت می باشد.
این قانون قرن ها توسط هنرمندان مورد استفاده قرار گرفته است.
این قانون در واقع یک فرمول حقیقی بر پایه ی قوانین ریاضی تناسب و نسبیت می باشد.
این قانون قرن ها توسط هنرمندان مورد استفاده قرار گرفته است.
شاید به نظر عجیب و غیر عادی باشد، اما مغز ما به دنبال زوجیت و تقارن ها است. این قانون اثبات می کند که داشتن تعداد فرد از یک موضوع در تصویر آن را جذاب تر ساخته.
نگ ها و بافت ها از روش های بسیار جذاب برای نمایش یک کمپوزیسیون خوب هستند ، این ترکیب بندی در عکاسی مثالی از رنگ ها و قانون یک سوم است. به عناصر خمیده دقت کنید.