دیدگاه یک تصویرساز در رابطه با تصویرگری کتاب کودک

برای اینکه تصویرسازها بتوانند در بخش ادبیات کودک به موفقیت برسند،
نه‌تنها به مهارت بالایی در تصویرسازی و داستان‌سرایی بلکه به دانشی قوی در زمینه‌ی سلیقه‌ی مخاطب نیز نیاز دارند.
تصویرسازها باید دانشی عمیق راجع به ادبیات کودک داشته باشند و بتوانند تشخیص دهند چه موضوعاتی برای هر گروه سنی مناسب است.
تصویرگری کتاب کودک هم هیجان‌انگیز است و هم چالشی؛
زیرا به برنامه‌ریزی، سازماندهی و سخت‌کوشی زیادی نیاز دارد.

تصویر گری کتاب کودک
تصویر گری کتاب کودک

در تصویرگری کتاب کودک باید بخوانید، بخوانید، بخوانید

اگر می‌خواهید در تصویرگری کتاب کودک حرفی برای گفتن داشته باشید،
با خواندن بیشترین کتاب‌های تصویری ممکن، بررسی دقیقی در بازار داشته باشید.
با دقت به تصویرسازی‌ها نگاه کنید و ببینید که از چه تکنیکی برای مرتبط کردن تصاویر با کلمات استفاده شده است.
کتاب‌هایی که اکنون بین کودکان طرفدار زیادی دارند از کتابخانه‌ها یا کتاب‌فروشی‌ها تهیه کنید.
مطالعه‌ی این کتاب‌ها به شما نشان می‌دهد که چه چیزی به موفقیت می‌رسد و چرا.

با کودکانی که می‌شناسید صحبت کنید،
به ویژه گروه سنی‌ای که برایشان تصویرسازی انجام می‌دهید،
و عواملی را که موجب تحریک احساسات این گروه سنی می‌شوند به خوبی درک کنید.
به جمع‌آوری ایده ها و تجربیات هم برای پروژه‌ای که الان گرفته‌اید و هم برای تقویت مهارت خود به عنوان تصویرساز کودک ادامه دهید.
خلق آثار خارق‌العاده در این ژانر منوط به داشتن درکی درست از ادبیات کودک است.

برای تصویرگری کتاب کودک به دوران کودکی خود برگردید

به دوران کودکی خود و کتاب‌هایی که در آن دوره دوست داشتید فکر کنید.
سعی کنید دیدگاه خود در زمان کودکی را بازیابی کرده و ببینید که به عنوان یک کودک، چه چیزی باعث می‌شد که کتابی را یک یا چند بار بخوانید.
مهم است که به جزییات توجه داشته باشید – داستان‌هایی که شما را خوشحال کردند،
داستان‌هایی که تاثیر زیادی روی شما داشتند، داستان‌هایی که به شما الهام بخشیدند و درنهایت، داستان‌هایی که شما را ناامید کردند.
بهترین کتاب‌های کودکان، دارای تصویرسازی‌هایی به یادماندنی و مرتبط با متن هستند.

نوع ادبیاتی که در کودکی شما را سرگرم می‌کرده می‌تواند اکنون به شما به عنوان یک تصویرساز الهام بدهد.
اگر شما هم در کودکی طرفدار کتاب‌های Roald Dahl بوده باشید،
احتمالا کارهای هنری منحصربه‌فرد Quentin Blake در کتاب‌هایش نیز مورد توجه شما بوده؛
کارهایی که توسط میلیون‌ها کودک از سراسر دنیا مورد استقبال قرار گرفت.
اگر امروز از نگاه یک تصویرساز به تصویرگری کتاب کودک نگاه کنید،
متوجه انسجام و جزئیات ظریف این آثار خواهید شد؛ عواملی که باعث موفقیت قابل توجه آنها بین کودکان شده است.

تصویر گری کتاب کودک

قبل از تصویرگری کتاب کودک مخاطبین خود را بشناسید

با اینکه مخاطب اصلی ادبیات کودک، خود کودکان هستند اما بزرگسالان را نیز می‌توانیم بخشی از مخاطبین این ژانر در نظر بگیریم.
کتاب‌ها و تصویرسازی ها باید والدین و معلمانی را که می‌خواهند هر روز و هر شب کتاب را چندین بار برای کودک بخوانند نیز در نظر بگیرد.
کتاب‌های کودکان باید نیازهای هر دوی این گروه‌ها را برآورده کند؛
سایت‌ها یا انجمن‌هایی که مادران یا مربی‌ها در آن عضو هستند را چک کنید
و دنبال توصیه‌هایی باشید که این افراد درباره‌ی بایدها و نبایدهای کتاب کودک ارائه داده‌اند.

بیشتر بزرگسالان به دنبال آن دسته از کتاب‌های کودک هستند
که دارای تصویرسازی‌های جذاب، داستان هوشمندانه، و محتوای آموزشی و اخلاقی باشد و کودک را درگیر کند.
کتاب‌هایی که شامل داستان‌های خانوادگی یا تجارب مدرسه باشند در بین بزرگسالان بیشترین طرفدار را دارند.
کتاب‌هایی مانند «I love you forever»، «Where the wild things are»، «The kissing hand»،
دارای تصویرسازی و محتوایی هستند که برای هر دو گروه مخاطبین جذاب‌اند و مهم است که همه‌ی تصویرسازها دلیل این مقبولیت را درک کنند.

تصویر گری کتاب کودک
تصویر گری کتاب کودک

تصویرگری کتاب کودک باید مکمل نویسنده باشد

تصویرساز معروف Quentin Blake تصویرسازی خوب را این طور تعریف می‌کند: «چیزی که هم مکمل متن باشد و هم با آن فرق کند».
او در ادامه، این تعریف را با ارائه‌ی یک مثال روشن‌تر می‌کند؛
«شخصیت Trunchbull در کتاب Matilda در نقطه‌ای از داستان به حدی عصبانی می‌شود که یک بشقاب را روی سر Bruce Bogtrotter خُرد می‌کند.
من صحنه‌ای را به تصویر کشیدن که Trunchbull بشقاب را بلند می‌کند،
نه زمانی که بشقاب خرد می‌شود، زیرا آن قسمت برای نویسنده است.‌»
به بیان دیگر، وظیفه‌ی تصویرساز این است که از عملکرد نویسنده حمایت کرده و متن را ارتقا دهد؛
نقش اصلی را نویسنده بر عهده دارد و تصویرساز نباید زودتر از او برای بیان نکته‌ای پیشقدم شود.
تصویرگری کتاب کودک به دو عامل نیاز دارد:

  1. درک کامل ترجیح‌های کودکان
  2. مهارت طراحی عناصر تصویری که با توانایی‌های خواندن کودکان متناسب باشد